Alkoholistin "tarina"

puoliso

Puolisona rinnalla elämisenä.... Kerron teille 10 vuotta kestäneestä parisuhteesta alkoholistin kanssa. Toivon, että reippasti kupittelevat ottaisivat elämän kumppaninsa huomioon, aidosti ja oikeasti. Ei elämä ole leikkimistä ja juomista varten. Tavattiin 10 vuotta sitten, rakastuttiin ja alettiin elämään normaalia elämää. Mitään tietoa ei ollut aikaisemmista juomisista, luotin siihen, että kunnon lääkäriperheen poika, rehti ja reipas kunnon kansalainen. Kävin silloin 3 vuorotöissä. Aloin jossakin vaiheessa ihmetellä kun ukko oli mennyt jo ennen iltavuoron päättymistä nukkumaan. Normaalisti kekkui aamuyölle saakka. Noh, väsymisen piikkiin laitoin. Yövuoroon lähtiessä... saunakaljat, koppa oli haettuna, ottaa kuulema vaan pari. Noh, näillä eväillä mentiin. Millon heräs sammuneena ojasta, pihalta, kusi sänkyyn, kusi vaatekaappiin kännissä. Ja minä vaan ajattelin, kyllä se joku kaunis päivä herää todellisuuteen. Valehtelua viinan takia, en ole ottanut, en ole ostanut, plaa plaa. Pulloja piilossa millon missäkin. Kekseliäitä ne juopot on piilojen ja valehtelun suhteen. Pettänyt se ei kertaakaan ole. Baareissa ei juokse, jatkuvaa kalsarikännäilyä kotona taikka veneellä. Valehtelua joka asiasta vaikka kysyy paljon kello, siihenkin keksii jotain. Jos ei keksi, toistaa kysymyksen, saadakseen aikaa miettiä...mitähän tuohon sanois. Vaikka helppoa olisi katsoa kelloa ja sanoa paljonko se jumalaute on. Työpaikka, siinäpä se. Vakituinen merimiehen homma. Mutta laivallahan on tunnetusti sitä halpaa ja hyvää viinaa. Sieltä auton iskarit vinkuen kaljalasti kotiin. Saattoi olla joskus jopa 100 laatikkoa. Ja sehän riittää joksikin aikaa. Vaihtui sitten työpaikka, sai uuden, sekin vaihtui...tulikin julki jälkeen päin, potkut saanut kaikista työpaikoista, juomisen takia. Hoidot... olen hakenut monta monituista kertaa millon mistäkin, minne sitten onkaan kadonnut. Peläten pitkiäkin matkoa, yksin sitä kuljettaessa, pelkona viinakrampit. Katkohoidossa ollut 5 krt, 4 pv:n hoidoissa. Ja minä en edelleenkään ole ellittänyt ja alkanut elää omaa elämää... hullu oon ollut... toivonut vaan sitä, että tajuaa mitä oikein tekee. Antabukset haettu monta kertaa. Mutta senkin vaikutuksen voi häivyttää: ottamalla kyypakkauksen tabletteja. Noh, nekin mennyt kitusiin. Mitäs sitten kun käärme puree? Todettava, että nehän on mennyt parempaan tarkoitukseen. Pihalla kun on paljon kyitä kesällä...haettava uusi pakkaus.. Ajokortti, kerran ollut poissa 10 kk, puhalsi 2.5. Nyt kuitenkin se auto myyty pois, ettei aja hakemaan mistään olutta taikka viinaa. Muulloin ei ole jäänyt kiinni tienpäällä... ajanut useasti. Juoppohulluuskohtauset, niitä on ollut millon minkalaisia. Kerran soitti mulle töihin: Joku kuolee, joku kuolee. Jouduin lähtemään pois töistä kesken päivän, pelkona mitä nyt oikein tapahtuu. Oli kantanut kaikki matot talosta pihalle koska talo täytyy puhdistautua muuten joku kuolee... halleluuja! Kauppareissut...kiva kun se piipataa kaupassa, sieltä salaa kuljettaa uskomattomissa paikoissa juomat. Siis ihan pakkomielle olla kokoajan pienessä. Siis sitä on meidän normaali ihmisten vaikea käsittää, miten joku ei voi hengittää selvinpäin. Jos ei juomia ole, ne tärinät, hermostuneisuus. Kokoajan jääkaapilla ramppaaminen, 10 minuuttia on syömättä ja taas jääkaapilla. Nykyinen tilanne... sai taas potkut töistä. Katosi kännipäissään helsinkiin, hotelliyöt, juomiset...rahaa kun voi laittaa vain ja ainostaan siihen juomiseen. Itse kituutan ja odotan tilipäivää, josko sais muutakin syötyä kuin pelkkää leipää ja kaurapuuroa. Soitti, valehteli, että pääsi aikasemmin pois töistä, vaihto olikin ollut ylläen ja pääsi VAPUN viettoon. Mutta hänen harmikseen en olekkaan nyt se joka lähtee hakemaan. En haluakkaan olla se viimeinen tukikorsi, johon tukeudutaan silloin kun rahat ja viinat loppu, saatikka kamala morkkis ja kankkunen. Keksiköön jotain tekemistä, etsiköön kyydin, jolla matkustaa jonnekkin... Se mitä halusin tällä kertomuksellani herättää... on se, että pitäisi joskus edes miettiä mitä aiheuttaa toiselle osapuolella tähän ystävämme "juhlajuoman" viinan varjolla. Itse en usko enää mihikään, en luota mihinkään, tuntuu että kaikki vaan valehtelee...epäilen kaikkia. Eli suoraan sanottuna olen itse vakavasti sairastunut! Nyt on vaan aika ottaa se ISO askel uuteen elämään. Jätettävä kaikki tämä valheellinen, epäilyttävä elämä taakse...jospa se valo tunnelin päässä edes paistasi. Ja se tuntuu tällähetkellä niin järkyttävälle, kaikki hankittu, oma ihana, nätti, kodikas talo, eläimiä pihalla... niin idyllinen paikka..mutta se kaikki särkyy vain VIINAN takia. Eläimet, se tuntuu niin raalta, laittaa monttuun ihmisen juomisen takia... kyllä on niin hirveä tuska, ettei kukaan voi uskoa. Ja toinen ihminen ei välitä mistään, kodista, elämästä, työpaikasta, läheisistä saatikka elämän kumppanista. Mistä ei kuulema pysty luopumaan, ei voi elää ilman... Itse mietin useasti.. Millon tälläinen ihminen herää tekoihinsa, elämän tyyliinsä? Ei koskaan! Mitä hän menettää? Normaalin elämän? Mikä se on? Hyvää vappua ja alkavaa kesää kaikille! Ps. Älkää "ottako" paljon ja pitäkää kumppaneistanne hyvää huolta!! Muistakaa huomioida edes pienellä hellällä eleellä omaa rakastanne!

13

5711

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa uskoa kerralla

Näin se vaan menee .Valehtelemista valehtelemista.Kaunis koti ymmärrän mutta kun sen sisällä asuu helvetti.Onko kaikki sen arvoista että jaksat tämmöistä.Jouppoa et varmasti pysty muuttamaan ennenkuiun hän jonai paivä nä tajuaa meni talo lähti vaimo .Näitä retkujahan on Suomen kapakat väärällään.Ne itkee elämän kurjuutta aamusta iltaan jos vielä jaksaa joku jaksaa kuunella.Mutta sinulle pistä se ukkosi nyt valinnan eteen joko valitset minut tai alkoholin.Ei taida olla muuta vaihtoehtoa.

• ...

että olet osaltasi ollut juomisen mahdollistaja kaikenpuolisella juopon paapomisella, jonka ansiosta juominen jatkuu ja pitkittyy. Nyt aiot sen paapomisen lopettaa. Lopeta se pysyvästi, niin kauan kuin juo.

• se on

kun tietoa alkoholismista ei valmiiksi ole kenelläkään ja osaa hakea sitä pitkällä viiveellä jos yleensä sitä hakeekaan, niin piina vaan jatkuu. juopon sukulaiset saattavat vielä osaltaan tehdä saatanaa puolustamalla juoppoa ja syyllistämällä puolisoa. aloittajalle: heti ekana arkipäivänä käyt laittamassa eron vireille. siinä on harkinta-aika. tyrkkäät paperin juopolle ja ei siinä mitään selittelyjä sinun puolelta tarvita. ja juopon selityksiä ei kannata edes olla kuulevinaan. usko vaan tekoja, ei puheita. kaiken tään pitäisi olla jo sinulle tuttua, nyt sen jo alat ymmärtämään. omaisuus sitten menee kuten laki/ sopimukset määrittää. elämä ilman juoppoa odottaa, haluatko sitä vai et ? toivomalla ja odottamalla "jotain" vaan pitkität omaa piinaasi. ja ehkä myös juopon piinaa, kun hänen ei tarvitse ottaa itsestään vastuuta ?

• puoliso
        se on kirjoitti:

kun tietoa alkoholismista ei valmiiksi ole kenelläkään ja osaa hakea sitä pitkällä viiveellä jos yleensä sitä hakeekaan, niin piina vaan jatkuu. juopon sukulaiset saattavat vielä osaltaan tehdä saatanaa puolustamalla juoppoa ja syyllistämällä puolisoa. aloittajalle: heti ekana arkipäivänä käyt laittamassa eron vireille. siinä on harkinta-aika. tyrkkäät paperin juopolle ja ei siinä mitään selittelyjä sinun puolelta tarvita. ja juopon selityksiä ei kannata edes olla kuulevinaan. usko vaan tekoja, ei puheita. kaiken tään pitäisi olla jo sinulle tuttua, nyt sen jo alat ymmärtämään. omaisuus sitten menee kuten laki/ sopimukset määrittää. elämä ilman juoppoa odottaa, haluatko sitä vai et ? toivomalla ja odottamalla "jotain" vaan pitkität omaa piinaasi. ja ehkä myös juopon piinaa, kun hänen ei tarvitse ottaa itsestään vastuuta ?

Syyttely on tuttua. Sukulaiset vähättelee kokoa asiaa, "eihän meidän poika" voi olla juoppo, kunniallisen perheen poika. Syy on aina löytynyt minusta, vaikkakin taitaa olla ihan sukuvika, näin ainakin katkohoidoissa psykologi arvioi asian. Pullo jos toinenkin kallistunut perheessä lapsuudesta saakka. Onni onnettomuudessa on se, ettei olla kyseisen syyn vuoksi keretty kipittämään papin eteen. Elikkä avolitto, muuten vaan hankittu yhteinen talo, ilman avioliittoa. Ero jokseenkin selvä hoidettava. Näimpä...saapuikin juuri kotiin potkut saaneena. Päissään kuin käki, laukkunsa ja passinsa kadottaneena. Kävellyt kotiin 15 km...haistellut kerrankin kunnolla raitista ulkoilmaa..kun ei se muija nyt sitten tullutkaan hakemaan juomareissulta. Tuumas vaan että millanen akka, kun ei voi tulla hakemaan, kävelly noinkin pitkän matkan. Voi, voi.... Elikkä vastuun kantaminen alkoi sitten jo tänään. Kerta pierasusta..ilman ennakko varoituksia.

• ex-juoppo
        puoliso kirjoitti:

Syyttely on tuttua. Sukulaiset vähättelee kokoa asiaa, "eihän meidän poika" voi olla juoppo, kunniallisen perheen poika. Syy on aina löytynyt minusta, vaikkakin taitaa olla ihan sukuvika, näin ainakin katkohoidoissa psykologi arvioi asian. Pullo jos toinenkin kallistunut perheessä lapsuudesta saakka. Onni onnettomuudessa on se, ettei olla kyseisen syyn vuoksi keretty kipittämään papin eteen. Elikkä avolitto, muuten vaan hankittu yhteinen talo, ilman avioliittoa. Ero jokseenkin selvä hoidettava. Näimpä...saapuikin juuri kotiin potkut saaneena. Päissään kuin käki, laukkunsa ja passinsa kadottaneena. Kävellyt kotiin 15 km...haistellut kerrankin kunnolla raitista ulkoilmaa..kun ei se muija nyt sitten tullutkaan hakemaan juomareissulta. Tuumas vaan että millanen akka, kun ei voi tulla hakemaan, kävelly noinkin pitkän matkan. Voi, voi.... Elikkä vastuun kantaminen alkoi sitten jo tänään. Kerta pierasusta..ilman ennakko varoituksia.

On totta, että alkoholistin suku syyttää juopon puolisoa tämän juomisesta. Alkoholismihan ei ole näkynyt nuorempana, vaan on tullut näkyvästi mukaan kuvioihin vasta vanhemmalla iällä, alkoholismin edetessä. Siis silloin kun te olette olleet aviossa. Alkoholi-ongelma on juopon perheelle häpeällinen, eivätkä he HALUA sitä siksi nähdä, vaan kieltävät mielummin koko ongelman olemassaolon. Alkoholistiksi ei tulla pelkästään juomalla paljon viinaa, vaan siihen tarvitaan aina myös perinnöllinen tekijä. Siis perinnöllinen geeni, eikä sosiaalinen "kotona opittu" kasvatuksellinen tekijä. Alkoholistin juomisen mahdollistaminen on hyvin yleistä, sillä jokainen juoppo tarvitsee ympärilleen muutamia mahdollistajia. Sinä olet tahtomattasi ja tietämättäsi ollut suuri mahdollistaja miehesi juomiselle. Ilman sinua hänen juomistaan olisikin joutunut mahdollistamaan joku muu. Juonut hän olisi joka tapauksessa. vaihtoehtosi ovat vähissä. Joko jätät alkoholisti miehesi tai sitten opettelet elämään samassa taloudessa juovan alkoholistin kanssa.(se ei ole samaa kuin mitä olet tehnyt jo vuosikausia, vaan jotain ihan muuta) Muussa tapauksessa sairastut itsekin ennenpitkää vakavasti, sillä tuo "heräämisesi" on vasta alkusoittoa tulevalle.

• lueskele
        puoliso kirjoitti:

palstaa taaksepäin ja kooklaa asiasta lisää. sinä et ole yksin "rakkaasi rakkaan ongelmasi" kanssa. onneks lapset puuttuu tuosta ruletista ! tässä yks haku. http://www.google.fi/search?hl=fi&q=alkoholisti puoliso ero&btnG=Hae&meta=lr=lang_fi

• Oolofi

Ukollas sentään on työpaikka ja auto ja vaimo. Eli kaikki mitä normaalilla kunnon miehellä kuuluu ollakin. Tuota vaatekaappiin kusemista vaan vähän ihmettelen. Luuleeko se sitä vessaksi? Minä taas olen surkea luuseri, jolla ei ole koskaan ollut työpaikkaa, autoa, ajokorttia, vakituista naisystävää eikä ole varaa ostaa edes uusia kenkiä tai mitään muutakaan. Kaikki rahat kurkusta alas ruoan ja juoman muodossa. Enkä ole edes 30 vielä ja tuskin ikinä tulen mitään normaaleja asioita saamaankaan. Lohduttaudun sillä ajatuksella vaan, että on varmaankin muitakin kaltaisiani luusereita, eikä se nyt paljoa lohduta.

• Toivonsa heittänyt

Juon yksinäisyyteen, masennukseen, unettomuuteen, riittämättömyyden tunteeseen, krapulan lievittämiseen, tylsyyteen eli tunteiden turruttamiseen. Olen menettänyt lähes kaikki ystäväni ja rahani. Mielenterveyteni on myös vaakalaudalla. Tunnen, että itsestäni puuttuu tietty terävyys ja en ihmettelisi vaikka juominen olisi tyhmentänyt minua. Tunnen itseni tyhmemmäksi kun en juo, vaikka tiedän olevani täysi ääliö kun juon. Teen typeriä virhearvioita ja luulen olevani onnellisempi. Juodessa saan välillä kamalia raivo- ja ahdistuskohtauksia. Juominen on johtanut minut moniin kamaliin tilanteisiin. Olen hävittänyt ja rikkonut tuhansien arvosta tavaroita ja rikkonut lakia kännissä. Olen menettänyt uskon siihen, että pärjään elämässä olin sitten selvinpäin tai humalassa. Vihaan viinaa ja itseäni. En enään syytä ketään muuta kuin itseäni. Krapulat pahenevat jatkuvasti ja juomamäärät kasvavat. Olen myös alkanut käyttää kannabista sekavuustilan vahventamiseksi. Vedän myös kaikkia päihteitä mitä vain ikinä saan käsiini. Juon tosin lähes aina yksin, joten useimmiten vain viinaa menee, kun en muuta saa. Harva edes haluaa nähdä minua kun juon, ei oikeastaan lähes kukaan. Pari juoppokaveria ja hekin harvakseltaan. Olen kännissä aggressiivinen fyysisesti ja sen lisäksi haukun kaikkia. Menetän aina ainakin osan muististani. Juon aina niin kauan, että sammun. En edes lopeta vaikka oksentaisin. Jos olen syönyt ennen kuin tekee mieli alkaa ryyppäämään niin tungen sormeni kurkkuun, että ylimääräinen ruoka ei hidasta alkoholin imeytymistä tai turhaan rajoita sitä kuinka nopeasti pystyn alkoholia mahaani juomaan. Tiedän olevani alkoholisti. Se tekee minut voimattomaksi. Minulla ei ole rohkeutta tai voimia mennä hoitoon, sillä en osaa enää lopettaa juomistani. Asiat ovat vain koko ajan pahentuneet. Kiroan itseni, että join sen rommicolan neljännellä luokalla salaa äitini kaapista ja se sai oloni paremmaksi mitä se siihen asti oli ikinä ollut. Tai sen, että 14v minulle soitettiin ambulanssi kun oksentelin ja sammuin suvun 50v juhlissa, jossa myös purin äitiäni ja käyttäydyin hyvin sekavasti, kun olin salaa juonut. Tarinoita on satoja nuo ovat ne pahimmat ensisekoilut. Reissut ovat noista ajoista vain pahentuneet. En usko jumalaan. Olen itse asiani sotkenut ja vain omasta itsestäni voin löytää halun ja voimat itseni pohjalta nostamiseen. Olen jopa miettinyt, että piikittäisin alkoholia suoraan suoneen.. Lasolia tai muita sellaisia en ole vielä joutunut kokeilemaan, pelottaa tuleeko sellainenkin hetki. Minulla ei ole seksihaluja, olen vaikka valmis huoraamaan itseäni kenelle tahansa jos tarjoaisi illan viinat ja/tai aineet... Jos tämä kertomus saa jonkun ongelmaisen edes harkitsemaan ryypyn ottamatta jättämistä niin se on saavuttanut tavoitteensa. Vihaan myös nähdä muita ihmisiä kännissä, jos olen itse selvinpäin. Se saa minut haluamaan ryyppyjä.

• jesse james

älä heitä toivoa.
        hae apua: soita aa-puhelimeen, mene a-klinikalle, kerro jollekin.

en usko ainakaan, että olet vielä terävyyttäsi menettänyt, kun kirjoiit noin hyvän kuvauksen siitä, mitä on olla alkoholisti.

pääset eteenpäin ja pystyt lopettamaan juomisen. tiedän sen siitä, että sulla oli tahdonvoimaa kirjoittaa noin pitkä teksti ja rehellisesti kertoa mitä tunnet.

go sinä, kuka ikinä oletkin! tästä hetkestä alkaa uusi elämä.
        ja usko mua: kun juomisen lopettaa alkaa olo helpottaa yllättävän nopeasti ja sen myötä tahdonvoima kasvaa.

• on apua

Www.apuaalkoholismiin.fi

• Toivonsa heittänyt

Kolme päivää raittiina. Tiedän kokemuksesta, että viikon kahden päästä alan pohtia, että voisin taas juoda kun menee niin hyvin. Sisälläni tiedän, että juuri sen takia menee hyvin, koska en ole juonut. Tämä on se vihoviimeinen juoponlogiikka eli henkisesti sairas mieli, joka ei ajattele viinasta muuta kuin hyvää. Hoidan työni ja olen saanut siitä kiitosta. Valitettavasti minulla on aina sen verran rahaa, että pystyn juomaan ilman, että olisin vaarassa joutua minkäänlaisiin velkoihin. Antabus, AA, psykologit ja psykiatrit ovat tuttuja.. Sairas mieleni ei ole osannut ottaa niistä apua. Juoppo sisälläni vakuuttaa vahvasti, että pärjään yksin. Se pelkää, että jos jatkan kyseisiä hoitoja niin viinanjuonti voi jäädä kokonaan. Näin sekopäisesti sanottuna tämä alkoholisti on alitajunnassani oleileva toinen persoonallisuus, joka taistelee olemassaolostaan. Se tekee sen siten, että se vakuuttaa minun pärjäävän ja tervehtyvän ongelmastani yksin ilman, että mitään tarvitsisi muuttaa. (aika parantaa haavat logiikalla). Tiedän, että alkoholismi on sairaus josta on kaikista vaikein päästä eroon ilman ulkopuolista apua tai muutoksia elämässä.

• Toivonsa heittänyt

Hirveintä on, että se persoona ei ikinä kokonaan häviä. Sen voi vain saada vaimenemaan sille tasolle, että selvä minä voi olla enimmäkseen tai ainakin välillä onnellinen.

• Anne

Hei!
      Anteeksi kun kysyn, mutta itselläni on juuri nyt samantyyppinen tilanne. Kuinka sinulle kävi?
      t. Anne

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      130
      8113
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      158
      7334
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      185
      4995
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      250
      3347
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      104
      2842
    6. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      7
      2634
    7. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      146
      2471
    8. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      172
      2224
    9. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      18
      1945
    10. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      12
      1939
    Aihe