Heippa!
Olen viime aikoina lueskellut netistä aika paljon diabetekseen liittyviä juttuja ja keskusteluissa on tullut esille insuliinimäärät. Minua kauhistuttaa että joku voi pistää n.10-11 yksikkökin yhdelle aterialle lyhytvaikutteista, tiedän että insuliinimäärät riippuvat myös tietysti ihmisen koosta, niinkun aina lääkemäärät. Mutta eihän ykköstyypin diabeetikot saisivatkaan olla lihavia, sehän vaan lisää vaikeuksia. Ottakaa ihmiset tämä sairaus vakavasti.
Olen sairastanut 6vuotta, olen 160cm ja 53kg. hyvin on mennyt, viimeksi sokerikeskiarvo oli 5,8, joten tyytyväinen saa olla :) Itselläni menee lantusta 16yks päivässä ja 2-3yksikköä novorabidia pari kolme kertaa päivässä, riippuu tietysti mitä ja kuinka paljon syön mutta suunnilleen samana pysyy koko ajan. Sokeriarvot pysyy 6-8
1-Tyyppi ja insuliinimäärät
7
881
Vastaukset
- vanha konkari
Olen kohtuullisen samankokoinen D1 ja mulla meni Lantusta (sitä käyttäessäni) 8ky/vrk (siis puolta vähemmän kuin sinulla. Ateriainskaa meni sitten hyvin vaihtelevasti, mutta aina suhteutettuna aterian hiilihydraattimääriin. Mutta tärkeintä ei ole nuo insuliinimäärät vaan se, että tasapaino pysyy hyvänä eikä paino heittele liikaa.
Ja minulla siis riitti tosiaan tuo 8ky Lantusta siihen perustarpeeseen ja vain siihen. Kaikki muu piti ottaa ateria-inskana, siis hyvin tarkasti syödyn aterian sisällön mukaan.
Hyvin on sulla "pullat uunissa" diabeteksesi kanssa, niin on myös monella muullakin, vaikka insuliinitarve olisikin isompi. Kehomme ovat yksilöllisiä näissä asioissa, siis esim. insuliiniherkkyys ym. asiat- 1-tyyppiläinen myös
Tässä taas näkee, kuinka nuo insuliinimäärät ovat niin erilaisia ja yksilökohtaisia. Itse olen myös samoissa mitoissa noin suunnilleen (vähän pidempi ja pari kiloa painavampi), ja päivittäinen lantusannokseni on 38-40 yksikköä. Aterioille pistän 2-3 yksikköä pari-kolme kertaa päivässä. En siis ikinä kymmentä yksikköä kerrallaan nopeavaikutteista, ja tuntuukin että olen paljon herkempi tuolle ateriainsuliinille kuin lantukselle..?!
Paljon myös puhutaan suhteesta, kuinka paljon per vrk pitäisi olla suhteessa lyhyt- ja pitkävaikutteista insuliinia. Lääkärini sanoi että hyvä suhde on puolet ja puolet, joka ei siis lainkaan kohdallani toteudu. Suositteli vähentämään lantusta ja lisäämään nopeavaikutteista. Mutta kun en paljon hiilihydraattejakaan enempää haluaisi nauttia, niin kuinka sitten nostaa pikainsuliinimäärää?! Muutenkin hoitotasapainoni on kyllä korkeahko enkä siksikään oikein uskalla tuota lantusta paljon vähentää...
Onko muilla diabeetikoilla samanlaisia ongelmia/vinkkejä? Mistä insuliiniresistenssi johtuu ja voisiko tuo lantusmääräni johtua siitä? - Mustispeppers
1-tyyppiläinen myös kirjoitti:
Tässä taas näkee, kuinka nuo insuliinimäärät ovat niin erilaisia ja yksilökohtaisia. Itse olen myös samoissa mitoissa noin suunnilleen (vähän pidempi ja pari kiloa painavampi), ja päivittäinen lantusannokseni on 38-40 yksikköä. Aterioille pistän 2-3 yksikköä pari-kolme kertaa päivässä. En siis ikinä kymmentä yksikköä kerrallaan nopeavaikutteista, ja tuntuukin että olen paljon herkempi tuolle ateriainsuliinille kuin lantukselle..?!
Paljon myös puhutaan suhteesta, kuinka paljon per vrk pitäisi olla suhteessa lyhyt- ja pitkävaikutteista insuliinia. Lääkärini sanoi että hyvä suhde on puolet ja puolet, joka ei siis lainkaan kohdallani toteudu. Suositteli vähentämään lantusta ja lisäämään nopeavaikutteista. Mutta kun en paljon hiilihydraattejakaan enempää haluaisi nauttia, niin kuinka sitten nostaa pikainsuliinimäärää?! Muutenkin hoitotasapainoni on kyllä korkeahko enkä siksikään oikein uskalla tuota lantusta paljon vähentää...
Onko muilla diabeetikoilla samanlaisia ongelmia/vinkkejä? Mistä insuliiniresistenssi johtuu ja voisiko tuo lantusmääräni johtua siitä?"Paljon myös puhutaan suhteesta, kuinka paljon per vrk pitäisi olla suhteessa lyhyt- ja pitkävaikutteista insuliinia. Lääkärini sanoi että hyvä suhde on puolet ja puolet, joka ei siis lainkaan kohdallani toteudu. Suositteli vähentämään lantusta ja lisäämään nopeavaikutteista. Mutta kun en paljon hiilihydraattejakaan enempää haluaisi nauttia, niin kuinka sitten nostaa pikainsuliinimäärää?! Muutenkin hoitotasapainoni on kyllä korkeahko enkä siksikään oikein uskalla tuota lantusta paljon vähentää...
Onko muilla diabeetikoilla samanlaisia ongelmia/vinkkejä? Mistä insuliiniresistenssi johtuu ja voisiko tuo lantusmääräni johtua siitä?"
Sinä saatat kuitata perusinskalla osan ravinnostasi, eli kun vähentäisit Lantusta, niin vastaavasti nostat pika-inskaa. Tällöin saisit pistää per hiilarigramma enemmän inskaa, jolloin suhde korjaantuisi. Olen kuullut aika monella olevan tätä ongelmaa, eli suhde mennyt vinkkuralleen.
- MuukkonenFFF
No niin..heitetään tännekin nyt sitten lisää ihmisten erilaisuuksia
Itselläni menee 74 yksikköä (24 aamu/50 ilta ) Levemiriä, sekä sitten syömisen määrästä ja päivästä riippuen 1- 2 yksikköä /10 hiilarigrammaa kohden, eli keskimäärin Humalogia menee 40 - 60 yksikköä päivässä.
Kauhistelit, että joku voi pistää 10-11 yksikköä aterialle..minulla yleensä minimi ateriainsuliini on 15 yksikköä, toisinaan jopa 20 - 25.
Ja kaikki kuluu, mitä tulee syötyä.
Viimeisin pitkän sokerin keskiarvo oli 7,4
Olen iso karju 106kg / 179cm joka tekee rankkaa ruumiillista työtä. Päälle vielä salitreenit sekä moottoriurheilut viikonloppuisin. En ole lihava vaan roteva.
Olen sairastanut diabetesta pian 21 vuotta. Olen itse 30 vuotias.
Harmittaa kun en aikanaan päässyt armeijaan.
Eli...mitä kummastelemista on eri ihmisten insuliiniannoksissa???- Diabeetikko-99
Heippa. Mä olen käyttänyt molempia pitkävaikutteisia eli Lantusta ja Levimiriä. Mulla oli ekana Lantus mutta kun huomattiin että se ei ole mulle sopiva vaikka joka kuukausi lisättiin yksi yksikkö. Eli mun viimeisin Lantus määrä oli 18 yksikköä. Nyt käytän Levimiriä joka on huomattavasti vaikuttanut minuun. Kun silloin kun mulla oli viellä Lantus mulla oli koko ajan sokerit 12-35 välillä. Nyt pistän aamuisin 12 yksikköä Levimiriä ja iltaisin 9 yksikköä. Lyhytvaikutteista mulla menee päivässä n.20/25 yksikköä.
- nyt onnellinen
hei..pitää minunkin kommendoida tähän ihmisen yksilöllisyyteen..:))mulla menee D IFORMIN 500MG 2KPL aamulla ja 2KPL ILLALLA..JA 64 YKSIKKÖÄ..LANTUSTA..
painan 86-88kg välillä ..paino heittää..
diformin tekee joskus niin huonon olon että tuntuu et oksennus tulee..sydän alassa huono olo..toisinaan ei mitään..
olen nämä nyt hyväksi havainnut,sokerit aamulla 4.7-5.5 välillä..eikä syötyä heitä enää 10...pysyy aisoissa..
sairastan kakkos tyypin diabetestä..- pitkälinjalainen
No sinähän sairastat ihan eri sairauttakin, kuin mitä aloituksessa kyseltiin. Ei siis voi verrata ollenkaan 2-tyypin diabeetikkoa 1-tyypin diabeetikon kanssa.
Itse olen 1-tyypin diabeetikko. Lantusta käyttäessäni sitä meni 8ky vuorokaudessa ja pikainsuliinia sitten syötyjen hiilihydraattien mukaan, noin 1ky/10gHH.
Nykyisin olen insuliinipumpun tyytyväinen käyttäjä ja vuorokaudessa menee basaalia (siis perusinsuliinia) noin 6ky/vrk. Ateriat edelleen syötyjen hiilihydraattien mukaan, mutta määrä on sikäli pienentynyt, että nykyisin menee noin 0,8ky/10gHH.
Minulla ateriat vaihtelevat kovasti sisällöltään eli kerta-määrä aterialla vaihtelee noin 3-8ky, siis ateriaa kohti.
Ai niin, olen 160cm ja 49kg, Hba1c-arvo viimeksi 5,6%. Ja diabetesta takana kohta puoli vuosisataa.
Se määrä, jolla kukin saavuttaa hyvän tasapainon, on se oikea. Ei siinä määriä kannata vertailla muiden kanssa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi912660On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole522618Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.722576Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä792478Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl461985Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu701971Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1401843Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve291402Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko311384Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?181266