VAG TDI 77kw ongelmista...

jkkjkjkkjkj

Terve!

Kyselisin tässä että onko tietoonne tullut että tuo em (valitettavasti en tiedä tyyppikoodia)moottori olisi jotenkin arka särkymään välijäähdyttimen muodostaman kondensioveden vuoksi?!

Ystävälläni oli vm 2005 Octavia tuolla koneella ja moottori jouduttiin avaamaan 120tkm kohdalla ja vaihtamaan 3-sylinterin kiertokankea ym. tuolloin. Viimeisenä tietooni on tullut vm 2007 passat jossa samat ongelmat miltei samoilla kilometreillä. ja molemmissa tapauksissa syyksi korjaamolla(merkkiliike) oli nimetty nuo välijäähdyttimen aiheuttaman ongelmat...ja oli vielä mainittu että "on näitä mennyt muistakin em moottoreista.." On tässä vaan mietitty työporukalla tätä asiaa että voiko tosiaan olla näin?? Mainittakoon että molemmat tapaukset sattuivat näin talviaikaan.

Itse ajelen siviilissä TDI 74kw koneella varustetulla vag:lla ja luonnollisesti nyt hieman mietityttää että onko itselläkin mahdollisesti odotettavissa vastaavaa...vai onko siis vaan kyseessä tuon 77kw-mallin ongelma?

Eli onko tietoa/kokemusta tästä?

56

15727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jussi vaan
      • Väli Jäähy
        wleww kirjoitti:

        http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&sivu=2&id=15672

        Tuo yllä linkitetty ketju, samoin kuin tämäkin. Rankka juttu.

        Kuulostaa nyt hiukan vaikealta yhtälöltä. Välijäähdyttimen tehtävähän on nimenomaan jäähdyttää, ja senhän se sitten noissa ongelmakoneissa tekee pakkasolosuhteissa ilmeisesti liiankin tehokkaasti. Toisaalta tuntuu tyhmältä ajatus, että sähköllä pitäisi lämmittää putkia kun niiden ilmaa sitten myös kumminkin samalla jäähdytetään. Onko ainoa ratkaisu tehottomampi välijäähdytin tai "lämpimämpi" jäähyn sijoitus, joka sitten taas puolestaan lämpimillä ilmoilla heikentää tehoa? Vai kaksi eri välijäähdytintä (iso ja pieni), kolmitieventtiili ja siihen iso hantaaki jossa lukee asennoissa TALVI - KESÄ tai mitä se nyt sitte saksaksi onkaan? En meinaan viitti ruveta välijäähyä itse vaihtelemaan 2 kertaa vuodessa. Ei oo 2000-luvun hommaa.

        Aika vaikealta tuntuu myös jokin termostaattiohjattu ahtoputkien lämmitys. Vanha kunnon säädettävä kaihdin (tai muu tuulisuoja VAKIOVARUSTEENA) sinne maskin ja syylarin väliin (kuitenkin irti jäähdyttimestä) kuulostaa ensihätään hyvältä ajatukselta.

        Nyt alkaa tuntua turbodiesel kovin vaikealta systeemiltä ainakin VAG:lle. En ymmärrä miten tuo riippuisi pumpparitekniikasta vs CommonRail -tekniikka yhtään mitenkään, vaan ainoastaan tuon jäähdytyksen toteutuksesta eli välijäähyn mitoituksesta ja sijoituksesta ajoviimassa. Bensakoneissa sama juttu tuskin on noin iso ongelma, koska puristukset koneessa eivät ole samaa luokkaa.

        Ja joo, meillä on leasing-autoina vino pino m2008 1.9 TDI Ocuja. 130km -23 pakkasessa vitosella 80km rajoitusalueella vitosella, sitten päiväksi firman talliin lämpimään ja kun illalla piti lähteä toiseen suuntaan, niin olipa starttaus nihkeätä. En taida ostaa ainakaan sitä kärryä käytettynä kun tulee myyntiin. Helkutti kun yhtä niistä olin suunnitellut ostaa itselleni kun liisari niissä loppuu, mutta kun tuo 2v naurettava takuukin on sitten niissä jo ummessa niin enpä persaukisena uskalla, vaikka auto on muuten hyvä kuin mikä.

        Nyt olisi VAG-konsernilla kunnon talvitestien paikka ja aika harvinaisen äkkiä. Ihminen kävi kuussa yli 40 vuotta sitten, joten luulisi että silloin kun moottoreita ruvetaan sarjatyönä tekemään, niin moinen asia testataan tarvittaessa vaikka joka automallilla erikseen, johon ko. kone nokalle laitetaan. Kyllä pohjoisesta pakkasia löytyy. Samalla voisi sitten toteuttaa kunnollisen lämmityslaitteen. Tai älkööt sitten myykö niitä autoja tänne ollenkaan ainakaan dieselkoneilla.


      • Väli Jäähy
        Väli Jäähy kirjoitti:

        Tuo yllä linkitetty ketju, samoin kuin tämäkin. Rankka juttu.

        Kuulostaa nyt hiukan vaikealta yhtälöltä. Välijäähdyttimen tehtävähän on nimenomaan jäähdyttää, ja senhän se sitten noissa ongelmakoneissa tekee pakkasolosuhteissa ilmeisesti liiankin tehokkaasti. Toisaalta tuntuu tyhmältä ajatus, että sähköllä pitäisi lämmittää putkia kun niiden ilmaa sitten myös kumminkin samalla jäähdytetään. Onko ainoa ratkaisu tehottomampi välijäähdytin tai "lämpimämpi" jäähyn sijoitus, joka sitten taas puolestaan lämpimillä ilmoilla heikentää tehoa? Vai kaksi eri välijäähdytintä (iso ja pieni), kolmitieventtiili ja siihen iso hantaaki jossa lukee asennoissa TALVI - KESÄ tai mitä se nyt sitte saksaksi onkaan? En meinaan viitti ruveta välijäähyä itse vaihtelemaan 2 kertaa vuodessa. Ei oo 2000-luvun hommaa.

        Aika vaikealta tuntuu myös jokin termostaattiohjattu ahtoputkien lämmitys. Vanha kunnon säädettävä kaihdin (tai muu tuulisuoja VAKIOVARUSTEENA) sinne maskin ja syylarin väliin (kuitenkin irti jäähdyttimestä) kuulostaa ensihätään hyvältä ajatukselta.

        Nyt alkaa tuntua turbodiesel kovin vaikealta systeemiltä ainakin VAG:lle. En ymmärrä miten tuo riippuisi pumpparitekniikasta vs CommonRail -tekniikka yhtään mitenkään, vaan ainoastaan tuon jäähdytyksen toteutuksesta eli välijäähyn mitoituksesta ja sijoituksesta ajoviimassa. Bensakoneissa sama juttu tuskin on noin iso ongelma, koska puristukset koneessa eivät ole samaa luokkaa.

        Ja joo, meillä on leasing-autoina vino pino m2008 1.9 TDI Ocuja. 130km -23 pakkasessa vitosella 80km rajoitusalueella vitosella, sitten päiväksi firman talliin lämpimään ja kun illalla piti lähteä toiseen suuntaan, niin olipa starttaus nihkeätä. En taida ostaa ainakaan sitä kärryä käytettynä kun tulee myyntiin. Helkutti kun yhtä niistä olin suunnitellut ostaa itselleni kun liisari niissä loppuu, mutta kun tuo 2v naurettava takuukin on sitten niissä jo ummessa niin enpä persaukisena uskalla, vaikka auto on muuten hyvä kuin mikä.

        Nyt olisi VAG-konsernilla kunnon talvitestien paikka ja aika harvinaisen äkkiä. Ihminen kävi kuussa yli 40 vuotta sitten, joten luulisi että silloin kun moottoreita ruvetaan sarjatyönä tekemään, niin moinen asia testataan tarvittaessa vaikka joka automallilla erikseen, johon ko. kone nokalle laitetaan. Kyllä pohjoisesta pakkasia löytyy. Samalla voisi sitten toteuttaa kunnollisen lämmityslaitteen. Tai älkööt sitten myykö niitä autoja tänne ollenkaan ainakaan dieselkoneilla.

        että kai se sitte pitää ostaa käytetty Volvo V70. Niitä saa -03 - 05 malleja käytettynä halvalla, ei meinaan juuri hintaeroa ole Ocufarmari kakkoseen ja saahan siihen Volvoon sitten vaihtaa niveliä ja muuta Volvolle tyypillisesti jatkuvasti paskana olevaa osaa aika paljon tommosen VAG:n moottorin hinnalla.

        Voi vattu tätä nykyajan tekniikkaa kun se on niin koooovin vaikeeta. Just kun oot jo päättänyt merkin ja mallin ja kyttäät sopivaa käytettyä niin sitten osuu tällainen tieto silmiin. Ja muuta en oo hakemassa kuin kokonaisedullista ja kestävää työmatka-autoa, jota olisi vielä hyvä ajaakin. Tojotaa en osta periaatteestakaan ja Korean ihmeisiin ei luonto oikein ainakaan vielä taivu.


      • on olemassa
        Väli Jäähy kirjoitti:

        että kai se sitte pitää ostaa käytetty Volvo V70. Niitä saa -03 - 05 malleja käytettynä halvalla, ei meinaan juuri hintaeroa ole Ocufarmari kakkoseen ja saahan siihen Volvoon sitten vaihtaa niveliä ja muuta Volvolle tyypillisesti jatkuvasti paskana olevaa osaa aika paljon tommosen VAG:n moottorin hinnalla.

        Voi vattu tätä nykyajan tekniikkaa kun se on niin koooovin vaikeeta. Just kun oot jo päättänyt merkin ja mallin ja kyttäät sopivaa käytettyä niin sitten osuu tällainen tieto silmiin. Ja muuta en oo hakemassa kuin kokonaisedullista ja kestävää työmatka-autoa, jota olisi vielä hyvä ajaakin. Tojotaa en osta periaatteestakaan ja Korean ihmeisiin ei luonto oikein ainakaan vielä taivu.

        nämä nykyiset 2,0 dieseli Mitsut. Niissä on VAG:in pumpparit, mutta vielä ei ole käyny ilmi, että olisi jäätyviä välijäähyjä. Eli jos haluaa välttämättä ajella VAG tekniikalla ;)


      • korolla
        Väli Jäähy kirjoitti:

        että kai se sitte pitää ostaa käytetty Volvo V70. Niitä saa -03 - 05 malleja käytettynä halvalla, ei meinaan juuri hintaeroa ole Ocufarmari kakkoseen ja saahan siihen Volvoon sitten vaihtaa niveliä ja muuta Volvolle tyypillisesti jatkuvasti paskana olevaa osaa aika paljon tommosen VAG:n moottorin hinnalla.

        Voi vattu tätä nykyajan tekniikkaa kun se on niin koooovin vaikeeta. Just kun oot jo päättänyt merkin ja mallin ja kyttäät sopivaa käytettyä niin sitten osuu tällainen tieto silmiin. Ja muuta en oo hakemassa kuin kokonaisedullista ja kestävää työmatka-autoa, jota olisi vielä hyvä ajaakin. Tojotaa en osta periaatteestakaan ja Korean ihmeisiin ei luonto oikein ainakaan vielä taivu.

        "Tojotaa en osta periaatteestakaan"

        No siinäpä sitten kärvistelet periaatteittesi kanssa, järkisyyt unohtaen ja hakkaat päätäsi seinään!


    • 1.9TDI

      Esim, Ford on kutsunut mondeon omistajia (kaverille tuli kutsu eilen) että laittavat eristettä tuon välijäähdyttimen putken ympärille, muttä VW; huollossa ei vaan tehdä mitään vaikka tuo onkelma on ollut jo vuosikausia ja tulee kalliita moottorivaurioita!

    • minulla

      VAG konsernin tuotteista ainakin seuraavissa on tuota vikaa:
      VW Passat 1.9Tdi 2007,2008
      Seat Altea 1.9Tdi 2007,2008
      Seat Leon 1.9Tdi 2007,2008
      Skoda Octavia 1.9Tdi 2008

      Minulta meni Leonista kone samalla tavalla. Välijäähdyttimeen todella kondensoituu vettä ja joutuu palotilaan käynnistyksen yhteydessä. Vesi kun ei anna periksi niin veivi vääntyy. Pahimmillaan menee myös vaihdelaattikko jos veivi sattuu menemään poikki. Lohko antaa periksi ja rikkoo samalla laatikon. Kustannukset noin 5000-15000eur.

      Jos ostanut yksityiseltä niin korjauksen maksaja on itse. Tietty ettei takuu enään voimassa. Tyyppivika jota maahantuoja ei noteeraa.

      Jos noilla kulkupeleillä ajelee niin vaurio tulee talvella melkoisella varmuudella.

      Jos haluat lisätietoa niin annan mielellään. [email protected]

      • jkkjkjkkjkj

        ...hyvistä kommenteistasi!

        Asiaa hoidetaan paikallistasolla vaan otamme yhteyttä mikäli kysyttävää tulee.


      • -TSI-

        välijäähdytin ongelmia TSI moottoreissa,tai muuta jäätymiseen liittyvää harmia?


      • rasvari
        -TSI- kirjoitti:

        välijäähdytin ongelmia TSI moottoreissa,tai muuta jäätymiseen liittyvää harmia?

        ....


      • eipä taida

        "Minulta meni Leonista kone samalla tavalla. Välijäähdyttimeen todella kondensoituu vettä ja joutuu palotilaan käynnistyksen yhteydessä. Vesi kun ei anna periksi niin veivi vääntyy. Pahimmillaan menee myös vaihdelaattikko jos veivi sattuu menemään poikki. Lohko antaa periksi ja rikkoo samalla laatikon. Kustannukset noin 5000-15000eur."

        olla kovin järkevää ostaa tehdas uutta konetta tai laatikkoa merkkiliikkeen kautta, vaikka mikäpä siinä jos haluaa upottaa ylimääräistä autoonsa.


      • mut joskus pakko
        eipä taida kirjoitti:

        "Minulta meni Leonista kone samalla tavalla. Välijäähdyttimeen todella kondensoituu vettä ja joutuu palotilaan käynnistyksen yhteydessä. Vesi kun ei anna periksi niin veivi vääntyy. Pahimmillaan menee myös vaihdelaattikko jos veivi sattuu menemään poikki. Lohko antaa periksi ja rikkoo samalla laatikon. Kustannukset noin 5000-15000eur."

        olla kovin järkevää ostaa tehdas uutta konetta tai laatikkoa merkkiliikkeen kautta, vaikka mikäpä siinä jos haluaa upottaa ylimääräistä autoonsa.

        Minun mielestä tämä vika ei pitäisi olla edes mahdollinen.

        Maahantuoja tulee vielä vastaan 50% osissa. Mutta sen jälkeen tekijät varmaan ostavat osat kuten mainitsit. Mutta paljon jää jäljelle jotka silti ostavat osansa merkkiliikkeestä. Varsinainen rahasampo siis. No onneksi huonot uutiset kantautuvat kauaksi.

        Käytöstä riippumaton vika on aina ylimääräinen kuluerä. Oli se sitten suuri tai pieni.


      • K.Ossu

    • .....

      Olevan yleinen ongelma. Itsellä vm -08 ajettuna oli 113 tkm ja alakerta uusiksi juuri tuon kosteuskerääntymisen vuoksi. Minulla oli alle 2 vuotta vanha, joten meni takuuseen, eli kustannuksia en tiedä.

      • vika

        Vielä hyvin mutta takuun jälkeen sitten....

        Takuun jälkeen myös virhevastuu on voimassa. Jos olet auton 1.omistaja voit vedota tähän. Periaatteessa sinulla on pieni velvollisuus näyttää asia toteen mutta riittää varmasti se ettei auto toimi. Moottori menee uudestaan jos et tee mitään toimenpiteitä. Sillä virhe ei poistu korjaamalla vain moottoria. Välijäähdyttimeen menevän ilmamäärän massaa pitää pienentää esim. suojauksella. Välijäähdyttimeen on tehty myös reikiä mutta kesällä öljyä valuu niistä ja aiheuttava jälkiä auton alla.
        Suojauksen käyttö alaosassa on varmaan tehokasta.

        Maahantuojan pitäisi antaa asiasta edes huoltotiedote.

        Yritän tuoda asian julkisuuteen mahdollisimman tehokkaasti koska minulla ei ole muuta keinoa vaikuttaa asiaan. Tämä koskee sentään tuhansia auton omistajia.

        Sama Seat kuski


    • niksi-pirkka

      Voisiko niihin VAG-koneiden ahtoputkiin laittaa letkun alimpaan kohtaan pienen laipan, ja siihen hanan, josta voisi laskea ilmojen lämmitessä laskea putkiin muodostuneen ja jäätyvän-sulavan vesimoskan pois?

      Tehoton/hidas lämppäri on tietysti Suomen talvessa hiukan ikävä juttu, mutta tuo ahtoputkiin muodostuvan kondenssiveden ongelma on vielä paljon pahempi asia. Ja kuten todettiin, uudella moottorilla ongelmaa ei ratkaista.

      • ei kai nyt sentään

        Ei taida toimia halutulla tavalla. Usein kone menee, kun autolla ajaa kylmällä ilmalla esim. työmatkan 70km ylöspäin ja jättää sen lämpimään halliin. Työpäivän jälkeen kun käynnistää niin silloin menee rikki.

        Hanaa pitäisi muistaa aukoa jatkuvasti. Ei ole minun mielestä nykypäivän autoilua edes Seatilla.

        Mutta ajatuksena sinänsä mielenkiintoinen.


    • Mildeseven

      Miksi tätä ongelmaa ei ole vanhoissa TDI:ssä?

      • että,

        Saattaa olla mutta minun tietoon ei ole tullut.

        Vanhempaan malliin en ole tutustunut. Mutta syitä on varmasti monia. Välijäähdyttimen rakenne on saattanut muuttua, keulan malli sallii suuremman ilmavirran, tehoa puristetaan enemmän. Nämä nyt tulevat ensimmäisenä mieleen.

        Varmasti pitäisi verrata molempia TDI koneita ja tutkia mitkä muutokset ovat tuohon vaikuttaneet.

        Laitoin Seattiin suojat estämään ilmanvirtausta. Moottori lämpiää tietysti nopeammin. Nyt saa vain katsoa tarkasti lämpömittaria. Ajatuksena on leikata suojasta ylhäältä pala pois jotta moottori jäähtyis hivenen. Nyt nousee tietty ylemmäksi moottorin lämpötila missä on ollut.

        Maahantuoja voisi kyllä ohjeistaa asian.


      • koko?
        että, kirjoitti:

        Saattaa olla mutta minun tietoon ei ole tullut.

        Vanhempaan malliin en ole tutustunut. Mutta syitä on varmasti monia. Välijäähdyttimen rakenne on saattanut muuttua, keulan malli sallii suuremman ilmavirran, tehoa puristetaan enemmän. Nämä nyt tulevat ensimmäisenä mieleen.

        Varmasti pitäisi verrata molempia TDI koneita ja tutkia mitkä muutokset ovat tuohon vaikuttaneet.

        Laitoin Seattiin suojat estämään ilmanvirtausta. Moottori lämpiää tietysti nopeammin. Nyt saa vain katsoa tarkasti lämpömittaria. Ajatuksena on leikata suojasta ylhäältä pala pois jotta moottori jäähtyis hivenen. Nyt nousee tietty ylemmäksi moottorin lämpötila missä on ollut.

        Maahantuoja voisi kyllä ohjeistaa asian.

        Syynä saattaisi olla välijäähdyttimen kasvanut koko = jäähdyttää kylmemmäksi, joka johtaa kosteuden tiivistymiseen. IV-koppaisissa Golfeissa ja sen sukupolven muissa konsernin merkeissä ei ainakaan moista ongelmaa ollut, mutta niissä välijäähdytin olikin pienikokoinen kenno oikean lokasuojan etuosassa.


      • olisi....
        koko? kirjoitti:

        Syynä saattaisi olla välijäähdyttimen kasvanut koko = jäähdyttää kylmemmäksi, joka johtaa kosteuden tiivistymiseen. IV-koppaisissa Golfeissa ja sen sukupolven muissa konsernin merkeissä ei ainakaan moista ongelmaa ollut, mutta niissä välijäähdytin olikin pienikokoinen kenno oikean lokasuojan etuosassa.

        Välijäähdyttimen koko on yksi tekijä ja luulen, että olet osunut aika oikeaan. Huhupuheiden mukaan johinkin VAG malleihin olisi vaihdettu välijäähdyttimet. Seat ei ole reagoinut millään tavalla


      • palle ramstetti
        olisi.... kirjoitti:

        Välijäähdyttimen koko on yksi tekijä ja luulen, että olet osunut aika oikeaan. Huhupuheiden mukaan johinkin VAG malleihin olisi vaihdettu välijäähdyttimet. Seat ei ole reagoinut millään tavalla

        Siis aprikoin sitä ,eikö ole niin ,että välijäähdytin ja glygolit ovat vain seinän päässä toisistaan. Eikös skodassa esim välijäähdytin ole siinä pääjäähdyttinen alaosaan integroitu? siis kylmänä glykoli on esim -20 ja kuumana 120 astetta. Ei siis pitäisi olla mikään ihme että kondenssivettä (kastepiste)muodostuu välijäähdyttimeen.
        Palle vaan funtsii...


      • varma peli
        palle ramstetti kirjoitti:

        Siis aprikoin sitä ,eikö ole niin ,että välijäähdytin ja glygolit ovat vain seinän päässä toisistaan. Eikös skodassa esim välijäähdytin ole siinä pääjäähdyttinen alaosaan integroitu? siis kylmänä glykoli on esim -20 ja kuumana 120 astetta. Ei siis pitäisi olla mikään ihme että kondenssivettä (kastepiste)muodostuu välijäähdyttimeen.
        Palle vaan funtsii...

        1200 lada ajettu 580tuhatta. Ei ole vielä jäätynyt eikä jättänyt tielle. Ja lämmintä riittää vielä 30 asteen pakkasella. Maksoi uutena kyppitonni markkoina. Bensaa vie noin 7 litraa/100 km. Volkkarin mies olis ostanut väkisin 3 tonnilla euroja, en myyny enkä myy.


      • - minä vain -
        varma peli kirjoitti:

        1200 lada ajettu 580tuhatta. Ei ole vielä jäätynyt eikä jättänyt tielle. Ja lämmintä riittää vielä 30 asteen pakkasella. Maksoi uutena kyppitonni markkoina. Bensaa vie noin 7 litraa/100 km. Volkkarin mies olis ostanut väkisin 3 tonnilla euroja, en myyny enkä myy.

        Lieköhän tänä päivänä missään autossa yhtä tehokasta lämmityslaitetta kuin Ladassa. Muistaakseni siinä on n. 65 hv ja bensaa palaa jotakin 7- 8 ltr/100 km. Kyllähän siitä pitäisi lämpöä riittää kun vain on autossa sellaiset vermeet jolla lämpö saadaan kabiiniin. Ladassa kai oli suuri se lämmityslaitteen kenno ja vesi oikeasti kiertää siellä. Toki nykymoottoreistakin lämpöä tulee, mutta paljon niukemmin. Vaatisi vähän enemmän kehitystyötä ja erilaisia ratkaisuja saada se hyötykäyttöön.


      • V A G
        - minä vain - kirjoitti:

        Lieköhän tänä päivänä missään autossa yhtä tehokasta lämmityslaitetta kuin Ladassa. Muistaakseni siinä on n. 65 hv ja bensaa palaa jotakin 7- 8 ltr/100 km. Kyllähän siitä pitäisi lämpöä riittää kun vain on autossa sellaiset vermeet jolla lämpö saadaan kabiiniin. Ladassa kai oli suuri se lämmityslaitteen kenno ja vesi oikeasti kiertää siellä. Toki nykymoottoreistakin lämpöä tulee, mutta paljon niukemmin. Vaatisi vähän enemmän kehitystyötä ja erilaisia ratkaisuja saada se hyötykäyttöön.

        varaudu avaamaan gukkarosi


      • ....
        varma peli kirjoitti:

        1200 lada ajettu 580tuhatta. Ei ole vielä jäätynyt eikä jättänyt tielle. Ja lämmintä riittää vielä 30 asteen pakkasella. Maksoi uutena kyppitonni markkoina. Bensaa vie noin 7 litraa/100 km. Volkkarin mies olis ostanut väkisin 3 tonnilla euroja, en myyny enkä myy.

        Sitä nyt ylpeillään, odotas kun alkaa mittariin tulemaan 900 tuhatta, jo joutuu öljyjä alkaa lisäilee ja tulppia vaihtelee.


      • - minä vain -
        .... kirjoitti:

        Sitä nyt ylpeillään, odotas kun alkaa mittariin tulemaan 900 tuhatta, jo joutuu öljyjä alkaa lisäilee ja tulppia vaihtelee.

        Miten se Ladassa jakopää pyörii - eikai se ollut sellainen rämisevä ketju... sitä joutuu remppaamaan varmaan jo paljon ennen tuota 900 tkm...


      • vikaa ole yhtään
        varma peli kirjoitti:

        1200 lada ajettu 580tuhatta. Ei ole vielä jäätynyt eikä jättänyt tielle. Ja lämmintä riittää vielä 30 asteen pakkasella. Maksoi uutena kyppitonni markkoina. Bensaa vie noin 7 litraa/100 km. Volkkarin mies olis ostanut väkisin 3 tonnilla euroja, en myyny enkä myy.

        Itse olisin kyllä samantien myyny keksinnön pois jos 300€ autosta joku heikkona hetkenä suostuu mielenhäiriössään maksamaan 3000€.


    • GAV

      Ongelma on VAG:n turbodieselissä nähtävästi huolestuttavan yleinen, eikä ainoastaan 1.9 TDI -mallissa. Myös 2.0 TDI:ssä on samaa ongelmaa, ja on aivan mahdollista, että se ei ole ainoastaan pumppusuutinkoneiden ongelma.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8693832
      http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=15672&sivu=2
      http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6423
      http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6430&sivu=8
      http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=128280
      http://www.seatclubfinland.com/foorumi/viewtopic.php?t=14035

      Esimerkiksi kolmannen linkin eräässä tapauksessa Liikkumisturvan takaama paikalle tullut asentaja arvasi heti mistä on kyse, ja tyhjensi 2008 2,0 TDI ja 2004 1.9 TDI -koneisten Golffien putkista desilitratolkulla vettä, ja antoi vielä auton käydessä turbon ruiskia loputkin vedet pois pitäen ahtoletkua avonaisena (Lisätäänköhän tämä toimenpide omistajan käsikirjaan talvoajo-ohjeisiin?). Ongelma on siis VAG-leirissä aivan taatusti tiedossa.

      Onko todellakin niin, että VW:n, Skodan tai Seatin maahantuojilla ei ole asiasta mitään takaisinkutsukampanjaa? Eivät edes jaa ilmaista nokkapeittoa? Tai eivät edes lähetä minkäänlaista tiedotetta TDI-koneella ajaville asiakkailleen? Vai istutaanko siellä vain sormet ristissä ja toivotaan, ettei tieto leviä, koska ongelma koskee niin suurta määrää autoja, ja aiheutuneet vauriot ovat niin kalliita? Vai eikö siellä todellakaan tiedetä miten tämä pohjoisissa olosuhteissa kiistattomasti ilmenevä tyyppivika ratkaistaan?

      Nyt omistajilta pikkuinen ryhtiliike kasaan ja äkkiä. Ja jos joku tällaisesta asennoitumisesta hyötyy, niin ne on ainoastaan kilpailijat. Voisi myös luulla, että Tekniikan Maailma harrastaisi sitä tutkivaa journalismiaan tästä ilmiöstä?

      • ALTEA XL

        AINAKIN SEAT ALTEA 1,9 Tdi takaisinkutsuttu vm 2007. Laittavat takuuna uuden välijäähdyttimen reikäisen
        ahtoputken. Oli hiljainen pakko koska auto oli 53 000 km:n kohdalla kiertokangen vaihdossa. Tämä
        talvi mennyt o.k. Vippaskonsteina reikä ahtoputkessa ja pahvia maskissa, kun ei Vw a seat maahantuoja
        raaski antaa maskipeittoa n'ihin suomen pakkasiin soveltumattomiin dieselkoneisiin. Asia kyllä piti vääntää
        maahantuontiin/tehtaalle melko paksusta rautalangasta. Kyllähän tehdas on tuotevirhevastuussa koko
        auton elinkaaren jos kiertokankeja menee toistuvasti. Pitäkää puolenne !


      • ))?=)?)?=)I=()

        Et kai tosissas usko että Vaginan Maailma tai Huulilasi uskaltaisi ottaa kantaa noin ikävään asiaan. Saattaisi loppua ilmaiset lounaat ym. maasutukset mainiolta yhteistyökumppanilta......


      • - minä vain -
        ))?=)?)?=)I=() kirjoitti:

        Et kai tosissas usko että Vaginan Maailma tai Huulilasi uskaltaisi ottaa kantaa noin ikävään asiaan. Saattaisi loppua ilmaiset lounaat ym. maasutukset mainiolta yhteistyökumppanilta......

        Unohdit mainossopimukset aivan kokonaan...


      • ovat...
        - minä vain - kirjoitti:

        Unohdit mainossopimukset aivan kokonaan...

        Toyotan kanssa vielä suuremmat!


      • Jondde
        ))?=)?)?=)I=() kirjoitti:

        Et kai tosissas usko että Vaginan Maailma tai Huulilasi uskaltaisi ottaa kantaa noin ikävään asiaan. Saattaisi loppua ilmaiset lounaat ym. maasutukset mainiolta yhteistyökumppanilta......

        Toyota on nyt suurin syntipukki autotehtaista, tietyssä kaasupolkimen osan valmistuserässä on todettu materiaalivika ja Priuksen jarrujärjestelmän softassa koodausta vaativa juttu, mutta merkki on teilattu.

        Sen sijaan VAG voi jatkaa rauhassa susi-suunnittelua edustavien teknisten toteutusten tekemistä rauhassa, ja asiakkaat vaan jaksaa istuksella merkkikorjaamolla ja tapella siitä kuka maksaa ja korjaa ja mitä. Eurooppalaista laatua...


      • on jahdata
        Jondde kirjoitti:

        Toyota on nyt suurin syntipukki autotehtaista, tietyssä kaasupolkimen osan valmistuserässä on todettu materiaalivika ja Priuksen jarrujärjestelmän softassa koodausta vaativa juttu, mutta merkki on teilattu.

        Sen sijaan VAG voi jatkaa rauhassa susi-suunnittelua edustavien teknisten toteutusten tekemistä rauhassa, ja asiakkaat vaan jaksaa istuksella merkkikorjaamolla ja tapella siitä kuka maksaa ja korjaa ja mitä. Eurooppalaista laatua...

        Japanilaisilla menee liian hyvin ja Eurooppalaiset ja Jenkit joutuvat elämään kurimuksessa talousvaikeuksien ja tehottoman teollisuutensa kanssa. Jos kerrankin joskus pääsee kaivamaan otsikoita japanilaisten epäonnesta, niin siitä pitää ottaa kaikki ilo irti. Jos sen harvan tilaisuuden jättää käyttämättä, niin seuraavaa riemun hetkeä voi joutua sitten pitkään odottamaan. ;)


      • Dirti

        Pistin eilen kyselyn vv-auton toimitusjohtajalle tästä ongelmasta, ja tänään tuli puhelimitse vastaus joka kuului lyhykäisyydessä näin:

        -ongelma on tiedossa
        -jos epäilee että kyseinen vika on päällä niin auto huoltoon samantien
        -vv-autolla on tieto ja osat kuinka korjata ja ennalta ehkäistä ongelma ( kuulema maksaa muutaman satasen)
        -viimasuojaa suositellaan käytettävä

        Eli luullisi että kohtapuoleen alkaisi takaisin kutsukampanja, varsinkin kun kuningaskuluttajaltassa käsiteltiin kyseistä ongelmaa. Siinä tosin vv-auton ukko vähätteli ongelmaa, YLLÄTYS!


    • muissakin autoissa

      VAG:in 2,0 pumppusuutin dieseleitä on kyllä monissa muissakin merkeissä kuin VAG konsernin autoissa ja mahtaneekohan kaikilla olla samat ongelmat sitten myös vai onko keulanrakenteella sitten suuri merkitys asian kanssa? Mm. Mitsuissa kaikki 2,0 DiD koneet ovat VAG:in pumppusuutin 2,0 TDI koneita. Tämän tapaisia moottorinlainaajia on VAG:lla vaikka kuinka paljon asiakkaina, joten melko laajasta katastrooffistahan tässä on kysymys.

      • ei ole tullut

        Kotiinkutsua ei ole tullut. Altean osalta ilmeisesti on kyseessä ajoneuvon 1.omistaja ja tällöin menee virhevastuun piikkiin jos pitää puolensa.

        Luulen, että muut saavat odottaa kotiinkutsua pitkään. Toivon, että olen väärässä.

        Julkisuus on vahva ase. Mutta ei mikään lehti uskalla puuttua asiaan. Kuningaskuluttajaan lähetin tiedot mutta epäilen ettei heitäkään asia kiinnosta.

        Katsotaan mitä saa aikaiseksi, ainakin näillä foorumeilla on maahantuojan edustaja esiintynyt. Tosin nimimerkillä mutta kuitenkin. Lukevat joka tapauksessa näitäkin.


      • ALTEA XL
        ei ole tullut kirjoitti:

        Kotiinkutsua ei ole tullut. Altean osalta ilmeisesti on kyseessä ajoneuvon 1.omistaja ja tällöin menee virhevastuun piikkiin jos pitää puolensa.

        Luulen, että muut saavat odottaa kotiinkutsua pitkään. Toivon, että olen väärässä.

        Julkisuus on vahva ase. Mutta ei mikään lehti uskalla puuttua asiaan. Kuningaskuluttajaan lähetin tiedot mutta epäilen ettei heitäkään asia kiinnosta.

        Katsotaan mitä saa aikaiseksi, ainakin näillä foorumeilla on maahantuojan edustaja esiintynyt. Tosin nimimerkillä mutta kuitenkin. Lukevat joka tapauksessa näitäkin.

        Todellakin auton 1 omistaja. 4-pytyn kiertokanki vääntyi 53 000 km:n kohdalla ja korjattiin takuuna ja vippaskonsteina porattiin ahtoputkeen/letkuun reikiä ja käskettiin pitää "loimea" keulalla niinkuin viluisella
        ravihevosella. Tehdas ei ollut keksinyt mitään asian hyväksi kerrottiin. Lisäksi kerrottiin, että suomi on niin
        pieni automarkkina, että VAG-konserni ei suhtaannu vakavasti ongelmaan, eikä ryhdy erikoistoimenpiteisiin suomen markkinoita varten. Tämä oli mielipide vielä talvella 2009. Onneksi koko Eurooppaan tuli ilmastokokouksen jälkeen kylmä talvi ja ongelmia tuli myös muualla Euroopassa. Johan rupesi VAG-konsernin
        miehillä ääni kellossa muuttumaan. Ihmeellistä leikkimistä vakavalla asialla, mutta voihan VAG-konserni pesänsä paskata. Koskee Vw, Seat, Skoda ja Audi merkkisiä autoja, joissa on tuo kirottu välijäähdytin,
        Siis ainakin 1,9 ja 2,0 Tdi koneilla.
        JA TARINA ON TOSI !!!!!!


      • ja toivotaan
        ALTEA XL kirjoitti:

        Todellakin auton 1 omistaja. 4-pytyn kiertokanki vääntyi 53 000 km:n kohdalla ja korjattiin takuuna ja vippaskonsteina porattiin ahtoputkeen/letkuun reikiä ja käskettiin pitää "loimea" keulalla niinkuin viluisella
        ravihevosella. Tehdas ei ollut keksinyt mitään asian hyväksi kerrottiin. Lisäksi kerrottiin, että suomi on niin
        pieni automarkkina, että VAG-konserni ei suhtaannu vakavasti ongelmaan, eikä ryhdy erikoistoimenpiteisiin suomen markkinoita varten. Tämä oli mielipide vielä talvella 2009. Onneksi koko Eurooppaan tuli ilmastokokouksen jälkeen kylmä talvi ja ongelmia tuli myös muualla Euroopassa. Johan rupesi VAG-konsernin
        miehillä ääni kellossa muuttumaan. Ihmeellistä leikkimistä vakavalla asialla, mutta voihan VAG-konserni pesänsä paskata. Koskee Vw, Seat, Skoda ja Audi merkkisiä autoja, joissa on tuo kirottu välijäähdytin,
        Siis ainakin 1,9 ja 2,0 Tdi koneilla.
        JA TARINA ON TOSI !!!!!!

        Asiaan helpottaa kun on ajoneuvon 1.omistaja. Silloin voi vielä valittaa myös maahantuojalle takuun jälkeen. Samaa kerrottiin minulle, ettei tehdas ryhdy toimenpiteisiin kovinkaan helposti.

        Näyttää silti, ettei juurikaan kutsuja ole tullut. 1.omistajat ovat vahvoilla kunhan vain pitävät puolensa. Muilla onkin sitten ongelmia edessä. Kyllä tällä VAG konserni pilaa sen vähänkin maineen.


      • okpuip
        ja toivotaan kirjoitti:

        Asiaan helpottaa kun on ajoneuvon 1.omistaja. Silloin voi vielä valittaa myös maahantuojalle takuun jälkeen. Samaa kerrottiin minulle, ettei tehdas ryhdy toimenpiteisiin kovinkaan helposti.

        Näyttää silti, ettei juurikaan kutsuja ole tullut. 1.omistajat ovat vahvoilla kunhan vain pitävät puolensa. Muilla onkin sitten ongelmia edessä. Kyllä tällä VAG konserni pilaa sen vähänkin maineen.

        Mitä eroa on sillä onko eka vai toka omistaja jos kerran kone on susi jo syntyessään?


      • vai ei
        okpuip kirjoitti:

        Mitä eroa on sillä onko eka vai toka omistaja jos kerran kone on susi jo syntyessään?

        Ei sillä vaurioon ole mitään merkitystä monesko omistaja on. Rakennelma on susi jo syntyessään.

        1.omistaja voi vedota takuunkin jälkeen virhevastuuseen. Muut eivät voi. Liikkeestä ostettuna oikeusturva on olemassa. Yksityisten välisessä kaupassa turvaa ei ole. Ei voi vedota maahantuojaan eikä kuluttaja-asiamieheen. Joten ero on aika suuri mutta kone menee silti.


      • Onnellinen omistaja
        ALTEA XL kirjoitti:

        Todellakin auton 1 omistaja. 4-pytyn kiertokanki vääntyi 53 000 km:n kohdalla ja korjattiin takuuna ja vippaskonsteina porattiin ahtoputkeen/letkuun reikiä ja käskettiin pitää "loimea" keulalla niinkuin viluisella
        ravihevosella. Tehdas ei ollut keksinyt mitään asian hyväksi kerrottiin. Lisäksi kerrottiin, että suomi on niin
        pieni automarkkina, että VAG-konserni ei suhtaannu vakavasti ongelmaan, eikä ryhdy erikoistoimenpiteisiin suomen markkinoita varten. Tämä oli mielipide vielä talvella 2009. Onneksi koko Eurooppaan tuli ilmastokokouksen jälkeen kylmä talvi ja ongelmia tuli myös muualla Euroopassa. Johan rupesi VAG-konsernin
        miehillä ääni kellossa muuttumaan. Ihmeellistä leikkimistä vakavalla asialla, mutta voihan VAG-konserni pesänsä paskata. Koskee Vw, Seat, Skoda ja Audi merkkisiä autoja, joissa on tuo kirottu välijäähdytin,
        Siis ainakin 1,9 ja 2,0 Tdi koneilla.
        JA TARINA ON TOSI !!!!!!

        Minulla on Seat Altea XL, jossa todettiin vääntynyt kiertokanki. Ilmeisesti merkkikorjaamoille ei ole annettu asiasta minkäänlaista tiedotetta, vaikka tapauksia on näiden keskustelujen mukaan useita.

        Omaa autoani on tutkittu korjaamolla nyt yhteensä kuusi kertaa. Oireet alkoivat Joulukuussa jolloin autossa esiintyi käynnistysongelmia. Tämän jälkeen auto meni huoltoon ja sitä tutkittiin kerran auton myyneen ketjun korjaamolla, he totesivat huollon jälkeen, että heillä ei ole takuuoikeuksia. Tämän jälkeen siirryttiin takuukorjaamolle, jossa autoa on tutkittu Joulu-Helmikuun aikana yhteensä viisi kertaa. Matkan varrella autossa todettiin sytytyskatkoksia 4. sylinterissä. Tämän jälkeen on vaihdettu kyseisen sylinterin ruiskusuutin ja hehkutulppa, seuraavalla kerralla vaihtovuorossa oli ruiskusuutinten johdinsarja.

        Viimein moottorista alettiin etsiä mekaanista vikaa ja 4. sylinteristä löytyikin lähes puolta heikommat puristuspaineet. Aika huoltoon on varattu ja vaihdettavien osien listalla on ainakin.
        -Kiertokanki
        -Mäntä
        -Ja yllätys yllätys Välijäähdytin !!

        Näyttäisi siis myös Seatin maahantuoja heränneen ongelmaan. Mitään ohjeita tai tiedotetta ei asiakkaalle asti ole saatu. Tapahtumaketjun aikana autolle on ehtinyt tulla ikää 2 vuotta, mutta vika on kirjattu alkaneeksi juuri ennen kuin takuuaika ehti mennä umpeen.


    • _Mielenrauha

      Onneksi olen kiertänyt TOOOSI kaukaa nämä Vagina viritykset.

      • kaukana!

        Toyotan ratissa ei pääse ainakaan nukahtamaan kun tiellä pitäminen vaatii tavallista enemmän työtä ja tarkkaavaisuutta. Uutena lisämausteena vielä kaasupolkimen juuttumisriski, jolloin ajelulle tulee hintaa vähän enemmän = Toyotalla käyttökustannuksiin on syytä nykyisin lisätä myös mahdolliset hautajaiskulut.
        Sinua mukaellen: "Onneksi olen kiertänyt TOOOSI kaukaa nämä Toyota-viritykset!"


      • Mazda(the)man
        kaukana! kirjoitti:

        Toyotan ratissa ei pääse ainakaan nukahtamaan kun tiellä pitäminen vaatii tavallista enemmän työtä ja tarkkaavaisuutta. Uutena lisämausteena vielä kaasupolkimen juuttumisriski, jolloin ajelulle tulee hintaa vähän enemmän = Toyotalla käyttökustannuksiin on syytä nykyisin lisätä myös mahdolliset hautajaiskulut.
        Sinua mukaellen: "Onneksi olen kiertänyt TOOOSI kaukaa nämä Toyota-viritykset!"

        Osta pappalle Avensis!


      • o+09+9++
        Mazda(the)man kirjoitti:

        Osta pappalle Avensis!

        Osta lähimmäiselle VAG-diesel!


    • Nyt huoleton

      Passatti1.9tdi.llä vm 2006 oireili uutena matka-ajon jälkeen samalla lailla,cooleri oli umpijäässä.
      Hinaus pajalle,sulatus,uudelleen ajoon,jaksoin talven aikana 4krt tätä leikkiä,vaihdoin merkkiä.

      • Sama auto

        "Passatti1.9tdi.llä vm 2006 oireili uutena matka-ajon jälkeen samalla lailla,cooleri oli umpijäässä.
        Hinaus pajalle,sulatus,uudelleen ajoon,jaksoin talven aikana 4krt tätä leikkiä,vaihdoin merkkiä"

        Minkälaiset oireet tulivat kun tuo cooleri oli umpijäässä?


      • ....
        Sama auto kirjoitti:

        "Passatti1.9tdi.llä vm 2006 oireili uutena matka-ajon jälkeen samalla lailla,cooleri oli umpijäässä.
        Hinaus pajalle,sulatus,uudelleen ajoon,jaksoin talven aikana 4krt tätä leikkiä,vaihdoin merkkiä"

        Minkälaiset oireet tulivat kun tuo cooleri oli umpijäässä?

        Oireet olivat ne, että tyhjäkäynti tärisi niin, että luulin olevani hieromalaitoksessa ja lopputulos oli kiertokanget vääntyneet ja koko alakerta uusiksi, alle 2 vuotta vanha TDI, takuuseen.


    • K.Ossu
      • .....

        Ohje, vältä tätä palstaa ja siirry Tojoterojen hellään huomaan.


      • 855 m96
        ..... kirjoitti:

        Ohje, vältä tätä palstaa ja siirry Tojoterojen hellään huomaan.

        ei sitten vag-fanaatikolla taidakaan olla sanottavaa.
        Tuosta linkistähän se käy päivänselvästi ilmi, että välijäähdytin talviolosuhteisiin on vag:lle liian vaikea rasti. Ja näköjään myön bensakoneissa.

        Onhan tää nyt jo järkyttävää. Vissiin minkäänlaista talvitestausta ei vag:lla tehdä?
        Itse ajan vanhalla Volvolla, ja ocu kakkonen 1,9 tdi:llä oli tähtäimessä. Uutta TSI-koneellistakin harkitsin. En harkitse kumpaakaan enää.


      • 20+5
        855 m96 kirjoitti:

        ei sitten vag-fanaatikolla taidakaan olla sanottavaa.
        Tuosta linkistähän se käy päivänselvästi ilmi, että välijäähdytin talviolosuhteisiin on vag:lle liian vaikea rasti. Ja näköjään myön bensakoneissa.

        Onhan tää nyt jo järkyttävää. Vissiin minkäänlaista talvitestausta ei vag:lla tehdä?
        Itse ajan vanhalla Volvolla, ja ocu kakkonen 1,9 tdi:llä oli tähtäimessä. Uutta TSI-koneellistakin harkitsin. En harkitse kumpaakaan enää.

        Kertaalleen ahdettu 1.8 TSI on hyvä valinta, siinä välijäähdyttimelle on järjestetty lämmitysapua. Muutenkin aika raaka ehdotus pistää syrjään kaikki vaggineet... Nyt kun jo tojot ovat syrjässä. Noita samoja ongelmia voi olla muissakin merkeissä, sillä ei kaikkien turbokärryjen toteutus ole erilainen. Joku juttu vaan putkahtaa esille ja yleensä se liittyy sellaiseen paljonmyytyyn merkkiin. Mutta toisaalta hyväkin juttu. Ei ne asiat aina itsestään korjaudu!


      • onneksesi lauhtuu!
        20+5 kirjoitti:

        Kertaalleen ahdettu 1.8 TSI on hyvä valinta, siinä välijäähdyttimelle on järjestetty lämmitysapua. Muutenkin aika raaka ehdotus pistää syrjään kaikki vaggineet... Nyt kun jo tojot ovat syrjässä. Noita samoja ongelmia voi olla muissakin merkeissä, sillä ei kaikkien turbokärryjen toteutus ole erilainen. Joku juttu vaan putkahtaa esille ja yleensä se liittyy sellaiseen paljonmyytyyn merkkiin. Mutta toisaalta hyväkin juttu. Ei ne asiat aina itsestään korjaudu!

        ja pidä mölyt mahassasi. Saatat joku pakkasaamu tarvita naapurin Tojosedän Toyotan lämmintä kyytiä töihin TDI:n lauettua.On muuten pikkuisen eriluokan ongelma kuin joku Ameriikassa lanseerattu Toyotan kaasupoljinprovo, jossa kuvattuja ongelmia ei ole ensimmäistäkään Euroopassa todennettu. Siitä huolimatta Toyota autonvalmistajana tekee julkisen takaisin-/korjauskutsun myös Euroopassa
        Mitä tekee VW, Seat, Skoda, Audi tms. Maksattaa TDI:n konerempasta em. auton omistajalla puolet vaikka olisi voinut tiedottamalla tai vian/ominaisuuden korjaamalla estää konevauriot.
        Tosin jäätymisominaisuutta ei voitu vaivihkaa "korjata" määräaikaishuolloissa kun ei oltu keksitty siihen ratkaisua. Tulkaahan retostelemaan Tojopalstalle.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      217
      35643
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      273
      22672
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      444
      11364
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      84
      9001
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      29
      6721
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5271
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      199
      4165
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      48
      2142
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      38
      2051
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1647
    Aihe