Eilen oli istuttu valtuuston kokousta aina tämän päivän puolelle asti. Kuulin nyt aamulla raporttia tapahtumista eräältä mukana olleelta ja omiinsa kovin pettyneeltä. Vasemmiston ja kokoomuksen ehdotuksista resurssien lisäämiseksi vanhustenhoitoon ja lapsi- ja nuorisopuolelle oli äänestetty. Tarkoitus oli lasten- ja nuorten puolella parantaa budjetoituakin tehokkaammin ennaltaehkäisevää tarttumista syntymässä oleviin ongelmiin, jotta voitaisiin välttyä huostaanotoilta ja muulta kalliilta vahinkojen jälkiparsimiselta. Siis auttaa pulassa olevia lapsia ja nuoria ja heidän perheitään ennen kuin ongelmat kasvavat hallitsemattoman suuriksi. Vanhuspuolella taas oli tarkoitus panostaa enemmän ikäihmisten kotihoitoon, jotta he voisivat niin halutessaan asua mahdollisimman pitkään omassa kodissaan. Nythän kaupunki on kuulema jopa vähentämässä resursseja tältä puolelta. Kotihoitohan on paitsi useimpien ikäihmisten mieluisin hoitomuoto, niin myös paljon halvempaa kuin laitoshoito. Vaan kuinkas kävikään äänestyksissä?
Pienen ja hädänalaisen ihmisen hyvinvointiin halusivat lisäpanostusta kokoomus, persut, vassarit, vihreät, sitoutumattomat ja kristilliset. Demarit ja RKP äänestivät kuulema pääosin vastaan, samoin kai keskusta (?). Täytyykin ihmetellä, että mitä Loviisan poliittisella värikartalla oikein tapahtuu? Näyttää siltä, että demarit ovat kovana ja taloussuuntautuneina pidettyä kokoomustakin kylmempiä talousihmisiä ja kuuroja pienen ihmisen hädälle. Tai sitten paikallisilla kokkareilla on tosiaan sydän paikallaan ja taskulaskin hukassa silloin kun puhutaan heikoimpien hädästä. Persuja, vihreitä ja vassareita olen jo muutenkin pitänyt ihmisen hätää ymmärtävinä ja nyt nousivat pisteet myös sitoutumattomilla ja kristillisillä. Demarit kokivat sellaisen taantuman mielessäni, että ainakaan minun ääneni eivät enää koskaan lihota heidän valtamandaattiaan. RKP:tä en ole koskaan ymmärtänyt, enkä tosiaan ymmärrä nytkään, joten tuo eilinen ei sitä muuksi muuttanut. Kielihygieenikkoja en ole äänestänyt, enkä äänestä jatkossakaan, jos ihan ihmeitä ei tapahdu.
Vaan kertokoon asiasta paremmin tietävät enemmän. Nämä olivat vain aamuisen kahvipöydän kuulumiset väsyneeltä ja huonosti nukkuneelta läsnäolleelta. Niin hänestä vielä sen verran, että löytyy sitä sydäntä tässä moitituistakin puolueista, kun vain valitsee oikean ihmisen.
Demarit, RKP ja pieni ihminen?
99
1321
Vastaukset
- Itäuusmaalainen
Pelkkää populismia kokoomuksen puolelta. Jos budjetti osoittaa useaa miljoonaa alijäämää niin on selvää ettei kukaan vastuuntuntoinen poliitikko voi tukea menojen lisäämistä. Sen toki kokoomuskin tietävät. Vaan eiväthän he aja politiikkaa ihmisten ehdoilla vaan omaa julkisuuskuvaa kiillottaakseen.
Eli ei kannata uskoa että kaikki on niin kuin se näyttää päällisin puolin. Moni kakku päältä kaunis pätee erityisesti kokoomuksen osalta. - toripee
Muistaakseni keskusta äänesti vasemmiston esitystä vastaan, vaan ei kokoomuksen. Se selvinnee myöhemmin pöytäkirjoista ja lehtien palstoilta jos tarkkaan lukee.
Kokkareilla ei tosiaankaan ollut taskulaskin hukassa, vaan laskevat hieman pidemmän päälle (siis nokkaansa pidemmälle) säästöjä koituvan ennaltaehkäisevässä toiminnassa, ettei rankempiin (esim. lasten huostaanotot hoitolaitoksiin, joissa on jopa 500 euroa/vrk kustannukset!) toimenpiteisiin tarvitsisi ryhtyä. En ole ökyporvari saati kommunisti tosiaankaan, mutta kannatan lämpimästi näitä kummastakin suunnasta tulleita esityksiä, vaan totta tosiaan mitä tekivätkään "ystävämme" demaritoverit????
Niinhän se menee, että näiden asioiden kanssa tulee pitää pää kylmänä ja mieluiten se sydän lämpöisenä. Demareilla on näköjään käynyt kuitenkin päin vastoin.
Niin oikealle ilman kunnon perusteita en tule menemään, että kannattaisin vesilaitoksen ja sataman osakeyhtiöittämistä, mitä Hagfors omassa loppupuheessaan pyysi kiirehtimään. Kuntakonsernin alaisena liikelaitoksena pysyminen, jonka tarkoitus on toimia omakustannusperiaatteella, on ihan ookoo käytäntö. Miksiköhän kukaan luottamustaho yleensä haluaisi rokottaa kuntalaisia jonkin kolmannen osapuolen hyväksi esityksellään vähän ihmetyttää? Toki on puhuttu siitä, että EU vielä tulee näin pakottamaan (missä EU, siellä ongelma), mutta eiköhän tässäkin asiassa kannattaisi käydä vähintäin viivytystaistelua?
Ruotsissa on 2 kerta enemmän hoitohenkilökuntaa senioripuolella kuin suomessa, ja nyt viranhaltijat kuitenkin esittivät, että senioripuolelta siirrettäisiin tarvittaessa resursseja lapsiperheiden kotihoidon tukemiseen. Ei lisäyksenä, vaan korvaamaan vajaus.
Sekin herättää hieman huolestumista, kun senioripuolella aiotaan ottaa käyttöön työntekijöiden kierrätysjärjestelmä. Tarkoittaako tämä sitä, että kaavaillut 4 oppisopimuspaikkaa tulevat olemaan määräaikaisina 2 vuotta, ja kun oppisopimuskausi on loppu, toimet lakkautetaan ja tilalle otetaan uudet oppisopimushenkilöt. Tätä (yhteiskunnallista epäkohtaa ja) säästöä ja valtiolle siirrettäviä kuluja lähes ilmaisesta työntekijästä monet työnantajat käyttävät surutta hyväkseen, mutta tarvitseeko kunnan toimia samoin.
Varsinkaan kokoomuksen ehdotus ei heti auennut minulle, mutta asiaa moneen kertaan käänneltyäni totesin sen tosiaankin tähtäävän enneltaehkäisevään toimintaan. Kyllä tämän yhteiskunnan rattaat on kerta kaikkiaan käännettävä enneltaehkäisevillä toimilla uuteen nousuun niin henkisesti kuin fyysisestikin. Se, että vain jatkuvasti lisäämme pahoinvointia mm. herkistämällä opettajat , psykologit yms. tahot antamaan epänormaaleja diagnooseja (adhd yms.) lapsista ja nuorista pienien vastoinkäymisten vuoksi ja saattaamaan heidät sosiaaliverkon joskus armottomiinkin rattaisiin ei todellakaan tule sitä kuuluisaa kunnian kukkoa laulattamaan!
T. Kimmo N.- Jokusen Jasu
Aika karu juttu toi demarien kylmyys lapsia ja vanhuksia kohtaan, mutta samaa voi sanoa RKP:n osalta. Kertokaa mulle miksi aina hälistään ku joku muu puolue tekee jotain väärää, mut RKP:n osalta vaan todetaan, että niinhän ne aina tekee? Onko oikeesti niin, että ne saa tehdä mitä vaan, kun ne on aina tehny? Jos vaikka demarit jatkaa tolla linjalla, niin niiden äänimäärä tietysti pienenee taas seuraavissa vaaleissa. RKP kuitenkin vaan porskuttaa vaaleista vaaleihin. En ihan oikeesti voi ymmärtää, että miksi niiden äänestäjät sallii niiden tehdä mitä tahansa ja silti ne vaan antaa äänensä aina samalle sakille? Ihan niinku ketjun avaaja sanokin, niin ei voi normaaliälynen suomenkielinen ymmärtää RKP:n tekoja eikä niiden äänestäjien mielenliikkeitä. Ihan ku niillä olis joku koskemattomuus niinku tositeevee ohjelmissa. Se ei oo oikein. Älkää ihmiset äänestäkö puolueita jotka ei hoida teidän asioita ja vielä teidän tuttujen ja naapurienkin asioita. Jos se RKP pitääkin kiinni ruotsinkielisten jostain oikeuksista, niin älkää silti äänestäkö sitä jos se syöttää kakkendaalia kaikille muille. Onhan muissakin puolueissa ruotsinkielisiä ihmisiä ajamassa vähemmistön etuja ilman, että pyllistetään samalla kaikille muille. Herätkää nyt RKP:n äänestäjät ja äänestäkään joskus ihan muidenki syiden ku kielen takia. Niin ja hävetkää saakeli niin RKP ku demaritkin ja keskusta jos oikeesti ootte äänestäny noita ehdotuksia vastaan. Ja ainakin demareille varotus, että äänestäjät muistaa kyllä. Ja nykyään ei onneks näköjään voi kaikkea tehdä salassa äänestäjiltä, kun taitaa ilmestyä nettiin kaikki mokat ja huijaukset. Se on muuten hyvä asia. Jatkakaa ihmeessä raportointia te ketä ikinä oottekin.
- kokemusta on
Sehän on varmaan niin, etteivät demarit halua kurjuuden ja huonovoitisuuden häviävän. Mistäs heille sitten riittäisi jäseniä, jos kaikki kurjuus poistetaan? Mistä ne sitten valittaisi? Se on kuitenkin olemassa oleva fakta, että Loviisassakin on jo nyt liian monta huonosti voivaa lasta! Onhan se aina ollut melko selvää, että demari on "kaikki mulle heti nyt" ihminen ei niitä lähimmäisten murheet keikauta. Kouluunkin syytivät rahaa turhiin remontteihin, vaikka kuinka yritettiin epätoivoisesti apua huutaa.
- kokemusta on
En haluaisi tietysti syyllistää demareitakaan. Ehkä he ovat vain tietämättömiä, mutta hämmästyttää RKP joilla sentään on riveissään näyttävästi sosiaalihoitaja. Tässä nyt törmätään siihen että, hän ei ehkä vaitiolo velvollisuuteensa ja jääviyteensä vedoten voi ajaa oman sektorinsa etuja. Kaikilla politiikoilla ei ole realitista käsitystä siitä millaisissa vaikeuksissa täällä taistellaan esim. joidenkin lasten kohdalla.
- eremenkos
kokemusta on kirjoitti:
En haluaisi tietysti syyllistää demareitakaan. Ehkä he ovat vain tietämättömiä, mutta hämmästyttää RKP joilla sentään on riveissään näyttävästi sosiaalihoitaja. Tässä nyt törmätään siihen että, hän ei ehkä vaitiolo velvollisuuteensa ja jääviyteensä vedoten voi ajaa oman sektorinsa etuja. Kaikilla politiikoilla ei ole realitista käsitystä siitä millaisissa vaikeuksissa täällä taistellaan esim. joidenkin lasten kohdalla.
kenties kyse on vaikka siitä, että turha lisätä rahaa vaan siirretään ne kalliit huostassa olo rahat niihin avohuollon tukitoimiin jolla voidaan ehkäistä sitä kallista huostaa. Huostia on niin monenlaisiakin eikä vain kotioloista johtuvia ja vanhemmuudesta. Avohuollontukitoimet ovat paljon halvempia ja siinä voittaa kaikki. Niin säästäjät, lapset ja vanhemmat. Huostalaitokset häviävät ainoana taloudellisesti.
Huostalaitokset jotka saavat useissa tapauksissa sen 500e/vrk niin ovat aika bisnestä koska ne ovat yksityisiä yrityksiä joidenka tarkoitus on tuottaa voittoa ja lapset eivät saa sen kummosempia palveluja kuin nykyisessä avohuollossakaan. Avain onkin huostaa estävien tukitoimien kehitys alueellamme.
Jos huostauhka johtuu köyhyydestä niin olisi paikallaan myös miettiä sitä, että jos vaikka sen 10% annetettaisiin noista lastentarhauspaikoista maksetuista rahoista perheille niin mikä olis tulos. Varmaan tuloksellista lasten ja perheiden osalta. - Hoituri itsekkin
eremenkos kirjoitti:
kenties kyse on vaikka siitä, että turha lisätä rahaa vaan siirretään ne kalliit huostassa olo rahat niihin avohuollon tukitoimiin jolla voidaan ehkäistä sitä kallista huostaa. Huostia on niin monenlaisiakin eikä vain kotioloista johtuvia ja vanhemmuudesta. Avohuollontukitoimet ovat paljon halvempia ja siinä voittaa kaikki. Niin säästäjät, lapset ja vanhemmat. Huostalaitokset häviävät ainoana taloudellisesti.
Huostalaitokset jotka saavat useissa tapauksissa sen 500e/vrk niin ovat aika bisnestä koska ne ovat yksityisiä yrityksiä joidenka tarkoitus on tuottaa voittoa ja lapset eivät saa sen kummosempia palveluja kuin nykyisessä avohuollossakaan. Avain onkin huostaa estävien tukitoimien kehitys alueellamme.
Jos huostauhka johtuu köyhyydestä niin olisi paikallaan myös miettiä sitä, että jos vaikka sen 10% annetettaisiin noista lastentarhauspaikoista maksetuista rahoista perheille niin mikä olis tulos. Varmaan tuloksellista lasten ja perheiden osalta.Päivän Lovarissa oli kerrottu kokouksen kuvioista, mutta lehti meni painoon ennen kokouksen päättymistä. Perjantain numerossa luvattiin olevan lisää asiaa kokouksesta. Toivottavasti siellä kerrotaan tarkasti noista ehdotuksista ja niiden äänestysnumeroista. Jos rkp ja demarit tosiaan ovat tuollaiset ehdotukset torpanneet, niin eipä hyvä heilu. Kuka voi tajuta, että vastustetaan tuollaisia asioita? No rkp:n osalta se ei yllätä vaikka ihmetyttääkin, mutta demarien osalta olen aika epäuskoinen kunnen toisin todistetaan. Jos tuo osoittautuu todeksi, niin seuraavissa vaaleissa ääneni menee vasemmistoliitolle tai paikallisvaaleissa kokoomukselle tai persuille, jotka tuntuvat täällä olevan demareita enemmän pienen ihmisen asialla. Siihen katkeaisi minun 25v äänestysputkeni demareille. Lähellä se oli jo näissä viimeisimmissäkin vaaleissa, kun niissä edellisissä kävi ilmi, että demarit olivat kimpassa rkp:n kanssa. Tämä demarien oikeistolaistuminen näissä apua tarvitsevien asioissa on kuitenkin viimeinen niitti jos osoittautuu todeksi.
- kokemusta on
Hoituri itsekkin kirjoitti:
Päivän Lovarissa oli kerrottu kokouksen kuvioista, mutta lehti meni painoon ennen kokouksen päättymistä. Perjantain numerossa luvattiin olevan lisää asiaa kokouksesta. Toivottavasti siellä kerrotaan tarkasti noista ehdotuksista ja niiden äänestysnumeroista. Jos rkp ja demarit tosiaan ovat tuollaiset ehdotukset torpanneet, niin eipä hyvä heilu. Kuka voi tajuta, että vastustetaan tuollaisia asioita? No rkp:n osalta se ei yllätä vaikka ihmetyttääkin, mutta demarien osalta olen aika epäuskoinen kunnen toisin todistetaan. Jos tuo osoittautuu todeksi, niin seuraavissa vaaleissa ääneni menee vasemmistoliitolle tai paikallisvaaleissa kokoomukselle tai persuille, jotka tuntuvat täällä olevan demareita enemmän pienen ihmisen asialla. Siihen katkeaisi minun 25v äänestysputkeni demareille. Lähellä se oli jo näissä viimeisimmissäkin vaaleissa, kun niissä edellisissä kävi ilmi, että demarit olivat kimpassa rkp:n kanssa. Tämä demarien oikeistolaistuminen näissä apua tarvitsevien asioissa on kuitenkin viimeinen niitti jos osoittautuu todeksi.
Niinhän nyt käy, se kuitenkin on aikansa elänyttä ajattelua. Olen itse vanhan ajan maalaisliittolaisten lapsi. Isäni oli köyhä pienviljelijä, mutta päästään terävä kuin partaveitsi. Hän antoi meille lapsille ohjat omaan ajatteluun. Äiti oli harras uskovainen, mutta opetti meille lapsille, että itse kutakin uskonsa auttakoon. Meitä ei aivopesty seuraamaan laumaa. Kunnallisessa ja muussa yhteiskunnallisessa päätöksenteossa on pakottavaa kuulua puolueeseen ja
ajatella niin kuin puolue sanoo. Siitä on haittaa yhteisten asioiden hoidossa. En ihan tarkkaan vielä tiedä mistä edellä kerrotuissa asioissa on kysymys, mutta oletan vastustetun ennalta ehkäisevää toimintaa. Kaikki toiminta mitä kohdistetaan perheiden ja vanhusten hyvin vointiin on säästöä tulevaisuudessa. Ei tälläisen toiminnan välttämättä tarvitse oolla edes kallista kun siitä on jo suurta hyötyä. Tunnen muutaman politiikon ja olen tehnyt omat johtopäätökseni. Kokoomukselaiset esittävät kovaa, mutta ovat todellisuudessa tosi pehmiksiä. Vihreät ovat kuin uskonlahko, pelottelevat kaikkia kaamealla tulevaisuudella, mutta en ole koskaan kuullut, että puhuisivat esim. lasten hyvinvoinnista. Siat ovat paljon tärkeämpiä. Demarit ovat aika itsekkäitä. Yhtään kristillistä en tunne. Keskusta on aika lähellä sydäntäni, mutta ajaa ymmärrettävästi omiensa asiaa. Itse haluaisin perustaa lasten asiota ajavan puolueen. - Kaikki on tärkeitä
kokemusta on kirjoitti:
Niinhän nyt käy, se kuitenkin on aikansa elänyttä ajattelua. Olen itse vanhan ajan maalaisliittolaisten lapsi. Isäni oli köyhä pienviljelijä, mutta päästään terävä kuin partaveitsi. Hän antoi meille lapsille ohjat omaan ajatteluun. Äiti oli harras uskovainen, mutta opetti meille lapsille, että itse kutakin uskonsa auttakoon. Meitä ei aivopesty seuraamaan laumaa. Kunnallisessa ja muussa yhteiskunnallisessa päätöksenteossa on pakottavaa kuulua puolueeseen ja
ajatella niin kuin puolue sanoo. Siitä on haittaa yhteisten asioiden hoidossa. En ihan tarkkaan vielä tiedä mistä edellä kerrotuissa asioissa on kysymys, mutta oletan vastustetun ennalta ehkäisevää toimintaa. Kaikki toiminta mitä kohdistetaan perheiden ja vanhusten hyvin vointiin on säästöä tulevaisuudessa. Ei tälläisen toiminnan välttämättä tarvitse oolla edes kallista kun siitä on jo suurta hyötyä. Tunnen muutaman politiikon ja olen tehnyt omat johtopäätökseni. Kokoomukselaiset esittävät kovaa, mutta ovat todellisuudessa tosi pehmiksiä. Vihreät ovat kuin uskonlahko, pelottelevat kaikkia kaamealla tulevaisuudella, mutta en ole koskaan kuullut, että puhuisivat esim. lasten hyvinvoinnista. Siat ovat paljon tärkeämpiä. Demarit ovat aika itsekkäitä. Yhtään kristillistä en tunne. Keskusta on aika lähellä sydäntäni, mutta ajaa ymmärrettävästi omiensa asiaa. Itse haluaisin perustaa lasten asiota ajavan puolueen.Haluan oikaista virheellisen käsityksesi nimimerkki kokemusta on. Olen saanut puolisoni sisaruksen kautta aika läheltä seurata puolueiden tekoja ja kannanottoja lapsiin liittyen. On kuulema siellä lautakunnissa ja johtokunnissa tuo jako asioiden kannattajiin ja vastustajiin aika samanlainen kuin mitä täällä kerrottiin valtuuston kokouksessa olleen. Kok. ps. vihr. pyrkivät inhimilliseen ajatteluun ja ratkaisuihin vähilläkin rahoilla ja sdp. rkp. haraavat vastaan ja puhuvat PELKÄSTÄÄN rahasta.
Sitten olen joutunut saman asian kanssa tekemisiin alakoululaisten lasten vanhempana. Kovasti on koululla kuohunut viime vuosina ja monen poliitikon puheita ja tekoja on tullut seurattua. Nythän kaikki kuorossa ovat uudistamassa koulua, mutta alkuun sitä ajoivat vain kok. ps. vihr. muiden yrittäessä vain vähätellä uuden koulun tarvetta.
Eli mm. vihr. S.I-K puhuu ja tekee paljonkin lasten hyvinvoinnin eteen, vaikka et olisikaan itse sitä kuullut. Noista kahdesta muustakin puolueesta löytyy ihmisiä jotka tekee ja puhuu lasten puolesta, mutta kun erikseen mainitsit vihr. lasten asioita ajamattomana puolueena, niin halusin oikaista sen. Jos epäilet sanaani, niin kysy Länsiharjun koulun opettajilta tai vanhemmilta. - kokemusta on
Kaikki on tärkeitä kirjoitti:
Haluan oikaista virheellisen käsityksesi nimimerkki kokemusta on. Olen saanut puolisoni sisaruksen kautta aika läheltä seurata puolueiden tekoja ja kannanottoja lapsiin liittyen. On kuulema siellä lautakunnissa ja johtokunnissa tuo jako asioiden kannattajiin ja vastustajiin aika samanlainen kuin mitä täällä kerrottiin valtuuston kokouksessa olleen. Kok. ps. vihr. pyrkivät inhimilliseen ajatteluun ja ratkaisuihin vähilläkin rahoilla ja sdp. rkp. haraavat vastaan ja puhuvat PELKÄSTÄÄN rahasta.
Sitten olen joutunut saman asian kanssa tekemisiin alakoululaisten lasten vanhempana. Kovasti on koululla kuohunut viime vuosina ja monen poliitikon puheita ja tekoja on tullut seurattua. Nythän kaikki kuorossa ovat uudistamassa koulua, mutta alkuun sitä ajoivat vain kok. ps. vihr. muiden yrittäessä vain vähätellä uuden koulun tarvetta.
Eli mm. vihr. S.I-K puhuu ja tekee paljonkin lasten hyvinvoinnin eteen, vaikka et olisikaan itse sitä kuullut. Noista kahdesta muustakin puolueesta löytyy ihmisiä jotka tekee ja puhuu lasten puolesta, mutta kun erikseen mainitsit vihr. lasten asioita ajamattomana puolueena, niin halusin oikaista sen. Jos epäilet sanaani, niin kysy Länsiharjun koulun opettajilta tai vanhemmilta.Todelliset hyväntekijät eivät pidä melua itsestään. En oikeastaan tarkoittanut paikallisia vihreitä vaan yleensä mielikuvaa jonka puolue antaa itsestään. Tottakai sellaiset politiikot osaavat ajaa lasten asioita joilla on omia lapsia tai muuten empaattista ajattelukykyä asettua niiden puolelle jotka eivät itse voi asioihinsa vaikuttaa. Kaikkien päättäjien tulisi muistaa, että veronmaksajien rahat on tarkoitettu lähinnä ihmisten peruspalveluihin ja hyvinvointiin. Nythän täällä on jo nähty mihin 90-luvun väärissä paikoissa tehdyt säästöt johtivat. Niistä koituneet kulut ovat kasvaneet lähes kohtuuttomiksi. Kaupungin tehtävä ei ole sijoittaa rahaa sille kuulumattomiin hankkeisiin. Kyseenalaistan esim. tanssilavan semmoisena hankkeena, jonka laivasillan yrittäjät olisivat itse voineet tehdä talkootyönä, hehän siitä eniten hyötyvät. Tanssilava sinänsä on ihmisten hyvinvointia palveleva, mutta ei ensisijaisesti yhteiskunnan varoilla rakennettava.
- Tunnollinen luuseri
kokemusta on kirjoitti:
Todelliset hyväntekijät eivät pidä melua itsestään. En oikeastaan tarkoittanut paikallisia vihreitä vaan yleensä mielikuvaa jonka puolue antaa itsestään. Tottakai sellaiset politiikot osaavat ajaa lasten asioita joilla on omia lapsia tai muuten empaattista ajattelukykyä asettua niiden puolelle jotka eivät itse voi asioihinsa vaikuttaa. Kaikkien päättäjien tulisi muistaa, että veronmaksajien rahat on tarkoitettu lähinnä ihmisten peruspalveluihin ja hyvinvointiin. Nythän täällä on jo nähty mihin 90-luvun väärissä paikoissa tehdyt säästöt johtivat. Niistä koituneet kulut ovat kasvaneet lähes kohtuuttomiksi. Kaupungin tehtävä ei ole sijoittaa rahaa sille kuulumattomiin hankkeisiin. Kyseenalaistan esim. tanssilavan semmoisena hankkeena, jonka laivasillan yrittäjät olisivat itse voineet tehdä talkootyönä, hehän siitä eniten hyötyvät. Tanssilava sinänsä on ihmisten hyvinvointia palveleva, mutta ei ensisijaisesti yhteiskunnan varoilla rakennettava.
Minusta monet poliitikot ovat hukanneet asemansa varsinaisen merkityksen ja tarkoituksen. Siis kaikkien heidän päätöksiensä vaikutuspiirissä olevien ihmisten ja asioiden tasapuolisen huomioimisen ja aina peruspalveluja ja heikompien etua painottaen. Liian usein ajetaan vain omaa ja omien oletettujen äänestäjien ja intressiryhmien etua muista ihmisistä välittämättä. Pahimmillaan intressilistan kärjessä ovat omat henkilökohtaiset ja kaverien edut. Pyritään edistämään oman puolueen, urheiluseuran, metsästysseuran, yhdistyksen, kaveripiirin tai muun yhteisön ja niihin kuuluvien yksittäistenkin ihmistenkin etua. Sellaiseltahan tuo tanssilavan verovaroilla rakentaminenkin haiskahtaa ainakin näin asiaan perehtymättömän nenässä. Lukuisat olisivat ne peruspalvelutason tarpeet joihin tuokin raha olisi niukkuuden aikana paremmin tullut käytettyä, mutta piti vain fiksata veronmaksajien taskuista suoraa tukea alueen yrittäjille. Sama juttu sen järjettömän miljoonavessan kanssa. Kun rinnastetaan sänkyynsä lääketokkuralla hiljennetty paskavaippainen vanhus ja kesäravintolan asiakkaan pissahätä, niin jälkimmäisen auttaminen yhteisin varoin on... En löydä edes tarpeeksi voimakasta ilmaisua kertomaan kiukustani, halveksunnastani ja turhautumisestani. Etenkin kun yleisesti ja muualla ravintola- yms. yrittäjät kyllä rakentavat asiakasvessansa ihan itse. Ja tuolla en moiti yrittäjiä vaan päättäjiä, sillä hullu ei ole se joka ottaa kun tarjotaan... Maailma vain näyttää olevien vahvojen ja heikot hoidetaan minimikustannuksin pois silmistä, että ei vain omatunnosta vielä kärsivien luuserien tunto alkaisi heitä nähdessään kolkuttamaan. Onkohan heikkoja ja avuttomia kyykyttävissä puolueissa lainkaan mietitty tällaisia asioita?
- Itäuusmaalainen
Tunnollinen luuseri kirjoitti:
Minusta monet poliitikot ovat hukanneet asemansa varsinaisen merkityksen ja tarkoituksen. Siis kaikkien heidän päätöksiensä vaikutuspiirissä olevien ihmisten ja asioiden tasapuolisen huomioimisen ja aina peruspalveluja ja heikompien etua painottaen. Liian usein ajetaan vain omaa ja omien oletettujen äänestäjien ja intressiryhmien etua muista ihmisistä välittämättä. Pahimmillaan intressilistan kärjessä ovat omat henkilökohtaiset ja kaverien edut. Pyritään edistämään oman puolueen, urheiluseuran, metsästysseuran, yhdistyksen, kaveripiirin tai muun yhteisön ja niihin kuuluvien yksittäistenkin ihmistenkin etua. Sellaiseltahan tuo tanssilavan verovaroilla rakentaminenkin haiskahtaa ainakin näin asiaan perehtymättömän nenässä. Lukuisat olisivat ne peruspalvelutason tarpeet joihin tuokin raha olisi niukkuuden aikana paremmin tullut käytettyä, mutta piti vain fiksata veronmaksajien taskuista suoraa tukea alueen yrittäjille. Sama juttu sen järjettömän miljoonavessan kanssa. Kun rinnastetaan sänkyynsä lääketokkuralla hiljennetty paskavaippainen vanhus ja kesäravintolan asiakkaan pissahätä, niin jälkimmäisen auttaminen yhteisin varoin on... En löydä edes tarpeeksi voimakasta ilmaisua kertomaan kiukustani, halveksunnastani ja turhautumisestani. Etenkin kun yleisesti ja muualla ravintola- yms. yrittäjät kyllä rakentavat asiakasvessansa ihan itse. Ja tuolla en moiti yrittäjiä vaan päättäjiä, sillä hullu ei ole se joka ottaa kun tarjotaan... Maailma vain näyttää olevien vahvojen ja heikot hoidetaan minimikustannuksin pois silmistä, että ei vain omatunnosta vielä kärsivien luuserien tunto alkaisi heitä nähdessään kolkuttamaan. Onkohan heikkoja ja avuttomia kyykyttävissä puolueissa lainkaan mietitty tällaisia asioita?
Uskotteko tosiaankin että maailma on niin mustavalkoinen että kokoomus on köyhien asialla ja ne jotka äänestivät vastaan ovat kylmiä ja vastuuntunnottomia?
Yrittäkää nyt hahmottaa sitä tilannetta jossa budjetti osoittaa miljoona-alijäämää. Se on hurskastelua ja poliittista peliä pahimmillaan kun siinä tilanteessa ehdotetaan lisärahaa sinänsä hienoihin käyttötarkoituksiin.
JOS oikeasti olisi haluttu saada läpi nämä muutokset niin luonnollisin tapa toteuttaa se olisi ollut ehdottaa budjetin sisällä siirtoja. Eli olisi vähennetty joltain muilta momenteilta vastaavaa rahasummaa ja kohdennettu sitä näihin tarkoituksiin. Jos näin olisi menetelty niin olisi ehdotukset voineet hyvin mennä läpikin.
Mutta kokoomuslaisille pelureille se ei merkkaa oikeastaan mitään meneekö ehdotus läpi vai ei. Päinvastoin lienee heidän mielestään parempi ettei mene läpi. Niin he voivat korjata potin kun kansalaiset jäävät haukkumaan niitä jotka äänestivät vastaan.
Ja muuten...hallituksessa istuu niin kokoomuslaisia kuin persujakin. Miksi eivät siellä ole esittäneet näitä samoja ehdotuksia? Aivan oikein, koska se ei olisi tuonut julkisuutta....
Politiikka on raadollista touhua. Sääli että mennyt siihen pisteeseen että suurta yleisöä viedään kuin litran mittaa kuten kokoomuslaiset tekevät Loviisassa. - Natiivi äänestäjä
Itäuusmaalainen kirjoitti:
Uskotteko tosiaankin että maailma on niin mustavalkoinen että kokoomus on köyhien asialla ja ne jotka äänestivät vastaan ovat kylmiä ja vastuuntunnottomia?
Yrittäkää nyt hahmottaa sitä tilannetta jossa budjetti osoittaa miljoona-alijäämää. Se on hurskastelua ja poliittista peliä pahimmillaan kun siinä tilanteessa ehdotetaan lisärahaa sinänsä hienoihin käyttötarkoituksiin.
JOS oikeasti olisi haluttu saada läpi nämä muutokset niin luonnollisin tapa toteuttaa se olisi ollut ehdottaa budjetin sisällä siirtoja. Eli olisi vähennetty joltain muilta momenteilta vastaavaa rahasummaa ja kohdennettu sitä näihin tarkoituksiin. Jos näin olisi menetelty niin olisi ehdotukset voineet hyvin mennä läpikin.
Mutta kokoomuslaisille pelureille se ei merkkaa oikeastaan mitään meneekö ehdotus läpi vai ei. Päinvastoin lienee heidän mielestään parempi ettei mene läpi. Niin he voivat korjata potin kun kansalaiset jäävät haukkumaan niitä jotka äänestivät vastaan.
Ja muuten...hallituksessa istuu niin kokoomuslaisia kuin persujakin. Miksi eivät siellä ole esittäneet näitä samoja ehdotuksia? Aivan oikein, koska se ei olisi tuonut julkisuutta....
Politiikka on raadollista touhua. Sääli että mennyt siihen pisteeseen että suurta yleisöä viedään kuin litran mittaa kuten kokoomuslaiset tekevät Loviisassa.Siis että avun evääminen sitä tarvitsevilta on vastuullista demaripolitiikkaa ja sen avun tarjoamisen yrityskin on valheellista kokoomuspolitiikkaa? Ymmärrän kyllä, että politiikassa pelataan, huijataan ja kusetetaan sen kuin keritään, mutta ihan noin mustavalkoista se ei ole. Sitä paitsi sen toisen ehdotuksen takana oli vasemmistoliitto ja värikartan keskellä olevat persut ja pinkkisieluiset vihreät kannattivat molempia vähäväkisten auttamiseksi tehtyjä ehdotuksia. Kun noita ei voi sanoa valheelliseksi kokoomuspolitiikaksi, niin ovatko ne sitten populistista vähemmistöpolitiikkaa?
Haiskahtaa vahvasti selittelyltä. Faktaksi jää, että kokoomus, persut, vasemmistoliitto, vihreät ja sitoutumattomat edes yrittivät ja demarit ja rkp kampittivat. - SenJäSen
Tuo mitä lopuksi sanoit demareista on suuri ja vaiettu totuus.
- venttimies
Pieni ihminen ja pieni ihminen. -kele, on meitä isojakin ihmisiä.
- Kaikki on tärkeitä
Pieni ihminen kai tarkoittaa sellaista ihmistä, joka ei muiden veroisesti itse pysty omaa etuaan puolustamaan. Esimerkiksi monet lapset, sairaat, vanhukset ja oikein vähävaraiset jne.
Ne kaikki muut jotka saavat hyvin äänensä kuuluviin päätöksenteossa ovat kai sitten niitä "Isoja ihmisiä" :-) Isot ihmiset eivät samalla tavalla tarvitse puolestapuhujia ja puolustajia kuin pienet ihmiset. Isot ihmiset puhuvat itse omasta puolestaan tai muuten he eivät isoja ihmisiä olisikaan. - kaveria ei jätetä
Kaikki on tärkeitä kirjoitti:
Pieni ihminen kai tarkoittaa sellaista ihmistä, joka ei muiden veroisesti itse pysty omaa etuaan puolustamaan. Esimerkiksi monet lapset, sairaat, vanhukset ja oikein vähävaraiset jne.
Ne kaikki muut jotka saavat hyvin äänensä kuuluviin päätöksenteossa ovat kai sitten niitä "Isoja ihmisiä" :-) Isot ihmiset eivät samalla tavalla tarvitse puolestapuhujia ja puolustajia kuin pienet ihmiset. Isot ihmiset puhuvat itse omasta puolestaan tai muuten he eivät isoja ihmisiä olisikaan.vanhukset & lapset eivät tota vielä " enää " Tlosta tai olos se on tämän päivän rendi.
- Populismi=vale
Sydämeltäni Demarina voin sanoa, että meiltä kyllä löytyy ymmärtämystä lasten ja vanhuksien ongelmille. Tyhjästä laarista vain ilmeisesti on paha jakaa. Taisivat olla pelkkää populismia nuo valtuustossa tehdyt ehdotukset lisärahoista ja kansa menee lankaan kuin silmäneula.
- toripee
varsinkaan tässä tapauksessa, jossa pienellä lisämäärärahalla saadaan tulevaisuudessa säästettyä niin rahallisesti kuin henkisesti monin verroin. RKP vetosi Leena Lindforsin suulla, että kuntaliitoksen tarkoitus on keventää henkilöstökustannuksia (jota tosin myöhemmin yritti pyöritellä asiaan tartuttuani). Eivät kuitenkaan näy olevan hallinnon (ml. luottamustoimet) ja turhan paperinpyörityksen suunnalla valmiita tarvittavia leikkauksia tekemään (esim. ehdottamani työjärjestysmuutos, jolla luottamushenkilöt saisivat ainoastaan haluamallaan kielellä (fi/sve) esitteet ja liitteet). voisin vetää tästä johtopäätöksen, että ryhmäkuri (ei äänestetä väärästä suunnasta tulleita asioita (lue lovarin nettikirjoitukseni)) mitä ilmeisemmin sitoo RKP:n väkeä puhumasta sydämellään, ja tämä on valitettavasti tarttunut jo heidän apupuolueeseensa demareihinkin!?
T. Kimmo N - Senilix, ei seniili
toripee kirjoitti:
varsinkaan tässä tapauksessa, jossa pienellä lisämäärärahalla saadaan tulevaisuudessa säästettyä niin rahallisesti kuin henkisesti monin verroin. RKP vetosi Leena Lindforsin suulla, että kuntaliitoksen tarkoitus on keventää henkilöstökustannuksia (jota tosin myöhemmin yritti pyöritellä asiaan tartuttuani). Eivät kuitenkaan näy olevan hallinnon (ml. luottamustoimet) ja turhan paperinpyörityksen suunnalla valmiita tarvittavia leikkauksia tekemään (esim. ehdottamani työjärjestysmuutos, jolla luottamushenkilöt saisivat ainoastaan haluamallaan kielellä (fi/sve) esitteet ja liitteet). voisin vetää tästä johtopäätöksen, että ryhmäkuri (ei äänestetä väärästä suunnasta tulleita asioita (lue lovarin nettikirjoitukseni)) mitä ilmeisemmin sitoo RKP:n väkeä puhumasta sydämellään, ja tämä on valitettavasti tarttunut jo heidän apupuolueeseensa demareihinkin!?
T. Kimmo NKotona asuvana seniorina kannatan lämpimästi kotiasumisen tukemista mahdollisimman pitkään. Mihin esimerkiksi minä omasta kodistani lähtisin? En taatusti mihinkään, jos ei ole pakko! Minulle on ihan sama, että mikä puolue mahdollistaa sen avun mitä tarvitsen kotona asumiseen. Sitä puoluetta, joka siinä auttaa, tulen äänestämään. Puolueen värillä ei ole mitään väliä tässä asiassa.
- eremenkos
Senilix, ei seniili kirjoitti:
Kotona asuvana seniorina kannatan lämpimästi kotiasumisen tukemista mahdollisimman pitkään. Mihin esimerkiksi minä omasta kodistani lähtisin? En taatusti mihinkään, jos ei ole pakko! Minulle on ihan sama, että mikä puolue mahdollistaa sen avun mitä tarvitsen kotona asumiseen. Sitä puoluetta, joka siinä auttaa, tulen äänestämään. Puolueen värillä ei ole mitään väliä tässä asiassa.
Miksi lihottaa yksityisiä hoivapalveluja joissa kuukausi taksat on 3500e/kk jos voidaan tukea kotiasumista ja siihen on mahdollisuus. Siellä henkilökunta muutenkin uuvuksissa koska joutuvat stressaamaan kun aika ei riitä kaikille ja voi edes jäädä juttelemaan vanhuksille, sillä kun on voittoa tavoitteleva yritys, niin henkilökunta on minimissä. Eipä ole tavanomaista sekään, että yksityisissä hoitolaitoksissa käytellään punalappuisia tuotteita kun säästetään.
Kyllä tuo kaikki ulkoistaminen ajaa vielä omaan nilkkaansa tässä yhteiskunnassa. Harva vaan tietää mitä niissä laitoksissa tapahtuu ja henkilökunta ei uskalla puhua koska se on sitten kenkää ja kuka nyt lama-aikana kenkää uskaltaa ottaa.
Miksi näitä hoiva ja lastensuojelulaitoksia syntyy suomessa kuin sieniä sateella? Ei tarvi olla kovinkaan välkky kun sen tajuaa. - Gerovital
eremenkos kirjoitti:
Miksi lihottaa yksityisiä hoivapalveluja joissa kuukausi taksat on 3500e/kk jos voidaan tukea kotiasumista ja siihen on mahdollisuus. Siellä henkilökunta muutenkin uuvuksissa koska joutuvat stressaamaan kun aika ei riitä kaikille ja voi edes jäädä juttelemaan vanhuksille, sillä kun on voittoa tavoitteleva yritys, niin henkilökunta on minimissä. Eipä ole tavanomaista sekään, että yksityisissä hoitolaitoksissa käytellään punalappuisia tuotteita kun säästetään.
Kyllä tuo kaikki ulkoistaminen ajaa vielä omaan nilkkaansa tässä yhteiskunnassa. Harva vaan tietää mitä niissä laitoksissa tapahtuu ja henkilökunta ei uskalla puhua koska se on sitten kenkää ja kuka nyt lama-aikana kenkää uskaltaa ottaa.
Miksi näitä hoiva ja lastensuojelulaitoksia syntyy suomessa kuin sieniä sateella? Ei tarvi olla kovinkaan välkky kun sen tajuaa.Itseäni on elämä kohdellut niin hyvin, että nyt ehtoopuolella pystyn itse ostamaan kaiken tarvitsemani tuen ja hoidon. Suurimmalla osalla ikäihmistä asiat eivät kuitenkaan ole näin hyvin. Onnekseni olen myös saanyt säilyttää niin ruumiillisen, kuin henkisenkin terveyteni ja vireyteni, mutta näissäkin arpajaisissa olen huomannut edustavani pientä vähemmistöä.
Minulla on ikätovereistani muodostuva ryhmä ystäviä ja tuttavia ympäri eteläsuomen hoitolaitoksia ja osa käyttää erilaisia palveluasumismuotoja. Koska käyn usein tervehtimässä ystäviäni, niin minulla on aika hyvä käsitys noiden hoivapalvelujen laadusta ja nykytilasta. Suoraan voi sanoa, että tilanne on valtaosassa vähintäänkin huolestuttava ja paikoin katastrofaalinen, jopa ihmisarvoa loukkaava.
Elämänurastani ja taustastani johtuen olen aina äänestänyt joko Kokoomusta tai Ruotsalaista kansanpuoluetta. En ole näidenkään kirjoitusten yksipuolisten ja toistaiseksi todentamattomien väitteiden perusteella valmis muuttamaan äänestyskäyttäytymistäni. Sen voin kuitenkin sanoa, että ilman epäröinnin häivääkään olen tämän vanhustenhoitoasian vuoksi äänestämään ihan mitä puoluetta tahansa, jos tulen vakuuttuneeksi siitä, että siten voin vaikuttaa ikätoverieni elinolojen parantamiseksi.
Tällä hetkellä tämä hoidoksi kutsuttu ja ihmisarvoa alentava toiminta on monissa laitoksissa suorastaan häpeäksi koko Suomen kansalle. Tarttukaa nuoremmat sukupolvet lujalla kädellä tähän häpeään ja poistakaa se. - kokemusta on
Ongelmat vain suurenevat ellei ennalta ehkäsevään toimintaan kohdisteta määrärahoja. Myöhemmin kulut ovat moninkertaiset, kun tullaan tilanteisiin joissa joudutaan pakosta järjestämään esim. lapsille hoitoja.
Varhainen puuttuminen vaikeuksissa olevien kohdalla auttaisi varmasti. Loviisassahan on kiitettävän paljon urheilu, musiikki ym vapaaehtoistoimintaa lapsille. On kuitenkin paljon niitä jotka eivät syystä tai toisesta pysty näihin osallistumaan ja saattavat joutua sivuraiteille välinpitämmättömyyden ja piittaamattomuuden takia. On ihan älytöntä tuommoinen puolueitten keskinäinen nahistelu. Ulkopuolinen saa ihan sellaisen käsityksen, että siellä valtuustossa istuu joku tahdoton joukko joita joku puolueen ylempi jumala ohjailee . Olkoon vaikka kuinka tärkeästä asiasta kysymys hanttiin pannaan ihan periaatteesta, kun sitä toinen puolue ehdottaa. Ovat kuin kakarat hiekkalaatikolla. Olisiko meillä lupa odottaa hiukan aikuismaisempaa käytöstä? Tarkoitan tätäkin keskustelupalstaa. Syyttelemällä ja mollaamalla ei maailmaa paranneta! - Miaaaauu
kokemusta on kirjoitti:
Ongelmat vain suurenevat ellei ennalta ehkäsevään toimintaan kohdisteta määrärahoja. Myöhemmin kulut ovat moninkertaiset, kun tullaan tilanteisiin joissa joudutaan pakosta järjestämään esim. lapsille hoitoja.
Varhainen puuttuminen vaikeuksissa olevien kohdalla auttaisi varmasti. Loviisassahan on kiitettävän paljon urheilu, musiikki ym vapaaehtoistoimintaa lapsille. On kuitenkin paljon niitä jotka eivät syystä tai toisesta pysty näihin osallistumaan ja saattavat joutua sivuraiteille välinpitämmättömyyden ja piittaamattomuuden takia. On ihan älytöntä tuommoinen puolueitten keskinäinen nahistelu. Ulkopuolinen saa ihan sellaisen käsityksen, että siellä valtuustossa istuu joku tahdoton joukko joita joku puolueen ylempi jumala ohjailee . Olkoon vaikka kuinka tärkeästä asiasta kysymys hanttiin pannaan ihan periaatteesta, kun sitä toinen puolue ehdottaa. Ovat kuin kakarat hiekkalaatikolla. Olisiko meillä lupa odottaa hiukan aikuismaisempaa käytöstä? Tarkoitan tätäkin keskustelupalstaa. Syyttelemällä ja mollaamalla ei maailmaa paranneta!Nähtiin miten niiden hyvien, humaanien ja pientä ihmistä ymmärtävien kokoomuslaisten hyveellinen johtaja jakoi rakkautta ja hyvää tahtoa kaikille.
- toripee
toripee kirjoitti:
T. Kimmo Nhttp://www.loviisansanomat.net/keskustelu/viewtopic.php?f=8&t=396
Sopii myös kommentiksi nimimerkille miaaaauu:
"Eilen valtuustossa Miaaaauu17.12.2009 08:58 Nähtiin miten niiden hyvien, humaanien ja pientä ihmistä ymmärtävien kokoomuslaisten hyveellinen johtaja jakoi rakkautta ja hyvää tahtoa kaikille."
Hienoa havaita, että tämä topiikki on pysynyt asiallisena ilman kielirasismia sun muuta kökköä! - fuusioloviisalainen
toripee kirjoitti:
http://www.loviisansanomat.net/keskustelu/viewtopic.php?f=8&t=396
Sopii myös kommentiksi nimimerkille miaaaauu:
"Eilen valtuustossa Miaaaauu17.12.2009 08:58 Nähtiin miten niiden hyvien, humaanien ja pientä ihmistä ymmärtävien kokoomuslaisten hyveellinen johtaja jakoi rakkautta ja hyvää tahtoa kaikille."
Hienoa havaita, että tämä topiikki on pysynyt asiallisena ilman kielirasismia sun muuta kökköä!Olen tyytyväinen samasta asiasta kuin toripee. Keskustelu tässä ketjussa on pysynyt hyvin asiassa ja varsin siistinä. Kielirasismia en tosin ole tällä palstalla aiemminkaan juuri huomannut. Minusta kyse on yleensä ollut enemmänkin kärkevästä kritiikistä Rkp:tä ja sen kielipolitiikkaa kohtaan. Se mitä jään tässä ketjussa toistaiseksi kaipaamaan olisi Sdp:n ja Rkp:n kannattajien tai jopa toimijoiden kommentit asiaan. Toivottavasti niitäkin vielä saadaan. Muuten on vaarana, että lukijat joutuvat tekemään johtopäätöksiä aika yksipuolisten näkemysten pohjalta. Olisikin täällä kritisoitujen puolueiden etu kertoa oma näkemyksensä asioista. Paitsi tietysti jos esitettyjä väitteitä ei pystytä asiaperustein kumoamaan. Silloin saattaa olla viisainta olla ihan hiljaa. En kuitenkaan usko niin olevan, joten jään kiinnostuneena odottamaan...
- Missä mennään?
Miaaaauu kirjoitti:
Nähtiin miten niiden hyvien, humaanien ja pientä ihmistä ymmärtävien kokoomuslaisten hyveellinen johtaja jakoi rakkautta ja hyvää tahtoa kaikille.
Päivän Lovarista sai käsityksen, että demarien ääniharava Sari Ericson ei ole saanut äänimääriään vastaavaa osaa demarien lautakunta- yms. paikoista. Kuitenkin juuri Sari oli se ainokainen demari, joka uuden loviisan valtuustossa äänesti vähäosaisten tukemiseen tähtäävien budjettilisäysten puolesta. Muutenkin Sari on profiloitunut selkeästi pienen ihmisen puolustajaksi. Kun häntä nyt painetaan alas demarien sisäisessä vallanjaossa, niin mitä se kertoo demarien linjasta ja politiikasta? Tämä alkaa jo oikeasti huolestuttamaan tavallista tallaajaa. Demarit hei, kenen asialla te nykyään olette???
- toripee
Missä mennään? kirjoitti:
Päivän Lovarista sai käsityksen, että demarien ääniharava Sari Ericson ei ole saanut äänimääriään vastaavaa osaa demarien lautakunta- yms. paikoista. Kuitenkin juuri Sari oli se ainokainen demari, joka uuden loviisan valtuustossa äänesti vähäosaisten tukemiseen tähtäävien budjettilisäysten puolesta. Muutenkin Sari on profiloitunut selkeästi pienen ihmisen puolustajaksi. Kun häntä nyt painetaan alas demarien sisäisessä vallanjaossa, niin mitä se kertoo demarien linjasta ja politiikasta? Tämä alkaa jo oikeasti huolestuttamaan tavallista tallaajaa. Demarit hei, kenen asialla te nykyään olette???
toisaalta hän olisi halunnut äänestää Fennovoimaa vastaan, millä olisi mahdollistettu peruspalvelujenkin ylläpito vaikeinakin aikoina. Pitää myös olla tulosvastuullisuutta, kun harrastaa politikointia. Laivaturisteja kaukomailta tänne ideoidessa Sarin tulee myös ajatella niitä vihreitäkin ajatuksia, jos meinaa itseään viherdemariksi tituleerata, kuten lehdessä antoi ymmärtää. Samaa voisin sanoa Sonja Ilvetsalo-Koskisesta ydinvoimapaneelikeskustelussa toissa vuonna, kun toi esille "hyvänä pointtina" sen, että Sotkamo on koostaan huolimatta saanut 800 000 tuhatta turistia houkutelluksi. Mielestäni turistihömpötys on vihoviimeinen asia, joka kuuluisi vihreästi ajattelevan agendalle.
- Sekavalittu
toripee kirjoitti:
toisaalta hän olisi halunnut äänestää Fennovoimaa vastaan, millä olisi mahdollistettu peruspalvelujenkin ylläpito vaikeinakin aikoina. Pitää myös olla tulosvastuullisuutta, kun harrastaa politikointia. Laivaturisteja kaukomailta tänne ideoidessa Sarin tulee myös ajatella niitä vihreitäkin ajatuksia, jos meinaa itseään viherdemariksi tituleerata, kuten lehdessä antoi ymmärtää. Samaa voisin sanoa Sonja Ilvetsalo-Koskisesta ydinvoimapaneelikeskustelussa toissa vuonna, kun toi esille "hyvänä pointtina" sen, että Sotkamo on koostaan huolimatta saanut 800 000 tuhatta turistia houkutelluksi. Mielestäni turistihömpötys on vihoviimeinen asia, joka kuuluisi vihreästi ajattelevan agendalle.
Eiköhän se ydinvoimakin ole vihoviimeinen asia, joka kuuluisi vihreästi ajattelevan agendalle :-) Ja sitä paitsi minä kunnioitan ihmisiä, joka katsovat ensin oman asuinpaikkansa ihmisten etua ja lähtevät vasta sitten pelastamaan koko maailmaa. Juuri siitähän ydinvoimassakin on kyse. Sitä halutaan Loviisaan koska se tuo työtä ja rahaa, mutta saattaa pahimmillaan aiheuttaa maailmanlaajuisen katastrofin. Koska ydinvoimaa kuitenkin on ja lisääkin rakennetaan, niin otetaan se tänne Loviisaan, että saadaan siitä paikallisesti tuleva hyöty tälle alueelle. Noin se ajattelu menee ja se on mielestäni ihan ok. Sitä en ymmärrä, että miksi vaikkapa turismiin ei sopisi sama ajattelutapa? Vai onko kyse siitä, että tietyn puoleen edustajan täytyy käyttäytyä arvostelijan omien ahtaiden mielikuvien mukaan, tai muuten kritiikin ruoska viuhahtaa? Nostan hattua ihmisille jotka pitävät tietyistä periaatteistaan kiinni, mutta ovat silti vähäisemmissä asioissa valmiita myönnytyksiin suodakseen lähimmäisilleen mahdollisuuden toimeentuloon. Periaatteissaankin on priorisointia harrastettava, eikä sementoitava tiettyä ajattelutapaa sovellettavaksi kaikkiin mahdollisiin asioihin. Muu olisi fakki-idiotismia. Ja kuten tiedetään, niin "takinkääntökin" on vain merkki siitä, että ihminen on kykenevä oppimaan ja muokkaamaan mielipiteitään mikäli sitä uutta tietoa aivopoimuun sattuu tarttumaan. Ei siis arvostella ketään siitä, että hänen mielensä on joustava ja kykenevä priorisoimaan asioita.
- toripee
Sekavalittu kirjoitti:
Eiköhän se ydinvoimakin ole vihoviimeinen asia, joka kuuluisi vihreästi ajattelevan agendalle :-) Ja sitä paitsi minä kunnioitan ihmisiä, joka katsovat ensin oman asuinpaikkansa ihmisten etua ja lähtevät vasta sitten pelastamaan koko maailmaa. Juuri siitähän ydinvoimassakin on kyse. Sitä halutaan Loviisaan koska se tuo työtä ja rahaa, mutta saattaa pahimmillaan aiheuttaa maailmanlaajuisen katastrofin. Koska ydinvoimaa kuitenkin on ja lisääkin rakennetaan, niin otetaan se tänne Loviisaan, että saadaan siitä paikallisesti tuleva hyöty tälle alueelle. Noin se ajattelu menee ja se on mielestäni ihan ok. Sitä en ymmärrä, että miksi vaikkapa turismiin ei sopisi sama ajattelutapa? Vai onko kyse siitä, että tietyn puoleen edustajan täytyy käyttäytyä arvostelijan omien ahtaiden mielikuvien mukaan, tai muuten kritiikin ruoska viuhahtaa? Nostan hattua ihmisille jotka pitävät tietyistä periaatteistaan kiinni, mutta ovat silti vähäisemmissä asioissa valmiita myönnytyksiin suodakseen lähimmäisilleen mahdollisuuden toimeentuloon. Periaatteissaankin on priorisointia harrastettava, eikä sementoitava tiettyä ajattelutapaa sovellettavaksi kaikkiin mahdollisiin asioihin. Muu olisi fakki-idiotismia. Ja kuten tiedetään, niin "takinkääntökin" on vain merkki siitä, että ihminen on kykenevä oppimaan ja muokkaamaan mielipiteitään mikäli sitä uutta tietoa aivopoimuun sattuu tarttumaan. Ei siis arvostella ketään siitä, että hänen mielensä on joustava ja kykenevä priorisoimaan asioita.
ydinvoima on varsinaisesti vihreää ajattelua verraten moniin moniin vaihtoehtoisiin, jopa ns. uusiutuviin energiamuotoihin. Sen sijaan turismin lobbauksessa en näe mitään sellaista, että sitä voitaisiin pitää vihreänä ajatteluna. Toivottavasti tulevaisuudessa kaikki keskusteluun osallistuvat muutkin luottamushenkilöt uskaltautuvat täällä(kin) esiintyä omalla nimellään.
Sekavalittu kirjoitti:"Vai onko kyse siitä, että tietyn puoleen edustajan täytyy käyttäytyä arvostelijan omien ahtaiden mielikuvien mukaan, tai muuten kritiikin ruoska viuhahtaa? "
Kyse on lähinnä siitä, että haluaisin tietää mitä esim. Vihreät ihan aikuisten oikeasti ajaa takaa? Heidänkin poliittiset lähtökohtansa tulisivat perustua jonkinlaiseen realismiin tai sitten heidän täytyisi vain suoraan tunnustaa, että ihmisten hyvinvointi ja heidän tavoitteensa eivät vain kohtaa (eläimet etusijalle). (En voi sietää tekopyhyyttä ja hurskastelua edes politiikassa!)
Kaikki puolueet kantavat huolta myös ympäristöstä, ja Suomessakin on tehty mittavia satojen miljoonien panostuksia luonnonsuojeluun niin metsätaloudessa, energiateollisuudessa (ko. projekteissa mukana olleena olen tämän saanut tuta), kuin muillakin tuotannon eri sektoreilla.
Onhan täällä arvosteltu Perussuomalaisia, Kokoomuslaisia, Demareita ja lähes kaikkia poliittiisen kentän vaikuttajatahoja RKP:täkään unohtamatta. Miksei siis Vihreiden ideologiaakin voisi kyseenalaistaa samoin, kuin esim. meidän Perussuomalaisten? Täällä saa kuitenkin aina yrittää vastata asiallisiin argumentointeihin sisäsiittoiseen arvosteluun verraten. Toivottavasti tässäkin topikissa kuitenkin keskitytään itse topikin aiheeseen.
T. Kimmo Nykänen - FiriLittan
toripee kirjoitti:
ydinvoima on varsinaisesti vihreää ajattelua verraten moniin moniin vaihtoehtoisiin, jopa ns. uusiutuviin energiamuotoihin. Sen sijaan turismin lobbauksessa en näe mitään sellaista, että sitä voitaisiin pitää vihreänä ajatteluna. Toivottavasti tulevaisuudessa kaikki keskusteluun osallistuvat muutkin luottamushenkilöt uskaltautuvat täällä(kin) esiintyä omalla nimellään.
Sekavalittu kirjoitti:"Vai onko kyse siitä, että tietyn puoleen edustajan täytyy käyttäytyä arvostelijan omien ahtaiden mielikuvien mukaan, tai muuten kritiikin ruoska viuhahtaa? "
Kyse on lähinnä siitä, että haluaisin tietää mitä esim. Vihreät ihan aikuisten oikeasti ajaa takaa? Heidänkin poliittiset lähtökohtansa tulisivat perustua jonkinlaiseen realismiin tai sitten heidän täytyisi vain suoraan tunnustaa, että ihmisten hyvinvointi ja heidän tavoitteensa eivät vain kohtaa (eläimet etusijalle). (En voi sietää tekopyhyyttä ja hurskastelua edes politiikassa!)
Kaikki puolueet kantavat huolta myös ympäristöstä, ja Suomessakin on tehty mittavia satojen miljoonien panostuksia luonnonsuojeluun niin metsätaloudessa, energiateollisuudessa (ko. projekteissa mukana olleena olen tämän saanut tuta), kuin muillakin tuotannon eri sektoreilla.
Onhan täällä arvosteltu Perussuomalaisia, Kokoomuslaisia, Demareita ja lähes kaikkia poliittiisen kentän vaikuttajatahoja RKP:täkään unohtamatta. Miksei siis Vihreiden ideologiaakin voisi kyseenalaistaa samoin, kuin esim. meidän Perussuomalaisten? Täällä saa kuitenkin aina yrittää vastata asiallisiin argumentointeihin sisäsiittoiseen arvosteluun verraten. Toivottavasti tässäkin topikissa kuitenkin keskitytään itse topikin aiheeseen.
T. Kimmo NykänenHuvittavaa kun persu määrittelee vihreän aatteen sisältöä ja syyttää vihreitä sen aatteen hylkäämisestä :-) On varmaan hienoa olla kaikkien alojen erikoisasiantuntija.
- toripee
FiriLittan kirjoitti:
Huvittavaa kun persu määrittelee vihreän aatteen sisältöä ja syyttää vihreitä sen aatteen hylkäämisestä :-) On varmaan hienoa olla kaikkien alojen erikoisasiantuntija.
Saanhan toki oman "vihreyteni" sisällön määritellä sitä kytkemättä "oikeiden Vihreiden" sisältöön, vai kuinka?
Ehdotan omaa blogia Vihreyden määrittelemiseen, mikäli joku haluaa tätä keskustelua jatkaa. Vai heti saa Besserwisserleiman, jos uskaltaa tuoda mielipiteensä avoimesti julki.... Toivon Sarinkin jatkavan mainostamaansa avointa linjaa huolimatta päälle kaatuvasta paskasta. Parempi että luottamushenkilö uskaltaa tuoda ajatuksensa julki, niin äänestäjät saavat paremman takuun äänetettävästä kohteestaan. Katalat myyräntyötä nimimerkeillä ja/tai muuten hiljaa toimivat ryhmäkuriäänestäjätluottamushenkilötkö ne sitten meitä äänekkäitä ja avoimia "besserwissereitä" paremmin hommansa hoitavat?
- Uusi KGB
Ketjun aloittaja puhui eräästä mukana olleesta ja omiinsa kovin pettyneestä. Olisi kiva tietää, että kenestä oli kyse?
- Kaduntallaaja1950
Aloitusviestin kirjoitusasu muistutti kyllä kovasti erästä nuorehkoa demarinaista joka usein on kunnostautunut pitkillä kirjoituksilla. Omalla nimellä ennen vaaleja ainakin...:)
- Laulu ihmisen työstä
Kaduntallaaja1950 kirjoitti:
Aloitusviestin kirjoitusasu muistutti kyllä kovasti erästä nuorehkoa demarinaista joka usein on kunnostautunut pitkillä kirjoituksilla. Omalla nimellä ennen vaaleja ainakin...:)
Minusta ei ole väliä sillä, että kuka on se syväkurkku. Oikeastaan huonokin juttu jos paljastuu, koska sitten tuskin enää tulee tuollaisia rehellisiä kirjoituksia. On hyvä, että ihmiset ja ehkä valtuutetutkin voivat nimettöminä kirjoittaa nettiin asioita, joita muuten ei äänestäjille edes kerrottaisi. Ei siis mietitä kirjoittajien henkilöllisyyksiä, vaan puolueiden motiiveja tässä ja muissakin oudoissa päätöksissä. Tämän ketjun takia osaa moni ihminen nyt seurata paljon tarkemmin demarien ja ruotsalaisten ja muidenkin puolueiden toimia valtuustossa. Luulenkin, että kaikilla puolueilla on nyt tämänkin keskustelun myötä kasvanut kynnys harjoittaa pientä ihmistä sortavaa politiikkaa. Onhan nyt nähty myös mitä esim. demareiden äänimäärille on rkp-vetoisen politiikkansa seurauksena tapahtunut kaksissa edellisissä vaaleissa.
- Haarakieli
Laulu ihmisen työstä kirjoitti:
Minusta ei ole väliä sillä, että kuka on se syväkurkku. Oikeastaan huonokin juttu jos paljastuu, koska sitten tuskin enää tulee tuollaisia rehellisiä kirjoituksia. On hyvä, että ihmiset ja ehkä valtuutetutkin voivat nimettöminä kirjoittaa nettiin asioita, joita muuten ei äänestäjille edes kerrottaisi. Ei siis mietitä kirjoittajien henkilöllisyyksiä, vaan puolueiden motiiveja tässä ja muissakin oudoissa päätöksissä. Tämän ketjun takia osaa moni ihminen nyt seurata paljon tarkemmin demarien ja ruotsalaisten ja muidenkin puolueiden toimia valtuustossa. Luulenkin, että kaikilla puolueilla on nyt tämänkin keskustelun myötä kasvanut kynnys harjoittaa pientä ihmistä sortavaa politiikkaa. Onhan nyt nähty myös mitä esim. demareiden äänimäärille on rkp-vetoisen politiikkansa seurauksena tapahtunut kaksissa edellisissä vaaleissa.
Nyt sain luettua tämänkin viestiketjun. Täytyy sanoa, että kiinnostavaa luettavaa. Oikein harmittaa, että en ole tänne ennen löytänyt. Demareita joskus äänestäneenä olen jopa kiitollinen näistä ketjuista ja niissä olevista tiedoista. Se mikä puuttuu on demarien vastaus väitteisiin. Koska sitä ei ole tullut, niin täytyy olettaa väitteet jokseenkin tosiksi.
- Satakieli57
Haarakieli kirjoitti:
Nyt sain luettua tämänkin viestiketjun. Täytyy sanoa, että kiinnostavaa luettavaa. Oikein harmittaa, että en ole tänne ennen löytänyt. Demareita joskus äänestäneenä olen jopa kiitollinen näistä ketjuista ja niissä olevista tiedoista. Se mikä puuttuu on demarien vastaus väitteisiin. Koska sitä ei ole tullut, niin täytyy olettaa väitteet jokseenkin tosiksi.
Suomi24:n keskustelupalstalla nyt ei pahemmin muuta ole kuin viihdearvoa:) Voihan toki olla että joku joskus erehtyy tänne joka ihan oikeasti tietääkin jotain asioista mutta yleensä kai keskustelu on samaa tasoa kuin kaljakuppilassa 12 tuopin jälkeen....
- €€rola
Satakieli57 kirjoitti:
Suomi24:n keskustelupalstalla nyt ei pahemmin muuta ole kuin viihdearvoa:) Voihan toki olla että joku joskus erehtyy tänne joka ihan oikeasti tietääkin jotain asioista mutta yleensä kai keskustelu on samaa tasoa kuin kaljakuppilassa 12 tuopin jälkeen....
Mutta paljon käy lukijoita palstalla. Minulla on semmonen haju, että yli puolet päättäjistäkin, koska on juttujen jälkeen ilmestynyt kirjoituksia muuallakin omilla nimillä. Lovarissa on usein, " keskustelupalstoilla kirjoitellaan".
Tulisi Loviisan kaupungin web sivuille (jotka eivät ole ajan tasalla) palsta mihin voisi kommentoida päätöksiä nimimerkillä. Saisivat osviittaa asukkaiden mielipiteistä. - Haarakieli
€€rola kirjoitti:
Mutta paljon käy lukijoita palstalla. Minulla on semmonen haju, että yli puolet päättäjistäkin, koska on juttujen jälkeen ilmestynyt kirjoituksia muuallakin omilla nimillä. Lovarissa on usein, " keskustelupalstoilla kirjoitellaan".
Tulisi Loviisan kaupungin web sivuille (jotka eivät ole ajan tasalla) palsta mihin voisi kommentoida päätöksiä nimimerkillä. Saisivat osviittaa asukkaiden mielipiteistä.Minullekin tästä palstasta vinkkasi eräs kunnallispolitiikassa mukana oleva henkilö. Hän kertoi lukevansa palstaa säännöllisesti, vaikka ei itse kirjoitakaan palstalle. Hän taas oli saanut vinkin omaan poliittiseen ryhmäänsä kuuluvalta henkilöltä sähköpostilla joka oli samalla lähetetty monelle muullekin samaan ryhmään kuuluvalle. Ja näkyyhän täällä olevan jokunen poliitikkojen kirjoitus ihan omalla nimellä tai tunnetulla nimimerkilläkin.
- Harjun päältä
Haarakieli kirjoitti:
Minullekin tästä palstasta vinkkasi eräs kunnallispolitiikassa mukana oleva henkilö. Hän kertoi lukevansa palstaa säännöllisesti, vaikka ei itse kirjoitakaan palstalle. Hän taas oli saanut vinkin omaan poliittiseen ryhmäänsä kuuluvalta henkilöltä sähköpostilla joka oli samalla lähetetty monelle muullekin samaan ryhmään kuuluvalle. Ja näkyyhän täällä olevan jokunen poliitikkojen kirjoitus ihan omalla nimellä tai tunnetulla nimimerkilläkin.
Palstalla taisi olla suuri merkitys siihen, ettei latoa rakennettu tanssipaviljongiksi Laivasillalle.
Suomen kalleimmasta vessasta on tullut palautetta.
Siitä ei ole hiiskuttu täällä sanallakaan, mitä oli tiistai Lovarissa yleisönosastokirjoituksena Tullisillan uudesta kaavasta. Oletan että siinä on jotain hyväveli meininkiä. Salataan asioita, runtataan väkisin läpi. Olisiko tutkimisen paikka, Hagfors? - toripee
Harjun päältä kirjoitti:
Palstalla taisi olla suuri merkitys siihen, ettei latoa rakennettu tanssipaviljongiksi Laivasillalle.
Suomen kalleimmasta vessasta on tullut palautetta.
Siitä ei ole hiiskuttu täällä sanallakaan, mitä oli tiistai Lovarissa yleisönosastokirjoituksena Tullisillan uudesta kaavasta. Oletan että siinä on jotain hyväveli meininkiä. Salataan asioita, runtataan väkisin läpi. Olisiko tutkimisen paikka, Hagfors?Osallistumis- ja arviointisuunnitelma puuttui nähtävilläoloaikana, sekä sitä ei ollut mainittu Teknisen ltk:n päätöksessä. Teknisen ltk:n päätöksessä oli mainittu kutakuinkin siten, että ..."kaava asetetaan nähtäville MRL:n mukaisesti"... MRL sanoo, että osallistumis- ja arviointisuunnitelma tulee olla esillä koko kaavaprosessin ajan (vuodesta 2000 lähtien), joten eiköhän tuo maininta "MRL:n mukaisesti" pidä sisällään tällöin myös osallistumis- ja arviointisuunnitelmankin.
Kävin 23.12. kaupungin puhelinvaihteella tarkistamassa, pitikö väite paikkansa. Aineisto oli jo otettu pois nähtäviltä, mutta puhelinvaihde säilyttää niitä, kunnes ne päätyvät esim. Tekniseen Keskukseen tmv. paikkaan.
Kirjoittajan väite osallistumis- ja arviointisuunnitelman puuttumisesta EI pitänyt paikkaansa, vaan se oli nipussa mukana.
Lisäksi kyseisen Tullisilta-asian yleisönosastonkirjoittaja on ollut mm. Uudenmaan liiton jäsen, joten hieman ihmetyttää hänen kirjoittelussa havaitsemani asiavirheet.
Viranhaltijat puolestaan päättivät aivan omatoimisesti kaavan esillepanon ajankohdasta mistä myös tekstissä mainittiin, joten sitä seikkaa en voi kommentoida.
Kimmo Nykänen
Tekninen ltk 2009 - Kesälilja
toripee kirjoitti:
Osallistumis- ja arviointisuunnitelma puuttui nähtävilläoloaikana, sekä sitä ei ollut mainittu Teknisen ltk:n päätöksessä. Teknisen ltk:n päätöksessä oli mainittu kutakuinkin siten, että ..."kaava asetetaan nähtäville MRL:n mukaisesti"... MRL sanoo, että osallistumis- ja arviointisuunnitelma tulee olla esillä koko kaavaprosessin ajan (vuodesta 2000 lähtien), joten eiköhän tuo maininta "MRL:n mukaisesti" pidä sisällään tällöin myös osallistumis- ja arviointisuunnitelmankin.
Kävin 23.12. kaupungin puhelinvaihteella tarkistamassa, pitikö väite paikkansa. Aineisto oli jo otettu pois nähtäviltä, mutta puhelinvaihde säilyttää niitä, kunnes ne päätyvät esim. Tekniseen Keskukseen tmv. paikkaan.
Kirjoittajan väite osallistumis- ja arviointisuunnitelman puuttumisesta EI pitänyt paikkaansa, vaan se oli nipussa mukana.
Lisäksi kyseisen Tullisilta-asian yleisönosastonkirjoittaja on ollut mm. Uudenmaan liiton jäsen, joten hieman ihmetyttää hänen kirjoittelussa havaitsemani asiavirheet.
Viranhaltijat puolestaan päättivät aivan omatoimisesti kaavan esillepanon ajankohdasta mistä myös tekstissä mainittiin, joten sitä seikkaa en voi kommentoida.
Kimmo Nykänen
Tekninen ltk 2009En ole sattunut lukemaan kyseistä lehtiä. Voisikohan udella kuka on kirjoittanut mitäkin?
- lukkija
Kesälilja kirjoitti:
En ole sattunut lukemaan kyseistä lehtiä. Voisikohan udella kuka on kirjoittanut mitäkin?
tai jotain sinne päin.....?
- Taavis
Eilen Loviisan torilla nähtiin näytelmä joka kansanomaisesti kuvasi Rkpvetoista demaripolitiikkaa. Rdp oli kehittänyt vison, että he tavoittelevat kuuta taivaalta. Tavoitteen toteuttamiseksi ei oltu konsultoitu ketään asiasta edes jotain ymmärtävää, vaan hankkeen suunnitteluun ja toteutukseen oli valittu oman porukan parhaat voimat.
Hanketyöryhmä oli sitten koostanut ratkaisuksi pommin, joka niin toimieessaan kuin epäonnistuessaankin voisi aiheuttaa massiivista tuhoa. Täskeintähän oli, että hanke oli päälle päin poikkeuksellisen mahtipontinen ja tähtäsi parin vähimmistökielisen etuun, jotka halusivat juustokuun kaikki hiiret. Muulla ja muilla ei sitten niin väliä ollutkaan.
Ennen hankkeen käynnistämistä pidettiin suurta melua kaikelle kansalle ja hehkuteltiin hankkeen erinomaisuudella. Kun hanketta sitten viimein alettiin toteuttamaan, niin tuloksena oli vain runsaasti savua ja yhdet kärähtäneet perskarvat. Rdp:n tyypilliseen tapaan kuitenkin teeskenneltiin mahdollisimman uskottavasti, että tavoite oli saavutettu, vaikka se vaatikin tavallisen kansan todellisen identiteetin muuttamista ihan toiseksi. Lopuksi jätettiin roskat muiden siivottaviksi.
Kyseessä siis Rdp:n normipäivä! - Itäuusmaalainen
Taavis kirjoitti:
Eilen Loviisan torilla nähtiin näytelmä joka kansanomaisesti kuvasi Rkpvetoista demaripolitiikkaa. Rdp oli kehittänyt vison, että he tavoittelevat kuuta taivaalta. Tavoitteen toteuttamiseksi ei oltu konsultoitu ketään asiasta edes jotain ymmärtävää, vaan hankkeen suunnitteluun ja toteutukseen oli valittu oman porukan parhaat voimat.
Hanketyöryhmä oli sitten koostanut ratkaisuksi pommin, joka niin toimieessaan kuin epäonnistuessaankin voisi aiheuttaa massiivista tuhoa. Täskeintähän oli, että hanke oli päälle päin poikkeuksellisen mahtipontinen ja tähtäsi parin vähimmistökielisen etuun, jotka halusivat juustokuun kaikki hiiret. Muulla ja muilla ei sitten niin väliä ollutkaan.
Ennen hankkeen käynnistämistä pidettiin suurta melua kaikelle kansalle ja hehkuteltiin hankkeen erinomaisuudella. Kun hanketta sitten viimein alettiin toteuttamaan, niin tuloksena oli vain runsaasti savua ja yhdet kärähtäneet perskarvat. Rdp:n tyypilliseen tapaan kuitenkin teeskenneltiin mahdollisimman uskottavasti, että tavoite oli saavutettu, vaikka se vaatikin tavallisen kansan todellisen identiteetin muuttamista ihan toiseksi. Lopuksi jätettiin roskat muiden siivottaviksi.
Kyseessä siis Rdp:n normipäivä!Aika käsittämätön viesti. Muilta osin, sen toki jokainen lukija ymmärtää että kirjoittajalla on vaikea asennevamma rkp:ta kohtaan...
- Haarakieli
Aika käsittämätön viesti. Muilta osin, sen toki jokainen lukija ymmärtää että kirjoittajalla on vaikea asennevamma rkp:ta kohtaan...
Siinä taidettiin koettaa huumorin keinoin vetää yhtäläisyysmerkkejä Sdp:n ja Rkp:n kimppapolitiikan ja eilen torilla esitetys Monnin, Pillin ja Pullan kuumatkanäytelmän välille :-) Pekka Töpöhäntää ja politiikkaa siis. Ei ehkä aiheellista ja kovinkaan oikeaan osunutta, mutta hymyilytti kyllä :-)
- Pojo
Sujuvaa artikulointia! Kannattaa kokeilla käsinukeilla, toimii varmaan paremmin.
- Bo
Taavis kirjoitti:
Kyseessä siis Rdp:n normipäivä!Kun kuulin että täällä pohditaan, toki huumorimielellä, toritapahtumassa mukana ollut numero, missä Lurensin hahnot Monni, Pilli ja Pulla saivat kunnian olla läsnä, ajattelin ensin vastata nimimerkillä mutta uskonto kielsi.
Näytelmästä irroutautuminen ja hahmojen tuominen Lasten iloksi lähelle ei onnistu käsikirjoituksella vaan ainoastaan improvisaatiolla. Ennen torille menoa rakenettiin toki raketti ja siitä modifioitui valitettavasti räjähde. Tämä palveli roolihenkilöiden ns.nerokkuutta. Käsittääkseni kutsutaan teatterin viemistä yleisön joukkoon metateatteriksi. Uusi elementti joka lisääntyy tulevaisuudessa. Meille jäi hyvä mieli siitä miten Lapset ja Lapsenmieliset ottivat meidät vastaan, Kiitos siitä.
Tässä välissä on todettava että kyseisen päivän traagiset tapahtumat Espoossa kummittelivat kaikkien mielessä. Tällaisena hetkenä on valittava haluaako yrittää piristää vai ei, halusimme.
Poliitista viestiä emme tuoneet, meidän roolihahmot ei kuulu ikinä siihen sekoittaa, mutta ilokseni löytyi improsta jollekin syvyyttä. Voimme siis pitää itsemme neroina. Palvelemme myös jatkossa yleisötapahtumissa jos aikataulut sen sallii. Pääasia että ihmiset viihtyvät ja että kyseistä palautetta syntyy enemmän. Kaikki ovat toimintaan tervetulleita.
-Bosse Lindfors-
- NagaMorish
Ei hyvältä näytä uuden Loviisan alkutaival. Puolueet napit vastakkain ja poteroita kaivetaan.
- Itäuusmaalainen
Loviisassa kannattaisi kyllä suomenkielisellä puolella miettiä hyvin tarkkaan halutaanko seurata perässä Hagforsin talutusnuorassa. Nimittäin, näyttää selvästi siltä että hänen poltettujen siltojen taktiikasta ei hyvää seuraa. Varmasti on niin että hän on taitava poliitikko ja varmaan hänellä on hyviäkin ajatuksia joita kannattaa ottaa onkeen.
Mutta, nyt näyttää kuitenkin siltä että hän tulehduttaa suhteet joka suuntaan niin pahasti ettei vastapuoli tule pian kuuntelemaan hyviäkään ehdotuksiaan.
Menestyksekäs politiikka lähtee mielestäni siitä että myös muita ihmisiä ja heidän mielipiteitään kunnioitetaan. Oikeasti taitava poliitikko luovii näitten eri näkökantojen välillä ja tekee omia ehdotuksiaan siltä pohjalta että lähestulkoon kaikki voivat olla lopputulokseen tyytyväisiä. Ei panssarivaunun lailla eteneminen, ampuen kaikkia kohti jotka vähänkin liikkuvat, voi olla hedelmällinen tapa toimia.
Todellista poliittista taitoa mitataan konkreettisissa lopputuloksissa. Ei lausuttujen sanojen kovuudessa tai niitten desibeleissä. - MustaMuumio
Loviisassa kannattaisi kyllä suomenkielisellä puolella miettiä hyvin tarkkaan halutaanko seurata perässä Hagforsin talutusnuorassa. Nimittäin, näyttää selvästi siltä että hänen poltettujen siltojen taktiikasta ei hyvää seuraa. Varmasti on niin että hän on taitava poliitikko ja varmaan hänellä on hyviäkin ajatuksia joita kannattaa ottaa onkeen.
Mutta, nyt näyttää kuitenkin siltä että hän tulehduttaa suhteet joka suuntaan niin pahasti ettei vastapuoli tule pian kuuntelemaan hyviäkään ehdotuksiaan.
Menestyksekäs politiikka lähtee mielestäni siitä että myös muita ihmisiä ja heidän mielipiteitään kunnioitetaan. Oikeasti taitava poliitikko luovii näitten eri näkökantojen välillä ja tekee omia ehdotuksiaan siltä pohjalta että lähestulkoon kaikki voivat olla lopputulokseen tyytyväisiä. Ei panssarivaunun lailla eteneminen, ampuen kaikkia kohti jotka vähänkin liikkuvat, voi olla hedelmällinen tapa toimia.
Todellista poliittista taitoa mitataan konkreettisissa lopputuloksissa. Ei lausuttujen sanojen kovuudessa tai niitten desibeleissä.Täytyy ihmetellä tuota itäuusmaalaisen/kaupunginjotan/Rkp:n/Sdp:n ajatuksenjuoksua. Ei sillä, etteikö yhteisymmärrys puolueiden välillä olisi hyvä ja tavoiteltava asia. Noilla maitsemillani tahoilla kuitenkin selvästi haetaan lähinnä konsensusta ilman kritiikkioikeutta. Kyllä epäkohdat ja jopa selvät väärinkäytökset täytyy voida esiintuoda, vaikka se vanhojen valtapuolueiden mielestä kiusallista olisikin. Kyllä rehellisyys sentään saisi kuulua politiikkaankin, vaikka se ei joidenkin poliitikkojen mieleen olisikaan.
- Itäuusmaalainen
MustaMuumio kirjoitti:
Täytyy ihmetellä tuota itäuusmaalaisen/kaupunginjotan/Rkp:n/Sdp:n ajatuksenjuoksua. Ei sillä, etteikö yhteisymmärrys puolueiden välillä olisi hyvä ja tavoiteltava asia. Noilla maitsemillani tahoilla kuitenkin selvästi haetaan lähinnä konsensusta ilman kritiikkioikeutta. Kyllä epäkohdat ja jopa selvät väärinkäytökset täytyy voida esiintuoda, vaikka se vanhojen valtapuolueiden mielestä kiusallista olisikin. Kyllä rehellisyys sentään saisi kuulua politiikkaankin, vaikka se ei joidenkin poliitikkojen mieleen olisikaan.
Niin, kansallisen ja paikallistason politiikassa on se ero että kuntatasolla ei ole olemassa hallitus vastaan oppositio-rintamaa. Tarkoittaa sitä että koska käytännössä kaikki puolueet saavat edustusta kaupunginhallitukseen ym lautakuntiin niin siellä pitää myös kyetä yhteistyöhön. Ja mieluusti vielä rakentavaan sellaiseen.
Varmaan löytyy sellaisia jotka toivovat ettei kukaan esittäisi mitään kritiikkiä koskaan mutta ei nyt herran tähden voi tuollaista johtopäätöstä tehdä että kaikki mainitsemasi tahot olisivat sillä linjalla. Epäkohdat pitää totta kai tuoda esille mutta on silläkin merkitystä miten se tehdään.
Rehellisyydestä sen verran että ennen vaaleja Hagfors ilmoitti vastustavansa Fennovoimaa ja nyt hän mm Lovarin palstalla haukkuu niitä jotka torpedoivat Fennovoiman etabloitumisen. Että sellainen rehellisyys sillä puolella. - lähtijä
Niin, kansallisen ja paikallistason politiikassa on se ero että kuntatasolla ei ole olemassa hallitus vastaan oppositio-rintamaa. Tarkoittaa sitä että koska käytännössä kaikki puolueet saavat edustusta kaupunginhallitukseen ym lautakuntiin niin siellä pitää myös kyetä yhteistyöhön. Ja mieluusti vielä rakentavaan sellaiseen.
Varmaan löytyy sellaisia jotka toivovat ettei kukaan esittäisi mitään kritiikkiä koskaan mutta ei nyt herran tähden voi tuollaista johtopäätöstä tehdä että kaikki mainitsemasi tahot olisivat sillä linjalla. Epäkohdat pitää totta kai tuoda esille mutta on silläkin merkitystä miten se tehdään.
Rehellisyydestä sen verran että ennen vaaleja Hagfors ilmoitti vastustavansa Fennovoimaa ja nyt hän mm Lovarin palstalla haukkuu niitä jotka torpedoivat Fennovoiman etabloitumisen. Että sellainen rehellisyys sillä puolella.Oliko se itäuusmaalainen,joka jossain viestissä mainitsi seuranneensa vasta vähän aikaa Loviisan kunnallispolitiikkaa?Jos oli sen kyllä huomaa.
Kyllä se nyt vain on niin,että täällä ei mikään toimi niin kuin missä hyvänsä muussa kunnassa.
Itäuusmaalainen voi yrittää laulaa kauneimmat laulunsa näille varsinaisille päättäjille,huomatakseen,että selkä käännetään ilman aploodeja. - Itäuusmaalainen
lähtijä kirjoitti:
Oliko se itäuusmaalainen,joka jossain viestissä mainitsi seuranneensa vasta vähän aikaa Loviisan kunnallispolitiikkaa?Jos oli sen kyllä huomaa.
Kyllä se nyt vain on niin,että täällä ei mikään toimi niin kuin missä hyvänsä muussa kunnassa.
Itäuusmaalainen voi yrittää laulaa kauneimmat laulunsa näille varsinaisille päättäjille,huomatakseen,että selkä käännetään ilman aploodeja.Taitaa olla niin että se kunta ei tästä maasta edes löydykään missä kuntalaiset olisivat päättäjiinsä tyytyväisiä. Kaikkialla ihmiset luulevat että ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella ja muissa kuin meidän kunnassa homma skulaa ja poliitikotkin kuuntelevat herkällä korvalla ihmisiä jne jne.
- Lähtijä
Taitaa olla niin että se kunta ei tästä maasta edes löydykään missä kuntalaiset olisivat päättäjiinsä tyytyväisiä. Kaikkialla ihmiset luulevat että ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella ja muissa kuin meidän kunnassa homma skulaa ja poliitikotkin kuuntelevat herkällä korvalla ihmisiä jne jne.
On kokemusta muistakin kunnista,monella loviisalaisella ei ole.Olen taas muuttanut joulukuun viimeisinä päivinä edelliseen asuinkuntaani takaisin.Kaksi vuotta täällä riitti l.se keskimääräinen aika,jonka muualtamuuttanut täällä viihtyy (myyntivoittovero),muuten riittäisi vähempikin.
- Kaijakki
Ahkeria olette olleet näistä politiikan kiemuroista kirjoittaessanne. Täytyy kyllä myöntää, että yllättävänkin tasokasta juttua ollakseen suomi24-palstalla. Kiitos.
- Silmät aukesi
Eilen Laivasillalla joutui kuulemaan kolmen humalaisen poliitikon juttuja viereisessä pöydässä. Kahden suuren puolueen tunnettuja politikkoja oli kyseessä. Huutamalla ja kiroilemalla haukuttiin pienempien puolueiden tekemää politiikkaa ja nettikirjoituksia. Kaksi pienten puolueiden naista ja kaksi miestä sanottiin nimeltä ja niille olisi haluttu todella ikäviä asioita. Kolmesta eri puolueesta oli ne ihmiset joita kirottiin. Todella törkeää puhetta ja pelottavaa vihaa vaikka en ihan kaikkea ymmätänytkään. En voisi ikinä äänestää sellaisia raivopäitä ja vihaajia. Ja vielä ihan tunnettuja muka fiksuja ihmisiä oli.
- Sananvapaus
Kukaan ei ole humalassa fiksumpi kuin selvänä. Paitsi ehkä omasta mielestä just silloin. Minä osuin kuuntelemaan samaa keskustelua silloin lauantaina. Ei siinä minusta huudettu. Humalaisen kovalla äänellä puhuttiin kyllä. Mutta niin joutui kun oli siellä hälinääkin. Vihaista puhetta se on totta. Ei minusta kuitenkaan mitään raivopäistä eikä uhkailua. Ja kyllä niihin puheisiin oli syytä. Nämä vihervassaritädit ja persumiehet monia muitakin ottaa päähän. Miksi ne kuvittelee olevansa koko kaupundin omatunto? Kyllä täällä muutkin välittää ja yrittää hoitaa asioita. Ei se ole sen kummallisen opposition yksinoikeus. Mitä ihmeen sateenkaariporukkaa. Ne vaan pitää eniten ääntä netissä ja muualla niin ihmiset ei tiedä että muutkin tekee hyvää työtä. On helppo vaatia kaikille hyvää kun ei ota mitään vastuuta. Ne jotka ottaa vastuuta ei voi luvata kaikkea kaikille. Se on enemmän välittämistä kuin tyhjät lupaukset.
- Jarzig
Pienet puolueet ovat tuoneet paikalliseen politiikkaan sen, että asioista puhutaan enemmän. Ainakin puhutaan enemmän julkisuudessa. Monet kaupunkilaiset tykkäävät siitä, vaikka äänestäisivätkin jotain muita puolueita. On vain hyvä kun kaikki puolueet ovat hiukan varpaillaan näiden uusien takia. Silloin ne kaikki kuuntelevat tarkemmin mitä äänestäjät sanovat. Siksi täytyy toivoa, että pienien suuta ei saada suljettua. Se on meidän kaikkien etu.
- Sillantakainen
Jarzig puhuu asiaa!
- Hagridowski
Se viha näitä pieniä puolueita kohtaan on pelkoa! Ne pienet tuovat ihmisille oikean vaihtoehdon ja mahdollisuuden vaikuttaa päätöksiin. Sitä eivät suuret voi sietää, sillä ne joutuvat tosiaan alkaa jälleen kuuntelemaan äänestäjiään. Siihen ei ole Loviisassa totuttu.
- yks ynnä elva
Ei enää puutu kuin, että joku kirjoittaa, että pienpuolueilla on enemmän kannatusta ja kannattajia kuin suurpuolueilla..
- näin se on
Ei Loviisan piänpuolueilla ole mahdollisuuskia saada suurempaa kannatusta, koska heillä ei ole kuin muutama asialinen valtuutettu jos sitkään. Ehdokkaita ei heidän riveihi tungeksi vaikka yritävät niin isoa esittää. Isot pulueet jatkavat täysillä listoilla ja kerää äänet.
- Nyckelpiga
Koko Loviisan oppositio on pelkkää räksyttävää populistilaumaa. Vastuuttomia, kokemattomia ja epärehellisiä. Tarkoituksena repiä, ei rakentaa. Kok, Ps, Vihr, Vas ja muut pienet. Ne kaikki ovat samoja itsekkään valtapelin pelaajia. Ovat vielä liittoutuneet yhteen voidakseen mahdollisimman paljon haitata oikeaa päätöksentekoa. Herätkää ihmiset ja äänestäkää niitä jotka tekevät eivätkä vain puhu!
- Aha???
Sinua harmittaa kun yrittävät saada myös Suomen-kielisten asukkaiden ääntä kuuluviin? rkp ja rkp-sdp ajavat ainoastaan ruotsin-kielisten etuja.
- Nyckelpiga
Kun kaupunkia johdetaan ruotsinkielisten mukaan niin kaikilla muillakin on hyvin. Loviisassa melkein kaikki firmat omistavat ruotsinkieliset ihmiset. Ruotsinkieliset siis antavat työtä muille. Jos päätöksiä tehdään vasten heidän tahtoa, niin kukaan muukaan ei voisi hyvin. Siksi nämä pienet puolueet vaarantavat koko Loviisan hyvinvointia kun yrittävät muuttaa tapaa jolla päätöksiä on aina ennenkin tehty. Jos seuraavissa vaaleissa persut saavat voiton ja sitten enemmistön yhdessä muiden pienien puolueiden kanssa, niin voi työ loppua monilta loviisalaisilta. Sitä kannattaa miettiä ennen kuin menee äänestämään!
- Piikikäs vanhapoika
Nimimerkki Leppäkerttu on luultavasti vakavissaan omine uskomattomine mietteineen. Hänen sanomaansa kiteytyy hienosti se arrogantti asenneilmasto jonka vuoksi suomenkieliset eivät aina ymmärrä suomenruotsalaisia. Ylenkatseellinen, alentuva ja holhoava suhtautuminen kielienemmistön edustajia kohtaan ja tarve erottua joukosta muita parempana. Sitä suomenruotsalaisuus näyttää olevan aivan liian monelle suomenruotsalaiselle. Onneksi ei kuitenkaan läheskään kaikille. Politiikkaan kuitenkin näyttäisi hakeutuvan keskimääräistä enemmän tuota porukkaa jota Leppäkerttukin edustaa. Kysymys kuuluukin, että kenen etu se on?
- Gatorade 2
Rkp:n lehdessä Östranylandissa oli iso juttu siitä, että Aktialla oli muutama vain suomenkielinen asuntoilmoitus ikkunassa. Päinvastaisia esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon. Katsokaa esimerkiksi Sampon ikkunoita. Mainokset vain ruotsiksi. Moni loviisalainen firma mainostaa vain ruotsinkielisillä teksteillä ikkunoissa ja muualla. Sellaiset jätän aina väliin ja menen vaikka Kotkaan.
- Nyckelpiga
Voi olla ikävä tunnustaa tosiasioita. Jos kuitenkin katsoo tämän maan historiaa niin ymmärtää sen. Ruotsinkieliset ovat rakentaneet maan ja nostaneet sen sivistysvaltioksi ja hyvinvointivaltioksi. Ruotsinkielisten panos on aina ollut paljon heidän omaa määrää suurempi. Siksi pitäisi voida odottaa edes vähän kiitollisuutta eikä pelkkää valitusta ja kateutta. Demokratiassa enemmistö tietysti voi astua vähemmistön yli, mutta mitä sitten tapahtuisi? Oletteko ihan varmat, että kaikki asiat tulisivat hoidettua yhtä hyvin kuin nyt, jos ruotsinkieliset eivät enää niitä hoitaisi? Tämä kaikki on totta myös Loviisassa. Te otatte hyvin suuren riskin jos FSP ja sille lojaalit muut poliitikot ei olisi seuraavien vaalien jälkeen suurin ryhmä valtuustossa. Jos on mahdollista ymmärtää, niin näkee mikä on kaikkien yhteinen etu. Ja se on varmasti paremmin se mitä on tehty ennenkin, eikä persujen ja muiden pienien enemmistö. Miksi pitäisi korjata jotain mikä ei ole rikki?
- waldner
Miksi pitää korjata jotain mikä ei ole rikki? No ei varmasti pidäkään, mutta ehkä kaikki ei ole sitä mieltä, että asiat ovat nyt hyvin. Siksi muutosta halutaan. Loviisan politiikkaa moni on kuvannut ummehtuneeksi, vanhaksi sisäpiirijengiläisten suhmuroinniksi. Jos tykkää sellaisesta niin toki voi ja kannattaa äänestää niitä 10-20-30v valtuustoissa istuneita, jotka kannattavat samaa linjaa jatkossakin.
Epäilen, että koska tämä muutos on lähtenyt liikkeelle, pienet ovat tuulettaneet ilmapiiriä, niin sitä nyt nämä RKP-läiset ja peesaajat pelkäävät. Mitä jos ruotsinkielisten ja SDP:n ryhmät pieninisivät huomattavasti, eivätkä he voisi keskenään päättää kaikesta? Mielenkiintoinen kysymys! Tapahtuuko se vai ei, se jää nähtäväksi ja riippuu loviisalaisten innosta vaikuttaa, äänestämällä ja asettumalla ehdolle. Pienet tarvitsevat täydet listat jotta voivat toden teolla kilpailla äänimääristä isojen kanssa.
Jos joku istuu valtuustossa, joka ei halua valtaa (=päättää asioista), niin kyllä ihmettelen. Miksi tekee niin? Kuka silloin päättää tämän puolesta? Onko hän valtuutettu vain saadakseen kokouspalkkiot, vai mikä on motiivina, jos ei halua sitä päätäntävaltaa mikä kaupunginvaltuutetulle kuuluu? Valtuutetuilla on valtaa, mutta myös vastuuta. Molemmat pitää voida kantaa.
- Oppositionentti
Waldner puhuu asiaa!
- Liikkuva äänestäjä
Nyckelpigalla ja hänen bätrefolk-kavereillaan taitaa olla kalsarintakamus ruskeana :) Se tarkoittaa, että Loviisa voi olla positiivisen muutoksen edessä. Minä haluan auttaa sitä muutosta ja toista kertaa elämässäni äänestän muita kuin sdp:tä. Persuja en heidän valtakunnanpolitiikan takia äänestä, vaikka paikalliset persut kuulema ovatkin tolkun väkeä. Minä annan ääneni jollekin muulle näistä pienistä, ehkä vasemmistoliitolle tai jopa vihreille.
- kääntynyt
Vasemmistoliitto tulee nostamaan kannatustaan Loviisassa.
- Asioita seurannut
kääntynyt kirjoitti:
Vasemmistoliitto tulee nostamaan kannatustaan Loviisassa.
Vassarit varmasti nostavat kannatustaan ja hyvästä syystä. Itse aion seuraavissa vaaleissa äänestää paikallisia persuja vaikka vihaankin persuja puolueena. Nämä paikalliset on kuitenkin enimmäkseen hyviä tyyppejä.
- s.antonius
Asioita seurannut kirjoitti:
Vassarit varmasti nostavat kannatustaan ja hyvästä syystä. Itse aion seuraavissa vaaleissa äänestää paikallisia persuja vaikka vihaankin persuja puolueena. Nämä paikalliset on kuitenkin enimmäkseen hyviä tyyppejä.
Vihaat puolueena, mutta pidät tuntemistasi yksilöistä?
Tulee mieleen ihminen, joka vihaa maahanmuuttajia yleensä, paitsi heitä jotka tuntee. Sellaista sanotaan ymmärtääkseni rasismiksi.
- Leppäkertulle
Nyckelpigalta tuli hupaisaa tekstiä. Ei pidä paikkansa että ruotsinkieliset olisivat suurempia työllistäjiä kuin suomenkieliset. Ruotsinkielisillä kylläkin on paljon toiminimiä ja yhden miehen/naisen osakeyhtiöitä, työllistävät niillä itsensä ja ehkä perheensä. Tämä on ihan luonnollista koska seudulla ei ole työpaikkoja, jos siis haluaa asua täällä on työllistettävä itsensä.
Sitten sanoit vielä että ruotsinkieliset ovat rakentaneet tämän maan ja nostaneet sen sivistys ja hyvinvointi valtioksi. Ihan kukkua tämäkin. Ruotsinkieliset muodostivat pitkän aikaa yläluokan yksinkertaisesti siksi että suomen kielellä ei ollut mahdollista kohota eliittiin. Ruotsin kieliset toimivat tehokkaasti tulppana suomenkielisen sivistyksen nousulle. Jos halusi saavuttaa jotain se piti tehdä ruotsiksi. Eli piti vaihtaa kieltä. Jo 25 vuotta tilanne oli se että ruotsinkielisillä oli 60 prosenttisesti samat geenit kuin suomenkielisillä. Sen jälkeen prosentti on varmasti noussut. - sanojen takana!
Hyvin kirjoitettuja kommentteja mutta pitäiskös teidän laittautua ehdolle kun meillä kummiskin on kohta taas vaalit!
Itse olen ollut ja ehkä tulen taas olemaan vaaleissa ehdokkaana.
Ainoa mikä tässä kaupungissa tällä hetkellä on vialla on se että äänestetään vanhoja tuttuja kasvoja niinkuin aikasemminkin mainittiin.
Tämä ei ole kaupungille hyväksi paitsi jos nyt halutaan tästä meidän hienosta alueesta se eläkeläiskaupunki jota monet yrittävät.Onhan jopa laskelmia tehty että montako eläkeläistä kaupungissa asuu 5,10,15 ja 20 vuoden päästä,aika rajua tekstiä sekin.
Tietenkään kaikkia ei pidä vaihtaa,kunniaa pitää myös antaa vanhemmille ja heidän tietämyksille mutta joillakin se ei ole tarpeen,valitettavasti!
Se että vieläkin täällä tapellaan kielipolitiikasta on naurettavaa,ja jos katsoo taaksepäin ajassa yli 20 vuotta niin voi huomata että silloin ruotsinkieliset olivat enemmistö ja tänä päivänä se on toisinpäin.
Silloinhan ei ruotsinkieliset voisi päättää mutta kun täällä äänestäjät ovat suurimmilta osilta ruotsinkielisiä niin näin se menee,eli kannattaa siis mennä uurnille jokainen!
Voitaisiin myös perustaa tänne englannin kielinen koulu jolla saisi enemmän asukkaita ja sitä mukaan myös kielellisesti tasavertaisempaa.
On nimittäin myös tehty tutkimus että ruotsinkieliset eskarit ja ala asteet ovat täynnä ja jonoa monissa koska täysin suomenkieliset perheet haluavat lapsensa sinne,eli joillakin on jo ymmärrys mikä suuri arvo se on lapselle jos osaa monta kieltä.
Niin miksi pitää sitten tapella kieliasiassa,kysyn vaan? - Nyckelpiga
Kyllä on totta, että suomenkieliset usein ovat kateellisia ruotsinkielisille. On kuitenkin aika vähän sellaisia rikkaita sukuja joista on saatu periä omaisuuden ja mahdollisuuden helppoon elämään. Enemmän ruotsinkieliset ovat omalla työllään ja älyllään saavuttaneet oman asemansa. Käydään kouluja ja hankitaan pätevyys saavuttaa se mitä on haluttu. Sellainen on suomenruotsalaisessa kulttuurissa paljon vahvemmin sisällä kuin suomenkielisillä. Ruotsinkielisillä on oman kulttuurin kautta suurempi halu sivistää itseään. Halutaan elää hyvien tapojen mukaan ja vältetään karkeutta käytöksessä. Ei eletä niin paljon omien primitiivisten viettien ja halujen mukana, vaan otetaan muita ihmisiä huomioon paremmin. On luonnollista pitää omaa kulttuuria ja tapoja parempana kuin muiden kulttuuria ja tapoja. Ainakin jos ei itse pystyisi elämään niiden toisten kanssa samalla tavalla. Ehkä sen käytöksen ja asenteen takia on helpompaa edetä omalla uralla ja saavuttaa omia tavoitteita. Turha siitä on olla kateellinen. Jokainen voi sivistää itseään ja tehdä saman vaikka ei olisikaan syntynyt suomenruotsalaiseksi.
- Mies loviisalainen
En halua kommentoida Nyckelpigan juttuja. Hän on luultavasti pelkkä provopelle joka yrittää tahallaan ärsyttää ihmisiä. Ainakaan minun ruotsinkielisissä ystävissä ei ole tuollaisia 100v vanhoja asenteita. Varsinaiseen asiaan haluan sanoa, että uudet pienpuolueet Loviisan politiikassa ovat hyvä juttu. En tosin usko niillä olevan mahdollisuuksia saada yhdessäkään enemmistöä valtuustossa ja hallituksessa. Niiden mukanaolo kuitenkin pakottaa valtapuolueet miettimään omia tekojaan ja suhtautumistaan kaupunkilaisiin ja äänestäjiin. Kaikkia asioita ei enää voi sopia kulissien takana ja salassa kaupungin asukkailta, kun hyvävelisysteemi ei enää kata kaikkia politiikassa mukana olevia ihmisiä ja puolueita. Se on hyvä asia ja siksi saatan seuraavissa vaaleissa jopa äänestää näitä vähemmistöläisiä. En kerro puoluetta, mutta väkevän äänen voisin ehkä antaa ;)
- Suru minäkin
Ja sen voin sanoa, että tuo Nyckelpiga ei ole suomenruotsalainen! Tai jos on, niin hän mielipiteineen ei edusta edes prosenttia meistä suomenruotsalaisista. Törkeää ja ala-arvoista tekstiä. Minäkin uskon, että hän on provopelle. Minustakin on hyvä, että Loviisan politiikkaan on tullut uusia ihmisiä ja puolueita. En kuitenkaan näe niiden merkitystä niin suurena kuin täällä on kirjoitettu. Äänestäjät sen päättävät, eivätkä he ainakaan vielä ole halunneet antaa noille pienille lisää valtaa. Eiväthän ne muuten pieniä olisikaan (-;
- Rehti demari
Naurettavaa spekulointia. Selvästi pelkkää vaalihuttua. Ei vakuuta ketään. Säälittävä yritys kalastella ääniä. Kok, ps, vihr ja vas nostavat kohua rkp ja sdp yhteistyöstä niin kuin se olisi jotain kiellettyä ja kauheaa ja haukkuvat nimellä rdp. Kuitenkin nuo pienet ovat itsekin keskenään kimpassa. Kumpi on perversimpää, kahden avioliitto vai neljän vapaa suhde? Noille neljälle pitäisi antaa uusi nimi kimppakivapuolueet. Kukaan perinteisia arvoja kannattava ei voi niitä äänestää. Propelipäistä ja kukkahatuista ei ole vastuunkantajiksi! Ei edes kivassa kimpassa!
- Kesäloviisalainen
Laivasillalla silloin ollut ystävättäreni kertoi jossain vaiheessa kuulleensa melko kovaäänistä puhetta politiikasta. Pöytäseurueessa oli silloin ollut 4 henkilöä. Heistä 2 ystävättäreni oli tunnistanut loviisalaisiksi poliitikoiksi. Mitään huutamista tai haukkumista hän ei huomannut. Muita puolueita oli kritisoitu, mutta ketään ei haukuttu nimeltä. Hän tosin kertoi olleensa kuulomatkan päässä vain muutaman minuutin, kun politiikka ei häntä kiinnosta. Hänen mielestään puheissa ei kuitenkaan ollut mitään pahaa, sillä saahan puolueita arvostella. Varsinkin kun se tehtiin ihan julkisesti ja omalla naamalla.
- Keskikokoinen
Juuri noin. Nyt lovarin keskustelupalstalla Armi on niin kovasti pahoittanut mielensä, että kerrankin joku jossain on vaivautunut moittimaan pienpuolueita, kun pienpuolueiden edustajat ovat räksyttäneet jokaisessa rakosessa isoja puolueita rdp:ksi ja ties miksi.
On se vaan niin kauhean törkeetä, että pikkuisia haukutaan - ISOJAHAN PITÄÄ HAUKKUA, ei pieniä. - Armi L
Keskikokoinen kirjoitti:
Juuri noin. Nyt lovarin keskustelupalstalla Armi on niin kovasti pahoittanut mielensä, että kerrankin joku jossain on vaivautunut moittimaan pienpuolueita, kun pienpuolueiden edustajat ovat räksyttäneet jokaisessa rakosessa isoja puolueita rdp:ksi ja ties miksi.
On se vaan niin kauhean törkeetä, että pikkuisia haukutaan - ISOJAHAN PITÄÄ HAUKKUA, ei pieniä.Hei "Keskikokoinen".
Kun täällä nimeltä kerran minut mainitaan, niin vastaan että en ole pahoittanut mieltäni. Harvemmin nettikirjoittelut saa mieltäni pahoitettua. Utelias toki olen ketkä ovat ikäviä asioita julkisella paikalla kovaan ääneen puhuneet toisista poliitikoista. Mutta miksi edes olisin pahoittanut mieleni, ei kukaan sanonut että minusta olisi puhuttu. Täälläkin pari kertaa vain sivuttu Loviisan Vasemmistoa. Tiedän ettei kaikki pidä siitä, että asioista, politiikasta, päätöksenteon kulttuurista puhutaan nyt enemmän, mutta itse lähdin politiikkaan mukaan juuri siksi että saataisiin jotain muutosta, avoimuutta ja kaupunkilaisille lisää vaikutusmahdollisuuksia päätöksiin ennen nuijan kopautusta. Hetkessä se ei onnistu tietenkään, mutta mielestäni suunta on hyvä.
Ihanaa syksyä sinullekin :)
Minuun saa yhteyden s-postillakin jos uskaltaa ihan omalla nimellään antaa palautetta [email protected]
-Armi
- Nyckelpiga
Minä en ole yhden prosentin mielipiteen edustaja! Paljon useampi ajattelee niin kuin minä. Tiedän sen varmasti kun olen puhunut asioita tuttavien ja ystävien kanssa ja hekin ovat puhuneet omien tuttavien ja ystävien kanssa. Mutta se on niin, että monet eivät halua sanoa suomenkielisille suoraan mitä todella ajattelevat. Se johtuu siitä että he eivät usein ymmärrä tai ainakaan halua myöntää ja suuttuvat sitten. Se on ymmärrettävää kun eihän kukaan halua tuntea olevansa ehkä vähän karkea ja rajoittunut joissain asioissa. Mielummin suuttuu ja väittää vastaan vaikka tietäisi olevansa väärässä. Siksi melkein kukaan ei halua sanoa suomenkielisille suoraan mitä heistä ajatellaan, vaikka se ei niin pahaa olekaan. Ei melkein kukaan suomenruotsalainen enää nykyään ajattele heistä että he olisivat jotenkin tyhmempiä tai alempia. Mutta kyllä he usein ovat vähemmän sivistyneitä ja karkeampia. Ei tietenkään kaikki, mutta keskiarvon mukaan kyllä. He ovat keskiarvon mukaan myös itsekkäämpiä ja vähemmän liberaaleja. Ei ole tarkoitus haukkua, vaan kertoa rehellisesti minun ja monen muun mielipide. Minullakin on ihania suomenkielisiä ystäviä enkä mitenkään vihaa ketään suomenkielistä hänen kielen takia. Jos vihaan niin on muita syitä samoin kuin ruotsinkielistenkin kanssa.
- *rajatapaus*
Suomenkielisten karkeus on varmaan sitä, että he sanovat herkemmin suoraan mitä mieltä asioista ovat? Ruotsinkieliset eivät halua sanoa, jos vaikka tulee toiselle paha mieli, tai joutuisivat itse perustelemaan kantaansa. Ruotsinkieliset yrittävät kautta rantain vihjailla asioista ja jos se ei onnistu niin asiat vaietaan kuoliaaksi ja leikitään että kaikki on hyvin. Sitten ihmetellään kun mikään ei olekaan hyvin loppujen lopuksi. Ja suomenkieliset saa syyt niskoille kun heidän pinna ei kestä iän ikuista leikitään kaikki että meillä on kivaa -leikkiä.
- SkillaMilla
Nimimerkin -Arvuuttaja- nettiin kirjoittama arvoitus. Kopsaan sen tuohon alle kaikkien iloksi. Älkää ottako liian vakavasti. Tarkoitus ei ole loukata ketään.
Kuka hän on?
Ystävystyy nopeasti ja helposti, mutta ei ole kovin lojaali ystävilleen. Keskustelee sujuvasti, mutta on iloisen pinnallinen. Aina hyvällä tuulella ja iloinen, mutta se on vain ulkokuori. Hyväkäytöksinen, tyylikäs ja siisti, mutta kulissien takana pahnoissaan rypevä porsas. Kohtelias ja ystävällinen, mutta todellista ajatuksistaan et tiedä. Kertoo olevansa liberaali, mutta arvottaa ja erottelee ihmiset syntyperän ja kielen mukaan. Puhuu kauniisti demokratiasta ja tasa-arvosta, mutta todellisuudessa kannattaa harvainvaltaa. Kertoo mielellään pyrkivänsä siihen mikä on meille kaikille hyväksi, mutta todellisuudessa hakee häikäilemättä oman ryhmänsä etua. On tarkka siitä, että saa itse määritellä oman identiteettinsä, mutta ottaa oikeudekseen määritellä myös muiden identiteetin. On sivistyksen innokas puolestapuhuja, mutta määrittelee sivistyneisyyden kattamaan vain ja ainoastaan ne asiat jotka itse hallitsee. Puolustaa viimeiseen asti omien lastensa oikeutta opiskella asioita joista on hänen omille lapsilleen eniten hyötyä, mutta tahtoo muiden lasten opiskelevan asioita jotka eivät hyödytä heitä itseään, vaan hänen lapsiaan. Kannattaa kovasti tasa-arvoisuutta, mutta tahtoo omien lastensa pääsevän jatkossakin arvostettuihin oppilaitoksiin opiskelemaan huonommin arvosanoin kuin muiden lapset. Kritisoi mielellään rakentavasti havaitsemiaan epäkohtia, mutta leimaa KAIKEN itseensä ja omaan ryhmäänsä kohdistuvan kritiikin vihaksi ja syrjimiseksi. Kannattaa valtion resurssien tasajakoa, mutta mieltää sen menevän suhteessa: 95% ihmisistä pitäisi saada 50% resursseista ja 5% ihmisistä pitäisi saada loput 50% resursseista. Hänen humaania näkemystään tasa-arvosta värittää piinkova opportunistin sydän.- Vastaus......
Vastaus on helppo. Nyckelpiga ja hänenlaisensa arvomaailma tuossa kuvattuna ihan tasan.
- Suru minäkin
On aika kuvaavaa ja surullista, että tämäkin keskustelu muuttui hetkessä kieliväännöksi.
- Surun puoliso
Se on kyllä SuRullista ;-) Mutta jos rkp lakkaisi vaatimasta ja vaalimasta suomalaisten enemmistön oikeustajua loukkaavia erityisratkaisuja, niin tarvetta kielivääntöön ei enää olisi.
- hörökorvat
Demareille tulee käymään köpäisesti kun ääniharavat lopettavat hommat tai siirtyvät muihin ryhmiin. RKP:nkin riveissä on pikkulintujen mukaan rakoilua.
- Fallesmanni
No jos samassa ryhmässä on ihmisiä kommunistista kapitalistiin, niin alkaa kielellisten etuoikeuksien vaaliminen olemaan aika kovilla ainoana yhdistävänä tekijänä. Kasvava joukko ruotsalaisten äänestäjistä on sitä mieltä, että puolue maksaa muut periaatteensa hylätessään liian korkeaa hintaa hallituspaikasta ja kielen aseman puolustamisesta. Myös maahanmuuttokysymykset ja puolueen linja niihin jakaa rajusti puolueen perinteisten äänestäjien mielipiteitä. Rkp on auringonlaskun puolue ja sellaisena kuolee, jos se ei pysty muuttamaan kielipoliittista agendaansa realistiseksi ja profiloitumaan muuksi kuin ruotsinkieleen hirttäytyneeksi pakolaisten etujen ajajaksi ja siten useimpien suomalaisten viholliseksi.
- Kirkonrotta
En ole demarien äänestäjä. Tunnen silti myötätuntoa ja myötähäpeää seuratessani Urpilaisen kiemustelua vakuusasiassa. Eikö demarit tajua kaivavansa itselleen syvää hautaa?
- Maksajan roolissa
Voi junalauta http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2010/12/29/lahdella-on-varaa-luokka-kahdelle-oppilaalle/201018016/139
- Kansan alainen
Nyt on kuulema paikalliset demarit saaneet oikean innovaatiovahvistuksen riveihinsä. Ajatus kuulema lentää korkealta ja kovaa -> yli hilseen. Realismi kuulema hukassa ihan täysin ja nuoleskelee ruotsalaisen kansan puoluetta ja siksi sopiikin hyvin paikallisiin demareihin.
- KK
Jos kyse on samasta ihmisestä, josta minä olen kuullut, niin sitähän kyselivät monet puolueet riveihinsä, mutta demarit "voittivat". Varmaankin tulee siksi saamaan paskaa niskaansa muiden puolueiden torpedoilta. "Nuoleskelee" = "ei vihaa".
- Koillismaan tietäjä
Ver 2: Yritti moneen, vasta demarit ottivat.
- Kansalainen12
Mainostaa edelleen persuja. Taitaa olla persujen myyrä demareissa?
- Rami_vaan
Myös luonnossa on aina se nokkajärjestys laumassa. Vahvin syö ensin ja muut jälkeen. Loviisassa myös yksi on vahvin ja muut heikommat. On luonnollista heikompien ottaa oma paikka nokkajärjestyksessä. Se on tapa jäädä eloon ja saada omaa ääntä kuulumiin. Monet ihmiset äänestää demarit juuri siksi kun he eivät riitele vaan tekevät yhteistyön hyväksi. Se joka nousee laumassa johtajaa vastaan karkoitetaan laumasta. Se on hyvä muistaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama194949Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä563950Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve703543Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942868On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622698Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732668Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä982634Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1412418Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta572309Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl582094