En ymmärrä miten joku voi olla ateisti. Miten silloin voi kestää esim. läheisen kuoleman, jos ei ole toivoakaan jälleennäkemisestä taivaassa? Ja jos elämä muuten koettelee, mistä voi saada voimaa, ellei uskosta? Omat voimat kun eivät välttämättä riitä. En yritä käännyttää ihmisiä, ihmettelen vain.
En ymmärrä...
21
1059
Vastaukset
- jasu
Kuolleena lakkaa olemasta silloin ei välitä näkeekö rakkaimpiaan.
Eipä ole vielä tullut eteen sellaista etteikö olisi voimat riittäneet.Tokko tuleekaan. - vvv
"Miten silloin voi kestää esim. läheisen kuoleman, jos ei ole toivoakaan jälleennäkemisestä taivaassa?"
Miten ei voisi? On se ihmeellistä jos ei ihminen opi kuolemaa hyväksymään, sen verran luonnollinen juttu. Sitä paitsi kun oma tietoisuus kuoltua katoaa niin paha siinä on ketään enään nähdä.
"Ja jos elämä muuten koettelee, mistä voi saada voimaa, ellei uskosta?"
Vaikka itsestään? Uskiksetpa sen verran heikkoja että tarvitsevat ulkopuolisten mielikuvitusolentojen apua.
"Omat voimat kun eivät välttämättä riitä."
Juuri totesin että uskikset ne niitä heikkoja ovat.- Rauli
Sä olet sitten todella vahva... onneksi olkoon, jos tosiaan pystyt ilman uskon suomaa turvaa selviytymään kaikkein läheisimpien ja rakkaiden ihmisten menetyksestä. Minä tiedän, etten selviydy helposti sitten kun se päivä koittaa. Enkä ole väittänytkään, etten olisi heikko... Ok, ehkä uskon satuolentoihin, ja ymmärrän kyllä kantasi, mutta kaikesta huolimatta: mun on pakko uskoa johonkin, ja piste.
- Tonttu
Rauli kirjoitti:
Sä olet sitten todella vahva... onneksi olkoon, jos tosiaan pystyt ilman uskon suomaa turvaa selviytymään kaikkein läheisimpien ja rakkaiden ihmisten menetyksestä. Minä tiedän, etten selviydy helposti sitten kun se päivä koittaa. Enkä ole väittänytkään, etten olisi heikko... Ok, ehkä uskon satuolentoihin, ja ymmärrän kyllä kantasi, mutta kaikesta huolimatta: mun on pakko uskoa johonkin, ja piste.
Toisaalta hienoa, jos osaat/pystyt uskomaan johonkin. Good for you.
- leini
Rauli kirjoitti:
kyllä sitä selviää, kun on pakko.
Itse olen joutunut luopumaan muutamasta läheisestäni, eikä se saanut minua hurahtamaan uskoon.
- Xtian
...en ymmärrä miksi joku voi vilpittömästi väittää olevansa uskossa käyttäessään ko. ajatusrakennelmaa lähinnä menetyksen aiheuttaman separaatioahdistuksen torjumiseen (näin ainakin luin rivien välistä).
Maailmassa on yhtä monta maailmankatsomusta kuin sierainpariakin, jotkut ihmiset eivät vain yksinkertaisesti pysty itselleen vilpittöminä tukeutumaan toisten kannattamiin uskomuksiin, varsinkaan kun näillä ole tarjota todistusvoimaa esittämistään oletuksista. Itse en näe tässä mitään käsittämätöntä.- Rauli
Kyllä mäkin lapsena tiesin, ettei pääsiäispupua ole, mutta halusin uskoa siihen. Sama juttu melkein tämän uskon kanssa. Sitä haluaa uskoa, vaikkei oikeasti uskoisikaan! Tajuatko?:)
- Xtian
Rauli kirjoitti:
Kyllä mäkin lapsena tiesin, ettei pääsiäispupua ole, mutta halusin uskoa siihen. Sama juttu melkein tämän uskon kanssa. Sitä haluaa uskoa, vaikkei oikeasti uskoisikaan! Tajuatko?:)
>>Sitä haluaa uskoa, vaikkei oikeasti uskoisikaan! Tajuatko?:)
- olla
Rauli kirjoitti:
provoilija. Täytyykö ateistien tosiaan turvautua tuollaiseen.
- Lunatic
Olen menettänyt läheisiäni (ihan lähiaikoina) ja olen sitä toki surrut, mutta suurin lohtu on ollut se että heidän kanssaan on suhteet olleet kunnossa. Olen keskittynyt elämään onnellista ja täyttä elämää heidän kanssaan.
En enää koskaan näe isovanhempiani enkä rakasta äitiäni. Tosin en tiedä mitä heille sanoisin vaikka näkisinkin... "Rakastan sinua edelleen niinkuin aina, mutta senhän sinä tiesitkin"...?
Jokainen ihminen jättää kuitenkin itsestään jälkeensä muistot. Niinpä onkin aina välillä hyvä kysyä itseltään: "Millaisena minut muistetaan? Rasittavana saarnaajana? Jääräpäänä besserwisserinä?"
Kun elämä koettelee, voimaa saan siitä ajatuksesta että ilman koettelemuksia elämä ei olisi elämisen arvoista, tarvitaan dynamiikkaa. Elämän onnea ei ymmärrä ellei välillä saa vähän lättyynsä...
Kaiken lähtökohtana on kuitenkin sellainen peruspositiivisuus eli tapahtuipa mitä tahansa niin jotain parempaa on aina tulossa. Niin se vain käy. Ja tuota tietä ei johdata Jumala vaan omat - joskus hyvinkin tiedostamattomat - elämänvalinnat.
Karmein kauhuskenaarioni olisi se, että kuolinvuoteellani huomaisin etten elänyt ollenkaan odottaessani jotain jota ei edes ole olemassa... Siihenkö elämäni tärvelin...- Booom ...
estä elämämästä.
- Lunatic
Booom ... kirjoitti:
estä elämämästä.
En sellaista väittänytkään. Kerroin oman elämänkatsomukseni.
Tuttavapiiriini kuuluu uskovaisia yhtä lailla ja heidän kanssaan käyn hyvin mielenkiintoisia polemiikkeja. Kyllä he elävät.
MUTTA: kertomani kauhuskenaario liittyy näilläkin palstoilla välillä jauhaviin, äärimmäisen rasittaviin ja lapsellisiin "nettisaarnaajiin". Tiedän tällaisia tapauksia kyllä, jotka ovat pyhittäneet KOKO elämänsä omalle oikeassa olemisen pakolleen. Sellainen ei ole elämää vaan eskapismia. Elämänpelkoa, pelkoa ottaa vastuuta tekemisistään.
Oma pointtini on se että ELÄMÄ antaa lohtua. Vaikeista ajoista selviytymiseen ei tarvita muuta uskoa kuin uskoa huomiseen...
- Heipparallaa
vai?
No, minulla ei ole sitä pulmaa.
Mikäs muuten luetaan "läheiseksi"?
Käykö sukulaiset? Niitä kun on kuollut pirusti, esim. vanhemmat ovat jo mullan alla.
Ja mitäs siinä sitten? Siellähän ovat. Luurangot. Kukahan niitä nähdä haluaisikaan?
Mutta sitten on muutamia perkeleitä, jotka eivät vaan osaa kuolla. Vaikka niin mukavampi olisikin.
Sehän se elämässä koville ottaa, kun joku ei kuole, vaikka pitäisi ja syytä olisi.
Mutta edes tälläiset pettymykset eivät saa minua alkamaan jeesustelijaksi. Näin on. - Elvis
Elämällä läheisesti silloin kun ihmiset ovat elossa ja voimissaan. Mistä sinä tiedät että tapaat läheisesi heti taivaanporteilla, onko sinulla jotain sisäpiirin tietoa? Ymmärtääkseni taivaassa on aikapaljon porukkaa joten joitain sukulaisia voisi olla vaikea löytää, varsinkin kun kaikki elävät siellä ikuisesti.
- amunra
Ateisteilta puuttuu niinsanottu välittäjä-aine ja
ovat siksi niin kylmän tunteettomia äly-kääpiöitä- Lunatic
Ihanaa tavata tuollainen todellinen ihmisystävä! Jumala on nyt varmaan ylpeä sinusta... Oletko itse?
- Elvis
Olen täysin samaa mieltä Lunaticin kanssa! Sinun on pakko olla älykäs ja hyvä ihminen??
- lumpeenlehti
Lunatic kirjoitti:
Ihanaa tavata tuollainen todellinen ihmisystävä! Jumala on nyt varmaan ylpeä sinusta... Oletko itse?
ylpeys käy lankeemuksen edellä ja varjo seuraa kulkijaa vain jos aurinko porottaa pilvettömältä
taivaalta ja missäpäin näkyy savua siellä on
palamassa jotain palavaa.
- Mutta näin sen kestää...
Suru läheisten kuolemasta: Hyvät muistot todellisesta olleesta yhteisestä ajasta auttavat pääsemään yli pahimman surun, ei tarvita haaveita epätodennäköisestä jälleennäkemisestä.
Elämän koettelemukset yleensä: Pienemmistä ahdingoista pääsee yli omalla rationaalisella ajattelulla. Pikkasen pahemmista ahdistuksista ystävien avulla. Todellisesta masennuksesta ammattiavulla, terapialla ja/tai lääkkeillä. - Tuittu
Ja siksipä monet haluavatkin mieluummin tuudittautua uskoon kuoleman jälkeisestä elämästä...
Kuolema ei aina ole pelkästään surullinen asia, ajattelepa vaikka vaikeasti sairasta vanhusta. Silloin voi surunkin keskellä tuntea iloa toisen tuskien loppumisesta. On raakaa - ja kysyy henkistä kanttia - kohdata tosiasiat; Se, ettei toista enää ole, eikä voi enää koskaan nauraa, jutella tai halata hänen kanssaan. Muistot eivät ole silti kuolleet ihmisen mukana, ja niiden avulla jaksaa jatkaa eteenpäin elämäänsä - ja saada uusia muistoja.
Ja kun elämä muuten koettelee, niin positiivinen elämänasenne ja sisukas yrittäminen tuottavat tavallisesti tulosta. Ja kun huomaa asioiden pikkuhiljaa alkavan järjestyä, saa siitä voimaa. Ja normaalisti ihmisellä on perhe tai ystäviä, jotka tukevat, jos omat voimat eivät yksin riitä.
"Niin paljon kuin elämäämme hyvää ja kaunista saamme, yhtä paljosta joudumme luopumaan." - o_o
Joillain meistä on voimia katsoa kylmää totuutta silmiin. Jos ymmärtää että kaikki jotka tunnet, häviävät joskus, voit olla empaattisempi ja rakastavampi kun he ovat vielä täällä. Ei tarvitse myöskään tuhlata aikaansa säälistä niille, jotka eivät sitä ansaitse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama815509Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1104527Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1364115Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2162857Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.782836Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?322716Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta832534Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl892280- 1822113
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko431666