AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Yleisesti perämoottorin

Yleisesti perämoottorin

8 Vastausta 1 723 Lukukertaa
Toiminta. Haluaisin tietää miten toimii perämoottorin lataus. Tuleeko jostain joku ylimääräinen johto akulle joka lataa vai lataako perämoottori akun +-kaapelia pitkin jotenkin? Jos lataa niin miten se toimii?

Saa vääntää rautalangastakin asian jos haluaa/viitsii.

Olen kuullut niin monta erillaista versiota näistä perämoottorin sähköistä että olen ihan sumpilla nyt.

lataus

Perämoottorissa on magneetto joka kehittää sähköä.

Eli periaatteessa koneen sisältä tulee kaksi johtoa + ja - joiden välillä vallitsee vaihtojännite. Vaihtojännite tasasuunnataan varastointia varten.

Yleisesti startillisissa moottoreissa on lataussäädin, joka sisältää myös tasasuuntaajan. Lataussäädin estää jännitteen nousun liian suureksi ja rajaa sen tiettyyn jännitelukemaan. (n. 14 V )

Lataus teho n. 20hv koneissa on jotain 60W eli 14 voltin jännitteeksi rajattuna moottori antaa akulle 4.2A

Mikäli lataussäädintä ei ole jännite saattaa nousta haitallisen suureksi ja tekee hallaa akulle.

Ilman akkua ja lataussäädinta täydellä kaasulla jännite saattaa nousta jopa 40-50 Volttiin, mikä on esim 12V/10W kulkuvaloille eittämättä liikaa --> poks.

Sähköstartillisissa koneissa akulta menee + ja - kaapeli moottorin sisälle. Plus menee solenoidille ja miinus runkoon. Lataussäätimeltä menee plus johto samaan johtoon mikä tulee akulta esim. samaan solenoidin napaan.
Miinus johta taas johonkin moottorin runkoon.

Joissakin perämoottoreissa esim. Evinrude/Johnson 20-35hv magneetolta tulee kaksivaiheinen vaihtosähkö.

Kiitoksia

Valaisevasta vastauksesta. Meni jopa meikäläisen kaaliin tuo toiminta.

tekstiä

Yleisesti pienissä moottoreissa ei ole lataussäädintä vaan jännitteen säätä akku. Näin esim. OMC:n pienissä koneissa. Siksi akuksi neuvotaan valitsemaan suurehko akku, esim. 75Ah jota ei muuten mihinkään tarvita.

Sellainen huomio vielä, että useimpien peräprutkujen sytytys toimii magneetolla täysin akusta riippumatta.
Hei, Mulla on Tohatsu perämoottori. Kauko-ohjainlaite piippaa matalilla kierokksilla. Juuri vaihdettu vesipumpun siipipyörä, joten jäähdystä ei pitäisi piipata. Jos ymmärsin oikein niin jäljellä jää lataus ja öljy. Öljyä pitäisi tulla, muuten olisi leikannut jo kiinni. Joten uskoisn että jäljelle jää lautaus. Jos tässäkin koneessa on magneetto, niin silloin sitä voisi kääntää sen verran, että lataa paremmin.Menikö oikein ja osaako joku neuvoa paremmin?
moi, mulla on ongelmana Johnson 85 hv V 4 vm 1979 , joka lataa liikaa, hetken käytyään alkaa akulle tulla 17 volttia ja mittarit poksuu ja lamput kirkastuu ylettömästi?

Mikä on vika ja mitä pitäisi tehdä?
Miten iso akku sulla on? Onko se perinteinen "märkä" lyjyakku? Ainakin 50-60 Ah perinteinen lyjyakku pystyy tasoittamaan jännitteen turvalliseksi.
Ei siinä akussa ole mitään jännitteen säädintä. kyllä siihen saa syötettyä vaikka 20v,. Se jännitteen tasaaminen tapahtuu moottorin laturissa.
Lue nimimerkin "lataus" selostus.....
siinä 85 hv. johnsonissa on tasasuuntaja (rectifier), joka on kuvassa osanumero 22.
joka voi olla hajalla, jos jännitteet nousee liian korkeaksi.
http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1979/85ML79R/IGNITION%20SYSTEM/parts.html
mites se akku tasoittaa se turvalliseksi ???????
 /   /  /  / Yleisesti perämoottorin

Keskusteluhaku

Laaja haku



Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta