Politiikka "ai niiku mikä? täh?"

utelias7654346

Moikka vaan kaikille.olen tässä nuoruuden varrella miettinyt politiikkaa, kun vanhat tai iäkkäät ihmiset eduskunnassa pohtivat kaikkien meidän asioita. tai ainakin yrittävät... mutta jaksaako he ja tyydyttääkö heidän vastaukset meitä? TAI meidän vanhempia?

kysynkin nyt siis teiltä nuorilta et mitä mieltä ootte nyky hetken politiikasta?

vai/tai/ja

seuraatteko? vai kiinnostaako just sua yhtää politiikka? ja osaatko sanoo miten sut saatais kiinnostuun politiikasta?

faktahan on se että sen ei TODELLAKAAN tarvii olla niin tylsää miltä se näyttää.

mut nyt ois idea saada läjä päin teidän ideoita vaikka mitä eri nuorisopuolueet voisi järjestää nuorille? minkälaisiin tapahtumiin just sä menisit?

kiitos vastauksista !

12

536

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monkibomber_93

Mun mielestä nykypolitiikka on aivan päin helvettiä. Siellä ne vain istuu ja nauttii kovasta palkasta. Sitten ku tää lakien säätäminen vie niin tajuttoman kauan, mut heti ku tapahtuu jotain pahaa kuten tää Espoon ammuskelu niin heti ruvetaan toimiin. Vittu ku neki voitais ennaltaehkäistä!

Kyllä mua politiikka sen verran kiinnostaa, että en nyt ihan mitä tahansa kannata.

Minkälaisiin tapahtumisiin mä menisin? Varmaankin sellaisiin jotka on suunniteltu nuoria varten ja jotka kiinnostaa ja jossa ei tuputeta sitä puolueen ideologiaa pään täydeltä. Ennemmin menisin johonkin sellaiseen tapahtumaan jossa on jotain kunnon ohjelmaa ja sitten jälkeenpäin muistelisin että sehän oli sen puolueen tapahtuma, onpa ne rentoja.

Tietysti sekin mihin puolueet tähtäävät vaikuttaa siihen että kävisinkö edes niissä tapahtumissa.

• utelias7654346

Tota noin... Oli tosi täydentävä kirjotus sulla, Monkibomber_93. Oletko itse harkinnut puolueita?
        mitä itse tahtoisit kannattaa?? tai ja mitä et missään nimessä kannattaisi?

Olisiko nämä tapahtumat... vaikka leirejä? vaikka peli tempauksia että puolue järjestäisi ja palkittaisiin? vai
        minkä laista tapahtumaa suosisit?

JA Muutkin saa toki kertoa omia mielipiteitä tänne. Rohkeasti vaan!

• Monkibomber_93
        utelias7654346 kirjoitti:

Tota noin... Oli tosi täydentävä kirjotus sulla, Monkibomber_93. Oletko itse harkinnut puolueita?
        mitä itse tahtoisit kannattaa?? tai ja mitä et missään nimessä kannattaisi?

Olisiko nämä tapahtumat... vaikka leirejä? vaikka peli tempauksia että puolue järjestäisi ja palkittaisiin? vai
        minkä laista tapahtumaa suosisit?

JA Muutkin saa toki kertoa omia mielipiteitä tänne. Rohkeasti vaan!

Sellaisia puolueita joiden ajatusmaailmasta tykkään, ni niitä vois kannattaa, esim. Vihreät.
        En välttämättä kannattais mitään uberkapitalismipuoluetta.

Tapahtumilla meinasin vaikka jotain pienimuotoista festivaalia, konserttia tai jotain muuta samanlaista.
        Sellaista mistä nuoret tykkää. Hommaa vaikka jonkun vähän tunnetumman artistin esiintymään vaikka johonkin puistoon, vapaa pääsy, ja sit siellä vois olla jotain telttoja mistä saa tietoa ja myyntikojuja, sillä eihän se ilmaista oo. Tälläistä meinasin.

• SLLLLLL

Tää ajatusmaailma että nuoret ja politiikka on eri maailmoista on kyllä aivan roskaa. Nykyään on lähes jokaisella puolueella nuorisojärjestö, kuten Kokoomusnuoret, Keskustanuoret jne.. Lisäksi poliittisia nuorisojärjestöjä ovat mm Suomen Nuorisovaltuustojen liito, Allianssi, erinäiset opiskelijajärjestöt kuten Suomen Lukiolaisten Liitto, Osku.. Joten nuoret kyllä ovat vahvasti mukana politiikassa. Lähes puolesta Suomen kunnista löytyy lisäksi Nuorisovaltuusto, joka edustaa kunnan nuorten mielipidettä.

Päättäjien on käytännössä pakko ottaa aina myös nuorten näkökulma mukaan kun tehdään päätöksiä. Päätöksissä jotka suoraan koskevat nuoria, on lain mukaan kuultava nuoria itseään. (Nuorisolaki §8).

Käytännössä siis jos on nuori, ja kiinnostunut politiikasta, on käytännössä rajattomat mahdollisuudet päästä vaikuttamaan oman kunnan sekä valtakunnanpolitiikkaan. Sen kun lähtee mukaan esim. puolueiden nuorisojärjestöihin, tai jos ei halua sitoutua poliittisesti, menee mukaan esim. opiskelijajärjestöihin.

Ja faktahan on se, että nuorien puolia ei pidä kukaan muu kuin me itse.

• alohgabjkgak.ghka.

Itse olin ennen kiinnostunut, mutta kiinnostus lopahti sen takia, koska poliitikot ovat valehtelijoita, ja hitaita tekemään päätöksiä.

• utelias7654346

SLLLLLL, joo olen tietoinen näistä pykälistä ja olen itse politiikassa mukana
        Minua huolestuttaa juuri tuo pykälä. On totta että se on hyvä ja oikeuden mukainen
        MUTTA niin kuin loppuun sanoit aika nasevasti että nuorien on pidettävä itse
        puoliaan. Se on totta. Sillä kysynkin miten nuoret saadaan liikkeelle ja vaikuttamaan
        niin että meidät kuullaan?

Itse olen ollut 15vuotiaasta ylöspäin politiikassa ja tällä hetkellä olen täyttämässä 20.
        Tahtoisin nuorilta nyt avuja/vinkkejä miten saatais muutkin liikkeelle? Olen valmis viemään
        ideoita eteenpäin kunhan ne pysyy kohtuuksissa..
        Mihinkään mahdottomuuteen emme pysty. Olemmehan mekin vain ihmisiä.

Ja niinkuin Monkibomber_93 sanoi loistavia ideoita. Nuo aijon mainita seuraavassa kokouksessamme.
        Kiitos siitä!

alohgabjkgak.ghka. Olet ilmeisesti kuulunut väärään puolueeseen? Tjsp? Totuus on se että isoissa päätöksissä kestää todella kauan ja kyllä välillä pienissä asioissakin, Sen taki yritän saada nuoret liikkeelle.
        Meiltä tämä onnistuisi sulavasti. Eikö?

Mutta kertokaa lisää ideoita ihan ensimmäiseen viestiini!

Kiitos!

• alohgabjkgak.ghka.
        utelias7654346 kirjoitti:

SLLLLLL, joo olen tietoinen näistä pykälistä ja olen itse politiikassa mukana
        Minua huolestuttaa juuri tuo pykälä. On totta että se on hyvä ja oikeuden mukainen
        MUTTA niin kuin loppuun sanoit aika nasevasti että nuorien on pidettävä itse
        puoliaan. Se on totta. Sillä kysynkin miten nuoret saadaan liikkeelle ja vaikuttamaan
        niin että meidät kuullaan?

Itse olen ollut 15vuotiaasta ylöspäin politiikassa ja tällä hetkellä olen täyttämässä 20.
        Tahtoisin nuorilta nyt avuja/vinkkejä miten saatais muutkin liikkeelle? Olen valmis viemään
        ideoita eteenpäin kunhan ne pysyy kohtuuksissa..
        Mihinkään mahdottomuuteen emme pysty. Olemmehan mekin vain ihmisiä.

Ja niinkuin Monkibomber_93 sanoi loistavia ideoita. Nuo aijon mainita seuraavassa kokouksessamme.
        Kiitos siitä!

alohgabjkgak.ghka. Olet ilmeisesti kuulunut väärään puolueeseen? Tjsp? Totuus on se että isoissa päätöksissä kestää todella kauan ja kyllä välillä pienissä asioissakin, Sen taki yritän saada nuoret liikkeelle.
        Meiltä tämä onnistuisi sulavasti. Eikö?

Mutta kertokaa lisää ideoita ihan ensimmäiseen viestiini!

Kiitos!

Mielestäni suora demokratia olisi parempi. Jopa diktatuuri on parempi kuin nykyinen järjestelmä.

• Dodiiiiiiii
        alohgabjkgak.ghka. kirjoitti:

Mielestäni suora demokratia olisi parempi. Jopa diktatuuri on parempi kuin nykyinen järjestelmä.

Saisko tulle väitteelle jotain argumentteja? Mielestäni suomen poliittinen järjestelmä on erittäin toimiva.

Niin, Mitä instituutiota Utelias edustaa?

Itse olen nyt kolmisen vuotta ollut mukana nuorisovaltuuston ja SLL:n toiminnassa ja mielestäni on väärin leimata kaikki poliitikot huijjareiksi ja rikollisiksi. Päätökset toki ovat joskus outoja ja toki monet ajavat vain omaa etuaan. Kuitenkin nyt kun olen pakostakin joutunut keskustelemaan paljon poliitikkojen kanssa iha naamatusten, olen huomennut että ihan järjettömiltä tuntuvillekkin päätöksille voi olla järkevä selitys. Ja joskus nuorten huomioimatta jättäminen saattaa johtua ihan siitä että kyseitä pykälää ei ole muistettu.

Paras tapa saada nuoret mukaan on kyllä (valitettavasti) maksaa kokouspalkkioita. Tämän olen huomannut varsinkin Nuorisovaltuustovaaliessa ja lautakuntapaikkoja valittaessa. Raha ratkaisee. Parempi olisi jos nuoret saataisiin kiinnostumaan enemmän itse vaikuttamisesta.

• alohgabjkgak.ghka.
        Dodiiiiiiii kirjoitti:

Saisko tulle väitteelle jotain argumentteja? Mielestäni suomen poliittinen järjestelmä on erittäin toimiva.

Itse olen nyt kolmisen vuotta ollut mukana nuorisovaltuuston ja SLL:n toiminnassa ja mielestäni on väärin leimata kaikki poliitikot huijjareiksi ja rikollisiksi. Päätökset toki ovat joskus outoja ja toki monet ajavat vain omaa etuaan. Kuitenkin nyt kun olen pakostakin joutunut keskustelemaan paljon poliitikkojen kanssa iha naamatusten, olen huomennut että ihan järjettömiltä tuntuvillekkin päätöksille voi olla järkevä selitys. Ja joskus nuorten huomioimatta jättäminen saattaa johtua ihan siitä että kyseitä pykälää ei ole muistettu.

Paras tapa saada nuoret mukaan on kyllä (valitettavasti) maksaa kokouspalkkioita. Tämän olen huomannut varsinkin Nuorisovaltuustovaaliessa ja lautakuntapaikkoja valittaessa. Raha ratkaisee. Parempi olisi jos nuoret saataisiin kiinnostumaan enemmän itse vaikuttamisesta.

Demokratia, kansanvalta, ei toteudu, kun nykyinen järjestelmä tuntuu perustuvan jonkinlaiseen asiantuntijavaltaan, jossa -> vain tietyt henkilöt

• 10hats
        Dodiiiiiiii kirjoitti:

argumentti ≠ perustelu

• illort

mulla on asiat sen verran hyvin etten jaksa vaivautua.. mutta äänestään varmaan jotain joka ajaa turhat maahanmuuttajapummit pois täältä, yksittäiset poliittiset kysymykset kiinnostavat siis, mutta ei politiikka noin kokonaisuutena

• utelias7226

nyt on tullut niin mielenkiintoia aiheita että keskustelisin näistä mieluiten sähköpostitse eli [email protected] laittakaa tuonne siis mielipiteitä olen siis tämän viestiketjun aloittanut ja sillä tässä nyt rekisteröidyin ja tahtoisin mailiini teidä mielipiteitä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      26
      5069
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      64
      4071
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      77
      3637
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2708
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2483
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2358
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      78
      2173
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2127
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1664
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1525
    Aihe