Seurakunta ja sen merkitys osa 6

Olen kirjoittanut viisi aloitusta seurakunnasta.
Tässä tulee kuudes ja viimeinen aloitus tästä aiheesta tällä kertaa.
Ensimmäinen seurakuntaa käsittelevää aloitukseni oli esipuhe ja voitaisiin lukea mukaan.
Silloin tämä on jo seitsemäs aloitus


AJATTELEMISEN AIHETTA PAIKALLISSEURAKUNNAN HALVEKSIJOILLE.

”Tervehdys Laodikeassa oleville veljille ja Nymfalle sekä hänen kodissaan kokoontuvalle seurakunnalle. Ja kun tämä kirje on luettu teille, niin toimittakaa, että se luetaan Laodikeankin seurakunnassa ja että myös te luette Laodikeasta tulevan kirjeen” (Kol 4:15-16).
”Minä kirjoitin seurakunnalle; mutta Diotrefes, joka haluaa olla ensimmäinen heidän joukossaan, ei ota meitä vastaan” (3 Joh 1:9).
Miten lähetät kirjeen universaalille seurakunnalle? Et mitenkään. Kirjeellä täytyy olla vastaanottaja. Se edellyttää paikallisseurakuntaa jolla on osoite ja määrätyt lukijat, siis jäsenet. Arkipuksella oli virka (Kol 4:17). Paavali käskee häntä ottamaan vaari virastaan.
Sitä virkaa ei voi toimittaa universaalisessa seurakunnassa. Tarvitaan taas paikallisseurakunta jossa virkaa voi hoitaa.

”Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen” (1 Tim 3:1). Miten pyrit ”universaalin” seurakunnan kaitsijaksi? Ketä kaitset?
Kuka sinulle antaa kaitsijan toimen? Kuka sinua tottelee ja seuraa jos jokainen ”jäsen” kuuluu vain universaaliin seurakuntaan. Eivätkö uskovat sanoisi sinulle: ”En ole seurakuntasi jäsen, et voi minua määriä”?

”Vanhimpia, jotka seurakuntaa hyvin hoitavat, pidettäköön kahdenkertaisen kunnian ansainneina, varsinkin niitä, jotka sanassa ja opetuksessa työtä tekevät” (1 Tim 5:17).
Kuinka voit hoitaa ja opettaa kuritonta laumaa joka ei edes tule koolle sinua kuuntelemaan?

"Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä"; (Heb 2:12).
Miten ylistät Jumalaa universaalin seurakunnan keskellä?

”älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän” (Heb 10:25). Tarvitseeko selittää ?

”Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä” (Jaak 5:14). Kuinka kutsut luoksesi universaalin seurakunnan vanhimmat? Eihän sellaisessa seurakunnassa voi olla vanhimpia.
Universaalista seurakuntaa ei ole muualla kuin Jumalan kirjoissa taivaassa.

Seuraavissa Raamatun jakeissa esiintyy paikallisseurakunta; Apt 11:22, 26, 12:1,5, 13:1, 14:23,27, 15:3-4,22, 30, 41, 16:5, 18:22, 20:17, 28, Room 16:1,6, 1 Kor 1:2, 4:17, 6:4, 7:17, 14:19, 23, 28, 33, 16:1,19, 2 Kor 8:1, 18, 11:28, 12:13, Gal 1:2, Fil 1:1, 4:15, 1 Tess 1:1, 2:14, 1 Tim 5:16, Filem 1:2, Heb 2:12, 10:25, 1 Piet 5:13, 3 Joh 1:6, 1lm 1:4,11,20, 2:1.

36

514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WeijoLindroos

      Puhdasta Jumalan sanaa! Aamen.

      Tähän aiheeseen pitää lisätä vielä entisestään enemmän selventävä totuus.

      Hajaannusta on kahta laatua:
      1. Hajaannusta edustavat kaikki uskonsuunnat, jotka eivät toimi yhteyden periaatteella eli eivät tunnusta kaikkien saman paikkakunnan Kristuksen ruumiin jäsenten kuulumista samaan paikallisseurakuntaan. He erottautuvat ja sulkevat uskovia seurakuntatoimintansa ulkopuolelle esim. erilaisilla nimikylteillä, joita ovat ottaneet toiminatnsa ylle. Samoin he pitävät jäsenreksiteriä, johon eivät kirjoita kaikkien paikkakuntansa uskossa olevien nimiä. Näin he pitävät voimassa kristikunnan hajaannusta.

      2. Hajaannusta edustavat kaikki sellaiset Kristuksen ruumiin yksilöjäsenet, jotka ovat eivät tahdo alkaa rakentaa järjestäytynyttä paikallisseurakuuntaa omalla paikkakunnallaan KAIKKIEN oman paikkakuntansa kristittyjen kanssa.

      Raamattu tuntee vain yhden seurakunnan kullakin paikkakunnalla. Se voi yhdeksi seurakunnaksi järjestäytyneenä kokoontua yhden vanhimmiston alaisuudessa monessakin osoitteessa.
      Kurittomat ja synnissä elävät voidaan erottaa paikallisesta yhteydestä. Seurakunnasta erottamista Raamattu ei tunne. Jeesus vain voi katkaista kuivuneen oksan pois jäsenyydestään. Joh. 15.

      Opiskellaan näitä asioita edelleen Raamatusta.



      Kiitos Jaikal erittäin hyvistä opetuksista. Kun saisit sydämellesi koota ne yhteen ja laittaa minulle vaikka sähköpostina. Levittäisin opetukset vähän laajemmallekin.
      Tiedän sinun kirjoittaneen nuo tekstit helluntailaisuudesta käsin. Mutta ne soveltuvat tarkalleen myös raamatulliseen paikalliseurakuntaan.

      • tuota sinun kirjoitustasi ja olen sitä mieltä, että se edustaa ns. ihanteellista seurakunta mallia.
        Jos Jumalan seurakunta tosiaan olisi niin yhtenäinen opetuksessaan, että se voisi toimia saman katon alla ekumeenisesti olisi se ihanne ratkaisu.
        Tällöin seurakunnat myös kasvaisivat nopeasti ja olisivat monella tavalla tehokkaita.
        Tällä hetkellä se ei kuitenkaan ole mahdollista, että olisi vain yksi seurakuta paikkakunnalla.
        Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että on liian suuria opillisia näkemyseroja.
        On vaikeaa tai mahdotona lyöttäytyä yhteen sellaisen seurakunnan kanssa, jossa on esim. kaste käsite täysin erilainen.
        Seurakunta kurissa on myös suuria eroja.
        Pikkuseikkoihin ei kukaan halua kiinnittää huomiota, mutta liian suuret rakenteelliset erot eivät sulatuisi yhteen millään.
        Siinä kävisi niin, että saman katon alla olisi monta eri kuppikuntaa.
        Itse kannatan seurakuntien yhteistyötä, jota helluntaiseurakunnat ovat jo pitkään ylläpitäneet.


      • Yhteistyössä
        Psalmi50.15 kirjoitti:

        tuota sinun kirjoitustasi ja olen sitä mieltä, että se edustaa ns. ihanteellista seurakunta mallia.
        Jos Jumalan seurakunta tosiaan olisi niin yhtenäinen opetuksessaan, että se voisi toimia saman katon alla ekumeenisesti olisi se ihanne ratkaisu.
        Tällöin seurakunnat myös kasvaisivat nopeasti ja olisivat monella tavalla tehokkaita.
        Tällä hetkellä se ei kuitenkaan ole mahdollista, että olisi vain yksi seurakuta paikkakunnalla.
        Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että on liian suuria opillisia näkemyseroja.
        On vaikeaa tai mahdotona lyöttäytyä yhteen sellaisen seurakunnan kanssa, jossa on esim. kaste käsite täysin erilainen.
        Seurakunta kurissa on myös suuria eroja.
        Pikkuseikkoihin ei kukaan halua kiinnittää huomiota, mutta liian suuret rakenteelliset erot eivät sulatuisi yhteen millään.
        Siinä kävisi niin, että saman katon alla olisi monta eri kuppikuntaa.
        Itse kannatan seurakuntien yhteistyötä, jota helluntaiseurakunnat ovat jo pitkään ylläpitäneet.

        Rakentavaa kaikki.
        Raamatun opetus seurakunnasta ei ole mahdoton toteuttaa.
        Sen voi tehdä niin kuin Weijo opettaa. Se on oikein, vaikka kaikki ei tule siihen mukaan.

        Tiitus 1:5 ja Ilm. 1:11 avasi uutta.


      • Antamastasi tuesta ja kannustuksesta. Minua ihmetyttää sinun tunnustuksesi siitä että opetan puhdasta Jumalan Sanaa mutta sitten kuitenkin oikaiset opetustani tässä viestissäsi ratkaisevasti. Olen opettanut seurakuntatotuutta Raamatun Sanan mukaisesti.

        Tunnustan yhden Jumalan lauman jota kutsutaan ihmisten suussa universaaliksi seurakunnaksi. Tämä yksi lauma ei ole vielä toteutunut täällä maan päällä. Se on tulevaisuuden Jumalan lauma.
        "ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen" (Joh 10:16).

        Jumalan pitää jäsenkirjaa omistaan taivaassa (Ilm 20:12,15).
        Paikallisseurakunta omistaan täällä maan päällä. Jumalan seurakunta koostuu kaikista näistä uskovista. Jumalan elämän kirja ja paikallisseurakunnan jäsenkirjat ovat kaksi eri asiaa.

        Ns. universaali seurakunta koostuu paikallisseurakunnista. Paikallisseurakunnat taas ylsilöuskovista jotka kokoontuvat seurakunnan auktoriteetteja kunnioittaen yhteen säännöllisesti saamaan opetusta ja rakentumaan keskinäisestä yhteydestä (1 Tess 5:11-14).

        Jos ja kun Jumala pelastaa jonkun paikallisseurakuntien ulkopuolella, se on Hänen asiansa. Nyt kun opetetaan Raamatun mukaista seurakuntaa, emme voi opettaa universaalista seurakuntaa. Emme voi johdattaa ihmisiä metsään kannon päälle istumaan yksinään. Me johdamme ihmisiä Jeesuksen luokse pelastumaan ja sitten Raamatun mukaisesti Jumalan huoneeseen, Hänen seurakuntaansa.

        Raamattu tuntee vain paikallisseurakunnan. Paikallisen seurakunnan kautta Jumala tahtoo puhua ja toimia ihmisten pelastukseksi. Paikallisen seurakunnan kautta Hän rakentaa Kristuksen ruumista ja Jumalan valtakuntaa tänne maan päälle. Paikallisseurakunta on Kristuksen ruumis jokaisella paikkakunnalla. Uskovat ovat ruumiin jäseniä. Ruumiin jäsenet eivät voi kasvaa ja rakentua kurittomuudessa kurittomasti hajallaan. lue ja tutki tarkasti Ef 4:11-17. Selvää tekstiä paikallisseurakunnan yhteydestä ja sen merkityksestä.

        Et voi olla yhteen liittyneenä ruumiiseen jos et alistu seurakuntakuriin olemalla aktiivisesti seurakunnan jäsen. Eikö seurakuntajäsenyydestä ulkona olemisen motiivi ole usein juuri tämä ajattelu: "Ette te saa minua hallita ja määäriä. Tahdon olla itsenäinen".
        Tällainen ajattelu ei ole seurakuntaa rakentavaa. Emme voi rakentaa seurakuntaa esittämälläsi tavalla. Se on käytännössä mahdoton toteuttaa.
        Sitäpaitsi Raamattu kieltää olemasta loukkaukseksi Jumalan seurakunnalle (1 Kor 10:31-33, Fil 1:9-10).
        Jos joku uskova haluaa käydä kokouksissa ja olla seurakunnan yhteydessä mutta hän ei halua liittyä viralliseksi jäseneksi, hän on loukkaukseksi monille seurakuntalaisille. Tällaista uskovaa ei voida nuhdella eikä paimentaa koskapa hän ei alistu kurin alle. Hän korottaa itse itsensä yläpuolelle seurakunnan auktoriteettien. Hän ei ota vastaan nuhteita.
        Hän elää omaa itsekeskeistä itsenäistä elämää seurakunnan keskellä ollen loukkaukseksi monille.


      • WeijoLindroos
        jaikal kirjoitti:

        Antamastasi tuesta ja kannustuksesta. Minua ihmetyttää sinun tunnustuksesi siitä että opetan puhdasta Jumalan Sanaa mutta sitten kuitenkin oikaiset opetustani tässä viestissäsi ratkaisevasti. Olen opettanut seurakuntatotuutta Raamatun Sanan mukaisesti.

        Tunnustan yhden Jumalan lauman jota kutsutaan ihmisten suussa universaaliksi seurakunnaksi. Tämä yksi lauma ei ole vielä toteutunut täällä maan päällä. Se on tulevaisuuden Jumalan lauma.
        "ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen" (Joh 10:16).

        Jumalan pitää jäsenkirjaa omistaan taivaassa (Ilm 20:12,15).
        Paikallisseurakunta omistaan täällä maan päällä. Jumalan seurakunta koostuu kaikista näistä uskovista. Jumalan elämän kirja ja paikallisseurakunnan jäsenkirjat ovat kaksi eri asiaa.

        Ns. universaali seurakunta koostuu paikallisseurakunnista. Paikallisseurakunnat taas ylsilöuskovista jotka kokoontuvat seurakunnan auktoriteetteja kunnioittaen yhteen säännöllisesti saamaan opetusta ja rakentumaan keskinäisestä yhteydestä (1 Tess 5:11-14).

        Jos ja kun Jumala pelastaa jonkun paikallisseurakuntien ulkopuolella, se on Hänen asiansa. Nyt kun opetetaan Raamatun mukaista seurakuntaa, emme voi opettaa universaalista seurakuntaa. Emme voi johdattaa ihmisiä metsään kannon päälle istumaan yksinään. Me johdamme ihmisiä Jeesuksen luokse pelastumaan ja sitten Raamatun mukaisesti Jumalan huoneeseen, Hänen seurakuntaansa.

        Raamattu tuntee vain paikallisseurakunnan. Paikallisen seurakunnan kautta Jumala tahtoo puhua ja toimia ihmisten pelastukseksi. Paikallisen seurakunnan kautta Hän rakentaa Kristuksen ruumista ja Jumalan valtakuntaa tänne maan päälle. Paikallisseurakunta on Kristuksen ruumis jokaisella paikkakunnalla. Uskovat ovat ruumiin jäseniä. Ruumiin jäsenet eivät voi kasvaa ja rakentua kurittomuudessa kurittomasti hajallaan. lue ja tutki tarkasti Ef 4:11-17. Selvää tekstiä paikallisseurakunnan yhteydestä ja sen merkityksestä.

        Et voi olla yhteen liittyneenä ruumiiseen jos et alistu seurakuntakuriin olemalla aktiivisesti seurakunnan jäsen. Eikö seurakuntajäsenyydestä ulkona olemisen motiivi ole usein juuri tämä ajattelu: "Ette te saa minua hallita ja määäriä. Tahdon olla itsenäinen".
        Tällainen ajattelu ei ole seurakuntaa rakentavaa. Emme voi rakentaa seurakuntaa esittämälläsi tavalla. Se on käytännössä mahdoton toteuttaa.
        Sitäpaitsi Raamattu kieltää olemasta loukkaukseksi Jumalan seurakunnalle (1 Kor 10:31-33, Fil 1:9-10).
        Jos joku uskova haluaa käydä kokouksissa ja olla seurakunnan yhteydessä mutta hän ei halua liittyä viralliseksi jäseneksi, hän on loukkaukseksi monille seurakuntalaisille. Tällaista uskovaa ei voida nuhdella eikä paimentaa koskapa hän ei alistu kurin alle. Hän korottaa itse itsensä yläpuolelle seurakunnan auktoriteettien. Hän ei ota vastaan nuhteita.
        Hän elää omaa itsekeskeistä itsenäistä elämää seurakunnan keskellä ollen loukkaukseksi monille.

        Taas pitää sanoa, että aamen. Juuri näinhän se menee.
        En ole ns. universalisti, vaan ehdottomasti järjestäytyneen paikallisseurakuntalinjan kannattaja, koska Raamattu opettaa näin.

        Huomaan, ettet ole lukenut viestejäni kovinkaan tarkasti. Olenhan muutaman kerran jo maininnut, että sinun hyvä seurakuntaopetuksesi soveltuu tarkalleen ulkopuolella uskontojen toimivaan Jumalan seurakuntaan. Helluntaiseurakuntaan se ei sovellu. Siellähän on oppi, jolla suljetaan seurakunnan ulkopuolelle saman paikkakunnan Kristuksen ruumiin jäseniä, joiden nimiä ei ole samassa jäsenkortistossa. Näin ei meillä tehdä.

        Olen kyllä kehottanut uskovia pysymään helluntaiseurakunnan yhteydessä siihen asti kunnes paikkakunnalla alkaa toimia raamatullinen paikalliseurakunta, jonka tunnustus on, että jokainen saman paikkakunnan uskova kuuluu samaan paikallisseurakuntaan, nekin, jota eivät ole yhteydessämme.

        Mitenhän tämän saisi tarkemmin selvennettyä. Opetuskirjasessani tämä on selittynyt jokaiselle ymmärrettävällä tavalla:
        http://www.Jeesus-on-Herra.com/oikeasrk.htm

        Koitan tässä lyhyesti selittää asian:
        Tulin uskoon 1.1.1974 Helsingissä. 1975 asetuin Turkuun ja löysin täältä Jumalan seurakunnan toiminnan. Silloin kokoonnnuttiin pääasiassa kodeissa, mutta joskus myös vuokratiloissa.
        Tätä Jumalan seurakunnan järjestäytynyttä toimintaa on ollut Turussa jo ennen helluntaiherätyksen tänne rantautumista. Helluntailaisuuskin toimi Turussa ensimmäiset 10 vuotta tällä linjalla. Vasta 1921 se järjesäytyi Turun helluntaiseurakunnaksi. Kaikki uskovat eivät menneet siihen mukaan, vaan monet jäivät toimimaan (sinunkin opettamallasi) seurakuntalinjalla.

        Minut kastettiin ja siunattiin yhteyteen (ei liitetty jäsenkortistoon, koska sellaista meillä ei ole ollut seurakuntamme alussakaan, alkuseurakunnan aikana). Kuuluin siis seurakuntaan, Kristuksen ruumiiseen jo heti kasteen jälkeen, mutta seurakunnan yhteyteen siunaaminen oli toinen asia. Siinä tunnustauduin järjestäytneeseen seurakuntaan, jossa sain opetusta ja ojennusta sekä ... nuhteita.. Tehtävälinjani aukeni myös vähitellen. Kiitos Jumalalle!
        Sain alkaa kasvaa seurakuntayhteydessä ulkopuolella uskonsuuntien, rakkaiden veljien ja sisarten yhteydessä.
        Monenlaista on tapahtunut yli 30 vuoden aikana, jonka olen tässä järjestäytyneessä seurakuntayhteydessä palvellut. Vanhimpia sekä muita seurakuntavirkoja on ollut ja mennyt (= muualle siirtyneitä ja poisnukkuneita).
        Vuodesta 1995 olemme kokoontuneet seurakuntatilassa, jonka siloin vuokrasimme käyttöömme.

        1970 -luvulta alkaen olen ymmärtänyt seurakuntatouuden raamatullisesti. Se on ollut erittäin nostavana ja kannustavana voimana uskonelämän monissa vaikeuksissa: Kuulun samaan seurakuntaan Pietarin, Paavalin, Johanneksen ym. kuuluisien seurakuntamme jäsenten kanssa.
        Kukaan meistä ei ole perustanut uutta seurakuntaa. Meille riittää Golgatan ristillä perustettu Jumalan seurakunta. Sitä rakennamme Turussa kuten monilla muillakin paikkakunnilla Suomessa.

        Asia on siis näin:
        Golgatan ristillä, Jeesuksen verihaavoissa perustettiin Jumalan seurakunta, karitsan morsian, joka otettiin veriyljän rinnasta avatuista verihaavoista; samoin kuin ensimmäiselle Adamille otettiin vaimo miehensä avatusta kyljestä.
        Tämä Jeesuksen verellä ostettu lauma (ensin opetuslapset, n. 120) täytettiin Pyhällä Hengellä helluntaipäivänä v. 33 jKr. Jerusalemissa. Apt. 2.
        Pyhällä Hengellä täyttyneet uskovat lähtivät toteuttamaan lähetyskäskyä. Uusilla paikkakunnilla he julistivat pelastussanomaa Jeesuksen veriuhrista, jonka kautta saadaan synnit anteeksi ja perintöosa pyhitettyjen joukossa. Jokaisella paikkakunnalla uskoon tulleet ja sen jälkeen kastetut OLIVAT sen paikkakunnan seurakunta. heidän joukostaan valittiin vanhimpia ym. srk-virkoihin. ! Seurakunta olivat ja ovat edelleenkin uskoon tulleet ja kastetut ihmiset. Seurakunnan toimintaan tarvittavat organiosoimiset, mm. yhdistysten perustamiset yms. ovat toinen asia. Meillä yhteisenä kukkarona on Seurakuunta-apu ry.

        Alkuseurakunnassa kaikenlaiset seurakuntaa jakavat toimenpiteet tukahdutettiin alkuunsa, esim. Korintossa, jossa puoluemielisyys meinasi jakaa seurakuntaa. Se ei päässyt tapahtumaan, niin että olisi syntynyt Korintossa olevan Jumalan seurakunnan lisäksi (1 Kor.1:2) esim. Korintton helluntaiseurakunta, tms.

        Alkuseurakunnan uskovat eivät siis perustaneet uutta seurakuntaa yhdellekään paikkakunnalle, vaan ristillä perustettu seurakunta levittäytyi uusille paikkakunnille. Tämä srk. on levittäynyt Tänne Turkuunkin.

        Jokaisen raamatullisesta seurakuntalinjasta pois lähteneen tulee palata takaisin alkuperäiseen kristinuskoon. Se on nyt tapahtumassa.

        "Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme."
        1 Joh. 2:19.


      • jaikall
        WeijoLindroos kirjoitti:

        Taas pitää sanoa, että aamen. Juuri näinhän se menee.
        En ole ns. universalisti, vaan ehdottomasti järjestäytyneen paikallisseurakuntalinjan kannattaja, koska Raamattu opettaa näin.

        Huomaan, ettet ole lukenut viestejäni kovinkaan tarkasti. Olenhan muutaman kerran jo maininnut, että sinun hyvä seurakuntaopetuksesi soveltuu tarkalleen ulkopuolella uskontojen toimivaan Jumalan seurakuntaan. Helluntaiseurakuntaan se ei sovellu. Siellähän on oppi, jolla suljetaan seurakunnan ulkopuolelle saman paikkakunnan Kristuksen ruumiin jäseniä, joiden nimiä ei ole samassa jäsenkortistossa. Näin ei meillä tehdä.

        Olen kyllä kehottanut uskovia pysymään helluntaiseurakunnan yhteydessä siihen asti kunnes paikkakunnalla alkaa toimia raamatullinen paikalliseurakunta, jonka tunnustus on, että jokainen saman paikkakunnan uskova kuuluu samaan paikallisseurakuntaan, nekin, jota eivät ole yhteydessämme.

        Mitenhän tämän saisi tarkemmin selvennettyä. Opetuskirjasessani tämä on selittynyt jokaiselle ymmärrettävällä tavalla:
        http://www.Jeesus-on-Herra.com/oikeasrk.htm

        Koitan tässä lyhyesti selittää asian:
        Tulin uskoon 1.1.1974 Helsingissä. 1975 asetuin Turkuun ja löysin täältä Jumalan seurakunnan toiminnan. Silloin kokoonnnuttiin pääasiassa kodeissa, mutta joskus myös vuokratiloissa.
        Tätä Jumalan seurakunnan järjestäytynyttä toimintaa on ollut Turussa jo ennen helluntaiherätyksen tänne rantautumista. Helluntailaisuuskin toimi Turussa ensimmäiset 10 vuotta tällä linjalla. Vasta 1921 se järjesäytyi Turun helluntaiseurakunnaksi. Kaikki uskovat eivät menneet siihen mukaan, vaan monet jäivät toimimaan (sinunkin opettamallasi) seurakuntalinjalla.

        Minut kastettiin ja siunattiin yhteyteen (ei liitetty jäsenkortistoon, koska sellaista meillä ei ole ollut seurakuntamme alussakaan, alkuseurakunnan aikana). Kuuluin siis seurakuntaan, Kristuksen ruumiiseen jo heti kasteen jälkeen, mutta seurakunnan yhteyteen siunaaminen oli toinen asia. Siinä tunnustauduin järjestäytneeseen seurakuntaan, jossa sain opetusta ja ojennusta sekä ... nuhteita.. Tehtävälinjani aukeni myös vähitellen. Kiitos Jumalalle!
        Sain alkaa kasvaa seurakuntayhteydessä ulkopuolella uskonsuuntien, rakkaiden veljien ja sisarten yhteydessä.
        Monenlaista on tapahtunut yli 30 vuoden aikana, jonka olen tässä järjestäytyneessä seurakuntayhteydessä palvellut. Vanhimpia sekä muita seurakuntavirkoja on ollut ja mennyt (= muualle siirtyneitä ja poisnukkuneita).
        Vuodesta 1995 olemme kokoontuneet seurakuntatilassa, jonka siloin vuokrasimme käyttöömme.

        1970 -luvulta alkaen olen ymmärtänyt seurakuntatouuden raamatullisesti. Se on ollut erittäin nostavana ja kannustavana voimana uskonelämän monissa vaikeuksissa: Kuulun samaan seurakuntaan Pietarin, Paavalin, Johanneksen ym. kuuluisien seurakuntamme jäsenten kanssa.
        Kukaan meistä ei ole perustanut uutta seurakuntaa. Meille riittää Golgatan ristillä perustettu Jumalan seurakunta. Sitä rakennamme Turussa kuten monilla muillakin paikkakunnilla Suomessa.

        Asia on siis näin:
        Golgatan ristillä, Jeesuksen verihaavoissa perustettiin Jumalan seurakunta, karitsan morsian, joka otettiin veriyljän rinnasta avatuista verihaavoista; samoin kuin ensimmäiselle Adamille otettiin vaimo miehensä avatusta kyljestä.
        Tämä Jeesuksen verellä ostettu lauma (ensin opetuslapset, n. 120) täytettiin Pyhällä Hengellä helluntaipäivänä v. 33 jKr. Jerusalemissa. Apt. 2.
        Pyhällä Hengellä täyttyneet uskovat lähtivät toteuttamaan lähetyskäskyä. Uusilla paikkakunnilla he julistivat pelastussanomaa Jeesuksen veriuhrista, jonka kautta saadaan synnit anteeksi ja perintöosa pyhitettyjen joukossa. Jokaisella paikkakunnalla uskoon tulleet ja sen jälkeen kastetut OLIVAT sen paikkakunnan seurakunta. heidän joukostaan valittiin vanhimpia ym. srk-virkoihin. ! Seurakunta olivat ja ovat edelleenkin uskoon tulleet ja kastetut ihmiset. Seurakunnan toimintaan tarvittavat organiosoimiset, mm. yhdistysten perustamiset yms. ovat toinen asia. Meillä yhteisenä kukkarona on Seurakuunta-apu ry.

        Alkuseurakunnassa kaikenlaiset seurakuntaa jakavat toimenpiteet tukahdutettiin alkuunsa, esim. Korintossa, jossa puoluemielisyys meinasi jakaa seurakuntaa. Se ei päässyt tapahtumaan, niin että olisi syntynyt Korintossa olevan Jumalan seurakunnan lisäksi (1 Kor.1:2) esim. Korintton helluntaiseurakunta, tms.

        Alkuseurakunnan uskovat eivät siis perustaneet uutta seurakuntaa yhdellekään paikkakunnalle, vaan ristillä perustettu seurakunta levittäytyi uusille paikkakunnille. Tämä srk. on levittäynyt Tänne Turkuunkin.

        Jokaisen raamatullisesta seurakuntalinjasta pois lähteneen tulee palata takaisin alkuperäiseen kristinuskoon. Se on nyt tapahtumassa.

        "Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme."
        1 Joh. 2:19.

        Kirjoitat näin:

        >>>Olen kyllä kehottanut uskovia pysymään helluntaiseurakunnan yhteydessä siihen asti kunnes paikkakunnalla alkaa toimia raamatullinen paikalliseurakunta, jonka tunnustus on, että jokainen saman paikkakunnan uskova kuuluu samaan paikallisseurakuntaan, nekin, jota eivät ole yhteydessämme.


      • jaikall kirjoitti:

        Kirjoitat näin:

        >>>Olen kyllä kehottanut uskovia pysymään helluntaiseurakunnan yhteydessä siihen asti kunnes paikkakunnalla alkaa toimia raamatullinen paikalliseurakunta, jonka tunnustus on, että jokainen saman paikkakunnan uskova kuuluu samaan paikallisseurakuntaan, nekin, jota eivät ole yhteydessämme.

        Paikallisseurakunta on minulle hyvin selvä asia. Missään lainaamassasi raamatunpaikassa ei kerrota eikä anneta ymmärtää, että alkuseurakunnan aikana samalla maantieteellisellä alueella olisi ollut muuta kuin yksi paikallisseurakunta, jota nimitettiin paikkakunnan nimen mukaan (Efeson seurakunta, Filadelfian seurakunta, Jerusalemin seurakunta jne), ts. seurakunta oli rajattu aina paikkakunnan maantieteellisten rajojen mukaan.

        Nyt samalla paikkakunnalla on monta paikallisseurakuntaa. Tällaiseen jakautumiseen ei Raamattu kehoita ja ainakaan alussa ei ollut näin.

        Seuraavan panen sulkeisiin, koska kirjoitan sen hyvin vastahakoisesti, kun se tuskin ketään rakentaa!

        [Kuuluin erääseen paikallisseurakuntaan. Seurakunnassa syntyi riitoja ja se hajosi kahdeksi. Kumpikin kutsui itseään sen kaupungin paikallisseurakunnaksi. Jo siinä vaiheessa me, silloin nuoret, olimme suuressa hämmingissä, koska kummankin seurakunnan vanhimmistot kielsivät nuoria käymässä "siinä toisessa seurakunnassa" ja kiellettiin käymässä kylässäkään niiden toisten seurakuntalaisten luona. Minutkin vanhimmisto otti puhutteluun ja kielsi käymästä erään vanhuksen luona, jonne ennen yhdessä olimme nuorten kanssa kokoontuneet lauantai-iltaisin rukoilemaan.

        Muutaman vuoden jälkeen seurakunnat hajosivat jälleen kahtia. Uuden seurakunnan perustajiin kuului mm. niitä vanhimmiston jäseniä, jotka olivat kieltäneet meitä nuoria käymästä aikoinaan uskovien kodeissa ja kokouksissa, koska ne eivät kuuluneet enää "meidän seurakuntaan". Siinä vaiheessa jotkut palasivat kansankirkon piiriin. Käsittääkseni nyt paikkakunnalla on jäljellä kolme seurakuntaa, mutta paikkakunnan rajojen ulkopuolelta on tullut toimintaan mukaan pari uutta muualla perustettua seurakuntaa, joihin näistä kolmesta seurakunnasta on liittynyt väkeä.

        Erityisen vaikeaa aikaa nuorille uskoville oli se, kun helluntaiseurakunta ensimmäisen kerran hajosi. Osa (alaikäisten) nuorten vanhemmista jäi siihen ensimmäiseen seurakuntaan, toiset liittyivät toiseen helluntaiseurakuntaan, joka otti nimekseen Lähetysseurakunta. Nuorten tuli totella vanhempiaan ja käydä siinä seurakunnassa missä vanhemmatkin].

        Nykyisin lähes jokaisella paikkakunnalla on useita paikallisseurakuntia ja niistä jokaisella tietenkin omat paimenensa ja vanhemmistonsa. Uskoon tulleen on vaikea ratkaista mihin alueeNsa monista paikallisseurakunnista liittyisi. Apostolisena aikana ei tätä vaikeutta ollut, koska luonnollisesti uskoon tullut liittyi kasteen kautta siihen yhteen ainoaan paikallisseurakuntaan, joka hänen asuinalueellaan kokoontui.

        Olemme vaikeassa tilanteessa. Kristuksen seurakunta on hajallaan paikkakunnalla ja on vaikeaa opillisten riitojen yms tähden päättää, mihin liittyisi. Toisaalta Raamattu opettaa selkeästi, että uskovaisen tulee liittyä paikallisseurakuntaan. Uusi ongelma helluntailuudessa on ilmennyt helluntaikirkon perustamisen jälkeen ja se jakaa myös uskovia kahtia.

        Mitä tulee mainitsemaasi maailmanlaajuiseen (universaaliseen) Kristuksen seurakuntaan niin sehän muodostuu juuri paikallisseurakunnista Jumalan säätämyksen mukaan. Jeesuksella ei kuitenkaan ole yhtä monta morsianta kuin on paikallisseurakuntaa vaan yksi Morsian, joka koostuu maailman kaikista paikallisseurakunnista, joista jokaisella on paimenensa, vanhimmistonsa ja erilaisin armolahjoin paikallisseurakuntaa palvelevia veljiä.

        En riitele tästä asiasta kenenkään kanssa. Minun Raamattuni opettaa, että kullakin paikkakunnalla tulisi olla vain yksi paikallisseurakunta. Jos joku kaupunki on kovin suuri (Korintossa asui noin puoli miljoonaa asukasta ja siellä riitti vielä yksi paikallisseurakunta) niin seurakunnan maantieteelliset rajat voisivat olla kaupunginosien rajat.

        Näin minä olen asian käsittänyt eikä kylläkään kukaan ole minulle Raamatusta mitään muuta mallia koskaan osoittanutkaan.

        Kiitos Jaikal, kun kirjoitat palstalla. Nyt on aika toivottaa kaikille mattimyöhäisillekin "hyvää yötä, Jeesus myötä".


      • Eroe
        jukka.finland kirjoitti:

        Paikallisseurakunta on minulle hyvin selvä asia. Missään lainaamassasi raamatunpaikassa ei kerrota eikä anneta ymmärtää, että alkuseurakunnan aikana samalla maantieteellisellä alueella olisi ollut muuta kuin yksi paikallisseurakunta, jota nimitettiin paikkakunnan nimen mukaan (Efeson seurakunta, Filadelfian seurakunta, Jerusalemin seurakunta jne), ts. seurakunta oli rajattu aina paikkakunnan maantieteellisten rajojen mukaan.

        Nyt samalla paikkakunnalla on monta paikallisseurakuntaa. Tällaiseen jakautumiseen ei Raamattu kehoita ja ainakaan alussa ei ollut näin.

        Seuraavan panen sulkeisiin, koska kirjoitan sen hyvin vastahakoisesti, kun se tuskin ketään rakentaa!

        [Kuuluin erääseen paikallisseurakuntaan. Seurakunnassa syntyi riitoja ja se hajosi kahdeksi. Kumpikin kutsui itseään sen kaupungin paikallisseurakunnaksi. Jo siinä vaiheessa me, silloin nuoret, olimme suuressa hämmingissä, koska kummankin seurakunnan vanhimmistot kielsivät nuoria käymässä "siinä toisessa seurakunnassa" ja kiellettiin käymässä kylässäkään niiden toisten seurakuntalaisten luona. Minutkin vanhimmisto otti puhutteluun ja kielsi käymästä erään vanhuksen luona, jonne ennen yhdessä olimme nuorten kanssa kokoontuneet lauantai-iltaisin rukoilemaan.

        Muutaman vuoden jälkeen seurakunnat hajosivat jälleen kahtia. Uuden seurakunnan perustajiin kuului mm. niitä vanhimmiston jäseniä, jotka olivat kieltäneet meitä nuoria käymästä aikoinaan uskovien kodeissa ja kokouksissa, koska ne eivät kuuluneet enää "meidän seurakuntaan". Siinä vaiheessa jotkut palasivat kansankirkon piiriin. Käsittääkseni nyt paikkakunnalla on jäljellä kolme seurakuntaa, mutta paikkakunnan rajojen ulkopuolelta on tullut toimintaan mukaan pari uutta muualla perustettua seurakuntaa, joihin näistä kolmesta seurakunnasta on liittynyt väkeä.

        Erityisen vaikeaa aikaa nuorille uskoville oli se, kun helluntaiseurakunta ensimmäisen kerran hajosi. Osa (alaikäisten) nuorten vanhemmista jäi siihen ensimmäiseen seurakuntaan, toiset liittyivät toiseen helluntaiseurakuntaan, joka otti nimekseen Lähetysseurakunta. Nuorten tuli totella vanhempiaan ja käydä siinä seurakunnassa missä vanhemmatkin].

        Nykyisin lähes jokaisella paikkakunnalla on useita paikallisseurakuntia ja niistä jokaisella tietenkin omat paimenensa ja vanhemmistonsa. Uskoon tulleen on vaikea ratkaista mihin alueeNsa monista paikallisseurakunnista liittyisi. Apostolisena aikana ei tätä vaikeutta ollut, koska luonnollisesti uskoon tullut liittyi kasteen kautta siihen yhteen ainoaan paikallisseurakuntaan, joka hänen asuinalueellaan kokoontui.

        Olemme vaikeassa tilanteessa. Kristuksen seurakunta on hajallaan paikkakunnalla ja on vaikeaa opillisten riitojen yms tähden päättää, mihin liittyisi. Toisaalta Raamattu opettaa selkeästi, että uskovaisen tulee liittyä paikallisseurakuntaan. Uusi ongelma helluntailuudessa on ilmennyt helluntaikirkon perustamisen jälkeen ja se jakaa myös uskovia kahtia.

        Mitä tulee mainitsemaasi maailmanlaajuiseen (universaaliseen) Kristuksen seurakuntaan niin sehän muodostuu juuri paikallisseurakunnista Jumalan säätämyksen mukaan. Jeesuksella ei kuitenkaan ole yhtä monta morsianta kuin on paikallisseurakuntaa vaan yksi Morsian, joka koostuu maailman kaikista paikallisseurakunnista, joista jokaisella on paimenensa, vanhimmistonsa ja erilaisin armolahjoin paikallisseurakuntaa palvelevia veljiä.

        En riitele tästä asiasta kenenkään kanssa. Minun Raamattuni opettaa, että kullakin paikkakunnalla tulisi olla vain yksi paikallisseurakunta. Jos joku kaupunki on kovin suuri (Korintossa asui noin puoli miljoonaa asukasta ja siellä riitti vielä yksi paikallisseurakunta) niin seurakunnan maantieteelliset rajat voisivat olla kaupunginosien rajat.

        Näin minä olen asian käsittänyt eikä kylläkään kukaan ole minulle Raamatusta mitään muuta mallia koskaan osoittanutkaan.

        Kiitos Jaikal, kun kirjoitat palstalla. Nyt on aika toivottaa kaikille mattimyöhäisillekin "hyvää yötä, Jeesus myötä".

        Sinunkaltaistesi takia tulee riitoja.


      • herääätyyyys!
        Eroe kirjoitti:

        Sinunkaltaistesi takia tulee riitoja.

        Jaa että joku uskoon tullu alaikänen kolli pystyi hajottaa helluntaiseurakunnan! Vai oliks ne muutkin nuoret mukana?


      • jukka.finland kirjoitti:

        Paikallisseurakunta on minulle hyvin selvä asia. Missään lainaamassasi raamatunpaikassa ei kerrota eikä anneta ymmärtää, että alkuseurakunnan aikana samalla maantieteellisellä alueella olisi ollut muuta kuin yksi paikallisseurakunta, jota nimitettiin paikkakunnan nimen mukaan (Efeson seurakunta, Filadelfian seurakunta, Jerusalemin seurakunta jne), ts. seurakunta oli rajattu aina paikkakunnan maantieteellisten rajojen mukaan.

        Nyt samalla paikkakunnalla on monta paikallisseurakuntaa. Tällaiseen jakautumiseen ei Raamattu kehoita ja ainakaan alussa ei ollut näin.

        Seuraavan panen sulkeisiin, koska kirjoitan sen hyvin vastahakoisesti, kun se tuskin ketään rakentaa!

        [Kuuluin erääseen paikallisseurakuntaan. Seurakunnassa syntyi riitoja ja se hajosi kahdeksi. Kumpikin kutsui itseään sen kaupungin paikallisseurakunnaksi. Jo siinä vaiheessa me, silloin nuoret, olimme suuressa hämmingissä, koska kummankin seurakunnan vanhimmistot kielsivät nuoria käymässä "siinä toisessa seurakunnassa" ja kiellettiin käymässä kylässäkään niiden toisten seurakuntalaisten luona. Minutkin vanhimmisto otti puhutteluun ja kielsi käymästä erään vanhuksen luona, jonne ennen yhdessä olimme nuorten kanssa kokoontuneet lauantai-iltaisin rukoilemaan.

        Muutaman vuoden jälkeen seurakunnat hajosivat jälleen kahtia. Uuden seurakunnan perustajiin kuului mm. niitä vanhimmiston jäseniä, jotka olivat kieltäneet meitä nuoria käymästä aikoinaan uskovien kodeissa ja kokouksissa, koska ne eivät kuuluneet enää "meidän seurakuntaan". Siinä vaiheessa jotkut palasivat kansankirkon piiriin. Käsittääkseni nyt paikkakunnalla on jäljellä kolme seurakuntaa, mutta paikkakunnan rajojen ulkopuolelta on tullut toimintaan mukaan pari uutta muualla perustettua seurakuntaa, joihin näistä kolmesta seurakunnasta on liittynyt väkeä.

        Erityisen vaikeaa aikaa nuorille uskoville oli se, kun helluntaiseurakunta ensimmäisen kerran hajosi. Osa (alaikäisten) nuorten vanhemmista jäi siihen ensimmäiseen seurakuntaan, toiset liittyivät toiseen helluntaiseurakuntaan, joka otti nimekseen Lähetysseurakunta. Nuorten tuli totella vanhempiaan ja käydä siinä seurakunnassa missä vanhemmatkin].

        Nykyisin lähes jokaisella paikkakunnalla on useita paikallisseurakuntia ja niistä jokaisella tietenkin omat paimenensa ja vanhemmistonsa. Uskoon tulleen on vaikea ratkaista mihin alueeNsa monista paikallisseurakunnista liittyisi. Apostolisena aikana ei tätä vaikeutta ollut, koska luonnollisesti uskoon tullut liittyi kasteen kautta siihen yhteen ainoaan paikallisseurakuntaan, joka hänen asuinalueellaan kokoontui.

        Olemme vaikeassa tilanteessa. Kristuksen seurakunta on hajallaan paikkakunnalla ja on vaikeaa opillisten riitojen yms tähden päättää, mihin liittyisi. Toisaalta Raamattu opettaa selkeästi, että uskovaisen tulee liittyä paikallisseurakuntaan. Uusi ongelma helluntailuudessa on ilmennyt helluntaikirkon perustamisen jälkeen ja se jakaa myös uskovia kahtia.

        Mitä tulee mainitsemaasi maailmanlaajuiseen (universaaliseen) Kristuksen seurakuntaan niin sehän muodostuu juuri paikallisseurakunnista Jumalan säätämyksen mukaan. Jeesuksella ei kuitenkaan ole yhtä monta morsianta kuin on paikallisseurakuntaa vaan yksi Morsian, joka koostuu maailman kaikista paikallisseurakunnista, joista jokaisella on paimenensa, vanhimmistonsa ja erilaisin armolahjoin paikallisseurakuntaa palvelevia veljiä.

        En riitele tästä asiasta kenenkään kanssa. Minun Raamattuni opettaa, että kullakin paikkakunnalla tulisi olla vain yksi paikallisseurakunta. Jos joku kaupunki on kovin suuri (Korintossa asui noin puoli miljoonaa asukasta ja siellä riitti vielä yksi paikallisseurakunta) niin seurakunnan maantieteelliset rajat voisivat olla kaupunginosien rajat.

        Näin minä olen asian käsittänyt eikä kylläkään kukaan ole minulle Raamatusta mitään muuta mallia koskaan osoittanutkaan.

        Kiitos Jaikal, kun kirjoitat palstalla. Nyt on aika toivottaa kaikille mattimyöhäisillekin "hyvää yötä, Jeesus myötä".

        Halloo Jukka!

        Sinä kirjoitat näin:

        >>>Missään lainaamassasi raamatunpaikassa ei kerrota eikä anneta ymmärtää, että alkuseurakunnan aikana samalla maantieteellisellä alueella olisi ollut muuta kuin yksi paikallisseurakunta, jota nimitettiin paikkakunnan nimen mukaan (Efeson seurakunta, Filadelfian seurakunta, Jerusalemin seurakunta jne), ts. seurakunta oli rajattu aina paikkakunnan maantieteellisten rajojen mukaan.


      • Tepatius
        jaikal kirjoitti:

        Halloo Jukka!

        Sinä kirjoitat näin:

        >>>Missään lainaamassasi raamatunpaikassa ei kerrota eikä anneta ymmärtää, että alkuseurakunnan aikana samalla maantieteellisellä alueella olisi ollut muuta kuin yksi paikallisseurakunta, jota nimitettiin paikkakunnan nimen mukaan (Efeson seurakunta, Filadelfian seurakunta, Jerusalemin seurakunta jne), ts. seurakunta oli rajattu aina paikkakunnan maantieteellisten rajojen mukaan.

        Jos näistä on valittava niin kohta 2. Luterilainen seurakunta on ainut vaihtoehto.


      • jaikal kirjoitti:

        Halloo Jukka!

        Sinä kirjoitat näin:

        >>>Missään lainaamassasi raamatunpaikassa ei kerrota eikä anneta ymmärtää, että alkuseurakunnan aikana samalla maantieteellisellä alueella olisi ollut muuta kuin yksi paikallisseurakunta, jota nimitettiin paikkakunnan nimen mukaan (Efeson seurakunta, Filadelfian seurakunta, Jerusalemin seurakunta jne), ts. seurakunta oli rajattu aina paikkakunnan maantieteellisten rajojen mukaan.

        Tämä vastaus on nm jaikalin kirjoitukseen 21.3.2011 18:28 "Haloo Jukka", mihin kohtaa viestiketjua se sitten sijoittuukin. En ole päässyt oikein "sinuksi" tämän uuden käytäntöön otetun systeemin kanssa.

        >>Jos nyt lähdettäisiin sinun ja Weijon opetusta seuraamaan, mitkä seurakunnat tuomitsisitte ei Jumalan seurakunniksi? Mistä seurakunnista pitäisi uskovien lähteä ja mihin liittyä?


      • tervesielujaruumis
        jaikal kirjoitti:

        Halloo Jukka!

        Sinä kirjoitat näin:

        >>>Missään lainaamassasi raamatunpaikassa ei kerrota eikä anneta ymmärtää, että alkuseurakunnan aikana samalla maantieteellisellä alueella olisi ollut muuta kuin yksi paikallisseurakunta, jota nimitettiin paikkakunnan nimen mukaan (Efeson seurakunta, Filadelfian seurakunta, Jerusalemin seurakunta jne), ts. seurakunta oli rajattu aina paikkakunnan maantieteellisten rajojen mukaan.

        jaikal kirjoittaa järkeväsi on monia seurakuntia asia on sama , pienin viilauksin , on narsistista väittää ja määräillä johonkin ruotuun , se lähentelee uskontojen uhrien kokemaa ohjailua ja alistamista, tervettä toiminta on oltava eikä jonkun auktoriteettisen johtajan perässä kulkemista, eli järki käteen. on lapsellista väittää että olisi kuljettava jonkun lahkon perässä joka olisi autuaaksitekevä.


      • Lukekaa raamatusta.
        tervesielujaruumis kirjoitti:

        jaikal kirjoittaa järkeväsi on monia seurakuntia asia on sama , pienin viilauksin , on narsistista väittää ja määräillä johonkin ruotuun , se lähentelee uskontojen uhrien kokemaa ohjailua ja alistamista, tervettä toiminta on oltava eikä jonkun auktoriteettisen johtajan perässä kulkemista, eli järki käteen. on lapsellista väittää että olisi kuljettava jonkun lahkon perässä joka olisi autuaaksitekevä.

        Jukka.finland voidaan panna vaikka roskakoriin, mutta raamatun mukaan paikallisseurakunta on yksi, ei lahkoiksi jakautunut monta.


      • jaikali
        jukka.finland kirjoitti:

        Tämä vastaus on nm jaikalin kirjoitukseen 21.3.2011 18:28 "Haloo Jukka", mihin kohtaa viestiketjua se sitten sijoittuukin. En ole päässyt oikein "sinuksi" tämän uuden käytäntöön otetun systeemin kanssa.

        >>Jos nyt lähdettäisiin sinun ja Weijon opetusta seuraamaan, mitkä seurakunnat tuomitsisitte ei Jumalan seurakunniksi? Mistä seurakunnista pitäisi uskovien lähteä ja mihin liittyä?

        Alkuseurakunta kokoontui kodeissa.
        Mutta heillä oli ilmeisesti samat johtajat ja jäsenmäärään nähden hyvin vähän johtajia. Jos nyt Suomessa jossakin suurimmassa kaupungissa toteutettaisiin tuota ihannemallia ja tulisi suuri herätys. ihmisiä tulisi uskoon suuret joukot. Kuinka monta uskovaa voisi kuulua esim. Turun seurakuntaan? Kuinka monta johtajaa heillä olisi? Hyväksyisivätkö uskovat vain mutaman johtajan ja alistuisivatko he heidän opetuksensa alle tottelemaan heitä? Jos eivät, syntyisi heti hajaannusta.
        Syntyisi puoluemieltä. Joku sanoisi olevan Weijon puolella. Toinen sanoisi kannattavansa Pekkaa ja kolmas voisi kannattaa Mattia. Joku voisi vielä olla kovin hengellinen ja olla Kristuksen puolella.

        Sitten nämä seurakunnan johtajat eivät ottaisi kiinni uskovia tuosta puoluemielestä. Sen sijaan että he kieltäisivät uskovia puoluemielestä ja tukisivat toinen toistaan ja kilpailisivat keskenään toinen toisensa kunnioittamisessa he kilpailisivatkin uskovien suosiosta.

        Sitten on paljon niitä "Ei se niin ole. Olen se minäkin Raamattua lukenut" uskovia jotka hajottaisivat seurakuntaa opeillaan.

        Olenko nyt turhan pessimistinen vai olenko yksinkertaisen realistinen. Olen se minäkin kokenut ja nähnyt monenlaista että huh huu!

        Tietenkin Pyhä Henki voisi olla niin voimakas seurakunnassa että uskovat kunnioittaisivat auktoriteetteja ja rakastaisivat toisiaan Kristuksen rakkaudella. Käytäntö on kuitenkin osoittanut että tähän pääseminen on harvinaista ja vaikeaa. Se edellyttäisi Ananiaan ja Safiran kaltaisten uskovien poissa pysymistä tai Jumalan tuomion hetpaikala. Kuka uskaltaisi erottaa uskovan joka ei ole ihan rehellinen kaikessa.

        Miten päästäisiin yhteen laumaan ja yhteen uskonkäsitykseen? Tämä on se suuri kysymys.


      • jaikali
        jukka.finland kirjoitti:

        Tämä vastaus on nm jaikalin kirjoitukseen 21.3.2011 18:28 "Haloo Jukka", mihin kohtaa viestiketjua se sitten sijoittuukin. En ole päässyt oikein "sinuksi" tämän uuden käytäntöön otetun systeemin kanssa.

        >>Jos nyt lähdettäisiin sinun ja Weijon opetusta seuraamaan, mitkä seurakunnat tuomitsisitte ei Jumalan seurakunniksi? Mistä seurakunnista pitäisi uskovien lähteä ja mihin liittyä?

        Jotta pääsisi toteutumaan tuo yksi lauma ja yksi oppi seurakunta isolle paikkakunnalle jolla jo vaikuttaa monta eri kristillistä seurakutaa, pitäisi kaikki jo toimivat seurakunnat lakkauttaa. Ja sitten tulisi ongelma. Kuka olisi kelvollinen opettamaan "vapautettua" Jumalan laumaa? Kenellä olisi se oikea oppi?

        Tämä on sellainen ongelma että me ihmiset emme voi sitä ratkaista. Antakaamme ongelman ratkaisu Herralle ja jatkakaamme rukousta ja Herralta kyselemistä mitä minun tulee tehdä ja mihin joukkoon kuulua. Tehkäämme sitten uskossa niin kuin koemme Herran meille puhuvan. Mutta älkäämme lähtekö vastustamaan yhtäkään Kristuksen evankeliumia julistavaa seurakuntaa ja palvelijaa.

        Mark 9:
        38. Johannes sanoi hänelle: "Opettaja, me näimme erään, joka ei seuraa meitä, sinun nimessäsi ajavan ulos riivaajia; ja me kielsimme häntä, koska hän ei seurannut meitä".
        39. Mutta Jeesus sanoi: "Älkää häntä kieltäkö; sillä ei kukaan, joka tekee voimallisen teon minun nimeeni, voi kohta sen jälkeen puhua minusta pahaa.
        40. Sillä joka ei ole meitä vastaan, se on meidän puolellamme.


      • ml213.
        jaikali kirjoitti:

        Jotta pääsisi toteutumaan tuo yksi lauma ja yksi oppi seurakunta isolle paikkakunnalle jolla jo vaikuttaa monta eri kristillistä seurakutaa, pitäisi kaikki jo toimivat seurakunnat lakkauttaa. Ja sitten tulisi ongelma. Kuka olisi kelvollinen opettamaan "vapautettua" Jumalan laumaa? Kenellä olisi se oikea oppi?

        Tämä on sellainen ongelma että me ihmiset emme voi sitä ratkaista. Antakaamme ongelman ratkaisu Herralle ja jatkakaamme rukousta ja Herralta kyselemistä mitä minun tulee tehdä ja mihin joukkoon kuulua. Tehkäämme sitten uskossa niin kuin koemme Herran meille puhuvan. Mutta älkäämme lähtekö vastustamaan yhtäkään Kristuksen evankeliumia julistavaa seurakuntaa ja palvelijaa.

        Mark 9:
        38. Johannes sanoi hänelle: "Opettaja, me näimme erään, joka ei seuraa meitä, sinun nimessäsi ajavan ulos riivaajia; ja me kielsimme häntä, koska hän ei seurannut meitä".
        39. Mutta Jeesus sanoi: "Älkää häntä kieltäkö; sillä ei kukaan, joka tekee voimallisen teon minun nimeeni, voi kohta sen jälkeen puhua minusta pahaa.
        40. Sillä joka ei ole meitä vastaan, se on meidän puolellamme.

        """"""Jotta pääsisi toteutumaan tuo yksi lauma ja yksi oppi seurakunta isolle paikkakunnalle jolla jo vaikuttaa monta eri kristillistä seurakutaa, pitäisi kaikki jo toimivat seurakunnat lakkauttaa. Ja sitten tulisi ongelma. Kuka olisi kelvollinen opettamaan "vapautettua" Jumalan laumaa? Kenellä olisi se oikea oppi? """""


        Ihmettelen edelleen. Miten on mahdollista, että ihminen,- joka mieltää itsensä opettajaksi,- niin kirjoittaa noin epäuskoisesti ja erikoisesti Jeesuksen opetuksen vastaisesti. Jos Jumala on aivoittanut, miten jokaisella paiukkakunnalla on yksi seurakunta ja mioten erikoisesti Jeesus rukoili, että he yhtä olisivat.

        No, kaikkea se epäusko teetättää.Muuten ymmärrätkö ,- miten tämä yhdistyminen tapahtuu ihmisten sydämessä ja tämä sydämessä oleva muutos näkyy ulos päin jua erikoisesti mielikuvissa. (Luuk 11:34).

        Esim. jos Helsingissä uskovat ihmiset kokoontuvat viiden puolueen kokoontumistiloissa, niin yhdistyminen/yhtä oleminen ei välttämättä muuttaisi kokoontumisia. Sillä ei ole merkitystä monessako paikassa seurakunta kokoontuu.Sydämentila on se tärkein asia.


      • jaikali
        ml213. kirjoitti:

        """"""Jotta pääsisi toteutumaan tuo yksi lauma ja yksi oppi seurakunta isolle paikkakunnalle jolla jo vaikuttaa monta eri kristillistä seurakutaa, pitäisi kaikki jo toimivat seurakunnat lakkauttaa. Ja sitten tulisi ongelma. Kuka olisi kelvollinen opettamaan "vapautettua" Jumalan laumaa? Kenellä olisi se oikea oppi? """""


        Ihmettelen edelleen. Miten on mahdollista, että ihminen,- joka mieltää itsensä opettajaksi,- niin kirjoittaa noin epäuskoisesti ja erikoisesti Jeesuksen opetuksen vastaisesti. Jos Jumala on aivoittanut, miten jokaisella paiukkakunnalla on yksi seurakunta ja mioten erikoisesti Jeesus rukoili, että he yhtä olisivat.

        No, kaikkea se epäusko teetättää.Muuten ymmärrätkö ,- miten tämä yhdistyminen tapahtuu ihmisten sydämessä ja tämä sydämessä oleva muutos näkyy ulos päin jua erikoisesti mielikuvissa. (Luuk 11:34).

        Esim. jos Helsingissä uskovat ihmiset kokoontuvat viiden puolueen kokoontumistiloissa, niin yhdistyminen/yhtä oleminen ei välttämättä muuttaisi kokoontumisia. Sillä ei ole merkitystä monessako paikassa seurakunta kokoontuu.Sydämentila on se tärkein asia.

        Mitä sinä saarnaat uskovien joukolle jossa on kaikista edellä mainitsemista seurakunnista uskovia? Voisitko puhua uskovien upotuskasteesta? ET.
        Voisitko puhua Henkikasteesta? ET.
        Voisitko puhua vanhurskauttamisesta? ET.
        Mistä aiheesta julistaja voisi puha jotta hän ei loukkaisi ketään uskovaa?
        Jos julistaja puhuisi sen mukaan ketä kuulijakunnassa on ja miten he uskovat, hän ei olisi Jumalan palvelija eikä puhuisi Jumalan Sanaa.
        Hän puhuisi korvasyyhyyn ja olisi teeskentelijä.

        Jos julistaja puhuisi vapaasit sitä mitä uskoo saaneensa Herralta, monet uskovat eivät ottaisi vastaan opetusta. He loukkaantuisivat ja kävelisivät ovesta ulos. Näin olisi hajaannus et faktum. Jos uskova ottaa vastaan Jumalan Sanan sellaisenaan kuin sitä julistetaan, silloin ei olisi hajaannusta. Silloin olisi yksi lauma ja yksi paikallisseurakunta. Mutta koska uskovat tulkitsevat Raamattua monella eri tavalla, hajaannusta on syntynyt.

        Hajaannusta ja eri oppeja syntyy silloin kun joku joka ei ole täyttynyt Hengellä ryhtyy opettamaan Jumalan Sanaa. Tästä johtuu monet eri uskonsuunnat kristikunnassa. Hajaannuksen välttämiseksi Jumala on tarkoittanut henkikasteen jokaiselle uskovalle. Tämä on Raamatussa kiistaton totuus. Mutta kaikki eivät ota sitä vastaan eikä kaikissa seurakunnissa edes hyväksytä henkikastetta. Siitä huolimatta opetetaan Jumalan Sanaa. That is the problem!


      • Tapio522eikirj
        jaikali kirjoitti:

        Mitä sinä saarnaat uskovien joukolle jossa on kaikista edellä mainitsemista seurakunnista uskovia? Voisitko puhua uskovien upotuskasteesta? ET.
        Voisitko puhua Henkikasteesta? ET.
        Voisitko puhua vanhurskauttamisesta? ET.
        Mistä aiheesta julistaja voisi puha jotta hän ei loukkaisi ketään uskovaa?
        Jos julistaja puhuisi sen mukaan ketä kuulijakunnassa on ja miten he uskovat, hän ei olisi Jumalan palvelija eikä puhuisi Jumalan Sanaa.
        Hän puhuisi korvasyyhyyn ja olisi teeskentelijä.

        Jos julistaja puhuisi vapaasit sitä mitä uskoo saaneensa Herralta, monet uskovat eivät ottaisi vastaan opetusta. He loukkaantuisivat ja kävelisivät ovesta ulos. Näin olisi hajaannus et faktum. Jos uskova ottaa vastaan Jumalan Sanan sellaisenaan kuin sitä julistetaan, silloin ei olisi hajaannusta. Silloin olisi yksi lauma ja yksi paikallisseurakunta. Mutta koska uskovat tulkitsevat Raamattua monella eri tavalla, hajaannusta on syntynyt.

        Hajaannusta ja eri oppeja syntyy silloin kun joku joka ei ole täyttynyt Hengellä ryhtyy opettamaan Jumalan Sanaa. Tästä johtuu monet eri uskonsuunnat kristikunnassa. Hajaannuksen välttämiseksi Jumala on tarkoittanut henkikasteen jokaiselle uskovalle. Tämä on Raamatussa kiistaton totuus. Mutta kaikki eivät ota sitä vastaan eikä kaikissa seurakunnissa edes hyväksytä henkikastetta. Siitä huolimatta opetetaan Jumalan Sanaa. That is the problem!

        jaikali>:
        "Hajaannusta ja eri oppeja syntyy silloin kun joku joka ei ole täyttynyt Hengellä ryhtyy opettamaan Jumalan Sanaa".
        >================
        Ilmeisesti sellaiset uskovat eivät ole ns.henkikastettuja, jotka ajattelevat toisin, kuin mitä sinä opetat.
        Esim. uskovan synnittömyydestä.
        Vai olenko väärässä?


    • että nämä sinun kirjoituksesi ovat auttaneet monia VILPITTÖMIÄ uskovaisia ymmärtämään seurakunnan merkitystä.
      Kiitos sinulle siitä.

      Vastustajat taas eivät ymmärrä, eivätkä myöskään halua ymmärtää.
      He haluavat tietoisesti sekoittaa kaksi toisistaan erillistä asiaa.
      Paikallisseurakunnan ja universaaliseurakunnan.
      Jotkut myös tulkitsevat kirjoituksesi niin, että sinä et näe universaaliseurakuntaa.
      Totta kai näemme sen olemassa olon ja kaikki uskovaiset siihen kuuluvat, vaikka eivät paikallisseurakuntaan kuuluisikkaan.
      Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se olisi se paikallisseurakunta, josta Raamatussa opetetaan ja jota meidän ei tulisi jättää.
      On kansoja joiden keskuudessa seurakunnnat ovat kiellettyjä, ja jo alkuseurakunnat joutuivat vainotuiksi.
      Kuitenkaan edes lakeja säätämällä ei seurakuntia ole voitu hajottaa ja niiden kokoontumisia kieltää.
      Seurakunnat ovat kokoontuneet "maan alle" ja ihmiset ovat olleet valmiita silläkin uhalla, että joutuvat tapetuksi tai vankilaan kokoontumaan seurakunnissaan.
      Kun tälläistä hintaa toiset ovat valmiita maksamaan seurakunta yhteydestä ja uskostaan, niin kyllä minua ihan hävettää niiden puolesta, jotka täällä pilkkaavat ja kirjoittavat seurakunnan vastaisia kirjoituksiaan.

      • WeijoLindroos

        Odotan tänä aikana suuria Jumalalta.
        Hän uudistaa seurakuntansa puhdistaen sen kaikista Raamatulle vieraista elementeistä.

        Siunausta kaikille rakkaille uskoville, niillekin, jotka ... ?


      • kaikille yhteisesti

        Nyt tuntuu, että ne, jotka arvostelevat, ovat joko tietämättömiä siitä, mitä jaikal ja W.L. opettaa, tai sanoma saatetaan huonoon valoon tarkoituksellisesti.


    • WeijoLindroos
    • selittämään esimerkiksi tätä kysymystä:

      >>>Kuinka voit hoitaa ja opettaa kuritonta laumaa joka ei edes tule koolle sinua kuuntelemaan?

      • ML213

        Siis, kuinka onnistuu seurakunnan paimentaminen ja hoitaminen jos lauma on kurittomasti hajallaan mikä missäkin?
        -----

        Niin, ymmärrätkö todella mitä tarkoittaa puolueeton ajattelutapa Jumalöan seurakunnassa.

        Jos ihminen on puolueeton eli ymmärtää Jumalan seurakuntaan kuuluvan kaikki paikkakunnalla olevat sisaret ja veljet, niin mitä ihmeen tekemistä tällä asialla on kopioimani asian kanssa.

        Miksi tämä asia on sinun vaikea ymmärtää todellisuudessa.

        Siis saurakunnan paimen onnistuu vallan hyvin opettamaan kuulijoita, jotka ovat puolueettomia seurakunnassa.Siis eivät miellä itseään HelluntalaisiksiKatolilaisiksi. Luterilaisiksi. Jehovan todistajiksi, Babtisteiksi jne..., vaan mieltävät itsensä Jeesukseen uskoviksi Jumalan lapseksi.


      • Tarkoititko ml213
        ML213 kirjoitti:

        Siis, kuinka onnistuu seurakunnan paimentaminen ja hoitaminen jos lauma on kurittomasti hajallaan mikä missäkin?
        -----

        Niin, ymmärrätkö todella mitä tarkoittaa puolueeton ajattelutapa Jumalöan seurakunnassa.

        Jos ihminen on puolueeton eli ymmärtää Jumalan seurakuntaan kuuluvan kaikki paikkakunnalla olevat sisaret ja veljet, niin mitä ihmeen tekemistä tällä asialla on kopioimani asian kanssa.

        Miksi tämä asia on sinun vaikea ymmärtää todellisuudessa.

        Siis saurakunnan paimen onnistuu vallan hyvin opettamaan kuulijoita, jotka ovat puolueettomia seurakunnassa.Siis eivät miellä itseään HelluntalaisiksiKatolilaisiksi. Luterilaisiksi. Jehovan todistajiksi, Babtisteiksi jne..., vaan mieltävät itsensä Jeesukseen uskoviksi Jumalan lapseksi.

        sitä,että et voisi seurakuntaan liitettynä olla sitä,mitä kirjoitat:
        "..vaan mieltävät itsensä Jeesukseen uskoviksi Jumalan lapsiksi" ?!

        Eikö meidän uskomme perusta ole juuri Jeesus?

        Seurakuntaan kuuluminen ei tarkoita sitä,että sinun pitäisi
        mieltää olevasi helluntailainen,vapislainen..vaan nimenomaan
        Jeesukseen uskova.


    • Varpunen.1

      Jaikal, Rauha sinulle!

      Kiitos Herralle että jaksat täällä kirjoittaa ja ylläpitää
      raikasta ja tervettä sanomaa ja julkituoda
      Jumalan tahdon.

      Seurakunnan hajottajia ja tuhoajia on kaikkialla,
      siksi on valtavaa että löytyy tervettä opetusta, jonka sanoma
      pitää Jumalan perheväestä huolta ja suojaa nilta
      petollisilta susilta, jotka luulevat olevansa ainoita oikeita,
      mutta jotka ovat hyljänneet Jumalan suoran tien ja turvakaupungin,
      seurakunnan.

    • sääli

      Ne jotka ovat hylänneet Jumalan tien ovat valitettavasti juuri helluntailaiset.

    • jaikali

      Jos pitäydytään tiukasti Raamatun ilmoituksessa,
      Raamattu ei tunne muita kuin helluntaiseurakunnan ja helluntailaiset. Viittaan Jeesuksen lupaukseen Pyhästä Hengestä ja opetuslasten Pyhän Hengen saamis kokemuksiin. En puhu helluntaiseurakunnan jäsenistä. Tarkoita jokaista uskovaa seurakuntarajoista riippumatta joka on ottanut vastaan Pyhän Hengen lahjan.

      Tällainen uskova joka on saanut Pyhän Hengen lahjan, ei eroa helluntailaisesta koivinkaan paljon jos ollenkaan. Hän on helluntaiystävä vaikka olisi vanhoillislestadiolainen. Näin ruotsalaisittain "Pingstvän".
      Helluntaiystävä (vaikka olisi luterilaisen kirkon jäsen) rakastaa Pyhää Henkeä ja Jeesusta Kristusta ja seuraa Häntä.

      Käväise lukemassa www.jaikal.se omia todistuksia otsikon alla kirjoitusremsan lopussa todistukseni miten olen kokenut Pyhän Hengen voimaa taistelussa syntiä vastaan. Kirjoitin todistuksen viime yöllä.

      Pyhä Henki on tarkoitettu kaikille uskoville seurakuntarajoista riippumatta. Oletko sinä ottanut vastaan Pyhän Hengen? Jos olet, miten eroat helluntailaisista? Jos et ole ottanut vastaan Pyhää Henkeä, Jeesus odottaa sinua jotta voisi antaa sinullekin Pyhän Hengen.

    • Jumalan pilkkaa

      Jos pitäydytään tiukasti Raamatussa niin siellä ei edes mainita helluntaiseurakuntaa, puhumattakaan helluntailaisista.
      Ei siellä myöskään mainita Pyhää kolminaisuutta.
      Ei siellä mainita myöskään helvettiä ihmisten ikuisen piinan kohteena.
      Helluntailaiset ovat törkeästi väärentäneet koko Raamatun opin.
      Puhumattakaan siitä että he pilkkaavat Jumalaa, häpäisemällä ja vesittämällä hänen poikansa Jeesuksen pelastukseen johtavan ristikuoleman.

      • jaikali

        >>>Jos pitäydytään tiukasti Raamatussa niin siellä ei edes mainita helluntaiseurakuntaa, puhumattakaan helluntailaisista.


      • jaikali

        Joko sinä et ole uskossa ollenkaan tai sitten sinä et ole käynyt yhdessäkään helluntaiseurakunnan kokouksessa etkä tunne hellareiden julistusta. Helluntailaisilla on se maine että he puhuvat paljon Jeesuksen rististä ja verestä ja viettävät ehtollista syvästi kunnioittaen Jeesuksen ristinkuolemaa.

        >>>Puhumattakaan siitä että he pilkkaavat Jumalaa, häpäisemällä ja vesittämällä hänen poikansa Jeesuksen pelastukseen johtavan ristikuoleman.


      • Varpunen.1
        jaikali kirjoitti:

        Joko sinä et ole uskossa ollenkaan tai sitten sinä et ole käynyt yhdessäkään helluntaiseurakunnan kokouksessa etkä tunne hellareiden julistusta. Helluntailaisilla on se maine että he puhuvat paljon Jeesuksen rististä ja verestä ja viettävät ehtollista syvästi kunnioittaen Jeesuksen ristinkuolemaa.

        >>>Puhumattakaan siitä että he pilkkaavat Jumalaa, häpäisemällä ja vesittämällä hänen poikansa Jeesuksen pelastukseen johtavan ristikuoleman.

        Eksytetyt ja eksyttäjät joiden mieli on myrkytetty ylpeydellä, eivätkä halua vastaanottaa Jumalan selvää ilmoitusta, he taistelevat helluntaita vastaan kun itse häpeävät helluntaita.

        He haluaisivat lahjat ilman helluntaita.
        He haluaisivat Jeesuksen ilman ruumista, seurakuntaa.
        He haluaisivat taivaan ilman uskossa vaeltamista ja parannusta
        He haluaisivat iankaikkisuuden, ilman totuutta.
        He syyttävät hapatuksesta helluntaita eivätkä näe tukkia omassa silmässään..


      • Jumalan pilkkaa
        jaikali kirjoitti:

        >>>Jos pitäydytään tiukasti Raamatussa niin siellä ei edes mainita helluntaiseurakuntaa, puhumattakaan helluntailaisista.

        Samaistatko itsesi alkuseurakuntaan Jaikal? Mitä tekemistä alkuseurakunnalla ja helluntailaisilla on? Ei mitään. Te olette tuhonneet sen kaiken minkä alkuseurakunta pani alulle. Älyäisitte edes hävetä.


      • Jumalan pilkkaa
        Varpunen.1 kirjoitti:

        Eksytetyt ja eksyttäjät joiden mieli on myrkytetty ylpeydellä, eivätkä halua vastaanottaa Jumalan selvää ilmoitusta, he taistelevat helluntaita vastaan kun itse häpeävät helluntaita.

        He haluaisivat lahjat ilman helluntaita.
        He haluaisivat Jeesuksen ilman ruumista, seurakuntaa.
        He haluaisivat taivaan ilman uskossa vaeltamista ja parannusta
        He haluaisivat iankaikkisuuden, ilman totuutta.
        He syyttävät hapatuksesta helluntaita eivätkä näe tukkia omassa silmässään..

        Onneksi minun ei tarvitse hävetä kun en ole helluntailainen. Jumalan kiitos siitä, että hän on varjellut minut siltä tieltä joka vie tuhoon eikä pelastukseen. Syy helluntailaisen kadotukseen johtuu kuitenkin heidän johtajistaan, joten tavallinen rivihelluntailainen on ainakin osaksi syyntakeeton.


    • ml213.

      Jaikal. Sinun lie mahdoton ymmärtää ja hyväksyä sitä Raamatun todellisuutta, että tämän yhden seurakunnan muodostaa .....k-a-i-k-k-i..... paikkakunnan uudestisyntyneet sisaret ja veljet. Eli kaikki paikkakunnan uudestisyntyneet ihmiset on Hengessä kastettu tähän seurakuntaan.

      Mikä ihmeen vaikeus sinulla on uskoa tuohon Raamatulliseen mielikuvaan .....t-o-d-e-l-l-i-s-e-s-t-a........ seurakunnasta.


      Y-m-m-ä-r-r-ä. Tuon seurakunnan sisälle et sinä tai muukaan ihminen mahdollistu kyhäämään mitään seurakuntaa. Josa siihen kyhätään, niin se ei ole enää seurakunta vaan puolue.

      Niin, mikään puolue,- Helluntaipuolue,- ei ole seurakunta. Todellisen seurakunnan siis muodostaa ..........k-a-i-k-k-i........ pauikkakunnan sisaret ja veljet ja heidän keskuudestaan valitaan seurakunnan tehtäviin ihmiset. Eli on mistä valita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5164
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4348
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2461
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2254
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1918
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1597
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1521
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1247
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1174
    Aihe