No ei kai silä niin väliä mille palstalle kirjoitaa, mutta henk.koht.on alkanut nyppimään käytännön elämässä tää käsite kasvisruuasta.Kun esim.sairaalaan ilmoitin ruokavalioksi kasvisruuan, tuli kanaa ja kalaa pöytään (ja minäen siis syö lihaa, kalaa enkä kanaa).Kävin sanomassa että haluan kasvisruokaa, jolloin ilmoitettiin että olisi pitänyt kirjoittaa lappuihin"lihaton kasvisruoka"!!!Äly hoi..Joten olisi kiva,että he jotka syövät esim.kalaa ja kanaa, sanoisivat vain olevansa syömättä punaista lihaa.Ihan vain käytännön syistä.:)
Kasvisruoka=kasvisruoka
7
1339
Vastaukset
- veikko
Kyllä te ronklaajat olette vaikeita. Ennen sellaisia, jotka eivät osanneet syödä tavallisimpia ruokia, sanottiin ronklaajiksi ja saivat järsiä pelkkää leipää. Ei ronklaajien vuoksi tehty eri ruokia. Jos ei kelpaa, niin on sitten ilman.
- Hyrrä
On ehkä turha vedota mitä ennen tehtiin, koska kaikenlaiset käsitykset mistäkin ovat muuttuneet reilusti tähän päivään. Ja kerro nyt vielä mitä tarkoitat "tavallisena ruokana"? Eikä sen pitäisi olla mitenkään vaikeaa tarjota kasvissyöjille haluamaansa kasvisruokaa, kun sellaista on ollut jo vuosikymmeniä.
- nimittelijä
Hyrrä kirjoitti:
On ehkä turha vedota mitä ennen tehtiin, koska kaikenlaiset käsitykset mistäkin ovat muuttuneet reilusti tähän päivään. Ja kerro nyt vielä mitä tarkoitat "tavallisena ruokana"? Eikä sen pitäisi olla mitenkään vaikeaa tarjota kasvissyöjille haluamaansa kasvisruokaa, kun sellaista on ollut jo vuosikymmeniä.
Kasvisyöjä saa tyytyä siihen mitä pöydästä löytyy. Syököön sitten salaattia, höyrystettyjä kasviksia tai porkkanalaatikkoa, jos niitä aterialla _kaikkia_ _varten_ on laitettu. Yhden ronklaajan oikkujen vuoksi ei kukaan järkevä ihminen ryhdy jotain erikseen laittamaan.
Itse laittakoon mitä haluaa, mutta turha kuvitella, muiden pomppivan oikkujensa vuoksi.
Maassa maan tavalla, talossa talon tavalla. Jos ei se tyyli sovi, pysyköön pois.
- Marulk
Sano muuta. Usein kasvisruoka onkin tuollaisissa vain tavallinen lihamenu ilman sitä lihaksen palaa - perunoita, salaattia yms. Lähes sääntönä on myös juustoa sisältävien aterioiden tarjoaminen kasvisruokana - maidon ja kananmunat nyt jotenkin ymmärtää, mutta miten ihmeessä vasikan vatsalaukusta tehty juoksute on kasvisruokaa lähelläkään? Ei ymmärrä. Kuulin muuten Vanhan ylioppilastalon edessä olevasta nakkikojusta saatavan "kasvishodareita", jotka siis ovatkin vain tavallisia hot dogeja kaikilla mausteilla - ilman nakkia. Saman hintaisia tietysti kuin ne suolenpätkän sisältävät.
- kokki
Esim. oppilaitoksessa/ ravintolassa/työpaikkaruokailussa kasvisruokana tai liharuoalle kasvisruokavaihtoehtona pidetään ruokaa, josta liha/kala/kana puuttuu eli pääraaka- aineena ovat kasvikset. Siis maidon, munien ja juuston käyttö on sallittua, jos kyseessä ei ole VEGE- ruoka, siis puhdas vegetaristiruokavalio. Tällaista (vege-)ruokaa ei kuitenkaan edes oppilaitoksilla ole velvollisuutta valmistaa/tarjota.
Tuo mainitsemasi kasvisruoka sairaalassa on pakko olla edellisen perusteella moka.
Ja edellisille ronklaamisesta kirjottaneille: keittiöalan ammattilaisena voin kertoa, että nykypäivänä asiakkailla on monia allergioita ja muita terveydellisiä vaivoja (mm.kihti,reuma) joista johtuen kasvisruokavalio on tärkeää. Ei siis aina ole kyse omasta tahdosta riippuvista valinnoista. Yst. terveisin eräs kokki.- ns.tavallinen kokki
.. meinaan minulla, kun nimimerkkisi oli kokki, niin mistä olet oppisi saanut kasvisruokien valmistukseen? Minun opiskeluaikanani -70 luvun lopulla, ei kertakaikkisesti tunnettu kasvisruokalijoiden joukkoa, ja näin ollen ei meillekään kasvisruokien valmistusta opetettu.
Tietysti kävimme läpi "normaalit" dieetit; diabetes,suolaton, maidoton, keliakia jne..
Minulla tilanne on nyt päällä, kun murrosikäinen tyttäreni haluaa vain syödä kasvisruokaa.
Onhan minulla ammattikirjallisuutta pitkä rivi hyllyssä, mutta jotenkin olen tyhjän päällä tämän asian kanssa. Tyttäreni käyttää maitotuotteita ja kanamunia ihan tavalliseen tapaan, mutta punainen liha, kala ja kana eivät kelpaa.
Mitä minun kannattaisi tehdä, lähdenkö uudelleen koulunpenkille hakemaan sivistystä vai opettelenko asian kantapään kautta? - Mira
ns.tavallinen kokki kirjoitti:
.. meinaan minulla, kun nimimerkkisi oli kokki, niin mistä olet oppisi saanut kasvisruokien valmistukseen? Minun opiskeluaikanani -70 luvun lopulla, ei kertakaikkisesti tunnettu kasvisruokalijoiden joukkoa, ja näin ollen ei meillekään kasvisruokien valmistusta opetettu.
Tietysti kävimme läpi "normaalit" dieetit; diabetes,suolaton, maidoton, keliakia jne..
Minulla tilanne on nyt päällä, kun murrosikäinen tyttäreni haluaa vain syödä kasvisruokaa.
Onhan minulla ammattikirjallisuutta pitkä rivi hyllyssä, mutta jotenkin olen tyhjän päällä tämän asian kanssa. Tyttäreni käyttää maitotuotteita ja kanamunia ihan tavalliseen tapaan, mutta punainen liha, kala ja kana eivät kelpaa.
Mitä minun kannattaisi tehdä, lähdenkö uudelleen koulunpenkille hakemaan sivistystä vai opettelenko asian kantapään kautta?Murrosikäisen tyttären olisi syytä opetella itse tekemään ruokansa, jos kerran vielä vaatii että sen pitäisi olla muun perheen ruoasta poikkeavaa!
Seuraa kuitenkin sen verran, että lapsesi saa kaikkia ravintoaineita riittävästi. Proteiinia (tärkeä lihasten rakennusaine erityisesti liikuntaa harrastavalle) esimerkiksi saa helposti normaalisti syöväkin liian vähän ja kasvisruokavaliolla vaara on vielä suurempi kun yleisimmät proteiininlähteet on liha-, kala- ja maitotuotteet.
Itse olen havainnut soijarouheen tosi hyväksi proteiininlähteeksi ja muutenkin käteväksi esim. valmiiden pata-ainespussiruokien yhteydessä kun ei tarvitse ruveta lihoja paistelemaan. Uskon, että se auttaa paljon sinunkin ruoanlaitto-ongelmiasi, sillä sitä voi käyttää ihan jauhelihan tapaan. Myös soijasuikaleet on ihan käteviä. Kasvissyöjälle liotusnesteenä pitää kai vaan olla kasvisliemi lihaliemen sijasta.
Toinen huomattava seikka kasvisruokavalioon siirtyessä on se, että monet tavallisten ruokaopusten kasvisruokaohjeet = kermassa ja juustossa uittamista. --> Seurauksena voi olla ikävä ylläri painonnousun muodossa.
- - - - - - -
Järjestävätköhän kansalaisopistot, marttaliitot, tms. kasvisruokakursseja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama805489Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1014481Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1354073Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.782826Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2022822Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?322666Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta832524Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl882274- 1822093
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko431666