Mulla on parvekkeella isossa ruukussa murattia. Kuinka pitkälle syksyyn se pärjää ulkona ruukussa ja milloin kannattaisi siirtää johonkin muuhun ruukkuun ja tuoda sisälle talvehtimaan? Ajattelin laittaa lämpimään ( 10) ikkunalliseen varastoon talvehtimaan, kai se siellä pärjää?
Asun Varsinais-Suomessa. Leutoina talvina muratti siis kai voisi talvehtia ulkonakin, mutten kyllä taida ottaa riskiä, että kuolee kuitenkin. Ruukussa talvehtiminen on varmaan epätodennäköisempää?
Muratin talvehtiminen
2
5903
Vastaukset
- puutarhaaja
Muratti sietää n. 5 asteen pakkasta, ehkä enemmänkin. Sitten kun yöt alkavat olla koko ajan pakkasen puolella nosta murattisi sisälle, viileään ja valoisaan. Itselläni oli joskus ulkomurattia parvekelaatikossa, kasvoi hienosti koko kesän, nostin sisälle laatikkoineen päivineen joskus marraskuun tienoilla. Muratti talvehti makuuhuoneen nurkassa, kun parempaakaan paikkaa ei ollut. Vähän se talven aikana kärsi, keväällä näytti tosi kurjalta, mutta leikkelin huonot osat pois ja nostin laatikon takaisin parvekkeelle kelien lämmettyä. Pian se siitä taas vihertyi ja jatkoi kasvuaan. Eli veilä toisenkin talven, sen jälkeen päätyi muuton takia kaverille ja taisi kokea kohtalonsa siellä.
- Onistuu
Olen yrittänyt sisällä ja viileässä valoisassa varastossa, en ole koskaan onnistunut. Viime syksynä laitoin maakellariin. Unohdin sinne (en siis kastellut tms koko talvena). Olin hyvin hämmästynyt, kun keväällä muratit näyttivät täsmälleen samanlaisilta kuin syksyllä. Eivät olleet kärsineet talvesta mitenkään. Nostin ne ulos ja ne jatkoivat kasvamista muina miehinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1324506Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k803250- 1021540
- 881385
- 96917
- 79804
Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6
Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka19768- 42710
Tämän palstan naiseksi esittäytyvät
Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?112699- 42628