Primera käsijarrun kiristys

Prime

Eli kuskin puolen rengas ei pidä kun laittaa käsijarrun, pyörii käsillä pyörittäen kun jarru ylhäällä. Olen koittanut säätää siitä käsijarrun alapuolelta sisätiloista, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Toisessa renkaassa liikkuu molemmat jarrupalat kun käsijarrua pumppailee, mutta tässä toisessa ei ilmeisesti liiku molemmat.
Olisiko tuo toisenpuolen vaijeri jotenkin jumissa?

23

13605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ongelma...

      Syynä on todennäköisesti jarrusatulassa oleva käsijarrun vinttasysteemi. Vaijeri tulee jousitettuun vinttaan, kun vintasta vetää palat puristuvat levyä vasten männän välityksellä. Vaijeri ei itselläni ole ollut koskaan jumissa.

      Yleensä se vintta jumittuu vetoasentoon eikä vaijerin nykiminen vaikuta mitään puhumattakaan vaijerin kiristämisestä.

      CRC ja vasara auttaa vintan liestyttämisessä.

      Jos olet kiristänyt käsijarrua sisältä, kannattaa palauttaa säädöt entisellen, että vintalla on edes mahdollisuus liikkua.

      Uudet palatkin auttavat, jos irrottelusta huolimatta ei meinaa käsijarru toimia kunnolla.

      Yleensä jumittuneen vivun huomaa siitäkin, että käsijarrun kahva nousee miltei ääriasentoon, kun ennen muutama naksahdus riitti.

      • Prime

        Kokeilin crc:tä ja vasaralla naputtelin sitä mutta ei auttanut mitenkään, jarrupalat ovet lähes uudet joten niitä ei tarvitse vaihtaa. Olisiko vika tuossa koko männässä? Eikä tuo toinenkaan puoli mitään älyttömiä pidä kun pyörii ajaessa lumella.


      • Prime

        Juu kyllä tuo vaijeri liikkuu hyvin. Mutta tuo jousi juttu ei kyllä paljon liiku vasaralla olen koittanut sitä naputella. Tuntuisi että jarru vähän laahaisi kokoajan päällä. Se vaijeri käsijarru pois päältä on ihan löysänä siinä vintassa olevassa hahlossa.


      • oli kuskin puolella
        Prime kirjoitti:

        Juu kyllä tuo vaijeri liikkuu hyvin. Mutta tuo jousi juttu ei kyllä paljon liiku vasaralla olen koittanut sitä naputella. Tuntuisi että jarru vähän laahaisi kokoajan päällä. Se vaijeri käsijarru pois päältä on ihan löysänä siinä vintassa olevassa hahlossa.

        Käsijarru ei pitänyt kuskin puolelta yhtään kun satulassa oleva vipu oli jumittunut. CRC:llä ja edestakaisin vasaroimalla vivun sai jotenkin liikkumaan, mutta jarrumäntä ei silti liikkunut mihinkään.

        Vian muuten huomasi kun käsijarrukahvassa ei ollut enää mitään vastusta paitsi aivan yläasennossa.

        Motonet uudella satulalla alkoi jarrut pelaamaan.


      • Prime
        Prime kirjoitti:

        Juu kyllä tuo vaijeri liikkuu hyvin. Mutta tuo jousi juttu ei kyllä paljon liiku vasaralla olen koittanut sitä naputella. Tuntuisi että jarru vähän laahaisi kokoajan päällä. Se vaijeri käsijarru pois päältä on ihan löysänä siinä vintassa olevassa hahlossa.

        Nyt sain molemmmat jarrut pitämään, se säätöruuvi siellä käsijarrun alla oli alun perin liian tiukalla, löysäsin sen.
        Nyt ongelmana on se kun jarrut jäävät laahaamaan, kun käsijarrun helppaa, manuaalisesti käsin saan sen vivun palautettua, jotta jarrut eivät laahaa. Olen koittanut rasvata sitä paljon mutta se ei tunnu palautuvan takaisin, vaierin pitäisi olla ainakin tarpeeksi löysällä.


      • oli kuskin puolella.
        Prime kirjoitti:

        Nyt sain molemmmat jarrut pitämään, se säätöruuvi siellä käsijarrun alla oli alun perin liian tiukalla, löysäsin sen.
        Nyt ongelmana on se kun jarrut jäävät laahaamaan, kun käsijarrun helppaa, manuaalisesti käsin saan sen vivun palautettua, jotta jarrut eivät laahaa. Olen koittanut rasvata sitä paljon mutta se ei tunnu palautuvan takaisin, vaierin pitäisi olla ainakin tarpeeksi löysällä.

        Satulan vivussa olevan jousen pitäisi palauttaa jarru auki-asentoon. Jos jousi on ehjä, satulan sisäosat on ruostunu jumiin. Eipä taida auttaa kun satulan purkaminen tai uusi satula. Itse päädyin jälkimmäiseen.


      • Ongelma...
        Prime kirjoitti:

        Nyt sain molemmmat jarrut pitämään, se säätöruuvi siellä käsijarrun alla oli alun perin liian tiukalla, löysäsin sen.
        Nyt ongelmana on se kun jarrut jäävät laahaamaan, kun käsijarrun helppaa, manuaalisesti käsin saan sen vivun palautettua, jotta jarrut eivät laahaa. Olen koittanut rasvata sitä paljon mutta se ei tunnu palautuvan takaisin, vaierin pitäisi olla ainakin tarpeeksi löysällä.

        Itse olen saanut käsijarrun vivun likkumaan todella sujuvasti, kun olen tarpeksi kauan nitkuttanut ääriasennosta toiseen. Aluksi vasaroida on saanut molempiin suuntiin. Lopuksi jousi palauttaa jo niin lujaa, että ei meinaa paljain käsin jaksaa vääntää.

        Aluksi on esintynyt minullakin käsijarrun jumittumista. Satunnainen jumittaminen on lakannut viikona parin kuluessa. Myös peruuttaminen liikkeellelähdön yhteydessä tuntuisi vapauttavan käsijarrun paremmin.

        Katsastuksessa käsijarru ei kaikesta huolimata ole koskaan ollut ongelma. Vaikka en ole saanut lähimainkaan samanlaista jarrutuskuviota hiekalle käsijarrulla, katsastuksessa % erot puolten välillä ovat olleet melko pienet.


    • KPJ

      käsijarruvaijerista puheenollen mikä siinä maksaa kun isä kävi kysymässä hintaa osalle ja ne sano 160€/kpl. "Merkkiliike" Yleensä vaijerit maksaa 10- 80€

    • nissan man
      • nissan primera egt

        Mullaki sama ongelma eli käsijarru ei pidä tarpeeksi kuskin puolella ja olen jo uusinut kaikki käsijarru vaijerit,jarrupalat ja jarrusatulan mutta ei vieläkää toimi oikein ja käsijarru kahva on muutenki hirveän jäykkä


      • nissan primera egt
        nissan primera egt kirjoitti:

        Mullaki sama ongelma eli käsijarru ei pidä tarpeeksi kuskin puolella ja olen jo uusinut kaikki käsijarru vaijerit,jarrupalat ja jarrusatulan mutta ei vieläkää toimi oikein ja käsijarru kahva on muutenki hirveän jäykkä

        Niin ja kaikki vaihdetut osat ovat sitten uusia eli niissä ei pitäs olla mitään vikaa apua kaivataan nopeesti maanantaina viimene päivä katsastaa


      • miten kävi
        nissan primera egt kirjoitti:

        Niin ja kaikki vaihdetut osat ovat sitten uusia eli niissä ei pitäs olla mitään vikaa apua kaivataan nopeesti maanantaina viimene päivä katsastaa

        Jarrusatuloiden vaihto olisi luullut riittävän.


    • riku 120153

      Minulla oli samanlainen vika käsijarrun Satulan sivussa oleva jousen pipu oli jumittunut laitoin Crc:tä ja vika korjaantu

    • dfgdfh

      pistäsin koko paskan vaihtoon ja kattosin semmosen auton missä ei oo yhtä paska käsijarrusysteemi että melkeen jokavuosi saa satuloita vaihdella tai rynkytellä

      • fsah

        Samaa mieltä, primerassa on kyllä aivan helv*tin surkea käsijarrusysteemi, muutenkin jarrusatulat saa suunnilleen purkaa palasiksi ja rasvata joka vuosi 2 kertaa että toimisi kunnolla.


    • ruostuu

      Kerran vuoteen herkistys, jos ei auta niin uutta sylinterii tilalle?

    • wsxxsw

      Nissanin vuosihuoltoon kuuluu jarruhuolto. Näin ainakin omassa Almerassa 13vuotta käytössä eikä koskaan mitään jarru ongelmia.

      • ruostekasat

        Nissanin jarruhuollot on perseestä!!


      • kangat88

        Ennen P12 mallia Vectra B. Vectran käsijarrusysteemiin verrattuna p12 käsijarru hyvä.


      • nassin
        ruostekasat kirjoitti:

        Nissanin jarruhuollot on perseestä!!

        jos auto jo vanha niin ei riitä käsijarruvipujen herkistely/jarrutappien voitelu.Männän kumitiiviste voinut kulua kartioksi eikä palauta enää mäntää takaisin.uudet kumit ja puhdistus sekä jarrunesteet niin pelaa.helpoin konsti on ja edullinen on vaihtaa edellä mainitut motonetin jarrusatulat.


    • Lomautettu

      mulla hylätty katsatus: seisontajarru voimien ero liia suuri, käyttö jarru: jarrulevy ruostunut takana vasemalla...kävin tututulla varaa aikaa. nii sano et uudet levyt ja palat taakse ,hae motonetisti..onko tarpeellista vaihtaa molemmat?

      • lomautettu

        nissan primera 01


    • silläseratkeaa

      ehkä teitin pitäisi vaan keskittyä kilometrien lisäämiseen ja jättää se korjauspuoli niille jotka osaa sen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe