Vaihto-opiskelu, mutta missä? (Amk)

Maicy's

Olen tässä nyt miettinyt tuota vaihtoon lähtöä, 3-6kk olisi mahdollista olla. Ongelmaksi tulee nyt tällä hetkellä että en todellakaan tiedä minne lähtisin? Millä perusteilla te itse valitsitte vaihtopaikkanne?

Minulla on kolme vaihtoehtoa tällä hetkellä;

Kiina
- Täysin erilainen kulttuuri kuin Suomessa, eksoottinen maa ja aina halunnut siellä käydä. Kieltä en ole opiskellut yhtään, eli englannilla pärjättävä ja alkeet opiskeltava sitten kiinankielestä.
Espanja
- Espanjasta opiskeltu alkeet ja olisi mukava opiskella sitä enemmän, lisäksi lämpö houkuttelee.
Iso-Britannia
- Englanti sujuu erittäin hyvin, mutta oman alan sanasto ei vielä niin täysin hallussa. Tämän perusteella haluaisin tuonne. Lisäksi siellä myös aina halunnut käydä.

Millä perusteella sitä nyt sitten voisi valita.. ?

3

469

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anxx

Kiina. Siellä saat aivan varmasti eniten vaihtarivuodesta irti. :) Ei kannata pelätä sitä, ettei osaa kieltä yhtään tai edes tiedä paljon kulttuurista. Siellä oppii, siellä kokee. Takaan, että mihin tahansa sitä lähteekin, niin sitä paikkaa tulee rakastamaan lopun ikänsä. Vuoteen (tai puoleen) kuuluvat sekä ylä- että alamäet, eikä todellakaan pisä säikähtää sitä, ettei kaikki aina mene niin kuin toivoi. Aika kultaa sitten muistot. ;) Englantia oppii nykypäivänä vähän missä tahansa ja Espanjakin on vielä Euroopassa. Kuinka monta kertaa elämässä olis mahdollisuus lähteä Kiinaan? Kuinka moni suomalainen edes osaa puhua kiinaa? Kiinasta saa noista mun mielestä ehdottomasti eniten irti.

Suosittelen kyllä ehdottomasti lähtemään koko vuodeksi. Itse harkitsin aluksi puolta vuotta, mutta olen iloinen, että uskalsin lähteä koko vuodeksi. Vasta sen ensimmäisen puolen vuoden jälkeen alkoi se paras osuus. Ensimmäiset 3-4 kuukautta meni siinä, ettei kunnolla tajunnut mistään mitään. Siinä ensimmäisen puolen vuoden loppupuolella alkoi sitten kaikki ärsyttää, väsytti koko ajan ja monilla iski koti-ikävä. Mutta sen ei kannata antaa missään nimessä lannistaa! Kun siitä pääsi yli huomasin osaavani kieltä jo aika hyvin, sain enemmän kavereita ja kaikki vaan alkoi luistaa ja oli kivaa. Viimeiset kolme kuukautta olivat koko vuoden parhaat. Eli harkitse vielä toki, puol vuotta päälle kuulostaa ehkä tosi pitkältä ajalta, mutta sitä se ei ole. Jos lähtee kotiin tuon känkkäränkkäkauden aikana ei varmasti jää yhtä ihanaa muistoakaan. Se toiset puoli vutta on hurjan paljo lisää kokemuksissa ja kielitaidossa!

• Maicy's

Tuo on kyllä totta että monestiko sitä sinne Kiinaan pääsisi lähtemään, sen takia se nyt mielessä onkin pyörinyt että jos sitä sinne sitten kuitenkin lähtisi. Mutta sitten taas tulee vastaan noi muut vaihtoehdot ja mieli muuttuu. : ) (Sinne tosin koulun kautta jos menee, on se aika vain sen 3kk)

Olen ollut parikin kertaa eri maissa useamman kuukauden, kylläkin työn merkeissä, joten tiedän miltä tuntuu asustella kaukana kotoa. Paikalliset kaverit tulee todella tärkeiksi siinä vaihteessa kun koti-ikävä iskee. :)

Taitaapi se puoli vuotta kuitenkin olla minulla se maksimi, koska jos nyt syksyllä pääsen lähtemään (hope so!), niin keväälle on jo niin paljon muita suunnitelmia, että harmittaa vietävästi jos ne menee pilalle. On se niin vaikiaa nyt miettiä minne mennä.

• juhnukka
        Maicy's kirjoitti:

Tuo on kyllä totta että monestiko sitä sinne Kiinaan pääsisi lähtemään, sen takia se nyt mielessä onkin pyörinyt että jos sitä sinne sitten kuitenkin lähtisi. Mutta sitten taas tulee vastaan noi muut vaihtoehdot ja mieli muuttuu. : ) (Sinne tosin koulun kautta jos menee, on se aika vain sen 3kk)

Olen ollut parikin kertaa eri maissa useamman kuukauden, kylläkin työn merkeissä, joten tiedän miltä tuntuu asustella kaukana kotoa. Paikalliset kaverit tulee todella tärkeiksi siinä vaihteessa kun koti-ikävä iskee. :)

Taitaapi se puoli vuotta kuitenkin olla minulla se maksimi, koska jos nyt syksyllä pääsen lähtemään (hope so!), niin keväälle on jo niin paljon muita suunnitelmia, että harmittaa vietävästi jos ne menee pilalle. On se niin vaikiaa nyt miettiä minne mennä.

Olin ite kiinassa vaihdossa ja meni tosi huonosti koko aika. kiinalaiset ei puhunu meille eurooppalaisille eikä ollu yhteistyöhaluisia. lisäksi siellä oli kauhee kilpailu koko ajan kuka pärjää parhaiten eikä vapaa-ajasta oikein ollu tietoakaan. harkitse vielä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      47
      2974
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      92
      2808
    3. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      61
      2666
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      71
      2611
    5. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      95
      2590
    6. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      106
      2163
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      52
      2039
    8. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      142
      1890
    9. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      61
      1832
    10. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      22
      1715
    Aihe