Täydellinen työtuoli?

koodiapukkaa

Uuden työn myötä näyttäisi että tulen tästälähtien viettämään suurimman osan valveillaolo ajastani tietokoneen edessä. Ennenkuin selkä vääntyy kieroksi, ryhti katoaa ja niskavaivat iskee, haluaisin löytää sen täydellistäkin täydellisemmän työtuolin jossa viihtyy pidempäänkin.

Olisiko täällä ideoita mistä kannattaisi aloittaa etsiminen? Kiitos vastauksista.

63

33864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tälläinen ja tyytyväinen
      • kivuton selkä

      • 16

        Satulatuolin kanssa menee pöytäkin uusiksi. Normipöydät ovat sille liian matalia.


      • Antiläppäri

        Läppäriä joutuu aina tuijottamaan alaspäin ja selkä kierossa. Jotta tuolista on todellista hyötyä, niin hommaa erillinen näyttö, erillinen näppis/hiiri, läppäreihin nämä saa, pöytäkoneisiin ne tulevat jo valmiiksi. Lisäksi aseta pöydän ja tuolin korkeudet sopiviksi, sekä tietenkin näytön korkeus.

        Myös rannetuellinen hiirimatto ja näppiksen rannetuki on hyviä hankintoja. Näppiksen ja hiiren laatukin kannattaa katsoa mieleisekseen.


    • jantunen.

      Ennen pitkää huomaat istuvasi epäergonomisesti selkä kierossa. Mulle on käynyt näin!

    • ..............................

      Sellainen, missä istuin joustaa ja kädensijat ja selkänoja ovat säädettävät. Hyvä tuoli auttaa, muttei 100%. Liikunta on tärkeätä, ja tauot.

      • ..............................

        Muista rannetuki ja ergonomia myös käsivarsien/ranteiden osalta, kroonista jännetupintulehdusta ei tod. kannata hankkia!


      • 18
        .............................. kirjoitti:

        Muista rannetuki ja ergonomia myös käsivarsien/ranteiden osalta, kroonista jännetupintulehdusta ei tod. kannata hankkia!

        Paras ehkäisy rannekanavan ongelmiin on hiiren käyttäminen molemmilla käsillä. Sen oppii kyllä kaikki kahdessa viikossa. Jos työn tulos on vähän heikompi tuona aika korvaantuu se kyllä sillä ettei joudu olemaan leikkauksen takia kuutta víikkoa pois.

        Hiiriä voi olla tietokoneessa useita. Laita omat hiiret kummallekkin kädelle. Silloin voi vasemman hiiren näppäimet olla pysyvästi käänteisessä järjestyksessä.


    • fyge

      Itse ostin käytetyn työtuolin Tavara Tradingista Vantaalta.
      Tuoli on Kinnarpsin 8000 sarjaa, hinta oli kolmasosa uudesta.
      Palvelu ja toimitus oli erinomaista, suosittelen.
      www.tavaratrading.com

    • istumatyöläinen

      kyllä vain satulatuolilla istuminen auttaa selkä ja hartiakipuihin.
      tilasin nettikaupasta kun ensin kävin hiukan koetestailemassa
      eri malleja. tilasin täältä: www.satulatuoli.net
      ja stepsit pro:n selkänojalla. huippuhyvä!

    • Aeron

      Itse hommasin Englannin eBay:stä käytettynä Herman Millerin Aeron-tuolin reiluun 400 euron hintaan. On loistava. Satulatuoli on varmaan myös hyvä, mutta kun mulla on ryhti kuin kastemadolla niin tykkään kiikkua tuossa Aeronissa.

    • max 10 vuotta

      Sellaista tuolia ei ole olemassakaan. Koodaushommissa 10 vuotta on maksimi jonka lihakset kestää, ja sen jälkeen ainoa toimiva ratkaisu on työn vaihtaminen.

      • Anonyymi

        Nojatuoli.


      • Anonyymi

        Mä oon koodannut työkseni 20 vuotta ja suurimman osan ajasta "epäergonomisesti" milloin kotisohvalla maaten, milloin asiakkaan siivouskomerossa tai muussa "väliaikaisessa" työtilassa jossa ergonomia laitetaan kohdilleen ihan kohta (siis ei koskaan). Ei mitään ongelmia. Varmaan aika yksilöllistä, mutta parhaat ohjeet mitä fyrioterapeutilta ergonomiaan liittyen olen saanut kuuluu "hyvä asento on se mikä tuntuu hyvälle" ja "vaihtele työasentoa",


    • bagsitter

      www.satulatuoli.net
      Ostin cowboy satulatuolin ja maksanut rahat takaisin,
      sillä selkäkivut helpottuivat.

    • Eames fan

      Ostin tuolin 1999 Helsingin Aerosta, silloin Annankadulta, hintaan about 6000mk ja tuoli on vielä aivan kuin uusi. Olen nörde joka istuu koneella 24/7. Töissä on pakko istua kaikenmaailman kinnarpsit yms. martelat - hatuttaa mutta niihinkin tottuu. Ei voi verrata.

      http://tinyurl.com/y8bmflz

      Tuoli on suunniteltu ja tullut myyntiin 1958, mitähän se kertoo? Onnistunut, käytännöllinen design ja mukavuus. Koko istuinosa on nahkaa, joustaa mutta ei lerpahda. Leveäkin perse mahtuu reilusti ja pitkät sessiot menee heittämällä eikä tuoli väsy koskaan. Suosittelen.

    • sirpa k

      Ostin netistä tollasia Fortis työtuoleja 4 kpl verkkoselkänojalla. Verkko mukautuu selkään todella mukavasti ja muutenkin tosi hyvät säädöt.
      Ei ehkä halvimmasta päästä, mutta niin se vaan on että hyvä ja laatu maksaa!
      Ja plussana upea muotoilu, miellyttää ainakin meijän toimistolla naisten silmää.

      www.tuolitukku.com

    • ei selkäkipuja

      Tuolimies Oy Pitäjänmäellä tuntee tuolit ja ergonomian. Sieltä saa tuoleja myös koekäyttöön ja tuovatkin vielä! kts. www.tuolimies.fi

    • taaniletti

      matala ja pehmeä, itse asiassa nojatuolin pehmoinen alhaalta päin! valmistajat hoi..

      • Vanha patu

        on tietysti Herman Millerin Aeron. Mikään muu ei pääse edes lähelle jos tuolissa pitää pystyä istumaan 8-12 tuntia päivässä eri asennoisa. http://www.hermanmiller.com/Products/Aeron-Chairs Ainut vika noissa on se että ne maksaa Suomessa tuplasti sen mitä jenkeissä...


      • Nuori Joonas

    • 15+12

      Itse olen ollut aika tyytyväinen Martelan tuoleihin.
      Iskun tuoleistakin hyviä kokemuksia. Sitten oli vielä yksi
      merkki olikohan se Kinnarps jolla taitaa olla kohtuullsia tuoleja.
      Varmaan on muitakin.

      • ergonomia

        Minä kehoitan käyntiä tuolimiehen luona! Itselläni on töissä tuo HÅG Capisco 8106 ja olen tykännyt siitä.. tolla hinnalla pitäiskin tykätä, mutta eihän se kaikille passaa, itse tykkään kun tuolissa voi istua satulamaisesti tai normaalissa asennossa, tulee vaihtelevuutta asentoon.. Tuolimies osaa neuvoa sinulle juuri oikeanlaisen tuolin, ja on muutenkin mukava mies!

        http://www.tuolimies.fi/index.php?page=otayhteytta&lang=fi


      • ergonomia
        ergonomia kirjoitti:

        Minä kehoitan käyntiä tuolimiehen luona! Itselläni on töissä tuo HÅG Capisco 8106 ja olen tykännyt siitä.. tolla hinnalla pitäiskin tykätä, mutta eihän se kaikille passaa, itse tykkään kun tuolissa voi istua satulamaisesti tai normaalissa asennossa, tulee vaihtelevuutta asentoon.. Tuolimies osaa neuvoa sinulle juuri oikeanlaisen tuolin, ja on muutenkin mukava mies!

        http://www.tuolimies.fi/index.php?page=otayhteytta&lang=fi

        Huomasin tommosen paketin:

        http://www.tuolimies.fi/index.php?page=otayhteytta&lang=fi

        Tossa esim kiva paketti.. pöydässä on sähköinen korkeuden säätö jolloin tuoliasennossa istuessa on helposti pöytä nostettavissa!

        Tuon pöydän kun vielä saisi ;) Pitää vinkata työnantajalle!


      • ergonomia

    • pitkääpäivää

      Jos haluat edullista mutta hyvää:
      osta pöytä joka on vähintään 70cm korkea ja tukeva. Ikeasta löytyy tällainen parilla kympillä.
      Näppäimistötason voi samantien laittaa sytykkeeksi, koska se on liian matalalla.

      Siihen lisäksi oikea tuoli, esim kinnarpsin joku käytetty. Ne kestävät vähintään 10 vuotta, kun taas perusmyymälöiden kalliitkin tuolit hajoavat vuodessa. Kinnarpseja myydään käytettynä useassakin paikassa.. uutena maksavat useita satoja euroja. Hyvän tuolin huomaa siitä että muoviosia väännettäessä ne eivät taivu.

      Tämän lisäksi vielä jalkapohjille tuki. Kun pidät jalkoja tuella niin selkä on myös paremmassa asennossa.

      • Jarska333

        Hassu juttu, miten sitä omaan kotikoneeseensa hankkii jotain uusimpia sisälmyksiä, ja hinnasta viis. Kun pitäisi työtuolia hommata, tulee ostettua joku Sotkan halpatuoli tarjouksesta...


      • fysioterapeutti anna
        Jarska333 kirjoitti:

        Hassu juttu, miten sitä omaan kotikoneeseensa hankkii jotain uusimpia sisälmyksiä, ja hinnasta viis. Kun pitäisi työtuolia hommata, tulee ostettua joku Sotkan halpatuoli tarjouksesta...

        Kävin justiinsa Habitaressa ja siellä oli todella hyvän tuntuinen työtuoli ensi esittelyssä.
        Hyvän näköinen ja hyvä istua, hinta oli 549€. eli ei ihan halpa mutta kannattaa kokeilla.

        www.tavaratrading.com/tuote/3/262/wau-kangasverkko


      • 74-75

        Kinnarpsin työtuoleja ja muita kalusteita myydään aina välillä pois tosi halvalla Keravan varaston poistomyynnissä. Viimeksi taisi olla elo-syyskuussa.


    • Capiscofan

      Håg Capisco 8106 aivan ihana tuoli. Siinä voi istua oikeinpäin, väärinpäin,sivuttain.Voi istua matalan tai korkean pöydän ääressä.Säädöillä helppo muokata omalle kropalle sopivaksi. Valmistettu kierrätysmateriaaleista, takuu 10 vuotta,kaasujouselle takuu on ikuinen. Omituisen näköinen ja kalliskin,
      omasta mielestäni täydellinen työtuoli.

    • paskalaatu

      Onko sellaista työtuolia vielä keksittykään, jonka pyörärullat kestäisivät 120 kiloisen painon niin, ettei tuolia tarvitsisi vaihtaa 3-4kk välein?

    • Moro

      Hupaisaa kun kauppiaat kauppiaat mainostavat täällä.

    • kullanarvoinen vink!

      sama tuoli jo 12 vuotta (laadukas, ei hajuakaan merkistä). Oli paljon selkäkipuja jossain vaiheessa, mutta painonpudotus ja säännöllinen liikunta poisti kaikki kivut.

      eli 3x viikossa bootcamp, pilates tai kuntopiiri jotta tuloo hiki.
      ja sitten n. tunnin välein 5min venyttely, keppijumppa tms.
      (sormet varpaisiin jalat suorana 10x)

    • anus-antti

      Kyllä se paras tuoli on sellanen, missä on sellanen sopivan kokoinen tappi peräreiän kohdalla.

      • eikä muuta

        tollaset antit tarttee heinäseivästä,


    • JuhaPKR
    • Istuja

      Tämä http://www.työtuoli.fi-sivusto antaa hyviä vinkkejä toimistotuolin valintaan.

    • sitool
      • tuoli_JA_rannetuki_!

        Itse olen nähnyt Helsingin messukeskuksessa konttoritekniikkamessuilla työtuolin, jossa integroitu rannetuki hiiren käyttöä varten.

        Saman valmistajan muut tuotteet ovat pelkkiä rannetukia, tämä oli valmistajansa ainoa työtuoli.

        Ideana aivan mainio, joten seuraava työtuoli on tuo, jos niitä vielä jostain saa.

        Suureksi harmikseni en ottanut valmistajan nimeä muistiin, enkä ole sen koommin nähnyt tuollaisia mainostettavan missään.

        Joten jos joku tietää valmistajan (joka siis pääasiassa teklee rannetukia) niin laittakaapa tietoa tänne, kuka noita ko. tuoleja valmistaa !

        Kysyin myyntiesittelijältä, tekevätkö he myös muun valmistajan tuoliin lisävarusteena jälkiasennettavaa rannetukea, vastau soli, etteivät voi tehdä, koska alalla ei ole yhteistä standardia lisävarusteiden kiinnityspisteistä ja kiinnityksen teknisestä toteutuksesta, vaan jokaisella valmistajalla on omat lisävarusteensa, jotka eivät sovi kilpailijoiden tuoleihin.

        Tässä olisikin standardoinnin paikka: yhteinen standardi alalle mahdollistaisi asiakkaalle sen , että voit ostaa työtuolin valmistajalta A mutta siihen lisävarusteeksi käsinojat valmistajalta B.

        Koska valmistajat itse ilmeisesti eivät tällaista kilpailua edistävää asiaa halua, niin tarvittaisiin eduskunnalta lainsäädäntöä, jolla määrättäisiin valmistajat jatkossa tuottamaan kaikki työtuolit niin, että niihin sopivat samalla kiinnitystavalla olevat lisävarusteet !

        Tässä malliesimerkki siitä, milloin viranomaissäätelystä on asiakkaille hyötyä !


    • Tietäväinen

      www.toplux.fi, tuolta tuolia!

    • sali on must

      Pelkkä työtuoli ei valitettavasti riitä jos meinaa pysyä terveenä vaan on käytävä aktiivisesti salilla. Ylätaljaa ja selänojennuksia niin pysyy ruoto terveenä hyvän tuolin kanssa.

      • tuoli_ja_liikunta

        Aivan oikein! Myös kahvakuulaa esim. kolme kertaa viikossa on ihan ok.

        Istuessa pitää olla hyvä ryhti eikä käsi poskella. :)

        Olen tehnyt istumatyötä 25 vuotta ja joka paikka on kipeenä, nyt olen aloittanut aktiivisen liikunnan ja käyn kiropraktikolla kerran tai kaksi kuukaudessa. On auttanut paljo, jos näin jatkaa niin pysyy kunnossa.

        Ei pidä luottaa liikaa johonkin ihmetuoliin, vaan käyttää järkeä. Tuolintekijät tietenkin innoissaan rahastavat tuhansia euroja mitä erilaisimmista virityksistä.


    • AMK-insinööri

      Kukaan maininnut keskustelussa sähköistä työpöytää. Juuri kävi työfyssari puhumassa ja painotti asennon vaihtelun tärkeyttä. Välillä sitä pitäisi vaan seistä ja varsinkin tunnin välein pitää pientä taukoa. Hartioiden pyöritystä yms. Hiirikäden vaihtelu on myös hyvä. Toisen käden oppii parissa viikossa. Itsellä meni reilu kuukausi ennen kuin pysty käsittelemään kohtuullisen hyvin.

      Kun alkaa olemaan niin rikki, että oikeasta kädestä menee tunto ja hartiat yhtä kireenä kuin eukko kotona, niin alkaa kiinnittämään huomiota. Siinä ei enää auta pari kertaa hierojalla. Se on salia, uintia, hiihtoa ja ah niin ihanaa taukoliikuntaa (jota heteromies ei tunnetusti tee avokonttorissa).

    • pekka_
      • bolssom

        Kyllä se oli työtuoli


    • Jaa a
    • jewje

      Työtuoli [urI]http://www.työtuoli.fi/[/urI] näyttää olevan edullinen paikka hankkia laaduaks työtuoli

    • toimisto2
    • satulaa
    • Paras työtuoli

      On Malmstolen 4000.
      Tässä on puolueeton mielipide, yli 30 eri tuolimallin kokemuksella.
      Itse aiemmin julkitilakalusteita myyneenä tunnen "kaikki" merkit.
      Martela, Isku, Kinnarps, Efg ovat kaikki perussäädöiltään samankaltaisia.
      Vaahtomuovi istuin ja selkänoja(osassa verkkoselkä).
      Eivä juuri eroa toisistaan paitsi muotoilultaan. En suosittele.
      Herman Millerin Aeronilla ja Mirralla olen molemmilla istunut yli vuoden päivät.
      Aeron on maailman kuuluisin työtuoli, mutta em tuolit on suunniteltu designia silmällä pitäen, ei ergonomiaa. Ei hyvä.
      Eamsin tuolit ei ole juurikaan työkäyttöön tarkoitettuja.
      Sitten tulevat nämä ns. ulkonäöltään kummalliset tuolit, Håg capisco, Swopper, BackApp ym. jotka ovat saaneet statuksen ergonominen, mutta näin ei todellakaan ole.
      Millään näistä ei jaksa istua päivästä toiseen kunnolla tuettuna, ehkä voi ostaa kakkos tuoliksi, jos on ylimääräistä rahaa.

      Malmstolen 4000 tuolissa on selkänojan sisällä elastiset vyöt, jotka voi säätää omalle selälle sopivaksi, lisäksi istuimessa on spiraalijouset.
      Itse kukin voi miettiä, nukkuuko enemmin vaahtomuovi -vai joustipatjalla.
      Efekti on sama, joustinistuimessa takapuoli ei puudu koskaan ja pehmeys on vertaansa vailla, sopii hyvin esim jos istumalihas ym. ongelmia.
      Näitä em. seikkoja ei ole missään muissa tuoleissa, koska ne on patentoitu.
      Yksi tuoli riittää.

      • Anonyymi

        Itse istun koneen ääressä aivan liikaa. Minulla on ollut pitkään Martelan tuoli ja lisäksi olen testannut muutamia muita, mm. kuuluisat Herman Miller Aeron ja Embody mallit, en voi niitäkään huonoiksi moittia.

        Jonkin aikaa sitten hankin Malmstolen 4000 -tuolin ja täytyy sanoa että se päihittää kyllä kaikki aiemmin istumani tuolit. Säätöjä on melko paljon, joten luulisin että tämän saa säädettyä melko monenlaisille vartaloille sopivaksi. Istuinosassa on todellakin jouset, kuten joustinpatjassa ja selkänojan sisällä säädettävät vyöt. Testattaessa/käyttöönotettaessa kannattaa käyttää hieman aikaa ja säätää kaikki säädöt itselle mieluisiksi. Huonona puolena voisi mainita korkean hinnan, mutta kalliita on nuo muutkin huipputuolit ja ergonomiaan kyllä kannattaa panostaa jos istuu paljon. Ainut asia mikä nyt kaduttaa on se, että miksen hankkinut tätä aikaisemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse istun koneen ääressä aivan liikaa. Minulla on ollut pitkään Martelan tuoli ja lisäksi olen testannut muutamia muita, mm. kuuluisat Herman Miller Aeron ja Embody mallit, en voi niitäkään huonoiksi moittia.

        Jonkin aikaa sitten hankin Malmstolen 4000 -tuolin ja täytyy sanoa että se päihittää kyllä kaikki aiemmin istumani tuolit. Säätöjä on melko paljon, joten luulisin että tämän saa säädettyä melko monenlaisille vartaloille sopivaksi. Istuinosassa on todellakin jouset, kuten joustinpatjassa ja selkänojan sisällä säädettävät vyöt. Testattaessa/käyttöönotettaessa kannattaa käyttää hieman aikaa ja säätää kaikki säädöt itselle mieluisiksi. Huonona puolena voisi mainita korkean hinnan, mutta kalliita on nuo muutkin huipputuolit ja ergonomiaan kyllä kannattaa panostaa jos istuu paljon. Ainut asia mikä nyt kaduttaa on se, että miksen hankkinut tätä aikaisemmin.

        https://www.dpj-workspace.com/fi/outlet/5591-malmstolen-classic-4000-toimistotuoli.html Oisko tässä hyvä hinta tohon Malmsten tuoliin? Vai mitä hintaa ootte maksanu lisäks miten sen onnistuu säätämään itselleen sopivaksi? löytyykö jotain ohjeita, manuaalia tai havainnollistavaa videota? Kiitos ja päivänjatkoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.dpj-workspace.com/fi/outlet/5591-malmstolen-classic-4000-toimistotuoli.html Oisko tässä hyvä hinta tohon Malmsten tuoliin? Vai mitä hintaa ootte maksanu lisäks miten sen onnistuu säätämään itselleen sopivaksi? löytyykö jotain ohjeita, manuaalia tai havainnollistavaa videota? Kiitos ja päivänjatkoa

        Malmstolenin omilla sivuilla näyttäisi olevan ainakin englanninkieliset ohjeet ja video miten säätää tuoli sopivaksi: https://malmstolen.com/product/classic-4000/


    • joillekin tää

      hanki säädettävä nostopöytä ja toimistotuolia muistuttava "gaming chair", joita käytetään mm nuorten pelitapahtumissa.

    • Tinnika

      Neljä vuotta kokemusta Swopperilla istumisesta ja voin sanoa että se on suorastaan loistava kapistus. Välilevyn pullistuma ja niskojen jumit ovat historiaa Swopperin ansiosta. Omani tilattiin Ergoforumista.

    • Koodari
    • PöytäEiJakkaraa

      Sähköpöytä eli korkeudeltaan säädettävä pöytä on mielestäni paras.
      Kun selkää väsyy. säädät pöydän niin korkealle että voit tehdä duunia seisten.
      Minusta paras ratkaisu. Jostain syystä firmat eivät ole halukkaita hankkimaan niitä.
      Suomenlahden toiselta puolelta niitä saa hyvään hintaan ja aivan hyvän laatuisia.

    • joujoujeejee

      tuolin täytyy olla kunnon tuoli

    • juunääs

      Www.realgreen.fi

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Malmsten on paras työtuoli. katsopa tavara trading, saa käytettyinä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe