Amerikanstaffordshirenterrieri

amsamstaff

Olen aivan ihastunut kyseiseen rotuun, oon tutustunut paljon sivuihin ja kenneleihin missä kyseisiä koiria on.
Haluisin vielä kuulla omistajien kokemuksia rodusta :) Kertokaa siis kaikkea maan ja taivaan väliltä mitä mieleenne tulee! Puhukaa rodun puolesta :) Kertokaa eritoten laumastanne, kuinka amstaffinne on sopeutunut toisiin koiriin, eläimiin ja ihmisiin.

Itselläni on tällä hetkellä Saksanpaimenkoira narttu, 19viikkoa ja haaveena olisi "vuosien" päästä ottaa kaveri
neidille ja jos isäntä suostuu niin se on amstaffi :) Onko kokemuksia kun amstaffi otetaan toiseksi koiraksi? Onko meijän tapauksessa parempi ottaa uros sitten aikanaan? Ja onko sukupuolten välillä suuria luonne-eroja?

Olisin kiitollinen kaikista kokemuksista ja kommenteista :)

19

8299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miiiiina

      Minulla ei ole ollut amstaffia, mutta kaverillani sellainen oli ja en voi kyllä puhua sinulle rodun puolesta. Täytyy ihan rehellisesti sanoa, että en pitänyt tästä rodusta. No asiaan vaikuttaa paljon se, että olen TODELLA eläinrakas ja en hyväksy tuollaista rodunjalostusta mitä amstaffilla on, eli lytty kuono ja poimuja ihossa. Tämä kaverin amstaffi 'röhki' koko ajan ja nukkuessa kuorsasi, mitä normaali rakenteiset koirat ei tietenkään tee kun henki pääsee kulkemaan vapaasti. Minusta siinä 'röhkimisessä' ei ole mitään suloista, se vaan tarkottaa sitä, että henki ei kulje kunnolla. Mulla tekee pahaa kuunnella semmosta. Olen seurannut nelosen eläinsairaala -ohjelmaa ja siinä eläinlääkäri kertoi että lyttykuonoiset koirat on aina aivan innoissaan kun saavat happinaamarin kuonolle kun kerrankin saavat kunnolla happea! Sitten iho-ongelmien kanssa se minun kaveri sai käydä jatkuvasti lääkärillä, niiden poimujen takia, kun ne tulehtu. Amstaffi kun on terrieri, niin luonnetta tietysti riittää. Sillä minun kaverilla oli jo ennestään karkeakarvainen kettuterrieri ja ne ottivat sitten aina vain uudestaan yhteen niin, että lopulta kaveri päätti myydä amstaffin pois. Amstaffi sai uuden kodin jossa oli pieni lapsi ja siellä koira oli uhitellut lapselle. Tämän jälkeen uusi perhe päätti lopettaa koiran. Kaverillani oli myös pieni lapsi, sille staffi ei koskaan ollut agressiivinen. Ei koiran luonteessa mielestäni mitään vikaa ollut, ihan mukava tapaus se amstaffi oli. Mutta on olemassa paljon muita ihanaluonteisia, ei lyttynokkaisia ja ei pomuihoisia rotuja. Itselläni on saksanmetsätysterrieri ja lapinkoira, joista lapinkoiran kans olen yhdesti joutunut sen elämän aikana käymään eläinlääkärillä korvatulehduksen vuoksi ja koirat on kuitenki jo 6- ja 10- vuotiaita.

    • kaikenlaista sitä

      Voit skipata tuon lyttykuonoviestin... ihme tuubaa koko tarina! Eipä ole vielä yhtään länäkuonoista amstaffia vastaan kävellyt ja niitä on kuitenkin nähty satoja.

      • Jety

        Outo oli tosiaan kirjoitus. Ei Amstaffi ole lainkaa lyttykuonoinen. Mulla on staffi ja niillä on vielä lytympi kuono kun Amstaffilla, eikä staffitkaan kärsi mistään hengitys vaikeuksista. Olet tainnut sekottaa mopsiin tai mihin lie. Se on totta että iho ongelmia rodulla on. Kuten lähes kaikilla lyhytkarvaisilla.


      • huvittunut tästä
        Jety kirjoitti:

        Outo oli tosiaan kirjoitus. Ei Amstaffi ole lainkaa lyttykuonoinen. Mulla on staffi ja niillä on vielä lytympi kuono kun Amstaffilla, eikä staffitkaan kärsi mistään hengitys vaikeuksista. Olet tainnut sekottaa mopsiin tai mihin lie. Se on totta että iho ongelmia rodulla on. Kuten lähes kaikilla lyhytkarvaisilla.

        http://www.amstaffit.com/

        kysy ennemmin mielipiteitä tuolta:)


        tänne vaan on eksynyt nämä jokaasian ammattilaiset viisaine tietoineen ja oletuksineen!!!

        t:staffisti


    • starr04

      mulla 6 vuotias amstaffi poika ja oli meillä jo ennen kuin vauva syntyi.. tottui lapseen tosi nopeasti kun vaan antoi tutustua heti ja kaikki mennyt hyvin =)
      Amstaffit tosi ihmisystävällisiä ja meidän tapus tahtoo aina tervehtiä kaikki vieraat ja kun tervetuloseremonia on tehty niin rauhoittuu omalle paikallensa tai missä nyt parhaimman asennon saa niin nukkumaan.. oli ihmisiä ja hälinää kuinka paljon vaan.
      Paljon paljon paljon tarvitsee liikuntaa.. muutamalla tutulla on amstaffi ja valittavat ettei rauhotu millään ja tuhoaa paikkoja ym.. järsii kaiken tms. Meidän taas ei ole ikinä tehnyt niin ja luulen että kyse on noilla toisilla liikunnan/tekemisen puutteesta.
      Kasvuvaiheessa tein tosi paljon ja piiiitkiä lenkkejä. ja edelleen myös mutta en enää niin pitkiä kuin silloin, jokatapauksessa paljon liikuntaa. Pentuna käytiin koulutuksissa ja vanhemmiten olen verestänyt pentuajan koulutuksia jne.. aivojumppaa ja tottelevaisuus juttuja.
      Amstaffi on mielestäni vaativa koira eikä sovi perheeseen jossa ei aiemmin ole koiria ollut.
      Lapsia ei missään nimessä voi päästää kävelyttämään aikuista amstaffia ja en kyllä kaikille aikuisillekkaan antaisi vahvaa poikaani.
      Aluksi, noin 4 ekaa vuotta tuli hyvin juttuun muiden dogien kanssa jopa urosten kunnes pari sakemannia hyökkäsi kimppuun.. vaikka olivat kiinni. sen jälkeen ei ole suvainnut muita uroksia. ei kylläkään hyökäile tai hauku muita uroksia.. vain jos toinen tekee ensin hyökkäysliikkeen niin sitten tämäkin yrittää ja ärisee mutta on minulla niin tiukalla ettei pääse hyökkäämään. Siinä on välillä käsivoimat kovilla =)
      Lapsista tykkää mutta silti pidän aina silmällä jos lapset ja koira yhdessä jossain ja olen sitä mieltä ettei muutenkaan lapset saa roikkua koirassa kiinni vaikka onkin kova kivunsietokynnys ja lapsirakas.
      Koiran täytyy saada olla rauhassa.. tietysti saa paijata ja hlailla ja pussailla mutta ei kokoajan.
      Olen tehnyt alusta asti selväksi omalle ja vieraiden lapsille että koiran pitää antaa olla rauhassa.
      Kaikenkaikkiaan amstaffit on mun kokemuksen mukaan kilttejä, rauhallisia, ihmisystävällisiä, laumansa kanssa viihtyviä vässyköitä =) ei tekisi pahaa kärpäsellekkään ellei siihen anneta aihetta.. ottaa kaikki ystävällisesti vastaan eikä ole mikään vahti. Puolustaa ja hyökkää vain todellisen vaaran uhatessa.
      Mahtityyppii ainakin tuo meidän tapaus mutta kaikkihan on kiinni myös ihmisestä itsestään miten jaksaa koiraa kouluttaa/huoltaa/lenkittää/pitää riittävä kuri jne jne.. oli mikä tahansa rotu kysessä.
      Apua, voisin vaan kirjoittaa ja kirjoittaa mutta antoihan tuo nyt sentään jotain osviittaa..
      ainiin.. pentuna oli kyllä tosi kuriton ja sai tosiaan pitää kuria ja kouluttaa ettei päässyt "niskan päälle".
      Oli välillä tooosi mahdoton riiviö mutta iän myötä rauhoittui ja koulutuksen.
      Muttei riiviöaikoinaankaan turmellut mitn omaisuutta.
      Nyt lopetan ennenkuin tulee liikaa toisteltua samoja juttuja. Toiv. auttoi mietinnässäsi.

      • jakke_al

        Olen kyllä aikeissa ottaa yhteyttä johonkin kasvattajaan, mut lätisempähän tässä aikanikuluksi. Eli olen haaveillut kyseisestä rodusta jo monta vuotta, ja pikkuhiljaa alkaisi olla hankkiminen ajankohtainen. Kysymys kuuluukin, että mahtasikohan "herra" amstaffipoikanen tulla meidän poikakissojen kanssa toimeen. En haluaisi koiraani ottaa silläperiaatteella että "no luovun siitä jos eivät tule toimeen". aikomuksena olisi pojunkans mennä ainakin tokoon, mut pelottaa koska tuoreessa muistissa on vanhempieni rottweiler, joka koki pentuna tokokentällä aikuisenkoiran hyökkäyksen, eikä oikein toipunut siitä koskaan. Tykkään paljon rotikoista, mutten niiden vahtivietistä, ja oletan (korjaa jos olen väärässä) jos tulen juttuun rotikan kanssa, niin määrätietoisella työllä tulen myös amstaffin. asun kerrostalossa alimmassakerroksessa 77m kämpässä syrjäkaupungilla. lähellä on metsää ja lääniä sekä vesistö juoksennella ja uiskennella amstaffi lapselle. Mutta tuo kissajuttu oli siis pääpointti.

        sori kirjotusvirheistä, koeta saada selvää
        love, peace, empathy


      • wasedfgjkl
        jakke_al kirjoitti:

        Olen kyllä aikeissa ottaa yhteyttä johonkin kasvattajaan, mut lätisempähän tässä aikanikuluksi. Eli olen haaveillut kyseisestä rodusta jo monta vuotta, ja pikkuhiljaa alkaisi olla hankkiminen ajankohtainen. Kysymys kuuluukin, että mahtasikohan "herra" amstaffipoikanen tulla meidän poikakissojen kanssa toimeen. En haluaisi koiraani ottaa silläperiaatteella että "no luovun siitä jos eivät tule toimeen". aikomuksena olisi pojunkans mennä ainakin tokoon, mut pelottaa koska tuoreessa muistissa on vanhempieni rottweiler, joka koki pentuna tokokentällä aikuisenkoiran hyökkäyksen, eikä oikein toipunut siitä koskaan. Tykkään paljon rotikoista, mutten niiden vahtivietistä, ja oletan (korjaa jos olen väärässä) jos tulen juttuun rotikan kanssa, niin määrätietoisella työllä tulen myös amstaffin. asun kerrostalossa alimmassakerroksessa 77m kämpässä syrjäkaupungilla. lähellä on metsää ja lääniä sekä vesistö juoksennella ja uiskennella amstaffi lapselle. Mutta tuo kissajuttu oli siis pääpointti.

        sori kirjotusvirheistä, koeta saada selvää
        love, peace, empathy

        no meidän amstaffi uros ei oikeen tajua mitä ne kissat on,sen mielestä ne on jotain leluja mitkä sähisee ku niitä haistelee :D , mut voisin olla melkeen varma että pahaa ei tee kunhan sais vaan tutustuu,meidän lähipiirin kissat ei anna koiran tulla lähelle joten....
        Varmasti jos pennusta asti ovat yhdessä ni en nää mitään syytä miksei tulis toimeen,samaa "laumaahan" ne kissat on ku omistajakin ja koira leimautuu sen mukaan.


      • jakke_al
        wasedfgjkl kirjoitti:

        no meidän amstaffi uros ei oikeen tajua mitä ne kissat on,sen mielestä ne on jotain leluja mitkä sähisee ku niitä haistelee :D , mut voisin olla melkeen varma että pahaa ei tee kunhan sais vaan tutustuu,meidän lähipiirin kissat ei anna koiran tulla lähelle joten....
        Varmasti jos pennusta asti ovat yhdessä ni en nää mitään syytä miksei tulis toimeen,samaa "laumaahan" ne kissat on ku omistajakin ja koira leimautuu sen mukaan.

        jep. meidän isompi kissa on kyl tosi suvaitsevainen muita eläimiä kohtaan. nuorempi (norski) on aika pelokas katti, mut ei oo ollu muitten eläinten kans tekemiasissä. sensiaan isomman kans nahuaa jatkuvaan, eikä tun nu pelottavan.


      • tt
        jakke_al kirjoitti:

        jep. meidän isompi kissa on kyl tosi suvaitsevainen muita eläimiä kohtaan. nuorempi (norski) on aika pelokas katti, mut ei oo ollu muitten eläinten kans tekemiasissä. sensiaan isomman kans nahuaa jatkuvaan, eikä tun nu pelottavan.

        Ehkä ongelma (jos sellaista tulee) on siinä miten kissat ottavat uuden tulokkaan vastaan. Pentuhan on utelias ja haluaa tutustua kaikkeen uuteen. Meidän amstaffi menee leikkisällä mielellä porukoitten kissan perään eikä oikein ymmärrä kun toinen ei halua leikkiä vaan sähisee. Mutta eiköhän kaikki suju hyvin kun antaa molempien osapuolien rauhassa tutustua toisiinsa ja toisaalta kavereitahan ei tarvitse olla kunhan vain sietävät toisiaan.


    • jakke_al

      hyvin tulee kissojen kanssa toimeen, ja amstaffeja on nyt kaksi. loistavia koiria molemmat

    • pittipulli

      mullon koira joka jolla on nii pitkä kuono että englanninbulldoggi haluais samanlaisen. staffi amstaffi tai pitbull ei ole mitää seinään juosseita mastiffeja tai hengitysvaikeuksista kärsiviä varsinkaan oman kirsun takia. ei muuta, terveisin kahden pitin omistaja

    • AMSTAFFIT

      Meillä asustaa 5 amstaffia, 3 narttua joista yksi on kantava ja yksi leikattu , ja 2 urosta. Ovat kilttejä ja lapsillekkin ystävällisiä. Erityisesti ovat fiksuja ja yksi omistaa valtavan hyppykapasiteetin; 120 cm 45cm koiralta. Näyttelyvoittajia, kaksi koirista on saaut Suomen muotovalion. Kaikki ovat luonnetestin läpäisseitä ja selväpäisiä. Toisten koirien kanssakäyminen riippuu amstaffista, sekä vieraasta koirasta. Koiramme ovat ihania kainaloisia, mutta joskus välienselvittelyä ilmenee. Koirat ovat yleensä vahvoja ja myös melko voimakas haukkuminen on joillakin tyypillistä.

    • Ast 4evö

      Meillä amstaffit U ja N tuleevat toimeen omassa laumassa(perheessä kaksi muutakin koiraa) ja uros ulkopuolistenkin kanssa. Ihmisiä ja lapsia rakastaavat,sekä kissojen kanssa tulivat juttuun. Määrätietoisella kasvatuksella ja hyvin motivoituna saa amstaffinkin toimimaan kuten minkä tahansa koiran. Oikeissa käsissä paras mahdollinen kaveri.

    • epäröivä

      Tervehdys
      Minulle tarjottiin 3vuotiasta Amerikan Staffordin terrietä (uros) edellinen koirani oli rotikka (uros) ei minkäänlaisia ongelmia 12 vuoden aikana. Mitä mieltä olette saisiko
      vielä koulutettua ns.oman koiran vai onko kiintynyt edelliseen omistajaan liikaa? hyvin hoidettu.

      • anna3

        Mulla ei kokemusta kuin staffista, mutta aikalaillahan ovat samanmoisia. Sain oman staffityttöni 4vuotiaana. Nukkui ensimmäisen yön kenkieni päällä ja mökötti, sen jälkeen olimme ylimmät ystävät! :)


    • koirani on "kaveri"

      8 vuoden kokemus an staffista. Hienoin koira mitä minulla on ollut ja kokemusta on45 vuoden ajalta. Ei saa antaa suojelukoulutusta eikä opettaa hyökkäämään tai ollenkaan väkivaltaiseksi, tulee aikapommi. Opeta vaan perus temput jos kiinnostaa älylliset haasteet on hyväksi. Siinä on rotu joka pitää kodin ja auton puhtaana kouluttamattakin jos tarve vaatii. Omani otin 2 vuotiaana huostaan 2-3 vuotta meni sopeutumiseen ettei isäntä lyökkään, nyt istuu tunninkin käskystä paikallaan. Tennis ja pesäpalloja mennyt 1000 mutta tuhottavaks ne on ostettukin, yksin kotona ollessaan roskis on ainoo minkä repii, kenkiin ym lattialla olevaan tavaraan ei koske. Am staffi ja bittbull on huippu rotuja kun vaan ei pilaa niitten päätä omalla kusipäisyydellään. Se itsepäisyys on voitettava omistajan Auktoriteetilla ja sopii ekaks koiraks, vaatiipäättäväisen omistajan ei saa antaa periksi, ei muillakaan roduilla.

    • moikka mikä on amstaffien tms kanta tällähetkellä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe