Nais- ja miestuomarit raiskauksissa

Nais- ja miestuomarit ra

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2005/04/miestuomarit_naistuomareita_ankarampia_raiskaajille_179212.html

"Miestuomarit suhtautuvat raiskausrikoksiin huomattavasti ankarammin kuin naistuomarit, käy ilmi Nelosen uutisten tekemästä selvityksestä."

Tässä yksi esimerkki, jossa miehet olisivat tuominneet ehdottomana, mutta naiset saivat tuomion ehdolliseksi.

"Tapahtuma-aikaan 17-vuotias tyttö oli kävellen ollut menossa tapaamaan poikaystäväänsä. Hänen seuraansa oli lyöttäytynyt 19-vuotias mies, joka oli yrittänyt kysellä kaikenlaista. Tyttö oli vastannut lyhyesti, eikä mies ollut vaikuttanut uhkaavalta. Aivan yllättäen mies oli kuitenkin käynyt tyttöön käsiksi ja raiskannut hänet. Teon jälkeen mies oli varastanut tytön repusta lompakon ja kameran. Tyttö oli soittanut vanhemmilleen kännykästä, jota hän oli saanut lainata paikalle tulleelta todistajalta. Raiskauksen tekijäksi epäilty oli paljastunut vasta noin neljä vuotta myöhemmin. Mies tuomittiin raiskauksesta ja varkaudesta puolentoista vuoden ehdolliseen vankeusrangaistukseen. Oikeus äänesti rangaistuksen ehdollisuudesta. Naistuomari ja naispuolinen lautamies äänestivät ehdollisen vankeuden puolesta. Kaksi miespuolista lautamiestä puolestaan olisivat tuominneet rangaistuksen ehdottomana. He korostivat, että tyttö joutui uhriksi sattumalta ja että hän oli vasta 17-vuotias. Mies määrättiin maksamaan tytölle 10 000 euron kärsimyskorvaus."

Löytyy tuolta toi tapaus ja paljon muitakin tuomioita:
http://www.nelonen.fi/pdf/tapausselostukset.pdf

6

457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raukkamaiselta

      Olisiko kyse pelosta, että heidän harkintaansa ei pidettäisi sukupuolen vuoksi tasapuolisena? Ehkä arvailivat, että miespuoliset äänestäisivät ehdollista ja naisten asenne näin ollen korostuisi? En kyllä oikeasti ymmärrä, voi olla naisvihamielisen kulttuurin ilmausta. Kaipa he joitain perusteluja ovat valinnalleen pykänneet.

      • Asiaan on yksinkertaisempi selitys. Miehet luonnostaan ovat suojelevia naisia kohtaan. Nainen näkee taas toisen naisen lähinnä kilpailijana ja saattaa sympateerata miestä eli raiskaajaa kohtaan. Ei pidä uskoa feministipropagandan oletusta, että miehet olisivat jotenkin luonnostaan naisten vihollisia.


      • feminismistä
        okaro kirjoitti:

        Asiaan on yksinkertaisempi selitys. Miehet luonnostaan ovat suojelevia naisia kohtaan. Nainen näkee taas toisen naisen lähinnä kilpailijana ja saattaa sympateerata miestä eli raiskaajaa kohtaan. Ei pidä uskoa feministipropagandan oletusta, että miehet olisivat jotenkin luonnostaan naisten vihollisia.

        "Ei pidä uskoa feministipropagandan oletusta, että miehet olisivat jotenkin luonnostaan naisten vihollisia."

        Pakko sanoa tähän, että älä puhu feminismistä jos et tiedä mitä sana tarkoittaa.


        Feministille mies ja nainen ovat tasa-arvoisia! Miehiä ei pidetä mitenkään vihollisina naisille, päinvastoin! Feminismi ajaa myös miesten asioita! :)

        Jokainen itseään ja muita kunnioittava ihminen on feministi!

        ---

        Tietenkin on vielä niitä äärifeministejä jotka helposti vetävät feminismin överiksi ja pilaavat muiden maineen :/


      • höpönpöpön
        feminismistä kirjoitti:

        "Ei pidä uskoa feministipropagandan oletusta, että miehet olisivat jotenkin luonnostaan naisten vihollisia."

        Pakko sanoa tähän, että älä puhu feminismistä jos et tiedä mitä sana tarkoittaa.


        Feministille mies ja nainen ovat tasa-arvoisia! Miehiä ei pidetä mitenkään vihollisina naisille, päinvastoin! Feminismi ajaa myös miesten asioita! :)

        Jokainen itseään ja muita kunnioittava ihminen on feministi!

        ---

        Tietenkin on vielä niitä äärifeministejä jotka helposti vetävät feminismin överiksi ja pilaavat muiden maineen :/

        Kyllähän feminismi (ainakin nykyään) nimenomaan pyrkii tasa-arvoistamaan naiset kaiksissa asioissa miehen ohi. eli jos mies on jossain hyvä, se ei saa olla, koska se on epätasa-arvoa jos mies olisi parempi kuin nainen. jos nainen on miestä parempi se on miehen opma ongelma kun on syntynyt mieheksi.. mitä jos taas joku keksisi että ei ole aivan pakko olla kilpailemassa koko ajan. Oltaisiin hyviä niissä jutuissa missä ollaan?


      • Vaikka niin luullaan
        höpönpöpön kirjoitti:

        Kyllähän feminismi (ainakin nykyään) nimenomaan pyrkii tasa-arvoistamaan naiset kaiksissa asioissa miehen ohi. eli jos mies on jossain hyvä, se ei saa olla, koska se on epätasa-arvoa jos mies olisi parempi kuin nainen. jos nainen on miestä parempi se on miehen opma ongelma kun on syntynyt mieheksi.. mitä jos taas joku keksisi että ei ole aivan pakko olla kilpailemassa koko ajan. Oltaisiin hyviä niissä jutuissa missä ollaan?

        Pointti on kuitenkin tämä: Kaikki miehet eivät ole suojelevia naisia ja lapsia kohtaan. Esimerkkinä Itä-Suomen hovioikeuden jäsenet.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8267963


    • Asiaan perehtymätön

      Todennäköisesti on pelkkää sattumaa, että tässä tapauksessa näkökannat menivät sukupuolijakauman perusteella näin. Toivottavasti tuomarit jatkossakin tuomitsevat asiat asioina eivätkä oman sukupuolensa perusteella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      141
      1359
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      966
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      855
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      641
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      633
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      597
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      528
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      498
    Aihe