Exät Facebook-kavereina

normaalia?

Avopuolisollani on kaksi exäänsä Facebook-kavereinaan. Nämä kaksi olivat hänen pisimmät seurustelusuhteensa (toinen kyllä vain pari kk, toinen vuoden verran). Lisäksi yksi hänen ns. "hoitonsa" (parin kerran panonsa) on pyytänyt häntä ystäväkseen Facebookissa. Tiedän siis myös, että nämä kaksi exää ovat pyytäneet miestäni kaveriksi eikä toisinpäin. Ihmettelen vain, miksi! Yhden näistä existä ymmärrän, sillä hänen kanssaan mies on ollut pitkään kaveri, mutta toisen kanssa eivät kuulemani mukaan olleet kovinkaan hyvässä parisuhteessa vaan ainoastaan riitelivät. He eivät myöskään pidä minkäänlaista yhteyttä nykyään. Ja eniten hämmästyttää tämä panokaveri... He eivät siis ole millään lailla ystäviä, eivät siis varsinaisesti edes tunne toisiaan. Ovat vain samaan sänkyyn eksyneet. Miksi tämä henkilö halusi lisätä hänet kaverikseen!? Onko itsellänne exiä kavereina? Miksi? Miksi lisäät exäsi tai panokumppanisi kaveriksesi Facebookissa, jos et ole hänen kanssaan tosielämässä tekemisissä? Olenko turhaan mustasukkainen ja kuvittelen, että tämä panokumppani haluaisi vielä jatkaa suhdetta? (Oli ilmeisesti kiinnostunut kumppanistani enemmänkin, mutta tämä ei hänestä.)

19

6214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttönen-84

Monet tuntuvat vain keräilevän Facebookissa kavereita. Näiden kanssa ei välttämättä pidetä edes yhteyttä, mutta on kivaa, kun kaverilistalla on mahdollisimman paljon ihmisiä. Itselläni on yksi eksä "kaverina" Facebookissa. En oikeastaan tiedä, miksi edes hyväksyin kaveripyynnön. En nimittäin halua olla koko ihmisen kanssa tekemisissä ja pyynnön hyväksyminen tuntui vastenmieliseltä. Typerää kohteliaisuutta hyväksyä se? Taidankin tästä seuraavaksi mennä blokkimaan koko tyypin. Niin, voi olla, että puolisosi eksät keräilevät kavereita... tai sitten puolisosi keräilee niitä ja on siksi hyväksynyt eksätkin kavereikseen. Tai mahdollisesti ei ole kehdannut kieltäytyä pyynnöstä.

• yksfbkayttaja

Ohan tuolla facebookissa nyt kaverina monia semmosia, joita ei tunne kovinkaan hyvin. Mutta ehkä se on tarkoituskin, että sitä kautta oppii ihmisestä tuolleen passiivisesti pidemmän ajan kuluessa jotain.

• msda

on 2 exää facebookissa kaverina. Yksinkertaisesti siitä syystä että emme ikään heidän kanssaan riidoissa eronneet ja olimme kavereita jo ennen seurustelua.

• naamankirjan naama

Yleensä se joka pyytää eksää kaveriksi Facebookissa on niin kamalan utelias ihminen, että haluaa tietää mitä he tekevät ja mitä heille kuuluu. Esimerkiksi itselläni kiinnostaisi niin maan p***sti onko eksäni jo mennyt kihloihin ja onko lapsi tulossa. Mutta kyseinen mies ei ole Facebookissa... Muuten kyllä lisäisin kaverilistalle, ihan vain uteliaisuudesta. Ja sitten nämä ihmiset jotka hyväksyvät kaveripyynnön ovat yleensä sen verran kohteliaita, että ajattelevat lietsovansa turhaa vihanpitoa jos eivät hyväksy pyyntöä. Minä ainakin ajattelen jos joku tyyppi josta en liiemmin pidä pyytää kaveriksi, että mitähän se sitten ajattelee jos en hyväksy.

• mies 23

Itelläkin noita exiä on tuolla naamakirjassa. Nyt elelen kyllä sinkkuna mutta edellisessä suhteessa naiseni kyllä hermostui kovastikin edelliseni pyytäessä minua siellä kaveriksi. Hän itse halusi että hyväksyn pyynnön mutta huomasin toki ettei se ollut hänelle ok asia joten vaivihkaa poistin exäni sieltä ja jopa selitinkin asian hänelle. Mutta tästä poistosta tuli sitten aivan samanlainen riita.. naiset! Mielestäni kun se on vaan paikka jossa pidetään ihmisiin yhteytttä ja mielestäni jos vaihdetaan kerran kk:ssa kuulumisia niin ei sen pitäisi olla paha juttu vaihtoihan hänkin lapsensa isän kanssa.

• Fergie83
        mies 23 kirjoitti:

Itelläkin noita exiä on tuolla naamakirjassa. Nyt elelen kyllä sinkkuna mutta edellisessä suhteessa naiseni kyllä hermostui kovastikin edelliseni pyytäessä minua siellä kaveriksi. Hän itse halusi että hyväksyn pyynnön mutta huomasin toki ettei se ollut hänelle ok asia joten vaivihkaa poistin exäni sieltä ja jopa selitinkin asian hänelle. Mutta tästä poistosta tuli sitten aivan samanlainen riita.. naiset! Mielestäni kun se on vaan paikka jossa pidetään ihmisiin yhteytttä ja mielestäni jos vaihdetaan kerran kk:ssa kuulumisia niin ei sen pitäisi olla paha juttu vaihtoihan hänkin lapsensa isän kanssa.

Keskustelujen laatu näiden eksien kanssa on musta se juttu, mikä määrittelee sen, pitäiskö kumppanin olla mustasukkanen vai ei. Jos siellä puhutaan omista parisuhdeongelmista omille eksilleen niin se on väärin ja loukkaavaa, sama homma jos siellä tekee jotain sellasta mistä omalle kumppanille ei uskalla kertoa. Joku kuukausittainen yhteydenpito tyyliin "mitä kuuluu jne" ei oo mun mielestä millään lailla väärin, mutta kannattaahan sitä omalta kumppanilta kysyä että onko asia ok. Ettei tule turhaan mitään salailua. Ite oon kertonu miehelleni niistä eksistä, jotka mulla on facebookissa (oltiin kavereita ennen ja jälkeen seurustelun). Ja jokainen varmaan tietää, ettei facebook-kaveriksi kannata ottaa semmosta eksää, johon saattais joskus vielä hairahtaa! (siis ainakaan, jos on ite varattu :) Tätä se sunkin naisesi varmaan pelkäsi.

• sitähän se on

Kyttäämisen maailmaa, koko nassukirja

• lskdjflskfj

Sitähän se on, ja myöskin oman elämän esittelemistä. Tässä ei kuitenkaan mielestäni ole mitään pahaa! Kyllä mä olen kiinnostunut kavereideni menoista ja tapahtumista, samoin joidenkin vähän tuntemattomienkin facebook-kavereiden, joiden kuulumisia ei muuten tulisi ehkä kyseltyä. Itse ilmoittelen asioista joiden uskon kiinnostavan muita tai muuten haluan jakaa. Kaikki tämä on mielestäni ihan ok. Vai?

• Nainen....

Ei ole kyllä mulla ainakaan suurin osa "existä" (enemmän tai vähemmän tärkeistä) kavereina. Taitaa olla ihan pari kappaletta, jotka onkin ihan fiksuja ihmisiä. En oo viittiny pyytää joitakin niistä kavereiksi, koska se vois "antaa turhaa toivoa" ja nekään ei näköjään oo viittiny pyytää mua...

• .....

Jos on eksän kanssa jollain tapaa kaveri, miksei sitten Facebookissakin? Mulle naamakirjan paras käyttötarkoitus on juuri se, että saa pidettyä hiukkasen yhteyttä ihmisiin, joihin ei muuten olisi yhteydessä kuin satunnaisesti ja vahingossa kaupungilla törmätessään. Ystävät on sitten erikseen. Toki monet heistäkin ovat FB-kavereina, mutta yhteydenpito on ihan eri luokkaa ja tapahtuu pääasiassa muualla kuin netissä.

• entäs sit

Mutta entäs jos EI ole exän kaveri eikä pidä yhteyttä muutenkaan, ei Facebookin kautta eikä livenä? Miksi sitten?

• siksi koska
        entäs sit kirjoitti:

Mutta entäs jos EI ole exän kaveri eikä pidä yhteyttä muutenkaan, ei Facebookin kautta eikä livenä? Miksi sitten?

facebook on facebookmaailma eikä todellinen maailma.

• ......
        siksi koska kirjoitti:

facebook on facebookmaailma eikä todellinen maailma.

Hetken mielijohteesta tulee pyydettyä joku kaveriksi, ja toinen ei kehtaa kieltäytyä. Sitten ollaan FB-kaverit, vaikka ei ole juuri muuta yhteistä. Mutta haitanneeko tuo mittään?

• ,,,,,,,,,,,,,,

mielestäni kaikki Facebookaajat ovat aivan perseestä! Sillä nostetaan vaan omaa "häntää" ja omanarvontunnetta keinotekoisesti. Hankkikaa todellinen elämä - se on liian lyhyt hukattavaksi..

• vatuttaaa

Entä jos mies kertoo avoimesti kaikki asiansa fb:ssa, lisää kuvia jatkuvasti, estää minut ja lisää heti kuukauden sisällä panoja sekä exiä? Asiasta ei tietenkään saanut mainita. Koko juttu kääntyi minun syyksi. Mun MIES haluaa seurata heitä eikä päinvastoin... :(

• taivas -75

Minä kyllä poistin oman exän kun erottiin.Hänelle ei kuulu mun asiat eikä mun elämä,mistä kirjoitan eikä mitään muuta,vaikka meillä on yhteisiä lapsia. Mutta mun poikaystävällä on kyllä sen exä omalla kaverilistalla,ja hän lähetti exälle kaveripyynnön ennen kuin hän lähetti sen minulle :( siinä oli monta kuukautta välissä ennen sain kaveripyynnön..nå mutta se siitä..

• gffgj

Ihmisillä on niin erilainen tapa käyttää naamakirjaa eikä mikään ole oikea tai väärä. En olisi huolissani koska jos pettää niin pettää myös ilman facebookia.

Toiset keräävät kavereita. Ihan sama vaikka tyyppiä ei tunnekaan niin kaveriksi vaan. Toiset jopa pyytelevät kavereiden kavereita kavereiksi että saisivat mahdollisimman suuren luvun sinne. Kavereita yli 200 ja ääritapauksessa yli 500.

Sitten on niitä jotka hyväksyvät kavereikseen ne jotka tuntee tai on joskus tuntenut kuten koulukaverit, lapsuuden ystävät, exät, työkaverit joista ei edes pidä, kaukaiset pikkuserkut... Kavereiden saldo noin 100

Sitten on niitä jotka ottavat kavereikseen vain sellaiset kenen kanssa on oikeasti tekemisissä ja olisi muutenkin, ilman facebookiakin. Heillä se kavereiden saldo on noin 20.

Itse kuuluin aikaisemmin tuohon viimeiseen ryhmään vaan jossain välissä se ryöpsähti käsistä ja kuulun nyt siihen porukkaan kenellä ystäviä noin 100. Kriittine olen edelleen. Lapseni isä, ex nykyään, on myös kaverini sekä nuoruuden ensirakkaus jota kai joku exäksi sanoi. Mitään hoitoja en ole kaveriksi hyväksynyt jos ei ole oikeasti kaveri.

• Loukattu

Hei,

Auttakaas muakin vähän. Miesystäväni oli parisuhteessa exäänsä kymmenen vuotta, (teineinä alottivat). He erosivat ns. sovussa ja päättivät pysyä kavereina, koska heillä on suuri yhteinen ystäväporukka. Muutaman vuoden jälkeen heidän erostaan, aloimme tapailla tämän miehen kanssa. Tapailimme muutaman kuukauden aika hissukseen, koska mieheni selitti exänsä olevan mustis sekä jopa väkivaltainen hänen uusia valloituksiaan kohtaan. Pian nainen saikin tietää meistä: alkoi uhkailla minua ja haukkumaan pitkin kaupunkia. (En siis tuntenut kumpaakaan entuudestaan mistään).

Lopulta nainen kävi jopa kurkkuuni kiinni eräissä juhlissa. Tästä seurasi lähestymiskielto.

Olemme olleet nyt jo usemman vuoden mieheni kanssa yhdessä ja suunnittelemme jopa perheen perustamista.

Mieheni on vieläkin tämän naisen facebook kaveri, eikä suostu poistamaan tätä vaikka sanoin sen loukkaavan minua. Kuulemman en saa hallita hänen facebook toimiaan. Mitä minun tulisi ajatella tästä?

• lifemocker

itse en hengaile exien kanssa. sotkevat vain elämää, eroprosessia ja tulevia juttuja.

ps. fasepook on ihan perseestä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      81
      5509
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      110
      4527
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      136
      4115
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      216
      2857
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      78
      2836
    6. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      32
      2716
    7. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      83
      2534
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      89
      2280
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      182
      2113
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      43
      1666
    Aihe