Kävin mökillä, vanha talo, jossa kolme savupiippua. Savut tuli sisään, kun yritin puilla lämmittää. Keittiön hellan sain vetämään. Muut tornit kai lumesta tukossa. Miten saada piiput sulaksi ja savut sitä kautta ulos? Pitäisikö käyttää nuohoojaa? Nuohottu viimeksi kesällä.Sähköpattereissa pieni lämpö päällä.
savupiipuissa kai lunta ja jäätä
54
5230
Vastaukset
Piippuihin tulee,kun niitä ei käytetä kosteutta.Ensimmäisenä kannattaa avata kaikki pellit,laittaa tuli siihen hellaan.Esimerkiksi jos on auton sisätilalämmitin se hurisemaan tulipesään vähäksi aikaa,ennen puitten laittoa.Toinen konsti polttaa sanomalehteä nuohousluukussa elikkä poskikanavassa,ennen puitten sytyttämistä.Myös peltinen purkki ja tenttu käy edellä mainittuun ja jopa kynttilä.Eiköhän näillä lähde se "kosteuspatsas" piipuista.Et tarvitse nuohoojaa,koska nuohottu kesällä,paitsi jos linnut käyneet pesänteko puuhissa.Kokeilehan noita ensin.T.Muurari
- Vilua
Monta vuotta itsekin yrittelin mutta sitten joku nouvoi kuten "lontta".
Sitten vain varovasti "pökköä pessään" ja myöhemmin itse käytän koivua. - entinen savu-saija
Kiitos kaikista vinkeistä. Kuumailmapuhallin oli paras konsti. Sillä kun tohotti aikansa ja ikkuna oli auki, kääntyi virtaus piipussa. Ensin kokeilin tuikkua polttaa nuohousluukussa, mutta piipusta tuli niin kova virtaus sisäänpäin, että tuli sammui. En uskaltanut kokeilla tenttuja enkä muitakaan nesteitä.
- nalle-puh-allin
entinen savu-saija kirjoitti:
Kiitos kaikista vinkeistä. Kuumailmapuhallin oli paras konsti. Sillä kun tohotti aikansa ja ikkuna oli auki, kääntyi virtaus piipussa. Ensin kokeilin tuikkua polttaa nuohousluukussa, mutta piipusta tuli niin kova virtaus sisäänpäin, että tuli sammui. En uskaltanut kokeilla tenttuja enkä muitakaan nesteitä.
No hyvä. Helppo, nopea ja turvallinen. Tentuilla saa helposti rauniotkin aikaiseksi.
- Hyvä.
Kunhan et liiotelle,tätä käytin joskus, johan rupes vetämään.
- 2+19
Tulipesään ja pellit tietysti auki samalla.
Vastakysymys oliko hormien savupellit kiinni ?
Sisätilalämmitin ja kuumailmapuhallin ihan hyvät itse joskus kaasutoholla puhaltanut "horminluukusta" jonkun aikaan ja hyvin toimii. - 1+1
1. Kylmässä rakennuksessa piippu ei vedä sytytysvaiheessa jos piippu on kylmempi kuin ulkoilma. Ilma tulee alas sen sijaan että menisi ylös. Tämä johtuu siitä että piipussa oleva ilma on kylmempi ja siten raskaampi kuin ulkoilma. Tähän pätee parhaiten se tenttupurkki koska se palaa kauan ja antaa aikaa varsinaisen tulen sytyttämiselle. Tenttupurkin pitää olla sellaisessa nuohousluukussa joka on mahdollisimman suoraan hormin alla, ja tehtnu sytyttämisen jälkeen pitää olla nuohousluukku kiinni. Sytytä heti ne puut ja sytykkeet jotka olet latonut valmiiksi ennen tentun sytyttämistä.
2. Jos saat yhden tulipesän palamaan, se tarvitsee korvausilmaa. Jos on ovet ja ikkunat kiinni, voi olla että korvausilma tulee toista hormia alas. Pidä sytytysvaiheessa ovi tai ikkuna auki.
3. Jos tuulee, on aina pidettävä sellainen ovi tai ikkuna auki joka on tuulen puolella. Kaikki ikkunat tai ovet suojan puolella on pidettävä kiinni. Tuuli painaa ilmaa sisään aukosta ja taloon syntyy pieni ylipaine joka painaa ilman hormista ylös. Jos on aukko auki suojan puolella, tuuli imee ilmaa ulos talosta ja syntynyt alipaine imee ilmaa hormista alas. Ihmiset puhuu matalapaineesta joka estää vedon, mutta se voi olla pelkästään sitä että pitää aukon auki suojan puolella.
Meilläkin oli sytyttämisvaikeuksia, mutta nämä kolme auttoi kaikki ongelmat pois.- 2+2
"Sytytä heti ne puut ja sytykkeet jotka olet latonut valmiiksi ennen tentun sytyttämistä."
Voi kai toimia noinkin? Minä olen aina antanut sen hormin tuhkaluukussa olevan tuikun palaa rauhassa 15 min, jolloin ilma on jo alkanut liikkua ylöspäin hormissa. Sitten olen vasta laittanut tulen itse kamiinaan. - 1 + 1
2+2 kirjoitti:
"Sytytä heti ne puut ja sytykkeet jotka olet latonut valmiiksi ennen tentun sytyttämistä."
Voi kai toimia noinkin? Minä olen aina antanut sen hormin tuhkaluukussa olevan tuikun palaa rauhassa 15 min, jolloin ilma on jo alkanut liikkua ylöspäin hormissa. Sitten olen vasta laittanut tulen itse kamiinaan.Jos käytät tuikkua eli pientä kynttilää niin voi hyvinkin olla että se 15 min on tarpeen. Tuikku palaa kauan, tunteja.
Minun versioni on jo aiemmassa kirjoituksessa kerrottu säilykepurkki jossa on puoli senttiä tenttua joka palaa paljon isommalla liekillä. Silloin on syytä sytyttää heti koska tenttu palaa vain muutamia minuutteja. Tentulla veto tulee sekunneissa ellei hormi ole tukossa lumesta. Tulipesän tuli pitää saada palamaan hyvin ennen tentun loppumista.
Tuikku tai muutama tuikku tuhkaluukussa ovat vähemmän palovaarallisia kuin tenttu jonka kanssa on oltava varovainen. Purkki tuhkaluukkuun paikalleen ennen sytyttämistä ja tuhkaluukku valmiina sulkemiseen heti.
Vedon suunnan voi muuten tarkistaa: pidä liekki (tulitikku tai sytkäri) tai palava tupakka tulipesän luukun raossa ennen sytyttämistä. Ilma kulkee joko tulipesän sisälle tai puhaltaa tulipesästä huoneeseen.
Eräs kommentti jäi pois: laita joka tapauksessa kunnollinen savupiipun hattu ettei piippuun sada vettä eikä lunta, eikä tule puiden lehtiä hormiin. - samoja ongelmia
1 + 1 kirjoitti:
Jos käytät tuikkua eli pientä kynttilää niin voi hyvinkin olla että se 15 min on tarpeen. Tuikku palaa kauan, tunteja.
Minun versioni on jo aiemmassa kirjoituksessa kerrottu säilykepurkki jossa on puoli senttiä tenttua joka palaa paljon isommalla liekillä. Silloin on syytä sytyttää heti koska tenttu palaa vain muutamia minuutteja. Tentulla veto tulee sekunneissa ellei hormi ole tukossa lumesta. Tulipesän tuli pitää saada palamaan hyvin ennen tentun loppumista.
Tuikku tai muutama tuikku tuhkaluukussa ovat vähemmän palovaarallisia kuin tenttu jonka kanssa on oltava varovainen. Purkki tuhkaluukkuun paikalleen ennen sytyttämistä ja tuhkaluukku valmiina sulkemiseen heti.
Vedon suunnan voi muuten tarkistaa: pidä liekki (tulitikku tai sytkäri) tai palava tupakka tulipesän luukun raossa ennen sytyttämistä. Ilma kulkee joko tulipesän sisälle tai puhaltaa tulipesästä huoneeseen.
Eräs kommentti jäi pois: laita joka tapauksessa kunnollinen savupiipun hattu ettei piippuun sada vettä eikä lunta, eikä tule puiden lehtiä hormiin.Minäkin ehdottomasti laitan hormiluukkuun ensin tulet, ja vasta sitten sytytän takan/uunin. Jos takan sytyttää ensin, niin hormiluukusta tulee vastaan savupilvi, jossa ei syty enää mikään. Kerran on käynyt niin, että hormiluukussa oleva ulkotuli sammui takan savusta johtuen, ja sitten piippu oli tukossa, ja savua tuli kämppään. Jos hormiluukun kantta pitää auki, niin silloinkin savua saattaa tulla kämppään. Eli pidän hormiluukkua kiinni, jotta takka ja piippu saavat ilmaa ainoastaan takan luukusta. Yhä edelleen on ongelmia saada tuo lähes 10 metriä pitkä piippu vetämään kovilla pakkasilla, kun mökki on kylmä tai kesällä/syksyllä kun ulkona on lämpimämpää kuin sisällä. Sähköjä ei ole, mutta kaasutoho pitää hankkia. Uunin luukku on niin väljä, että sen sulkeminen ei estä savun tuloa, vaan kolme kertaa olen joutunut heittämään ämpärillisen vettä tai lunta uuniin.
- takka-akka
samoja ongelmia kirjoitti:
Minäkin ehdottomasti laitan hormiluukkuun ensin tulet, ja vasta sitten sytytän takan/uunin. Jos takan sytyttää ensin, niin hormiluukusta tulee vastaan savupilvi, jossa ei syty enää mikään. Kerran on käynyt niin, että hormiluukussa oleva ulkotuli sammui takan savusta johtuen, ja sitten piippu oli tukossa, ja savua tuli kämppään. Jos hormiluukun kantta pitää auki, niin silloinkin savua saattaa tulla kämppään. Eli pidän hormiluukkua kiinni, jotta takka ja piippu saavat ilmaa ainoastaan takan luukusta. Yhä edelleen on ongelmia saada tuo lähes 10 metriä pitkä piippu vetämään kovilla pakkasilla, kun mökki on kylmä tai kesällä/syksyllä kun ulkona on lämpimämpää kuin sisällä. Sähköjä ei ole, mutta kaasutoho pitää hankkia. Uunin luukku on niin väljä, että sen sulkeminen ei estä savun tuloa, vaan kolme kertaa olen joutunut heittämään ämpärillisen vettä tai lunta uuniin.
Jos mökkiin laittaa varaavan takan sen pitäisi olla sellainen jossa on myös yläliittymä. (kesäpelti)
Yläliittymästä on suora yhteys hormiin, kun sen pelti on auki, silloin kylmänä sytyttäminen on helppoa. Kun tuli on kunnolla syttynyt ja veto hyvä, yläliittymän pellin voi sulkea, jolloin takka alkaa varaamaan lämpöä.
- p98b liuyh p
Kai sulla nestekaasupullo on, siihen tohotin ja sillä hormit kuiviksi.
Itellä ei ole kuin leivinuuni, ostin ihan sitä varten sellasen kertakäyttöpullolla toimivan pistoolikahvaisen puhalluslampun. Maksoi jotain kympin ja parin euron säiliöllä laittaa kylmän uunin vetämään ties kuinka monta kertaa.
Noit paperia hormeihin jne on siitä vittumaisia, että ne voi savuttaa sisään ja jokatapauksessa sotkee. Joku auton sisälämmitin on ihan ok, jos on aikaa muutama tunti. Kaasu toimii kaikista parhaiten.
Ekaks pellit auki ja sitten tohottelee hormiin ja kaikista tuhkaluukuista aikansa, miksei tulipesäänkin. Kosteutta on aina, etenkin alkutalvesta tai syksystä, talvella iteasiassa pääsee helpommalla kun on kuivaa ja tuurillaan piippuun kertynyt vesikin jäässä.
Hox. Piippuun ei sais kertyä jäätä, se voi halkaista piipun. Peltien pitää aina olla aavistuksen raollaa, että ilma kiertää hormissakin.
Sitäpaiti, tulitikkuja tarvitaan vain yksi, kaasutöhön sytyttämiseen, jos ei ole pietzosytytystä. Töhöllä kun saa ihan varmasti puut syttymään.
Niin, kai sulla on aina puut sisällä kuivumassa?
Ja kun kerran oot tumpelo, osta häkävaroitin.- tÖÖÖt
Tumpelo? Sanoo tyyppi joka ei saa uuniaan vetämään kuin kaasutoholla?! Jeesus mitä jengiä..
- NO
tÖÖÖt kirjoitti:
Tumpelo? Sanoo tyyppi joka ei saa uuniaan vetämään kuin kaasutoholla?! Jeesus mitä jengiä..
Sulla ei sitten ollut tuon parempaa neuvoa.
- Hehhe....
tÖÖÖt kirjoitti:
Kyse on kesämökeistä, ne voi olla puoli vuotta kylmillään. Tuuskaappa siinä sitten tulusten ja märkien puiden kanssa :DDDDD
- mökkiläinenkin
Hehhe.... kirjoitti:
Kyse on kesämökeistä, ne voi olla puoli vuotta kylmillään. Tuuskaappa siinä sitten tulusten ja märkien puiden kanssa :DDDDD
kummasti
- 5 + 5
Hehhe.... kirjoitti:
Kyse on osaamisesta.
Siinä missä osaaja pärjää oikean ikkunan avaamisella tai pienellä tenttulirillä että saa vedon toimimaan heti niin uusavuton tarvitsee kaasutohon puoli tuntia. Siinä ajassa osaaja jo polttaa toisen pesällisen.
Tulen tekeminen on osattu vuosituhansia mutta nykyajan uusavuton syyttää märkiä puita. Ei noille uusavuttomille parane antaa osaajaneuvoja. - uusavulias
5 + 5 kirjoitti:
Kyse on osaamisesta.
Siinä missä osaaja pärjää oikean ikkunan avaamisella tai pienellä tenttulirillä että saa vedon toimimaan heti niin uusavuton tarvitsee kaasutohon puoli tuntia. Siinä ajassa osaaja jo polttaa toisen pesällisen.
Tulen tekeminen on osattu vuosituhansia mutta nykyajan uusavuton syyttää märkiä puita. Ei noille uusavuttomille parane antaa osaajaneuvoja.Minä kirjoitin tuossa aikaisemmin nimimerkillä "samoja ongelmia". Pitää varmaan liittyä tähän uusavuttomien ryhmään, vaikka kotona polttelen uunia noin 200 kertaa vuodessa, ja jo 5 vuoden ajan olen polttanut kolmea erilaista takkaa. Mökillä se vaan on välillä niin vaikeaa, että onneksi ei mikään osaaja ole näyttämässä miten se helposti onnistuu. On käynyt niinkin, että jo syttynyt tuli onkin kääntynyt takaisin tuvan puolelle, kun on lisänyt hieman liian monta puuta toiselle pesäliselle, ja savua on kertynyt liikaa piippuun. Heti kääntyy savu sisälle, jos esim. sulkee uunin luukun ensimmäisen tunnin aikana. Puut on ulkolämpötilassa, kuten koko muukin tontti, eli vuosia sitten pilkottu, mutta ulkoilman kosteutta niissä on. Alakerrassa on yksi helposti avattava ikkuna, ja ulko-ovi. Uskoisin, että toholla saan varmemmin ja nopeammin uunin syttymään kuin ikkunoiden ja tenupurkin kanssa. Tohoa tai tenupurkkia en kumpaakaan ole vielä siis kokeillut. Olen polttanut tuhkaluukussa joskus ulkotulta 20 minuuttiakin, mutta silti ei ole lähtenyt vetämään. Mökissä on usein kylmempää sisällä kuin ulkona. Olipa mikä vuodenaika tahansa.
- syttöpuita
uusavulias kirjoitti:
Minä kirjoitin tuossa aikaisemmin nimimerkillä "samoja ongelmia". Pitää varmaan liittyä tähän uusavuttomien ryhmään, vaikka kotona polttelen uunia noin 200 kertaa vuodessa, ja jo 5 vuoden ajan olen polttanut kolmea erilaista takkaa. Mökillä se vaan on välillä niin vaikeaa, että onneksi ei mikään osaaja ole näyttämässä miten se helposti onnistuu. On käynyt niinkin, että jo syttynyt tuli onkin kääntynyt takaisin tuvan puolelle, kun on lisänyt hieman liian monta puuta toiselle pesäliselle, ja savua on kertynyt liikaa piippuun. Heti kääntyy savu sisälle, jos esim. sulkee uunin luukun ensimmäisen tunnin aikana. Puut on ulkolämpötilassa, kuten koko muukin tontti, eli vuosia sitten pilkottu, mutta ulkoilman kosteutta niissä on. Alakerrassa on yksi helposti avattava ikkuna, ja ulko-ovi. Uskoisin, että toholla saan varmemmin ja nopeammin uunin syttymään kuin ikkunoiden ja tenupurkin kanssa. Tohoa tai tenupurkkia en kumpaakaan ole vielä siis kokeillut. Olen polttanut tuhkaluukussa joskus ulkotulta 20 minuuttiakin, mutta silti ei ole lähtenyt vetämään. Mökissä on usein kylmempää sisällä kuin ulkona. Olipa mikä vuodenaika tahansa.
Puuteline täynnä puita ja tee "kiehisiä" tervaksista ja se ensituli todellakin pienenä ja lisäyspuutkin pieniä tikkuja.
Tuohi parasta tuohon ja käy iha sinne horminluukkuaukossa poltettavaksi ja palaa vähän pitempään kuin paperi/pahvi.
Parhain vinkki joka sopii kaikkeen puunpolttoon että puut joita poltetaan pitää olla yön yli olleita sisätiloissa ulkokosteus poistuu ja ongelmista ainakin yksi vähemmän. - Kädettömät ry.
syttöpuita kirjoitti:
Puuteline täynnä puita ja tee "kiehisiä" tervaksista ja se ensituli todellakin pienenä ja lisäyspuutkin pieniä tikkuja.
Tuohi parasta tuohon ja käy iha sinne horminluukkuaukossa poltettavaksi ja palaa vähän pitempään kuin paperi/pahvi.
Parhain vinkki joka sopii kaikkeen puunpolttoon että puut joita poltetaan pitää olla yön yli olleita sisätiloissa ulkokosteus poistuu ja ongelmista ainakin yksi vähemmän.Helppoa kuin pyörällä ajo. Tosin pyörällä ajaminenkin pitää opetella.
On ihan totta että Suomipojalta ei tahdo enää yksinkertaisimmat perusasiat onnistua?! Hyvä jos saunanpesän osataan kesällä tulet tehdä.. - Sähkötakka?
Kädettömät ry. kirjoitti:
Helppoa kuin pyörällä ajo. Tosin pyörällä ajaminenkin pitää opetella.
On ihan totta että Suomipojalta ei tahdo enää yksinkertaisimmat perusasiat onnistua?! Hyvä jos saunanpesän osataan kesällä tulet tehdä..Siksi uusissa savupelleissäkin pitää olla häkäreikä!
Siinä samalla alkusytytykset helpottuu kun piippuun ei muodostu ilmalukkoa. Mutta onhan se vierestä nolo katsoa kun talon isäntä tai emäntä ei osaa peltiä aukaista uunia sytyttäessään?! Eihän tuosta ole kuin pari viikkoa kun naapurin mökkiä kävin parina päivänä esilämmittämässä että sinne on mukavampi mennä viikonlopuksi. Hirsirakenteet kun lämpeää hitaasti. Mökkiläisethän sitten tuli ja isäntä aloitti lämmityspuuhat ennen varusteiden purkamista. Itse kävin naapureita tervehtimässä. Ovi oli auki koska savua oli mökki täynnä? Kävelin savun sekaan, aukaisin luukun ja poistin enimmät halot uunista. Luukku kiinni ja uuni lähti heti vetämään kun sai hiukan ilmaa. Seuraavat kaksi tuntia oli kuitenkin ovet auki savun takia. Se siitä kahden päivän esilämmittämisestä. Vieläkin naapurin isäntää saa opettaa tulen teossa mutta hitaasti menee noinkin yksinkertaiset asiat jakeluun? Insinööri eikä saa tulia tehdyksi? - Vanha avuton
Sähkötakka? kirjoitti:
Siksi uusissa savupelleissäkin pitää olla häkäreikä!
Siinä samalla alkusytytykset helpottuu kun piippuun ei muodostu ilmalukkoa. Mutta onhan se vierestä nolo katsoa kun talon isäntä tai emäntä ei osaa peltiä aukaista uunia sytyttäessään?! Eihän tuosta ole kuin pari viikkoa kun naapurin mökkiä kävin parina päivänä esilämmittämässä että sinne on mukavampi mennä viikonlopuksi. Hirsirakenteet kun lämpeää hitaasti. Mökkiläisethän sitten tuli ja isäntä aloitti lämmityspuuhat ennen varusteiden purkamista. Itse kävin naapureita tervehtimässä. Ovi oli auki koska savua oli mökki täynnä? Kävelin savun sekaan, aukaisin luukun ja poistin enimmät halot uunista. Luukku kiinni ja uuni lähti heti vetämään kun sai hiukan ilmaa. Seuraavat kaksi tuntia oli kuitenkin ovet auki savun takia. Se siitä kahden päivän esilämmittämisestä. Vieläkin naapurin isäntää saa opettaa tulen teossa mutta hitaasti menee noinkin yksinkertaiset asiat jakeluun? Insinööri eikä saa tulia tehdyksi?Yksi tuttu on asunut yli viisi vuotta puulämmitteisessä talossa eikä hallitse vieläkään tulisijojen käyttöä. Yksinkertaisten asioiden kanssa tuhertaa ihan uskomattomasti. Se siinä ihmetyttää että ei se millään opi? Miten voi leivinuuni ja saunan puukiuas olla ylivoimaisia käytettäviä?
Itse sitä ikäluokkaa että jos kaipasi lämmintä vettä piti se ensin lämmittää. Juokseva vesi oli todella suuri asia ilmestyessään ja helpotti arjen askareita huomattavasti.
Vaatimattomasti elelevät mummelit ja ukkelit ovat huomattavasti paremmassa kunnossa fyysisesti ja psyykkisesti kun touhuavat päivittäin lämmitysjutuissaan jne. verrattuna sohvalta tv:tä vahtaaviin ihmisiin. Makaavat itsensä kipeiksi ja ovat masentuneita. - 1 + 1
uusavulias kirjoitti:
Minä kirjoitin tuossa aikaisemmin nimimerkillä "samoja ongelmia". Pitää varmaan liittyä tähän uusavuttomien ryhmään, vaikka kotona polttelen uunia noin 200 kertaa vuodessa, ja jo 5 vuoden ajan olen polttanut kolmea erilaista takkaa. Mökillä se vaan on välillä niin vaikeaa, että onneksi ei mikään osaaja ole näyttämässä miten se helposti onnistuu. On käynyt niinkin, että jo syttynyt tuli onkin kääntynyt takaisin tuvan puolelle, kun on lisänyt hieman liian monta puuta toiselle pesäliselle, ja savua on kertynyt liikaa piippuun. Heti kääntyy savu sisälle, jos esim. sulkee uunin luukun ensimmäisen tunnin aikana. Puut on ulkolämpötilassa, kuten koko muukin tontti, eli vuosia sitten pilkottu, mutta ulkoilman kosteutta niissä on. Alakerrassa on yksi helposti avattava ikkuna, ja ulko-ovi. Uskoisin, että toholla saan varmemmin ja nopeammin uunin syttymään kuin ikkunoiden ja tenupurkin kanssa. Tohoa tai tenupurkkia en kumpaakaan ole vielä siis kokeillut. Olen polttanut tuhkaluukussa joskus ulkotulta 20 minuuttiakin, mutta silti ei ole lähtenyt vetämään. Mökissä on usein kylmempää sisällä kuin ulkona. Olipa mikä vuodenaika tahansa.
Ongelma on saada veto hormista ulos, pääongelma ei ole saada tuli syttymään.
Tentun (tai minkä tahansa ainakin 10 min palavan aineen, vaikka ulkotuli tai tuohi) poltto nuohousluukussa juuri hormin alapäässä kuumentaa ilman hormissa, ja se lämmennyt ilma nousee siis ylös hormiin. Nuohousluukun pitää ehdottomasti olla kiinni kun se tenttu palaa. Silloin hormi imee ilmaa uunin tulipesän kautta, tai sen tulipesän tuhkaluukun kautta jos sellainen on tulipesän alla. Voit tarkistaa vedon suunnan pitämällä palavaa tulitikkua tulipesän luukun raossa.
Puhut ulkotulen polttamisesta tuhkaluukussa. Jos tarkoitat tulipesän alla olevaa tuhkaluukkua niin voi olla ettei se auta ollenkaan. Tulen pitää olla hormin alla olevassa nuohousluukussa ja se nuohousluukku täysin suljettuna.
Jos sitten heti sytytät tulipesän puut niin sieltä tulee hetken päästä savuja jotka ovat jonkin verran kuumentuneita. Nämä jatkavat matkaa hormiin ja menevät ulos. Kunhan tulipesän tuli syttyy kunnolla niin ne savukaasut kuumenevat kunnolla ja ovat jo itsessään riittävän kuumia jotta veto jatkuu. Käytä pieniä puita jotka on pilkottu niin että on teräviä särmiä jotka syttyvät nopeasti.
Mutta vedon pitää olla jatkuva ja riittävä, ei saa sulkea sekä tulipesän luukkua että sen alla olevan tuhkapesän luukkua. Anna ensimmäisen pesän palaa ja lataa toinenkin pesällinen, ja ehkä kolmaskin. Tunnet kädelläsi että hormin alla oleva nuohousluukku lämpenee hiukan ellei se ole eristetty.
Nuo kaksi tai kolme ensimmäistä pesällistä kuumentavat hormia sen verran että veto jatkuu vaikka pitäisi vaikka tunnin lämmitystauon luukut ja pellit kiinni jotta lämpö tasaantuisi eikä tulipesä eikä hormi halkeile. Älä polta liian isoja pesällisiä. Savun tulee olla näkymätöntä kun se tulee ulos piipusta, sitten kun tuli palaa kunnolla. Jos piipusta tulee sankka savu on joko liian paljon puita tai liian vähän paloilmaa. Pakkasella savun tiivistyvä vesihöyry voi näyttää savulta, mutta vesihöyry tiivistyy vasta pienen matkan päästä piipusta ylös.
Tulisija ja hormi ovat varastoineet aika paljon vettä joka talvella hiljalleen haihtuu niistä parin ensimmäisen vuorokauden aikana.
Tohon (tai kuumailmapuhaltimen) heikkous on siinä että jos sitä polttaa hormin nuohousluukussa vaikka miten kauan niin veto loppuu kun toho sammutetaan ja suljetaan nuohousluukku. Silloin vedon jatkuminen on varsin epävarmaa kun sytyttää tulipesään tulet. Jos on onnistunut lämmittämään hormin hiukkasen sillä toholla niin voi olla että veto jopa jatkuu.
Oven tai ikkunan avaaminen riippuu tuulen suunnasta. Avaaminen auttaa jos tuuli puhaltaa sisään ovesta tai ikkunasta. Muuten avaaminen saattaa jopa haitata.
Tuo tenttukeino on tarkoitettu juuri niihin tilanteisiin jossa mökki on kylmempi kuin ulkoilma.
Tärkeintä on ymmärtää miten se veto syntyy ja sitten soveltaa sitä omaan mökkiin. - uusavulias jatkaa
syttöpuita kirjoitti:
Parhain vinkki joka sopii kaikkeen puunpolttoon että puut joita poltetaan pitää olla yön yli olleita sisätiloissa ulkokosteus poistuu ja ongelmista ainakin yksi vähemmän.Kun lähden mökiltä, niin tuon korillisen puita uunin eteen ja pienimmät puut olen laittanut uunin päälle, jotta parhaiten kuivuu. Sitten kun esim. parin viikon päästä menen takaisin mökille, niin on ne sisällä olevat puut toki kuivempia kun ne ulkona olevat, vaikka sisälämpötila ja puidenkin lämpötila on vaikka se - 20 C. En kuitenkaan ole vielä kotoa roudannut kuivia puita tullessani. Uusavuttomana olen käyttänyt sytytyspaloja, koska ne tuottavat vähemmän savua kuin tuohi. Sauna lähtee hyvin tuohelakin, mutta tämä massiivinen takka-leivinuuni on se vaikea pala. Ostin mökin vasta vuosi sitten, ja ei sitä 10 metrin piippuakaan ole välttämättä 10 vuoteen nuohottu, joten nuohouskin voisi auttaa, kunhan ensin rakennan katolle uudet tikkaat, joille uskaltaa nuohoojan kutsua.
On siellä mökillä vielä paljon muutakin askaretta, joita ne 60 -kymppiset sohvaperunat eivät olleet ehtineet rakentaa kunnolla. - Uusavulias x
1 + 1 kirjoitti:
Tentun (tai minkä tahansa ainakin 10 min palavan aineen, vaikka ulkotuli tai tuohi) poltto nuohousluukussa juuri hormin alapäässä kuumentaa ilman hormissa, ja se lämmennyt ilma nousee siis ylös hormiin. Nuohousluukun pitää ehdottomasti olla kiinni kun se tenttu palaa. Silloin hormi imee ilmaa uunin tulipesän kautta, tai sen tulipesän tuhkaluukun kautta jos sellainen on tulipesän alla. Voit tarkistaa vedon suunnan pitämällä palavaa tulitikkua tulipesän luukun raossa.
Puhut ulkotulen polttamisesta tuhkaluukussa. Jos tarkoitat tulipesän alla olevaa tuhkaluukkua niin voi olla ettei se auta ollenkaan. Tulen pitää olla hormin alla olevassa nuohousluukussa ja se nuohousluukku täysin suljettuna.
Jos sitten heti sytytät tulipesän puut niin sieltä tulee hetken päästä savuja jotka ovat jonkin verran kuumentuneita. Nämä jatkavat matkaa hormiin ja menevät ulos. Kunhan tulipesän tuli syttyy kunnolla niin ne savukaasut kuumenevat kunnolla ja ovat jo itsessään riittävän kuumia jotta veto jatkuu. Käytä pieniä puita jotka on pilkottu niin että on teräviä särmiä jotka syttyvät nopeasti.
Mutta vedon pitää olla jatkuva ja riittävä, ei saa sulkea sekä tulipesän luukkua että sen alla olevan tuhkapesän luukkua. Anna ensimmäisen pesän palaa ja lataa toinenkin pesällinen, ja ehkä kolmaskin. Tunnet kädelläsi että hormin alla oleva nuohousluukku lämpenee hiukan ellei se ole eristetty.
Nuo kaksi tai kolme ensimmäistä pesällistä kuumentavat hormia sen verran että veto jatkuu vaikka pitäisi vaikka tunnin lämmitystauon luukut ja pellit kiinni jotta lämpö tasaantuisi eikä tulipesä eikä hormi halkeile. Älä polta liian isoja pesällisiä. Savun tulee olla näkymätöntä kun se tulee ulos piipusta, sitten kun tuli palaa kunnolla. Jos piipusta tulee sankka savu on joko liian paljon puita tai liian vähän paloilmaa. Pakkasella savun tiivistyvä vesihöyry voi näyttää savulta, mutta vesihöyry tiivistyy vasta pienen matkan päästä piipusta ylös.
Tulisija ja hormi ovat varastoineet aika paljon vettä joka talvella hiljalleen haihtuu niistä parin ensimmäisen vuorokauden aikana.
Tohon (tai kuumailmapuhaltimen) heikkous on siinä että jos sitä polttaa hormin nuohousluukussa vaikka miten kauan niin veto loppuu kun toho sammutetaan ja suljetaan nuohousluukku. Silloin vedon jatkuminen on varsin epävarmaa kun sytyttää tulipesään tulet. Jos on onnistunut lämmittämään hormin hiukkasen sillä toholla niin voi olla että veto jopa jatkuu.
Oven tai ikkunan avaaminen riippuu tuulen suunnasta. Avaaminen auttaa jos tuuli puhaltaa sisään ovesta tai ikkunasta. Muuten avaaminen saattaa jopa haitata.
Tuo tenttukeino on tarkoitettu juuri niihin tilanteisiin jossa mökki on kylmempi kuin ulkoilma.
Tärkeintä on ymmärtää miten se veto syntyy ja sitten soveltaa sitä omaan mökkiin.Siinä oli virhe. Poltin siis hormia lähinnä olevassa luukussa tuota ulkotulta, enkä siis tuhkaluukussa. Kyllä se juuri noin lähtee, mutta todella tarkkana pitää olla. Ja tulen on pakko palaa hormiluukussa myös sytytysvaiheessa, ja hormiluukun on oltava kiinni. Varmaan tohonkin kanssa olisi syytä pistää lopuksi tulet hormiluukkuun ja heti sen jälkeen sytyttää.
- 1 + 1
Uusavulias x kirjoitti:
Siinä oli virhe. Poltin siis hormia lähinnä olevassa luukussa tuota ulkotulta, enkä siis tuhkaluukussa. Kyllä se juuri noin lähtee, mutta todella tarkkana pitää olla. Ja tulen on pakko palaa hormiluukussa myös sytytysvaiheessa, ja hormiluukun on oltava kiinni. Varmaan tohonkin kanssa olisi syytä pistää lopuksi tulet hormiluukkuun ja heti sen jälkeen sytyttää.
Luin vastauksesi. Vaikuttaa siltä että olet oikeilla jäljillä ja opit oman mökkisi niksit pian. Leikillisesti: sinulla on kaksi korvaa ja yksi suu, kuuntelet ja opit ja sovellat. Sitten voitkin ehkä jo myydä tohosi uusavuttomalle :D
Vielä yksi juttu: takka-leivinuunissa on kai kaksi tulipesää. Voi olla eroa siinä kumpaa käytät ensin. Meillä on leivinuunilla varustettu muurattu keittiöliesi, ja siinä leivinuuni on ehdottomasti helpompi kylmällä piipulla. Syykin on aivan selvä.
Onnea mökkeilyyn. - Helpoin tapa.
1 + 1 kirjoitti:
Luin vastauksesi. Vaikuttaa siltä että olet oikeilla jäljillä ja opit oman mökkisi niksit pian. Leikillisesti: sinulla on kaksi korvaa ja yksi suu, kuuntelet ja opit ja sovellat. Sitten voitkin ehkä jo myydä tohosi uusavuttomalle :D
Vielä yksi juttu: takka-leivinuunissa on kai kaksi tulipesää. Voi olla eroa siinä kumpaa käytät ensin. Meillä on leivinuunilla varustettu muurattu keittiöliesi, ja siinä leivinuuni on ehdottomasti helpompi kylmällä piipulla. Syykin on aivan selvä.
Onnea mökkeilyyn.Jos mökillä on sähköt, helpoiten vedon saa aikaiseksi kuumailmapuhaltimella. Savukanavien alaosista löytyy aina nuohousluukut. Molemmat luukut auki ja esimerkiksi kuumailmapistooli luukusta sisään tai lähettyville. Puolelta toiselle ja vetää aivan varmasti eikä tarvitse paperitollosia poltella. Erittäin hyvä varsinkin siinä vaiheessa kun jo syttynyt pesällinen alkaakin savuttamaan sisään. Hyvin nopeasti kämppä on savua täynnä mutta puhaltimella tilanteen voi "pelastaa" hyvin nopeasti. Kylmät, kosteat uunin ja hormin rakenteet tarvitsee luonnollisesti alussa paljon ilmaa palamiseen eli vedot suurelle..Kuumailmapistooli jota käytetään esim. maalin kaavinnassa ei paljoa maksa ja on kuin suunniteltu sopimaan savukavan nuohousluukkuun.
Piipunhattu on todella hyvä olemassa. Ja savupellit aina hiukan raolleen. Kerran on jäänyt saunan pelti kiinni ja tottakai se jäätyi kiinni! Onneksi oli hiukan raollaan niin sain pikkupuilla ja pienellä tulella aika kivuttomasti sulatettua luukun. Lämmin savukaasu sulattaa nopeasti lumen läpi itselleen reitin JOS pelti on hiukan raollaan. Kerta opetti. - polttaa vielä
Kädettömät ry. kirjoitti:
Helppoa kuin pyörällä ajo. Tosin pyörällä ajaminenkin pitää opetella.
On ihan totta että Suomipojalta ei tahdo enää yksinkertaisimmat perusasiat onnistua?! Hyvä jos saunanpesän osataan kesällä tulet tehdä..Sen saunansa.
Katsellut ihan norm omakotitaloasujia joilla niin sanottu "takka ja leivinuuni" niin aika surkeita esityksiä tuon puunvarastoinnin kanssa on varaa satojentuhansien eurojen kämppään mutta puut haetaan pressun alta pihalta satoi tai paistoi ja voi sitä savun määrää millä saastuttavat ympäristöä välillä ikkunat ja ovet pihalle auki kun ei muisteta sitä "peltiä" avata.
Puiden varastointi aika tärkeä osa tuota lämmitysketjua ei ne siinä räystästipun alla seinustalla olevat puut mitään kuivia ole vaikka aika monessa "asuntolehdessä" nähdään näin varastoituja puita. - uuslaiskuutta
polttaa vielä kirjoitti:
Sen saunansa.
Katsellut ihan norm omakotitaloasujia joilla niin sanottu "takka ja leivinuuni" niin aika surkeita esityksiä tuon puunvarastoinnin kanssa on varaa satojentuhansien eurojen kämppään mutta puut haetaan pressun alta pihalta satoi tai paistoi ja voi sitä savun määrää millä saastuttavat ympäristöä välillä ikkunat ja ovet pihalle auki kun ei muisteta sitä "peltiä" avata.
Puiden varastointi aika tärkeä osa tuota lämmitysketjua ei ne siinä räystästipun alla seinustalla olevat puut mitään kuivia ole vaikka aika monessa "asuntolehdessä" nähdään näin varastoituja puita.Eräs nuorehko tuttava pariskunta ei lämmitä mökillään saunaa koska kokevat sen niin suuritöiseksi ja vaativaksi projektiksi. Maksimissaan kaksi kertaa vuodessa sauna on lämmennyt erikoitilaisuuksissa. Appiukon vieraillessa tms..Mökin puolelta löytyy luonnollisesti suihku. Käyvät mielellään kyllä saunassa jos joku sen heille valmiiksi lämmittää ja kantaa vedet jne.??
- Tulet ei tulipaloa
1 + 1 kirjoitti:
Tärkeintä on ymmärtää miten se veto syntyy ja sitten soveltaa sitä omaan mökkiin.Jospa kuitenkin unohdettaisiin palavien nesteiden käyttö sytytyspuuhissa!!!!!!!!!!?????
- Shine++
Tulet ei tulipaloa kirjoitti:
Jospa kuitenkin unohdettaisiin palavien nesteiden käyttö sytytyspuuhissa!!!!!!!!!!?????
Niin, pysytään vaan jatkossakin ilotulitteissa.
- 1 + 1
Tulet ei tulipaloa kirjoitti:
Jospa kuitenkin unohdettaisiin palavien nesteiden käyttö sytytyspuuhissa!!!!!!!!!!?????
Kuten yllä on jo selostettu, hormin nuohousluukussa voi polttaa mitä tahansa joka palaa noin 10 min tai kauemmin. Tenttu on hyvä kunhan on varovainen, tuohet, ulkotulet, sytytyspalat tai jotain muuta. Kun sen aineen on sytyttänyt niin heti nuohousluukku kiinni.
Ulkotulia on vaikea löytää kaupoista juhannuksen aikaan, joten jos haluaa käyttää niitä niin vuoden tarve on hankittava joulun paikkeilla. Sytytyspaloja ja tenttua saa ympäri vuoden.
Tentun kanssa on turvallista toimia kun joka kerran toimii varovasti. Tenttu kaadetaan pieneen purkkiin joka laitetaan takaisin sinne nuohoustilaan. Vasta sitten sytytetään tenttu pudottamalla palava tulitikku siihen. Talvipakkasella voi olla että syttyy huonosti, silloin tulitikun pitäisi palaa isolla liekillä kun sen sinne pudottaa. Voi olla että vieraiden (lue: nuorison) tulisi käyttää sytytyspaloja eikä tenttua.
Jos on niin uusavuton että käyttää tohoa niin omat varokeinot ovat tarpeen. Pitäiskikö uusavuttomalle kertoa että liekki on palovaarallinen?
Toistan toistamistani: kun ymmärsimme että oven tai ikkunan avaaminen tuulen puolelle on tehokas ja meillä riittävä neljässä tulipesässä viidestä niin mitään muuta ei ole tarvittu yli 20 vuoteen. Sitä ennen savutti usein, kesät talvet. Taidosta se on kiinni eikä tohosta. uusavulias jatkaa kirjoitti:
Kun lähden mökiltä, niin tuon korillisen puita uunin eteen ja pienimmät puut olen laittanut uunin päälle, jotta parhaiten kuivuu. Sitten kun esim. parin viikon päästä menen takaisin mökille, niin on ne sisällä olevat puut toki kuivempia kun ne ulkona olevat, vaikka sisälämpötila ja puidenkin lämpötila on vaikka se - 20 C. En kuitenkaan ole vielä kotoa roudannut kuivia puita tullessani. Uusavuttomana olen käyttänyt sytytyspaloja, koska ne tuottavat vähemmän savua kuin tuohi. Sauna lähtee hyvin tuohelakin, mutta tämä massiivinen takka-leivinuuni on se vaikea pala. Ostin mökin vasta vuosi sitten, ja ei sitä 10 metrin piippuakaan ole välttämättä 10 vuoteen nuohottu, joten nuohouskin voisi auttaa, kunhan ensin rakennan katolle uudet tikkaat, joille uskaltaa nuohoojan kutsua.
On siellä mökillä vielä paljon muutakin askaretta, joita ne 60 -kymppiset sohvaperunat eivät olleet ehtineet rakentaa kunnolla.Juuri näin polttopuiden kanssa!Suositeltavaa on tuoda polttopuut lämpimään 2 päivää ennen polttamista,jotta kosteus haihtuu.
- Uusioaavuton
1 + 1 kirjoitti:
Kuten yllä on jo selostettu, hormin nuohousluukussa voi polttaa mitä tahansa joka palaa noin 10 min tai kauemmin. Tenttu on hyvä kunhan on varovainen, tuohet, ulkotulet, sytytyspalat tai jotain muuta. Kun sen aineen on sytyttänyt niin heti nuohousluukku kiinni.
Ulkotulia on vaikea löytää kaupoista juhannuksen aikaan, joten jos haluaa käyttää niitä niin vuoden tarve on hankittava joulun paikkeilla. Sytytyspaloja ja tenttua saa ympäri vuoden.
Tentun kanssa on turvallista toimia kun joka kerran toimii varovasti. Tenttu kaadetaan pieneen purkkiin joka laitetaan takaisin sinne nuohoustilaan. Vasta sitten sytytetään tenttu pudottamalla palava tulitikku siihen. Talvipakkasella voi olla että syttyy huonosti, silloin tulitikun pitäisi palaa isolla liekillä kun sen sinne pudottaa. Voi olla että vieraiden (lue: nuorison) tulisi käyttää sytytyspaloja eikä tenttua.
Jos on niin uusavuton että käyttää tohoa niin omat varokeinot ovat tarpeen. Pitäiskikö uusavuttomalle kertoa että liekki on palovaarallinen?
Toistan toistamistani: kun ymmärsimme että oven tai ikkunan avaaminen tuulen puolelle on tehokas ja meillä riittävä neljässä tulipesässä viidestä niin mitään muuta ei ole tarvittu yli 20 vuoteen. Sitä ennen savutti usein, kesät talvet. Taidosta se on kiinni eikä tohosta.Kun sun mielestä on järkevää ja turvallista polttaa palavaa nestettä sisätiloissa jossain kipossa. Pakkohan se on sitten uskoa, että kaasutöhö, jota pidetään kädessä, jossa on täsmällinen suuntaus, jonka liekkiä voi säätää ja jonka voi sulkea alle sekunnissa, on erittäin suuri paloturvallisuusriski, kerettiläistä ja uusavuttomuudesta kertovaa säälittävää huuhaata:DDDDD
- Laiska ja siisti.
Itellä ollut parikymmentä vuotta mökki, talvella pikkanen peruslämpö, ettei vesijohto jäädy. Kyllä puut saa aina syttymään, se hormin vetäminenhän se tettää esitöitä. Aluksi polttelin paperia hormissa. Likaista puuhaa, toimii kyllä sekin. Monta vuotta polttelin kipossa tenua tai lamppuöljyä, se ei niin likaista ja toimii. Sitten kun ostin kaasugrillin, hommasin samalla töhön ja sillä olen laittanut hormin vetävään kuntoon jo kymmenen vuotta. Nopeaa ja siistiä.
Hormissa on aina kostetutta, voi olla jopa lunta, ei sellainen mitään vedä itsekseen. Ei välttämättä kesälläkään.
Tee mitä tahansa, mutta älä koita sytyttää uunia, jos hormi ei vedä. Olen kuullut nuorison laittaneen sytytyspaloja ja sytytysnestettä uuniin, kun ei syty. Noh, savupirttihän sellaisesta on seurauksena kun pesä alkaa ottamaan paloilman piipusta :D- smokeonthewater
Inttäkää nyt tentusta tai tohosta!? Jos joku on niin äkkinäinen ettei saa kylmää uunia vetämään, te tollot neuvotte käyttämään palavia nesteitä tai tohoja??
Olisiko hiukan turvallisempi äkkinäiselle lainata vaikka akkain hiustenkuivainta?
Tenttua?! Kyllähän siinä raunioitten läheisyydessä aikansa tarkenee.. - uus-savuton
smokeonthewater kirjoitti:
Inttäkää nyt tentusta tai tohosta!? Jos joku on niin äkkinäinen ettei saa kylmää uunia vetämään, te tollot neuvotte käyttämään palavia nesteitä tai tohoja??
Olisiko hiukan turvallisempi äkkinäiselle lainata vaikka akkain hiustenkuivainta?
Tenttua?! Kyllähän siinä raunioitten läheisyydessä aikansa tarkenee..Onko noita ladattavia akkain hiusten kuivaajia sähköttömille mökeille. Minullakin on sekä bensa, että dieselaggregaatti, mutta kumpikaan ei kovilla pakkasilla lähde käyntiin. En ala roudaamaan aggregaattin kotiin ja mokille. Sitten kun lähden mökiltä pois, niin tuon tuon kannettavan bensa-aggregaatin mökkiin tai saunaan lämpenemään, ja noin - 15 C lämpimänä se lähtee jo käyntiin, jolloin vien se auton viereen, jotta saan paskan dieselautoni 40 minuutin päästä käyntiin - 25 C pakkasessa.
Kysymys tenttumiehelle. Käytätkö ihan Sinolia, vai jotain muuta? - Uusavuuton
smokeonthewater kirjoitti:
Tenttua?! Kyllähän siinä raunioitten läheisyydessä aikansa tarkenee..Ei se hormi tahdo syttyä palamaan millään, ei polttamalla tenttua, ei kaasulla, ei paperilla sytyttelemällä.
Johtuukohan se siitä, että savupiiput on muurattu kivestä???? - buhuu!
Uusavuuton kirjoitti:
Ei se hormi tahdo syttyä palamaan millään, ei polttamalla tenttua, ei kaasulla, ei paperilla sytyttelemällä.
Johtuukohan se siitä, että savupiiput on muurattu kivestä????No voi voi kun meni herne nenään.
Onko mökkisi harkko- vai tiilihirttä? Lattia siinä uunin edessä sepeliä vai betonia? - raaka makkara
buhuu! kirjoitti:
No voi voi kun meni herne nenään.
Onko mökkisi harkko- vai tiilihirttä? Lattia siinä uunin edessä sepeliä vai betonia?uskalla polttaa tulta sun uunissa, sehä o puumökis!
va oot sie eri rohke jätkä! - sorry baby
raaka makkara kirjoitti:
uskalla polttaa tulta sun uunissa, sehä o puumökis!
va oot sie eri rohke jätkä!Siis makkara nenässä. Tavallista yksinkertaisempi tapaus.
Rajoita jatkossa tenuttelua. - Jari Rautalapio
sorry baby kirjoitti:
Siis makkara nenässä. Tavallista yksinkertaisempi tapaus.
Rajoita jatkossa tenuttelua.Vai tuli vauvalle surullinen mieli. Oottele kiltisti, kyllä iskä ostaa sulle uuden makkaran. Sitä onki sitten kiva paistaa palaneen mökin hiilloksella sillä aikaa kun iskä ja palopäällikkösetä keskustelevat iskän kadonneesta tenttupullosta :DDDD
- VÄISTÄ SENKIN &#%!!
Jari Rautalapio kirjoitti:
Vai tuli vauvalle surullinen mieli. Oottele kiltisti, kyllä iskä ostaa sulle uuden makkaran. Sitä onki sitten kiva paistaa palaneen mökin hiilloksella sillä aikaa kun iskä ja palopäällikkösetä keskustelevat iskän kadonneesta tenttupullosta :DDDD
Yksi palstan vakio jutuista on se, ettei omasta mielipiteestä anneta periksi. Ja se että erimielisyyksistä neuvotellaan aikuisten ihmisten tavoin. Hiukan kuin autolla ajais..
- 1 + 1
uus-savuton kirjoitti:
Onko noita ladattavia akkain hiusten kuivaajia sähköttömille mökeille. Minullakin on sekä bensa, että dieselaggregaatti, mutta kumpikaan ei kovilla pakkasilla lähde käyntiin. En ala roudaamaan aggregaattin kotiin ja mokille. Sitten kun lähden mökiltä pois, niin tuon tuon kannettavan bensa-aggregaatin mökkiin tai saunaan lämpenemään, ja noin - 15 C lämpimänä se lähtee jo käyntiin, jolloin vien se auton viereen, jotta saan paskan dieselautoni 40 minuutin päästä käyntiin - 25 C pakkasessa.
Kysymys tenttumiehelle. Käytätkö ihan Sinolia, vai jotain muuta?Ensinnäkin, en ole välittänyt vastata kun tälle palstalle on ilmestynyt noita tavanomaisiä räksyttäjiä ilman mitään sanomaa. Monen sanoma on se että siinä missä turvallisesti poltetaan puuta vuodesta toiseen, siinä paikassa ei ole turvallista polttaa muuta. Meillä nuohoojakin nyökkää hyväksyvästi kun löytää sen nokisen pienen peltipurkin hormin nuohousluukussa.
Sitten vastaus. Jos käytän polttonestettä, käytän etupäässä Sinolia. Mutta palaahan se tuulilasin pissanestekin yhtä lailla kunhan vaan on väkevää sorttia. Sitäkin on käytetty. Voisihan varmaan kossukin tai konjakki palaa ainakin juhlasytytyksissä :D. Sitä pissapojannestettä tai Sinolia on meillä aina kun sitä kaadetaan syksyllä viemäreiden vesilukkoihin talven varalle etteivät halkea. Yhtä lailla voisi varmaan käyttää sytytyspaloja tai jotain muuta yhtä hyvin ja kauan palavaa.
Missään tapauksessa en käytä valopetroolia, se on vaikea saada syttymään. Missään tapauksessa emme käytä sanomalehtipaperia tai vastaavaa, se palaa vain muutaman sekunnin eikä se aika riitä.
Mutta kun ymmärsimme miten se alkuveto lähtee liikkeelle ymmärsimme myös että lähes aina veto lähtee liikkeelle oikean ikkunan tai oven avaamisella. Tämä tarkoittaa että mitään tenttua tai muutakaan keinoa ei yleensä tarvita. Jos tuuli on reipas ja ovi tai ikkuna on auki väärällä puolella niin mikään ei auta, savu tulee sisälle. Kokemusta on, monen monta kertaa, ennen ymmärrystä.
Yksi tulipesä (muurattu keittiön liesi) on järjestään vaikea ja sille se tentun poltto on vakio kun on ollut poissa kauan niin että piippu on kylmä. Syy on savukaasujen kierto lieden sisällä mikä ei anna mahdollisuutta luotettavaan alkuvetoon. Reippaalla tuulella oikean oven auki pitäminen riittää.
Nuohoojan eräs huomautus oli myös että veto voi olla järjestään huono siksi että tulipesä on muurattu väärin, esim. vaakasuuntaiset savukanavat ovat liian matalia tai eivät riittävän sileitä.
- Päijät-hämeessä
meinaan lähteä mökille käymään.
Saas nähä miten neuvot puree. Meinaan kokeilla, toki laitan myös sähkölämmön päälle.
Pakkasia on ollut jopa 30 astetta joten ainakin vesiputket ovat jäässä.
Mutta kokeilen ensin yhdellä tulitikulla takassa olevaa ja varmasti kuivaa "alkuklapikasaa" jonka jätin lämpöiseen takkaan pari kuukautta sitten.
Viikon kuluttua kerron sitten, jos nyt yleensä pääsen perille lumen takia. Onneksi motelleja lähellä.- 1+2
"Sitä pissapojannestettä tai Sinolia on meillä aina kun sitä kaadetaan syksyllä viemäreiden vesilukkoihin talven varalle etteivät halkea. Yhtä lailla voisi varmaan käyttää sytytyspaloja tai jotain muuta yhtä hyvin ja kauan palavaa. "
Vakuutusehdothan kieltävät jäätyneen putken sulatttamisen avotulella, mutta missään ei kai kielletä jatkuvan tulen pitämistä jäätymättömän putken sisällä !
Mahtavat konstaapelit kuitenkin nyökkäillä vähän vähemmän hyväksyvästi kun löytävät nuo jäljet mökin raunioista...
Meillä ei myöskään käytetä tuulilasin pesuun pissanestettä, mutta pissapojassa toki lasinpesunestettä.
Mutta tapansa kullakin, en ala kritisoida. - 1 + 1
1+2 kirjoitti:
"Sitä pissapojannestettä tai Sinolia on meillä aina kun sitä kaadetaan syksyllä viemäreiden vesilukkoihin talven varalle etteivät halkea. Yhtä lailla voisi varmaan käyttää sytytyspaloja tai jotain muuta yhtä hyvin ja kauan palavaa. "
Vakuutusehdothan kieltävät jäätyneen putken sulatttamisen avotulella, mutta missään ei kai kielletä jatkuvan tulen pitämistä jäätymättömän putken sisällä !
Mahtavat konstaapelit kuitenkin nyökkäillä vähän vähemmän hyväksyvästi kun löytävät nuo jäljet mökin raunioista...
Meillä ei myöskään käytetä tuulilasin pesuun pissanestettä, mutta pissapojassa toki lasinpesunestettä.
Mutta tapansa kullakin, en ala kritisoida.Tuulilasin pesuneste kaadetaan vesilukkoihin jäätymisen estämiseksi. Sillon sulattamista ei tarvita.
Tuli pidetään hormissa siten että kaikki hormiluukut on suljettu. Hormi on rakennusosa joka on suunniteltu liekkejä ja savukaasuja varten.
Kaikki tämä selviää kyllä jos taitaa luetun ymmärtämisen. Sitä opetetaan peruskoulussa, suosittelen sen opiskelua. - Päijät-hämeessä
tarvittiin takkaan lämmityksen aloittamiseksi.
Ilmeisesti siksi, että säilytyslämpö oli 8c, takan pelti oli raollaan ja aloituspuut tuohisytyke olivat ladotut edellisellä käynnillä takan ollessa lämmin.
Pyörihän se savu siellä mutta ei tullut sisätilaan.
Vesijohto kaivoonkaan (25m) ei ollut jäässä, ilmeisesti paksun lumikerroksen takia. - vanha-avuton
Päijät-hämeessä kirjoitti:
tarvittiin takkaan lämmityksen aloittamiseksi.
Ilmeisesti siksi, että säilytyslämpö oli 8c, takan pelti oli raollaan ja aloituspuut tuohisytyke olivat ladotut edellisellä käynnillä takan ollessa lämmin.
Pyörihän se savu siellä mutta ei tullut sisätilaan.
Vesijohto kaivoonkaan (25m) ei ollut jäässä, ilmeisesti paksun lumikerroksen takia.Mä taas kaivoin ulkosaunan hormin tuhkaluukuista kaks lapiollista lunta vaikka piipunhattu löytyykin!? Savupellit pidän auki koska peruslämmön hukkaamisesta ei ole vaaraa. Ja kerran pellit jäi kiinni ja jäätyivät..
- Päijat-häme
vanha-avuton kirjoitti:
Mä taas kaivoin ulkosaunan hormin tuhkaluukuista kaks lapiollista lunta vaikka piipunhattu löytyykin!? Savupellit pidän auki koska peruslämmön hukkaamisesta ei ole vaaraa. Ja kerran pellit jäi kiinni ja jäätyivät..
mutta kallis on mökkikin.
1200kWh kului kuukaudessa 8 asteen säilytyslämmössä mutta kovat olivat pakkasetkin. - elämä on
Päijat-häme kirjoitti:
mutta kallis on mökkikin.
1200kWh kului kuukaudessa 8 asteen säilytyslämmössä mutta kovat olivat pakkasetkin.Pysyy kosteus pois pienellä peruslämmöllä. Rakenteille hyväksi.
- Kaukana kotoa
Isani sai aivoinfarktin muutama kuukausi sitten, ja nyt hanen suuri huolenaiheensa on mokin savupiipun peittaminen lumen varalta. Olen Italiassa, enka pysty asiaa itse hoitamaan. Haluaisin saada tietoa siita, kuinka tarpeellista tama on. Eiko jo kesasadekin olisi siis haitallista. En tieda asiasta tarpeeksi. Jos joku osaa neuvoa, pistan asian jollain tavalla hoitumaan.
- hannakolari
Isani sai aivoinfarktin ja on hyvin sekavassa tilassa. Hanen suuri huolenaiheensa on, etta kesamokin savuiippu pitaisi peittaa talveksi lumen varalta. Itse asun vakituisesti Italiassa, mutta jos asia vaatii, saan jonkun varmaan toki hoitamaan asian. Kysymys kuuluu: Todellako savupiippu pitaa peittaa lumen varalta? Talvella mokkia ei kayta kukaan. Enta sateet? Pitaisiko se olla aina kayttamattomana peitettyna? Savuiipussa ei ole mitaan katetta. Toisaalta se on ollut siella 50 vuotta peittamattomana. Kaupunkilaistyttona, voisiko joku kertoa teknisia tietoja? :-)
- mammA MIA
ei tsiisus, voiko enää provota pahemmin.... paremmin.....
ei muuta kun infarktia koko sukuhaaralle toivottaen vakuutusyhtiöt !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006544
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t313910törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303335Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3821794- 331418
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471073Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11920- 42889