Yleisesti perämoottorin

Latauksen

Toiminta. Haluaisin tietää miten toimii perämoottorin lataus. Tuleeko jostain joku ylimääräinen johto akulle joka lataa vai lataako perämoottori akun -kaapelia pitkin jotenkin? Jos lataa niin miten se toimii?

Saa vääntää rautalangastakin asian jos haluaa/viitsii.

Olen kuullut niin monta erillaista versiota näistä perämoottorin sähköistä että olen ihan sumpilla nyt.

16

11448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lataus

      Perämoottorissa on magneetto joka kehittää sähköä.

      Eli periaatteessa koneen sisältä tulee kaksi johtoa ja - joiden välillä vallitsee vaihtojännite. Vaihtojännite tasasuunnataan varastointia varten.

      Yleisesti startillisissa moottoreissa on lataussäädin, joka sisältää myös tasasuuntaajan. Lataussäädin estää jännitteen nousun liian suureksi ja rajaa sen tiettyyn jännitelukemaan. (n. 14 V )

      Lataus teho n. 20hv koneissa on jotain 60W eli 14 voltin jännitteeksi rajattuna moottori antaa akulle 4.2A

      Mikäli lataussäädintä ei ole jännite saattaa nousta haitallisen suureksi ja tekee hallaa akulle.

      Ilman akkua ja lataussäädinta täydellä kaasulla jännite saattaa nousta jopa 40-50 Volttiin, mikä on esim 12V/10W kulkuvaloille eittämättä liikaa --> poks.

      Sähköstartillisissa koneissa akulta menee ja - kaapeli moottorin sisälle. Plus menee solenoidille ja miinus runkoon. Lataussäätimeltä menee plus johto samaan johtoon mikä tulee akulta esim. samaan solenoidin napaan.
      Miinus johta taas johonkin moottorin runkoon.

      Joissakin perämoottoreissa esim. Evinrude/Johnson 20-35hv magneetolta tulee kaksivaiheinen vaihtosähkö.

      • Erittäin

        Valaisevasta vastauksesta. Meni jopa meikäläisen kaaliin tuo toiminta.


      • hieman lisää
        Erittäin kirjoitti:

        Valaisevasta vastauksesta. Meni jopa meikäläisen kaaliin tuo toiminta.

        Yleisesti pienissä moottoreissa ei ole lataussäädintä vaan jännitteen säätä akku. Näin esim. OMC:n pienissä koneissa. Siksi akuksi neuvotaan valitsemaan suurehko akku, esim. 75Ah jota ei muuten mihinkään tarvita.

        Sellainen huomio vielä, että useimpien peräprutkujen sytytys toimii magneetolla täysin akusta riippumatta.


    • Tohatsu toimii

      Hei, Mulla on Tohatsu perämoottori. Kauko-ohjainlaite piippaa matalilla kierokksilla. Juuri vaihdettu vesipumpun siipipyörä, joten jäähdystä ei pitäisi piipata. Jos ymmärsin oikein niin jäljellä jää lataus ja öljy. Öljyä pitäisi tulla, muuten olisi leikannut jo kiinni. Joten uskoisn että jäljelle jää lautaus. Jos tässäkin koneessa on magneetto, niin silloin sitä voisi kääntää sen verran, että lataa paremmin.Menikö oikein ja osaako joku neuvoa paremmin?

    • v-4

      moi, mulla on ongelmana Johnson 85 hv V 4 vm 1979 , joka lataa liikaa, hetken käytyään alkaa akulle tulla 17 volttia ja mittarit poksuu ja lamput kirkastuu ylettömästi?

      Mikä on vika ja mitä pitäisi tehdä?

      • Väärä akku?

        Miten iso akku sulla on? Onko se perinteinen "märkä" lyjyakku? Ainakin 50-60 Ah perinteinen lyjyakku pystyy tasoittamaan jännitteen turvalliseksi.


      • evikka v-3
        Väärä akku? kirjoitti:

        Miten iso akku sulla on? Onko se perinteinen "märkä" lyjyakku? Ainakin 50-60 Ah perinteinen lyjyakku pystyy tasoittamaan jännitteen turvalliseksi.

        Ei siinä akussa ole mitään jännitteen säädintä. kyllä siihen saa syötettyä vaikka 20v,. Se jännitteen tasaaminen tapahtuu moottorin laturissa.
        Lue nimimerkin "lataus" selostus.....
        siinä 85 hv. johnsonissa on tasasuuntaja (rectifier), joka on kuvassa osanumero 22.
        joka voi olla hajalla, jos jännitteet nousee liian korkeaksi.
        http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1979/85ML79R/IGNITION SYSTEM/parts.html


    • wdwddwwf

      mites se akku tasoittaa se turvalliseksi ???????

      • Anonyymi

        Periaatteessa iso akku kyykyttää pientä laturia, eikä päästä jännitettä nousemaan, kunnes on täyteen ladattu. Esim. Tyhjä 60Ah vaatii yli (60*14) 840 Wh täyteen lataukseen. Pienellä 20W laturilla saa siis ajella 42h putkeen, eikä mitään muuta kuormitusta saa olla koko aikana. No kukaan ei laita tyhjää akkua veneeseen, muttei toisealta aja tunteja putkeen pikku koneella, siis isoilla kierroksilla. Heti jos veneessä on jotain sähköä käyttävää kuormana, niin nuo ajat pomppaa. Eihän tuo mikään järkevä ratkaisu ole, mutta periaatteessa toimii jos lataus ja kulutus osapuilleen samaa luokkaa.


    • Anonyymi

      Minulla On vanha evinrude 20 perämoottori ja 65ah akku ja sähköinen pilssipumppu.

      Kun hankin veneen oli akun kengät oli irroitettuna. No eihän niistä saa mitään tolkkua kumpi on kumpi (plus/maa)

      Kuinka selvitän yleismittarilla tms. Ettei tuu laitettua väärinpäin. Tyhmä kysymys sori.

    • Anonyymi

      Tarkoitatko sähköperämoottoria?

      • Anonyymi

        Niitä on kaksi. Toinen on positiivinen napa ja toinen negatiivinen.

        Yleismittarilla selviää kumpi on kumpi. On muitakin tapoja, joita en suosittele, mutta saattaisin itse käyttää...


    • Anonyymi

      Ei kun latausjohtoja. Jotka tulevat moottorilta. Ei ole merkitty mitenkään

      • Anonyymi

        Seuraa kaapeleita, toinen on kiinnitetty moottorin runkoon, se on miinus.
        Toinen on kiinnitetty solenoidiin, se on plus kaapeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seuraa kaapeleita, toinen on kiinnitetty moottorin runkoon, se on miinus.
        Toinen on kiinnitetty solenoidiin, se on plus kaapeli.

        Oletko varma, että perämoottori on maadoitettu runkoon?


      • Anonyymi

        Siis sinulla on kaksi johtoa, joista et tiedä kumpi on plus ja kumpi miinus?
        Tätä asiaa olet pähkäillyt vuodesta 2009 lähtien.

        Sanotaan vaikka niin, että jos ei ole tähän mennessä selvinnyt, niin kukaan ei osaa asiaa selittää niin, että selviäisi seuraavankaan 14 vuoden aikana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3744
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1843
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1394
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1275
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      165
      933
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      880
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      860
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      50
      844
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      839
    Aihe