Kiinnostaako paasto? I / II

Mike B.

Näin laskiaisen kunniaksi...
Paasto on laaja aihe ja varsinkin hengelliseen paastoon liittyy monia asioita, mutta käsittelen tässä lyhyesti joitain, ja toivon että näistä vois olla apua kiinnostuneelle.

I. OHJEITA ENSIKERTALAISELLE

Jos et ole ennen paastonnut mutta haluaisit yrittää OTA ITSELLESI REALISTINEN TAVOITE, älä pyri sellaiseen mihin et kykene: on parempi asettaa tavoitteeksi päivä tai kaksi ja pysyä tavoitteessa, kuin kaksi viikkoa ja epäonnistua.

Jos sinun on vaikea noudattaa itsekuria, tee itsellesi selkeä ohjelma ja PYSY SIINÄ. Älä huijaa itseäsi! EHKÄ AJATTELET LIEVITTÄVÄSI NÄLÄNTUNNETTA YHDELLÄ TAI KAHDELLA VOILEIVÄLLÄ JA JATKAVASI SITTEN PAASTOA, mutta todennäköisesti syöt hetken kuluttua kolmannen voileivän, sitten neljännen ja paasto loppuu siihen.
Siis tee itsellesi ohjelma ja pyri noudattamaan sitä. Jos nautinnonhalu kuitenkin saa vallan (yleensä on kysymys nautinnonhalusta ja epämääräisestä näläntunteesta, ei varsinaisesti nälästä) ja epäonnistut tavoitteessa, älä masennu. Yritä viikon kuluttua uudelleen!

II. YLEISTÄ PAASTOSTA

On erilaisia paastoja.

TÄYSPAASTO (ei mitään ravintoa eikä nestettä.)
KOKOPAASTO eli normaali paasto (kokopaasto eli normaali paasto on yleensä vesipaasto, jonka aikana nautitaan VAIN VETTÄ. Jotkut juovat veden lisäksi laimennettua täysmehua lasillisen silloin tällöin ja/tai 1-3 kuppia yrttiteetä päivittäin. Yrttiteen voi maustaa pienellä määrällä hunajaa, tämä auttaa verensokerin alenemisesta aiheutuviin haittoihin.)
PUOLIPAASTO (Itse sanon MEHUPAASTOA puolipaastoksi: puolipaastossa nautitaan mehuja ja yrttiteetä, ehkä myös kupillinen tavallista teetä silloin tällöin. Jotkut syövät puolipaaston aikana vihanneskeittoja ja hedelmiä, mutta kyseenalaista on onko silloin enää kyseessä paasto - edes puolipaasto - vai pikemminkin terveysdieetti?)

PAASTOAMISEN SYYT voivat olla moninaiset.

Uskovan motiivit paastoon ovat tietenkin ensisijassa hengelliset. On olemassa paljon hyviä kirjoja ja opetusta tästä aiheesta.

Paasto liittyy yleensä
1) joidenkin, erityisen tärkeiden asioiden pyytämiseen Jumalalta (osoitamme Hänelle että tahdomme koko olemuksellamme seisoa niiden asioiden takana joiden puolesta rukoilemme ja pyydämme Herraa osoittamaan tahtonsa niissä).
2) henkilökohtaiseen tai yleiseen katumukseen (kummastakin on Raamatussa esimerkkejä. Henkilökohtainen katumus = haluamme hengellisen elämän laiminlyöntien ja virheiden jälkeen uudelleen löytää KOKOSYDÄMISEN ja EHDOTTOMAN rakkaussuhteen ja luottamuksen Jumalaan ja puhdistua kaikesta penseydestä ja sidonnaisuuksista joita lankeemusten tähden tullut. Olemme pahoillamme ja pyydämme että Herra auttaisi tuntemaan oikeanlaista katumusta ja sydämen murhetta, mutta myös iloa anteeksiantamuksesta ja armosta. Yleinen katumus = murhe esim. kansan tai kirkon tilan tähden ja kansakunnan syntien tunnustaminen Jumalalle).
3) HENGELLINEN RUKOUSTAISTELU esim. sairauden tähden.

Tiedostamme tai emme, uskovan paasto on aina olemista hengellisessä taistelussa. Paastoon liittyy näkymättömän maailman ulottuvuus, jossa Jumala ottaa paastomme tosissaan ja käyttää rukouksiamme toteuttamaan hyviä aikomuksiaan. Siksi kristityn paaston ydin aina on rukous ja Herran tahdon etsiminen, halu Hänen tahtonsa suurempaan toteutumiseen itsessämme ja maailmassa.

Paasto ei siis ole itsetarkoitus, vaan rukouksen apuväline kun tahdomme osoittaa itsellemme ja Herralle että olemme tosissamme siinä mitä pyydämme.

Jos emme rukoile itsemme ja oman parantumisen puolesta, motiivina saattaa olla esim. ystävän tai seurakunnan tai kansamme vapautuminen ja parantuminen.
Aina ajankohtainen aihe paastoon on seurakuntien penseys, uskovien kevytmielisyys ja hengellinen voimattomuus sekä HERÄTYKSEN TARVE.

Jos paastosi tavoitteena on päästä itse vapaaksi jostain syntitottumuksesta (jonka takana ehkä on synnin kautta tulleita demonisia siteitä), pyydä rukoustueksi vähintään yksi (mieluummin kokenut) uskova. Varsinkin jos itse olet uskossasi vasta alkutaipaleella. Kokeneen ystävän tuki on tärkeää jos kohdallasi oikeasti on kysymys henkivalloista (esim. väkivaltaisuuden tai haureuden henki) ja tällöin tarvitaan auktoriteettia Kristuksessa. Usein juuri paaston kautta tulee näkyviin asioita ja alueita jotka ovat olleet elämässämme pimennossa, mutta nyt Jumalan Henki alkaa käsitellä niitä ja armo auttaa vaeltamaan voittosaatossa.

Huom.:
TÄYSPAASTO liittyy aina äärimmäiseen hengelliseen hätätilaan. Raamatussa on vain vähän esimerkkejä tällaisesta paastosta.
TÄYSPAASTOON EI KOSKAAN TULE RYHTYÄ KOLMEA VUOROKAUTTA PIDEMMÄKSI AIKAA ja myös olosuhteet täytyy ottaa huomioon. Kuumana aikana tai raskasta fyysistä työtä suorittaessa kahdenkin päivän täyspaasto on liikaa. Kolmen päivän täyspaasto voi tulla kyseeseen vain silloin kun on aikaa ja mahdollisuus eristäytyä muista ja todella ANTAUTUA rukoukseen. Vaikka nämä edellytykset olisivat olemassa, älä silti ryhdy yli vuorokautta pidempään täyspaastoon ilman selvää Jumalan johdatusta.
Jos täyspaasto kestää enemmän kuin 3 vrk seuraukset voivat olla hengenvaaralliset, aivot alkavat "kuivua" ja myös hermosto saa vaikeasti korjaantuvia tai korjaamattomia vaurioita.

Olen yhden kerran ollut 3 vrk täyspaastossa erään ystävän tähden, joka tuolloin oli liittymässä Khrsna-liikkeeseen ja menossa asumaan heidän temppeliinsä. En ollut työelämässä mutta jouduin kyllä suorittamaan arkisia askareita, tein ruokaa, hoidin lasta ja kävin kaupungilla asioilla. Herra antoi tähän paastoon voiman ja HUUSIN KOKO SYDÄMESTÄNI Hänen puoleensa ystäväni tähden. Paaston päätyttyä hän oma-aloitteisesti tahtoi lähteä hengelliseen tilaisuuteen ja ilman minkäänlaista painostusta antoi elämänsä Jeesukselle, jonka jälkeen hän tuhosi kodissaan olevan rukousalttarin sekä epäjumalanpalvelukseen liittyvän kirjallisuutensa.
En tietenkään puhunut hänelle paastostani ja rukouksistani mitään. PAASTOSTA EI MUUTENKAAN OLE VIISASTA PUHUA TOISILLE, VARSINKAAN SILLOIN KUIN PAASTOAA...

Voimme kyllä keskustella näistä asioista, jakaa kokemuksia ja opettaa, mutta paasto ei koskaan ole kerskailun aihe. On suurta armoa että Jumala on antanut meille tällaisen mahdollisuuden tulla yhä syvemmin osalliseksi kaikista niistä rikkauksista jotka meille kuuluvat Kristuksessa. Ja vaikka asenteemme olisi oikea, toiset saattavat pitää meitä kummallisina paaston tähden, leimata ylihengellisiksi ym. Sielunvihollinen ei voi sietää kokosydämisesti paastoavia kristittyjä ja tekee kyllä kaikkensa heidän nolaamisekseen, mutta EMME KATSO VIHOLLISEEN EMMEKÄ IHMISIIN, VAAN JEESUKSEEN, JOKA ON SYNNIN, PERKELEEN JA MAAILMAN VOITTAJA.

HENGELLISYYDEN LISÄKSI paaston motiivit voivat olla terveydelliset.

Yli kahden päivän vesipaastossa olisi suotavaa suorittaa suolentyhjennys glaubersuolaa (saa apteekista) ja/tai suolihuuhtelua käyttäen, jota varten voi apteekista ostaa ns. suolihuuhtelupussin. Näin saat suolistoon kertyneet ja elimistöä myrkyttävät kuona-aineet pois. Toimenpide vähentää pahoinvointia ja päänsärkyä ja auttaa elimistöä puhdistumaan.
Suolihuuhtelu suoritetaan ensimmäisen paastopäivän iltana tai toisena tai viimeistään kolmantena päivänä. Toimenpiteen voi uusia muutaman päivän kuluttua.

Yleensä kolme ensimmäistä päivää ovat vaikeimmat. Kokeneellekin paastoajalle kolmas paastopäivä voi olla vaikea ja kiusaus paaston lopettamiseen suuri. Kolmas päivä on usein jonkinlainen kynnys, jonka jälkeen olo alkaa helpottua.

III. PAASTORINGISTÄ

Paastorinki eli paastoryhmä muodostuu useista uskovista jotka ovat päättäneet SITOUTUA yhteisten päämäärien toteuttamiseen.

Paastoringissä yksi henkilö vuorollaan paastoaa vuorokauden. Tällöin on hyvä sopia paaston muodosta, yleensä paastoringeissä noudatetaan vesipaastoa.

Kun jokainen paastoaja on sydämestään mukana ja toiset muistavat rukouksin sitä joka on paastovuorossa, voidaan paastoringillä saavuttaa merkittäviä hengellisiä voittoja. Varsinkin jos JUMALA ON LASKENUT PAASTOAJIEN SYDÄMILLE määrättyjä esirukousaiheita. Paastorinki vaatii siis ehdotonta sitoutumista. Jos henkilö jostain syystä ei voi hoitaa omaa paastovuoroaan, hän sopii asian sellaisen kanssa, joka ryhmässä voi hoitaa hänen vuoronsa. On tärkeää että paastorinki pysyy katkeamattomana.

Paastorinkiin kuten paastoon yleensä voi tietysti ryhtyä ilman määrättyjä aiheitakin! Jos asenne on oikea Jumala tulee kyllä murtamaan sisäistä elämää paaston kautta ja laskee sydämelle rukousaiheita. Ihmeellinen hengenelämän salaisuus onkin murtuminen tienä parantumiseen ja eheyteen. Joskus paastoajien päälle saattaa tulla voimakas RUKOUSTAAKKA asioista joita saadaan olla taistelemassa voittoon Hänen mielensä mukaan.

(huomenna lisää paastorouheita, mm. Kuka voi paastota ja kuinka pitkään?)

Siunattuja paastoja! T: Mike B.

20

807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mike B.

      kristityt ystävät. Eipä sitten monia näy kiinnostavan aihe, ainakaan keskustelun lukijamäärän perusteella. Kommenttejakin olisin odottanut. Kokemuksia paastosta ym.

      No, toisaalta on tässä itselläkin ollut kiireitä eikä sitä II/II sitten ehtinyt laittaa. Ehkä myöhemmin. :)

      • Trubaduuri

        No mihinkä oppiin tämä paasto kuuluu, kun itse
        ihmisen Poika ei ainakaan määräystä anna sen
        viettämisestä eivätkä muutkaan oikeat taivaan valtavoimat. Kuuluuko se kenties johonkin uuteen
        uskontoon tai aatteeseen.


      • tode
        Trubaduuri kirjoitti:

        No mihinkä oppiin tämä paasto kuuluu, kun itse
        ihmisen Poika ei ainakaan määräystä anna sen
        viettämisestä eivätkä muutkaan oikeat taivaan valtavoimat. Kuuluuko se kenties johonkin uuteen
        uskontoon tai aatteeseen.

        ottaa käteensä Ison Kirjan ja lukee matt.6:16-18, niin huomaa,että paasto on OK!
        siinä muuten onkin paastosta erilaiset ohjeet, kuin mitä yleensäkin näinä aikoina nähdään:"etteivät paastoasi näkisi ihmiset, vaan sinun Isäsi...".
        paasto on siis minun ja Jumalan välinen asia, ei joku kirkollinen perinne tai tapa.


      • Trubaduuri
        tode kirjoitti:

        ottaa käteensä Ison Kirjan ja lukee matt.6:16-18, niin huomaa,että paasto on OK!
        siinä muuten onkin paastosta erilaiset ohjeet, kuin mitä yleensäkin näinä aikoina nähdään:"etteivät paastoasi näkisi ihmiset, vaan sinun Isäsi...".
        paasto on siis minun ja Jumalan välinen asia, ei joku kirkollinen perinne tai tapa.

        oikeinko siellä määrätään ihminen paastoamaan?
        vai saako ihminen kenties toimia omantunnon mukaan
        niinkuin monessa muussakin asiassa?


      • tode
        Trubaduuri kirjoitti:

        oikeinko siellä määrätään ihminen paastoamaan?
        vai saako ihminen kenties toimia omantunnon mukaan
        niinkuin monessa muussakin asiassa?

        täytyisi ensin miettiä, mitä paasto tarkoittaa!

        kun tarkastelee asiaa raamatun valossa (ei siis me naiset-lehden!), niin huomaa, että VTn ja UTn paastoaminen on erilainen, eikö vain?
        vanhan liiton aikaan paastottiin lainpakosta, mutta uusi liitto toi tähänkin asiaan vapauden.
        kristilliseen paastoon liittyy aina rukous ja sellaisen esimerkinhän Jeesus itse antoi ollessaan erämaassa 40 päivää paastoten ja rukoillen.
        paasto on oikeastaan minua itseäni varten, ei niinkään joku Jumalalle annettu uhri.
        paastota voi aina, kun tuntee tarvetta ikäänkuin tehostaa rukouselämmänsä!
        miltäs kuulostaa?


      • Trubaduuri
        tode kirjoitti:

        täytyisi ensin miettiä, mitä paasto tarkoittaa!

        kun tarkastelee asiaa raamatun valossa (ei siis me naiset-lehden!), niin huomaa, että VTn ja UTn paastoaminen on erilainen, eikö vain?
        vanhan liiton aikaan paastottiin lainpakosta, mutta uusi liitto toi tähänkin asiaan vapauden.
        kristilliseen paastoon liittyy aina rukous ja sellaisen esimerkinhän Jeesus itse antoi ollessaan erämaassa 40 päivää paastoten ja rukoillen.
        paasto on oikeastaan minua itseäni varten, ei niinkään joku Jumalalle annettu uhri.
        paastota voi aina, kun tuntee tarvetta ikäänkuin tehostaa rukouselämmänsä!
        miltäs kuulostaa?

        Mistä te aina saatte päähänne ettei muut tiedä
        tai osaa määrittää mitä se paasto tarkoittaa
        sillä kun asiaa raapaisee vähän pintaa syvemmältä
        niin aikuinen ihminen kyllä jo luonnostaan osaa
        ja kykenee ymmärtämään oikean paaston merkityksen
        ja hyödyn keholle sekä mielelle.
        Ei siihen tarvita mitään ylimääräisiä selityksiä
        eikä tulkintoja jos ihminen osaa aistia ihmisen
        Pojan viestin, ja eikä ole olemassa yhtään käskyä paastoamisesta sillä se on vapaaehtoista.
        Minä olen paastoni paastonnut jo aikoja sitten
        ennen kuin täällä edes tiedettiin koko paastosta
        tai sen merkityksestä mitään.
        Suosittelen että sinäkin annat välillä aivojesi
        paastota etkä kokoajan paasaa mitä saa ja mitä ei
        saa tehdä, niin tulet huomaamaan että kyllä sillä
        oikealla paastolla on suurenpiakin merkityksiä.


      • tode
        Trubaduuri kirjoitti:

        Mistä te aina saatte päähänne ettei muut tiedä
        tai osaa määrittää mitä se paasto tarkoittaa
        sillä kun asiaa raapaisee vähän pintaa syvemmältä
        niin aikuinen ihminen kyllä jo luonnostaan osaa
        ja kykenee ymmärtämään oikean paaston merkityksen
        ja hyödyn keholle sekä mielelle.
        Ei siihen tarvita mitään ylimääräisiä selityksiä
        eikä tulkintoja jos ihminen osaa aistia ihmisen
        Pojan viestin, ja eikä ole olemassa yhtään käskyä paastoamisesta sillä se on vapaaehtoista.
        Minä olen paastoni paastonnut jo aikoja sitten
        ennen kuin täällä edes tiedettiin koko paastosta
        tai sen merkityksestä mitään.
        Suosittelen että sinäkin annat välillä aivojesi
        paastota etkä kokoajan paasaa mitä saa ja mitä ei
        saa tehdä, niin tulet huomaamaan että kyllä sillä
        oikealla paastolla on suurenpiakin merkityksiä.

        siellä kyselet, jos ei vastata saa ja jos tiedät kaiken paastosta!? minä nimittäin en tiedä (siitäkään) läheskään kaikkea.


      • Trubaduuri
        tode kirjoitti:

        siellä kyselet, jos ei vastata saa ja jos tiedät kaiken paastosta!? minä nimittäin en tiedä (siitäkään) läheskään kaikkea.

        Kun selvittelee toisten motiiveja on hyvä kysellä
        vähän ja kuulostellla onko takana aitoa välittä-
        mistä vai pelkkää itsensä korostamista ja toisten
        vähättelyä.
        Löysennä vähän piposi nyöriä niin veri pääsee
        kiertämään aivoissa ja ajatus alkaa kuleksimaan.
        Ja lohdutuksen sanoiksi lisään; ei kukaan ihminen
        tiedä kaikkea eikä tarvitse tietääkkään.


      • Mike B.
        Trubaduuri kirjoitti:

        Kun selvittelee toisten motiiveja on hyvä kysellä
        vähän ja kuulostellla onko takana aitoa välittä-
        mistä vai pelkkää itsensä korostamista ja toisten
        vähättelyä.
        Löysennä vähän piposi nyöriä niin veri pääsee
        kiertämään aivoissa ja ajatus alkaa kuleksimaan.
        Ja lohdutuksen sanoiksi lisään; ei kukaan ihminen
        tiedä kaikkea eikä tarvitse tietääkkään.

        keskustelua lopulta.

        Ensiksikin, en ole missään kohden koettanut väittää että paasto olisi pakollinen, tai että Jumala ois määrännyt että uskovan täytyy, ollakseen tosi uskova, paastota. Aloitin keskustelun kysymyksellä Kiinnostaako paasto? ja tarkoitukseni oli antaa eräitä, osittain varsin subjektiivisia kokemuksia ja osittain ihan hyväksi koettuja ja toimivia ohjeita asiasta kiinnostuneen mietittäväksi.

        Kirjoitukseni toisessa osassa olisin ottanut enemmän kantaa muunmuassa tähän "vapaaehtoisuus" -kysymykseen, eli että minkäänlaista suorituspakkoa ei kannata ottaa vaan kaikki perustuu armoon. Olen nyt lomalla ja palailen kotiin noin puolentoista viikon kuluttua, jolloin voin naputella kirjoitukseni toisen osan, kiinnostaa tai ei.

        Mielestäni paasto ON TARKOITETTU kristilliselle seurakunnalle. Jeesus sanoi että morsiusseurakunta (kaikki ristintyön ja Jeesuksen toisen tulemisen välillä elävät uskovat) paastoaa odottaessaan Häntä.
        Vaikka Raamatusta ei löydy varsinaista opetusta paastoamisesta sinänsä (lukuunottamatta Jeesuksen ohjeita oikeasta asenteesta ja motiiveista) niin esim. apostolien teoista näemme että paasto kuului olennaisena osana ensimmäisten kristittyjen elämään.
        Vaikka paasto kuuluu kaikille uskoville, se ei tarkoita että JOKAISEN uskovan täytyisi paastota. On uskovia joille paasto ei sovi, joko fyysisen sairauden tai henkisen epävakaisuuden (esim. sairaalloisen syyllisyyden) tähden; näistä muutama ajatus kirjoitukseni toisessa osuudessa. Ja vaikka ois fyysisesti ja henkisesti terve, mutta jos ei tunne sisimmässään minkäänlaista kehotusta tai halua paastoon, ei terveydellisten eikä hengellisten seikkojen tähden, niin ois mieletöntä vaatia sellasta henkilöä paastoamaan.

        En ole perustamassa mitään uutta uskontoa vaan haluan elää Vapahtajani seurassa armoon turvaten. Jeesus sanoi opetuslapsille eräässä tilanteessa, että "tätä lajia" ei saa lähtemään ilman rukousta JA PAASTOA. Jeesus siis itse sanoo, että on sellaisia riivaajia joiden ulosajamiseen tarvitaan rukouksen lisäksi paasto.

        Opetuslapset ei siinä yhteydessä ruvenneet ihmettelemään: "Paasto? Mitä se Jeesus nyt höpisee? Aikooko se viedä meitä takaisin juutalaisen lain alle?" Ei, sillä asia oli heille jo tuttu! Uskon että Jeesus oli omalla esimerkillään näyttänyt heille tietä tässäkin asiassa.

        Itselläni on monia selviä johdatuksia paastoon liittyen ja tiedän että minua on niissä asioissa ylhäältä opetettu ja autettu, mutta se ei tarkoita että pitäisin itseäni jotenkin erikoisena tai että ajattelisin että nyt jokaisen pitää paastota. Mutta mielelläni näkisin paastosta opetettavan terveesti myös tämän päivän seurakunnissa, joissa penseys ja mukavuudenhalu niin usein sitoo varsinkin meitä länsimaisia nojatuolikristittyjä jotka pyrimme elämään ja tekemään vain sitä mikä inhimilliselle ihmiselle on mahdollisuuden rajoissa, vain vähän olemme tietoisia Jumalan mahdollisuuksista. Monen kohdalla paasto on vienyt sisäiseen itsetutkisteluun ja murtumiseen, jonka kautta Jeesus on tullut elävämmäksi, tosi parantajaksi ja eheyttäjäksi.

        Kerron yhden pienen kokemuksen paastoon liittyen:
        Muutamia vuosia sitten Herra erään kerran taas kehotti minua paastoon, mutta sydämelleni ei laskettu varsinaista aihetta eikä aikaa kuinka kauan pitäisi paastota, joten paastosin tietämättä asiaa mutta rukoilin koko sydämestä että Herra toimisi voimakkaasti sen asian kohdalla jonka vuoksi nyt paastoan (vaikka en ollut tietoinen mikä asia se on!) Kolmannen paastopäivän aamuna Henki puhui sydämelleni aiheen ja sanoi: tämä on se asia jonka tähden olet paastossa juuri nyt. Kyseessä oli eräs vakava maailmanpoliittinen tilanne joka silloin menossa. Samana aamupäivänä ovikello soi, ja eräs vanha saarnamies on oven takana. Hän sanoo: "Jumala laski sydämelleni rukoilla ja paastota tämän asian puolesta, ja sanoi: mene Miken luo sillä hän paastoaa tämän saman asian puolesta." Olime yhdessä vuorokauden rukouksessa ja Pyhä Henki puhui sydämillemme kuinka asiassa jonka puolesta rukoilimme tulisi käymään, ja niin todella tapahtui.

        Lopuksi, paaston oikeista motiiveista: JESAJA LUKU 58! Erityisesti jakeet 6 ja 7. "...että avaatte vääryyden siteet, irrotatte ikeen nuorat, ja päästätte sorretut vapaiksi, että särjette kaikki ikeet? Eikö tämä: että taitat leipäsi isoavalle ja viet kurjat kulkijat huoneeseesi, kun näet alastoman, vaatetat hänet etkä kätkeydy siltä, joka on omaa lihaasi?"

        Mielestäni tässä on selvästi kysymys PAASTOSTA, asiayhteys selvittää sen. On turha hämärtää käsitteitä. Nykyään joku kristitty voi "paastota" esim. epäsiveellisten ohjelmien katsomisesta, eli katselee pari viikkoa televisiosta vaan uutiset ja luonto-ohjelmat. Hölynpölyä, se mitään paastoa ole! Se on normaalia kristityn elämää että mietitään mikä on rakentavaa ja mikä ei! Kun puhutaan paastosta niin tarkoitetaan kieltäytymistä nimenomaan ruumiin ravinnosta. Mutta tärkeitä on motiivit. Emme paastoa ollaksemme jotakin, emme suorittaaksemme jotakin, emme näyttääksemme jotakin, vaan koska tahdomme koko olemuksellamme keskittyä olemaan niiden asioiden takana joita pyydämme. Ja Jesajan 58 luku antaa osviittaa siitä minkäkaltaisia asioita meidän tulisi pyytää ja millaiseen arvojärjestykseen elämämme perustaa... muutenkin kuin paastotessa... :)


      • Trubaduuri
        Mike B. kirjoitti:

        keskustelua lopulta.

        Ensiksikin, en ole missään kohden koettanut väittää että paasto olisi pakollinen, tai että Jumala ois määrännyt että uskovan täytyy, ollakseen tosi uskova, paastota. Aloitin keskustelun kysymyksellä Kiinnostaako paasto? ja tarkoitukseni oli antaa eräitä, osittain varsin subjektiivisia kokemuksia ja osittain ihan hyväksi koettuja ja toimivia ohjeita asiasta kiinnostuneen mietittäväksi.

        Kirjoitukseni toisessa osassa olisin ottanut enemmän kantaa muunmuassa tähän "vapaaehtoisuus" -kysymykseen, eli että minkäänlaista suorituspakkoa ei kannata ottaa vaan kaikki perustuu armoon. Olen nyt lomalla ja palailen kotiin noin puolentoista viikon kuluttua, jolloin voin naputella kirjoitukseni toisen osan, kiinnostaa tai ei.

        Mielestäni paasto ON TARKOITETTU kristilliselle seurakunnalle. Jeesus sanoi että morsiusseurakunta (kaikki ristintyön ja Jeesuksen toisen tulemisen välillä elävät uskovat) paastoaa odottaessaan Häntä.
        Vaikka Raamatusta ei löydy varsinaista opetusta paastoamisesta sinänsä (lukuunottamatta Jeesuksen ohjeita oikeasta asenteesta ja motiiveista) niin esim. apostolien teoista näemme että paasto kuului olennaisena osana ensimmäisten kristittyjen elämään.
        Vaikka paasto kuuluu kaikille uskoville, se ei tarkoita että JOKAISEN uskovan täytyisi paastota. On uskovia joille paasto ei sovi, joko fyysisen sairauden tai henkisen epävakaisuuden (esim. sairaalloisen syyllisyyden) tähden; näistä muutama ajatus kirjoitukseni toisessa osuudessa. Ja vaikka ois fyysisesti ja henkisesti terve, mutta jos ei tunne sisimmässään minkäänlaista kehotusta tai halua paastoon, ei terveydellisten eikä hengellisten seikkojen tähden, niin ois mieletöntä vaatia sellasta henkilöä paastoamaan.

        En ole perustamassa mitään uutta uskontoa vaan haluan elää Vapahtajani seurassa armoon turvaten. Jeesus sanoi opetuslapsille eräässä tilanteessa, että "tätä lajia" ei saa lähtemään ilman rukousta JA PAASTOA. Jeesus siis itse sanoo, että on sellaisia riivaajia joiden ulosajamiseen tarvitaan rukouksen lisäksi paasto.

        Opetuslapset ei siinä yhteydessä ruvenneet ihmettelemään: "Paasto? Mitä se Jeesus nyt höpisee? Aikooko se viedä meitä takaisin juutalaisen lain alle?" Ei, sillä asia oli heille jo tuttu! Uskon että Jeesus oli omalla esimerkillään näyttänyt heille tietä tässäkin asiassa.

        Itselläni on monia selviä johdatuksia paastoon liittyen ja tiedän että minua on niissä asioissa ylhäältä opetettu ja autettu, mutta se ei tarkoita että pitäisin itseäni jotenkin erikoisena tai että ajattelisin että nyt jokaisen pitää paastota. Mutta mielelläni näkisin paastosta opetettavan terveesti myös tämän päivän seurakunnissa, joissa penseys ja mukavuudenhalu niin usein sitoo varsinkin meitä länsimaisia nojatuolikristittyjä jotka pyrimme elämään ja tekemään vain sitä mikä inhimilliselle ihmiselle on mahdollisuuden rajoissa, vain vähän olemme tietoisia Jumalan mahdollisuuksista. Monen kohdalla paasto on vienyt sisäiseen itsetutkisteluun ja murtumiseen, jonka kautta Jeesus on tullut elävämmäksi, tosi parantajaksi ja eheyttäjäksi.

        Kerron yhden pienen kokemuksen paastoon liittyen:
        Muutamia vuosia sitten Herra erään kerran taas kehotti minua paastoon, mutta sydämelleni ei laskettu varsinaista aihetta eikä aikaa kuinka kauan pitäisi paastota, joten paastosin tietämättä asiaa mutta rukoilin koko sydämestä että Herra toimisi voimakkaasti sen asian kohdalla jonka vuoksi nyt paastoan (vaikka en ollut tietoinen mikä asia se on!) Kolmannen paastopäivän aamuna Henki puhui sydämelleni aiheen ja sanoi: tämä on se asia jonka tähden olet paastossa juuri nyt. Kyseessä oli eräs vakava maailmanpoliittinen tilanne joka silloin menossa. Samana aamupäivänä ovikello soi, ja eräs vanha saarnamies on oven takana. Hän sanoo: "Jumala laski sydämelleni rukoilla ja paastota tämän asian puolesta, ja sanoi: mene Miken luo sillä hän paastoaa tämän saman asian puolesta." Olime yhdessä vuorokauden rukouksessa ja Pyhä Henki puhui sydämillemme kuinka asiassa jonka puolesta rukoilimme tulisi käymään, ja niin todella tapahtui.

        Lopuksi, paaston oikeista motiiveista: JESAJA LUKU 58! Erityisesti jakeet 6 ja 7. "...että avaatte vääryyden siteet, irrotatte ikeen nuorat, ja päästätte sorretut vapaiksi, että särjette kaikki ikeet? Eikö tämä: että taitat leipäsi isoavalle ja viet kurjat kulkijat huoneeseesi, kun näet alastoman, vaatetat hänet etkä kätkeydy siltä, joka on omaa lihaasi?"

        Mielestäni tässä on selvästi kysymys PAASTOSTA, asiayhteys selvittää sen. On turha hämärtää käsitteitä. Nykyään joku kristitty voi "paastota" esim. epäsiveellisten ohjelmien katsomisesta, eli katselee pari viikkoa televisiosta vaan uutiset ja luonto-ohjelmat. Hölynpölyä, se mitään paastoa ole! Se on normaalia kristityn elämää että mietitään mikä on rakentavaa ja mikä ei! Kun puhutaan paastosta niin tarkoitetaan kieltäytymistä nimenomaan ruumiin ravinnosta. Mutta tärkeitä on motiivit. Emme paastoa ollaksemme jotakin, emme suorittaaksemme jotakin, emme näyttääksemme jotakin, vaan koska tahdomme koko olemuksellamme keskittyä olemaan niiden asioiden takana joita pyydämme. Ja Jesajan 58 luku antaa osviittaa siitä minkäkaltaisia asioita meidän tulisi pyytää ja millaiseen arvojärjestykseen elämämme perustaa... muutenkin kuin paastotessa... :)

        Oikea paasto, on henkistä ja hengellistä pidättäytymistä (kieltäytymistä) kaikesta ja sen ohjeellistaminen on vähän väärin ja melkoisen
        vaikeaa, sillä jokainen ihminen osaa vain
        itseaasiassa toimia itselleen sopivalla tavalla,
        eikä minkään nuottien mukaan!, vaan nimenomaan omaa kehoa ja mieltä tarkasti kuunnellen.
        Ja oikea paaston ajankohta määräytyy vain oman elmäntilanteen mukaisesti eikä suinkaan kellon eikä kalenterin mukaan.
        Ja kuinka monta kertaa elämän aikana ihminen
        sitten paastoaa, onkin jo omantunnon kysymys.


      • Murtsi-67
        Trubaduuri kirjoitti:

        Oikea paasto, on henkistä ja hengellistä pidättäytymistä (kieltäytymistä) kaikesta ja sen ohjeellistaminen on vähän väärin ja melkoisen
        vaikeaa, sillä jokainen ihminen osaa vain
        itseaasiassa toimia itselleen sopivalla tavalla,
        eikä minkään nuottien mukaan!, vaan nimenomaan omaa kehoa ja mieltä tarkasti kuunnellen.
        Ja oikea paaston ajankohta määräytyy vain oman elmäntilanteen mukaisesti eikä suinkaan kellon eikä kalenterin mukaan.
        Ja kuinka monta kertaa elämän aikana ihminen
        sitten paastoaa, onkin jo omantunnon kysymys.

        Henkisen/hengellisen pidättäytymisen ja kieltäytymisen "ohjeellistaminen on vähän väärin ja melkoisen vaikeaa". Totta. Siksi onkin selvyyden vuoksi järkevää nimittää paastoa paastoksi, ja muuta pidättäytymistä ja kieltäytymistä sitten esim. kieltäytymiseksi siitä asiasta mistä kieltäydytään.

        On olemassa paastoa jolla on merkitys nimenomaan paastona ja siihen kuuluu kieltäytyminen ruumiin ravinnosta. Lisäksi on toki muuta kieltäytymistä oman tai muiden hyvinvoinnin tähden.

        On paastoa jonka aika määräytyy oman elämäntilanteen mukaisesti, mutta se ei tee tyhjäksi sitä, etteikö olisi paastoa jonka ajankohta määriytyy Jumalan antamien rukousaiheiden mukaan. Miksi nämä kaksi täytyisi asettaa toisiaan vastaan ikäänkuin olisi vain yhdenlaista oikeaa paastoa??

        Totta kai paasto on omantunnon kysymys. Ehkä sinua on joskus vaadittu tai painostettu paaston tai jonkin muun osalla ja asiasta on tehty ikäänkuin hengellinen suoritus? Totta kai sellainen helposti sitten herättää ylireagointia ja vaatimuksen näkemistä kaikessa missä kuulee paastosta puhuttavan? On kuitenkin hyvä nähdä, että jos toiset on yksioikoisia ja ymmärtämättömiä jossain asiassa, niin itse voi olla sitä jossakin toisessa, tai jopa samassa asiassa mutta toisella tavalla?


      • Trubaduuri
        Murtsi-67 kirjoitti:

        Henkisen/hengellisen pidättäytymisen ja kieltäytymisen "ohjeellistaminen on vähän väärin ja melkoisen vaikeaa". Totta. Siksi onkin selvyyden vuoksi järkevää nimittää paastoa paastoksi, ja muuta pidättäytymistä ja kieltäytymistä sitten esim. kieltäytymiseksi siitä asiasta mistä kieltäydytään.

        On olemassa paastoa jolla on merkitys nimenomaan paastona ja siihen kuuluu kieltäytyminen ruumiin ravinnosta. Lisäksi on toki muuta kieltäytymistä oman tai muiden hyvinvoinnin tähden.

        On paastoa jonka aika määräytyy oman elämäntilanteen mukaisesti, mutta se ei tee tyhjäksi sitä, etteikö olisi paastoa jonka ajankohta määriytyy Jumalan antamien rukousaiheiden mukaan. Miksi nämä kaksi täytyisi asettaa toisiaan vastaan ikäänkuin olisi vain yhdenlaista oikeaa paastoa??

        Totta kai paasto on omantunnon kysymys. Ehkä sinua on joskus vaadittu tai painostettu paaston tai jonkin muun osalla ja asiasta on tehty ikäänkuin hengellinen suoritus? Totta kai sellainen helposti sitten herättää ylireagointia ja vaatimuksen näkemistä kaikessa missä kuulee paastosta puhuttavan? On kuitenkin hyvä nähdä, että jos toiset on yksioikoisia ja ymmärtämättömiä jossain asiassa, niin itse voi olla sitä jossakin toisessa, tai jopa samassa asiassa mutta toisella tavalla?

        No jos löydät paastolle toisia merkityksiä niin
        kirjoita niistä jotain ja sellaista mikä liittyy
        jotenkin sinun kokemuksiin. Sitten katsotaan onko
        se kieltäytymistä vai mitä se oikeasti on.
        Kun kirjoitat noin varmasti että se on jumalan
        antama ukaasi, niin selvennä esimerkillä kuka on
        jumalasi ja mikä on se oikea paasto ja ajankohta.


      • salapaastoaja

        Olen kallistumassa sen kannalle, että lyhyt täyspaasto (ei syödä EIKÄ JUODA) on uskovalle paras vaihtoehto. Sen ajan voi ottaa ihan itselleen ja Herralle huomioitta ja aviopuolisoa tai muita ystäviään laiminlyömättä. Ja silloin voi täydemmin antautua rukoukseen, kun on jo vapauttanut itsensä kaikista muista vastuista. On tosin pitkä vesipaastokin hyvä tehdä silloin tällöin. Mutta esim 3 vrk:n täyspaasto on ihan raamatullinen vaihtoehto, kun on ns. tosi kysymyksessä.


      • teet oikein
        Trubaduuri kirjoitti:

        oikeinko siellä määrätään ihminen paastoamaan?
        vai saako ihminen kenties toimia omantunnon mukaan
        niinkuin monessa muussakin asiassa?

        Paasto kuulostaa ihan hyvältä asialta, kun lukee tuota kirjoittamaasi kirjoitusta. Aloittelijan ei kannata ryhtyä siihen kokopaastoon, ettei tule terveydellisiä ongelmia.
        Aihe on minulle vielä melko uusi vaikka olen ollut uskossa jo pitemmän aikaa, joten on siitä mielenkiintosta kuulla.


      • äläs nyt vielä...

        Älähän vielä sano, ei pidä "nuolaista ennenkuin tipahtaa", Netissähän tämä näkyy myöhemminkin!


    • Jason Dax

      Minä aloitan tänään paaston, jolloin juon vain teetä ja syön hedelmiä. Yksi syy on varmaan kahden viikon päästä olevat ryyppäjäiset, jolloin voi "saastuttaa ruumiinsa" ;)

      Sitä paitsi, sitten kahden viikon päästä on mukava nauttia suklaasta, kahvista ja lihasta :)

      • tode

        minua ainakin olet taas onnistunut hetkauttamaan!
        katsotaan sitten kahden viikon päästä, ketä silloin hetkauttaa!

        oikeastaan ihmistä ei saastuta se, mikä menee suusta sisään, vaan se, mikä tulee suusta ulos...


      • Jason Dax
        tode kirjoitti:

        minua ainakin olet taas onnistunut hetkauttamaan!
        katsotaan sitten kahden viikon päästä, ketä silloin hetkauttaa!

        oikeastaan ihmistä ei saastuta se, mikä menee suusta sisään, vaan se, mikä tulee suusta ulos...

        "oikeastaan ihmistä ei saastuta se, mikä menee suusta sisään, vaan se, mikä tulee suusta ulos..."

        Touché, Tode, touché :D


      • tode
        Jason Dax kirjoitti:

        "oikeastaan ihmistä ei saastuta se, mikä menee suusta sisään, vaan se, mikä tulee suusta ulos..."

        Touché, Tode, touché :D

        en siis tarkoittanut niinkään, mitä tavaraa sinulta mahdollisesti tulee suusta after 2 viikkoa, vaan nimenomaan (oman kokemuksenkin perusteella) sanoja!!


    • minun tulee vähetä

      Sinulla on Raamatullinen selkeä kuva oikeasta paastosta. Kiitos kirjoituksestasi. Olen itsekin paastossa jotenkuten "sisällä". Kiinnostaisi kokemustenkin kautta oppia lisää. Varsinkin väkivaltaisuuden hengen pois ajaminen kiinnostaa. Koen, että minulla itselläni on väkivaltaisia ajatuksia välillä enkä tunne hallitsevan itseäni, vaikka en silti enää väkivaltaisiin tekoihin ryhdy. Olen rukoillut vapautusta. Olisi kiva keskustella kanssasi ihan silmätysten. Oletko Facebookissa. Asun Nauvossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1940
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      136
      1343
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1019
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      972
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      935
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      112
      902
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      751
    Aihe