Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vanhan Yamaha perämoottorin laakerivika

KOKEVA

Monesta vanhasta 60:stä 2-t Yamaha perämoottoreista on hajonnut kampiakselin laakeri. Onko kukaan selvittänyt syytä.
Itse olen sitä mieltä ,jotta vian aiheuttaa hajonneet voiteluventtiilit, jotka päästävät polttoaineseoksen liikkumaan letkussa edestakaisin, eika venttiililta laakeriin päin.
Paikallinen Yamaha-huoltaja piti teoriaani huuhaana.

86

14581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ostin hajonneen Yamaha 60 vm 85 tilalle heiman tuoreemman ja siitäkin oli muutama "voiteluventtiili" jumissa. Otin vanhasta toimivat tilalle ja taas sylkee letkusta rasvaista bensaa laakeriin.

      Toiminnan voi tarkistaa irrottamalla letkun kampiakselin puolelta ja puhaltamalla letkuun. Jos ilma menee läpi, venttiili on jumissa.

      • Kommentoikaa ihmeessä näistä "voiteluventtiileistä", jos on tietoa tai näkemystä.


      • dostojevski
        KOKEVA kirjoitti:

        Kommentoikaa ihmeessä näistä "voiteluventtiileistä", jos on tietoa tai näkemystä.

        HUUUUHAAA


      • dostojevski kirjoitti:

        HUUUUHAAA

        Jos saisi vielä hieman perusteluja, niin päästäisiin vääntämään.


      • puutarhuri..
        KOKEVA kirjoitti:

        Kommentoikaa ihmeessä näistä "voiteluventtiileistä", jos on tietoa tai näkemystä.

        takaiskuventiili ?..niin eipähän sitä turhanvuoksi sinne ole laitettu ja toisekseen sehän vaikuttaa vuotaessaan myös kampikammion huuhteluun..


      • puutarhuri.. kirjoitti:

        takaiskuventiili ?..niin eipähän sitä turhanvuoksi sinne ole laitettu ja toisekseen sehän vaikuttaa vuotaessaan myös kampikammion huuhteluun..

        Kuusikymppisessä niitä on 3 2 , sekä seoskoneessa, että uudemmassa autolube-mallissa. Myös 50- ja 90-malleissa näitä venttiilejä on. Uudemmassa -89-mallissa venttiileitä lähtevien letkujen paikat on merkitty imuäänenvaimentimeen. Venttiilit maksavat n. 17 € kappale.


      • KOKEVA kirjoitti:

        Kuusikymppisessä niitä on 3 2 , sekä seoskoneessa, että uudemmassa autolube-mallissa. Myös 50- ja 90-malleissa näitä venttiilejä on. Uudemmassa -89-mallissa venttiileitä lähtevien letkujen paikat on merkitty imuäänenvaimentimeen. Venttiilit maksavat n. 17 € kappale.

        Menkää jo tarkastamaan niitä venttiilejänne!


      • Jotenkin näin laakereiden lisävoitelu toimii.


        1. männän mennessä ylös 3. imuventtiilin alla oleva "voiteluventtiili" imee öljyistä bensaa ( kampikammion alipaineessa bensa höyrystyy helpommin kuin öljy) 1.sylinterin imukanavan juureen, josta se leviää kiertokangen ja kampiakselin laakereille.
        Samoin 2.mäntä imee 1.imuventtiilin alta ja 3.mäntä 2.imuventtiilin alta.

        Neljäs "voiteluventtiili" imee alimman kampiakselin laakerin alta1.imukanavaan.

        Viides työntää 1.sylinterin imukanavasta ylimmäiselle kampiakselin laakerille.


      • KOKEVA kirjoitti:

        Jotenkin näin laakereiden lisävoitelu toimii.


        1. männän mennessä ylös 3. imuventtiilin alla oleva "voiteluventtiili" imee öljyistä bensaa ( kampikammion alipaineessa bensa höyrystyy helpommin kuin öljy) 1.sylinterin imukanavan juureen, josta se leviää kiertokangen ja kampiakselin laakereille.
        Samoin 2.mäntä imee 1.imuventtiilin alta ja 3.mäntä 2.imuventtiilin alta.

        Neljäs "voiteluventtiili" imee alimman kampiakselin laakerin alta1.imukanavaan.

        Viides työntää 1.sylinterin imukanavasta ylimmäiselle kampiakselin laakerille.

        No kysykää vaikka kuinka ne voiteluventtiilit irtoaa.


      • Psykiatri
        KOKEVA kirjoitti:

        No kysykää vaikka kuinka ne voiteluventtiilit irtoaa.

        Onkohan lääkitys kohdallaan ???


      • mental-dental
        Psykiatri kirjoitti:

        Onkohan lääkitys kohdallaan ???

        Miksi nuo hiivatin venttiilit ovat muodostuneet pakkomielteenomaiseksi aiheeksi. Ketä nuo kiinnostaa?


      • mental-dental kirjoitti:

        Miksi nuo hiivatin venttiilit ovat muodostuneet pakkomielteenomaiseksi aiheeksi. Ketä nuo kiinnostaa?

        Pitäisi kiinnostaa kaikkia 2-t 40-90 hv Yamahan vm 84-02 omistajia joiden koneessa on vielä ehjä kampiakseli.

        Lopetan vasta kun joku vaivautuu asiallisesti osoittamaan venttiilimaniani vääräksi.


      • Psykiatri
        KOKEVA kirjoitti:

        Pitäisi kiinnostaa kaikkia 2-t 40-90 hv Yamahan vm 84-02 omistajia joiden koneessa on vielä ehjä kampiakseli.

        Lopetan vasta kun joku vaivautuu asiallisesti osoittamaan venttiilimaniani vääräksi.

        Hoitoon


      • Psykiatri kirjoitti:

        Hoitoon

        Psykiatrin pitäisi varoa narsistista vastatrasferenssia, kun noin elvistelee täällä Yamahan kampiakselin pelastusosastolla.


      • KOKEVA kirjoitti:

        Psykiatrin pitäisi varoa narsistista vastatrasferenssia, kun noin elvistelee täällä Yamahan kampiakselin pelastusosastolla.

        Halkaisin muutaman voiteluventtiilin.

        Viallisesta oli läppä hävinnyt kokonaan.

        Ehjässä on ruskea muovista tms. valmistettu vapaasti virtauksen mukaan liikkuva läppä.


      • ???????
        KOKEVA kirjoitti:

        Psykiatrin pitäisi varoa narsistista vastatrasferenssia, kun noin elvistelee täällä Yamahan kampiakselin pelastusosastolla.

        Moro

        En juurikaan ymmärrä tästä viestiketjusta mitään mutta oma kone on 60HP vuodelta 1986 ja nytkö se sitten yhtäkkiä hajoaa tuon venttiilin takia ?? Mitä sitten minun pitäisi tehdä ? Kone käy niin sievästi ja varmasti kun vain bensaa riittää eikä kulutuskaan ole kohtuutonta.


      • ??????? kirjoitti:

        Moro

        En juurikaan ymmärrä tästä viestiketjusta mitään mutta oma kone on 60HP vuodelta 1986 ja nytkö se sitten yhtäkkiä hajoaa tuon venttiilin takia ?? Mitä sitten minun pitäisi tehdä ? Kone käy niin sievästi ja varmasti kun vain bensaa riittää eikä kulutuskaan ole kohtuutonta.

        Saman sorttinen koneeni (60 FET vm 85) toimi myös hienosti juhannukseen asti,
        jolloin kone jumitti muutamassa sekunnissa. Avasin koneen ja alhaalta toinen kampiakselin laakeri oli jumissa, myös viereinen keskilaakeri rallatteli viimeisiään.

        Myös aiemmin varaosiksi ostamassani koneessa oli sama laakeri jumissa.

        Tällä palstalla oli myös samanlaisia laakeririkkoja.

        Syytä etsiessä huomio kiinnittyi viiteen letkuun, jotka kiertelivät moottoria.

        Mielestäni ne kuljettavat öljyistä bensaa ylimmäiselle kampiakselin laakerille sekä kiertokankien että kampiakselin laakerien läheisyyteen.

        Kaikissa kolmessa moottorissa - myös nykyisessä- oli monta viallista venttiiliä.

        Viestiketjun aloittamisen tarkoituksena oli synnyttää rakentavaa keskustelua venttiilien tarkoituksesta ja tarkastaa niiden toimivuus esim. huollon yhteydessä.


      • mutta.....
        KOKEVA kirjoitti:

        Saman sorttinen koneeni (60 FET vm 85) toimi myös hienosti juhannukseen asti,
        jolloin kone jumitti muutamassa sekunnissa. Avasin koneen ja alhaalta toinen kampiakselin laakeri oli jumissa, myös viereinen keskilaakeri rallatteli viimeisiään.

        Myös aiemmin varaosiksi ostamassani koneessa oli sama laakeri jumissa.

        Tällä palstalla oli myös samanlaisia laakeririkkoja.

        Syytä etsiessä huomio kiinnittyi viiteen letkuun, jotka kiertelivät moottoria.

        Mielestäni ne kuljettavat öljyistä bensaa ylimmäiselle kampiakselin laakerille sekä kiertokankien että kampiakselin laakerien läheisyyteen.

        Kaikissa kolmessa moottorissa - myös nykyisessä- oli monta viallista venttiiliä.

        Viestiketjun aloittamisen tarkoituksena oli synnyttää rakentavaa keskustelua venttiilien tarkoituksesta ja tarkastaa niiden toimivuus esim. huollon yhteydessä.

        Ok en vain käsitä miksi tuo tapahtuisi nyt yhtäkkiä n.22 hyvin ajetun vuoden jälkeen ? Mielestäni kone on osoittanut luotettavuutensa tuona aikana ja mikäli tosiaan tuo esittämäsi tapahtuisi niin aivan hirveän paljon ei harmita koska pääsen perämoottorikaupoille ostamaan hivenen tehokkaampaa konetta. Hieman kuitenkin epäilen koska ei tämän varmenpaa konetta ole kohdalle sattunut.

        Tuon ikäisen 2 tahti koneen huolto tulee hoidettua itse eli huoltokulut ovat pienet ja tarvittavat osat tilaan suoraan jenkeistä edullisesti.


      • korjaus
        mutta..... kirjoitti:

        Ok en vain käsitä miksi tuo tapahtuisi nyt yhtäkkiä n.22 hyvin ajetun vuoden jälkeen ? Mielestäni kone on osoittanut luotettavuutensa tuona aikana ja mikäli tosiaan tuo esittämäsi tapahtuisi niin aivan hirveän paljon ei harmita koska pääsen perämoottorikaupoille ostamaan hivenen tehokkaampaa konetta. Hieman kuitenkin epäilen koska ei tämän varmenpaa konetta ole kohdalle sattunut.

        Tuon ikäisen 2 tahti koneen huolto tulee hoidettua itse eli huoltokulut ovat pienet ja tarvittavat osat tilaan suoraan jenkeistä edullisesti.

        Minulla 40:nen Yamaha vuodelta -86 ja toimii täysin moitteetta todella vaativissakin olosuhteissa. Ei tuorevoitelujärjestelmää ja todella kiitollinen ja helppo huollettava. Olisiko nyt huolestuttava viasta joka saattaa tulla yhtäkkiä ja jota ei yhdelläkään kaverilla ole koneissaan (vastaavissa) ole ilmaantunut?

        Samalla voi sitten stressata ensi kesän säistä ja mahdollisista tulevista sairauksistaan.


      • mutta..... kirjoitti:

        Ok en vain käsitä miksi tuo tapahtuisi nyt yhtäkkiä n.22 hyvin ajetun vuoden jälkeen ? Mielestäni kone on osoittanut luotettavuutensa tuona aikana ja mikäli tosiaan tuo esittämäsi tapahtuisi niin aivan hirveän paljon ei harmita koska pääsen perämoottorikaupoille ostamaan hivenen tehokkaampaa konetta. Hieman kuitenkin epäilen koska ei tämän varmenpaa konetta ole kohdalle sattunut.

        Tuon ikäisen 2 tahti koneen huolto tulee hoidettua itse eli huoltokulut ovat pienet ja tarvittavat osat tilaan suoraan jenkeistä edullisesti.

        Jos kunnollinen laakereiden voitelu hiljalleen hiipuu, tulee laakerin loppuä täkkiä.

        Pientä kolinan lisääntymistä, esim. käynnistäessä, ei ehkä huomaa.

        Itsekin tilasin osat täältä, eikä maksanut paljon.

        http://www.boats.net/parts/detail/yamaha/Y-688-11370-00-00.html

        http://www.boats.net/parts/detail/yamaha/Y-650-11370-00-00.html


      • homma työnä

      • homma työnä kirjoitti:

        on vaihtaa nuo venttiilit ?

        Tähänkin olisi hyvä saada ammattimiehen vastaus, mutta itse tein näin.

        Irrottelin edessä olevat apulaitteet, öljysäiliön ja ryyppysolenoidin, jolloin näkyviin tulee kolme imuventtiilien vieressä olevaa venttiiliä.
        Alimmainen, öljypumpun lähellä oleva oli vaikein irrottaa. Irrotin venttiililtä lähtevän letkun ja puhalsin muoviletkulla venttiiliin. Ylimmäinen ja alimmainen eivät toimineet ollenkaan ja keskimmäinen vuoti vähän.
        Muut kaksi venttiiliä, alimman kaasarin alla ja boxin etupuolella toimivat, joten jätin ne toistaiseksi vaihtamatta.

        Venttiilit irrotin JAKARILLA. Asettelin leuat napakasti venttiilin kupeisiin ja niivittelin varovasti edestakaisin samalla hieman ulos vetäen.

        Uudet kiinnitin Loctite 648:aa pikkuisen kauloihin sipaisemalla.

        Lohkoon on merkitty liittimen suunta.








        http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1989/70ETLF/CYLINDER CRANKCASE/parts.html


      • japo
        KOKEVA kirjoitti:

        Tähänkin olisi hyvä saada ammattimiehen vastaus, mutta itse tein näin.

        Irrottelin edessä olevat apulaitteet, öljysäiliön ja ryyppysolenoidin, jolloin näkyviin tulee kolme imuventtiilien vieressä olevaa venttiiliä.
        Alimmainen, öljypumpun lähellä oleva oli vaikein irrottaa. Irrotin venttiililtä lähtevän letkun ja puhalsin muoviletkulla venttiiliin. Ylimmäinen ja alimmainen eivät toimineet ollenkaan ja keskimmäinen vuoti vähän.
        Muut kaksi venttiiliä, alimman kaasarin alla ja boxin etupuolella toimivat, joten jätin ne toistaiseksi vaihtamatta.

        Venttiilit irrotin JAKARILLA. Asettelin leuat napakasti venttiilin kupeisiin ja niivittelin varovasti edestakaisin samalla hieman ulos vetäen.

        Uudet kiinnitin Loctite 648:aa pikkuisen kauloihin sipaisemalla.

        Lohkoon on merkitty liittimen suunta.








        http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1989/70ETLF/CYLINDER CRANKCASE/parts.html

        hei bensat kulkee koneelle kaasuttajasta oli sit kyseessä seos tai tuorevoitelukone ja seoskoneessa menee öljytkin mukana


      • korjaus
        japo kirjoitti:

        hei bensat kulkee koneelle kaasuttajasta oli sit kyseessä seos tai tuorevoitelukone ja seoskoneessa menee öljytkin mukana

        Muistan, että 2T Suzuki mp-koneissa oli aikoinaan näitä "letkuvirityksiä" venttiileineen ja tuolloin niiden tehtävä ei ollut voitelu, vaan jonkinlainen paineentasaus. Monet poistivat koko letkuviritykset hevonvittuun, mutta en kuitenkaan näin tekisi.

        Siis jos kyseessä olisi voiteluputket, niin millä ihmeellä sen voiteluun tarvittavan, bensiinikaasuhöyryssä olevan öljyn saisi etenemään optimisti putkia pitkin jotka ovat koneen ulkopuolella, aivan eri lämpötilassa kuin koko moottori. En ole koskaan kuullut tuota teoriaa mistään muualta, enkä nytkään siitä kiinnostuneena löytänyt MITÄÄN asiaan viittaavaa ulkomaisilta sivuilta.

        En usko ollenkaan, että yli 20 vuotta vanhan koneen laakerivikaan tarvitaan mitään muuta kuin se, että tunnit ovat tulleet täyteen.


      • japo kirjoitti:

        hei bensat kulkee koneelle kaasuttajasta oli sit kyseessä seos tai tuorevoitelukone ja seoskoneessa menee öljytkin mukana

        Nämä lutkuttimet toimii mielestäni ihan samalla tavalla sekä seos- että tuoreöljykoneissa.

        Tuoreöljykone imaisee öljyt kaasarin imukanavaan siitä joskus kirkkaana olleesta letkusta, johon öljypymppu tarjoaa tavaraa vähän toisenlaisen lutkuttimen kautta (kirkkaan ja mustan letkun välissä. Pumppu ei mielestäni voitele suoraan laakereita.

        Imuvaiheen aikana paine laskee voimakkaasti heti imuventtiilin jälkeen, jolloin bensa höyrystyy helpommin kuin öljy ja "rikastunut" öljy imaistaan ja työnnetään seuraavan vaiheen aikana naapurisylinterin alareunaan,josta se voitelee kiertokankea ja kampiakselin laakeria.


      • japo
        KOKEVA kirjoitti:

        Nämä lutkuttimet toimii mielestäni ihan samalla tavalla sekä seos- että tuoreöljykoneissa.

        Tuoreöljykone imaisee öljyt kaasarin imukanavaan siitä joskus kirkkaana olleesta letkusta, johon öljypymppu tarjoaa tavaraa vähän toisenlaisen lutkuttimen kautta (kirkkaan ja mustan letkun välissä. Pumppu ei mielestäni voitele suoraan laakereita.

        Imuvaiheen aikana paine laskee voimakkaasti heti imuventtiilin jälkeen, jolloin bensa höyrystyy helpommin kuin öljy ja "rikastunut" öljy imaistaan ja työnnetään seuraavan vaiheen aikana naapurisylinterin alareunaan,josta se voitelee kiertokankea ja kampiakselin laakeria.

        näytä kuva missä on seoskoneen sun mainitsemat venttiilit sä unohdat et myös mäntä tarvitsee voitelua. voihan tuoreöljykoneesta ottaa pois pumpun ja ajaa
        sillä seoskoneena. kaikissa koneissa öjy sekoitetaan bensaan lopuksi sillä saavutetaan tasainen leviäminen kaikille pinnoille siis 2T koneissa.


      • japo kirjoitti:

        näytä kuva missä on seoskoneen sun mainitsemat venttiilit sä unohdat et myös mäntä tarvitsee voitelua. voihan tuoreöljykoneesta ottaa pois pumpun ja ajaa
        sillä seoskoneena. kaikissa koneissa öjy sekoitetaan bensaan lopuksi sillä saavutetaan tasainen leviäminen kaikille pinnoille siis 2T koneissa.

        En näytä kuvaa. Tuossa pöydällä on kaksi kyysikymppisen seoskoneen lohkoa ja niissä on venttiilit ja letkut ihan samoissa paikoissa kuin tuoreöljykoneessa.

        Edellisessä "Ihan sama"- viestissäni yritin sepustaa seos- ja tuoreöljykoneen samanlaisuutta imuventtiililtä eteenpäin.
        Ne "minun" venttiit eivät tietenkään ime kaikkea öljyä bensasta, vaan ainoastaan imuventtiilin ympärille, lohkoon tiivistyneen öljyn.
        Kun katsoo avatusta koneesta kampikammiosta imuventtiilille päin, niin asia selviää paremmin. Suuaukko on muotoiltu niin että se kerää lohkon pinnalta tavaraa tälle "voiteluventtiilille".


      • IHMEESSÄ
        KOKEVA kirjoitti:

        En näytä kuvaa. Tuossa pöydällä on kaksi kyysikymppisen seoskoneen lohkoa ja niissä on venttiilit ja letkut ihan samoissa paikoissa kuin tuoreöljykoneessa.

        Edellisessä "Ihan sama"- viestissäni yritin sepustaa seos- ja tuoreöljykoneen samanlaisuutta imuventtiililtä eteenpäin.
        Ne "minun" venttiit eivät tietenkään ime kaikkea öljyä bensasta, vaan ainoastaan imuventtiilin ympärille, lohkoon tiivistyneen öljyn.
        Kun katsoo avatusta koneesta kampikammiosta imuventtiilille päin, niin asia selviää paremmin. Suuaukko on muotoiltu niin että se kerää lohkon pinnalta tavaraa tälle "voiteluventtiilille".

        MISSÄ JA MITÄ IHMEEN VENTTIILEJÄ TARKOITATTE? alkoi huolestuttaa, itselläni 90 Hp jammu -87 ?? haluisin tietää että ei tulisi mitään harmittavia takaiskuja vesillä, kone pelannut todella hienosti ja pelaa vieläkin ja toivottavasti jatkossakin..
        Siis missä ne voiteluventtiilit on ? onko 3 sylinterisessä jammussa? mistä tietää onko ne rikki ?


      • löytyvät
        IHMEESSÄ kirjoitti:

        MISSÄ JA MITÄ IHMEEN VENTTIILEJÄ TARKOITATTE? alkoi huolestuttaa, itselläni 90 Hp jammu -87 ?? haluisin tietää että ei tulisi mitään harmittavia takaiskuja vesillä, kone pelannut todella hienosti ja pelaa vieläkin ja toivottavasti jatkossakin..
        Siis missä ne voiteluventtiilit on ? onko 3 sylinterisessä jammussa? mistä tietää onko ne rikki ?

        nelitahtikoneesta, kakstahtisessa ei nyt vaan ole venttiilejä.Pojat vedättävät.
        Kotona tuolla vajassa kolme jammua pihalla kaksi,ei vaan löydy venttiilejä.


      • Roope..
        löytyvät kirjoitti:

        nelitahtikoneesta, kakstahtisessa ei nyt vaan ole venttiilejä.Pojat vedättävät.
        Kotona tuolla vajassa kolme jammua pihalla kaksi,ei vaan löydy venttiilejä.

        takaiskuventiileistä!!!


      • käsittävän
        löytyvät kirjoitti:

        nelitahtikoneesta, kakstahtisessa ei nyt vaan ole venttiilejä.Pojat vedättävät.
        Kotona tuolla vajassa kolme jammua pihalla kaksi,ei vaan löydy venttiilejä.

        asiasta yhtään mitään. Kyse ei ole nelarista.


      • Avulias Anselmi
        käsittävän kirjoitti:

        asiasta yhtään mitään. Kyse ei ole nelarista.

        Sekoittaa öljyt suoraan bensan joukkoon, ja ottaa koko tuorevoitelun pois pelistä, niin ei ole murhetta venttiileistä. Noin 1,2% seos, ja avot voitelee vaikeissakin olosuhteissa.


      • IHMEESSÄ kirjoitti:

        MISSÄ JA MITÄ IHMEEN VENTTIILEJÄ TARKOITATTE? alkoi huolestuttaa, itselläni 90 Hp jammu -87 ?? haluisin tietää että ei tulisi mitään harmittavia takaiskuja vesillä, kone pelannut todella hienosti ja pelaa vieläkin ja toivottavasti jatkossakin..
        Siis missä ne voiteluventtiilit on ? onko 3 sylinterisessä jammussa? mistä tietää onko ne rikki ?

        Faktaa:

        1. Minulla on kaksi Yamaha 60 FET vm85 raatoa, joista kummastakin on sama kampiakselin laakeri hajonnut.

        2. Minulla on yksi hyvin toimiva Yamaha 60 FETOL vm89 (Autolube).

        3. Kaikissa näissä on 5 toiminnaltaan polkupyörän venttiilin kaltaista venttiiliä lohkossa.

        Kuvassa osat 3 ( kolmosessa livenä viistottu reuna) ja 4 Check valve assy

        http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1989/70ETLF/CYLINDER CRANKCASE/parts.html

        4. Jokaisesta venttiilistä lähtee letku, jonka toinen pää on liitetty lohkossa olevaan liittimeen.

        5. Venttiilissä olevan reiän halkaisija on n. 1,5 mm

        6. Omissa koneissani joissain venttiileissä puhallettu ilma kulkee vain toiseen suuntaan (ehjä), joissain molempiin suuntiin (risa). (Phyi)

        7. Halkaisin varovasti venttiilin, jossa ilma kulkee vain toiseen suuntaan.
        Siellä oli messinkisen suutinosan sisällä ruskea muovinen tms. levy, joka liikkui vapaasti suuttimen reijän ja neljän taivutetun messinkikynnen välissä. Eli tämä oli kuvan CHECK VALVE ASSY.

        7. Halkaisin varovasti venttiilin, jossa ilma kulki molempiin suuntiin.
        Ei ollut messinkisen osan sisällä mitään. Eli tämä oli viallinen CHECK VALVE ASSY.

        8. Paikallinen Yamaha-huolto sanoi ettei ko. venttiileille tarvitse mitään tehdä.

        9. En kuseta.


        FIKTIOTA:

        Mielestäni kyseiset venttiilit lisävoitelevat kiertokankien ja ja kampiakselien laakereita. Tarkempia sepustuksia aiemmissa viesteissäni.

        Venttiilin hajottua laakeri saa edellen voitelua, joko seo- tai tuoreöljystä, eikä poksahda heti.

        Venttiilissä oleva levy saattaa vanheta, kovettua ja murentua ajan ja kovan liikkeen vaikutuksesta. (liikkuu samaan tahtiin männän kanssa), ollen muutoin niin hienosti rakennetun koneen heikko kohta.


        Venttilit kannattaisi uusia, vaikkei niiden tarkoitus tällä palstalla selviäisikään.


      • KOKEVA kirjoitti:

        Faktaa:

        1. Minulla on kaksi Yamaha 60 FET vm85 raatoa, joista kummastakin on sama kampiakselin laakeri hajonnut.

        2. Minulla on yksi hyvin toimiva Yamaha 60 FETOL vm89 (Autolube).

        3. Kaikissa näissä on 5 toiminnaltaan polkupyörän venttiilin kaltaista venttiiliä lohkossa.

        Kuvassa osat 3 ( kolmosessa livenä viistottu reuna) ja 4 Check valve assy

        http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1989/70ETLF/CYLINDER CRANKCASE/parts.html

        4. Jokaisesta venttiilistä lähtee letku, jonka toinen pää on liitetty lohkossa olevaan liittimeen.

        5. Venttiilissä olevan reiän halkaisija on n. 1,5 mm

        6. Omissa koneissani joissain venttiileissä puhallettu ilma kulkee vain toiseen suuntaan (ehjä), joissain molempiin suuntiin (risa). (Phyi)

        7. Halkaisin varovasti venttiilin, jossa ilma kulkee vain toiseen suuntaan.
        Siellä oli messinkisen suutinosan sisällä ruskea muovinen tms. levy, joka liikkui vapaasti suuttimen reijän ja neljän taivutetun messinkikynnen välissä. Eli tämä oli kuvan CHECK VALVE ASSY.

        7. Halkaisin varovasti venttiilin, jossa ilma kulki molempiin suuntiin.
        Ei ollut messinkisen osan sisällä mitään. Eli tämä oli viallinen CHECK VALVE ASSY.

        8. Paikallinen Yamaha-huolto sanoi ettei ko. venttiileille tarvitse mitään tehdä.

        9. En kuseta.


        FIKTIOTA:

        Mielestäni kyseiset venttiilit lisävoitelevat kiertokankien ja ja kampiakselien laakereita. Tarkempia sepustuksia aiemmissa viesteissäni.

        Venttiilin hajottua laakeri saa edellen voitelua, joko seo- tai tuoreöljystä, eikä poksahda heti.

        Venttiilissä oleva levy saattaa vanheta, kovettua ja murentua ajan ja kovan liikkeen vaikutuksesta. (liikkuu samaan tahtiin männän kanssa), ollen muutoin niin hienosti rakennetun koneen heikko kohta.


        Venttilit kannattaisi uusia, vaikkei niiden tarkoitus tällä palstalla selviäisikään.

        Kyllä kaksitahtisessakin venttiilejä on.

        Näiden "voiteluventtilien" lisäksi kirjoitin imuventtiileistä, jotka ovat linkin kuvan numero ykkösiä. REED VALVE ASY

        http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1989/70ETLF/INTAKE/parts.html


      • 4-stroke
        KOKEVA kirjoitti:

        Kyllä kaksitahtisessakin venttiilejä on.

        Näiden "voiteluventtilien" lisäksi kirjoitin imuventtiileistä, jotka ovat linkin kuvan numero ykkösiä. REED VALVE ASY

        http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1989/70ETLF/INTAKE/parts.html

        Purin koko F60:sen (vm. 2009) enkä löytänyt niitä venttiileitä mistään.
        Osaatko vielä tarkentaa. Öljypummppu oli siinä ainakin pahassa paikassa, joten levitin koko moottorin.

        Sitten löytyi vielä sellainen joku pumppu kuulemma missä oli sellainen kuminen ratas.
        Siitä vaihteistosta lähtee sellainen letku.
        Olisikohan sitten se jota tarkoita vai ?

        Siinä se on pöydällä levällään koko perämoottori.

        Kiitos hyvistä neuvoista.


      • 4-stroke kirjoitti:

        Purin koko F60:sen (vm. 2009) enkä löytänyt niitä venttiileitä mistään.
        Osaatko vielä tarkentaa. Öljypummppu oli siinä ainakin pahassa paikassa, joten levitin koko moottorin.

        Sitten löytyi vielä sellainen joku pumppu kuulemma missä oli sellainen kuminen ratas.
        Siitä vaihteistosta lähtee sellainen letku.
        Olisikohan sitten se jota tarkoita vai ?

        Siinä se on pöydällä levällään koko perämoottori.

        Kiitos hyvistä neuvoista.

        Käy ostamassa vielä pari moottoria lisää, meiluimmin eri paikkakunnilta. Pura ne eri huoneissa. Kyllä jommassa kummassa pitäisi ainakin yksi venttiili olla.


      • 4-stroke kirjoitti:

        Purin koko F60:sen (vm. 2009) enkä löytänyt niitä venttiileitä mistään.
        Osaatko vielä tarkentaa. Öljypummppu oli siinä ainakin pahassa paikassa, joten levitin koko moottorin.

        Sitten löytyi vielä sellainen joku pumppu kuulemma missä oli sellainen kuminen ratas.
        Siitä vaihteistosta lähtee sellainen letku.
        Olisikohan sitten se jota tarkoita vai ?

        Siinä se on pöydällä levällään koko perämoottori.

        Kiitos hyvistä neuvoista.

        Käy ostamassa vielä pari moottoria lisää, meiluimmin eri paikkakunnilta. Pura ne eri huoneissa. Kyllä jommassa kummassa pitäisi ainakin yksi venttiili olla.


      • japo
        KOKEVA kirjoitti:

        Käy ostamassa vielä pari moottoria lisää, meiluimmin eri paikkakunnilta. Pura ne eri huoneissa. Kyllä jommassa kummassa pitäisi ainakin yksi venttiili olla.

        kerros ny mitä tekemistä on on imusarjan läpillä voitelun kanssa , ne on siellä ihan eri tarkoitusta varten.
        sit sun kaikki linkit on injektion koneista missä tietysti on enemmän letkuja.


      • KOKEVA kirjoitti:

        Käy ostamassa vielä pari moottoria lisää, meiluimmin eri paikkakunnilta. Pura ne eri huoneissa. Kyllä jommassa kummassa pitäisi ainakin yksi venttiili olla.

        Soitin Konekeskon perämoottorihuoltoon.

        Siellä vahvistivat venttiiliteoriani oikeaksi. Yamahan siirtymisen 1-prosenttisen seoksen käyttöön mahdollisti juuri tämä venttiilien ja letkujen muodostama lisävoitelusysteemi.

        Oikeassa Yamaha-huollossa näiden venttiilien kunto tarkastetaan. Huolto, josta itse kysyin tietoa venttiileistä ei ollut oikea valtuutettettu huolto, vaikka iso Yamaha-kyltti katolla olikin.


      • japo kirjoitti:

        kerros ny mitä tekemistä on on imusarjan läpillä voitelun kanssa , ne on siellä ihan eri tarkoitusta varten.
        sit sun kaikki linkit on injektion koneista missä tietysti on enemmän letkuja.

        Läppä eikä venttiili on varmaan oikeampi nimi.

        Tämä voiteluventtiili on läpän alapuolella.

        Imukanava on muotoiltu niin että seinämiin tiivistynyt öljy kerääntyy voiteluventtiilin lähtöpuolelle.

        Seos- ja tuoreöljykoneessa on on ihan samanlainen lisävoitelun letku- ja venttiilisysteemi.

        Tuoreöljykoneessa imaistaan voiteluöljy imukanavaan kaasarin jälkeen. (3 letkua lisää)

        Tuoreöljykoneessa ei pumppu voitele laakereita.

        En ole löytänyt kuvaa seoskoneesta, mutta itselläni olevissa seos- ja tuoreöljykoneissa lisävoitelusysteemit ovat täysin samanlaiset.


      • japo
        KOKEVA kirjoitti:

        Soitin Konekeskon perämoottorihuoltoon.

        Siellä vahvistivat venttiiliteoriani oikeaksi. Yamahan siirtymisen 1-prosenttisen seoksen käyttöön mahdollisti juuri tämä venttiilien ja letkujen muodostama lisävoitelusysteemi.

        Oikeassa Yamaha-huollossa näiden venttiilien kunto tarkastetaan. Huolto, josta itse kysyin tietoa venttiileistä ei ollut oikea valtuutettettu huolto, vaikka iso Yamaha-kyltti katolla olikin.

        onkos sulla varmaan hanskassa mikä ero on seos ja oilinjektion koneessa ?
        mistä sä meinaat et seoskone ottaa sen ylimääräisen oljyn kun ei oo säiliötä.
        meinaatkos et bensa/öljyseosta ajetaan kaasareitten ohi kampikammioon niitten reikien kautta ?? ei muuten varmaan kone toimi jos bensaa tulee muualta kuin kaasareista


      • japo kirjoitti:

        onkos sulla varmaan hanskassa mikä ero on seos ja oilinjektion koneessa ?
        mistä sä meinaat et seoskone ottaa sen ylimääräisen oljyn kun ei oo säiliötä.
        meinaatkos et bensa/öljyseosta ajetaan kaasareitten ohi kampikammioon niitten reikien kautta ?? ei muuten varmaan kone toimi jos bensaa tulee muualta kuin kaasareista

        Seos- ja tuoreöljykoneilla ei ole mitään eroa tämän lisävoitelusysteemin suhteen.

        Molemmat ottavat lisävoiteluöljyn imuläppien alta kampikammion puolelta ja kampikammion seinämältä.

        Imuläpästä tultuaan bensa höyrystyy alipaineessa helpommin kuin öljy.

        Osa öljystä tiivistyy voiteluventtiilien lähelle, josta paine-erosykäykset siirtävät voiteluaineen eteenpäin lähemmä kiertokankea ja kampiakselin laakeria.

        Yksi venttiili työntää tavaraa suoraan ylimmäiseen kampiakselin laakeriin.


      • japo
        KOKEVA kirjoitti:

        Seos- ja tuoreöljykoneilla ei ole mitään eroa tämän lisävoitelusysteemin suhteen.

        Molemmat ottavat lisävoiteluöljyn imuläppien alta kampikammion puolelta ja kampikammion seinämältä.

        Imuläpästä tultuaan bensa höyrystyy alipaineessa helpommin kuin öljy.

        Osa öljystä tiivistyy voiteluventtiilien lähelle, josta paine-erosykäykset siirtävät voiteluaineen eteenpäin lähemmä kiertokankea ja kampiakselin laakeria.

        Yksi venttiili työntää tavaraa suoraan ylimmäiseen kampiakselin laakeriin.

        et vastannu edellä esittämiin kysymyksiin mikset???


      • japo kirjoitti:

        et vastannu edellä esittämiin kysymyksiin mikset???

        "onkos sulla varmaan hanskassa mikä ero on seos ja oilinjektion koneessa ?" Vastaus: Kyllä on.

        "mistä sä meinaat et seoskone ottaa sen ylimääräisen oljyn kun ei oo säiliötä."
        Vastaus: Seosbensasta.

        "meinaatkos et bensa/öljyseosta ajetaan kaasareitten ohi kampikammioon niitten reikien kautta ?? "
        Vastaus: En meinaa.


      • KOKEVA kirjoitti:

        Soitin Konekeskon perämoottorihuoltoon.

        Siellä vahvistivat venttiiliteoriani oikeaksi. Yamahan siirtymisen 1-prosenttisen seoksen käyttöön mahdollisti juuri tämä venttiilien ja letkujen muodostama lisävoitelusysteemi.

        Oikeassa Yamaha-huollossa näiden venttiilien kunto tarkastetaan. Huolto, josta itse kysyin tietoa venttiileistä ei ollut oikea valtuutettettu huolto, vaikka iso Yamaha-kyltti katolla olikin.

        Onko niitä viallisia venttiileitä löytynyt?


      • Ykä2
        japo kirjoitti:

        et vastannu edellä esittämiin kysymyksiin mikset???

        Japo, koeta ajatella. Kampikammion paineenvaihtelu pumppaa letkua pitkin öljyisen bensan sekoitusta sen takaiskuventtiilin kautta paikkaan, missä sitä kipeimmin tarvitaan.
        Öljy tiivistyy sinne kaasarin taakse, ihan niin kuin Kokeva on yrittänyt sitkeästi selittää. Sieltä se on saatavissa osittain kyseiseen mekanismiin ja työnnettyä laakerien lähelle. On tasan yhden tekevää erottuuko se öljy seosbensasta, vai ajautuuko tuoreöljykoneen syötön öljy sen keräyspisteen lähettyville.

        Jotta "keksinnön" maine ei menisi Yamahalle, kaivetaan vähän muistia. Jo 30-luvulla eräissä Pentan koneissa käytettiin samaa periaatetta, öljy kerättiin kampikammion pohjalta ja työnnettiin takaiskuventtiilin avittamana kampiakselin ylimmälle laakerille, joka oli siihen aikaan liukusellainen. Samaa teknologiaa käytti mm. Scott Atwater ainakin 10 hv -56 mallissaan.
        Kuten näkyy, ei kovin paljon uutta tekniikkaa ole tässä esitetty, on vain kaivettu vanhoja keksintöjä uudestaan käyttöön.
        Se, että ne takaiskuventtiilit kuluu ja rikkoutuu jossain vaiheessa pitämättä sen kummempaa ääntä itsestään, on ketjun aloittaneen jutun pointti ja ei ilmeisesti turha.


      • Tilaat?
        mutta..... kirjoitti:

        Ok en vain käsitä miksi tuo tapahtuisi nyt yhtäkkiä n.22 hyvin ajetun vuoden jälkeen ? Mielestäni kone on osoittanut luotettavuutensa tuona aikana ja mikäli tosiaan tuo esittämäsi tapahtuisi niin aivan hirveän paljon ei harmita koska pääsen perämoottorikaupoille ostamaan hivenen tehokkaampaa konetta. Hieman kuitenkin epäilen koska ei tämän varmenpaa konetta ole kohdalle sattunut.

        Tuon ikäisen 2 tahti koneen huolto tulee hoidettua itse eli huoltokulut ovat pienet ja tarvittavat osat tilaan suoraan jenkeistä edullisesti.

        Multa meni Yamaha 60 Fetolista öljypumppu,seurauksena mahdolinen kampiakselin vaurio.Uusi kampiakselikokonaisuus maksaa 2300€,öljypumppu 600€,lisäksi työt,tämä siis merkkihuollossa.Kone on ollut minulla vuodesta 1994,ja olut idioottivarma.Mistä siis tilaat jenkeistä,laita linkki vaikka.


      • Tilaat? kirjoitti:

        Multa meni Yamaha 60 Fetolista öljypumppu,seurauksena mahdolinen kampiakselin vaurio.Uusi kampiakselikokonaisuus maksaa 2300€,öljypumppu 600€,lisäksi työt,tämä siis merkkihuollossa.Kone on ollut minulla vuodesta 1994,ja olut idioottivarma.Mistä siis tilaat jenkeistä,laita linkki vaikka.

        Itse tilasin ja tilaan täältä:

        http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1989/70ETLF/CRANK%20PISTON/parts.html


        Rahtikuluiksi arvioivat kampiakselille 120-150 $, eli koko homman hinta vähän päälle 700 € alv 22%. Tulli on muutaman prosentin, mutta sitä ei peritä, jos jää alle 10€. Osat tuli parissa viikossa.

        Kannattaa ennen tilausta selvittää oikeat osanumerot esim Yamahan sivuilta.

        Itselleni tuli männänrenkaat 2-renkaiseen mäntään.


      • Vastauksesta
        KOKEVA kirjoitti:

        Itse tilasin ja tilaan täältä:

        http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1989/70ETLF/CRANK%20PISTON/parts.html


        Rahtikuluiksi arvioivat kampiakselille 120-150 $, eli koko homman hinta vähän päälle 700 € alv 22%. Tulli on muutaman prosentin, mutta sitä ei peritä, jos jää alle 10€. Osat tuli parissa viikossa.

        Kannattaa ennen tilausta selvittää oikeat osanumerot esim Yamahan sivuilta.

        Itselleni tuli männänrenkaat 2-renkaiseen mäntään.

        Kiitos vastauksesta,tarttee harkita mitä tuon kanssa nyt tekee.


      • Yammuman
        KOKEVA kirjoitti:

        Nämä lutkuttimet toimii mielestäni ihan samalla tavalla sekä seos- että tuoreöljykoneissa.

        Tuoreöljykone imaisee öljyt kaasarin imukanavaan siitä joskus kirkkaana olleesta letkusta, johon öljypymppu tarjoaa tavaraa vähän toisenlaisen lutkuttimen kautta (kirkkaan ja mustan letkun välissä. Pumppu ei mielestäni voitele suoraan laakereita.

        Imuvaiheen aikana paine laskee voimakkaasti heti imuventtiilin jälkeen, jolloin bensa höyrystyy helpommin kuin öljy ja "rikastunut" öljy imaistaan ja työnnetään seuraavan vaiheen aikana naapurisylinterin alareunaan,josta se voitelee kiertokankea ja kampiakselin laakeria.

        20hv jammu -89. Toiminut moitteetta kunnes:

        1. Startti ei pyöritä, akussa virtaa. Kone ikäänkuin täysin tukossa
        2. Bensaletku irti, käynnistyy vaikeasti, bensaa lentää pakoputkesta veteen runsaasti
        3. Koneesta kuuluu metallisia "kiljahduksia" etenkin 2000rpm tiputuksesta tyhjäkäynnille

        Kone huoltoon:

        Kampiakselin laakeri täysin tuusana. Kone sen ikäinen että koneremontti luokkaa 1000eur. Huoltoliike vahvistaa 20v kokemuksella, että Yamahan 2-t koneissa tyyppivikana.

        Mista johtuu, ei tarkkaa tietoa, mutta teoria on mahdollinen. Jos siis haluaa vanhan pysyvän kunnossa, kannattaa ottaa onkeen. Oman koneen hajoaminen tapahtui täysin arvaamatta.


      • Jaa...maha

        Kiitokset KOKEVA:lle öljyisistä vinkeistä sekä hyvästä verkkokauppalinkistä.

        Yamaha 60FETOL koneeni ei lataa. Kierroslukumittari toimii satunnaisesti. Sen mittaus kai perustuu puolista saatavan vaihtojännitteen taajuuden mittaukseen??? Johtojen liitokset ovat silmämääräisesti katsottuna moitteettoman näköisiä. Vauhtipyörää en viitsinyt ryhtyä "veden päällä" irrottamaan puolien silmäilyä varten. Olettasiin vian olevan joko "säätimessä" (...tai tasasuuntaaja, mikä lie...musta "tikkuaski") tai puolassa/puolissa?


        Eli, mitä DC tai 50Hz AC mittarin (Fluke) tulisi näyttää puolalta saatavaa jännitettä mitattaessa? Omassani jännite vaihtelee 50Hz AC mittauksella n. 1,5 - 2VAC vähän kierroksia nostettaessa. DC mittaus näyttää likimain 0 VDC.


      • avuton aatu
        mutta..... kirjoitti:

        Ok en vain käsitä miksi tuo tapahtuisi nyt yhtäkkiä n.22 hyvin ajetun vuoden jälkeen ? Mielestäni kone on osoittanut luotettavuutensa tuona aikana ja mikäli tosiaan tuo esittämäsi tapahtuisi niin aivan hirveän paljon ei harmita koska pääsen perämoottorikaupoille ostamaan hivenen tehokkaampaa konetta. Hieman kuitenkin epäilen koska ei tämän varmenpaa konetta ole kohdalle sattunut.

        Tuon ikäisen 2 tahti koneen huolto tulee hoidettua itse eli huoltokulut ovat pienet ja tarvittavat osat tilaan suoraan jenkeistä edullisesti.

        Minunkin letkuni lakkasi toimimasta vasta 65 käyttövuoden jäkeen,ja venttiilini
        päästää vähän väliä kammiosta aineet pihalle .V...ttaa.


    • automaatioasentaja

      Ompas erikoinen inttämisketju. Ensinnäkään en ole ikinä täydellisesti luottanut keneenkään kaupalliseen auto- tai perämoottoriasentajaan. He puhuvat yleensä omaan pussiinsa ja peittelevät hutilointejaan.
      Itselläni on ihan erilainen venemoottori mutta mikäli perämoottorissa on jotain pieniä muovisia venttiileitä niin ihan varmasti niillä on joku tarkoitus ja ihan varmasti ne hajoavat aikanaan ja hajotessaan saavat aikaiseksi suurempaa tuhoa.
      Meillä teollisuudessa on jonkinverran kalliimmat vempaimet kyseessä joten niihin vaihdetaan pikkuosia, ja isompiakin jo silloin kun ne ovat vielä ehjiä ja näin estetään suuret tuhot. Mikäli minulle joku toinen asentaja kertoisi jostain tyyppiviasta niin ottaisin sen hyvillä mielin vastaan enkä alkaisi heti vänkäämään vastaan. Toki tutkiskelisin asian huolellisesti mutta olisin vinkeistä kiitollinen. Näin meillä tehdäänkin. Asioita ei pimitetä toisilta vaan puhalletaan yhteen hiileen, sekä talon omat asentajat että nuo laitteiden valmistajien asentajat. Ja hommat toimii sekä koneet rallattaa rikkotumatta. Sitä sanotaa ennaltaehkäisyksi eli huolletaan ettei vikoja tulisi.

      • Täytyy vielä lisätä voiteluventtiilien toimintaan sylinterien painepuolen pintojen lisävoitelu.

        Kolme voiteluventtiileistä lähtevää letkua työntävät öljyä laakereiden lisäksi myös sylinterien painepuolen pinnoille.

        Joten, jos autolubekoneen muuttaa seoskoneeksi, ja voiteluventtiilit ovat vialliset, jää voitelu vajaaksi.

        Käyttämällä liian öljyistä bensaa kone karstoittuu pahemmin.

        Venttiilit vaan kuntoon.


      • ...
        KOKEVA kirjoitti:

        Täytyy vielä lisätä voiteluventtiilien toimintaan sylinterien painepuolen pintojen lisävoitelu.

        Kolme voiteluventtiileistä lähtevää letkua työntävät öljyä laakereiden lisäksi myös sylinterien painepuolen pinnoille.

        Joten, jos autolubekoneen muuttaa seoskoneeksi, ja voiteluventtiilit ovat vialliset, jää voitelu vajaaksi.

        Käyttämällä liian öljyistä bensaa kone karstoittuu pahemmin.

        Venttiilit vaan kuntoon.

        hyvä juttu "KOKEVA", näin taas tuli selväksi että miksi kannattaa kysyä täältä asioita.
        Tietäjiä meillä riittää, mutta savolaisittain, puheet on sitten kuulijan vastuulla.
        Taidatkin olla suomen paras tietäjä itse sen koneesi kanssa, tsemppiä ja hyvää kesän jatkoa.


      • ... kirjoitti:

        hyvä juttu "KOKEVA", näin taas tuli selväksi että miksi kannattaa kysyä täältä asioita.
        Tietäjiä meillä riittää, mutta savolaisittain, puheet on sitten kuulijan vastuulla.
        Taidatkin olla suomen paras tietäjä itse sen koneesi kanssa, tsemppiä ja hyvää kesän jatkoa.

        Mikähän tässä voiteluventtiilijutussa Sinua nyt kaikertaa, kun et saa selvästi sanotuksi.


      • Venttiilien määrään
        KOKEVA kirjoitti:

        Mikähän tässä voiteluventtiilijutussa Sinua nyt kaikertaa, kun et saa selvästi sanotuksi.

        Mielenkiinnolla olen seurannut tätä keskustelua ja aion talven aikana vaihtaa varalta nuo venttiilit. Minulla on vuosimallin 1986 mallin 60FET kone joten tilaanko noita venttiileitä siis 5 kpl? Yritin laskea kuvasta noiden määrän mutta hieman jäi epäselväksi niiden sijainti. Koneen koppaa en ole vielä avannut joten sieltä se varmasti selviää kunhan saan veneen nostettua ylös.


      • Mitenkä
        Venttiilien määrään kirjoitti:

        Mielenkiinnolla olen seurannut tätä keskustelua ja aion talven aikana vaihtaa varalta nuo venttiilit. Minulla on vuosimallin 1986 mallin 60FET kone joten tilaanko noita venttiileitä siis 5 kpl? Yritin laskea kuvasta noiden määrän mutta hieman jäi epäselväksi niiden sijainti. Koneen koppaa en ole vielä avannut joten sieltä se varmasti selviää kunhan saan veneen nostettua ylös.

        Tuolla puhuttiin, että, jos autolube muutetaan seoskoneeksi, niin silloin on tämä voitelu jää viallisten venttiilien takia vajaaksi. Entä, jos on seoskone, jossa ei ole koskaan ollutkaan autolubea, onko sitten tätä vaaraa?


      • Venttiilien määrään kirjoitti:

        Mielenkiinnolla olen seurannut tätä keskustelua ja aion talven aikana vaihtaa varalta nuo venttiilit. Minulla on vuosimallin 1986 mallin 60FET kone joten tilaanko noita venttiileitä siis 5 kpl? Yritin laskea kuvasta noiden määrän mutta hieman jäi epäselväksi niiden sijainti. Koneen koppaa en ole vielä avannut joten sieltä se varmasti selviää kunhan saan veneen nostettua ylös.

        Kuvan kolmosia on 2 kappaletta (viistottu kulma) ja nelosia 3 kappaletta.
        Venttiiliin letkulla puhallettaessa ei ehjästä mene ilma läpi, mutta viallisesta menee.

        http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1989/70ETLF/CYLINDER CRANKCASE/parts.html


        http://www.boats.net/parts/detail/yamaha/Y-688-11370-00-00.html

        http://www.boats.net/parts/detail/yamaha/Y-650-11370-00-00.html


      • Mitenkä kirjoitti:

        Tuolla puhuttiin, että, jos autolube muutetaan seoskoneeksi, niin silloin on tämä voitelu jää viallisten venttiilien takia vajaaksi. Entä, jos on seoskone, jossa ei ole koskaan ollutkaan autolubea, onko sitten tätä vaaraa?

        Tämä venttiilisysteemi on samanlainen seos- ja autolubekoneessa, joten vikaantuminenkin on samanlainen.



      • VETOL
        KOKEVA kirjoitti:

        Alkaisi kohta olla aika tarkastaa näitä 2-tahti-jammujen voiteluventtiilejä.

        aika mennä välillä nukkuunkin.

        Ohjekirjassakin kehoitetaan tarkistaan oljyn kulkua muovisissa letkuissa, koneen käydessä.
        Etenkin pitkån varastoinnin jälkeen. Kun se oljy liikkuu letkussa yhteen suuntaa eli laakeriin päin, on kaikki hyvin.
        Ja suosittelee se kirjanenkin myös laittaan bensatankkiinkin öljyä käyttöön otettaessa.
        Itse laitan joka kevät tankkiin muutaman desin.


      • 60fet.vm84
        KOKEVA kirjoitti:

        Alkaisi kohta olla aika tarkastaa näitä 2-tahti-jammujen voiteluventtiilejä.

        Oot ilmeisesti purkanut muutaman 60hv yamahan. Pystyt varmaan kertomaan että onko kampiakselin yläpäässä stefa näkyvissä/vaihdettavissa samalla tavalla kuin alapäässä kampiakselia?
        Ei viitsi tahallaan rikkoa moottoria laihalla seosella!Niin ja kiitti tuosta takaiskuventtiili ohjeesta,meikän moottori sai lisäaikaa vielä!


      • 60fet.vm84 kirjoitti:

        Oot ilmeisesti purkanut muutaman 60hv yamahan. Pystyt varmaan kertomaan että onko kampiakselin yläpäässä stefa näkyvissä/vaihdettavissa samalla tavalla kuin alapäässä kampiakselia?
        Ei viitsi tahallaan rikkoa moottoria laihalla seosella!Niin ja kiitti tuosta takaiskuventtiili ohjeesta,meikän moottori sai lisäaikaa vielä!

        En ole koskaan vaihtanut, mutta luulisi onnistuvan. Stefa on samassa kuoressa neulalaakerin kanssa. Tämä kuori tulee lohkosta sentin verran ulos. Sytytyshärvelit kiertyy kuoren ulkopinnalla. Stefa näkyy hyvin ja sen voi varmaan varovasti vääntää kuoresta pois.

        Oikeesti vaihtaneet voinevat antaa oikeita ohjeita ja varoituksia.


        http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1987/70ETLH/CRANK PISTON/parts.html


      • 60fet.vm84
        KOKEVA kirjoitti:

        En ole koskaan vaihtanut, mutta luulisi onnistuvan. Stefa on samassa kuoressa neulalaakerin kanssa. Tämä kuori tulee lohkosta sentin verran ulos. Sytytyshärvelit kiertyy kuoren ulkopinnalla. Stefa näkyy hyvin ja sen voi varmaan varovasti vääntää kuoresta pois.

        Oikeesti vaihtaneet voinevat antaa oikeita ohjeita ja varoituksia.


        http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1987/70ETLH/CRANK PISTON/parts.html

        Moi.
        Otin vauhtipyörän irti.No tieto lisää tuskaa stefa vuotaa! lisäksi toinen joko lataus tai sytytys käämi on lämmenny rajusti.Lakat olivat sulaneet ja käämin langat irronneet!tosin toimii vielä. Eli olisko siulla ehjää käämiä jääny noista rikkoutuneista moottoreista jäljelle?
        Jos haluut myydä niin ota yhteyttä ([email protected])


        Niin Kyl se siun teoria pitää paikkansa niitten takaiskujen suhteen!


      • 60fet.vm84 kirjoitti:

        Moi.
        Otin vauhtipyörän irti.No tieto lisää tuskaa stefa vuotaa! lisäksi toinen joko lataus tai sytytys käämi on lämmenny rajusti.Lakat olivat sulaneet ja käämin langat irronneet!tosin toimii vielä. Eli olisko siulla ehjää käämiä jääny noista rikkoutuneista moottoreista jäljelle?
        Jos haluut myydä niin ota yhteyttä ([email protected])


        Niin Kyl se siun teoria pitää paikkansa niitten takaiskujen suhteen!

        Taidan laittaa toisen vielä ajokuntoon ja kolmannen pidän varaosina.

        Itse kokeilisin niihin puoliin sähkö- tai muuntajalakkaa.


      • 2tahti
        KOKEVA kirjoitti:

        Taidan laittaa toisen vielä ajokuntoon ja kolmannen pidän varaosina.

        Itse kokeilisin niihin puoliin sähkö- tai muuntajalakkaa.

        mulla on vm09 mercury optimax.kyllä tässä alkoi muakin nyt niin paljon huolestuttaa toi ventiili juttu että pitää lähteä purkamaan konetta ja ettii ja jos löytyy niitä ventiileitä ni katsoa niitten kunto jos vaikka eivät viime syksynä huollossa oo niitä kattonut.


      • 2tahti kirjoitti:

        mulla on vm09 mercury optimax.kyllä tässä alkoi muakin nyt niin paljon huolestuttaa toi ventiili juttu että pitää lähteä purkamaan konetta ja ettii ja jos löytyy niitä ventiileitä ni katsoa niitten kunto jos vaikka eivät viime syksynä huollossa oo niitä kattonut.

        Anteeksi 2tahti vastauksen viipyminen.

        Minut kutsuttiin pariksi viikoksi Italiaan Wärtsilän laivakonetehtaalle konsultoimaan näistä voiteluventtiileistä. Eivät ensin tienneet niitä olevankaan, kunnes joka koneesta löytyi 4 venttiiliä sylinteriä kohti- ja ihan samanlaisia kuin Jammussa.

        Sinun venttiiliongelmaasi löytynee vastaus täältä:

        http://www.vapaalehdykka.net/forum/index.php?topic=105.0


      • MN
        KOKEVA kirjoitti:

        Anteeksi 2tahti vastauksen viipyminen.

        Minut kutsuttiin pariksi viikoksi Italiaan Wärtsilän laivakonetehtaalle konsultoimaan näistä voiteluventtiileistä. Eivät ensin tienneet niitä olevankaan, kunnes joka koneesta löytyi 4 venttiiliä sylinteriä kohti- ja ihan samanlaisia kuin Jammussa.

        Sinun venttiiliongelmaasi löytynee vastaus täältä:

        http://www.vapaalehdykka.net/forum/index.php?topic=105.0

        Moi
        Sama juttu mulla 60FET-85,kampiakselin laakerit "leikkasi" varoittamatta vuosi sitten , vaihdoin laakerit siinä uskossa että niiden elinaika oli ohi , kone ei ollut eritysen paljon ajettu niin asia jäi pikkasen vaivaamaan ja olen sen jälkeen käyttänyt 2% seosta.
        Tarkistin tänään ne takaiskuventtiilit ja kolme niistä oli rikki just ne jotka ottavat imukurkusta!
        Ei muuta kuin suuret kiitokset Kokevalle.


      • oneosku
        MN kirjoitti:

        Moi
        Sama juttu mulla 60FET-85,kampiakselin laakerit "leikkasi" varoittamatta vuosi sitten , vaihdoin laakerit siinä uskossa että niiden elinaika oli ohi , kone ei ollut eritysen paljon ajettu niin asia jäi pikkasen vaivaamaan ja olen sen jälkeen käyttänyt 2% seosta.
        Tarkistin tänään ne takaiskuventtiilit ja kolme niistä oli rikki just ne jotka ottavat imukurkusta!
        Ei muuta kuin suuret kiitokset Kokevalle.

        Eihän tää aivan tänne kuulu mut kuitenkin eli mulla on40 heto yammu. Missä siinäkin on takaiskuventtiilit siinä autolube letkujen välissä. Yammu tykkää savuttaa käynistäessä mihinkä mulla meni hermo eli koppa auki ja ihmettelemään mistä savu johtuu. Pikku tutkimisen jälkeen totesin venttiilien olevan pelkkiä letkun jatkoja ilma liikkuu molempiin suuntiin ilman mitään onkelmia. Eli kun kone seisoo pari päivää käyttämättömänä nii ylin letku valuu takasin pumppuun päin onneks vaan mutkaan asti. Kaks alempaa pyttyä taas alkaa täyttyä kun ovat öljysäiliön pinnan alapuolella. Hauskinta tässä onkelmassa on se että kun soitin konekeskolle varmistääkseni että tutkimukseni on oikea. Niin sain vastaukseksi että savutus ei voi johtua venttiileistä vaan rikkinäisestä pensapumpun kalvosta jonka takia kaasareihin pääsee liikaa pensaa. no tuotapa en uskonut vaan tilasin uudet venttiilit jenkeistä.


      • tc-w3
        oneosku kirjoitti:

        Eihän tää aivan tänne kuulu mut kuitenkin eli mulla on40 heto yammu. Missä siinäkin on takaiskuventtiilit siinä autolube letkujen välissä. Yammu tykkää savuttaa käynistäessä mihinkä mulla meni hermo eli koppa auki ja ihmettelemään mistä savu johtuu. Pikku tutkimisen jälkeen totesin venttiilien olevan pelkkiä letkun jatkoja ilma liikkuu molempiin suuntiin ilman mitään onkelmia. Eli kun kone seisoo pari päivää käyttämättömänä nii ylin letku valuu takasin pumppuun päin onneks vaan mutkaan asti. Kaks alempaa pyttyä taas alkaa täyttyä kun ovat öljysäiliön pinnan alapuolella. Hauskinta tässä onkelmassa on se että kun soitin konekeskolle varmistääkseni että tutkimukseni on oikea. Niin sain vastaukseksi että savutus ei voi johtua venttiileistä vaan rikkinäisestä pensapumpun kalvosta jonka takia kaasareihin pääsee liikaa pensaa. no tuotapa en uskonut vaan tilasin uudet venttiilit jenkeistä.

        Ihme juttu että maailman paras ja varmatoimisin 2-t Jammu sisältää tällaisen "killerin", ja että osia ei saa jokaisen bilteman tai motonetin hyllystä...

        Noh, nää kaksitahtityperyydet onkin jo vähän passé


      • oneosku kirjoitti:

        Eihän tää aivan tänne kuulu mut kuitenkin eli mulla on40 heto yammu. Missä siinäkin on takaiskuventtiilit siinä autolube letkujen välissä. Yammu tykkää savuttaa käynistäessä mihinkä mulla meni hermo eli koppa auki ja ihmettelemään mistä savu johtuu. Pikku tutkimisen jälkeen totesin venttiilien olevan pelkkiä letkun jatkoja ilma liikkuu molempiin suuntiin ilman mitään onkelmia. Eli kun kone seisoo pari päivää käyttämättömänä nii ylin letku valuu takasin pumppuun päin onneks vaan mutkaan asti. Kaks alempaa pyttyä taas alkaa täyttyä kun ovat öljysäiliön pinnan alapuolella. Hauskinta tässä onkelmassa on se että kun soitin konekeskolle varmistääkseni että tutkimukseni on oikea. Niin sain vastaukseksi että savutus ei voi johtua venttiileistä vaan rikkinäisestä pensapumpun kalvosta jonka takia kaasareihin pääsee liikaa pensaa. no tuotapa en uskonut vaan tilasin uudet venttiilit jenkeistä.

        Puhaltelin minäkin niihin autolube-venttiileihin. Olivat vain yhteen suuntaan päästäviä mutta vain jäykempiä kuin voiteluventtilit.
        Taitaa olla ollut kesäpoika Keskon huollon puhelimessa, sillä vuotava bensapumpun kalvo päästää bensaa suoraan kampikammioon, eikä kaasariin, savutus ja nokeaminen kyllä lisääntyvät.
        Kannattaa se kalvokin tarkastaa.


      • oneosku
        KOKEVA kirjoitti:

        Puhaltelin minäkin niihin autolube-venttiileihin. Olivat vain yhteen suuntaan päästäviä mutta vain jäykempiä kuin voiteluventtilit.
        Taitaa olla ollut kesäpoika Keskon huollon puhelimessa, sillä vuotava bensapumpun kalvo päästää bensaa suoraan kampikammioon, eikä kaasariin, savutus ja nokeaminen kyllä lisääntyvät.
        Kannattaa se kalvokin tarkastaa.

        Juu tarkistan talven aikana mutta eikö rikkinäinen pumpunkalvo ilmottelis jollakin muullakin tavalla. kun kone käy aivan tasaisesti kunhan lopetta muutaman minuutin jälkeen savuttamisen.


      • oneosku kirjoitti:

        Juu tarkistan talven aikana mutta eikö rikkinäinen pumpunkalvo ilmottelis jollakin muullakin tavalla. kun kone käy aivan tasaisesti kunhan lopetta muutaman minuutin jälkeen savuttamisen.

        Omassa koneessa oli se kampikammion puoleinen kalvo- joka tuo voiman pumppaukseen kampikammion paine-eroista- rikki.
        Oire oli savuttaminen ja enempi röpöttävä tyhjäkäynti.
        Kaippa bensaakin paloi normaalia enemmän.
        Vika oli päällä kaiken aikaa eikä hävinnyt muutaman minuutin jälkeen.


    • Alkaa taas olla aika tarkastaa, onko omassa koneessa viallisia voiteluventtiileja.

      • Letkuista

        Herätetään tämä mielenkiintoinen juttu henkiin taas.

        Niden huhotoslutkujen kunto on hyvä tarkistaa välillä, tyhjäkäynti jne paranee jos ne toimivat, ja voitelukin voi parantua konetyypistä riippuen.

        Näitähän löytyy nyös esim mercureissa, ne poistaa kondensoituneen bensan koneen alaosasta matalilla kierroksilla.


    • Kyselin asiasta.

      Tyhjäkäynnillä kierrättävät öljyä kampuran ylälaakereille. Pidemmällä tyhjäkäynnillä öljyt valuu alas, joka tällä systeemillä ehkäistään. Kierroksillahan kone saa öljyn polttoaineen tai tuorevoitelun kautta. Karstat ja paskat koneessa ja kaasareissa huollon puute ne koneet rikkoo. 2.5% seoksella nou problem. Savuttaa pikkasen mutta voitelu on varma asia.

    • YAMAHATA

      Kysyisin mistä johtuu 50hv 2-tahti Yamahan vm.90 aivastelu ja sammuminen joutokäynnillä. Voisiko joku asian ymmärtävä kertoa. KIITOS. Mitkä on lääkkeet.

    • kokevako

      Aivastelun ja sammumisen syy joutokäynnillä on yleensä liian laiha seos.
      -osatehopiirissä voi olla roskia
      -seosruuvi liian kiinni
      -tiivisteet kampiakselin päissä vuotaa
      -tässä ketjussa toitotetut voiteluventtiilit vuotaa
      -ilmavuoto jossain muualla, esim bensapumpun käyttöletku.

    • maallikko

      Olisiko kokevalla sattumoisin kuvaa venttileistä? onko ne kahden moottorin värisen letkun päissä moottorin etupuolelta (kaasaripuoli) katsottuna vasemmalla?

      Toinen kysymys maallikolta, laiha seos tarkoittanee liian paljon ilmaa?

      • laiha seos

        Joo, miten tuota laihan seoksen ongelmaa pääsisi selvittämään? onko jotain testiä jolla voisi tsekata tuleeko ylipäätään liikaa ilmaa / mistä tulee?


      • KOKEVA

      • ilmausko

        Laiha seos tarkoittaa liian vähän polttoainetta.Ilmaa säädetään ns.kaasuläpällä
        Mäntä imee sitä ilmaa kaasarin kurkun kautta muodostaen sinne alipaineen
        jolloin seosruuvilla (virheellisesti jotkut kutsuvat sitä ilmaruuviksi)voidaan säätää
        polttoaineen määrää imetyssä ilmassa (vähemmän polttoainetta on laihaseos,
        enemmän polttoainetta on rikasseos),Erikseen on sitten pääsuutin joka on
        kiinteä (ei voi säätää) se voidaan vaihtaa erikokoiseksi(pienempi tai isompi
        rekäiseksi) tarpeen mukaan.


      • väritys
        laiha seos kirjoitti:

        Joo, miten tuota laihan seoksen ongelmaa pääsisi selvittämään? onko jotain testiä jolla voisi tsekata tuleeko ylipäätään liikaa ilmaa / mistä tulee?

        Liikaa ilmaa voi tulla jos kaasari on löysällä,tai läpän akseli on väljässä
        reiässä,eli saa lisää ilmaa suuttimien JÄLKEEN eikä näinollen vaikuta
        polttoaineen lisäsaantiin,jolloin polttoaineseos on LAIHAA ja voi
        aiheutta vaurion koneeseen voiteluhäiriönä.Tulpan väri ilmaisee polttoaineen
        seoksen oikean suhteen ,Musta nokinen on liian rikas,vaaleanharmaa jopa
        valkoinen on laiha ja vaarallisin,kauniin vaaleanruskea on oikea väri.
        Jos on useampi sylinteri ja useampi kaasari,jokainen säädetään erikseen
        seosruuvilla,että tulpat ovat saman väriset.Seosruuvit voivat ollaeritavalla
        auki keskenään,johtuen pystyasennosta jossa sylinterit ovat.


    • outonboard

      Mielenkiintoinen ketju, ehkä vähän liiankin sillä pitihän se omasta 50 detolista -89 purkaa öljysäiliö irti että näkee mitä sen takana oikein on. Mitään bensa/öljyseosletkuja takaiskuineen en löytänyt. Ainoastaan oilerin "takaiskut" näkyvät hyvinkin selvästi eikä tässä mene muu kuin 2tahtiöljy kaasarin kurkun tienoille. Koskisiko tämä kuitenkin vain tiettyjä moottoreita/vanhempia?

      Jostain syystä boatspistenetin räjäytyskuvat ei näy näytölläni. Ehkä en siten ehkä hiffaa mistä oikein puhutaan.

      Samaten kukaan ei tunnu tietävän jota myös kysyin tässä ketjussa onko 40H/50D mallisarjan kolmipyttyiset peruskoneet samoja olleet reilu 10 vuotta mutta oheislaitteet vain muuttuvat koneen ympärillä. Ts. jos tuosta -89 mallisesta koneestani räjähtäisi kaikki koneen ympärillä olevat laitteet vesilintua kohti, kävisikö esim. -97 varaosakoneesta toimivat vastaavat apulaitteet koneeseeni vain pulttaamalla kiinni? Tai vaikkapa eka autolube -87 vm. moottorin voisi päivittää "uudempaan" tekniikkaan.

    • Tapani K

      Johan on ihmisiä helppo jymäyttää, varmasti usean nimimerkin takana on sama kirjoittaja. Mitähän tyydytystä tämmöisestä voi saada. Noh, meitä on moneen junaan...

      Kesänjatkoja kaikille veneihmisille!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      30
      1760
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1520
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1471
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1392
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1312
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe