Yamaha Viking ongelmia

Palof

Moi

Meijän juuri ostettu Viking ei oikein vedä, johtuneeko variaattorihihnasta ?
Malli on Viking 83R vuosimalli -88.
Se hihna on tosi löysällä. Miten se kiristetään, vai kiristetäänkö ollenkaan ?
Entäs miten moottori sen kiristää ? Tartteeko jotain rasvata siellä tms ? Hihna muuten näyttää ihan uudelta.

Toinen kyssäri vaihteista jotka pelaa, mutta monesti joutuu räplää niitä (ei mee vaihde päälle).
Tartteeko jotain vaijeria kiristää tai säätää ? Entäs vaihdelaatikko, kun avaa sen muovitulpan niin pitääkö olla niin paljon öljyä että öljyn pinta näkyy ?

Kiitokset etukäteen vastauksista ja vinkistä !

29

14620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yamahakuski

      Kaikella todennäköisyydellä variaattorin hihna kulunut. Parkissa sen pitääkin olla löysällä. Kiristyy sitten kun moottorin kierrokset lisääntyy.

      • VK540

        Vaihteistosta ei kuulu öljyn näkyä yläkorkista.Lateraalisivulla laatikon alaosassa kyljessä on pieni ruuvi, joka avataan ja jos öljyä valuu, sitä on riittävästi, pikkasen samantyyppinen tarkistussysteemi kuin perämoottorin vaihteistokotelossa.Vikingin vaihdelaatikko uutenakin vaatii rauhallista käyttöä, jos ei kytkeydy, on tod näk. säätö- ja/tai siirtovivuston kuluneisuusongelma, vaihteisto sinänsä on luotettava ja pitkäikäinen.Jos kone käy lämpimänä hyvin ( kylmänä vielä hiukan karheakäyntinen uutenakin) ja kierroksia lisätessä ei variaattori nappaa pehmeästi kiinni ja ala vetää - vika varmasti variaattorissa, hihna !! Jos variaattori jA hihna kunnossa veto on vahva yamahassa.


      • palof
        VK540 kirjoitti:

        Vaihteistosta ei kuulu öljyn näkyä yläkorkista.Lateraalisivulla laatikon alaosassa kyljessä on pieni ruuvi, joka avataan ja jos öljyä valuu, sitä on riittävästi, pikkasen samantyyppinen tarkistussysteemi kuin perämoottorin vaihteistokotelossa.Vikingin vaihdelaatikko uutenakin vaatii rauhallista käyttöä, jos ei kytkeydy, on tod näk. säätö- ja/tai siirtovivuston kuluneisuusongelma, vaihteisto sinänsä on luotettava ja pitkäikäinen.Jos kone käy lämpimänä hyvin ( kylmänä vielä hiukan karheakäyntinen uutenakin) ja kierroksia lisätessä ei variaattori nappaa pehmeästi kiinni ja ala vetää - vika varmasti variaattorissa, hihna !! Jos variaattori jA hihna kunnossa veto on vahva yamahassa.

        Hihna näyttää aivan uudelta, joka puolelta. Tarkistan vielä että se on oikeanmittainen.

        Mutta miten se kiristys toimii kun lähdetään liikenteeseen. Ensinnäkin kumpi kiristää, taaempi pyörä joka on kiinni vetoakselissa vai etummainen pyörä ? Aattelin lähinnä josko osat eivät liiku kunnolla. Rasvataanko näitä liikkuvia osia mistään ?


      • kaiken rassaaja
        palof kirjoitti:

        Hihna näyttää aivan uudelta, joka puolelta. Tarkistan vielä että se on oikeanmittainen.

        Mutta miten se kiristys toimii kun lähdetään liikenteeseen. Ensinnäkin kumpi kiristää, taaempi pyörä joka on kiinni vetoakselissa vai etummainen pyörä ? Aattelin lähinnä josko osat eivät liiku kunnolla. Rasvataanko näitä liikkuvia osia mistään ?

        Kytkin puristaa remmiä ja lähtee liikkeelle, pane käyntiin ja kato silmällä.

        Aläkä rasvaa sieltä päin oikeen mitään, ota kytkin ja variaattori pöydälle, pura, pane muistiin kaikki osat mistä otit että osaat laittaa just samaan paikkaan takaisin, puhdista, puhdista ja puhdista, ohuesti voit ruiskutella teflonia ta silikonia, rasvasta nämä ei tykkää, se vasta kerää likaa, sitten se ei kyllä toimi, ja osat kuluu kun ne siellä paskan kanssa hieraantuu.

        Variaattorin sisällä olevalle jouselle on monta asentoa, pane merkille miten se oli, reikä a,b,c 1,2,3 jne
        Ota valokuvia pirusti niin ompahan mistä tarkistaa asia sitten kun sormi menee suuhun.

        Jos se kytkin on kovinkin kulunut, siis sisuskalut helisee, ei kannate korjata, osta Lehtimäeltä uusi ICB, niin loppu murheet.


      • jh
        kaiken rassaaja kirjoitti:

        Kytkin puristaa remmiä ja lähtee liikkeelle, pane käyntiin ja kato silmällä.

        Aläkä rasvaa sieltä päin oikeen mitään, ota kytkin ja variaattori pöydälle, pura, pane muistiin kaikki osat mistä otit että osaat laittaa just samaan paikkaan takaisin, puhdista, puhdista ja puhdista, ohuesti voit ruiskutella teflonia ta silikonia, rasvasta nämä ei tykkää, se vasta kerää likaa, sitten se ei kyllä toimi, ja osat kuluu kun ne siellä paskan kanssa hieraantuu.

        Variaattorin sisällä olevalle jouselle on monta asentoa, pane merkille miten se oli, reikä a,b,c 1,2,3 jne
        Ota valokuvia pirusti niin ompahan mistä tarkistaa asia sitten kun sormi menee suuhun.

        Jos se kytkin on kovinkin kulunut, siis sisuskalut helisee, ei kannate korjata, osta Lehtimäeltä uusi ICB, niin loppu murheet.

        Samanlainen viikinki ei suostu yhtestyöhön. Toimi kuin unelma, löin metässä käyntiin ajoin pihaan sammutin. Enää ei suostu käymään käy n.10 sek. ihan hyvin ja sit sammuu. Ei mitään kolareita tai muita vaurioita ja aina lähteny käyntii ku palmun alta. Mikähän tossa vois olla? On nyt lämpimässä sulamassa, mut mitä tekee kelkalla joka ei käynnisty pakkasella.


      • jh
        jh kirjoitti:

        Samanlainen viikinki ei suostu yhtestyöhön. Toimi kuin unelma, löin metässä käyntiin ajoin pihaan sammutin. Enää ei suostu käymään käy n.10 sek. ihan hyvin ja sit sammuu. Ei mitään kolareita tai muita vaurioita ja aina lähteny käyntii ku palmun alta. Mikähän tossa vois olla? On nyt lämpimässä sulamassa, mut mitä tekee kelkalla joka ei käynnisty pakkasella.

        Vikahan selvisi, seoksen älyttömän rikkaalla, josta johtuen kasteli tulpat. Ilmeisesti seosruuvi pääsee rytkeessä kääntymään. Uudet tulpat ja seokset laihemmalle ja pelaa taas ku junan vessa.


      • Takanatulija
        jh kirjoitti:

        Vikahan selvisi, seoksen älyttömän rikkaalla, josta johtuen kasteli tulpat. Ilmeisesti seosruuvi pääsee rytkeessä kääntymään. Uudet tulpat ja seokset laihemmalle ja pelaa taas ku junan vessa.

        Mistä seosruuvi löytyy ja miten sitä äkkinäinen uskaltaa alkaa säätämään. Jos laitan uudet tulpat niin voiko ne käynnityskokeiluja tehdessä jotenkin "mennä rikki" ja jos voi niin mistä sen taas tietää..


      • ..hukassa.
        Takanatulija kirjoitti:

        Mistä seosruuvi löytyy ja miten sitä äkkinäinen uskaltaa alkaa säätämään. Jos laitan uudet tulpat niin voiko ne käynnityskokeiluja tehdessä jotenkin "mennä rikki" ja jos voi niin mistä sen taas tietää..

        Viikinki hyytyi kuten nimim. "jh" llakin että sammui eikä lähde käyntiin. Tarkistin seosruuvin asennon ja se ok. Huolsin tulpat ja kokeilin kipinät, molemmissa tuli kipinää hetken, mutta sitten yhtäkkiä ihan pimeää!! Mistä alkaa etsiä vikaa Tulpat siis jo uudet. Jos vaihtaa tulpan johdot niin pitääkö vaihtaa myös johtojen juuressa oleva mötikkä Kipinää tuli, välillä pimeää ja taas hetken kipinää jne.


    • Viikinkimies

      Kuinkahan kovaa -99 mallin Viking 540 III pitäis päästä? Järven jäällä kulkee n. 70km/h ja lumella sitte jotain 40km/h.. Onko tuossa maksimit mitä tuolla pääsee vai onkohan jotain vialla?

      • mth52

        kyllä sillä pitäs jäällä(jos ei ole kauheasti pehmeätä lunta)päästä liki sataa,ja maalla liki samaa jos vain perse kestää.tarkista että sulla on varmasti nopeampi vaihde päällä,hitaalla ei saa muutenkaan ajaa yli neljääkymppiä.jos variaattorinhihna on kovin kulunut se vaikuttaa huippunopeuteen.
        terv.mth


    • Veto loppu

      Yamaha Viking vm -89, käy kylmänä hyvin, mutta lämmettyään veto loppuu, oisko bensiinin saanissa ongelmia ja miten vikaa voisi korjata?

      • viking vuodesta -92

        tulpat ensiksi vaihtoon ja 98 bensiiniä.


    • yamaha viking2. ei enää kestäny lämpimänä tulilla, ja sit ei ottanu kierroiksia ollenkaa. missähän vika. kun pakosarjan ottaa pois, pitääkö sylinterissä olla niin paljon väljää että mäntä heiluu ns, sylinterin seinämiin? liekkö konerempan tarvis..??

    • Rottelo 1

      Käynnistysongelma
      Startissako vai jossain muualla. Kun virta-avaimesta kääntää kuuluu akun päällä olevasta solenoidista vai napsahdus eika startti llikahda ollenkaan. Onko startin hiilet sökönä vai missä vika. Ja miten startin saa hyvin irti kun sinne rungon puoleiseen pulttiin ei mahdu minkäänlainen hylsy, vai pitääkö sorvata ohuemmaksi.

    • Viking93

      Viking 93 alkoi takkuamaan käynnistyksessä.
      Joulun nollakeleillä käynnisty ja toimi ok. Toissa viikonloppuna 15 pakkasessa käynnistys alko takkuamaan: startti pyöri ja hörahti käyntiin lukuisien yritysten jälkeen siten että pääsi pari metriä eteenpäin ja sammu. Sit loppu akku.
      Tänä viikonlopuna 5 pakkasessa sama juttu. Akku loppuun starttaamalla pari kertaa ja sit lähti käyntiin ja pysy - ajelin vartin ja kaikki näytti lupaavalta.
      No nyt taas aamulla ei tietty lähtenytkään. Naapurin kanssa ihmeteltiin ja koklaintiin mm. tulppia eikä antanu kipinää. Sit roplasin pysäytys nappia ja hithei huomattiin että nostamalla vihreää kantaa alkokin käynnistymään hienosti. Nop sit kupärä hakemaan varastosta ja kone sammuio sillä aikaa. Eikä taas saatu elämää aikaan...

      Lyhyen selkkarin jälkeen pitkä kysymys: Onko vika tuossa päällä/pois kytkimessä?

      Avattiin kaasukahvan ruuvi, jossa tuo kytkin integroituna, mutta avaamalla pari ruuvia pohjasta se näytti yhtenäiseltä klöntiltä - saakohan noita varaosina ja onko vaikea vaihtaa?

    • Tuunattu potkuri

      Jäin kerran taigalle kelkalla. Irrotin nämä tappokatkaisijat kokonaan pois
      ja lähtee käyntiin ja pelaa luotettavasti.

      Kaasuvaijeri on syytä rasvata herkästi toimivaksi.

      • Viking93

        Irrotettu tuo punaisella tutilla vuorattu engine start/off -kytkin liittimestä, mutta sama käytös jatkuu. Täytyy tehdä sama testi toiselle kytkimelle. Lisäksi tarkoitus olisi ottaa puola lämpimään pariksi päiväksi, jos kosteus siellä olisi ongelma.
        Semmonen huomio myös että bensa tuoksuu runsaasti startatessa eli olisikohan kaasarin säädoissä jotain säädettävää? Täytyy selvitellä miten onnistuu. Myös ryypyn toimintaa täytyy selvitellä...
        Sitten oli tietysti käytössä vielä tankissa vanhaa bensaa. Käynnistys ongelman ilmettyä lisäsin pari korkkia jäänestoa ja päälle 8 litraa 98:aa. Olisko pohjalla ollut korkeintaan saman verran sitä vanhaa tavaraa. Pitäisköhän tyhjentää kaikki pois ja pelkkää tuoretta?


    • Ossoo oikeen neuvova

      Puhdista kaasutin. Siellä uimurin alla on pikkusuutin ja sinne kasaa paskova.
      Jos viellä vettä joukossa, ei toimikkaan kunnolla.

      Tää ryyppy on ihmeellinen, Sinun pitää selvittää missä asennossa vipu
      todella kuristaa kaasutinta ja missä asennossa "lutkutat" pensaa ennen
      käynnistystä.

      Minusta tuntuu siltä, että nää koneet ei ihan pikkusella ryypyllä käynnisty,
      siis vanhemmat vuosimallit.

    • viking93

      Eikö ryyppy ole 3 vaiheinen? Kara alhaalla ryyppy pois, keskiasento ryyppy päällä ja kara uloimpana kylmäkäynnistyksen eka asento? Näin mielestäni ainakin lynx 5900:ssa.

      Bensat tyhjätty ja vaihdettu. Sama käytös edelleen.

      Mittailin myös primary, pickup ja source coil resistansseja, mutta täytyy vaihtaa mittari, kun ei näyttäny mitään millekään noista. Kyseessä siis puola josta tulpan johdot lähtee ja kaksi jälkimmäistä sijaitsevat juoksupyörän alla. Kuulema toinen noista jälkimäisistä voisi aiheuttaa kuvattua ongelmaa ja niitä on vaihdettu vanhemmissa Viikingeissä.

      Tuohon kaasarin putsiin täytyy alkaa tutustua.

    • ja nykimään narusta

      Tuo ryyppy on just tarkistettava, jos vertaat lynxii. Mun jammussa on semmonen lutkutuspumppu ensin ja sitten vipu kuristusasentoon.

    • viking93

      Resistanssit mitattu ja sain speksien mukaiset arvot, joten puolat pitäisi olla kunnossa. Myös kaasarin alapuolen uimurikuppi avattu ja uimuri tuntui toimivan sormella painaessa. Kupin kiinnityspultissa oleva suutin näytti puhtaalta. Laitoin paikoilleen, edelleen sama käytös.

      Tulppia, kun en ole vaihtanut täytyy se vielä tehdä

    • viking93

      No niin. Tulpat on vaihdettu ja heti ekalla tietysti käyntiin - viikinki kehrää taas kuin kissa.

      Mitä tästä opimme yleisellä tasolla? No vaikka, että aloita helpoimmasta, korvaa halvat osat eka, etene vianhaussa loogisessa järjestyksessä, joku tietäväinen voisi sanoa 'aloita olennaisesta'... Toisaalta, tulihan opittua muutamasta asiasta taas lisää ja lisättyä ymmärrystä.

      Mitä käytännössä opimme? Älä testaa ajonhallintalaitteita ainakaan live-tilanteissa eli älä käytä engine on/off-kytkintä tai mies laidan yli -kytkintä ajossa (siis testimielessä). Nämä toimenpiteet tuli tehtyä vikalla eheällä ajokerralla ennen ongelmaa. Lähti silloin kuitenkin käyntiin vaikka poksutteli rajusti bentsaa putkessa samalla. Ilmeisesti tulppa/tulpat saivat tilanteessa oikkarin tapaista ja vioittuivat ainakin osittain. Nehän anto kuitenkin kipinää ja oli hyvin tuoreen näkösetkin, mutta ilmeisesti kierrosten noustessa sitten sammuivat. Ainakin näin kuvittelen tässä nyt käyneen ja sain asiantuntijalta myös tukea tapahtuneelle. BR8ES:iä suositeltiin BR9ES:ien tilalle ja semmoset nyt laitoin.

    • Viking käy ja kukkuu hyvin kun ryyppy on puoliasennossa, mutta normaaliasennossa käynti on kunnossa vain isoilla kierroksilla. Esim. kovilla kierroksilla ajon jälkeen kun höllää kaasun kone sammuu heti ja lähtiessä pitää hörrätä kaasua jotta pääsisi liikenteeseen ja silloinkin sammuu useasti. Kaasutin avattu ja puhdistettu.

      Osaako kukaan neuvoa missä vika?

      • viking93

        Onko tulpat vaihettu koska? :}


    • yvk

      Laitetaan nyt tähän vanhan viikinki-ketjun jatkoksi kysymys että miten tiukalle vm.90 viikingin vetoketju kiritään?? Kiitos asiallisista vastauksista!

      • Mopedi magister

        Ensin yvk.lle. Se ketju ei ole viulunkieli, joten opettele laittamaan ihan
        silmämääräisesti, Mieti, ei liian tiukalle, eikä se hirveesti saa vispatakkaan.

        Tullu käytyä palstalla, joten hiukan kaasuttimesta. Siellä uimurikammiossa
        oleva pieni messinkinen ruuvi (suutin) on reijällinen ja se reikä pitää rassata
        auki. Kelkka seisoo kesän ja bensiini hapattaa likaa kaasuttimeen kokoajan.

        Tuo tulppajuttu on sama oikeestaan ruohonleikkureissa ja mopottimissa.
        Kun se tulppa on vanha, pääsee öljyä posliinin ja raudan väliin, jolloin tulppa
        lyö läpi.

        Vapisevat ukot vei nuoruusvuosinaan kynttilän uunille ja kun se kuivui muutaman
        päivän, vehkeet pelasi jälleen seuraavaan kiroamissessioon?


    • yamaha viking II

      oisko teillä kellää varaosia moottoriin viking II: seen?

      • jam2

        www.kekenkelkka.fi löytyy osia 540 koneeseen.


    • Manokka

      Vikingissä veto päällä myös tyhjäkäynnillä! Vika varmaan variaattoripuolella?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe