Mietityttää kannattaako vaihtoon lähteminen ulkomaille todella sitä työn saantia paremmin? Opiskelen liiketaloutta ja aion suuntautua taloushallinnon puolelle. Valmistumisen jälkeen tavoitteena olisi kouluttautua ekonomiksi. Mietin onko tästä vaihtohommelista todella sellaista hyötyä mitä annetaan ymmärtää. Katsovatko työnanatajat NIIIIN hyvällä sitä, että on opiskellut lukukauden ulkomailla? Ja tämänhän pitäisi auttaa erottumaan työnhaussa yms..
Kertokaa :)
Kannattaako vaihto-opiskelu todella?
1
623
Vastaukset
- Ulkom.opisk.-
Ei voi tietää etukäteen, että kannattaako se juuri sinun kohdallasi vai ei. Usein sanotaan, että vaihto-opiskelu kannattaa ja itsekin olen sitä mieltä, koska mulla on pari vaihtoa takana. Usein se kannattaa kuitenkin eri syistä, kuin etukäteen ajatellaan, eli siksi, että kasvat ihmisenä ja saat uusia näkökulmia eri asioihin ja opit ongelmanratkaisukykyä, eikä välttämättä juuri siksi, että se parantaisi suoraan työnsaantimahdollisuuksia. Tosin ulkomailla asuminen voi ja usein kasvattaakin itsevarmuutta, josta on aina hyötyä elämän eri tilanteissa. Vaihto voi parantaa siis parantaa työnsaantimahdollisuuksia mutta toisaalta aika monella alkaa nykyään olla työharjoittelua ja vaihtoja ansioluettelossa, joten ne eivät enää välttämättä auta erottumaan muista hakijoista.
Jos alasi on kansainvälinen, niin silloin vaihdosta on toki erityisesti hyötyä, sillä saat kontaktia ulkomaalaisiin ja opit eri kulttuureista, edellyttäen tietenkin, että tutustut ihmisiin vaihdossa ja käytät muutenkin vaihtoajan hyödyksesi. Kuten tästä käy ilmi, käytän paljon sanoja 'usein', 'välttämättä', 'ehkä', 'voi', joten huomaat varmasti, kuinka vaikeaa on arvioida toisen puolesta, että kannattaako vaihto vai ei. Se on sinun itse päätettävä. Ohjenuorana on se, että todella harva katuu vaihtoonlähtöä, ts. en ole koskaan kuullut kenestäkään, jota harmittaisi se, että tuli lähdettyä :) Varmasti heitäkin on.
Loppujen lopuksi haluan kuitenkin sanoa mielipiteeni puolesta ja vastaan, joten sanoisin, että kannattaa kuitenkin lähteä, jos vaihto kiinnostaa, sillä lähtemättä jättämisellä et saa koskaan tietää, että kannattiko vaiko ei. Sieltä pääsee aina pois ja lyhyestäkin ajasta jää aina jotain käteen, jos ei muuta, niin elämänkokemusta. Sitä paitsi usein käy niin, että mitä vanhemmaksi tulee ja mitä pitemmälle etenee esim. työelämässä, sitä vähemmän on mahdollisuuksia lähteä koittamaan siipiään ulkomailla (siis muilla tavoin kuin patikoimalla Thaimaassa, joka sinänsä on hieno kokemus sekin, mutta ei ole samanlainen kokemus, kuin opiskelu tai työskentely ulkomailla), joten suosittelen siis vaihtoa oman kahden vaihtokokemuksen perusteella. Itse tuskin olisin töissä siellä missä nyt olen ilman näitä vaihtoja, sillä vaihtoaikoina kasvatettu itsevarmuus varmasti auttoi työhaastatteluissa ym.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi832716On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole582634Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.702594Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä962547Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu882065Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl502012Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1411866Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk511500Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve331459Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?161456