Kannattaako vai eikö kannata?

tallu???

Olen itseoppinut "taiteilija" täältä Turun seudulta. Olen ajatellut lähestyä Helsinkiä taiteellani, mutta haluaisin kysyä ensin teidän mielipidettänne maalauksistani.
Taidettani on sivulla http://www.tarjaisomaki.blogspot.com/

21

1137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taitilija..

No tottakai kannattaa. Hivenen kyllä tuli töistäsi sellainen vaikutelma, että ne ovat kuin värityskirjasta väritettyjä. Hivenen maalauksellisuutta ja värimassaa kaipaisi.. Pitäisi nähdä luonnossa.

• Eki:(

Juuri tällaisilla on kysyntää! Mukavan letkeitä teoksia.

• Tällä hetkellä ilmaisu kallistuu enemmän kuvituksen kuin taiteen puoleen.
      Sivuilta löytyy monia esimerkkejä teoksista joissa sekä muoto että väritys muodostavat yhtenäisen ja toimivan kokonaisuuden. Ongelmana on se että ilmaisu nojautuu liikaa valokuvaan.
      Niistä ei löydy eikä välity mitään sellaista jota tekijä haluaisi ilmaista. Ne eivät toimi itsenäisinä teoksina vaan pikemminkin jonkin muun, esimerkiksi kirjoituksen, kuvittavana elementtinä.
      Ilmaisu on pedanttia ja silloin kun se on vapaampaa kuten hevosessa se kadottaa muodon logiikan. Oletan että näissä tapauksissa teos ei suoraan tukeudu valokuvaan. Tämä kielii liian vähäisestä harjoittelusta joka puolestaan johtaa varovaisuuteen omassa vapaassa ilmaisussa ja liialliseen tukeutumiseen valokuvaan.

Teoksia voisi verrata esimerkiksi Kimmo Pälikön tuotantoon joka onkin taloudellisesti pärjännyt hyvin.
      Kyllä näitäkin ostetaan kunhan hinta on kohdallaan.

• Vekki-Veke

Käytät jopa tuhlaillen sanoja ilmaisu. "hevosessa se kadottaa muodon logiikan."....muodon logiikan?
        Kaiken kaikkiaan "ilmaisusi" noista töistä on sangen mielenkiintoinen. Jatka ihmeessä meidän viihdyttämistämme jatkossakin! Tälläiset itseoppineet "arvostelijat" ovat niin hellyttäviä matkimisen mestareita!
        Älä "tallu???" hyvä häntä ota vakavasti!

• TEITEILIJA
        Vekki-Veke kirjoitti:

Käytät jopa tuhlaillen sanoja ilmaisu. "hevosessa se kadottaa muodon logiikan."....muodon logiikan?
        Kaiken kaikkiaan "ilmaisusi" noista töistä on sangen mielenkiintoinen. Jatka ihmeessä meidän viihdyttämistämme jatkossakin! Tälläiset itseoppineet "arvostelijat" ovat niin hellyttäviä matkimisen mestareita!
        Älä "tallu???" hyvä häntä ota vakavasti!

Mussinin "arvostelut" sinänsä ovat vain hauskoja pläjäyksiä täällä millä ei ole totuuden kanssa mitään tekemistä. Maalauksellisuus ja käsivaralla piirtäminen on hänelle kauhistus. Hän arvostaa vain millimetrin tarkkoja piperryksiä ja suoria viivoja.
        Sinä Tallu olet taitava käsistäsi. Sinunlaisia taitajia tarvitaan myös täällä netissä ja luulenpa että et ole aivan työtön nettigalleristi.
        Pidän suunnattomasti noista eläinaiheisista maalauksistasi juuri siksi kun ne ovat maalauksellisia, etkä ole des yrittänyt peittää maalauksellisuutta niissä.

Ihan varmasti mahdollinen näyttelysi täällä helsingissä kannattaisi ja takuuvarmasti "saisit omasi pois".
        Varmaan oletkin jo tutustunut netissä näihin helsingin gallerioihin. Niinkuin huomaat, niin kalliitahan niiden vuokrat ovat niiden pakollisine "lisäbonuksineen".
        Itsekin olen täällä parit näyttelyt pitänyt ja plussan puolelle jäin. En kuitenkaan rikastunut, se myönnettäköön. Teen juuri samalla tyylillä kuin sinäkin, mutta juuri nuo eläinaihetyöt näytti kävijöitä eniten kiinnostavan ja niitä jopa ostettiin sekä sain muutamia tilaustöitäkin.

Minulla on myös sellaiset "kaupalliset" kotisivut tekeillä jossa on teoksiani näytteillä. En laadi niitä kuitenkaan itse, vaan ne tekee eräs palveluntarjoaja kaikkine Pay-pal ym. systeemeineen, koska haluan että voisin tehdä kauppaa myös ulkomaille. He myöskin ylläpitävät ja hoitavat kotisivujeni näkyvyyden netissä, jota odotan sitten malttamattomana.
        Sain tuohon ajatukseen vihjeen eräältä täällä suomessa kovasti netissä myyvältä kolleegalta. Toivottavasti investointini ei mene hukkaan.
        Olen muuten itsekin itseoppinut taiteilija.
        Tsemppiä kovasti sinulle ja harkitse sinäkin näyttelyä täällä hesassa! Ehkäpä sitten täällä tutustutaankin.

• Heh heh
        TEITEILIJA kirjoitti:

Mussinin "arvostelut" sinänsä ovat vain hauskoja pläjäyksiä täällä millä ei ole totuuden kanssa mitään tekemistä. Maalauksellisuus ja käsivaralla piirtäminen on hänelle kauhistus. Hän arvostaa vain millimetrin tarkkoja piperryksiä ja suoria viivoja.
        Sinä Tallu olet taitava käsistäsi. Sinunlaisia taitajia tarvitaan myös täällä netissä ja luulenpa että et ole aivan työtön nettigalleristi.
        Pidän suunnattomasti noista eläinaiheisista maalauksistasi juuri siksi kun ne ovat maalauksellisia, etkä ole des yrittänyt peittää maalauksellisuutta niissä.

Ihan varmasti mahdollinen näyttelysi täällä helsingissä kannattaisi ja takuuvarmasti "saisit omasi pois".
        Varmaan oletkin jo tutustunut netissä näihin helsingin gallerioihin. Niinkuin huomaat, niin kalliitahan niiden vuokrat ovat niiden pakollisine "lisäbonuksineen".
        Itsekin olen täällä parit näyttelyt pitänyt ja plussan puolelle jäin. En kuitenkaan rikastunut, se myönnettäköön. Teen juuri samalla tyylillä kuin sinäkin, mutta juuri nuo eläinaihetyöt näytti kävijöitä eniten kiinnostavan ja niitä jopa ostettiin sekä sain muutamia tilaustöitäkin.

Minulla on myös sellaiset "kaupalliset" kotisivut tekeillä jossa on teoksiani näytteillä. En laadi niitä kuitenkaan itse, vaan ne tekee eräs palveluntarjoaja kaikkine Pay-pal ym. systeemeineen, koska haluan että voisin tehdä kauppaa myös ulkomaille. He myöskin ylläpitävät ja hoitavat kotisivujeni näkyvyyden netissä, jota odotan sitten malttamattomana.
        Sain tuohon ajatukseen vihjeen eräältä täällä suomessa kovasti netissä myyvältä kolleegalta. Toivottavasti investointini ei mene hukkaan.
        Olen muuten itsekin itseoppinut taiteilija.
        Tsemppiä kovasti sinulle ja harkitse sinäkin näyttelyä täällä hesassa! Ehkäpä sitten täällä tutustutaankin.

""Olen muuten itsekin itseoppinut taiteilija.""

...ei tätä nyt erikseen olisi tarvinnut mainita, huomaahan sen kuka tahansa jo kirjoituksesta.

• ------

se osa-alue mitä haluat tehdä. Saattais olla joku muukin alue kuin kuvataide. Nämä on hyviä, mutta susta voi tulla parempi.

• maalauksesta on yhtä subjektiivinen kuin maalauksen tekeminen, kahta samanlaista tulee tuskin koskaan, ja sen varmasti ymmärrätkin.

Olet taitava siveltimen käyttäjä, tai, jos uskaltaa niin sanoa, kopioija. Kuinka taitava olet maalarina, sitä en esillä olevista töistäsi osaa sanoa. Maalarilla tarkoitan taidemaalaria, ja sitä taustaa vastaan sanoisin, että olet hyvä käsityöläinen.

Mielestäni sinun maalauksesi ovat täysin ulkokohtaisia, persoonattomia. Niistä puuttuu läsnäolo, tunne siitä, että olet elänyt maalauksen kohteen, olet siinä mukana. Paremmin en osaa asiaa sanoa, koska kysymys ei ole mistään sellaisesta, jonka osaisin täsmällisesti sanoilla selittää, ei teknisestä ja taidollisesta tekemisestä. Kohdallani kysymys on havainnon tekemisestä järjen/tiedon ja tunteen samanaikaisella sekoittumisella, vaikutelmasta, jonka katsoessaan saa. Tosin pieni valokuva ei koskaan kerro samaa kuin itse maaluksen näkeminen, sen on hyvin havainnut nimenomaan nettikatselussa.

Helsinkiin tuleminen on mahdollista, joskin nimekkäimmät galleriat tuskin ottavat töitäsi esitettäviksi. Näyttelypanopaikkija on kuitenkin paljon muitakin, ja tuon laatuisia maalauksia on paljon tarjolla, joten niillä täytyy olla myös menekkiä. Niinhän sitä sanotaan, että yrittänyttä ei laiteta.

• tallu??

Paljon kiitoksia kaikille vastanneille mielipiteistänne, jään vielä miettimään tulevia tekemisiäni.
      Voi olla että tulen salaa sinne Helsinkiin, ja ennenkun huomaattekaan, olen jo siellä.

Hyvää ja Antoisaa Uuttavuotta kaikille!!!

• Uni usva

Kyllä kannatta. Maalauksesi ovat ihan hyviä ja itseoppineetkin taiteilijat ovat lahjakkaita.
      Minäkin olen itseoppinut ja harrastanut maalaamista 1990 luvulta alkaen.
      Kritiikkiähän taiteesta voi saada negatiivista ja positiivista.
      Taiteella on mahdoton miellyttää kaikkia, mutta kaikenlaiselle taiteelle löytyy
      siitä kiinnostuneita, kerääjiä ja halukkaita ostajia, kunhan vain taiteilija ja
      taiteesta kiinnostuneet kohtaavat.

Nettigalleria on erinomainen keino saada omaa taidetta tunnetuksi ympäri maailmaa.
      Sitä kautta on myös mahdollista saada myytyä tauluja, eikä tarvitse olla itse paikalla myymässä.
      Minulla ei ole vielä nettigalleriaa, mutta ehkä lähitulevaisuudessa.
      Toivottavasti saat oman näyttelyn johonkin galleriaan, jatka ihmeessä taiteen parissa ja paljon
      menestystä sinulle.

• Epikuros...

Hienoja töitä kyllä. Mutta liika vasemmalle painottuva kuva-ala ja oikea painotteinen sommittelu, antaa minulle liian sekavan kuvan töistäsi. Myöskin värien seka ja risti käyttö ei auta väritasapainoa.

Muutenkin suosittelisin luopumaan heti näköispiirtämisestä. Kannattaa tutustua Onni Ojan ja Mauri Merikölhöösin kirjoihin piirustuksesta, ja vapautua mallin näköisyyden ja orjallisen muodon kopioinnin kahleista. Niihin kahleisiin olivat taiteilijat sidottuina vuosisatoja ja se näkyi kyllä heidän töissään. Kunnes tietysti Picasso ja Cezanne vapautti taiteen tästä kirouksesta. Myöhemmin mm. Kuutti Lavonen, Mauri Merikölhöösi ja Alwar Vesiharju, toivat töissään esiin syvällistä filosofista pohdintaa värisommittelulla ja viseerauksella, joka lienee kaikista maalaustekniikoista vaikein.

Viseerauksessa kaksi eri väriympyrää yhdistetään toisiinsa harpilla ja viherpeilillä. Hieman siis samantyyppistä kuin kapillaaripiirustus. Ja näitä väriympyröitä käytetään sitten vierekkäin ja peilinkautta katsottaessa väärinpäin tai ylösalaisin poimien mallista tarvittavia värejä.

Toisaalta ehkäpä tuo kannattaa jättää ainoastaan ammattilaisille. Sen verran vaikea tekniikka on tässä nyt kyseessä.

• -Essi-

Sinä ja sinun Mauri Merikölhöösisi hehe! Toisaalta, olet piristävä poikkeus tällä tosikkomaisella palstalla!
        Odotan innolla uusia kuolemattomia totuuksiasi.

• rtkk

Kannattaa muistaa varasuunnitelmat toimeentuloon nähden! Toimeentulotuki taitaa olla ensimäinen, johon on turvautuminen, jos tuloissa heilahduksia tai jos ovat liian pienet! Ja Kirkon diakonia auttaa, jos nuo ei riitä.

• "Epäuskoinen"

Tuskin tänne Helsinkiin kannattaa tulla noilla töillä, mutta tuolla itäisessä naapurissa olisi varmaan kysyntää, kun työsi ovat noin näköisiä, että muistuttavat valokuvia.
        Se "klonkku" oli ihan yliveto oletko keksinyt sen ihan omasta päästä vai onko siinäkin jotain tutunomaista? Taiteen tekeminen on monimutkainen asia johon kannattaa perehtyä lukemalla Taidehistoriaa ja jos ei sekään onnistu voihan aina kysyä joltain oikealta taiteilijalta.

• 3.01.10

Nämä sivut taitavat olla määrätynlaisten ihmisten purkautumissivut. Olkoon taiteen tuotos millaista
      hyvänsä, ei kaikkien silmää voi miellyttää. Toinen pitää toisenlaisesta ja toinen toisesta.
      Ei sille voi mitään.
      Suomessa ei olisi yhtään taiteilijaa, näiden " tosi taiteilijoiden lisäksi" jos heitä kuuntelee.
      Kyllä tänne kaikki mahtuu, tekee taidetta miten hyvänsä.
      Voi olla, että nämä "tosi taiteilijat" vain kadehtivat näitä tosi taiteilijoita, realistisen taiteen tekijöitä,
      kun eivät itse osaa!!!

• "Epäuskoinen"

Eihän tuossa ollut mitään mieltymys kysymyksessä vaan aloittajan esitys oli kyllä liikuttava, mutta ei se kuitenkaan oikeuta antamaan katteettomia lupauksia, kun selvästi näkee mistä on kysymys. Tämä myyt'ävien tuotteiden tekeminen myyntiin on aika riskialtista varsinkin taiteen alalla ja saoisin, että kannattaisi miettiä jotain sellaista tuotetta jota osaa tehdä. Kyllähän sitä tietysti jos kauppamies on voi myydä vaikka omat sukkansa jollekin ymmärtämättömälle, mutta nykyisen tuotevastuulain aikana sekin on riskialtista.

Kaikella kunnioituksella kysyjää kohtaan, mutta tämä olisi neuvoni ettei tulisi pettymystä.

• ei kai

Jokaisessa elää pieni tai iso narsisti, joka pomppaa kyllä sopivan paikan tullen esiin tosi hanakasti.

• dgdf

Olen samaa mieltä, että työt ovat enemmän kuvitusta kuin taidetta. Sana, joka kuvaa töitäsi on kitsch. Kitschiä ovat koristetavarat ja taideteoksia muistuttavat esineet, joista henkii tekotunteellisuus, imelä koreus ja epäaitous. Töissä ei ole lainkaan sisältöä: lemmikoira, hevonen... Kuvasi sopivat postikortteihin ja kirjontakuviin. Miksi tuollaiset aihevalinnat?

• :-)

Nyt voi käydä katsomassa Tarjan maalauksia Helsingissä - Sanomatalon Mediatorin vieressä olevassa Waynes Coffeessa. Maalauksia on esillä 21. Siellä voi käydä samalla kahvikupposella..

Ja samalla voi tietenkin katsastaa tilan näyttelytilana. Ei lainkaan hassumpi. Vuokraa niistä ei peritä, mutta myyntiprovisio on sitten sama kuin gallerioillakin, jotka eivät vuokraa peri. Lisätietoja [email protected]. Mikäli kysyt lisätietoja, laita linkki mistä töitäsi voi nähdä.

Tarjan työt ovat siellä maaliskuun viimeiseen lauantaihin saakka. (Sunnuntaisin kahvio on kiinni).

• huomaakohan ne?

Että kahvilan seinälle roikkumaan, no mikä ettei.

• Raikki

Tervetuloa tänne Espooseen.Täällä on meitä jotka arvostavat kaikenlaista taidetta, et ole huonoimmasta päästä.Minä olen jonkin verran käynyt"kouluja"...jäänyt aina kesken, mutta jotain olen oppinut jokaisesta opintokerrasta.Tällä hetkellä en juurikaan tee mitään, mutta toivon pystyväni vielä, ja ainoa mahdollisuus on, että tapaan kaltaisiani, jotta saisisin taas kiinni "itsestäni"ja alkaisin tekemään taas "jotain".

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      57
      3119
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      40
      2918
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      93
      2826
    4. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      62
      2678
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2638
    6. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      97
      2610
    7. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      4
      2427
    8. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      112
      2312
    9. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      52
      2049
    10. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      65
      1920
    Aihe