Uskotko, että joku voi pahoittaa mielensä palstalta itseään koskevia aloituksia lukiessaan? Uskotko, että kirjoittamalla kommentteja toisista palstailijoista voit vaaraantaa heidän parisuhteensa tai mielenterveytensä? Oletko palstallakin vastuussa sanoistasi ja niiden vaikutuksista, vai oletko sitä mieltä, että ken ei kestä, häipykööt?
Hienotunteisuus
55
1836
Vastaukset
Totta kai täälläkin voi toisen mielensä pahoittaa. Ihmisiähän me kasvottomassa bittiavaruudessakin olemme näppistemme takana.
Varmaan joku on niin herkkä, että voi pilata parisuhteensa ja mielenterveytensäkin, mutta niistä minusta jokainen on kylläkin itse vastuussa. Että sikäli olen sitä mieltä, että ei parane palstailla, jos ei hermo kestä.- white_peony
jos lukija loukkaantuu, niin vastuu on kuitenkin hänen, ei loukkaajan?
white_peony kirjoitti:
jos lukija loukkaantuu, niin vastuu on kuitenkin hänen, ei loukkaajan?
Vika on pääsääntöisesti loukkaajassa. Eri ihmiset kuitenkin loukkaantuvat eri asioista ja joku helpommin kuin toinen. Etenkään, kun eleet ja äänenpainot eivät ole selventämässä sanomaa.
Siksi toisekseen on valitettavaa, vaikkakain inhimillistä, että täällä ihmisiltä karkaa mopo helpommin käsistä kuin kasvokkain. Että sikäli täällä jokainen on omalla riskillään.
Mutta jos joku antaa vaikkapa pilata parisuhteensa netissä, niin omapahan on vikansa.
- kestäköön :
ongelma ei ole täällä päässä, mikäli joku vaarantaa parisuhteensa tai mielenterveytensä suhtautumalla palstailuun vakavasti
- white_peony
sanoa tai tehdä mitä tahansa, hienotunteisuus ei kuulu palstalle? Ymmärsinkö oikein?
- sanoin :
white_peony kirjoitti:
sanoa tai tehdä mitä tahansa, hienotunteisuus ei kuulu palstalle? Ymmärsinkö oikein?
kukin ottakoon leikinlaskun tosissaan omalla vastuullaan
- oma vastuu
ei poista omaa vastuutani, eikä muutenkaan kiinnosta aiheuttaa kenellekään mielipahaa
- rusalkaa
'härnännyt' relaxia treffikutsuilla. Se on asiallisesti kieltäytynyt jo ainakin virallisesti laskettuna kolme kertaa...koko tänä kolmen-neljän vuoden aikana täälä palstalla. Eikö tää nyt jo mee vitsinä vai kaatuuko niitten parisuhe? Ottaako joku tosissaan? Luulen, että täälä yksi jos toinen kirjottaa kieli poskessa.
- white_peony
enpä usko hänen parisuhteensa tuohon kaatuvan. Mutta toisaalta, tuo, mitä yllä sanoit voi olla tärkeä tieto hänen avolleen. Ettet ole tosissasi. Ja sitäpaitsi, tuommoinen huulenheitto ja kevyt flirtti, tuskinpa siitä kukaan loukkaantuisi oikeassakaan elämässä...
- rusalkaa
white_peony kirjoitti:
enpä usko hänen parisuhteensa tuohon kaatuvan. Mutta toisaalta, tuo, mitä yllä sanoit voi olla tärkeä tieto hänen avolleen. Ettet ole tosissasi. Ja sitäpaitsi, tuommoinen huulenheitto ja kevyt flirtti, tuskinpa siitä kukaan loukkaantuisi oikeassakaan elämässä...
kestää ja vahvistuu, kun asiat pidetään selvinä puhumalla eikä kummallakaan pääse syntymään virheellistä mielikuvaa. Luulen, että nää on ihmisten itsensä pidettävä hallinnassa.
- white_peony
rusalkaa kirjoitti:
kestää ja vahvistuu, kun asiat pidetään selvinä puhumalla eikä kummallakaan pääse syntymään virheellistä mielikuvaa. Luulen, että nää on ihmisten itsensä pidettävä hallinnassa.
Vaikeaksihan asian tekee se, ettemme voi tietää millainen ihminen näppiksen toisessa päässä kirjoittaa. Ja toinen kinkkinen asia on se, etteivät läheskään kaikki pysty hallitsemaan mainitsemiasi asioita. Palstalla on kaltaisiasi järkiperäisiä ihmisiä useita, mutten menisi väittämään, että edes suurin osa suhtautuu kirjoitettuun täysin huumorilla tai neutraalisti.
Jos viittasit Relaxiin ja hänen parisuhteeseensa, niin uskon että voit olla asian suhteen huoletta.
- J_Karma
että joku voi loukkaantua itseään koskevista kirjoituksista, sillä täällä kirjoitetaan välillä varsin häijysti. Yhtä lailla täällä kuin irl olen vastuussa sanoistani ja teoistani, siksipä käyttäydyn sen mukaisesti.
Sen sijaan en oikein ymmärrä, miten täällä kirjoitetut asiat voivat vaarantaa jonkun parisuhteen tai mielenterveyden. Ne lienevät vaarassa ihan muista syistä kuin täällä esitetyistä kommenteista.- kommentti...
Tuli vaan mieleen sanomastasi...En kirjoita tätä erityisesti sinulle nimimerkki J Karma, enkä tässä mitenkään viittaile juuri suhun, vaan kirjoitan yleisesti aloittajan asiaan liittyen. Omasta mielestäni tällä palstalla ei kirjoiteta väliin "varsin häijysti", vaan erittäin häijysti. Musta ainakin on ihan silmiinpistävää, että kuinka epämiellyttävästi ja töykeästi kirjoittajiin ns. "kultuurillisestikin" suhtaudutaan: vitutellaan jo aloituksissa, kirjoitetaan kahden sanan vastauksia miettyihin aloituksiin, tehdään aloituksia, joissa ei ole välttämättä mitään pointtia...Yök.
Suhun mitenkään viittaamatta, en itse ainakaan ole missään saanut niin huonoa kohtelua ihmisiltä, kuin tällä palstalla...Lakkasin suurelti arvostamasta tän palstan kirjoittajakuntaa aikoinaan, kun mua sellainen pikkusen erikoisen oloinen lössi koko ajan porukalla pilkkasi todella härskillä tavalla, eivätkä aiemmin "järkeviksi" mieltämäni kirjoittajat puuttuneet siihen asiaan juuri mitenkään. Varmaan seuras vaan utsina sivusta, että mihin "palstamättäjäiset" ts. lähestulkoon sairaalloisiin mittoihin mennyt lynkkays "kehittyy"... Kuvottaa jo ajatuskin siitä.
Ns. kevyttä kenttänaljailua ymmärrän tiettyyn rajaan asti ja sitä pitää mun mielestäni kirjoittajien tällaisella palstalla jossain määrin sietääkin, jos tällaiselle tulee, mutta ainakin kaikki härskit luulottelijat ja tuntemattomien kirjoittajien yksityiselämästä vihjailevan mustamaalaavaa paskaa kirjoittavat sais painua jonnekin. En ymmärrä, että miten fiksummat kirjoittajat edes sietävätkään sellaisia niinkin hyvin... Oikeastaan, jos nyt tarkemmin ajattelen, juuri sellaisten takia en itse ole halunnut edes rekistetöityä.
- white_peony
Muotoilen aloitusta hieman toisin, koska vastaukset eivät ole ihan siihen kysymykseen mitä hain. Eli: Voiko mielestäsi täällä palstalla käyttäytyä huonommin, ilkeämmin jne. kuin oikeassa elämässä? Tarvitseeko huonon käytöksen seurauksista täällä välittää vähemmän kuin jos oltaisiin kasvokkain?
- ajallaan :
talo elää tavallaan
- white_peony
ajallaan : kirjoitti:
talo elää tavallaan
Etkö vieläkään ymmärtänyt kysymystä?
- on :
white_peony kirjoitti:
Etkö vieläkään ymmärtänyt kysymystä?
herkkähipiäisille
- white_peony
on : kirjoitti:
herkkähipiäisille
että näin myös tosielämässä?
- näi o... :)
white_peony kirjoitti:
että näin myös tosielämässä?
Asiat sanotaan niinkuin ne on.
- dayum
"Voiko mielestäsi täällä palstalla käyttäytyä huonommin, ilkeämmin jne. kuin oikeassa elämässä?"
Ei ole suotavaa.
"Tarvitseeko huonon käytöksen seurauksista täällä välittää vähemmän kuin jos oltaisiin kasvokkain?"
Tarvitsee, joku nyrkkisankari saattaisi irl vedellä päin näköä, mutta täällä voi nyhjätä anonyymiteetin suojissa. Jooh... kannattaa välittää, noin pääpiirteittäin ei kannata kirjoittaa sellaista mistä ei tohtisi kasvokkain taratella. - no jabajaa...
"Muotoilen aloitusta hieman toisin, koska vastaukset eivät ole ihan siihen kysymykseen mitä hain. Eli: Voiko mielestäsi täällä palstalla käyttäytyä huonommin, ilkeämmin jne. kuin oikeassa elämässä? Tarvitseeko huonon käytöksen seurauksista täällä välittää vähemmän kuin jos oltaisiin kasvokkain?"
Mulle jo ajatus siitä, että huonon käytöksen seurauksista tarvitsisi netissä välittää vähemmän, kuin IRL:ssa on outo. En oikeastaan juuri koskaan muiden tekstejä lukiessani ajattele niisanotusti, että "tuossa kirjoittaa tuonlainen virtuaalipersoona", vaan luen tekstejä ihmisiltä.
Kyllä kykenisin sanomaan kaiken sen kasvokkainkin, mitä olen tällä palstalla sanonut. Se on aina ollut johtoajatukseni. Tietysti jotkut viestini aivan varmasti myös hävettäisivät mua, jos niitä esim. torilla joutuisin lukemaan, mutta näin teoreettisesti ja viimekädessä _kykenisin_ sen tekemään. Sellainen toimii mielestäni moraalisesti väärin keskustelupalstalla, joka _ei_ kykenisi, jos siis olisi pakko.:D
Toisaalta kyllähän kirjallisesta viestinnästä aina puuttuu tietynlaisia kasvokkaisviestinnälle ominaisia elementtejä, joilla viestiä on mahdollista pehmentää. Siinä mielessä ts. siltä kannalta voi musta ajatella, että huonon käytöksen seurausten arvioiminen ja käyttäytymistä koskevat moraaliset arviointiperiaatteet eivät ole aivan verrannollisia IRL-kommunikaatioon. Ja kirjallinen viestintä on pitkälti myös tulkintakysymys. Ihmiset lukevat viestejä omaan henkilökohtaiseen kokemusmaailmaansa/tietopohjaansa/ omiin persoonallisiin psykologisiin ominaisuuksiinsa liittyen. Ei siis voida ajatella niinkään, että jonkun loukkaantuminen keskustelupalstalla sanotusta jokaisessa tapauksessa olisi sen kirjoittajan vastuulla, joka toisen herkkään kohtaan on sattunut tietäen tai tietämättään sohaisemaan. Silti se pitää aina uskoa, jos joku sanoo olevansa loukkaantunut. Tarkoitan, että jos joku pyrkii aidosti ja aidon rakentavaan viestintään, ilmaisten loukkaantumisensa asiallisesti. Ihan kaikelle ei saa nauraa, keskustelupalstallakaan.
Mitä omaan viestintääni tulee, olen kenties muuttanut linjaani lepsummaksi aiemmasta ilmaisustani. En oikeastaan enää erityisen suuresti välitä kunnioittaa silkassa päänauontatarkoituksessa toimivia. Huomattuani, että tällä palstalla ei asiallisuus ja hienotunteinen ystävällisyys suinkaan yleisesti tuota ns. "vastareaktiona" ja feed-backina hyvää ja hyvää mieltä, saatika herätä erityistä kunnioitusta (kuten muilla elämänalueillani ihmisten kanssa toimiessani asia on), olen alkanut ajatella enemmänkin, että maassa maan tavalla. Onhan se häpeällistä "vitutella vituttelijaa" näin sanoakseni, mutta jos sillä tavalla toimien joskus tulee paremmin ymmärretyksi, niin ehkä se on sitten se "parempi" metodi. Joskus. Ehkä. Hmph. Lapsellinen ja kypsymätön palsta tämä mielestäni, mutta kai juuri siitä syystä tähän olenkin koukuttunut. Objektiivisluonteisestikin on kiintoisaa ajatella, että valtaosa tälle palstalle kirjoittavista on aikuisia ihmisiä.( Laitoin ton vikan tietoisesti asenteella.)
varmasti palsta on vain rooli ja osa on paremmin itse läsnä - mut koska tietää kummasta on kyse? Musta täällä pätee samat säännöt kuin arkielämässäkin - minä ja mun palstapersoona(t) ovat vastuussa sanoistaan, mut rajansa kaikella. Kieli on myös tulkintaa - ja täällä ei verbaali viestintä puuttuu ja siten vaikeuttaa asiaan.
Kirjaankaan tätä ei voi suoraan verrata sillä kirjasta puuttuu dialogi.- Michiko_
Vältän rumaa kielenkäyttöä ja toisten haukkumista (ad hominem - argumentteja). En kohtele ihmisiä eri tavalla netissä kuin kohtelisin heitä tosielämässäkään. Periaatekysymys tai sitten hyvä kasvatus: ei siis sellaista tekstiä, mitä ei kehtaisi sanoa päin naamaa :-)
- white_peony
kysymyksen ytimen :) Uskon että sinut on hienosti kasvatettu, mutta sisäsyntyisenä omaat varmaankin empatiakykyä, joka auttaa sinua kontrolloimaan sanomisiasi palstalla. Olet hahmottanut, että näppiksen päässä on aito ihminen.
- rusalkaa
tosielämässä olen aika vikura. Jotkuin käsittää mun vitsit härnäämiseksi, jotenka olen opetellut myös sanomaan kehuja ja oikeeta hyvää palutetta. Koskaan ei voi olla varma etukäteen mistä toinen oikeesti loukkaantuu, jos sitä ei nää päälle päin.
Asioita voi korjata ja anteeksi pitää osaa pyytää. Eri asia sitten, jos ei osaa antaa anteeksi...tai ei halua. En mä sellaiselle nöyristele. Käsittääkseni sillähän on pallo koko ajan itellä. ettei kukaan pahoita mieltään mun sanomisistani ja jos pahoittaa, sanoo siitä suoraan mulle niin asia voidaan selvittää. Harvemmin tarkoitus on kuitenkaan tieten tahtoen loukata ketään tai käydä kenenkään persoonallisuuden kimppuun, vaikka mielipiteet eroais kuinka paljon toisistaan.
Ja joo, katson olevani vastuussa sanomisistani myös tällä palstalla.- white_peony
Minusta tuollainen vastuu on ihailtavaa.
- scale
että niin voi käydä.
Sitä mä en vaan ymmärrä, mitä vitun kiksejä joku saa sellaisesta älyttömästä vittuilusta mitä jokkut ääliöt täällä harrastaa.
Siksi toiseen sellainen on melkoinen paskahousu joka joka kerta vielä vaihtaa vittuilusessionsa jälkeen nimimerkkiä.
Sellaisen tyypin pitää olla pönttö joka nauttii sellaisesta, mutta tätä tää on kun pösilöt lykätään avohoitoon.- white_peony
puolin ja toisin. Kun niitä mainitsemiasi "pösilöitä" on sekä kiusaajissa, että uhreissa. Vaarallinen paikka....
"Sitä mä en vaan ymmärrä, mitä vitun kiksejä joku saa sellaisesta älyttömästä vittuilusta mitä jokkut ääliöt täällä harrastaa."
Niinpä, samaa olen ihmetelly. Olis ihan mielenkiintoista tietää millasia tapauksia noiden pään aukojien ja paskan suoltajien "nimimerkkien" takana on.
Joskus olen pahoittanut mieleni, syystäkin, mutta kyllä loppujen lopuksi pintaan kohoaan ihan silkka sääli. Ei voi olla omat asiat kovinkaan hyvin jos jotain nautintoa noista älyttömistä jutuistansa repii.
Omien mielipiteiden ja ajatuksien esiin tuominen suoraan mutta toista ajatellen on suotavaa. Itse täällä ilmaisen mielipiteeni ehkä jopa varovaisemmin kuin "oikeassa elämässä" koska täällä ei sitä elekieltä yms ole tekstiä pehmentämässä joten väärinkäsityksiä ja loukkaantumisia helposti syntyy.
Olen toki itsekkin sanonut joskus pahasti mutta osaan myös pyytää anteeksi, niin täällä kuin "oikeassa elämässäkin".
Toki vastuu on lukijallakin mutta kyllä jokaisen pitäis osata vähän puntaroida missä se raja menee ja yrittää asettaa itsensä toisen asemaan.- white_peony
NtiBebs kirjoitti:
"Sitä mä en vaan ymmärrä, mitä vitun kiksejä joku saa sellaisesta älyttömästä vittuilusta mitä jokkut ääliöt täällä harrastaa."
Niinpä, samaa olen ihmetelly. Olis ihan mielenkiintoista tietää millasia tapauksia noiden pään aukojien ja paskan suoltajien "nimimerkkien" takana on.
Joskus olen pahoittanut mieleni, syystäkin, mutta kyllä loppujen lopuksi pintaan kohoaan ihan silkka sääli. Ei voi olla omat asiat kovinkaan hyvin jos jotain nautintoa noista älyttömistä jutuistansa repii.
Omien mielipiteiden ja ajatuksien esiin tuominen suoraan mutta toista ajatellen on suotavaa. Itse täällä ilmaisen mielipiteeni ehkä jopa varovaisemmin kuin "oikeassa elämässä" koska täällä ei sitä elekieltä yms ole tekstiä pehmentämässä joten väärinkäsityksiä ja loukkaantumisia helposti syntyy.
Olen toki itsekkin sanonut joskus pahasti mutta osaan myös pyytää anteeksi, niin täällä kuin "oikeassa elämässäkin".
Toki vastuu on lukijallakin mutta kyllä jokaisen pitäis osata vähän puntaroida missä se raja menee ja yrittää asettaa itsensä toisen asemaan.Randomin kanssa olemme tuolla ylempänä keskustelleen palstalaisista, jotka tavallaan hoidattavat itseään, avautuvat ja hakevat tukea. Ja kun vastaus onkin tyly ja ala-arvoinen, niin seuraukset voivat olla melkoiset.
voin sanoa, että asiaton ja vääristelevä kommentointi tuntemattomasta satuttaa aina.
Oli sitten kuinka mielensä paaduttanut.
Mikäli puoliso vastaavasti alkaa uskomaan tuntemattomien kirjoituksia miehestään ja ottaa eron. Ei voi kuin ihmetellä.
Mielestäni jokainen kirjoittaja on vastuussa siitä mitä kirjoittaa palstalle.
Voidaan myös miettiä, miksi ylläpito ei reagoi asiattomien viestien liputuksiin, vaan ne saavat olla palstalla päiviä.
Onko pääasiallinen tarkoitus ylläpidon puolelta se, että joku hakeutuisi seriffiksi?
Tyhjän loanheittäjät voisivat poistua.- scale
että ne saavat olla täällä ihan tietoisesti. Nää nääs elää meidän kirjoitteluista ja oikein mainostavat montako viestiä tulee minäkin päivänä.
Kunnon vittuilu poikii paljon viestejä=mainostajat tykkää. scale kirjoitti:
että ne saavat olla täällä ihan tietoisesti. Nää nääs elää meidän kirjoitteluista ja oikein mainostavat montako viestiä tulee minäkin päivänä.
Kunnon vittuilu poikii paljon viestejä=mainostajat tykkää.mistä sitä ikinä tietää.
Paljonko mahtaa olla mainostulot vuodessa?
Kun sitten ajattelee, että 10 palkattua työntekijää on Suomi24:ssä ja noin 300 vapaaehtoista, tuotto on enemmän kuin hyvä.- white_peony
runontaja kirjoitti:
mistä sitä ikinä tietää.
Paljonko mahtaa olla mainostulot vuodessa?
Kun sitten ajattelee, että 10 palkattua työntekijää on Suomi24:ssä ja noin 300 vapaaehtoista, tuotto on enemmän kuin hyvä.alkaa kuulostaa jo kunnon salaliittoteorialta :D
- nainen-36
taas kerran, Runontaja, komppailen sinua!
Välillä tuntuu, että palstalla ymmärretään tahallaan väärin. Heittäydytään asiattomiksi ja v*ttuillaan juuri niille, jotka avautuu palstalla, eli tavallaan 'antavat' mahdollisuuden hyökätä kimppuun paljastaessaan suojattoman puolensa. Ihmettelen, mitä kiksejä siitä saa, että ns. lyö lyötyä. Eikä tämä tosiaankaan ole pelkkien puskien harrastus, vaikka osa rekatuista niin vähän väliä väittää. - random_N
nainen-36 kirjoitti:
taas kerran, Runontaja, komppailen sinua!
Välillä tuntuu, että palstalla ymmärretään tahallaan väärin. Heittäydytään asiattomiksi ja v*ttuillaan juuri niille, jotka avautuu palstalla, eli tavallaan 'antavat' mahdollisuuden hyökätä kimppuun paljastaessaan suojattoman puolensa. Ihmettelen, mitä kiksejä siitä saa, että ns. lyö lyötyä. Eikä tämä tosiaankaan ole pelkkien puskien harrastus, vaikka osa rekatuista niin vähän väliä väittää.Minulla ei ole tarkoituksena lyödä lyötyä.
Ehkä se mikä saa minut aika ärhäkäksi joskus on se, että ahdistunut saattaa kirjoittaa aika lailla sieltä omasta vinkkelistään ja minulle tulee sitten halu raottaa niitä silmälappuja vaikka väkisin ja ehkä tilanteessa joka ei ole otollisin.
Ja osa kirjoittajista vaikuttaa vaan niin pässeiltä että "pakkohan" niille on kuittailla. Minulla esmes lutkailijat ja ylipäätään kaikki naiset sitä ja kaiki miehet tätä - viestijät ovat niitä joille se vastapallo saattaa mennä aika napakkana. - white_peony
random_N kirjoitti:
Minulla ei ole tarkoituksena lyödä lyötyä.
Ehkä se mikä saa minut aika ärhäkäksi joskus on se, että ahdistunut saattaa kirjoittaa aika lailla sieltä omasta vinkkelistään ja minulle tulee sitten halu raottaa niitä silmälappuja vaikka väkisin ja ehkä tilanteessa joka ei ole otollisin.
Ja osa kirjoittajista vaikuttaa vaan niin pässeiltä että "pakkohan" niille on kuittailla. Minulla esmes lutkailijat ja ylipäätään kaikki naiset sitä ja kaiki miehet tätä - viestijät ovat niitä joille se vastapallo saattaa mennä aika napakkana.tuon "herää pahvi!"-tunteen, kun toinen on oman asiansa tunnelissa eikä näe että sieltä on niitä haaroja ulospäinkin!
white_peony kirjoitti:
alkaa kuulostaa jo kunnon salaliittoteorialta :D
missä?
Nuo työsuhteet palkatut ja vapaaehtoiset ilmoitti Suomi24.fi toimitusjohtaja Jussi Halli TV ohjelmassa jokin aika sitten.
Mikäli oikein muistan, kyse oli YLE:n to iltainen A-TALK
Löytyi, en kuitenkaan tiedä miten pitkään pysyy arkistossa:
http://areena.yle.fi/toista?id=1653074scale kirjoitti:
Kunnon vittuilu poikii paljon viestejä=mainostajat tykkää.mukaillen, S24:ssä yritetään kitkeä pois kaikki ilkeily.
ML-palsta lienee jäänyt paitsioon?
Tai sitten katsotaan, että jokin kaatopaikka on löydettävä.
Mistä vastaavasti tuli mieleen yksi kaveri ja hänen sisaruksensa sekä vanhempansa.
Aina perheen lapset kokoontuivat poikien huoneeseen, kerran pojat päättivät kokoontua tyttöjen huoneeseen.
Ei kestänyt montaa minuuttia, kun kaverin vanhemmat meni opastamaan pojat ulos tyttöjen huoneesta.
Kun sitten kaveri kysyi vanhemmiltaan, mikä oikeus tytöillä oli tulla poikien huoneeseen, kun he eivät saa olla tyttöjen huoneessa, vastaus oli tyyliin "Siellähän te aina olette!"
- white_peony
keskustelusta, minä lähden nyt päivystämään töihin, mutta jatkakaa toki, ehkäpä illan tunteina tulen vielä kurkistamaan :)
- random_N
Tästä heräsi monta ajatusta, joita lähden minäkin jalostamaan duunin lomaan kohtapuoliin.
- mitä vittua
En kyllä ymmärrä miksi jossain internet-sivulla käynti voisi mitenkään vaarantaa jonkun parisuhteen. Siis onko täällä oikeasti ihmisiä jotka kumppaninsa kanssa yhdessä käyvät kirjoittelemassa ja sitten vielä offline keskustelevat että mitäköhän se einari tarkoitti sillä viestillään? Aikuiset ihmiset? Teidän internet-käyttäytyminen on liian totista.
Mitä tapahtuu netissä sinne jääköön, niinkuin Vegasissa. - Papeete1
Tietysti pahoittaa, olenhan itsekkin joskus tehnyt niin.
"Uskotko, että kirjoittamalla kommentteja toisista palstailijoista voit vaaraantaa heidän parisuhteensa"
-En jaksa uskoa
"tai mielenterveytensä?"
-Jos on valmiiksi epävakainen henkilö, niin tän palstan tasoinen paskalastin niskaan kaataminen ei tee varmaankaan hyvää.
"Oletko palstallakin vastuussa sanoistasi ja niiden vaikutuksista"
-Minä vastaan aina sanomisistani niin täällä kuin irlissäkin. Se on yksi syy miksi olen tunnistettavissa. Mä jos oikeasti kirjoittaisin sellaisen tekstin, että lakitupaan pitäisi mennä, niin poliisien ei tarvi koneen ip:tä jäljittää. Sen kun kysyy yhteystiedot suoraan multa, niin annan ne heti. Mä seison sielläkin mielipiteitteni takana, ja jos olen tehnyt väärin, kärsin rangaistuksen. Ei pelota mua yhtään.
Mä olen täällä aikas tavalla samanlainen. Pystyn sanoon kaikki, vittuilutkin, päin naamaa myös irlissä.
"vai oletko sitä mieltä, että ken ei kestä, häipykööt?"
-Tietysti täällä pitäisi käyttäytyä kunnioittavasti muita kohtaan mutta se on ihan turha toivo. Jos on itsellä vaikeaa, ei täällä kannata olla raadeltavana. Itsellänikin on nyt vaikeampi kausi menossa, ja vähensin heti täällä oloa. Ei tosiaan jaksa eikä pysty määräänsä enempää ottaan.
Samaa suosittelen muillekkin. Älkää ottako tätä niin tosissaan, ja muistakaa että joukossa on sellaisia joiden ainoa tarkoitus on kiusata. Ei heitä kiinnosta totuus ja sun selitykset, vaan kaikkea käytetään jotta voidaan ärsyttää ja provosoida sua lisää. Se kiusaaminen on tarkoitus, ei mikään muu. Turhaan alkaa niiden kanssa vääntään, ja jos oma olo on voipunut, ei kannata tänne tulla mieltään pahoittaan.
Sikäli mä haen kummaltakin puolelta sitä vastuuta itsestään. Jos toiselta ei löydy (stalkkerikiusaaja) niin toisen kannattaisi häippästä oman itsensä takia.
Epäreilua se on, mutta elämä on. Nää on vain niille jotka jaksaa ottaa mielipuolistakin kuraa niskaansa. - uk-ko
"Uskotko, että joku voi pahoittaa mielensä palstalta itseään koskevia aloituksia lukiessaan? Uskotko, että kirjoittamalla kommentteja toisista palstailijoista voit vaaraantaa heidän parisuhteensa tai mielenterveytensä? Oletko palstallakin vastuussa sanoistasi ja niiden vaikutuksista",
Vastaukseni kaikkiin kysymyksiin on: tietysti.
Netti on luultavimmin saatanasta, koska se houkuttelee ihmiset unohtamaan sosiaaliset säännöt, ne, joiden varassa meidän kaikkien välinen yhteys toimii.
Rooleilla ja netin ominaisuuksilla, kuten multinikeillä, anonymiteetillä, näennäissosiaalisuudella jne. voi leikkiä ja pitää hauskaa. Mutta myös tehdä pahaa. Sosiaaliset estot ja vastuut tuntuu katoavan joiltakin, ja sen myötä selkeä käsitys siitä, että ne "muut" pitäisi huomioida ihmisinä.
Unohtuuhan tuo välillä oikeassakin elämässä, mutta koska se täällä unohtuu helpommin, siitä täytyisi pitää myös tarkempaa huolta. - no jabajabajaa...
"Uskotko, että joku voi pahoittaa mielensä palstalta itseään koskevia aloituksia lukiessaan?"
Uskon. Itse en ainakaan halua lukea esim. perusteettomia ja täysin kirjoittamaani liittymättömiä itseni tappamiskehoituksia tai (esimerkki seuraavassa jälleen...) mielenterveyteni selkeää täydellisen perusteetonta kyseenalaistamista, mitä olen saanut vastaanottaa tällä palstalla useinkin. Puhumattakaan mistäkään ns. turhan vahvasti netti-orientuneiden perusteettomasta ja (lähinnä sellaisten itsensä kannalta) kiemurreltavan nolosta sekoilusta, jossa syyllistetään esimerkiksi mun kaltaisia ei-rekisteröityneitä puskakirjoittajia tekemisistä, joihin en mitenkään ole syypää. Sitäkin olen joskus saanut vastaanottaa...Inhoan ainakin ihmisiä, joilla on liian vahva mielikuvitus ja ihmisiä, joilla ei sen lisäksi kaiken päälle ole edes alkeellistakaan kykyä pitää julkisella keskustelupalstalla turpaansa kiinni perusteettomista loukkaavista luuloistaan.
"Uskotko, että kirjoittamalla kommentteja toisista palstailijoista voit vaaraantaa heidän parisuhteensa tai mielenterveytensä?"
Uskon ja en usko. Ainakaan todellisen elämän persoonia nimimerkkien takana ts. IRL:ssa tietämättömät keskustelupalstakirjoittajat eivät tasan ole vastuussa em. kaltaisten nimimerkkien IRL- parisuhteiden toimivuudesta, mutta toki ajattelemattomia kommentteja lätkimällä on mahdollista aina loukata, ihan missä vain. Esitettyyn asiaan sidonnainen ja perusteltu mielipiteenilmaisu on hyvin suotavaa julkisilla keskustelupalstoilla.
"Oletko palstallakin vastuussa sanoistasi ja niiden vaikutuksista, vai oletko sitä mieltä, että ken ei kestä, häipykööt?"
Kyllä minuna aika pitkälti mielipiteitäni ajattelen, näin sanoakseni. Mainitsemasi "ken ei kestä, häipykööt"- ajatus tuntuis omasta mielestäni jotenkin lähinnä friikiltä. Mainitemassasi asiayhteydessä siis.
Hienotunteisuus on tottakai arvostettava ominaisuus. Se ei keskustelupalstalla mitenkään riipu siitä, että kuka tekstin kirjoittaja on, vaan siitä, mitä kulloinenkin teksti kullousestakin kirjoittajasta ilmaisee kulloisessakin asiayhteydessä. ja siks mulla on kuva tuolla profiilissa, se antaa aihetta vähän miettiä mitä sitä suustaan voikaan päästellä.
- psykiatrian tohtori
Mielestäni hän, joka kokee olevansa maaiman napa ja voivansa tehdä juuri niin kuin itse itelleen parhaimmaksi näkee, kaihtamatta keinoja tarkoitushakuisuutensa tähden, ei pahoita mieltänsä myöskään negatiivisesta palautteesta.
En usko palautteiden vaikuttavan kenenkään parisuhteeseen ja/tai mielenterveyteen. Parisuhde voi niin hyvin kuin parisuhteessa elävät näkevät vaivaa suhteensa luomiseksi ja ylläpiämiseksi. Mielenterveyskysymys on jotain aivan muuta kuin palstakirjoittelut ja palautteisiin reagoimiset.
Mielestäni jokaisen meidän pitäisi saada olla vapaita yksilöitä, joka taasen edellyttää vastuuntuntoisuutta. Mottona vaikka se, että mitä et itsellesi haluaisi tehtävän, älä tee sitä muillekaan.- psykiatrian tohtori
olet niin lueppa toi lisäkysymyskin. WP on myös psykiatrian alalla, tarkemmin en tiedä.
- psykiatrian tohtori
psykiatrian tohtori kirjoitti:
olet niin lueppa toi lisäkysymyskin. WP on myös psykiatrian alalla, tarkemmin en tiedä.
Olen kovin väsynyt työpäiväni jäljiltä. Viimeisin vastaanottopotilaani poistui juuri luotani.
En edellämainituista syistä välttämättä ole kovin halukas lukemaan koko viestiketjua läpi, löytääkseni mahdolliset lisäkysymykset. - otsikolla
psykiatrian tohtori kirjoitti:
Olen kovin väsynyt työpäiväni jäljiltä. Viimeisin vastaanottopotilaani poistui juuri luotani.
En edellämainituista syistä välttämättä ole kovin halukas lukemaan koko viestiketjua läpi, löytääkseni mahdolliset lisäkysymykset.lisäkysymys. Vaikkakin luulet että puhut ihan paskaa.
- psykiatria tohtori
otsikolla kirjoitti:
lisäkysymys. Vaikkakin luulet että puhut ihan paskaa.
"Vaikkakin luulet että puhut ihan paskaa."
Ennen kuin kommentoin itse lisäkysymykseen, totean että vastaanotollani joudun usein pohtimaan sopivaa lääkitystä kaltaistesi tapausten johdosta.
"Voiko mielestäsi täällä palstalla käyttäytyä huonommin, ilkeämmin jne. kuin oikeassa elämässä? Tarvitseeko huonon käytöksen seurauksista täällä välittää vähemmän kuin jos oltaisiin kasvokkain?"
Ensinnäkin täällä olemme virtuaalimaailmassa. Monesti ilman kasvoja anonyymein varustettuina. Vastuu sanomisistamme ei voi siten olla samanvertainen kuin elävässä elämässä. Toisaalta, jos joku kantaa vastuuta ihan arkiminänä, hän kantaa vastuuta myös nettimaailmassa.
Tuli vaan mieleen.
Ja niin, varmaan joku voi pahoittaa mielensä näistä kommenteista täällä, mutta kyllä sitä oikeessakin elämässä on samanlaista, ei ehkä ihan yhtä raadollista, mutta samoilla tarkoitusperillä lausuttuja sanoja saa varmaan kaikki kuulla irlissäkin...ainakin ne jotka ihmisten kanssa tekemisissä ovat.
Ja niin, voihan sitä aina yrittää sanoa, et millon raja tulee vastaan. Tiedän se ei tepsi, tai sil on ihan päinvastainen vaikutus.uskon, että mielen voi normaali ihminen pahoittaa epäasiallisista kommenteista.
Kirjoittamalla toisista palstalaisista ei oikeastaan voi koskaan tietää, mitä kaikkea sillä voi vaarantaa tai päin vastoin se voi myös rakentaa ihmistä.
Siksi ei pidä koskaan luulla tai olettaa, että toisessa päässä on vain kone.
Kannan vastuun sanoistani hamaan loppuun asti, niin hyvässä, kuin huonommassakin ja mikä tärkeintä, ei tämä ole aina mitään leikkiä, niin kuin ei elämäkään aina ole.
Leikki-, vittuilu-, tuubi- ym. ketjut on erikseen. Keskustelu tulisi silti aina säilyttää oikeanlaisena ja asiallisena, silloin ei satuta ketään.- Mr.Kalluppi
Ihan mielenkiintoinen aloitus oli. Komppaan kaikessa sinua. Mitään en muuksi muuttaisi.
Ketjusta on poistettu 33 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama225010Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä634026Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve733593Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732688Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472453Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602338Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl682133Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272097- 1341633
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371505