S-FSH testi

odotan tulosta

Onko teillä otettu tuo hormonitesti? Millaisia lukuja tullut? Haluaisin tietää, kuinka luotettava testi on. Eli voiko olla vaihdevuodet vaikka testi ei niin näytä?

16

17043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtelee

      Se tulos on aina vaan sen hetken tulos, se ei kerro, mikä se arvo oli viime kuussa, eikä se kerro, mikä se arvo tulee olemaan ensi kuussa. Eli voi siis olla tilanne, että viime kuussa se arvo olis näyttänyt vaihtareita, nyt se ei näytä vaihtareita, ja ens kuussa se taas näyttäis vaihtareita.

      • p.l.h.

        Ihan kuten tuossa edellä sanottiin, se on vain sen hetken lukema. Testi pitäisi toistaa ainakin 3 kertaa tarpeeksi pitkän välin kuluessa. Itselläni otettiin kolmesti saman vuoden aikana ja tulokset oli 17, 20 ja 14. Oli helppo diagnosoida, kun kuukautisetkin tulivat enää vain korkeintaan 1-3 kertaa vuodessa, että vaihdevuodet olivat jo pitkällä.


      • odotan tulosta
        p.l.h. kirjoitti:

        Ihan kuten tuossa edellä sanottiin, se on vain sen hetken lukema. Testi pitäisi toistaa ainakin 3 kertaa tarpeeksi pitkän välin kuluessa. Itselläni otettiin kolmesti saman vuoden aikana ja tulokset oli 17, 20 ja 14. Oli helppo diagnosoida, kun kuukautisetkin tulivat enää vain korkeintaan 1-3 kertaa vuodessa, että vaihdevuodet olivat jo pitkällä.

        Niin. Minulla on kohtu poistettu vuosi sitten ja nyt välillä on ollut jonkinmoisia vaihdevuosioireita. Eli illalla kuumia aaltoja, unettomuutta, tiheävirtsaisuutta...Nämä oireet voivat kestää pari viikkoa, sitten poissa kuukausia. Nyt otettu tuo testi ja juuri nyt i ihmeempiä oireita. No, ensi viikolla kuulen tuloksen.


      • Hormoonihurmio
        odotan tulosta kirjoitti:

        Niin. Minulla on kohtu poistettu vuosi sitten ja nyt välillä on ollut jonkinmoisia vaihdevuosioireita. Eli illalla kuumia aaltoja, unettomuutta, tiheävirtsaisuutta...Nämä oireet voivat kestää pari viikkoa, sitten poissa kuukausia. Nyt otettu tuo testi ja juuri nyt i ihmeempiä oireita. No, ensi viikolla kuulen tuloksen.

        Minulla on sellainen käsitys, että FSH on luotettava mittari, jos lukema on tarpeeksi korkea. En vain muista, mikä oli se raja-arvo, jonka ylittävästä luvusta voidaan päätellä vaihdevuosien alkaneen, olisiko ollut 30? Minulta mitattiin FSH kun kuukautiset olivat olleet kolme kuukautta poissa ja monenlaisia vaihdevuosioireita ollut vuosien ajan, ei tosin vielä kuumia aaltoja. Lukema oli 17. Kuukautiset tulivat tämän jälkeen vielä muutaman kerran, mutta seuraavan kerran, kun ne jäivät pois, alkoivat muutaman viikon sisällä kuumat aallot, jotka pahenivat koko ajan. Tässä vaiheessa FSH olikin jo 58. Olin tosin ns. selvä tapaus, eli ilman testiäkin olisin tiennyt, että se on nyt menoa.


      • ----
        Hormoonihurmio kirjoitti:

        Minulla on sellainen käsitys, että FSH on luotettava mittari, jos lukema on tarpeeksi korkea. En vain muista, mikä oli se raja-arvo, jonka ylittävästä luvusta voidaan päätellä vaihdevuosien alkaneen, olisiko ollut 30? Minulta mitattiin FSH kun kuukautiset olivat olleet kolme kuukautta poissa ja monenlaisia vaihdevuosioireita ollut vuosien ajan, ei tosin vielä kuumia aaltoja. Lukema oli 17. Kuukautiset tulivat tämän jälkeen vielä muutaman kerran, mutta seuraavan kerran, kun ne jäivät pois, alkoivat muutaman viikon sisällä kuumat aallot, jotka pahenivat koko ajan. Tässä vaiheessa FSH olikin jo 58. Olin tosin ns. selvä tapaus, eli ilman testiäkin olisin tiennyt, että se on nyt menoa.

        HUSLAB:in arvot: Viitearvot: Naiset: -Follikulaarivaihe 1 - 10 IU/l -Ovulaatiohuippu 12 - 25 IU/l -Luteaalivaihe 1 - 8 IU/l -Postmenopaussi 30 - 90 IU/l


      • tuloksen
        ---- kirjoitti:

        HUSLAB:in arvot: Viitearvot: Naiset: -Follikulaarivaihe 1 - 10 IU/l -Ovulaatiohuippu 12 - 25 IU/l -Luteaalivaihe 1 - 8 IU/l -Postmenopaussi 30 - 90 IU/l

        Lukema oli 26. Lääkäri suositteli geeliä ja sitäkin vain tarpeen mukaan vähän. Pillereitä ei kuulemma kannata syödä kun luku ei tuota suurempi. Nyt sitten geelin kokeiluun! Saa nähdä auttaako. Tosin nyt ei mitään oireita.


      • SAMAT ONGELMAT
        odotan tulosta kirjoitti:

        Niin. Minulla on kohtu poistettu vuosi sitten ja nyt välillä on ollut jonkinmoisia vaihdevuosioireita. Eli illalla kuumia aaltoja, unettomuutta, tiheävirtsaisuutta...Nämä oireet voivat kestää pari viikkoa, sitten poissa kuukausia. Nyt otettu tuo testi ja juuri nyt i ihmeempiä oireita. No, ensi viikolla kuulen tuloksen.

        MINULLA SAMA JUTTU,KOHTU ON POIS,KUUMIA JA KYLMIÄ AALTOJA TULEE.KOE OLI 35.3 ESTROGEENIÄ OLEN SYÖNYT TABLETTEINA 1-2 KLP.IMG/VRK......LOPPUA EI NÄY,,,HIOSTUKSELLE....


    • Mc_Activelle

      Mulla otettiin eka FSH 45-vuotiaana, jolloin se oli jotain n. 50. Vuotta myöhemmin se oli jo 110. Kuukautiset olivat silloin olleet pois jo pari vuotta ja sitä ennenkin jo monena vuonna ollut vain pari kolme kertaa vuodessa. Ensimmäiset oireet alkoivat jo alle 40-vuotiaana. Silloin lähinnä ajoittaisia kuumia aaltoja. Tuo eka FSH otettiin työterveystarkastuksessa muiden kokeiden yhteydessä, mutta unohtivat kertoa silloin tuloksen mulle. Sain tietää sen vasta vuotta myöhemmin, kun pyysin kaikkia koetuloksia.

      • Nainen vm-52

        Olen nyt 57v. ja pari vuotta sitten otettu FSH 170, sitä ennen pari vuotta väliä, oli 37.


      • odotan tulosta
        Nainen vm-52 kirjoitti:

        Olen nyt 57v. ja pari vuotta sitten otettu FSH 170, sitä ennen pari vuotta väliä, oli 37.

        Ensi viikolla siis saan tietää tuloksen. Gynekologi kirjoitti jo valmiiksi reseptit. Progynova 2 mg. Mitä tarkoittaa DS 1x1??? Toinen resepti Estrogel 0,6mg/g, geeli. Tarkoitus odottaa tulosta ja sitten katsoa ovatko nuo tarpeen. Onko kokemusta progynovasta?


      • Satakieli70
        odotan tulosta kirjoitti:

        Ensi viikolla siis saan tietää tuloksen. Gynekologi kirjoitti jo valmiiksi reseptit. Progynova 2 mg. Mitä tarkoittaa DS 1x1??? Toinen resepti Estrogel 0,6mg/g, geeli. Tarkoitus odottaa tulosta ja sitten katsoa ovatko nuo tarpeen. Onko kokemusta progynovasta?

        DS 1x1 tarkoittanee annostusta, eli otat 1 tabletin päivässä ;)


      • odotan tulosta
        Satakieli70 kirjoitti:

        DS 1x1 tarkoittanee annostusta, eli otat 1 tabletin päivässä ;)

        Kiitos opastuksesta!Tietysti, minä pöhkö. Tuo 1x1 sotki...


    • p.l.h.

      Minulla on otettu tuo testi 3 kertaa, korkeimmillaan se oli 20, eli ei yli sen 30:n, jolloin katsotaan vaihdevuosien olevan varma asia. Viimeksi testi on otettu 2 vuotta sitten, jolloin se oli 14.

      Silti minulla on viimeiset luomukuukautiset olleet jo yli 2 vuotta sitten, eikä nyt edes keltarauhashormonilla tyhjennysvuotoa ole tullut puoleen vuoteen (kokeillut pari kertaa). Eli oikeasti olen jo vaihdevuodet ohittanut lähes kokonaan.

      Kerran kysyin gyneltä, että kun tuo minun arvo ei ole tuon korkeampi. Hän sanoi, ettei arvo merkitse mitään, vaan oireet.

      • nimim. dolfina

        Jossain tutkimuksessa kerrottiin, että ehkä just korkea tai kohoava FSH tekee vaihtarioireet, ei siis estrogeenin väheneminen itsessään, vaan se, että estrogeenin väheneminen nostaa FSH:n. Siinä tutkimuksessa oli nimittäin saatu FSH laskemaan jollain muulla konstilla kuin estrogeenillä ja se vei vaihtarioireet pois. Mutta se konsti ei ollut sellainen, jota voitais yleisesti käyttää, mutta siitä jäi sellanen ajatus, että ehkä joskus tulevaisuudessa tulee sellanen lääke (muu kuin estrogeeni), joka laskee FSH:ta. Jos sellaista edes tarvitaan.


      • Hormoonihurmio

        "Kerran kysyin gyneltä, että kun tuo minun arvo ei ole tuon korkeampi. Hän sanoi, ettei arvo merkitse mitään, vaan oireet."

        Olipa hölmö vastaus, hänen mielestään siis naisilla, joille ei tule oireita, ei ole vaihdevuosia ollenkaan? Vaihdevuodethan tarkoittaa kuukautisten loppumista, ja se vaihe tulee jokaiselle, joka tarpeeksi vanhaksi elää. VaihdevuosiOIREET ovat ihan eri juttu, ne vaihtelevat "äärest laitaan", ja vain noin joka viides selviää tästä muutosvaiheesta ilman oireita.


      • p.l.h.
        Hormoonihurmio kirjoitti:

        "Kerran kysyin gyneltä, että kun tuo minun arvo ei ole tuon korkeampi. Hän sanoi, ettei arvo merkitse mitään, vaan oireet."

        Olipa hölmö vastaus, hänen mielestään siis naisilla, joille ei tule oireita, ei ole vaihdevuosia ollenkaan? Vaihdevuodethan tarkoittaa kuukautisten loppumista, ja se vaihe tulee jokaiselle, joka tarpeeksi vanhaksi elää. VaihdevuosiOIREET ovat ihan eri juttu, ne vaihtelevat "äärest laitaan", ja vain noin joka viides selviää tästä muutosvaiheesta ilman oireita.

        Eikun se tarkoitti, että vaikkei FSH olekaan niissä lukemissa, missä "virallisesti" kulkee vaihdevuosien raja, kun kuitenkin oireet ovat selvät ( eli minun tapauksessa kuukautisten puuttuminen), on vaihdevuodet kuitenkin selvä asia. Ettei se pelkkä arvo mitään kerro.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe