Onko järkeä ostaa pariksi vuodeksi sijoitusasunto ja säästää siitä saatavat vuokratulot ja parin vuoden päästä myydä sijoitusasunto ja ostaa omakotitalo jossa asuu itse?
Eikös verotuksellisesti käy siten, että kun sijoitusasunto olisi kerrostalohuoneisto niin sen varainsiirtovero on 1.6%. Asunto olisi mun ensimmäinen eli veroa ei tarttisi maksaa kun oon 30v vanha. Säästäisin joku 1500€ kun asunnon arvo olisi n. 95 t€.
No sit ku möisin tän kahden vuoden kuluttua ja ostaisin tyttöystävän kanssa omakotitalon niin joutuisinko maksamaan siitä 4% varainsiirtoveroa koska se ei enää ole mun ensiasunto?
Eikö omakotitalo ole kiinteistö josta pitää maksaa 4% veroa?
Kun omakotitalo maksaa 350 te niin tämä vero olisi 14000€.
Eli menettäisinkö ensiasunnon ostajan edun eli ettei tartte maksaa varainsiirtoveroa omakotitalosta, jos ostaisin ton sijoituskiinteistön kahdeksi vuodeksi?
Sijoitusasunnolla säästöä omakotitalon ostoon
5
850
Vastaukset
- Vakuusvaje
Vuokratulot voivat alle sadantuhannen asunnosta tuskin olla enempää kuin 20000 kahdessa vuodessa. Siitä pois vastike ja lainan korot niin nettotuloa jää ehkä 10-12000. Vuokratulosta maksat veroa, mutta itse asut jossakin muualla maksaen vuokraa nettotuloillasi. Myyntikulut painavat säästöä entistä alemmas. Lopuksi menetät tosiaan ensiasuntoedun ja loputkin säästöt häipyvät talonoston veroihin.
Miksi et osta kerrostaloasuntoa omaan käyttöön? Asu siellä vähän pitempään, kerää pääomaa ja hanki omakotitalo sitten, kun on pesämunaa tallessa. Ellei sinulla ole kovin hyvät tulot, tuollainen 350000 euron ensiasunto hieman hirvittäisi. Ainakaan esittämäsi lyhytaikainen keinottelu ei tilannetta paranna. - ilmaiskortilla
ei ainakaan minulla ole onnistunut, tule kysymys kai automaattisesti asunnon käyttötarkoituksesta ensimmäisen vuoden lopulla, ei auta jos on 1 kk alussa olut kirjoilla.
toiseksi, As Oy muuttuu tulee korjaussuunnitelmat ensvuona, niitä laaditaan rennosti, jos tule putki-, julkisivu-, yms korjaussuunnitelmat, 5-viisvuotis-suunnitelmiin, kuinka luulet sen saavasi myytyä edes ostohinnalla.
toiset onnistuu, toiset eivär, ei se läheskään aina niin käy kuin luulisi.
Tässä kun hintoja näkee, moni on omistanut asuntona aivan turhaan ja hyvin heikolla tuotolla 5-20 vuotta, he vain ovat sokaistuneet hintatasoista kun aina lisää säästävät.
Vaikka saisi paljon enemmän kuin on maksanut, ei kaikki ole voittoa, ei sekään kaikki jota verottaja voittona veroiltaa.
aloitekin on usein sitenkin varminta elellä "varman päälle", jota ei joudu nollaaman elämäänsä monta kertaa ennekuin on eläkkeellä.- Sijoittajana
Täytyy olla jos 20v omistaa sijoitusasuntoa heikolla menestyksellä sellainen on väärä henkilö sijoittamaan asuntoihin mitään.Asuntosijoituksessa on mahdoton epäonnistua 20v aikajänteellä mikäli vähänkään ymmärtää talouden ylläpidosta.Vuokralainen maksaa lainasi vaikka yhtiölainaa tulisikin.
- max13
Kerron vielä tosta mun tilanteesta. Eli asun kahden kaverin kanssa vuokratalossa, vuokra on vain 400e /kk joten siitä en maksa hirveästi. Talo on iso ja kiva, 400 eurolla en saisi kyllä vastaavaa kerrostaloa ja kavereiden kanssa on kiva asua.
Sitten toisekseen mun ei tarttis ottaa lainaa sijoitusasuntoa varten vaan oon säästäny nyt 70 000e ja vielä pitäis säästää ehkä 20 000 ni saisin sen asunnon vuokralle.
Mutta onko tosiaan mitenkään mahdollista ostaa sitä sijoitusasuntoa menettämättä ensiasunnonostoetua omakotitaloon? Meneekö etu vaikka todistaisi, että ei ole itse asunut sijoitusasunnossa päivääkään? Onko mitään keinoa säästää sijoitusasunnolla ensiasuntoa varten?- sopimuksella
Osta se sijoituskämppä kaverin kanssa kimppaan. Sulle 49% ja kaverille 51%. Tai vaikka kaks kämppää.
Eikä niitä kannata myydä kahden vuoden kuluttua, kun hankit omakotitaloa, vaan ottaa vuokratuloja vastaan edelleen. Ylipäätään vuokra-asunnot ovat pitkän aikavälin sijoituksia, mieluummin kymmeniä vuosia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi922773On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622655Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.712601Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä952561Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu992118Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl502022Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1411876Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve361855Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk611695Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?171558