Shimano vaihteistot

erot?

Olis kiinnostusta hankkia ihan kunnon hybridi ja aloittaa pyöräilyharrastus, mutta nuo vaihteistot ovat mulle vähän ns. harmaata aluetta. Osaisko joku selventää, mitä käytännön eroa on esim. 24-vaihteisilla Shimano Aceralla, Deorella ja Tiagralla?

49

28056

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup. Maantiepyöräilijä

      Vaihteistot jaetaan karkeasti kahteen päätyyppiin: maantie- ja maastoivaihteet. Lisäksi on city- yms. pyöriin tarkoitettuja sarjoja. Suuria tekijöitä markkinoilla on kolme: SRAM, Campagnolo ja mainitsemasi Shimano. Shimano tekee kaikenlaatuista tavaraa aivan huipulta täysin kuraan. Kaksi muuta tehdasta eivät tee ihan huonoimpiin hintaluokkiin mitään. Siinä mielessä Campa ja SRAM ovat helpompi vaihtoehto aloittelijalle.

      Pyöriä myydään erilaisilla iskulauseilla. Esimerkiksi "Shimanon vaihteet" tarkoittaa suomeksi, että vaihteisto on jotain kuraa, joka kannattaa välttää. Seuraava varottava esimerkki on pelkkä maininta "Deore". Deore on ihan hyvä sarja, mutta halvoissa pyörissä vain takavaihtaja on Deorea ja loput tuota kuraa.

      Aloittelijalle paras vaihtoehto on pyörä, jossa on koko pyörä yhtä osasarjaa. Jos näin ei ole, niin osasarja tulee arvostaa sen halvimman/huonoimman osan mukaan.

      Noista vaihteistoista Tiagra on Simpan kolmanneksi halvin nimellä myytävä maantiesarja. Toimii siedettävästi jos tykkää Shimanosta, mutta vaatii aika paljon huoltoa. Toisaalta monet pitävät sitä hyvänä huonon kelin sarjana.

      Acera ja Deore ovat halpoja maastosarjoja. Nuo A-shimanot jättäisin pois laskuista. Ne sopivat pyöriin, joile tulee hyvin vähän käyttöä, eivät siis harrastepyöriin. Deore on jo käyttökelpoinen maastopyörässä, kunhan koko osasarja on samaa (tai saman laatuista).

      Koita nyt tehdä valinta, ajatko maantiellä vai maastossa. Nuo hybridit kannattaa unohtaaa, ne eivät kelpaa oikein kunnolla mihinkään käyttöön. Jos päädyt maastoon niin jäykkäperäinen maasturi, jossa on läpi pyörän vähintään Deoren tasoiset osat. Jos taas päädyt maantielle, niin hanki maantiepyörä, jossa on Campan Velocet.

      Fillarilehden kahdessa ensimmäisessä numerossa on tänäkin vuonna ostajan opas. Siihen liittyen on myös taulukko osasarjoista.

      • aloittaja

        Pyörä tulisi yleiskäyttöön ja satunnaiseen kuntoiluun ja sillä voisi tarvittaessa polkaista myös pidemmän hikilenkin. Joten siinä mielessä nuo paljon mainostetut hybridit olisivat minun valintani, vaikket niitä suositellutkaan. Mainitsemani "pyöräilyharrastus" saattoi olla hieman harhaanjohtava, tarkoitus ei ole aloittaa aktiiviurheilua, joten en tarvitse huippupyörää huippulaadukkailla osilla. Sanotaanko vaikka 600-900 euron hintaluokka. Pääasia että on hyvä ja toimiva kokonaisuus. En varmaankaan ajelisi maastossa, mutta asvaltilla ja sorateillä paljonkin.

        Mutta kiitti kun vähän valotit vaihteiden "anatomiaa".


      • Työmatkapyöräilijä

        Olen kanssasi samoilla linjoilla osasarjojen laadun suhteen, mutta itselläni on myös hieman eriäviä (positiivisia)kokemuksia.

        Ajan ympäri vuoden työmatkaa n. 8000km plus kesäisin muutamia satoja kilometrejä maantietä, lähinnä pyöräilytapahtumia ja satunnaisia treenilenkkejä.

        Leijonanosan kilometreistä veivaan nimenomaan hybridillä, jossa on Simpans Acera -tasoiset hilut. ko. pyörällä on ryssitty jo yli 25 000km kaikenlaisissa keleissä ja se on kestänyt mielestäni hyvin.

        Esim. Aceran takavaihtaja toimi 20 000 asti asiallisesti, mutta viimeiset tonninsa se oli väljä "arvontalaite". Etuvaihtaja on edelleen alkuperäinen, samoin jarru/vaihdekahvat, etunapa ja peltiset eturattaat!!!!

        Selkeästi käytössä luovuttaneita osia ovat olleet takanapa (akseli kaksi kertaa poikki ja lopulta poikivat pesät) sekä keskiölaakeri. Luonnollisesti pyörään on vaihdettu vanteet, takapakka, ketjut, vaijerit, polkimet ja repullinen jarrupaloja.

        Osien kestävyys on yllättänyt minutkin, mutta pieneksi lisäykseksi voin todeta, että pidän pyörästä erittäin hyvää huolta. Pidän sen puhtaana, eritoten ketjut ja rattaat, sekä hyvin voideltuna. Se tuntuu antavan hieman huonolaatuisimmillekkin osille rutkasti lisäkilometrejä.

        Nyt tosin alkaa orastaa se aika vuodesta, että nostan hybridin kesäteloille ja otan maantiepyörästä rakennetun (muovilokasuojat, kevyt tavarateline, seisontatuki ja lukko)työmatkapyöräni esiin.

        Sillä ajettuna työmatka-aikani lyhenee lähes 10min ja ajomukavuus/ominaisuudet moninkertaistuvat.........

        ...ja siinä (niin kuin muissakin maantiepyörissäni)ovat osina ne Campagnolot, naturalmente!


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        aloittaja kirjoitti:

        Pyörä tulisi yleiskäyttöön ja satunnaiseen kuntoiluun ja sillä voisi tarvittaessa polkaista myös pidemmän hikilenkin. Joten siinä mielessä nuo paljon mainostetut hybridit olisivat minun valintani, vaikket niitä suositellutkaan. Mainitsemani "pyöräilyharrastus" saattoi olla hieman harhaanjohtava, tarkoitus ei ole aloittaa aktiiviurheilua, joten en tarvitse huippupyörää huippulaadukkailla osilla. Sanotaanko vaikka 600-900 euron hintaluokka. Pääasia että on hyvä ja toimiva kokonaisuus. En varmaankaan ajelisi maastossa, mutta asvaltilla ja sorateillä paljonkin.

        Mutta kiitti kun vähän valotit vaihteiden "anatomiaa".

        Kävin läpi saman ajatusleikin aikoinaan. Päädyin lopulta 1000€:n maantiepyörään. Siis loppusumma kenkineen jne oli 1000€. Valinta oli todella onnistunut. Pyörä vastasi tällaista:

        http://velosport.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=204&products_id=1074

        Tänäpäivänä lenkkeilen _vähän_ kalliimmalla maantiepyörällä ja varastossa on myös jäykkäperäinen halpa maasturi mökkipyöräksi sekä crossari todella huonoille keleille. Varastossa on ollut myös hybridi, jolle en koskaan oikein keksinyt mitään käyttöä. Noilla spekseillä katsele noita alta tonnin maantiepyöriä.


      • kuuluvat
        Työmatkapyöräilijä kirjoitti:

        Olen kanssasi samoilla linjoilla osasarjojen laadun suhteen, mutta itselläni on myös hieman eriäviä (positiivisia)kokemuksia.

        Ajan ympäri vuoden työmatkaa n. 8000km plus kesäisin muutamia satoja kilometrejä maantietä, lähinnä pyöräilytapahtumia ja satunnaisia treenilenkkejä.

        Leijonanosan kilometreistä veivaan nimenomaan hybridillä, jossa on Simpans Acera -tasoiset hilut. ko. pyörällä on ryssitty jo yli 25 000km kaikenlaisissa keleissä ja se on kestänyt mielestäni hyvin.

        Esim. Aceran takavaihtaja toimi 20 000 asti asiallisesti, mutta viimeiset tonninsa se oli väljä "arvontalaite". Etuvaihtaja on edelleen alkuperäinen, samoin jarru/vaihdekahvat, etunapa ja peltiset eturattaat!!!!

        Selkeästi käytössä luovuttaneita osia ovat olleet takanapa (akseli kaksi kertaa poikki ja lopulta poikivat pesät) sekä keskiölaakeri. Luonnollisesti pyörään on vaihdettu vanteet, takapakka, ketjut, vaijerit, polkimet ja repullinen jarrupaloja.

        Osien kestävyys on yllättänyt minutkin, mutta pieneksi lisäykseksi voin todeta, että pidän pyörästä erittäin hyvää huolta. Pidän sen puhtaana, eritoten ketjut ja rattaat, sekä hyvin voideltuna. Se tuntuu antavan hieman huonolaatuisimmillekkin osille rutkasti lisäkilometrejä.

        Nyt tosin alkaa orastaa se aika vuodesta, että nostan hybridin kesäteloille ja otan maantiepyörästä rakennetun (muovilokasuojat, kevyt tavarateline, seisontatuki ja lukko)työmatkapyöräni esiin.

        Sillä ajettuna työmatka-aikani lyhenee lähes 10min ja ajomukavuus/ominaisuudet moninkertaistuvat.........

        ...ja siinä (niin kuin muissakin maantiepyörissäni)ovat osina ne Campagnolot, naturalmente!

        näköjään nämä synkät yksinkeskustelusi..


      • oli?
        kuuluvat kirjoitti:

        näköjään nämä synkät yksinkeskustelusi..

        En ihan saanut selville tuosta, oliko sinulla jotain käytännön kokemusta tai muuta mielipidettä eri osasarjojen paremmuudesta? Taitaa olla taas näitä epätoivoisia hopottajia, jotka yrittävät myydä polkupyörinä jotain ihan muuta :D


      • Kansalaiset tarvitsevat myös edullisempia malleja, kiitos Shimanon että niitä on tarjolla.
        Shimanon A-sarjasta sanoisin, että itsellä on kakkospyörässä Alivion takavaihtaja ja muu on sitten sitä mainitsemaasi kuraa. Joka tapauksessa silläkin on veivattu toistakymmentä tuhatta kilsaa ilman huoltoa. Ilmeisesti se on mainitsemaasi vähäistä käyttöä, koska ei ole vielä hajonnut.
        Kerro nyt miksi hybridi ei sovi kunnolla mihinkään käyttöön? Mikä siinä pyörässä tekee siitä huonon?
        Seuraava maantiepyörä jonka itse ostan on Shimanon Ultegran osasarjalla. Ostin taannoin saksalaisen Tour-lehden irtonumeron ja siinä oli osasarjatesti: SRAM, Campa ja Shimano. Kolme kalleinta osasarjaa kaikilta. Shimanon Dura-ace ja Campan Super Record olivat kärjessä tasapistein. SRAM red hiukan perässä. Ultegra ja Campan toiseksi kallein sarja tasapistein myös. Mikä oli olennaista oli se, että Campan sarjalla (taisi olla Chorus) oli tuplahinta (ainakin Saksassa) Ultegraan nähden. Itse en usko, että esimerkiksi Dura-ace tarjoaisi minulle jotain niin paljon parempaa kuin Ultegra, että maksaisin siitä satoja euroja enemmän. Komponenttien painot putoavat hinnan myötä, mutta ainakaan minulle muutaman sadan gramman lisäpaino ei ole ongelma.

        Aloittelijalle minun vinkki maantiepyöräpuolella olisi satsata hyvään runkoon ja kohtuullisiin kiekkoihin. Haarukat mieluusti hiilikuitua, alumiinirunko. Siihen sitten Shimanon Tiagra tai 105 osasarja. Niillä tulee hyvin toimeen ja itsellä ainakin 105 on pelannut hyvin. Jos jää koukkuun pyöräilyn suhteen ja talous antaa myöten, niin myöhemmin voi hankkia kalleempia osasarjoja.

        Lopuksi neuvoisin arvoisaa alkup.maantiepyöräilijää lopettamaan hybridin haukkumisen ellei voi kertoa miksi se ei sovellu kunnolla mihinkään. Lisäksi monelle 400-500 ekeä on ehdoton budjetti ja silloin he tarvitsevat asiallisia neuvoja ”kurajuttujen” sijaan.


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        ReiskaS kirjoitti:

        Kansalaiset tarvitsevat myös edullisempia malleja, kiitos Shimanon että niitä on tarjolla.
        Shimanon A-sarjasta sanoisin, että itsellä on kakkospyörässä Alivion takavaihtaja ja muu on sitten sitä mainitsemaasi kuraa. Joka tapauksessa silläkin on veivattu toistakymmentä tuhatta kilsaa ilman huoltoa. Ilmeisesti se on mainitsemaasi vähäistä käyttöä, koska ei ole vielä hajonnut.
        Kerro nyt miksi hybridi ei sovi kunnolla mihinkään käyttöön? Mikä siinä pyörässä tekee siitä huonon?
        Seuraava maantiepyörä jonka itse ostan on Shimanon Ultegran osasarjalla. Ostin taannoin saksalaisen Tour-lehden irtonumeron ja siinä oli osasarjatesti: SRAM, Campa ja Shimano. Kolme kalleinta osasarjaa kaikilta. Shimanon Dura-ace ja Campan Super Record olivat kärjessä tasapistein. SRAM red hiukan perässä. Ultegra ja Campan toiseksi kallein sarja tasapistein myös. Mikä oli olennaista oli se, että Campan sarjalla (taisi olla Chorus) oli tuplahinta (ainakin Saksassa) Ultegraan nähden. Itse en usko, että esimerkiksi Dura-ace tarjoaisi minulle jotain niin paljon parempaa kuin Ultegra, että maksaisin siitä satoja euroja enemmän. Komponenttien painot putoavat hinnan myötä, mutta ainakaan minulle muutaman sadan gramman lisäpaino ei ole ongelma.

        Aloittelijalle minun vinkki maantiepyöräpuolella olisi satsata hyvään runkoon ja kohtuullisiin kiekkoihin. Haarukat mieluusti hiilikuitua, alumiinirunko. Siihen sitten Shimanon Tiagra tai 105 osasarja. Niillä tulee hyvin toimeen ja itsellä ainakin 105 on pelannut hyvin. Jos jää koukkuun pyöräilyn suhteen ja talous antaa myöten, niin myöhemmin voi hankkia kalleempia osasarjoja.

        Lopuksi neuvoisin arvoisaa alkup.maantiepyöräilijää lopettamaan hybridin haukkumisen ellei voi kertoa miksi se ei sovellu kunnolla mihinkään. Lisäksi monelle 400-500 ekeä on ehdoton budjetti ja silloin he tarvitsevat asiallisia neuvoja ”kurajuttujen” sijaan.

        ReiskaS puhuu asiaa tuosta rungosta:

        "...Aloittelijalle minun vinkki maantiepyöräpuolella olisi satsata hyvään runkoon ja kohtuullisiin kiekkoihin. Haarukat mieluusti hiilikuitua, alumiinirunko..."

        Runko on pyörän sielu! Osasarjana minulla olisi toinen valinta, eli itse pidän Velocea parempana. Nyt aletaan olla taas näissä sarja-flamessa :D

        Itselläni on vähäisessä käytössä olevassa maasturissa tuollaiset a-sarjalaiset. Ne toimivat, ei siinä mitään. Ero vain parempiin on mielestäni harrastepyörässä/ työmatkatykissä/ lenkkipyörässä maksamisen väärti. Toisaalta onhan se niin, että joillekiin tuo pyörän räplääminen on se oleellinen osa harrastusta. Jos haluaa ajaa huolettomia kilometreja, niin valinta oman kokemukseni mukaan on toinen.

        Minusta hybridi voi olla hyvä valinta jollekkin, mutta en vielä ole keksinyt kenelle ja koska. Kun lukee ihmisten tarpeita ja vertaa niitä omiin kokemuksiin, niin tullaan aina tilanteeseen, että tuossa ja tuossa käytössä sittenkin joku muu olisi parempi.

        Edellistä muoti-ilmiötä, eli retkipyöriä pidän yhä parempina yleispyörinä. Samoin aivan ilmeisesti seuraava muotipyörä, eli crossari, on monin verroin parempi yleispyörä monessa käytössä.

        Mutta muoti-ilmiöiden varjopuoli on muotipyöriä muistuttavien pyörien kovan hintakipailun aiheuttama laadun heikkeneminen. Kun mietitään jotain brittihybridiä muutaman vuoden takaa, se oli oleellisesti fiksumpi fillari, kuin mitä nyt dumpataan markkinoille Suomessa.


      • dsaadsdaad

        Jos ajan kuukaudessa 1000 km, olenko harrastepyöräilijä? Entäs jos ajan 300 km/kk, pysähdyn välillä vaikka kalliolle ottamaan aurinkoa? Olenko harrasteyöräilijä? Jos käyn isoilla nyppylöillä viikoittain ajelemassa alamäkeä, olenko harrastepyöräilijä? Entä jos käyn vain pari kertaa vuodessa ja muuten ajelen puistoissa, olenko harrastepyöräilijä? Itse ajattelisin niin, että jos jäljittelen ammattilaispyöräilijöitä, niin ostaisin pyörään xt- osat. Jos taas ajelen ihan huvikseni millon missäkin, niin Acera on ihan riittävä. Kummassakin tapauksessa kuitenkin olen harrastepyöräilijä.


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        dsaadsdaad kirjoitti:

        Jos ajan kuukaudessa 1000 km, olenko harrastepyöräilijä? Entäs jos ajan 300 km/kk, pysähdyn välillä vaikka kalliolle ottamaan aurinkoa? Olenko harrasteyöräilijä? Jos käyn isoilla nyppylöillä viikoittain ajelemassa alamäkeä, olenko harrastepyöräilijä? Entä jos käyn vain pari kertaa vuodessa ja muuten ajelen puistoissa, olenko harrastepyöräilijä? Itse ajattelisin niin, että jos jäljittelen ammattilaispyöräilijöitä, niin ostaisin pyörään xt- osat. Jos taas ajelen ihan huvikseni millon missäkin, niin Acera on ihan riittävä. Kummassakin tapauksessa kuitenkin olen harrastepyöräilijä.

        Olen miettinyt joskus itsekkin mikä on harrastepyörä ja mikä pyöräilijä. Voiko työmatkaa pyörällä ajava olla harrastepyöräilijä? Minusta voi olla, jos kokee pyöräilyn harrastuksena. Koska Shimanon a-sarjalaiset kelpaavat, on ehkä kuitenkin kyse kilometrimääristä. Jos raha ei ole ongelma, niin eihän kukaan osta Shimanon osia eikä varsinkaan a-sarjalaisia ;) Pienillä kilometrimäärillä jopa harrastajalle voi menetellä jossain kolmospyörässä Shimanon a-sarjalaiset.


      • Vinkuintiaanipäällik

        Oli sitten kuraa tai timanttia, niin kumpaakin täytyy huoltaa ja pitää niista huolta kunnostaa välillä muuten ei kumpikaan toimi, toista "huolletaan" ja toista korjataan. Eli sitä kuraa korjataan ja timanttia huolletaan, eli tehdään samaa hommaa, nimitys vain eri.
        "Toisille tehdään myös tehtaalta lähtien erikoistilauksena sitä kuraa, maininnalla tämä on erittäin huonolaatuista, vai oliko se ala arvoista laatua, ja kaikki menee kaupaksi. Pyöränkokoajat ostavat kaikki kurat kilvan, muutamalla eurolla, sen jälkeen pistetään hinnaksi 2799€ alennuksineen, kun suositushinta oli 3499,99€."
        Hah.... näinkö se oli, vai miten se oli..... mitä mieltä hinnottelusta ja tavaran laadusta.


      • alkup. Maantiepyöräi
        Vinkuintiaanipäällik kirjoitti:

        Oli sitten kuraa tai timanttia, niin kumpaakin täytyy huoltaa ja pitää niista huolta kunnostaa välillä muuten ei kumpikaan toimi, toista "huolletaan" ja toista korjataan. Eli sitä kuraa korjataan ja timanttia huolletaan, eli tehdään samaa hommaa, nimitys vain eri.
        "Toisille tehdään myös tehtaalta lähtien erikoistilauksena sitä kuraa, maininnalla tämä on erittäin huonolaatuista, vai oliko se ala arvoista laatua, ja kaikki menee kaupaksi. Pyöränkokoajat ostavat kaikki kurat kilvan, muutamalla eurolla, sen jälkeen pistetään hinnaksi 2799€ alennuksineen, kun suositushinta oli 3499,99€."
        Hah.... näinkö se oli, vai miten se oli..... mitä mieltä hinnottelusta ja tavaran laadusta.

        ...minä en ajakaan enää Shimanoilla :) Kun kauoidässä tehtyä pyrörää myydääm täällä tonnilla ja samaa pyörää pari kolme sataa halvemmalla syksyllä, niin kannattaa miettiä, kuinka paljon osat oikeasti maksavat! Polkupyörä on hienomekaniikkaa, jonka rakentaminen kunnolla maksaa aina.


      • Polkupyöräilijä

        Parree pittää ne kymmene kruuvii hiuka löysemmäl, tuntuva oleva turha piukas muutamil "harrastajil".
        Eli.....
        Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla.
        Saman toteamuksen voisi kirjoittaa JOKAISEEN tämän pyöräilypalstan juttuun.


      • Anonyymi
        ReiskaS kirjoitti:

        Kansalaiset tarvitsevat myös edullisempia malleja, kiitos Shimanon että niitä on tarjolla.
        Shimanon A-sarjasta sanoisin, että itsellä on kakkospyörässä Alivion takavaihtaja ja muu on sitten sitä mainitsemaasi kuraa. Joka tapauksessa silläkin on veivattu toistakymmentä tuhatta kilsaa ilman huoltoa. Ilmeisesti se on mainitsemaasi vähäistä käyttöä, koska ei ole vielä hajonnut.
        Kerro nyt miksi hybridi ei sovi kunnolla mihinkään käyttöön? Mikä siinä pyörässä tekee siitä huonon?
        Seuraava maantiepyörä jonka itse ostan on Shimanon Ultegran osasarjalla. Ostin taannoin saksalaisen Tour-lehden irtonumeron ja siinä oli osasarjatesti: SRAM, Campa ja Shimano. Kolme kalleinta osasarjaa kaikilta. Shimanon Dura-ace ja Campan Super Record olivat kärjessä tasapistein. SRAM red hiukan perässä. Ultegra ja Campan toiseksi kallein sarja tasapistein myös. Mikä oli olennaista oli se, että Campan sarjalla (taisi olla Chorus) oli tuplahinta (ainakin Saksassa) Ultegraan nähden. Itse en usko, että esimerkiksi Dura-ace tarjoaisi minulle jotain niin paljon parempaa kuin Ultegra, että maksaisin siitä satoja euroja enemmän. Komponenttien painot putoavat hinnan myötä, mutta ainakaan minulle muutaman sadan gramman lisäpaino ei ole ongelma.

        Aloittelijalle minun vinkki maantiepyöräpuolella olisi satsata hyvään runkoon ja kohtuullisiin kiekkoihin. Haarukat mieluusti hiilikuitua, alumiinirunko. Siihen sitten Shimanon Tiagra tai 105 osasarja. Niillä tulee hyvin toimeen ja itsellä ainakin 105 on pelannut hyvin. Jos jää koukkuun pyöräilyn suhteen ja talous antaa myöten, niin myöhemmin voi hankkia kalleempia osasarjoja.

        Lopuksi neuvoisin arvoisaa alkup.maantiepyöräilijää lopettamaan hybridin haukkumisen ellei voi kertoa miksi se ei sovellu kunnolla mihinkään. Lisäksi monelle 400-500 ekeä on ehdoton budjetti ja silloin he tarvitsevat asiallisia neuvoja ”kurajuttujen” sijaan.

        Hienosti sanottu. Pitäisi pysyä aiheessa eli mitä alunperin kysyttiin ja neuvoa kysyjää eikä ottaa kantaa mitä omat mielipiteet ovat,varsinkaan jos EI ole kokemusta jostain tahi antaa jostain negatiivistä palautetta muttei perustele sitä sama myös positiivisistä asioista.Ei lastakaan voi aina vaan kieltää jos ei perustele miksi ei saa tehdä.Auto foorumeilla sama tyyli,joku kysyy tiettyyn merkkiin ongelmaan apua,nii eka ohje on et vaihda merkkiä,sellasii ne merkit on,en ikinä ostas jne.Mietin vaan että kysykös edes sitä.Joillekkin nämä foorumit on vaan et pääsee aukoo päätään ja saa ajan kulumaan.Toki hyvä nii,etteivät ole mummoja potkimassa kaduilla,onpahan tekemistä.Toiset tykkää tyttäristä,toiset äideistä ja kolmannet molemista.Hyvää ja turvallista pyöräily kevättä 2023.


    • Mikke

      alkaa hyvissä hybrideissä olla enimmäkseen sitä Deorea. Se A-sarja alkaa Altuksesta, sitten tulee Acera ja Alivio. Esim. Crescent on laittanut pitkään Aceraa. Nishiki vaihtoi niihin halvemman pään hybrideihin pari vuotta sitten Aceran Alivioon. Toi A-järjestys meni siis halvemmasta kalliimpaan. Yleensä on ajateltu,että kalliimpi olisi parempi. Minulla on aika paljon vertailukokemusta Acerasta ja Aliviosta ja kun ne pitää puhtaina ja ketjut öljyttyinä, niin ei niden välillä toiminnassa sanottavaa ero ole ollut. Minusta ne ovat toimineet yllättävän hyvin, jos ottaa huomioon ne kriittiset lausunnot, joita näillä palstoilla paljon näkee. Joissain tarvikeliikkeissä näyttää olevan Aliviota ja Deorea saatavissa ihan samaan hintaan. Ennen Deore oli hinnakkaampi. Mutta ei se Deore takavaihtajakaan vielä väöttämättä takaa pyörän laatua muuten.

      • rfrjuitoghni

        Osta Helkama S6000. Tuttu ja TURVALLINEN. Tästä on turha sitten vikistä.


      • cycling greasy
        rfrjuitoghni kirjoitti:

        Osta Helkama S6000. Tuttu ja TURVALLINEN. Tästä on turha sitten vikistä.

        olen ostanut v. 1997 cannondale maastopyörän, takavaihtaja XT ja etuvaihtaja LX-sarjaa. Ajoin sillä epämääräisiä km n. 5 v ja lisäksi työmatkapyöräilyä n. 1000-1500 km vuodessa varmaan kokonaismääräksi tuli n. 2000 km vuodessa siis ei paljon. Sitten vaihdoin työpaikkaa ja työmatkaksi tuli 30 km yhteensuuntaan, ajoin 4 v keskimäärin pelkästään työkm n. 3000 -5000km vuodessa muut ajot ehkä satoja km/v. Vasta 9 käyttövuonna mun tarvitsi vaihtaa ensimmäiset osat ko. fillariin ja sillä ajoin vesisateessa, aúrinkoisella, pakkasella -10 astetta, en lumisateessa ja liukkaalla. Olen ollut tod. tyytyväinen pyörään vaikkakin se oli aikanaan huippupyörä ja hintava sekä jotkut ajoivat sillä kilpaakin kunhan virittelivät nestejarrut. nyt olen ajanut sillä 14v ja edelleen pyörä on iskussa tietenkin osia on vaihdettu mut täytyy sanoa et alkuper. osien ovat tod. hyvät verrattuna asenn. osiin no en ehkä ole ollut tarpeeksi tarkkana mitä osia olen siihen ostanut. Viimevuonna ajoin työmatkaajoa 4000 km ja nyt on alkanut poltteleen maantiepyörä. Merkkejä olen katellut, mutta mitä ehdotatte? Cannondale on yksi vaihtoehto! Hintahaarukka 2000-3000 ja silla olis tarkoitus ajella hyvillä keleillä vaihtoehtona maastopyörälle. Entä osasarja ?


      • Anonyymi
        rfrjuitoghni kirjoitti:

        Osta Helkama S6000. Tuttu ja TURVALLINEN. Tästä on turha sitten vikistä.

        Helinkamalta ei ole tullut yhtään laadukasta.


    • roding
      • 55555555555555555555

    • Harri_Shimano

      Hei!

      Kertokaaapa aktiivipyöräilijät ja alan liikakäyttäjät-) kysymykseeni vastaus. Nishiki 407 ja 24. Miksi pyörää kaupataan Etu-Altus vaihtajalla jos etu-vaihtajassa lukee SIS. Siis koko etu ns. pesä on SIS -sarjaa. Nummen pyörä puolustelee asiaa sillä, että heille on ilmoitettu että kyseessä on ALTUS -vaihtaja? Laadulliset erot, mikä etuvaihtaja puree parhaiten kun kyseessä on vapaa-ajan polkija?. Takana on DEORE ja tosi helppo, mutta etuvaihtaja sen sijaan tavalla, että Suurin ratas takana ja Suurin edessä sekoittaa ns. koko paskan ja nämä yhdistelmät kovassa nopeudessa eivät toimi mielestäni 699 euron pyörässä sen edellyttämällä tavalla. Itse liikkeen arvio ongelmaan oli se, että se on ominaisuus ja ei kuulukaan toimia. Vastauksia kiitos jo etukäteen.

      Harri

      • Harri_Shimano

        Tarkennus edelliseen, nopeus ei ole itse kysymys vaan ratas-yhdistelmä. Jos poljen kiertäen taakse ovat ketjut ristissä vituralleen sekaisin. Ainoa yhdistelmä joka toimii moitteetta on edessä SIS keskimmäinen ratas ja DEORE takana täysin vapaa eli saa olla mikä ratas takana pakassa. HUOM: Voiteluaine kevyt KORREK ketjuöljy.

        Harri


      • Harrastajapyöräilijä
        Harri_Shimano kirjoitti:

        Tarkennus edelliseen, nopeus ei ole itse kysymys vaan ratas-yhdistelmä. Jos poljen kiertäen taakse ovat ketjut ristissä vituralleen sekaisin. Ainoa yhdistelmä joka toimii moitteetta on edessä SIS keskimmäinen ratas ja DEORE takana täysin vapaa eli saa olla mikä ratas takana pakassa. HUOM: Voiteluaine kevyt KORREK ketjuöljy.

        Harri

        Tarkoitat siis Nishiki 401:stä. Itsellä ei ole muuta sanottavaa kuin, että teit tyhmät kaupat. Tai kusetusta. Voidaan myös katsoa asiaa niin, että SIS olisi Alivion ja Altuksen välimalli jos oikein harrastaja ymmärtää. Tunturi tuossa hinnassaan palvelee paremmin. Siis mikäli oikein ymmärsin asut Turussa olisi ollut parempi valinta ollut muu merkki. Nishiki on MADE IN TAIWAN. Roskapaskaa myydään kovalla katteella. Palvelu muuten liikkeissä on erilaista. Itse harrastajana suosin Tunturia ja eri liikettä. DEORE löytyy Tunturista ja varmuus etuvaihtajasta tulee ja saat tarkat tiedot kun asiantunteva liike on.


      • Ketjulinja

        Katsohan ihan huviksesi sitä ketjulinjaa kun edessä on suurin ratas ja takana samoin.
        Ketjulinja on niin vinossa että ei voikkaan toimia kunnolla. Mainitsemaasi ratasyhdistelmää käyttäen saat ihan varmasti osat hajalle jo pienillä kilometrimäärillä ja ketjut venymään. Kaikkein pahimassa tapauksessa ketjut menevät poiikki, kun joutuvat niin kovalle sivuttaisväännölle.
        Sama juttu jos edessä on pienin ja takana myös pienin ratas.

        Siinä ei auta vaikka olis hinnaltaan ja laadultaan kaikkein kalleimmat ja parhaimmat osat edessä ja takana.

        Suurin ratas edessä ja takana voi käyttää 3 - 4 pienintä ratasta
        Pienin ratas edessä niin takana voi käyttää 1 - 4 suurinta ratasta.
        Keskimmäinen ratas edessä niin takana voi käyttää kaikkia takana mutta parempi jos käyttää vain välillä toiseksi suurinta ja toiseksi pienintä.


      • Crichton-Vulcan

        Kyllä se varmasti on Altus vaitaja ,SIS ei ole osasarja vaan eräälainen omiaisuus merkintä, SIS ® Shimano Indexing System.
        Käyppä osoittessa http://sheldonbrown.com/shimano.html niin tulee osasarjat ja muut kilkuttimet selväksi..


      • LZ 127
        Harrastajapyöräilijä kirjoitti:

        Tarkoitat siis Nishiki 401:stä. Itsellä ei ole muuta sanottavaa kuin, että teit tyhmät kaupat. Tai kusetusta. Voidaan myös katsoa asiaa niin, että SIS olisi Alivion ja Altuksen välimalli jos oikein harrastaja ymmärtää. Tunturi tuossa hinnassaan palvelee paremmin. Siis mikäli oikein ymmärsin asut Turussa olisi ollut parempi valinta ollut muu merkki. Nishiki on MADE IN TAIWAN. Roskapaskaa myydään kovalla katteella. Palvelu muuten liikkeissä on erilaista. Itse harrastajana suosin Tunturia ja eri liikettä. DEORE löytyy Tunturista ja varmuus etuvaihtajasta tulee ja saat tarkat tiedot kun asiantunteva liike on.

        Tunturi ei (nykyisin) ole mikään merkkipyörä ja Taiwanissa tehdään hyvinkin korkeatasoisia runkoja. Herää nykyaikaan.


      • Total *hit
        LZ 127 kirjoitti:

        Tunturi ei (nykyisin) ole mikään merkkipyörä ja Taiwanissa tehdään hyvinkin korkeatasoisia runkoja. Herää nykyaikaan.

        Varmasti ja Viatnamissa vielä parempia kuten Nokian puhelimet, lienee Sinullakin.


      • Kroisos Pennonen
        LZ 127 kirjoitti:

        Tunturi ei (nykyisin) ole mikään merkkipyörä ja Taiwanissa tehdään hyvinkin korkeatasoisia runkoja. Herää nykyaikaan.

        TYTÖT ostaa Sinulle Biltemapyörän MADE IN TAIWAN. Saat siitä hyvän merkkipyörän jos Tunturia haukut. Viittaus laatuun - Parhaimmat rungot tehdään Euroopassa ja USA:ssa.


      • LZ 127
        Kroisos Pennonen kirjoitti:

        TYTÖT ostaa Sinulle Biltemapyörän MADE IN TAIWAN. Saat siitä hyvän merkkipyörän jos Tunturia haukut. Viittaus laatuun - Parhaimmat rungot tehdään Euroopassa ja USA:ssa.

        ”TYTÖT ostaa Sinulle Biltemapyörän MADE IN TAIWAN. Saat siitä hyvän merkkipyörän jos Tunturia haukut”

        Kannattaneekohan Taiwanissa enää tehdä biltemapyöriin runkoja? Kambodzasta saa halvemmalla jos/kun ei ole erityisiä vaatimuksia.

        ”Viittaus laatuun - Parhaimmat rungot tehdään Euroopassa ja USA:ssa.”

        Höpsis.

        http://www.giant-bicycles.com/en-in/bikes/model/tcr.advanced/10734/52963/

        Tuossa on esimerkiksi taiwanilainen maantiekilpapyörä. Jonkin verran tuontyyppisiä korkeatasoisia runkoja tehdään myös Italiassa. USA:n polkupyöräteollisuus taitaa olla kuollut ja kuopattu.

        Kokonaan oma lukunsa ovat rungonrakentajat, jotka tekevät pieniä määriä mittatilausrunkoja. Sellaisia on Suomessakin useampia.


      • TYTÖT
        LZ 127 kirjoitti:

        ”TYTÖT ostaa Sinulle Biltemapyörän MADE IN TAIWAN. Saat siitä hyvän merkkipyörän jos Tunturia haukut”

        Kannattaneekohan Taiwanissa enää tehdä biltemapyöriin runkoja? Kambodzasta saa halvemmalla jos/kun ei ole erityisiä vaatimuksia.

        ”Viittaus laatuun - Parhaimmat rungot tehdään Euroopassa ja USA:ssa.”

        Höpsis.

        http://www.giant-bicycles.com/en-in/bikes/model/tcr.advanced/10734/52963/

        Tuossa on esimerkiksi taiwanilainen maantiekilpapyörä. Jonkin verran tuontyyppisiä korkeatasoisia runkoja tehdään myös Italiassa. USA:n polkupyöräteollisuus taitaa olla kuollut ja kuopattu.

        Kokonaan oma lukunsa ovat rungonrakentajat, jotka tekevät pieniä määriä mittatilausrunkoja. Sellaisia on Suomessakin useampia.

        Me ei ajeta kilpapyörillä. Kroisos Pennonen on rikas ja ostaa varmasti rivin dollareilla kilpapyöriä joista LZ 127 saa uneksia.


      • Kroisos Pennonen
        LZ 127 kirjoitti:

        ”TYTÖT ostaa Sinulle Biltemapyörän MADE IN TAIWAN. Saat siitä hyvän merkkipyörän jos Tunturia haukut”

        Kannattaneekohan Taiwanissa enää tehdä biltemapyöriin runkoja? Kambodzasta saa halvemmalla jos/kun ei ole erityisiä vaatimuksia.

        ”Viittaus laatuun - Parhaimmat rungot tehdään Euroopassa ja USA:ssa.”

        Höpsis.

        http://www.giant-bicycles.com/en-in/bikes/model/tcr.advanced/10734/52963/

        Tuossa on esimerkiksi taiwanilainen maantiekilpapyörä. Jonkin verran tuontyyppisiä korkeatasoisia runkoja tehdään myös Italiassa. USA:n polkupyöräteollisuus taitaa olla kuollut ja kuopattu.

        Kokonaan oma lukunsa ovat rungonrakentajat, jotka tekevät pieniä määriä mittatilausrunkoja. Sellaisia on Suomessakin useampia.

        Oletko juonut vai syntymähumalassa?

        "Tuossa on esimerkiksi taiwanilainen maantiekilpapyörä. Jonkin verran tuontyyppisiä korkeatasoisia runkoja tehdään myös Italiassa. USA:n polkupyöräteollisuus taitaa olla kuollut ja kuopattu."


        Mistä näitä romuja saa ostaa? Pieni korjaus. Bilteman pyörät tulevatkin useasta maasta jopa malesiasta.


      • Andreas1
        LZ 127 kirjoitti:

        ”TYTÖT ostaa Sinulle Biltemapyörän MADE IN TAIWAN. Saat siitä hyvän merkkipyörän jos Tunturia haukut”

        Kannattaneekohan Taiwanissa enää tehdä biltemapyöriin runkoja? Kambodzasta saa halvemmalla jos/kun ei ole erityisiä vaatimuksia.

        ”Viittaus laatuun - Parhaimmat rungot tehdään Euroopassa ja USA:ssa.”

        Höpsis.

        http://www.giant-bicycles.com/en-in/bikes/model/tcr.advanced/10734/52963/

        Tuossa on esimerkiksi taiwanilainen maantiekilpapyörä. Jonkin verran tuontyyppisiä korkeatasoisia runkoja tehdään myös Italiassa. USA:n polkupyöräteollisuus taitaa olla kuollut ja kuopattu.

        Kokonaan oma lukunsa ovat rungonrakentajat, jotka tekevät pieniä määriä mittatilausrunkoja. Sellaisia on Suomessakin useampia.

        Ei se ole pyörä tai maantiekiitäjä tai mikään. Se on roskalava siis (TAIWAN).


      • LZ 127
        Kroisos Pennonen kirjoitti:

        Oletko juonut vai syntymähumalassa?

        "Tuossa on esimerkiksi taiwanilainen maantiekilpapyörä. Jonkin verran tuontyyppisiä korkeatasoisia runkoja tehdään myös Italiassa. USA:n polkupyöräteollisuus taitaa olla kuollut ja kuopattu."


        Mistä näitä romuja saa ostaa? Pieni korjaus. Bilteman pyörät tulevatkin useasta maasta jopa malesiasta.

        Oikein asiantuntija taas liikkeellä. Ylpeyttä kyllä löytyy, mutta tietoa ei nimeksikään.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Giant_Bicycles

        Tunturi on Accell Groupin halvin merkki Suomessa. Nishiki on sitten siitä pykälää korkeatasoisempi. Lisäksi konsernilla on mm. sellainen premium-merkki kuin Lapierre, mutta sitä ei tuoda Suomeen.

        Nykyään ei ole oikein mitään muuta syytä välttää Kaukoidän polkupyöriä kuin rasismi.


      • Kroisos Pennonen
        LZ 127 kirjoitti:

        Oikein asiantuntija taas liikkeellä. Ylpeyttä kyllä löytyy, mutta tietoa ei nimeksikään.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Giant_Bicycles

        Tunturi on Accell Groupin halvin merkki Suomessa. Nishiki on sitten siitä pykälää korkeatasoisempi. Lisäksi konsernilla on mm. sellainen premium-merkki kuin Lapierre, mutta sitä ei tuoda Suomeen.

        Nykyään ei ole oikein mitään muuta syytä välttää Kaukoidän polkupyöriä kuin rasismi.

        Tuosta viestistä voi todeta, että näkemyserot ovat suuria ja jopa kohdaltanne raiskaavia sana-asussanne jos viittaatte rasismiin.

        Koska olen suuresti itsetietoinen ja oppinut, osaan sivuttaa tuon kirjoituksenne.

        Ohessa linkki ja näitä löytyy käännettyinä lisää jos halutaan entisen Neuvostoliiton pyörien valmistuksesta tietää historikkia tähän päivään asti. Laatua löytyy myös sieltäkin.

        http://bike.org.by/en/news/2011/minsk-bicycle-community-wins-grant-under-tandem-project


      • TYTÖT
        Kroisos Pennonen kirjoitti:

        Tuosta viestistä voi todeta, että näkemyserot ovat suuria ja jopa kohdaltanne raiskaavia sana-asussanne jos viittaatte rasismiin.

        Koska olen suuresti itsetietoinen ja oppinut, osaan sivuttaa tuon kirjoituksenne.

        Ohessa linkki ja näitä löytyy käännettyinä lisää jos halutaan entisen Neuvostoliiton pyörien valmistuksesta tietää historikkia tähän päivään asti. Laatua löytyy myös sieltäkin.

        http://bike.org.by/en/news/2011/minsk-bicycle-community-wins-grant-under-tandem-project

        Saadaanko me omat tandemit?


      • Ketjulinja
        Harri_Shimano kirjoitti:

        Tarkennus edelliseen, nopeus ei ole itse kysymys vaan ratas-yhdistelmä. Jos poljen kiertäen taakse ovat ketjut ristissä vituralleen sekaisin. Ainoa yhdistelmä joka toimii moitteetta on edessä SIS keskimmäinen ratas ja DEORE takana täysin vapaa eli saa olla mikä ratas takana pakassa. HUOM: Voiteluaine kevyt KORREK ketjuöljy.

        Harri

        http://www.tahtipyora.fi/media/pdf/huoltoopas.pdf

        Katso tuolta sivu 6 ja kuva 6 niin näet mitä rattaita suositellaan käytettäväksi samaan aikaan edessä ja takana.
        Tuossa kuvassa on vain kaksi ratasta edessä mutta sama pätee myös siinä tapauksessa jos edessä on kolme.
        Kuvassa on myös vain 6 ratasta takana mutta jos rattaita on enemmän kuin 6 eli 7-10 niin kuvasta voi myös päätellä mikä rasitus voimansiirrolle tulee jos edessä on isoin ja takana myös tai edessä pienin ja takana myös pienin ratas.


      • LZ 127
        Kroisos Pennonen kirjoitti:

        Tuosta viestistä voi todeta, että näkemyserot ovat suuria ja jopa kohdaltanne raiskaavia sana-asussanne jos viittaatte rasismiin.

        Koska olen suuresti itsetietoinen ja oppinut, osaan sivuttaa tuon kirjoituksenne.

        Ohessa linkki ja näitä löytyy käännettyinä lisää jos halutaan entisen Neuvostoliiton pyörien valmistuksesta tietää historikkia tähän päivään asti. Laatua löytyy myös sieltäkin.

        http://bike.org.by/en/news/2011/minsk-bicycle-community-wins-grant-under-tandem-project

        Eli rasismista näköjään on kyse kun ei ole perustelun puolikastakaan.


      • Kroisos Pennonen
        LZ 127 kirjoitti:

        Eli rasismista näköjään on kyse kun ei ole perustelun puolikastakaan.

        Se joka miekkaan tarttuu, se siihen myös uppoaa.

        Parhaimmat rungot tehdään Euroopassa ja USA:ssa. Tämän allekirjoitan enkä vastaa enää epäkorrekteihin viesteihisi !


      • TYTÖT
        Kroisos Pennonen kirjoitti:

        Se joka miekkaan tarttuu, se siihen myös uppoaa.

        Parhaimmat rungot tehdään Euroopassa ja USA:ssa. Tämän allekirjoitan enkä vastaa enää epäkorrekteihin viesteihisi !

        Vastaathan meille. Ollaan ihailtu sinua. Oletko tulossa Turkuun kun festarit täällä?. Millainen pyörä sulla on?. Me ollaan toist pualt jokkee :-)


      • Kroisos Pennonen
        TYTÖT kirjoitti:

        Vastaathan meille. Ollaan ihailtu sinua. Oletko tulossa Turkuun kun festarit täällä?. Millainen pyörä sulla on?. Me ollaan toist pualt jokkee :-)

        Moi!

        Tulen jos käsky käy. Laittakaa postia [email protected], löydätte samalla yritykseni tarkemmat tiedot tiedonvaihdossamme. Kysyitte millä ajan, niinkö? Samaa merkkiä kuin Teille senkin Ponit :-). Saatte nauraa vapaasti, mutta onko mulla maantiekiitäjä vai Ginger 12″?


      • TYTÖT
        Kroisos Pennonen kirjoitti:

        Moi!

        Tulen jos käsky käy. Laittakaa postia [email protected], löydätte samalla yritykseni tarkemmat tiedot tiedonvaihdossamme. Kysyitte millä ajan, niinkö? Samaa merkkiä kuin Teille senkin Ponit :-). Saatte nauraa vapaasti, mutta onko mulla maantiekiitäjä vai Ginger 12″?

        Ilmeisesti Ginger 12" on liian pieni hihi. Tunturi CX900? Ahaa. Miksi et käytä sitä ykköspyöränä? :-)


      • Anonyymi

        SIS? Eihän se mikään osan nimi ole.
        Eikä ole tarkoituskaan, että suurin ratas takana ja edessä antaisi sellaisen ketjulinjan, joka toimisi. Itse asiassa jo pyörän ohjeissa kerrotaan usein, ettei sellaista välityssuhdetta tule käyttää. Eikä myöskään niin, että edessä ja takana olisi pienimmät rattaat käytössä yhtäaikaa, noilla välitysyhdistelmillä ketju on niin vinossa kuin olla voi.


    • Hybrid Nexave

      Kappas osasarjoja. Onko muuten kellään tietoja Tunturin osasarjoista?. Onko ne Taiwanista?. Joku puhui, että molemmat tulevat Unkarista niin tämä Nishiki kuin Tunturi. Ristilinja toimii 10 vuotta Hybrid -Tunturissa. Kokomusta on Nexave. Linja muuten ei vedä ketjuja solmuun jos joku niin väitti tai katko ketjuja törttö.

      • Ketjulinja

        Ketjuja ei vedä solmuun mutta katkaista voi jos edessä on isoin ratas ja takana myös. Ketju joutuu niin kovalle sivuttaisväännölle että kun sopivasti joutuu ylämäkeen ja vauhti on melkein nollassa ja antaa painetta polkimille niin ketju vai sanoa naps ja poikki meni.
        Kyseinen ratasyhdistelmä kuormittaa ja kuluttaa voimansiirtoa myös tavallista enemmän.


      • Hybrid Nexave
        Ketjulinja kirjoitti:

        Ketjuja ei vedä solmuun mutta katkaista voi jos edessä on isoin ratas ja takana myös. Ketju joutuu niin kovalle sivuttaisväännölle että kun sopivasti joutuu ylämäkeen ja vauhti on melkein nollassa ja antaa painetta polkimille niin ketju vai sanoa naps ja poikki meni.
        Kyseinen ratasyhdistelmä kuormittaa ja kuluttaa voimansiirtoa myös tavallista enemmän.

        Ilmeisesti ei vieläkään mennyt perille, että 10 vuotta ko. ratasyhdistelmällä ajettu ja edes osan osaa ei ole vaihdettu. Voit pitää pääsi rauhassa. Logiikkasi toimii, mutta niin toimi pyöräkin.


      • Börje 321
        Hybrid Nexave kirjoitti:

        Ilmeisesti ei vieläkään mennyt perille, että 10 vuotta ko. ratasyhdistelmällä ajettu ja edes osan osaa ei ole vaihdettu. Voit pitää pääsi rauhassa. Logiikkasi toimii, mutta niin toimi pyöräkin.

        Ja kyseisen ratasyhdistelmä on ollut jo silloinkin kaikkien ohjeiden mukaan kielletty ja erittäin vältettävä. 10 vuotta sitten tuo onnistui kyllä noilla 3x7 seteillä ja niin onnistuu enimmäkseen vieläkin lasten pyörissä ja markettipeleissä missä vähemmän vaihteita. Nykyisin tuo ei enää oikein onnistukkaan suurimmassa osassa kun takana saattaa olla 8-10 ratasta. 7-pakka on käsittääkseni aavistuksen kapeampi ja näin ollen ketjulinja menee vähemmän vinoon kuin nykyisillä 8 rattaisilla. Tämän vuoksi vanhassa pyörässä ketju ei ole välttämättä rahissut etuvaihtajaan.

        Toivottavasti herra ymmärsi että asia on täysin niin kuin kuuluukin. Kannattaa vielä opetella ne oikea oppiset ketjulinjat niin kestää pelit vielä kauemmin.


      • Konkreettista
        Hybrid Nexave kirjoitti:

        Ilmeisesti ei vieläkään mennyt perille, että 10 vuotta ko. ratasyhdistelmällä ajettu ja edes osan osaa ei ole vaihdettu. Voit pitää pääsi rauhassa. Logiikkasi toimii, mutta niin toimi pyöräkin.

        Samaa mieltä. Sen takia pyörässä on rattaat, että voit vapaasti valita oikean yhdistelmän. Itsellä on TUNTURI Hybrid ja ikää tullut. Kestää hyvin vapaalla kombinaatiolla. Ainoa mitä piti tehdä huollossa oli uusia takarataspakka ja ketjut todella pitkän ajamisen ja käytön jälkeen. Hintaa siitä kertyy huollossa mutta normaali kuluminen ja huoltotoimenpide. Takana tuhansia tuhansia kilometrejä.


    • TYTÖT

      Me ostettiin Jopot Antin Pyörästä. Meni kumi puhki, mutta saatiin korjattua heti. Jopolla pääsee. Festarikesä niin pyörät mukaan ja sidukkaa Ruissaloon!!! :-)

      • Harri_Shimano

        TYTÖT. - Oletteko koskaan joununeet kovalle sivuttais-rasitukselle?. Muitakin vaihtoehtoja on. :-(o).

        Itse asiaamme. No niin, sain tarvittavia ja hyödyllisiä ohjeita pyöräni osasarjasta johon siis luottaminen ja ohjeet vaihteiston käyttöön.

        Kiitos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2058
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      245
      1836
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1423
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      104
      1095
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      950
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      821
    Aihe