sindarin opettelusta

alph

olen alkamassa opettelemaan sindarin kieltä. olen kahlannut tähän asti aineistoa netistä sivukaupalla ja vielä Tolkienin kijoja hyödyntänyt.. onko täällä ketään, joka osaisi sindaria tai quenyaa? ja jos noita jotka hallitsis kummankin kielen löytyis, niin kumpi olisi helpompi vasta-alkajalle?

ja btw tietääkö kukaan että onko netissä saatavilla suomi - örkki - suomi sanakirjaa?

19

2804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiril Mirjami

      No itse olen opiskellut sindarinia yli 3 vuotta, että alkaa aika hyvin olla hallinnassa vaikka vaikea kieli onkin. Ja täytyy sanoa, ettei sitä ihan noin vaan opi. Kiinnostusta ja turhaa aikaa täytyy olla aika roimasti. :)
      Käyhän sivuillani, joka on tehty juuri sellaisille kuin sinä:

      http://www.boomspeed.com/mirjami/moi.htm

      Quenyaan en sitten olekaan pahemmin perehtynyt. Yhdellä Keskimaan kielellä pärjää ihan mukavasti jos sinne sattuu reissaamaan. Heheh.

      Örkkikieltä löytyy täältä: http://www.ardalambion.com/

      • Melyanna

        Todella upea tämä sinun sivusi!!:)) Olen tässä yrittänyt opiskella englanniksi sindarinia ja se on TODELLA vaikeaa!! Mistä olet koonnut kaiken tiedon?! Kiitos ja kumarrus vaivannäöllesi!!
        (Minä yritän opiskella sitä siis sivulla www.councilofelrond.com Hyvä sivu sekin on, mutta vaikeata... Yks tosi hyvä puoli siinä on se, että sivun "kokeneimmat" haltiakielissä tarkastavat henk.koht:sen "läksyvihkosi". Voit käydä kurkistamassa, jos kiinnostaa...:) Henk. koht. läksyvihon ja "tilin"(account)mikälie saa kun rekisteröityy...
        Kiitoskiitos vielä!!:))


      • Lilian

        en pääse sivuilles.lukee vaan et `sivua ei löydy` mikähän vikana....:O


      • Kisu2234

        sivua ei löydy


    • Tietäväinen

      Juu elikä Quenyaa olen vuoden verran opiskellut (tai oikeastaan puolvuotta, mutta vuosi sitten tutustuin siihen)...
      tuolta Ardalambionista löytyy hyvä (vaikkakin englanniksi, ei haitannut minua) 20 oppitunnin pituinen hommeli... olikos siinä nyt jotakin 350-400 sivua :P en muista oikein mutta kerran olen lukenut kokohomman läpi ja sen jälkeen lueskellut tiivistelmiä ja luonut omia tiivistelmän tiivistelmiä :D ja muuta sensellaisia hommia :)
      Kuitenkin... Olen sitä mieltä että saattaa olla parempi opiskella Quenyaa ensiksi (ei ole pakko), koska mielestäni se on helpompaa kuin Sindar (oikeastaan en tiedä kun en ole lukenut sitä niin paljoa). Tosin ajattelin tuossa kesällä taas lueskella Quenyaa ja luultavasti tutustua Latinaan tai Sindariin... taikka molempiin ;) Päätä itse kummalla aloitat... Saattaa olla helpompaa aloittaa Sindarilla jos käytät apunasi tuota Mirjamin hommelia koska on suomeksi...

    • Hiril Mirjami

      Kuten Melyanna sanoi niin sindar on todellakin vaikeampi kieli kuin quenya. Quenya on siinä mielessä helpompi että se muistuttaa aika paljon suomea. Ja sindarissa tulee eteen taas kaikki mutaatiot, mitä on aika vaikea oppia.

      Aika monesta paikkaa olen nuo tiedot koonnut. Apuna on tietenkin ollut ardalambion-sivusto, sekä tietysti Tolkienin teokset.

      • Arwen91

        Miten niin guena on helpompaa kuin sindarin?


      • Tietäväinen
        Arwen91 kirjoitti:

        Miten niin guena on helpompaa kuin sindarin?

        A. se on Quenya... ei guenna

        B. tutustu kieliin niin huomaat eron...

        Quenyassa kaikki päätteet ova helpompia ja taivutukset :P


    • Valiant Istari

      Olen etsiskellyt Sindarin kieleleen kunnon "sanakirjaa" jossa olisi melkein kaikki mahdolliset sanat, mutta en ole pystynyt löytämään ku muutamia(mutta puutteelisia. Tietääkö kukaan sellaisia sivuja, jossa olisi sindariksi sanoja, jossa olisi kaikki mahdolliset sanat sindariksi? Kiitos vastanneille.

      • Tietäväinen

        jollet sattunut tietämään niin kaikkia sanoja ei ole käännetty Sindarille koska Tolkien ei saanut yhtään kieltään lopullisesti valmiiksi eikä mitään niistä myöskään ole tehty käytettäväksi normaalissa puheessa (näin olen lukenut... ellei sitten Christopher Tolkien ole niitä jatkanut...)
        Joten meidän Tolkien-kieliheebojen pitää vain pärjätä niillä kielillä mitä meille on annettu...


    • Elhiril/Stupified

      Vedui' il'er!Cormamin lindua ele lle. Sutnaal lle umien sina re??Lle anta amin tu? Useimmissa msn yhteisöissä (ja kaikkihan tietää mitä ne on?) kyl on jonkinasteista haltiakielen "opetusta". Ja aika paljon sanastojaki. Tai ainenki mä olen huomannu niin..Jos joku haluaisi parantaa taitojaan mun kanssa ni mailailkaapas sitte? Ei sitä nimittäin o kivaa yksin opiskella, ja mäki tarttisin vähän (tai siis paljo harjotusta). Olis kiva. :) Elikkäs;
      Vanya sulie! Ja Aa'lasser en lle coia orn n' omenta gurtha!

      • Elhiril/Stupified

        Tattarattadaa... Unohdimpas sen mailioson. Eli jos *_joku_* nyt kiinnostuisi niin se olisi: [email protected].


    • Maranwe

      ite oon kans opetellu haltiakielii ja alottelijalle sindarin on paljon helpompaa

    • Jelppii?

      Osaan vaa nää sanat:

      le
      im
      i
      amar
      anar
      isil
      rych/roch
      nîn
      lîn
      dîr
      hîr
      tólo (vai olikse tolo??!!)
      nosto
      lasto (kuunnella??)
      hû (koira???)
      beth
      edhellen




      TAHTOISIN SAADA LISÄÄ SANOJA SANAVARASTOON!? O_O

    • Shasnagaz

      Parhaimmin ajantasalla Tolkienin kielellisten muistiinpanojen julkaisun (tai siis niiden sisällön nettiinsaattamisen suhteen) on saksankielinen saitti sindarin.de. Ainakaan harmaahaltiakielen sanalistojensa selaamiseen ei kuitenkaan perusfinneiltäkään vaadita paljon sanakirjaa enempää.

      Englanninkielisiä vaihtoehtoja ja Tolkienin muita haltiakieliä tutkivia ("vakavia") sivustoja ovat mm. Parma Tyelpelassiva ja www.sindanoorie.net.

      Vähäinen AITO örkkikielen korpus taas löytyy Google-haulla "musta kieli fauskanger". ... Nettifanithan ovat sittemmin jatkaneet tätä Tolkienin esteettisesti haastavinta miniluomusta ja fanien sisäisesti koherentimpia örkkimateriaaleja on käytetty muutamissa black metal -bändien biiseissä sekä lopulta myös Jacksonin kääntäjän, David Salon soveltamana valkokankaallakin (uuden Hobitti-leffatuotteen ykkösosassa). Tätä uusörkkikamaa saa tarvittaessa eteensä googlettamalla esim. "land of shadow black speech", "red hand orcs wordlist" sekä "adragoors outline of bs grammar".

      • tigwit

        Eli voitteko selventää tietämättömälle. En ole oikein kärryillä. Miten te opiskelette? Lausutaanko kuten kirjoitetaan? Onko kellään mitään hajua? Kieli alkoi kiinnostamaan. Kiitos avusta jo etukäteen.
        P.s eniten kysyn siitä opiskelusta ja lausumisesta8)


      • kertokaajokupliis
        tigwit kirjoitti:

        Eli voitteko selventää tietämättömälle. En ole oikein kärryillä. Miten te opiskelette? Lausutaanko kuten kirjoitetaan? Onko kellään mitään hajua? Kieli alkoi kiinnostamaan. Kiitos avusta jo etukäteen.
        P.s eniten kysyn siitä opiskelusta ja lausumisesta8)

        Sen minäkin haluaisin tietää... on jo pidenpään kieli kiinnostanut ja nyt päätin aloitaa opiskelun(: Ja olisiko mitään "parasta" sivustoa siihen opiskeluun?


    • kielipää

      Quenya olisi helpompaa? Sen kielen oppimateriaalia oli joskus vähemmän kuin sindar-kielessä? Itseänikin kiinnostaa suuresti opetella keinotekoista kieltä. Sindar puhutuin haltiakieli, joten sitä kai parempi opetella? Tolkien oli nerokas, kun syventyi Keski-Maan maailmaan kieliä myöten. Kielimateriaali jäi tietenkin kesken mutta kai sitä voi tiettyyn pisteeseen opetella :-) Mitä mieltä muut ovat siitä, jos opettelette tosissann haltiakieltä, joka ei perustu tähän todelliseen meidän maailmaan?

      • Ihmehyyppä

        Itse olen opetellut quenyaa jo jokun aikaa ja kohta hallitsen monikot ja ääntämisen jotakuinkin hyvin... Kysyit: Mitä mieltä muut ovat siitä, jos opettelette tosissann haltiakieltä, joka ei perustu tähän todelliseen meidän maailmaan? Ja siihen minun vastaukseni on että en kauheasti "huutele" ympäriinsä että "Hei tyypit mä opiskelenkin quenyaa!" mutta niistä jotka tietää niin osa ajattelee että "Hyvä vaa kun sillä on jotain tekemistä" mutta suurempi osa miettii että oletettavasti olen tulossa hulluksi:) (ja sihen voin kyllä sanoa joo: uskon haltioihin, hobitteihin ja kääpiöihin, Keski-maahan ja niinpoispäin eli ehkä olenkin:D)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe