Täällä pyörivät samat perusjutut: "onko suttusuperzoomini oikea valinta juuri tähän runkoon, onhan". Siis ihan vähän kärjistäen noin ;)
Koska myynissä olevat rungot ovat kaikki melko hyviä, niin harmittaa aloittelevan kuvaajan puolesta, että niihin myydään huonoja objektiiveja. Perussääntö on, että osta vaikka yksi kunnollinen objektiivi mielummin kuin laukullinen huonoja.
Toinen perussääntö on, että zoomit maksavat niin paljon, ettei harrastajalla ole niihin varaa. Siis sellaiset zoomit, joista on jotain iloa valokuvauksessa.
Kolmas perussääntö on, ettei valovoimaa ole koskaan liikaa. Tähän liittyy se, että yleensä valovoiman parantuessa parantuu myös objektiivin mekaaninen toteutus. Ensinmainittu on helpompi aloittelijankin nähdä objektiivin kyljestä lukuarvona.
Kun aloittelija lähtee kokoamaan objektiivisettiä, on pari perinteistä tapaa tehdä se joko kahdella tai kolmella objektiivilla. Kinovastaavuuksina joko 35 70mm tai 24 50 100mm. Luvut ovat noin lukuja.
Croppikameroissa vastaavat setit ovat noin 20mm ja 50mm tai sitten 15mm, 30mm ja 85mm. Eli lievä laajakulma ja lyhyt tele tai laajakulma, normaali ja tele. Tele voi olla vähän pidempikin, esimerkiksi Nikonilla on hienoja 105mm objektiiveja.
Jos merkillä on sopiva macro, niin ensimmäiseksi teleksi kannattaa usein valita macro. Canonilla on esimerkiksi kelvollinen 100mm macro.
Jos varaa on vain yhteen objektiiviin, niin silloin hyvälaatuinen noin 30mm normaali on se oikea objektiivi. Seuraava hankinta sitten tarpeen mukaan joko tele tai laajakulma.
Objektiiveista
26
676
Vastaukset
- että on
mielipiteitä.
itse olen kuvannut tuollaisella "suttuzuumilla" oikein menestyksekkäästi jo vuosia- Canonisti minäkin
"...itse olen kuvannut tuollaisella "suttuzuumilla"..."
Kaksi vaihtoehtoa. Joko olet satsannut oikein kunnolla euroja pinoon ja ostanut kelvollisen zoomin tai sitten et ole koskaan kokeillutkaan kunnollista objektiivia. - gffgd
Canonisti minäkin kirjoitti:
Kaksi vaihtoehtoa. Joko olet satsannut oikein kunnolla euroja pinoon ja ostanut kelvollisen zoomin tai sitten et ole koskaan kokeillutkaan kunnollista objektiivia.Lieköhän minulle sattunut kiinteistä maanantaikappaleita, koska 18-55 peruszoomi on ihan yhtä loistava kuin Micro-Nikkor 105/4 ja 35/1.8. Normaali- ja teleprimeissa on paljonkin järkeä, mutta esim. 20mm kiinteistä en oikein keksi järkeviä vaihtoehtoja. Pentaxin pannukakuilla nyt ehkä on oma kohderyhmänsä.
- kunnon provoo
Kaksi vaihtoehtoa. Joko olet satsannut oikein kunnolla euroja pinoon ja ostanut kelvollisen zoomin tai sitten et ole koskaan kokeillutkaan kunnollista objektiivia."Kaksi vaihtoehtoa. Joko olet satsannut oikein kunnolla euroja pinoon ja ostanut kelvollisen zoomin tai sitten et ole koskaan kokeillutkaan kunnollista objektiivia."
tai sit mä vaan osaan kuvata :-) - on näreet
kunnon provoo kirjoitti:
"Kaksi vaihtoehtoa. Joko olet satsannut oikein kunnolla euroja pinoon ja ostanut kelvollisen zoomin tai sitten et ole koskaan kokeillutkaan kunnollista objektiivia."
tai sit mä vaan osaan kuvata :-)Eiköhän ne parhaat kuvat kuitenkin ole aika pitkälti riippuvaisia kuvaajan kyvyistä. Turhaa pään aukomista tuo halvempien lasien mollaaminen.
Jos joku haluaa laittaa 46794,43e laseihin kiinni, niin siitä vaan. Itse ainakin pärjään murto-osalla tuosta hinnasta ja ei ole vielä kukaan kuviani tullut haukkumaan. Ja en ole edes mikään "hyvä kuvaaja"
Joku tuossa taisikin jokin aika sitten tuumailla tämän palstan vain ja ainoastaan vituttavan. Ehkä tuo kalliiden lasien jatkuva hehkutus ja halvempien haukkuminen voi olla syynä siihen "vitutukseen". - vaan totuus
on näreet kirjoitti:
Eiköhän ne parhaat kuvat kuitenkin ole aika pitkälti riippuvaisia kuvaajan kyvyistä. Turhaa pään aukomista tuo halvempien lasien mollaaminen.
Jos joku haluaa laittaa 46794,43e laseihin kiinni, niin siitä vaan. Itse ainakin pärjään murto-osalla tuosta hinnasta ja ei ole vielä kukaan kuviani tullut haukkumaan. Ja en ole edes mikään "hyvä kuvaaja"
Joku tuossa taisikin jokin aika sitten tuumailla tämän palstan vain ja ainoastaan vituttavan. Ehkä tuo kalliiden lasien jatkuva hehkutus ja halvempien haukkuminen voi olla syynä siihen "vitutukseen"."Turhaa pään aukomista tuo halvempien lasien mollaaminen."
Ei se nyt aivan noin mene. Kyllä 6000e maksavalla 500mm primellä saa parempia lintukuvia kaikkien aspektien osalta kuin jollain 150e maksavalla 70-300mm suttuzoomilla.
Kyse on vain siitä, kuinka paljon on valmis harrastukseensa panostamaan ja mitä kuviltaan vaatii. - vain ja ainoastaan
vaan totuus kirjoitti:
"Turhaa pään aukomista tuo halvempien lasien mollaaminen."
Ei se nyt aivan noin mene. Kyllä 6000e maksavalla 500mm primellä saa parempia lintukuvia kaikkien aspektien osalta kuin jollain 150e maksavalla 70-300mm suttuzoomilla.
Kyse on vain siitä, kuinka paljon on valmis harrastukseensa panostamaan ja mitä kuviltaan vaatii.ne, jotka eivät kalustolleen muuta tarkoitusta keksi. Ihan näin kärjistetysti.
Ammattilaiset ovatkin sitten asia ihan erikseen. - Hintaista
vain ja ainoastaan kirjoitti:
ne, jotka eivät kalustolleen muuta tarkoitusta keksi. Ihan näin kärjistetysti.
Ammattilaiset ovatkin sitten asia ihan erikseen.Kalustoa/objektiiviä pidät kalliina? Ja mikä on "riittävän" arvokas että voisi sen sanoa olevan laadukas.
Nykyään suurimmassa osassa objektiiveistä on muovia enemmän tai vähemmän.
Itselläni ei montaa obiskaa ole ja seuraavat jotka hankin( jos tuohta riittää joskus)
- Sigma 10-20/4-5.6 tai f/3.5 ei laadukkain mutta riittänee minulle, haluaa laajista.
- Tamron 17-50/2.8, perus tsuumi, valovoimaa mutta muovia. Riittävän arvokas.
-Sigma 70-200/2.8, jos enemmän käyttöä tulee olemaan.
Vaikka nykyisillä suttukiteilläkin on yleensä pärjännyt, yksi f/1,4 joka silloin jos hämärässä olevinaan tarvitsee kuvailla.
Pitkää 400mm tai vastaavaa lintujen kuvaamiseen haaveilin mutta eipä enää oikeastaan käyttöä olisikaan, eikä rahaa.
500mm peilitele(käytetty) voisi olla riittävä kun kuitenkin päiväsaikaan käyttöä
eniten.
Meni ohi aiheen sori. - Canonisti minäkin
kunnon provoo kirjoitti:
"Kaksi vaihtoehtoa. Joko olet satsannut oikein kunnolla euroja pinoon ja ostanut kelvollisen zoomin tai sitten et ole koskaan kokeillutkaan kunnollista objektiivia."
tai sit mä vaan osaan kuvata :-)"tai sit mä vaan osaan kuvata :-)"
Niin no, tehdäänhän Lomollakin taidetta :D - Canonisti minäkin
Hintaista kirjoitti:
Kalustoa/objektiiviä pidät kalliina? Ja mikä on "riittävän" arvokas että voisi sen sanoa olevan laadukas.
Nykyään suurimmassa osassa objektiiveistä on muovia enemmän tai vähemmän.
Itselläni ei montaa obiskaa ole ja seuraavat jotka hankin( jos tuohta riittää joskus)
- Sigma 10-20/4-5.6 tai f/3.5 ei laadukkain mutta riittänee minulle, haluaa laajista.
- Tamron 17-50/2.8, perus tsuumi, valovoimaa mutta muovia. Riittävän arvokas.
-Sigma 70-200/2.8, jos enemmän käyttöä tulee olemaan.
Vaikka nykyisillä suttukiteilläkin on yleensä pärjännyt, yksi f/1,4 joka silloin jos hämärässä olevinaan tarvitsee kuvailla.
Pitkää 400mm tai vastaavaa lintujen kuvaamiseen haaveilin mutta eipä enää oikeastaan käyttöä olisikaan, eikä rahaa.
500mm peilitele(käytetty) voisi olla riittävä kun kuitenkin päiväsaikaan käyttöä
eniten.
Meni ohi aiheen sori."...Sigma 10-20...Tamron 17-50...Sigma 70-200..."
Saat samoihin hintoihin paremman setin kiinteistä. Kannattaa mietiä juttu uudestaan :) Toisaalta voi olla ihan hyvä, että pysyt noissa zoomeissa. Kun vaihdat yhden kunnolliseen, niin sitten ne vaihtuvat kaikki. Se taas tietää rahan menoa.
Joskus unohtuu, että objektiivi on myös sähkömekaaninen laite, ei pelkästään optinen. Canonilla esimerkiksi kolme tärkeää kirjainta ovat U, S ja M. Ilman niitä normaali kuvaus on aika toivotonta. - King_of_Firedon
vain ja ainoastaan kirjoitti:
ne, jotka eivät kalustolleen muuta tarkoitusta keksi. Ihan näin kärjistetysti.
Ammattilaiset ovatkin sitten asia ihan erikseen.Noita 70-300mm suttuzoomeja ostavat ne, jotka eivät rahoilleen parempaa käyttöä keksi.
Valokuvaajat ovatkin asia erikseen. - kuvia talitiaisista
King_of_Firedon kirjoitti:
Noita 70-300mm suttuzoomeja ostavat ne, jotka eivät rahoilleen parempaa käyttöä keksi.
Valokuvaajat ovatkin asia erikseen.jotka näyttävät todennäköisesti paljon paremmilta, kuin sivullasi.
Ja tämä ei ole kärjistelyä. Niin ja ne valokuvaajat ovatkin sitten asia erikseen. Sorry boy :) - Canonisti minäkin
kuvia talitiaisista kirjoitti:
jotka näyttävät todennäköisesti paljon paremmilta, kuin sivullasi.
Ja tämä ei ole kärjistelyä. Niin ja ne valokuvaajat ovatkin sitten asia erikseen. Sorry boy :)Kyllä se valitettavasti on niin, ettei sutuilla oikeasti saa kuvaa mistään. Olen ollut tilaisuuksissa, missä on samoilta kuvausretkiltä verrattu eri kuvaajien kuvia. Valitettavasti noilla zoomeilla ei tee oikeasti yhtään mitään.
Sitten kun on kalusto kunnossa, niin sen jälkeen on kiinni kuvaajasta. Lintukuvaajillakin on erilaisia tavoitteita. Osa on tullut harrastuksen pariin bongauksen puolelta ja heille kohteen lajityypillisten asioiden korostaminen on tärkeintä. Osa taas on kuvannut ensin muuta ja heille lintukuva on vain kuva muiden joukossa.
Kalusto kunnossa ei tarkoita, että vain kymppitonnin kalustolla saa kuvia. Raha kylläkin auttaa :) Halvimmillaan lintukuvauskalusto maksaa puolitoistatonnia. Silloin siinä on viitisen sataa käytettyä runkoa (esim: D200/30D) ja tonni f/4.0 300mm objektiivia. Jos tuohon vielä laskee neljä sataa normaaliin, niin päädytään pariin tonniin. Tässä on syy, miksi en ole vuosiin edes kokeillut lintukuvausta itse :D - ATK-man
"tai sit mä vaan osaan kuvata :-)"
Niin no, tehdäänhän Lomollakin taidetta :DJos tarkoitat että se suttu on siellä kameran takana olet oikeassa.
- Kaikkiin
Kyllä se valitettavasti on niin, ettei sutuilla oikeasti saa kuvaa mistään. Olen ollut tilaisuuksissa, missä on samoilta kuvausretkiltä verrattu eri kuvaajien kuvia. Valitettavasti noilla zoomeilla ei tee oikeasti yhtään mitään.
Sitten kun on kalusto kunnossa, niin sen jälkeen on kiinni kuvaajasta. Lintukuvaajillakin on erilaisia tavoitteita. Osa on tullut harrastuksen pariin bongauksen puolelta ja heille kohteen lajityypillisten asioiden korostaminen on tärkeintä. Osa taas on kuvannut ensin muuta ja heille lintukuva on vain kuva muiden joukossa.
Kalusto kunnossa ei tarkoita, että vain kymppitonnin kalustolla saa kuvia. Raha kylläkin auttaa :) Halvimmillaan lintukuvauskalusto maksaa puolitoistatonnia. Silloin siinä on viitisen sataa käytettyä runkoa (esim: D200/30D) ja tonni f/4.0 300mm objektiivia. Jos tuohon vielä laskee neljä sataa normaaliin, niin päädytään pariin tonniin. Tässä on syy, miksi en ole vuosiin edes kokeillut lintukuvausta itse :DZoomeihin vai johonkin tiettyyn ryhmään. "Valitettavasti noilla zoomeilla ei tee oikeasti yhtään mitään."
Varmasti raha auttaa tässä harrastuksessa. "Suttuzoomeilla" ehkä on kuitenkin paikkansa.
MOnikaan ei varamasti erota millaisella optiikalla kuva on otettu, mutta haastavissa olosuhteissa halvalla objektiivilla huonon valovoiman ja hitaan tarkennuksen takia moni kuva voi jäädä ottamatta.
Monelle kuitenkin useasti kuvan laatu riittää(hyvät olosuhteet), ovat kevyempiä kuljettaa ja jos hakoaa ei niin paljoa harmita. Voi vaikka ottaa mukaan sellaiseen mihin ei laadukkaampaa kehtaa ottaa?
Valovoimaisemmissa parempi laatu kaikin puolin jota tietysti osaan arvostaa, mutta... kuten sanoin kaikille on paikkansa. Jos rahaa on niin ilman muuta parempaa kannattaa ottaa. - Canonisti minäkin
ATK-man kirjoitti:
Jos tarkoitat että se suttu on siellä kameran takana olet oikeassa.
Teknisesti huonolaatuisilla kameroilla ja vanhentuneella filmillä kuvaaminen on oma taiteenlajinsa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lomography
Olen ihan varma, että joku vielä tulee laittamaan Canonin 18 - 55 millisen Ds:n nokalle ja tekee sillä suurta taidetta :D
- Canonisti minäkin
Pieni laskelma objektiivien ja rungon hinnasta. Ostetaan perussetti eli kinovastaavuudeltaan noin 24 50 135 milliset objektiivit. Noiden hinta on pyöreästi 500€ kappale, jos ei hae ammattilaatua, mutta kelvollisia objektiiveja. Käytetty Canoni EOS 5 mark I:nen maksaa liikkeestä ostettuna 1500€, jolloin sillä on lyhyt takuukin. Kokonaishinta on siis noin 3000€.
Jos sama setti kasataan croppikokoon, niin runko maksaa esimerkiksi 500€. Uudella viiden sadan croppirungolla on käyttöikää varmaan sama, kuin käytetyllä vitosella. Objektiiveista normaali (30mm) ja tele (esim 85mm) on suuruusluokaltaan tuon 500€. Jos hankitaan Canonin oma 15mm laajakulma, on hintaa vajaa 1000€. Kokonaispaketin hinnaksi tulee jälleen 2500€. Hintaero luokkaa 500€.
Jos croppirungon hinnaksi lasketaan 1000€, ovat paketit saman hintaisia. Silloin käyttöiäksi voi cropille toivottavasti laskea jo enemmän kuin käytetylle vitoselle. Jos objektiiveja ostaa käytettynä tai muilta tehtailta, muuttuvat tietysti loppusummat. Haasteena "piraateissa" ja käytetyissä on vaikeampi ostaminen.
Laadullisesti yhtähyvän paketin kasaaminen zoomeista nostaa hinnan reippaasti yli tämän laskelman. Käyttökelpoisten zoomien hinnat pyörivät 1500€ - 2500€ paikeilla.- Tsuumit
Sitten kelpaisivat? Eri merkeiltä. Mikä niissä yleensä on huonoa, kuvanlaadussa moni peittoa kiinteät tai ei ainakaan paljoa jää.
Mielestäni kiinteä silloin kun valovoima on paremoi kuin f/2. - Canonisti minäkin
Tsuumit kirjoitti:
Sitten kelpaisivat? Eri merkeiltä. Mikä niissä yleensä on huonoa, kuvanlaadussa moni peittoa kiinteät tai ei ainakaan paljoa jää.
Mielestäni kiinteä silloin kun valovoima on paremoi kuin f/2.Objektiivissa on kolme keskeistä laatutekijää: valovoima, piirto ja sähkömekaaninen rakenne. On olemassa hyviä ja kiinostavia zoomeja - joiden hinta on ainakin minulle aivan liikaa.
> Jos sama setti kasataan croppikokoon, niin runko maksaa esimerkiksi 500€. Uudella viiden sadan croppirungolla on käyttöikää varmaan sama, kuin käytetyllä vitosella. Objektiiveista normaali (30mm) ja tele (esim 85mm) on suuruusluokaltaan tuon 500€. Jos hankitaan Canonin oma 15mm laajakulma, on hintaa vajaa 1000€. Kokonaispaketin hinnaksi tulee jälleen 2500€. Hintaero luokkaa 500€.
...parasta sääsuojattua croppirunkoa pentaprisma etsimellä 699 € (kittizoomin kanssa), 14mm f/2.8 laajakulma 656 €, 35mm f/2 croppinormaali 385 € (Englannista, kun vastaava Suomessa maksaa 753 €) sekä 90mm f/2.8 macro 408 €. Kaikki yhteensä n. 2150 € ja kaikkiin yhdistelmän laseihin tulee aina vakaaja mukaan.- E-3
Tsuumit kirjoitti:
Mielestäni kiinteä silloin kun valovoima on paremoi kuin f/2.Että maailman paras Zoom on jalkazoom, kyllähän minä jaksaisin, mutta kun jalat ovat toista mieltä. Sen 8 vuotta, minkä olen Olympuksen digijärkkäreillä kuvannut, niin eipä kiinteitä ole kovin paljon kameralaukkuun kertynyt, pakollinen F 2.0 50mm. kylläkin. Senhän me tiedämme, että valovoimahan on kalliimpaa, kuin
kulta. Filmiajoilta muistan,että valovoimaiset kiinteät piirsivät parhaiten aukoilla 5.6 ja 8.0. Eipä ollut liiemmälti zoomeja tarjolla. Esim. Tamron oli lähinnä huono vitsi ( oma kokemus ) Carl Zeisseja oli Contaxeihin siihen hintaan, että Leican johtokunta varmaan mietti, että teemmekö objektiivejä liian halvalla. Leican M sarjaan oli pari peruszoomia, jotka valmisti Japanilainen Soligor. ( näin on minulle Leica-kauppias kertonut ) Kyllä zoomit ovat tätä päivää, mutta kun halvat muovirimpulat ( made in hirveän kaukana ) työnnetään väkisin kameran kanssa samaan laatikkoon, niin eiku mukaan vaan. Kyllä hyviä zoomeja on markkinoilla, mutta ne ei lähde sieltä, vaikka olisi Stockmannin Hullujen Päivien muovikassi täynnä oravannahkoja. - an anon
pidempäänkin käyttöön voisi olla ihan hyvin tuo canon 5D käytettynä ja siihen 24-105L zoomi, pitäisi laadun riittää tämänkin palstan nipottajille, eli runko siis noin 1200,- ja zoomi n.1200,-,eli puhutaan noin 2500,- paketista joka on jo siis h y v ä .
- Canonisti minäkin
an anon kirjoitti:
pidempäänkin käyttöön voisi olla ihan hyvin tuo canon 5D käytettynä ja siihen 24-105L zoomi, pitäisi laadun riittää tämänkin palstan nipottajille, eli runko siis noin 1200,- ja zoomi n.1200,-,eli puhutaan noin 2500,- paketista joka on jo siis h y v ä .
...valovoima ei riitä yleislasiksi. Vitosen seuraksi f/1.4 50mm on ehdottomasti paras valinta. Jos rahaa on, niin sitten f/1.2. Turussa on muuten myynnissä yksi f/1.0, jonka kunnosta ei kyllä ole mainintaa. Viimeksimainitun hintapyyntö on 3600€.
Jos käytössä vitoseen on tuo 1200€, niin joko f/1.4 50mm ja f/2.8 100mm macro tai sitten voisi yrittää löytää tuon f/1.2 50mm käytettynä. - Tiedoksi
...valovoima ei riitä yleislasiksi. Vitosen seuraksi f/1.4 50mm on ehdottomasti paras valinta. Jos rahaa on, niin sitten f/1.2. Turussa on muuten myynnissä yksi f/1.0, jonka kunnosta ei kyllä ole mainintaa. Viimeksimainitun hintapyyntö on 3600€.
Jos käytössä vitoseen on tuo 1200€, niin joko f/1.4 50mm ja f/2.8 100mm macro tai sitten voisi yrittää löytää tuon f/1.2 50mm käytettynä.Canonin f/1.0 50mm on maailmalla yleisesti tiedossa, että se oli suurimpia mokia, mitä Canon on ikinä tehnyt. Jos valovoimaa haluaa, niin Leican Noctilux f/0.95 50mm ja siihen Canonin sovite. Linssi maksaa 8000€, mutta valovoimaa on kohtuullisesti.
- Liikoja
an anon kirjoitti:
Ei sana Canon tee kuvista yhtään parempia, kuin muillakaan merkeillä. Esimerkiksi 6 vuotta vanha Olympuksen E-1 ja Zuiko f 2.8-3.5 14-54mm piirtävät paremmin, kuin sinun unelmasi, vai onko A4 koko sinulle liian pieni ? Harmi, että E-1:stä ei saa käytettynä mistään, eikä oikein Zuikojakaan. Onkohan käyttäjät liian tyytyväisiä ?
- Canonisti minäkin
Liikoja kirjoitti:
Ei sana Canon tee kuvista yhtään parempia, kuin muillakaan merkeillä. Esimerkiksi 6 vuotta vanha Olympuksen E-1 ja Zuiko f 2.8-3.5 14-54mm piirtävät paremmin, kuin sinun unelmasi, vai onko A4 koko sinulle liian pieni ? Harmi, että E-1:stä ei saa käytettynä mistään, eikä oikein Zuikojakaan. Onkohan käyttäjät liian tyytyväisiä ?
"...Ei sana Canon tee kuvista yhtään parempia, kuin muillakaan merkeillä..."
Olet oikeassa. Kaikilta merkeiltä saa kohtuullisia runkoja. Erot ovat objektiivien saatavuudessa. Canon ja Nikon ovat valtamerkkejä, joten niiden objektiiveja saa käytettynä eniten.
Kun perkaa Canonin käytettyjen tarjontaa, niin se jakaantuu karkeasti kahteen. Halpoja suttuzoomeja, joita ei kannata ostaa edes käytettynä. Toinen suuri osa on sitten vahat pressikäytössä olleet lasit, joista voi tehdä todellisia löytöjä edulliseen hintaan. Keskihintaluokkaa on sitten vähemmän käytettynä, koska ne jäävät harrastajille käyttöön.
A4 ei tosin ole mikään mittari. A3 suurennokseen asti kaiketi kaikki harrastajat tekevät ainakin jonkin verran kuvia, koska halpoja valokuvatulostimia on paljonkin myynnissä kokoon A3 .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455070Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131604Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481269Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101189- 131133
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171017Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76979Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3895Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57779Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27763