Jännityspäänsärkyäkö?

Tensioko

Mulla on usein aamulla/yöllä alkavaa särkyä ohimolla joka on ensin toisella puolella ja yleensä seuraavana päivänä toisella ja yleensä kestää maksimissaan 3 päivää, mutta nyt on kestänyt jo melkein viikon. Särkyä ei ole koko ajan, mutta ei kyllä ole sellaista tylppää miten jännityspäänsärkyä yleensä kuvaillaan, vaan jyskyttävää. Makuuasennossa tuntuu yleensä pahiten. Liikkuminen yleensä helpottaa, siis varsinkin sillä hetkellä kun liikuu mutta kun pysähtyy niin alkaa jyskyttää. Migreeniä en usko olevan kun tuo liikunta tuntuu helpottavan useimmiten. Tavalliset särkylääkkeet ei tunnu auttavan, on kokeiltu Panadolia ja Buranaa. Aika usein myös vähän sellaista kuvottavaa oloa mut ei kuitenkaan varsinaisesti pahaa oloa. Sitten kun särky jossain vaiheessa alkaa helpottamaan niin saattaa tulla ensin hiki ja sitten palelee ja usein myös posket punottaa päänsäryn aikana. Joskus joku multa kysyikin et onko mulla kuumetta kun posket niin punottaa ja näytän sairaalta, totesin et ei ole kun kova päänsärky. Särky ei kuitenkaan yleensä haittaa normaali menoa, työt pystyn hoitamaan, mutta tosi häiritseväähän tuo kuitenkin on kun useita päiviä kestää eikä lääkeet auta.

8

568

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkärille siitä

Kyllä tuo hyvin tyypilliseltä migreeniltä vaikuttaa.
      Varaa aika lääkärille (työterveyslääkäri tai terveyskeskuslääkäri). Hän kyselee ummet ja lammet ja voi sen jälkeen antaa täsmälääkkeet tai tarvittaessa ohjata kokeisiin.
      Lääkärille mennessä ei tarvitse olla kipua. Kipeänä ei niihin kysymyksiin monet migreenipotilaat pystyisi edes vastaamaan.

• Tensioko

Olen käsittänyt, että migreenissä ei pysty liikkumaan. Siis lenkkeilemään esimerkiksi. Ja itse pystyn kyllä vaikka kävelemään reippaasti tunnin eikä siinä kävellessä tunnu oikeastaan mitään särkyä. Eikä mulla varsinaisesti siis sitä pahaa oloa ole, jotenkin vaan ruokahalu menee välillä. Nyt tuo paholainen on onneksi tänään pysynyt pois, toivottavasti ei taas huomenna ilmottele itsestään. Mulla on kyllä hartiat TOSI jumissa aina, mut tuleeko migreeniä sit semmoisesta. Ja itse olen kyllä ajatellut tuon säryn johtuvan suurimmalta osin siitä kun narskuttelen yöllä hampaita.

• yubu
        Tensioko kirjoitti:

Olen käsittänyt, että migreenissä ei pysty liikkumaan. Siis lenkkeilemään esimerkiksi. Ja itse pystyn kyllä vaikka kävelemään reippaasti tunnin eikä siinä kävellessä tunnu oikeastaan mitään särkyä. Eikä mulla varsinaisesti siis sitä pahaa oloa ole, jotenkin vaan ruokahalu menee välillä. Nyt tuo paholainen on onneksi tänään pysynyt pois, toivottavasti ei taas huomenna ilmottele itsestään. Mulla on kyllä hartiat TOSI jumissa aina, mut tuleeko migreeniä sit semmoisesta. Ja itse olen kyllä ajatellut tuon säryn johtuvan suurimmalta osin siitä kun narskuttelen yöllä hampaita.

Kuvailit aika hyvin minun oireeni.
        Toisinaan hartiat ovat jumissa ja sitten särky alkaa. Toisinaan taas särky alkaa ensin ja sitten hartiat menevät jumiin.
        Ikäänkuin noidankehä.

Minulla tosin jyskytys vain pahenee jos liikun. Ruokahalu ei kyllä katoa, vaan tuntuu että samalla iskee makeanhimo, joten jos kotona on jotakin makeaa niin puputan sitä helposti ja sitten menen migreenilääke särkylääke -yhdistelmän avittamana lepäämään. Joskus minulla on sellaista pahoinvointia ja vilunväreitä myöskin.

Narskuttelen myös hampaita ja minulla on kiskot, mutta migreeniä ne eivät ole vähentäneet lainkaan.

Mitään yksittäistä laukaisevaa tekijää en ole keksinyt. Usein kipu on päällä tai alkamaisillaan kun herään aamulla. Pitkään nukkuminen kasvattaa todennäköisyyttä selvästi.

Samoin näyttöpäätetyöskentely laittaa helposti kierteen käyntiin vaikka yrittäisi miten noudattaa kaikkia fysioterapeutin ergonomia-ohjeita.

Nyt kun olen pitänyt migreeniyhdistyksen päänsärkypäiväkirjaa niin olen huomannut että oikeastaan säryttömiä päiviä ei montaa kuukauteen mahdu.
        Seuraava fysiatrin vastaanotto on onneksi jo 3 viikon päästä, mutta vähän skeptinen olen sen suhteen että johtaako se taaskaan mihinkään.
        Tuntuu ettei (julkisella) terveydenhoitopuolella oikein oteta näitä oireita tosissaan.

• kokemuksistani
        yubu kirjoitti:

Kuvailit aika hyvin minun oireeni.
        Toisinaan hartiat ovat jumissa ja sitten särky alkaa. Toisinaan taas särky alkaa ensin ja sitten hartiat menevät jumiin.
        Ikäänkuin noidankehä.

Minulla tosin jyskytys vain pahenee jos liikun. Ruokahalu ei kyllä katoa, vaan tuntuu että samalla iskee makeanhimo, joten jos kotona on jotakin makeaa niin puputan sitä helposti ja sitten menen migreenilääke särkylääke -yhdistelmän avittamana lepäämään. Joskus minulla on sellaista pahoinvointia ja vilunväreitä myöskin.

Narskuttelen myös hampaita ja minulla on kiskot, mutta migreeniä ne eivät ole vähentäneet lainkaan.

Mitään yksittäistä laukaisevaa tekijää en ole keksinyt. Usein kipu on päällä tai alkamaisillaan kun herään aamulla. Pitkään nukkuminen kasvattaa todennäköisyyttä selvästi.

Samoin näyttöpäätetyöskentely laittaa helposti kierteen käyntiin vaikka yrittäisi miten noudattaa kaikkia fysioterapeutin ergonomia-ohjeita.

Nyt kun olen pitänyt migreeniyhdistyksen päänsärkypäiväkirjaa niin olen huomannut että oikeastaan säryttömiä päiviä ei montaa kuukauteen mahdu.
        Seuraava fysiatrin vastaanotto on onneksi jo 3 viikon päästä, mutta vähän skeptinen olen sen suhteen että johtaako se taaskaan mihinkään.
        Tuntuu ettei (julkisella) terveydenhoitopuolella oikein oteta näitä oireita tosissaan.

Sinä puolestaan kuvailit kirjaimellisesti minun kokemukset ja havainnot. Julkinen sektori ei todellakaan ota tosissaan kokemuksiamme.

• ravitsemustieteilijä

Hei,

Lisäaineet saattavat aiheuttaa päänsärkyä. Kannattaa pyrkiä syömään mahdollisimman puhdasta ruokaa.

http://pieniajuttujaelamasta.blogspot.com/

Tämän blogin kirjoittajalla oli päänsärkyongelmia jotka paranivat huomattavasti hänen siirryttyään syömään terveellisemmin. Tsemppiä!

• minä.

ihmiset ja varatkaa aika päänsärkyihin erikoistuneen neurologin vastaanotolle!
      Ihan turha mennä muille lääkäreille, ne kun ei tiedä asiasta kuitenkaan "mitään"!
      Itselläni on kokemusta että tietotaitoja löytyy vaan kys. neurologilta.
      Minä sain kroonisen migreenin kun alunperin asiaa osaamattomat eivät
      tunnistaneet vaivaani migreeniksi vaan tensio päänsäryksi nimittivät.
      Eli neurologin vastaanotolle mars mars!

• 1 päänsärkyinen

Migreenikohtauksia on eri ihmisillä ja eri voimakkuuksilla. Itse pystyn liikkumaan, kävelemään ja pyöräilemään migreenikohtauksessa, vaikka mielelläni en sitä teekään. Aina ei vain ole mahdollista maata hiljaa pimeässä huoneessa. Minulla kuvotus on yleisempää kuin varsinainen pahoinvointi - oksentamiseen asti ei mene kuin kerran pari vuodessa, varsinkaan enää kun on kunnon lääkkeet käytössä.

Niskat ovat minullakin myös yleensä aina jumissa migreenin aikaan. Migreenini on stressille herkkä, joten niskajumi voi olla sen oire yhtä lailla kuin migreeninkin. Meni vain pitkään tajuta tilanne migreeniksi, kun jännityspäänsärystä puhutaan niin paljon. Ehkä pahin kämmini on ollut hoitaa migreeniä jännityspäänsärkynä salmiakkikossulla! :) Ei muuten ainakaan vähennä migreeniä...

Uusimmat tutkimuksethan kuitenkin kertovat, että migreeni on rankasti alidiagnosoitu vaiva, jota potevat monet tietämättään. Eli lääkäriin kannattaa mennä!

• ei yleensä elämäsmenoa haittaa, vaikka kiusallista onkin, 'äkillinen auringonpaiste, Särky ei kuitenkaan yleensä suojaamaton pää, saattaa olla migreenin laukaiseva tekijä, (suojaa pää), pystyt parhaiten ehkäisemään kiusallisen kivun ja jyskytyksen, aina, kun ei lääkkeet tehoa, lämminkin auttaa, hiljaisuutta on tultu kokeiltua, laput silmille, niin ei ainakaan valo ärsytä,

Ei läheskään aina päänsärkyyn liity mitään kuumetta, olo ts. kuumottaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      121
      7920
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      151
      6648
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      183
      4765
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      244
      3239
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      101
      2744
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      107
      2256
    7. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      12
      1906
    8. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      150
      1895
    9. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      29
      1710
    10. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      197
      1614
    Aihe