RKP uutisoi?

heikki_tala

Lehdissä levitettiin uutista, että Suomessa ei enää arvosteta monipuolista kielitaitoa. Uutisen mukaan monet uskovat englannin ja kotimaisten kielten (huomaa monikko!) taidon riittävän. Ongelma on jo tuossa sisään kirjoitettuna; koulujen ohjelma sisältää äidinkielen lisäksi kaksi vierasta kieltä, joista toinen lähes kaikkien valitsema englanti ja toinen lailla pakolliseksi säädetty ruotsi. Päättäjät ovat hirttäytyneet ruotsiin historiallisista ja poliittisista syistä.
Kaikissa muissa Pohjoismaissa enemmistön kieli on ainoa virallinen kieli, ja englanti on ensimmäinen vieras kieli kouluissa. Suomessa ainoa pakollinen vieras kieli peruskoulusta yliopistoon on ruotsi. Se on itse asiassa ainoa oppiaine, joka on pakollinen kaikissa opintojen vaiheessa. Näin on, vaikka käytännössä ruotsin tarve Suomessa on jo hyvin vähäinen. Valtion koulutuskomiteoiden pitkäaikainen puheenjohtaja, professori Erkki A. Niskanen sanoikin osuvasti, että valtiovalta on sulkenut suomalaiset nuoret kahden kääpiökielen häkkiin.
Olen ollut yli 30 vuotta YK:n maailman terveysjärjestön WHO:n töissä viidessä maanosassa, joissa kaikissa on erilaiset valtakielet. WHO:n viralliset kielet ovat arabia, englanti, espanja, kiina, ranska ja venäjä. Työkielet ovat kuitenkin englanti ja ranska, joista englanti on aivan ylivoimainen ykkönen. Tämän ovat suomalaiset tajunneet ja lähes kaikki valitsevat englannin, vaikkei se ole pakollinen.
Oikea ratkaisu kielitaidon monipuolistamiseen on poistaa ruotsin kielen pakollisuus. EU suosittelee kaikille eurooppalaisille äidinkielen lisäksi kahta muuta kieltä. Suomessa se tarkoittaa vielä tänään suomea, englantia ja ruotsia. Tässä yhtälössä ruotsi on muutettava valinnaiseksi, kuten suomalaisten ehdoton enemmistö monien tutkimusten mukaan haluaa. Englantiakaan ei pidä panna pakolliseksi, vaan jotkut voivat ottaa ensimmäiseksi pitkäksi vieraaksi kieleksi jonkun muun. Opetusministeriön kieltenopetusta selvittävä työryhmä (KIEPO) esittikin jo kolme vuotta sitten vaihtoehtona, että oppilaat saisivat itse valita ne kaksi vierasta kieltä, jotka kuuluvat opintopolkuun. Se on ainoa kestävä ratkaisu. Käytännössä lähes kaikki edelleenkin ottaisivat englannin, mutta toisen vieraan kielen opinnot hajautuisivat muihin tärkeisiin kieliin, saksaan, venäjään, ranskaan, ruotsiin, mandariinikiinaan, jne. Kielelliset lahjakkaat voivat tietenkin ottaa vaikka kuinka monta muuta kieltä, mutta useimmille taatusti riittää äidinkieli ja kaksi vierasta kieltä.

91

1014

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pois pakkoruotsi!

Suomalaisten tärkeimmät kielet ovat ilman muuta suomi ja englanti. Näiden kielten lisäksi kielivalinnan pitäisi olla valinnaisuuteen pohjaavaa. Pakkoruotsista on ehdottomasti päästävä eroon.

• Isojuntti

Rkp:n kennelin (rautalapio, rautaako?, ankdam, fittifattatädit- ja sedät, juoseppi jne.) räksyttävä vastine?
      Palkkionahan näillä puudeleilla ja villakoirilla on puruluu kiintiöitynä.

• Pois pakkoruotsi!

KIEPO on varmaan piilotettu OPH:n syvimpään kellariin tai Tiitisen kassakaappiin
      eikä siitä saa puhua ääneen..
      Suomalaisethan haluavat opiskella kieliä, mutta meille ei anneta mahdollisuutta siihen-
      jopa EK:n koulutusjohtaja totesi asian Mtv3:n 45 minuuttia -ohjelmassa..
      Elinkeinoelämä on pakkoruotsipoliitikkojen panttivankina..
      Joudumme aikuisina opiskelemaan ne kielet, joita ruotsalaisia kilpailijoitamme
      kannustetaan opiskelemaan koulussa...
      Miksi hallituksemme ajaa RUOTSIN elinkeinoelämän asiaa ?

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/01/1043298

• vm-38

Ei mikään oppi tule ilman työntekoa ja vaivaa. Koulussa tarvittiin kahdeksan vuoden työ muun opiskelun ohella ylioppilaskirjoituksiin valmistauduttaessa. Opiskeluaikana ei Helsingissä ruotsia tarvittu, vain muutaman täydennyskurssin verran yliopistossa. Pelkäsin unohtavani kaiken, ja sen vuoksi olen vuodesta toiseen lueskellut ruotsinkielisiä lehtiä ja kirjoja ja seurannut ruotsinkielisiä uutisia. Työpaikan järjestämillä ruotsin kursseilla kävin tilaisuuden tullen. Vielä nytkin, eläkeläisenä, luen päivittäin n. 10 minuuttia ruotsinkielisiä lehtiä internetistä, vain säilyttääkseni kielitaitoni. Mutta kaikki on turhan takia - en minä olisi ruotsia tarvinnut. Työssä saatoin toki vaatia, että eräät ruotsinkieliset puhisivat minulle omalla kielellään, mutta he eivät sitten osanneetkaan ammattisanastoa ruotsiksi. (Turhaan minä olin senkin opetellut.)

Ruotsin kieli ei ole tullut lahjaksi, eikä taito pysy tallella ilman ponnistelua. Kielitaidon säilyminen vaatii jatkuvaa käyttämistä ja uusien sanojen ja ilmaisujen oppimista. Ruotsin taitoa ei voi säilyttää mielessään ja ottaa esille vain tarvittaessa. Minulla ei ole mitään ruotsia vastaan, osaan sitä verraten hyvin, paremmin kuin maamme poliittinen johto. Kirjoittelen toisinaan ruotsinkielisiä viestejä nettiin - verryttelyä sekin on, mutta kaiken vaivannäön jälkeen riuotsin kielelle saisi olla enemmänkin käyttöä.

• Ank dam

...kielitaitoon.
        Mitään kieltä ei opi koulussa, sieltä saa vain perusteet. Jokainen opiskelee tai opettelee sitten paremmin ne kielet joita haluaa oppia ja tarvitsee.
        Ruotsi ja englanti ovat kuitenkin ne kielet joiden taidon perään työnantajat Suomessa eniten kyselevät. Ruotsin on Suomen toiseksi puhutuin kieli.
        Ruotsia voi oppia ihan kotimaassakin mutta hyvän muun kielen hyvän kielitaidon hankkiminen edellyttää menemistä ulkomaille töihin tai opiskelemaan.
        Ei se kielien oppimattomuus johdu pakkoruotsista tai muusta aivojen tallennuskapasiteetin puutteesta vaan harjoituksen ja käytön puutteesta ja sitä harjoitusta voi kukin aktiivsesti hankkia itse jos vain viitsii.

• totuus esiin
        Ank dam kirjoitti:

...kielitaitoon.
        Mitään kieltä ei opi koulussa, sieltä saa vain perusteet. Jokainen opiskelee tai opettelee sitten paremmin ne kielet joita haluaa oppia ja tarvitsee.
        Ruotsi ja englanti ovat kuitenkin ne kielet joiden taidon perään työnantajat Suomessa eniten kyselevät. Ruotsin on Suomen toiseksi puhutuin kieli.
        Ruotsia voi oppia ihan kotimaassakin mutta hyvän muun kielen hyvän kielitaidon hankkiminen edellyttää menemistä ulkomaille töihin tai opiskelemaan.
        Ei se kielien oppimattomuus johdu pakkoruotsista tai muusta aivojen tallennuskapasiteetin puutteesta vaan harjoituksen ja käytön puutteesta ja sitä harjoitusta voi kukin aktiivsesti hankkia itse jos vain viitsii.

Ruotsin kielen vaatimukset suomalaisilla työpaikoilla ovat 90 prosenttisesti keinotekoisia vaatimuksia. Kaikkihan sen tietää. Turha esittää muuta.

• Pois pakkoruotsi!
        Ank dam kirjoitti:

...kielitaitoon.

"Ruotsi ja englanti ovat kuitenkin ne kielet joiden taidon
        perään työnantajat Suomessa eniten kyselevät"

Miten sitten selität EK:n koulutusjohtajan tulppapuheet ? Onko Koponen epäuskottava ?
        Katso video.. Onko EK:n koulutusjohtaja väärässä ? Puhuuko hän omiaan ?
        "Kaikille pakollinen ruotsi on usein tulppana muiden kielten valinnalle"
        10:14 eteenpäin..

http://www.mtv3nettitv.fi/?progId=30879&itemId=21357

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/01/1043298
        ----------

Eivätpä hallituksen toimet muutenkaan tyydytä EK:ta..
        http://www.ek.fi/www/fi/index.php?we_objectID=10806

"Työurien pidentäminen niiden alkupäässä on tärkeä osa kokonaisratkaisua, jota tarvitsemme työllisyysasteen nostamiseksi ja hyvinvointimme turvaamiseksi,
        korostaa EK:n koulutusjohtaja Markku Koponen."

• ja vi kan
        Ank dam kirjoitti:

...kielitaitoon.

"Ruotsi ja englanti ovat kuitenkin ne kielet joiden taidon perään työnantajat Suomessa eniten kyselevät. "

Ruotsin perään kyselee lähinnä valtion virastot, ja nekin vain siksi, että laki määrää. Itä-Suomessa kysellään kovasti venäjän perään, mutta opetusministeriötä ei pätkääkään kiinnosta ihmisten todelliset tarpeet. Venäjää ei saa opettaa ruotsin tilalla, koska ruotsi on niin mahdottoman tärkeää Itä-Suomessakin (onkohan ministerit koskaan käyneet Itä-Suomessa?).

Mutta, jos oletetaan että väitteesi pitäisi paikkaansa, niin myönnät varmaan, että englannin tarve on kuitenkin suurempi kuin ruotsin. Miksi ihmeessä englanti sitten on valinnainen kieli, mutta ruotsi on pakollinen kieli? Eihän tuossa ole mitään logiikkaa.

• Ank dam
        totuus esiin kirjoitti:

Ruotsin kielen vaatimukset suomalaisilla työpaikoilla ovat 90 prosenttisesti keinotekoisia vaatimuksia. Kaikkihan sen tietää. Turha esittää muuta.

Kumma juttu että "kaikki" tietää mutta työnantajat eivät sitä kuitenkaan tiedä.
        Itsekään en tiennyt, olen tänään töissä puhunut ruotsia yli kymmenen eri ihmisen kanssa, vain yksi heistä oli kolleega.

• ei ruotsalainen
        Ank dam kirjoitti:

Itsekään en tiennyt, olen tänään töissä puhunut ruotsia yli kymmenen eri ihmisen kanssa, vain yksi heistä oli kolleega.

Tiedätkö nimimekki "Ank dam " miten kävi kukaan ei osannut ruotsia mutta mitä siitä.

• huusianna
        Ank dam kirjoitti:

...kielitaitoon.

"Ruotsin on Suomen toiseksi puhutuin kieli. " - Eikä ole. englantia puhutaan varmasti enemmän työelämässä kuin ruotsia.

• nolla-ankka
        Ank dam kirjoitti:

'Itsekään en tiennyt, olen tänään töissä puhunut ruotsia yli kymmenen eri ihmisen kanssa, vain yksi heistä oli kolleega.'
        Perusteletko tuolla pakkoruotsia koko Suomen kansalle?
        Minä en akateemisessa virassa 38 vuoden aikana ole kertaakaan tarvinnut ruotsia kenekään kanssa,
        vaikka luin sitä 8 vuotta.

Lueppa tuolta
        https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/22892

• kuis ny pannaan
        Ank dam kirjoitti:

Olet siis töissä FST:ssä ja kävit YLE:n puolella brassailemassa. Sehän on tunnetusti suru:jen suojatyöpaikka..!! Ja sumutus voi jatkua meidän suomenkielisten verorahoilla. Jos oisit normaalissa töissä et ehkä koskaan puhuisi ruotsia työpaikalla eli se siitä, vai pitäisikö sanoa .se siitä

• nolla-ankka kirjoitti:

'Itsekään en tiennyt, olen tänään töissä puhunut ruotsia yli kymmenen eri ihmisen kanssa, vain yksi heistä oli kolleega.'
        Perusteletko tuolla pakkoruotsia koko Suomen kansalle?
        Minä en akateemisessa virassa 38 vuoden aikana ole kertaakaan tarvinnut ruotsia kenekään kanssa,
        vaikka luin sitä 8 vuotta.

Lueppa tuolta
        https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/22892

Hei nolla-ankka,
        En ole koskaan tällä palstalla ottanut kantaa pakkoruotsiin, en sen puolesta enkä sitä vastaan, muuta kuin siltä osin että se on teidän suomenkielisten suomalaisten ihan ikioma asia, teidän opetusaineenne ja teidän päänsärkynne. Me suomenruotsalaiset olemme aivan tyytyväisiä pakkosuomeemme enkä ole mistään lukenut että sitä vaadittaisiin pois.
        Sen sijaan olen useasti ottanut kantaa siihen että täällä Suomessa todella puhutaan ruotsia, toisin kuin te netti fennot yritätte väittää, ja että ruotsia kannattaisi osata. Osa tätä isänmaatamme ja sen ihmisiä sekä paljon vanhaa kulttuuria jää meille täysin tuntemattomaksi jos emme yhtään osaa toinen toistemme kieltä.
        Olen myös ottanut kantaa ja olen valmis jopa barrikaadeille sen puolesta että meidän ruotsinkielisten tulee voida saada yhteiskunnalliset palvelumme omalla äidinkielellämme, aivan kuten te suomenkielisetkin saatte.

• huusianna kirjoitti:

"Ruotsin on Suomen toiseksi puhutuin kieli. " - Eikä ole. englantia puhutaan varmasti enemmän työelämässä kuin ruotsia.

""Ruotsin on Suomen toiseksi puhutuin kieli. " - Eikä ole. englantia puhutaan varmasti enemmän työelämässä kuin ruotsia. "

Kansainvälisessä liike-elämässäkö olisi mukana yli 6 % Suomen kansasta?! Äläs nyt huusianna naurata!! Minkäs kansainvälisen firman palveluksessa itse olet?
        Lähes 300 000 ihmistä tässä maassa puhuu ruotsia äidinkielenään ja monet äidinkieleltään suomenkielisetkin osaavat ja puhuvat ruotsia, monet jopa päivittäin.

• antiankka
        Ankdam kirjoitti:

Hei nolla-ankka,
        En ole koskaan tällä palstalla ottanut kantaa pakkoruotsiin, en sen puolesta enkä sitä vastaan, muuta kuin siltä osin että se on teidän suomenkielisten suomalaisten ihan ikioma asia, teidän opetusaineenne ja teidän päänsärkynne. Me suomenruotsalaiset olemme aivan tyytyväisiä pakkosuomeemme enkä ole mistään lukenut että sitä vaadittaisiin pois.
        Sen sijaan olen useasti ottanut kantaa siihen että täällä Suomessa todella puhutaan ruotsia, toisin kuin te netti fennot yritätte väittää, ja että ruotsia kannattaisi osata. Osa tätä isänmaatamme ja sen ihmisiä sekä paljon vanhaa kulttuuria jää meille täysin tuntemattomaksi jos emme yhtään osaa toinen toistemme kieltä.
        Olen myös ottanut kantaa ja olen valmis jopa barrikaadeille sen puolesta että meidän ruotsinkielisten tulee voida saada yhteiskunnalliset palvelumme omalla äidinkielellämme, aivan kuten te suomenkielisetkin saatte.

'Osa tätä isänmaatamme ja sen ihmisiä sekä paljon vanhaa kulttuuria jää meille täysin tuntemattomaksi jos emme yhtään osaa toinen toistemme kieltä'
        Pakkoruotsista huolimatta tämä toteutuu suomenkielisten osalta jo nyt ja on toteutunut jo pitkään. Ruotsinkielinen kulttuuri on vähemmistökulttuuri, joka nauttii Suomessa suhteettoman suurta julkista tukea enemmistön kustannuksella. Toisekseen historiaa on kyllä kirjoitettu riittävästi suomeksikin, joten tuo vanha kulttuuri tulee kyllä tutuksi aivan riittäväksi suomenkin kielellä.

'Olen myös ottanut kantaa ja olen valmis jopa barrikaadeille sen puolesta että meidän ruotsinkielisten tulee voida saada yhteiskunnalliset palvelumme omalla äidinkielellämme, aivan kuten te suomenkielisetkin saatte.'

Jos kerran pakkoruotsi ja kieliopinnot ovat mielestäsi täysin meidän suomenkielisten oma asia ja päänsärkymme, niin miksi vaadit meiltä palvelua omalla äidinkielelläsi? Hoitakaa itse palvelunne, se on teidän päänsärkynne. Teillä on sitä varten jopa meidän veronmaksajien kustantamia ikiomia suojatyöpaikkoja.

Hoitakaa hommanne, niin pääsemme pakkoruotsista viimeinkin eroon.

Erään kirjoittajan havainto osui täysin nappiin: olet töissä FST:ssä joten sinulla on hyvä suomen taito ja sinulla on Ylen suojatyöpaikassa aikaa kirjoitella tännekin jatkuvasti.

• Ankdam kirjoitti:

""Ruotsin on Suomen toiseksi puhutuin kieli. " - Eikä ole. englantia puhutaan varmasti enemmän työelämässä kuin ruotsia. "

Kansainvälisessä liike-elämässäkö olisi mukana yli 6 % Suomen kansasta?! Äläs nyt huusianna naurata!! Minkäs kansainvälisen firman palveluksessa itse olet?
        Lähes 300 000 ihmistä tässä maassa puhuu ruotsia äidinkielenään ja monet äidinkieleltään suomenkielisetkin osaavat ja puhuvat ruotsia, monet jopa päivittäin.

että ruotsinkielisiksi Suomessa on rekisteröitynyt 289.000 henkilöä. Manner-Suomessa ruotsinkielisiä tai sellaisiksi rekisteröityneitä on jo alle 5 % eli tuollaiset 4.9 %. Heistä suurin osa puhuu päivät pitkät vain suomea. Työelämässä on pari miljoonaa ihmistä, joista suuri osa käyttää jo päivittäin englantia - ruotsia ei juuri kukaan. Englantia käytetään, vaikkei oltaisikaan "kansaninvälisessä liike-elämässä".

Ministeri Virkkunen muuten taitaa nyt yrittää haukata isompaa palaa kuin pystyy nielemään. ,-)

• antiankka kirjoitti:

'Osa tätä isänmaatamme ja sen ihmisiä sekä paljon vanhaa kulttuuria jää meille täysin tuntemattomaksi jos emme yhtään osaa toinen toistemme kieltä'
        Pakkoruotsista huolimatta tämä toteutuu suomenkielisten osalta jo nyt ja on toteutunut jo pitkään. Ruotsinkielinen kulttuuri on vähemmistökulttuuri, joka nauttii Suomessa suhteettoman suurta julkista tukea enemmistön kustannuksella. Toisekseen historiaa on kyllä kirjoitettu riittävästi suomeksikin, joten tuo vanha kulttuuri tulee kyllä tutuksi aivan riittäväksi suomenkin kielellä.

'Olen myös ottanut kantaa ja olen valmis jopa barrikaadeille sen puolesta että meidän ruotsinkielisten tulee voida saada yhteiskunnalliset palvelumme omalla äidinkielellämme, aivan kuten te suomenkielisetkin saatte.'

Jos kerran pakkoruotsi ja kieliopinnot ovat mielestäsi täysin meidän suomenkielisten oma asia ja päänsärkymme, niin miksi vaadit meiltä palvelua omalla äidinkielelläsi? Hoitakaa itse palvelunne, se on teidän päänsärkynne. Teillä on sitä varten jopa meidän veronmaksajien kustantamia ikiomia suojatyöpaikkoja.

Hoitakaa hommanne, niin pääsemme pakkoruotsista viimeinkin eroon.

Erään kirjoittajan havainto osui täysin nappiin: olet töissä FST:ssä joten sinulla on hyvä suomen taito ja sinulla on Ylen suojatyöpaikassa aikaa kirjoitella tännekin jatkuvasti.

"Jos kerran pakkoruotsi ja kieliopinnot ovat mielestäsi täysin meidän suomenkielisten oma asia ja päänsärkymme, niin miksi vaadit meiltä palvelua omalla äidinkielelläsi?"

Miten palvelumme järjestetään on eri asia eikä pakkoruotsi liity siihen muuta kuin välillisesti.
        Miksen saisi vaatia yhteiskunnan palvelevan meitä äidinkielellämme, miksi suomenkielisten tulisi omakielisten palvelujen suhteen olla erityisasemassa?
        Millä oikeudella vaadit teikäläisille erityisasemaa??

• 111111
        Ankdam kirjoitti:

"Jos kerran pakkoruotsi ja kieliopinnot ovat mielestäsi täysin meidän suomenkielisten oma asia ja päänsärkymme, niin miksi vaadit meiltä palvelua omalla äidinkielelläsi?"

Miten palvelumme järjestetään on eri asia eikä pakkoruotsi liity siihen muuta kuin välillisesti.
        Miksen saisi vaatia yhteiskunnan palvelevan meitä äidinkielellämme, miksi suomenkielisten tulisi omakielisten palvelujen suhteen olla erityisasemassa?
        Millä oikeudella vaadit teikäläisille erityisasemaa??

Tulkkamispalvelut riittänevät teille.

Kysymykseesi enemmistön oikeuksista ei edes tarvitse vastata.

• 111111 kirjoitti:

Tulkkamispalvelut riittänevät teille.

Kysymykseesi enemmistön oikeuksista ei edes tarvitse vastata.

Tiedätkö paljonko tulkkaustunti maksaa?? Vastaus = paljon!!
        Et myöskään voi laskea sen varaan että pääsisit määrittelemään kuka tarvitsee tulkkia ja kuka ei, sinä et nimittäin saa määritella tulkin tarvetta se on subjektiivinen oikeus.
        Et myöskään voi velvoittaa minua puhumaan suomea ja jos minä esimerkiksi tulen sinun luoksesi viranomaisasiassa (oletetaan että olet kunnan tai valtion palveluksessa) niin sinun on hankittava se tulkki että voit asioida kanssani, eli periaatteessa aivan kuten nykyäänkin, kaksikielisillä alueilla tulee jokaisesta virastoista löytyä ihmisiä jotka pystyvät palevelemaan molemmilla kotimaisilla kielillä.
        Kyse ei ole mistään enemmistö - vähemmistö asetelmasta vaan kansalaisoikeuksista ja ne on meillä molemmilla samat.

• 111111
        Ankdam kirjoitti:

Et myöskään voi laskea sen varaan että pääsisit määrittelemään kuka tarvitsee tulkkia ja kuka ei, sinä et nimittäin saa määritella tulkin tarvetta se on subjektiivinen oikeus.
        Et myöskään voi velvoittaa minua puhumaan suomea ja jos minä esimerkiksi tulen sinun luoksesi viranomaisasiassa (oletetaan että olet kunnan tai valtion palveluksessa) niin sinun on hankittava se tulkki että voit asioida kanssani, eli periaatteessa aivan kuten nykyäänkin, kaksikielisillä alueilla tulee jokaisesta virastoista löytyä ihmisiä jotka pystyvät palevelemaan molemmilla kotimaisilla kielillä.
        Kyse ei ole mistään enemmistö - vähemmistö asetelmasta vaan kansalaisoikeuksista ja ne on meillä molemmilla samat.

No ei ne maksa kovinkaan paljon jos kaksikieliset eivät vaadi niitä joka käänteessä.

Lisäksi jos ne maksavat liikaa, ainahan ruotsinkieliset voivat alkaa palvella toisiaan. Sehän ei maksa paljon pakaakaan.

Ei jollain pienellä vähemmistöllä ole oikeutta heittäytyä muiden riesaksi.

• rautaako?
        111111 kirjoitti:

No ei ne maksa kovinkaan paljon jos kaksikieliset eivät vaadi niitä joka käänteessä.

Lisäksi jos ne maksavat liikaa, ainahan ruotsinkieliset voivat alkaa palvella toisiaan. Sehän ei maksa paljon pakaakaan.

"Ei jollain pienellä vähemmistöllä ole oikeutta heittäytyä muiden riesaksi. "

Kiinnostava väite. Tämän mukaan sinä olet minua avokkaampi koska....niin miksi? Yksilön oikeudet siis riippuvat ryhmänsä koosta. Okei. Mutta sut väärässä maassa.

• 111111 kirjoitti:

Jos yhteistä kieltä ei ole niin tulkkia tarvitsee aina keskustelun molemmat osapuolet.

Ehdotat kuitenkin sellaista lakia että viranomaisen kanssa olisi Suomessa aina puhuttava suomea ja jos asianomainen ei osaa suomea niin hänen on hankittava tulkki, niinkö? Viranomaisella ei siis olisi minkäänlaista velvoitetta palvella kansalaisiaan muulla kuin maan pääkielellä ja vastuu tulla ymmärretyksi olisi aina kansalaisilla itsellään.
        Men ihmeessä mukaan poltiikkaan ja ryhdy ajamaan Suomea yksikieliseksi mutta epäilen että röyhkeä ja arrogantti ehdotuksesi tuskin tulee saamaan kovin suurta kannatusta.
        Mitä siihen tulee että meidän tulisi palvella tosiamme niin tokihan me sitä teemmekin mutta useimmat meistä palvee siinä ohessa myös suurta määrää suomenkielisiä heidän äidinkielellään.

• vitulla päähän vaan
        Ankdam kirjoitti:

Jos yhteistä kieltä ei ole niin tulkkia tarvitsee aina keskustelun molemmat osapuolet.

Ehdotat kuitenkin sellaista lakia että viranomaisen kanssa olisi Suomessa aina puhuttava suomea ja jos asianomainen ei osaa suomea niin hänen on hankittava tulkki, niinkö? Viranomaisella ei siis olisi minkäänlaista velvoitetta palvella kansalaisiaan muulla kuin maan pääkielellä ja vastuu tulla ymmärretyksi olisi aina kansalaisilla itsellään.
        Men ihmeessä mukaan poltiikkaan ja ryhdy ajamaan Suomea yksikieliseksi mutta epäilen että röyhkeä ja arrogantti ehdotuksesi tuskin tulee saamaan kovin suurta kannatusta.
        Mitä siihen tulee että meidän tulisi palvella tosiamme niin tokihan me sitä teemmekin mutta useimmat meistä palvee siinä ohessa myös suurta määrää suomenkielisiä heidän äidinkielellään.

Jos vähemmistö ei ymmärrä enemmistön tarpeita niin asenteet kovenevat.
        Ihan itse te suomenruotsalaiset tämän sopan keitätte.

• Ankdam kirjoitti:

ovat jo vuosia sitten ryhtyneet asioimaan maamme tosiasialliseslla pääkielellä eli suomeksi. Se johtuu yksinkertaisesti siitä syystä, että se monin verroin sujuvampaa kuin alkaa odotella tulkkia tai ruotsia ihan oikeasti osaavaa virkailijaa tai muuta asiakaspalvelijaa. Lisäksi ruotsin vaatiminen vain herättää kielteisiä tunteita suomenkielisissä, mikä taatusti ei edistä Suomen ruotsalaisten asiaa.

Pakkoruotsi on siis tältäkin kannalta vain tuhoisaa Suomen ruotsalaisille. Osmo Soininvaara se osaa pukea hyvin sanoiksi plokissaan: "Nouseva sukupolvi inhoaa pakkoruotsia niin paljon, että lakkauttaa sen varmasti". Näin on!

• 111111
        rautaako? kirjoitti:

"Ei jollain pienellä vähemmistöllä ole oikeutta heittäytyä muiden riesaksi. "

Kiinnostava väite. Tämän mukaan sinä olet minua avokkaampi koska....niin miksi? Yksilön oikeudet siis riippuvat ryhmänsä koosta. Okei. Mutta sut väärässä maassa.

Äläs mussuta, näin se on maailman kaikissa maissa. Jos ei kelpaa, muuta vaikka... Ruotsiin.

Heippa!

• 111111
        Ankdam kirjoitti:

"Men ihmeessä mukaan poltiikkaan ja ryhdy ajamaan Suomea yksikieliseksi mutta epäilen että röyhkeä ja arrogantti ehdotuksesi tuskin tulee saamaan kovin suurta kannatusta. "

No minä taas ajattelen, että se tulee saamaan erittäin hyvän kannatuksen. Röyhkeä ja arrogantti on sinulla sellaisessa paikassa, minne ei aurinko paista.

Tässä maassa on karsittava ylimääräisiä menoja ankaralla kädellä ja tämä "virallinen kaksikielisyys" on hyvä paikka aloittaa. Katsotaan sen jälkeen, mitä kaikkea muuta pitää karsia.

Ei minulla ole tarvetta mennä politiikkaan mukaan, koska talouden prosessit hoitavat nämä asiat puolestani.

• vitulla päähän vaan kirjoitti:

Jos vähemmistö ei ymmärrä enemmistön tarpeita niin asenteet kovenevat.
        Ihan itse te suomenruotsalaiset tämän sopan keitätte.

"Jos vähemmistö ei ymmärrä enemmistön tarpeita niin asenteet kovenevat."

Erikoinen väittämä. Miksi ihmeessä meidän pitäisi "ymmärtää enemmistön tarpeita".
        Yleensä se menee päin vastoin ja tulee sivistysvaltiossa mennäkin.

• voi voi
        Ankdam kirjoitti:

"Jos vähemmistö ei ymmärrä enemmistön tarpeita niin asenteet kovenevat."

Erikoinen väittämä. Miksi ihmeessä meidän pitäisi "ymmärtää enemmistön tarpeita".
        Yleensä se menee päin vastoin ja tulee sivistysvaltiossa mennäkin.

”Erikoinen väittämä. Miksi ihmeessä meidän pitäisi "ymmärtää enemmistön tarpeita".
        Yleensä se menee päin vastoin ja tulee sivistysvaltiossa mennäkin.”

Onkos suomenruotsalaisten ”tarpeista” jotain jäänyt ymmärtämättä?
        Maailman tasa-arvoisin vähemmistö, vai miten se nyt oli.

• voi voi kirjoitti:

”Erikoinen väittämä. Miksi ihmeessä meidän pitäisi "ymmärtää enemmistön tarpeita".
        Yleensä se menee päin vastoin ja tulee sivistysvaltiossa mennäkin.”

Onkos suomenruotsalaisten ”tarpeista” jotain jäänyt ymmärtämättä?
        Maailman tasa-arvoisin vähemmistö, vai miten se nyt oli.

"Onkos suomenruotsalaisten ”tarpeista” jotain jäänyt ymmärtämättä?"

Aika hyvin on ne on valtaa pitävien taholla ymmärretty ja asiat ovatkin lainsäädännöllisesti ja monin paikoin muutenkin kohtalaisen hyvin mutta mikäli olen käsittänyt oikein niin valtakunnassa vallitsevat molempien kieliryhmien tasa-arvo ja yhtäläiset kielelliset oikeudet sortavat netti fennoja.

Tarkistan vielä esimerkin avulla että olen ymmärtänyt oikein. Jos minulla olisi Bemari ja sinulla olisi Bemari niin se minun Bemarini tekisi minut etuoikeutetuksi ja se loukkaisi ja sortaisi sinua ja tasa-arvon nimissä se tulisi ottaa minulta pois, tai ainakin vaihtaa johonkin hunompaan autoon. Niinkö?

• 111111
        Ankdam kirjoitti:

Aika hyvin on ne on valtaa pitävien taholla ymmärretty ja asiat ovatkin lainsäädännöllisesti ja monin paikoin muutenkin kohtalaisen hyvin mutta mikäli olen käsittänyt oikein niin valtakunnassa vallitsevat molempien kieliryhmien tasa-arvo ja yhtäläiset kielelliset oikeudet sortavat netti fennoja.

Tarkistan vielä esimerkin avulla että olen ymmärtänyt oikein. Jos minulla olisi Bemari ja sinulla olisi Bemari niin se minun Bemarini tekisi minut etuoikeutetuksi ja se loukkaisi ja sortaisi sinua ja tasa-arvon nimissä se tulisi ottaa minulta pois, tai ainakin vaihtaa johonkin hunompaan autoon. Niinkö?

Eikö sunnuntaikaan ole vapaapäivä siellä ärrkopeen nettikomppaniassa?

• kdjfid
        Ankdam kirjoitti:

”Aika hyvin on ne on valtaa pitävien taholla ymmärretty ja asiat ovatkin lainsäädännöllisesti ja monin paikoin muutenkin kohtalaisen hyvin........”

Tarkoitatko että lisävaatimuksia vähemmistön tasa-arvon lisäämiseksi on tulossa?

”…....mutta mikäli olen käsittänyt oikein niin valtakunnassa vallitsevat molempien kieliryhmien tasa-arvo ja yhtäläiset kielelliset oikeudet sortavat netti fennoja.”

Enemmistö kansasta haluaa valinnan vapauden kieltenopiskeluun.

• 111111 kirjoitti:

Eikö sunnuntaikaan ole vapaapäivä siellä ärrkopeen nettikomppaniassa?

tämähän on suomi24 etkö ole hokannut? ..mutta meille maksetaan työehtosopimuksen mukaiset pyhätyökorvaukset joten nou hätä..
        Mites ne teidän talkoohommat näin sunnuntaisin, sinä siis uhrauduit?

• kdjfid kirjoitti:

”Aika hyvin on ne on valtaa pitävien taholla ymmärretty ja asiat ovatkin lainsäädännöllisesti ja monin paikoin muutenkin kohtalaisen hyvin........”

Tarkoitatko että lisävaatimuksia vähemmistön tasa-arvon lisäämiseksi on tulossa?

”…....mutta mikäli olen käsittänyt oikein niin valtakunnassa vallitsevat molempien kieliryhmien tasa-arvo ja yhtäläiset kielelliset oikeudet sortavat netti fennoja.”

Enemmistö kansasta haluaa valinnan vapauden kieltenopiskeluun.

"Enemmistö kansasta haluaa valinnan vapauden kieltenopiskeluun. "

No siitä vaan senkun poistatte sen pakkoruotsinne ( Huom! TEIDÄN pakkoruotsinne ) .. teillähän on yli 3/4 osan määräenemmistö ja enemmänkin tuolla Eduskunnassa. Ei siinä meidän 9 ääntä missään tunnu.
        Lycka till!

• ldkfjkjä
        Ankdam kirjoitti:

"Enemmistö kansasta haluaa valinnan vapauden kieltenopiskeluun. "

No siitä vaan senkun poistatte sen pakkoruotsinne ( Huom! TEIDÄN pakkoruotsinne ) .. teillähän on yli 3/4 osan määräenemmistö ja enemmänkin tuolla Eduskunnassa. Ei siinä meidän 9 ääntä missään tunnu.
        Lycka till!

”No siitä vaan senkun poistatte sen pakkoruotsinne ( Huom! TEIDÄN pakkoruotsinne )”

Eli on olemassa me ja ne muut.
        Yksi kansa ja kaksi kieltä liturgia on siis valhetta.

• ldkfjkjä kirjoitti:

”No siitä vaan senkun poistatte sen pakkoruotsinne ( Huom! TEIDÄN pakkoruotsinne )”

Eli on olemassa me ja ne muut.
        Yksi kansa ja kaksi kieltä liturgia on siis valhetta.

"Eli on olemassa me ja ne muut.
        Yksi kansa ja kaksi kieltä liturgia on siis valhetta. "

Etkö muka tiennyt? Yksi kansa mutta täällä puhutaan kahta kieltä, me puhumme ruotsia ja te suomea. Te luette pakkoruotsia ja me pakkosuomea. Tietääkseni kukaan meikäläinen (lue ruotsinkelinen) ei aja pakkosuomen poistamista.
        Mutta em pakkoaineiden kohtalo on teidän käsissänne joten turha täällä RKP:n palstalla on aiasta vaikertaa ja anoa luovutusvoittoa. Kaikin mokomin, hoitakaa homma mutta se edellyttää tietysti riittävää tukea OMILTANNE ei se sitä edellytä että me nostamme kädet pystyyn.

• ghktg
        Ankdam kirjoitti:

"Eli on olemassa me ja ne muut.
        Yksi kansa ja kaksi kieltä liturgia on siis valhetta. "

Etkö muka tiennyt? Yksi kansa mutta täällä puhutaan kahta kieltä, me puhumme ruotsia ja te suomea. Te luette pakkoruotsia ja me pakkosuomea. Tietääkseni kukaan meikäläinen (lue ruotsinkelinen) ei aja pakkosuomen poistamista.
        Mutta em pakkoaineiden kohtalo on teidän käsissänne joten turha täällä RKP:n palstalla on aiasta vaikertaa ja anoa luovutusvoittoa. Kaikin mokomin, hoitakaa homma mutta se edellyttää tietysti riittävää tukea OMILTANNE ei se sitä edellytä että me nostamme kädet pystyyn.

”Yksi kansa mutta täällä puhutaan kahta kieltä, me puhumme ruotsia ja te suomea. ”

Siis Suomi niminen maa jossa asuu kansa nimeltä suomalaiset ja kansa nimeltä suomenruotsalaiset.

• ghktg kirjoitti:

”Yksi kansa mutta täällä puhutaan kahta kieltä, me puhumme ruotsia ja te suomea. ”

Siis Suomi niminen maa jossa asuu kansa nimeltä suomalaiset ja kansa nimeltä suomenruotsalaiset.

"Siis Suomi niminen maa jossa asuu kansa nimeltä suomalaiset ja kansa nimeltä suomenruotsalaiset. "

Suomi niminen maa jossa asuu yksi kansa, osa kansasta puhuu äidinkielenään suomea ja osa ruotsia. Emme me suomenruotsalaiset ole mikään "kansa", päinvastoin me olemme hyvinkin sekalainen seurakunta varsinkin juuriltamme, yhdistävä tekijä on se että olemme kaikki suomalaisia.

• Ankdam kirjoitti:

"Siis Suomi niminen maa jossa asuu kansa nimeltä suomalaiset ja kansa nimeltä suomenruotsalaiset. "

Suomi niminen maa jossa asuu yksi kansa, osa kansasta puhuu äidinkielenään suomea ja osa ruotsia. Emme me suomenruotsalaiset ole mikään "kansa", päinvastoin me olemme hyvinkin sekalainen seurakunta varsinkin juuriltamme, yhdistävä tekijä on se että olemme kaikki suomalaisia.

jossa asuu suomenkielinen Suomen kansa ja jossa lisäksi on muutama vanha kielivähemmistö; ruotsaaiset, romanit ja saamelaiset. Ja nyt on myös uusia nopeasti kasvavia kielivähemmistöjä, joista suurin ovat venäjänkieliset, sitten virolaiset, somalit ja arabiankieliset sekä lähes pari sataa muuta kieltä, joita täällä puhuhtaan äidinkielinä.

• rautaako?
        heikki_tala kirjoitti:

jossa asuu suomenkielinen Suomen kansa ja jossa lisäksi on muutama vanha kielivähemmistö; ruotsaaiset, romanit ja saamelaiset. Ja nyt on myös uusia nopeasti kasvavia kielivähemmistöjä, joista suurin ovat venäjänkieliset, sitten virolaiset, somalit ja arabiankieliset sekä lähes pari sataa muuta kieltä, joita täällä puhuhtaan äidinkielinä.

Suomi on maa jossa asuu erikielisiä - niin suomalaisia kuin tänne muuttaneitakin. Meillä on erikielisiä suomalaisia ja erikielisiä tänne muuttaneita. meillä on jopa suomenkielisiä Ruotsita tänne muuttaneita. Kyllä tämä maailma on aiki vinha paikka kun siirtyminen kin on mahdollista. Ja kielillä puhuminen.

• rautaako?
        heikki_tala kirjoitti:

ovat jo vuosia sitten ryhtyneet asioimaan maamme tosiasialliseslla pääkielellä eli suomeksi. Se johtuu yksinkertaisesti siitä syystä, että se monin verroin sujuvampaa kuin alkaa odotella tulkkia tai ruotsia ihan oikeasti osaavaa virkailijaa tai muuta asiakaspalvelijaa. Lisäksi ruotsin vaatiminen vain herättää kielteisiä tunteita suomenkielisissä, mikä taatusti ei edistä Suomen ruotsalaisten asiaa.

Pakkoruotsi on siis tältäkin kannalta vain tuhoisaa Suomen ruotsalaisille. Osmo Soininvaara se osaa pukea hyvin sanoiksi plokissaan: "Nouseva sukupolvi inhoaa pakkoruotsia niin paljon, että lakkauttaa sen varmasti". Näin on!

ruotsalaisia. Suomenruotslaisia sen sijaan noin 300.000.

Veikkaan kuitenkin että Suomen ruotslaiset asioisvat ruotsiksi tai engalnniksi.

"Osmo Soininvaara se osaa pukea hyvin sanoiksi plokissaan: "Nouseva sukupolvi inhoaa pakkoruotsia niin paljon, että lakkauttaa sen varmasti". Näin on!"

Tuo on varmaan totta jos tuo muotivillitys pitää pintansa. Mutta pitääkö? Ei sitä koskaan tiedä. Voihan vielä käydä niin että muotiin tuleekin varjella tätä meidän omalaatuisuutta oikein olan takaa. Ei sitä koskaan tiedä. Tunnettua on kuitenkin että moni ihminen on fanittanut jotain nuoruudessa ja jotain ihan muuta aikusena.

• Kääpiökieli ruotsi

rinnastaa ruotsin kielen osaamisen ja monipuolisen kielitaidon toisiinsa, vaikka nämä asiat ovat
      valovuosien päässä toisistaan.

• Kielitaitoa saada. Oppimisen motiivina täytyy olla joku iso asia, minkä toteuttamiseen kielen osaamista tarvitaan. Sen kielen oppii siinä sivussa 'kantapään kautta' !

• tunarit

sivistyskin on kiinni siitä osaako ruotsia vai ei. Jos osaat sujuvasti ranskaa mutta et tönkköruotsia niin sinut leimataan vähemmän sivistyneeksi. Ainoastaan tönkköruotsi on eräiden tahojen mukaan sivistystä.

"Lehdissä levitettiin uutista, että Suomessa ei enää arvosteta monipuolista kielitaitoa."

• rautaako?

Miksi Tala tietein tahtoen nollaa uskottavuutensa joka jutussa heti alkumetreillä. Näin alkaa pitkältä vaikuttava vuodatus:

Lehdissä levitettiin uutista, että Suomessa ei enää arvosteta monipuolista kielitaitoa. Uutisen mukaan monet uskovat englannin ja kotimaisten kielten (huomaa monikko!) taidon riittävän.

Vain tosiuskovaiset jatkavat lukemista tuon ensimmäisen lauseen jälkeen. Ja tosiuskovaiset taitaa olla jo aika vankasti änkyrälinjalla. Vai onko sittenkin niin että Tala haluaa vain muutaman hassun fanittavan häntä. Mistäköhän se sitten kielii?

• 111111

No, sinua ei kyllä fanita kukaan.

• Milloin kauniaisten

pakolaiskeskuksen pruskivi muurataan?

• ja oilen huomannut, että ainakin Suomen ruotsalaiset lukevat ahkerasti kirjoituksiani ja niitä myös kommentoivat! Näyttävät lukevan jokaisen kirjoituksen ihan loppuun asti. ;-)

Suomen kansasta taas tiedämme, että tuoreenkin tutkimuksen muukaan ainakin 66 % haluaa pakkoruotsin pois. Juuri sen takia Osmo Soininvaara /vihr) toteaa, että "nouseva sukupolvi inhoaa pakkoruotsia niin paljon, että lakkauttaa sen varmasti".

• Lalli.

Tuo ruotsin kielen kutsuminen kotimaiseksi kieleksi tai kansalliskieleksi on huono yritys sumuttaa tavallisia kansalaisia.

Me kaikki tiedämme, että ruotsi on naapurimaan kieli kuten venäja ja virokin.

Todellisuutta ei mitkään lait muuta.

• perustuu sumutukseen ja hämäykseen. Sen todelline tarve on nyt jo erittäin vähäinen eikä minkäänlaista perustetta ole sen pakko-opettamiselle koko kansalle. Se alkaa nyt mennä vähitellen jo median kalloon ja pikku hiljaa myös päättäjien ajatusmaailmaan.
        Vapaaehtoisena tai jopa valinnaisena ruotsi on ihan jees siinä, missä venäjä, saksa, ranska tai mikä muu kieli tahansa. Sain tänään luvan editoida Yle Radio 1:n toimittajan Kirsi Virtasen pakinan "Kannattaako pakkoruotsi" (27.1.2010) lehdissä julkaistavaan muotoon. Oli tosi mieluinen työ!

• pakkoruotsi pois!
        heikki_tala kirjoitti:

perustuu sumutukseen ja hämäykseen. Sen todelline tarve on nyt jo erittäin vähäinen eikä minkäänlaista perustetta ole sen pakko-opettamiselle koko kansalle. Se alkaa nyt mennä vähitellen jo median kalloon ja pikku hiljaa myös päättäjien ajatusmaailmaan.
        Vapaaehtoisena tai jopa valinnaisena ruotsi on ihan jees siinä, missä venäjä, saksa, ranska tai mikä muu kieli tahansa. Sain tänään luvan editoida Yle Radio 1:n toimittajan Kirsi Virtasen pakinan "Kannattaako pakkoruotsi" (27.1.2010) lehdissä julkaistavaan muotoon. Oli tosi mieluinen työ!

Tai onko jo julkaistu? Luettuna voi olla vieläkin tehokkaampi.

• Lapikas heiluu

Ei kolme kieltä riitä mihinkään tässä maailmassa. Ne jotka tyytyvät kolmeen kieleen, saavat ne valmiiksi valittuina ja me muut opiskelemme tarvitsemamme kielet sen lisäksi. Tällä palstalla ohjelmia sorvailee, ja ukaaseja esittelee lähinnä kielitaidottomat, joita elämä on potkinut potkinut päähän ja työnantajat perseeseen.

• RescueRangerz

Talan natsiipuheissa ei oo järkeä, täynnä vihaa ja kiukkua koko ukko. Olisi jo aika keksiä uusi harrastus missä voisi purkaa kiukkuaan joten suosittelisin kiukkupetterille vaikka VANHUSZUMBAAA!!!

http://www.youtube.com/watch?v=8db2vBPQzIg

• Vain rautaista faktaa pakkoruotsista ja ylläpitämistä vaativista RKP:stä, folktingistä, "Svenska sNUs:ta", jne. Olen pitänyt tiukasti kiinni siitä, että puhun asioista niiden oikeilla nimillä. Ja kaikki perustuu hyvin dokumentoituihin tosiasioihin.
        Tänään ylilääkäri Markku T Hyyppä puhui pitkään Suomen ruotsalaisten yhteisöllisyydestä, jolle ei kuulemma löydy oikein minkäänlaista selitystä - ikään kuin pyhä henki olisi laskeutunut tähän maailman lellityimpään kielivähemmistöön. Hänen mukaansa siihen kuuluu Suomen ruotsalaisten ikiaikainen ja ylivertainen suvaitsevaisuus mm. maahanmuuttajia ja muita vieraita kohtaan. Hyyppä ei ilmeisesti ole lukenut "Svensk vakt"-lehteä, ei maanhankintalakia, eikä mitään muutakaan, joka koskee Suomen ruotsalaisten suorastaan atavistista kammoa kaikkea suomenkielistä kohtaan. Esimerkiksi viime sotien jälkeen Ruotsi-kortin avulla Suomen ruotsalaiset estivät karjalaisten sotapakolaisten pääsyn alueilleen. Kun siitä nyt muistutettiin ministeri Thorsia, niin eduskunnassa nukkumisen ja nenän kaivamisen lisäksi hän purskahti itkuun, koska oli nähnyt kotiseudullaan "karjankielisiä" hautakiviä. Että sellainen tapaus.

• Hällström
        heikki_tala kirjoitti:

Vain rautaista faktaa pakkoruotsista ja ylläpitämistä vaativista RKP:stä, folktingistä, "Svenska sNUs:ta", jne. Olen pitänyt tiukasti kiinni siitä, että puhun asioista niiden oikeilla nimillä. Ja kaikki perustuu hyvin dokumentoituihin tosiasioihin.
        Tänään ylilääkäri Markku T Hyyppä puhui pitkään Suomen ruotsalaisten yhteisöllisyydestä, jolle ei kuulemma löydy oikein minkäänlaista selitystä - ikään kuin pyhä henki olisi laskeutunut tähän maailman lellityimpään kielivähemmistöön. Hänen mukaansa siihen kuuluu Suomen ruotsalaisten ikiaikainen ja ylivertainen suvaitsevaisuus mm. maahanmuuttajia ja muita vieraita kohtaan. Hyyppä ei ilmeisesti ole lukenut "Svensk vakt"-lehteä, ei maanhankintalakia, eikä mitään muutakaan, joka koskee Suomen ruotsalaisten suorastaan atavistista kammoa kaikkea suomenkielistä kohtaan. Esimerkiksi viime sotien jälkeen Ruotsi-kortin avulla Suomen ruotsalaiset estivät karjalaisten sotapakolaisten pääsyn alueilleen. Kun siitä nyt muistutettiin ministeri Thorsia, niin eduskunnassa nukkumisen ja nenän kaivamisen lisäksi hän purskahti itkuun, koska oli nähnyt kotiseudullaan "karjankielisiä" hautakiviä. Että sellainen tapaus.

Mikä tämä Svenska sNUs on? Taitaa tämäkin olla Talan iltasatuja.

• 16800/1100

jos olisit vinohammas?

t. Ohtori

• Hällström kirjoitti:

Mikä tämä Svenska sNUs on? Taitaa tämäkin olla Talan iltasatuja.

on tietenkin yhdistelmä Ruotsin valtion ja RKP:n yhteisistä projekteista: siis Sveriges kungariket ja Svenska folkpartiet ovat junailemassa Suomeen pakkoruotsia "svenska nu" -projektilla ja vastapalvelukseksi Svenska folkpartiet yrittää tuodan Sveriges nuskateollisuuden tuotteet "snus" Suomeen ja EU:hun. Siitä sain idean logoon "Svenska sNUs" - mielestäni hyvin osuva.

Aamukahvia juodessa oli mukava todeta, että Keski-Uusimaa-lehti oli julkaissut tänään kirjoitukseni "Miksi englannin mahtiin uskotaan". Se löytyy myös kotisivujeni päiväkirjasta:
        http://www.simplesite.com/Tala

• 14
        heikki_tala kirjoitti:

on tietenkin yhdistelmä Ruotsin valtion ja RKP:n yhteisistä projekteista: siis Sveriges kungariket ja Svenska folkpartiet ovat junailemassa Suomeen pakkoruotsia "svenska nu" -projektilla ja vastapalvelukseksi Svenska folkpartiet yrittää tuodan Sveriges nuskateollisuuden tuotteet "snus" Suomeen ja EU:hun. Siitä sain idean logoon "Svenska sNUs" - mielestäni hyvin osuva.

Aamukahvia juodessa oli mukava todeta, että Keski-Uusimaa-lehti oli julkaissut tänään kirjoitukseni "Miksi englannin mahtiin uskotaan". Se löytyy myös kotisivujeni päiväkirjasta:

Tutkimus englannin kielestä Suomessa

Suora linkki dokuun:
        https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/22892/978-951-39-3815-4.pdf?sequence=1

• 16800€/1100
        heikki_tala kirjoitti:

"Siitä sain idean logoon "Svenska sNUs"" voi luoja!

Keksit projekteja muiden nimiin.
        Kunnon satusetä!

• 14 kirjoitti:

Tutkimus englannin kielestä Suomessa

Suora linkki dokuun:
        https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/22892/978-951-39-3815-4.pdf?sequence=1

useasta lähteestä. Euroopan komission työryhmän raportissa kerrotaan suoraan, että ruotsin kieli on Suomessa oppiaineena poliittisista ja historiallisista syistä. Siis samaan tapaan kuin Virossa neuvostoaikana oli pakollinen marxismi-leninismin opinnot.

Jyväskylän yliopisto on tehnyt tuon tutkimuksen englannin kielestä Suomessa. Suomalaiset kokevat englannin hyödylliseksi ja opiskelumotivaatio on hyvä. Ei liioin pelätä, että se jotenkin tuhoaisi suomen kielen.

Toimittaja Kirsi Virtasen pakina 27.1.2010 on edelleen kuultavissa Yle Areenassa runsaan kuukauden ajan. Suosittelen. Se ilmestyy myös kirjoitettuna versiona pika puoliin.

• Poliittinen ruotsi
        heikki_tala kirjoitti:

useasta lähteestä. Euroopan komission työryhmän raportissa kerrotaan suoraan, että ruotsin kieli on Suomessa oppiaineena poliittisista ja historiallisista syistä. Siis samaan tapaan kuin Virossa neuvostoaikana oli pakollinen marxismi-leninismin opinnot.

Jyväskylän yliopisto on tehnyt tuon tutkimuksen englannin kielestä Suomessa. Suomalaiset kokevat englannin hyödylliseksi ja opiskelumotivaatio on hyvä. Ei liioin pelätä, että se jotenkin tuhoaisi suomen kielen.

Toimittaja Kirsi Virtasen pakina 27.1.2010 on edelleen kuultavissa Yle Areenassa runsaan kuukauden ajan. Suosittelen. Se ilmestyy myös kirjoitettuna versiona pika puoliin.

ruotsin kieli on Suomessa oppiaineena poliittisista ja historiallisista syistä. Siis samaan tapaan kuin Virossa neuvostoaikana oli pakollinen marxismi-leninismin opinnot.>>

Tukholman yliopiston dosentin ja kielitieteilijän Lars Melinin mukaan pakkoruotsin tulokset Suomessa ovat yhtä menestyksekkäitä kuin "venäjän opetus entisissä neuvostosiirtomaissa".
        Hänen mukaansa suomenkielisillä ei ole pätevää syytä oppia ruotsia, ja lailla siihen pakottaminen tekee konfliktin pysyväksi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakkoruotsi

• rautaako?
        heikki_tala kirjoitti:

"Euroopan komission työryhmän raportissa kerrotaan suoraan, että ruotsin kieli on Suomessa oppiaineena poliittisista ja historiallisista syistä."

Oliko tuo Talalle uutta. Väittäisin että Virossakin puhutaan viroa historiallisista ja poliittisista syistä. Samoista syistä siellä vainotaan venäjänkilistä neljännestä. Ukraina voi poliittisista ja historiellisista syistä olla edessä kaksikielisyys kun pressavaaleissa voitti venäjänkielisen puolikkaan edustaja. Se oliskin ainoa järkevä ratkaisu.

"Suomalaiset kokevat englannin hyödylliseksi ja opiskelumotivaatio on hyvä."

Oliko tuokin uutta jollekin.

"Ei liioin pelätä, että se jotenkin tuhoaisi suomen kielen."

Käsi ylös se joka uskoo tuonkin olleen väitöksessä eikä ole Talan oma lisäys.

"Toimittaja Kirsi Virtasen pakina 27.1.2010 on edelleen kuultavissa Yle Areenassa runsaan kuukauden ajan. Suosittelen. "

Oliko tuokin uutta. Kerropas Tala olisiko nastaa kuulla tulkinta jonka mukaan kaikki suomalaiset inhoavat hurreja ja ruotsinkieltä vain siksi että sinä teet niin (tuohan oli Kirsin logiikka, paitsi että hänen versiossaan Talan sijasta päähenkilö olikin murrosikäinen hurriteini Pohjanmaalta). Ja Kirsin logiikka jatkaen Talan inhosta seururaisi edelleen se että pakkosuomi tulisi poistaa. Tuollaistako älyllistä laiskuuttako tai kuulijoiden aliarviointiako kielikeisari oikeasti suosittelee? Siinä tapauksessa Kirsi ei ole ainakaan Talan älyn lahjoja aliarvioinut.

• rautaako?
        heikki_tala kirjoitti:

Vain rautaista faktaa pakkoruotsista ja ylläpitämistä vaativista RKP:stä, folktingistä, "Svenska sNUs:ta", jne. Olen pitänyt tiukasti kiinni siitä, että puhun asioista niiden oikeilla nimillä. Ja kaikki perustuu hyvin dokumentoituihin tosiasioihin.

"Vain rautaista faktaa pakkoruotsista ja ylläpitämistä vaativista RKP:stä, folktingistä, "Svenska sNUs:ta", jne. Olen pitänyt tiukasti kiinni siitä, että puhun asioista niiden oikeilla nimillä."

Vai oikeilla nimillä. Tunnistatko käyttäneesi seuraavia:

pakkoruotsi, folktvånget, Janne Sibelius, Kustaa Mannerheim, Ruotsin kieli, pakkoruotsittaja NN, kielikeisari, Suomalaisuuden Liitto...

"Ja kaikki perustuu hyvin dokumentoituihin tosiasioihin."

No kerropas lisää miljardeista, Sveitsin rannikosta, Freudenthalin rotuteorioista, kaksikielisyyden YYA-kytköksistä, Erkkojen voitelemisesta, Ahvenanmaan taloudesta, sekä Kirsin viiltävästä logiikasta...

• rautaako? kirjoitti:

"Euroopan komission työryhmän raportissa kerrotaan suoraan, että ruotsin kieli on Suomessa oppiaineena poliittisista ja historiallisista syistä."

Oliko tuo Talalle uutta. Väittäisin että Virossakin puhutaan viroa historiallisista ja poliittisista syistä. Samoista syistä siellä vainotaan venäjänkilistä neljännestä. Ukraina voi poliittisista ja historiellisista syistä olla edessä kaksikielisyys kun pressavaaleissa voitti venäjänkielisen puolikkaan edustaja. Se oliskin ainoa järkevä ratkaisu.

"Suomalaiset kokevat englannin hyödylliseksi ja opiskelumotivaatio on hyvä."

Oliko tuokin uutta jollekin.

"Ei liioin pelätä, että se jotenkin tuhoaisi suomen kielen."

Käsi ylös se joka uskoo tuonkin olleen väitöksessä eikä ole Talan oma lisäys.

"Toimittaja Kirsi Virtasen pakina 27.1.2010 on edelleen kuultavissa Yle Areenassa runsaan kuukauden ajan. Suosittelen. "

Oliko tuokin uutta. Kerropas Tala olisiko nastaa kuulla tulkinta jonka mukaan kaikki suomalaiset inhoavat hurreja ja ruotsinkieltä vain siksi että sinä teet niin (tuohan oli Kirsin logiikka, paitsi että hänen versiossaan Talan sijasta päähenkilö olikin murrosikäinen hurriteini Pohjanmaalta). Ja Kirsin logiikka jatkaen Talan inhosta seururaisi edelleen se että pakkosuomi tulisi poistaa. Tuollaistako älyllistä laiskuuttako tai kuulijoiden aliarviointiako kielikeisari oikeasti suosittelee? Siinä tapauksessa Kirsi ei ole ainakaan Talan älyn lahjoja aliarvioinut.

Virossa oli pakkovenäjä poliittista ja historiallisista syistä vuodesta 1944 aina maan uudelleen itsenäistymiseen asti. Sen jälkeen pakkovenäjästä luovuttiin saman tien ja enemmistön kieli eli viro säädettiin ainoaksi viralliseksi kieleksi.

Ruotsissa on poliittisita ja historiallisista syistä vainottu, sorrettu ja syrjitty suomen kieltä aina vuoteen 1999 asti, jolloin sille Euroopan neuvoston painostuksesta Ruotsi joutui antamaan vähemmistökielen aseman. Nyt 1.7.2009 voimaan tulleessa Ruotsin kielilaissa suomen kieli on yksi kansallisista väöhemmistökielistä. Mutta ei puhettakaan, että Ruotsiin tulisi pakkosuomi, vaikka aihetta olisi!

Suomessa ruotsille kuuluu tasan sama asema kuin ikimuistoisella "meänkielellä" on Ruotsissa - siis kansallisen vähemmistökielen asema. Sitä kohti nyt ollaan menossa vauhdilla.

Neuvostoliitossa ja sen kommunistisissa satelliiteissa oli kaikille pakollinen oppiaine, marxismi-leninimsi. Suomessa edelleen ainoa kautta koko opintopolun oleva oppiaine on pakkoruotsi! Karmeaa, mutta kyllä se siitä lähtee.

• rautaako?
        heikki_tala kirjoitti:

Virossa oli pakkovenäjä poliittista ja historiallisista syistä vuodesta 1944 aina maan uudelleen itsenäistymiseen asti. Sen jälkeen pakkovenäjästä luovuttiin saman tien ja enemmistön kieli eli viro säädettiin ainoaksi viralliseksi kieleksi.

Ruotsissa on poliittisita ja historiallisista syistä vainottu, sorrettu ja syrjitty suomen kieltä aina vuoteen 1999 asti, jolloin sille Euroopan neuvoston painostuksesta Ruotsi joutui antamaan vähemmistökielen aseman. Nyt 1.7.2009 voimaan tulleessa Ruotsin kielilaissa suomen kieli on yksi kansallisista väöhemmistökielistä. Mutta ei puhettakaan, että Ruotsiin tulisi pakkosuomi, vaikka aihetta olisi!

Suomessa ruotsille kuuluu tasan sama asema kuin ikimuistoisella "meänkielellä" on Ruotsissa - siis kansallisen vähemmistökielen asema. Sitä kohti nyt ollaan menossa vauhdilla.

Neuvostoliitossa ja sen kommunistisissa satelliiteissa oli kaikille pakollinen oppiaine, marxismi-leninimsi. Suomessa edelleen ainoa kautta koko opintopolun oleva oppiaine on pakkoruotsi! Karmeaa, mutta kyllä se siitä lähtee.

Kyllä minä hyvin ymmärrän miksi virolaiset eivät pysty tekemään sen minkä tämä päivä vaatii - sillekin on poliittiset ja historialliset syyt.

Onhan se sääli että Ruotsissa on kohdeltu suomekielisiä väärin, mutta miksi sinä kopioit heitä? Itssesi voit vaikutta, mutta et siihen mitä toiasessa maassa on väitetty tapahtuneen.

"Mutta ei puhettakaan, että Ruotsiin tulisi pakkosuomi, vaikka aihetta olisi!"

No onneksi me olemme fiksumpia. Niin paitsi sinä joka fanitat "pakkovaltaista" Ruotsia.

"Neuvostoliitossa ja sen kommunistisissa satelliiteissa oli kaikille pakollinen oppiaine, marxismi-leninimsi. Suomessa edelleen ainoa kautta koko opintopolun oleva oppiaine on pakkoruotsi! Karmeaa, mutta kyllä se siitä lähtee."

Ja molemmissa tapauksissa oli myös "pakkoverot" ja pakkomatematiikka". Mihin siis pyrit?

• 111111
        rautaako? kirjoitti:

Kyllä minä hyvin ymmärrän miksi virolaiset eivät pysty tekemään sen minkä tämä päivä vaatii - sillekin on poliittiset ja historialliset syyt.

Onhan se sääli että Ruotsissa on kohdeltu suomekielisiä väärin, mutta miksi sinä kopioit heitä? Itssesi voit vaikutta, mutta et siihen mitä toiasessa maassa on väitetty tapahtuneen.

No onneksi me olemme fiksumpia. Niin paitsi sinä joka fanitat "pakkovaltaista" Ruotsia.

"Neuvostoliitossa ja sen kommunistisissa satelliiteissa oli kaikille pakollinen oppiaine, marxismi-leninimsi. Suomessa edelleen ainoa kautta koko opintopolun oleva oppiaine on pakkoruotsi! Karmeaa, mutta kyllä se siitä lähtee."

Ja molemmissa tapauksissa oli myös "pakkoverot" ja pakkomatematiikka". Mihin siis pyrit?

Pakkomatikka? Mitä vittua sinä höpötät.

• rautaako?
        111111 kirjoitti:

Pakkomatikka? Mitä vittua sinä höpötät.

sori, en huomannut sinun olevan täällä. M muut osaamm laskea, katos näin: 1234567

• ymmällä.
        rautaako? kirjoitti:

Nämä rautakon vastaukset Talalle tarkottaa ?

• rautaako?
        ymmällä. kirjoitti:

Nämä rautakon vastaukset Talalle tarkottaa ?

...saa vastata. Okei ymmärrän. En riko uskonrauhaasi.

• ygyjgjgh
        rautaako? kirjoitti:

"Vain rautaista faktaa pakkoruotsista ja ylläpitämistä vaativista RKP:stä, folktingistä, "Svenska sNUs:ta", jne. Olen pitänyt tiukasti kiinni siitä, että puhun asioista niiden oikeilla nimillä."

Vai oikeilla nimillä. Tunnistatko käyttäneesi seuraavia:

pakkoruotsi, folktvånget, Janne Sibelius, Kustaa Mannerheim, Ruotsin kieli, pakkoruotsittaja NN, kielikeisari, Suomalaisuuden Liitto...

"Ja kaikki perustuu hyvin dokumentoituihin tosiasioihin."

No kerropas lisää miljardeista, Sveitsin rannikosta, Freudenthalin rotuteorioista, kaksikielisyyden YYA-kytköksistä, Erkkojen voitelemisesta, Ahvenanmaan taloudesta, sekä Kirsin viiltävästä logiikasta...

Puuttumista. Henkilöillä ja asioilla on monta eri nimeä.

Jean Sibelius on meille tuttavallisesti Janne. pakkoruotsi on ihan oikeasti pakkoruotsi.

Rautaako on tosissaan pakkoruotsittaja. Vai oletko sinä riemuruotsittaja :D

• ygyjgjgh kirjoitti:

Jean Sibelius on meille tuttavallisesti Janne. pakkoruotsi on ihan oikeasti pakkoruotsi.

Kuvaavaa on, että täällä Järvenpäässä eli City of Sibeliuksessa keskustan kävelykadun nimi on Janne eli se nimi, jota Sibeliuksen kotona käytettiin ranskalaisen Jeanin asemesta. Aino puhutteli aina Janneksi.
        Koko valtionhoitajakautensa ajan 1919 Mannerheim allekirjoitti kaikki viralliset asiakirjat muodossa "Kustaa Mannerheim". Myöhemmin hän ei käyttänyt enää etunimiään lainkaan allekirjoituksissa - oli pelkkä "Mannerheim".
        Mutta Sibelius olikin fennomaani ja Mannerheim suomenmielinen suomalainen (finne på svenska).

Ahvenanmaan talouden vinoutumista on kaksikin virallista valtiovarainministeriön raporttia (Niinistön ja Kalliomäen ministereinä teettämiä), jotka selkeästi osoittavat, että kaikki kertomani on totta. Ja onhan tästä ollut jatkuvasti myös lehdissä uutisia - rikkain maakunta saa suurimmat valtion tuet asukasta kohti. Lisäksi taxfree, alv-vapaus, jne. Rahaa suomenkielisiltä veronmaksajilta tulee niin paljon, että Ahvenanmaa pystyy ylläpitämään 27.000 asukkaalle 16 täydellistä kunnallishallintoa!

• rautaako?
        ygyjgjgh kirjoitti:

Olen hurri mutta juttelen hövelisti sinun kanssa suomea. Pakkoruotsi ei ole mun juttuni koska se koskee suomenkielisiä kouluja, joita en ole käynyt ja joita lapsenikaan ei käy. laopseni ovat kaksikielisiä joten pakosta kai ei voida puhua kumpaankaan suuntaan.

Olisi siis mukava kuulla millä pakkoruotsittakjan määritelmällä minut julistetaan sellaiseksi.

Ja tuossa edelli8sessähän vain oli turha yritys korjata Talan valheita siitöä että hän aina puhuu asioista oikeilla nimillä. Olisi helpompi laskea ne kerrat jolloin näin tapahtuisi, kuin ne jolloin hän puhuu puutaheinää. Mutta ei kai se voi tehdä minusta pakkoruotsittajaa?

• rautaako?
        heikki_tala kirjoitti:

Kuvaavaa on, että täällä Järvenpäässä eli City of Sibeliuksessa keskustan kävelykadun nimi on Janne eli se nimi, jota Sibeliuksen kotona käytettiin ranskalaisen Jeanin asemesta. Aino puhutteli aina Janneksi.
        Koko valtionhoitajakautensa ajan 1919 Mannerheim allekirjoitti kaikki viralliset asiakirjat muodossa "Kustaa Mannerheim". Myöhemmin hän ei käyttänyt enää etunimiään lainkaan allekirjoituksissa - oli pelkkä "Mannerheim".
        Mutta Sibelius olikin fennomaani ja Mannerheim suomenmielinen suomalainen (finne på svenska).

Ahvenanmaan talouden vinoutumista on kaksikin virallista valtiovarainministeriön raporttia (Niinistön ja Kalliomäen ministereinä teettämiä), jotka selkeästi osoittavat, että kaikki kertomani on totta. Ja onhan tästä ollut jatkuvasti myös lehdissä uutisia - rikkain maakunta saa suurimmat valtion tuet asukasta kohti. Lisäksi taxfree, alv-vapaus, jne. Rahaa suomenkielisiltä veronmaksajilta tulee niin paljon, että Ahvenanmaa pystyy ylläpitämään 27.000 asukkaalle 16 täydellistä kunnallishallintoa!

"Mutta Sibelius olikin fennomaani ja Mannerheim suomenmielinen suomalainen (finne på svenska)."

Sibelius ei ollut fennomaani vaikka oliskin naimisissa kohtalaisen fanaattisen fennomaanin tyttären kanssa. Häntä ei moinen maallinen nahistellu kiinnostanut. Ja mannerheim oli huyvin tyypillinen hoonosoomi hurri, jotka muuten tyypillisesti ovat hyvionkin suomenmielisiä. Paljon enemmän kuin sinä joka fanitat Ruotsin ylimielisyyttä enemmän kuin ehkä edes ymmärrät. Juuri ruotsalöaisten ylimielisyydet haluat sieltä kopioitavan, bvaikka juuri siinä olemme heihin nähden ylivertaisia.

• Svenska Dagbladet

Oletko taas saanut puhelinsoittoja SÄPO:n agentti Andessonilta?

• rautaako?

YLE:n ruotsittajasiipi koki ensimmäisen tappion, kun Rkp:n salarakas Jungner sai lähtöpassit! Hallintoneuvoston puhennjohtajana jatkaa vielä suomenruotsalainen Kimmo Sasi (folktingetin varapuh.joht. ja Lippåsen pakkoruotsitusorganisaati SVENSKA:NU:n aktiivinen jäsen) on liipsimella.
        Näiden kaverusten johdolla FST5:n ohjelma-aika on kaksinkertaistunut samalla kun TV1:n ja TV2:n kaikki ohjelmat esitetään vähintäin yhden kerran uusintoina!

Toivottavasti uusi aika YLE:ssä tarkoittaa sitä, että ohjelmisto suhtautetaan kansalairyhmien osuuksien mukaan! YLE:llä on pitkästä aikaa suomalainen toimitusjohtaja - toivottavasti mies tietää ja noudattaa toimissaan Suomen kansan tahtoa!

• rautaako? kirjoitti:

YLE:n ruotsittajasiipi koki ensimmäisen tappion, kun Rkp:n salarakas Jungner sai lähtöpassit! Hallintoneuvoston puhennjohtajana jatkaa vielä suomenruotsalainen Kimmo Sasi (folktingetin varapuh.joht. ja Lippåsen pakkoruotsitusorganisaati SVENSKA:NU:n aktiivinen jäsen) on liipsimella.
        Näiden kaverusten johdolla FST5:n ohjelma-aika on kaksinkertaistunut samalla kun TV1:n ja TV2:n kaikki ohjelmat esitetään vähintäin yhden kerran uusintoina!

Toivottavasti uusi aika YLE:ssä tarkoittaa sitä, että ohjelmisto suhtautetaan kansalairyhmien osuuksien mukaan! YLE:llä on pitkästä aikaa suomalainen toimitusjohtaja - toivottavasti mies tietää ja noudattaa toimissaan Suomen kansan tahtoa!

"YLE:n ruotsittajasiipi koki ensimmäisen tappion, kun Rkp:n salarakas Jungner sai lähtöpassit!"

Taas kerran .. Mikael Jungner ei ole ruotsinkielinen ei edes ruotsinmielinen JUNGNER EI EDES OSAA RUOTSIA! Meidän salarakas muka höpö höpö!!
        Kun Jungneria haastatellaan ruotsiksi Vegan tai FST5:n ohjelmissa hän vastaa aina suomeksi! Jungner ei siis osaa edes sen vertaa ruotsia että osaisi suoraan vastata ruotsiksi toimittajan kysymyksiin.
        Ja muistutukseksi myös että Jungner on demari eikä ole RKP:läinen.

Mikael Jungner:
        "Itselläni on siinä määrin hyvä tämmönen passiivinen ruotsin kielen taito, että jos joku aseella uhaten vaatis, niin sanotaan puolen vuoden harjottelulla niin tämäkin haastattelu olisi vastattu ruotsiksi." - Jungner TV-nyttin haastattelussa 29.11.2007

Suomen Kuvalehti Kivisestä:
        "
        "Kielinero Åttopojissa

Harley Davidsonilla ajava Kivinen on myös laulumiehiä. Hän soittaa huilua ja kitaraa ja tarvittaessa pianoa sekä laulaa Kalle Isokallion elinkeinoelämän vaikuttajista kokoamassa Åttopojat-orkesterissa. Yhtyeen piakkoin ilmestyvällä levyllä Ylen uusi toimitusjohtaja laulaa muun muassa Lasse Lehtisen sanoitukseen sävelletyn kappaleen. Levyn muita sanoittajia ovat Jari Tervo, Kari Hotakainen ja Jyrki Kiiskinen.

Kivinen on myös kielinero. Hän puhuu viittä kieltä, joista saksaa täydellisesti. Hän hölkkää ja juoksee maratonin vuodessa. Hän on suunnistanut myös Jukolan viestissä.

Lauri Kivisellä on laaja ystäväpiiri. Hän pitää kontakteja koulu-, armeija- ja opiskelukavereita myöten. Muun muassa vasta Finnairin johtajan tehtävät jättänyt Jukka Hienonen on hänen lukioaikainen ystävänsä ja kämppäkaveri opiskeluajoilta."
        http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/kalle-isokallio-ylen-uudesta-toimitusjohtajasta-lauri-kivinen-on-melkein-jeesus

Ei taida ihan Kivisessä olla aineksia netti fennoksi eikä liioin netti fennosta Kiviseksi.

• Agentti Andersson

Kuten hän itse on osoittanut.

• passskaruotsi

yksikin pätevä syy miksi jokaisen pitäisi osata ruotsia paremmin kuin muita kieliä?? jos tällainen löytyy minä en valita

• syytä, miksi ruotsin kielen pitäisi olla pakollinen peruskoulusta yliopistotutkintoihin. Jos päättäjät niin päättävät, niin pian he eivät enää ole päättäjiä.

• Niin se vaan on
        heikki_tala kirjoitti:

syytä, miksi ruotsin kielen pitäisi olla pakollinen peruskoulusta yliopistotutkintoihin. Jos päättäjät niin päättävät, niin pian he eivät enää ole päättäjiä.

Tala jaksaa tuota samaa marinaa? On se sitten kumma, ettei kukaan usko noita "enkkufanituksia", vaikka niitä niin uskollisesti täällä ylistetään. Yleisesti kun tiedetään, että englanti on hyvin pieni ääni suuressä kielimeressä. Ruotsin tärkeys on ja pysyy, vaikka Heikki kuinka yrittää syöttää vihapropagandaansa. D;))

• rautaako?
        heikki_tala kirjoitti:

syytä, miksi ruotsin kielen pitäisi olla pakollinen peruskoulusta yliopistotutkintoihin. Jos päättäjät niin päättävät, niin pian he eivät enää ole päättäjiä.

että päättäjät ovat päättäneet että toinen kotimainen on pakollinen koska maamme on kaksikielinen. Emme me kovin paljon muita syitä kaipaa. Pakko mikä pakko.

Samaa ovat päättäjät päätääneet jo liki 40 vuotta kun tämä asia on ollut esillä, vaikka päättäjät ovat vaihtuineet moneen otteeseen. Ja sama meno jatkunee seuraavatkin 40 vuotta. Tosin minulle asia on yks hailee. Minä en pakkoruotsia tietenkään ole opiskellut, ja lapseni ovat kakskielisiä.

• oikeus ja kohtuus

ei yhtään ihmettele, että demokraattisesti vapailla vaaleilla valittu Suomen eduskunta on jo aikaa sitten lakkauttanut Talan johtamalta ns. suomalaisuuden liitolta valtionavut.

Niin makaa kuin petaa.

HYVÄ SUOMI!

• kielipolitiikka on alkanut vihdoinkin elää Suomessa. Se näkyy nyt jo myös vanhassa mediassa. Vuoden sisällä esimerkiksi pakkoruotsia on sen oikealla nimellä käsitelty TV1:ssä, TV2:ssa, MTV3:ssa, Radio 1:ssä, YleX:ssä, kaikissa suuremmissa sanomalehdissä, jne.

Ylimmässä päätöksenteossa on tehty useirta ratkaisuja, jotka vievät kielipolitiikkaa oikeaan suuntaan eli kohti Ruotsin mallia, missä vain enemmistön kieli on virallinen. Pakkoruotsista väännetään nyt tosissaan kättä opetusministeriössä ja opetushallituksessa.

Helsingin Sanomat kiteytti nykyisen kehityksen pääkirjoituksessaan 25.10.2009 hyvin osuvasti: Hämmennys, epäusko ja katkeruus leviää suomenruotsalaisten keskuudessa. "Luettelo kielivähemmistön näkökantojen sivuuttamisesta on pitkä ja koostuu niin isoista hallinnollisista ratkaisuista kuin yksittäisistäkin päätöksistä." Lue; Suomen ruotsalaisten etu- ja erioikeuksien aikakausi on vihdoinkin päättymässä.

Yksi syy onh HS:n mukaan "verkkokeskusteluissa lietsottu hurriviha, joka hitaasti kasvattaa tilaa kielivähemmistön vähättelemiselle myös muussa yhteiskunnassa". Jälleen lue näin; verkkokeskustelu on nopeasti muuttanut kieli-ilmapiirin myönteisemmäksi kielivapaudelle, joka kasvattaa tilaa muiden tärkeämpien kielten opiskelulle pakkoruotsin asemesta. Myös muussa päätöksenteossa ei enää suvaita yhtä kielivähemmistön etuoikeuksia.

• Näin ON
        heikki_tala kirjoitti:

kielipolitiikka on alkanut vihdoinkin elää Suomessa. Se näkyy nyt jo myös vanhassa mediassa. Vuoden sisällä esimerkiksi pakkoruotsia on sen oikealla nimellä käsitelty TV1:ssä, TV2:ssa, MTV3:ssa, Radio 1:ssä, YleX:ssä, kaikissa suuremmissa sanomalehdissä, jne.

Ylimmässä päätöksenteossa on tehty useirta ratkaisuja, jotka vievät kielipolitiikkaa oikeaan suuntaan eli kohti Ruotsin mallia, missä vain enemmistön kieli on virallinen. Pakkoruotsista väännetään nyt tosissaan kättä opetusministeriössä ja opetushallituksessa.

Helsingin Sanomat kiteytti nykyisen kehityksen pääkirjoituksessaan 25.10.2009 hyvin osuvasti: Hämmennys, epäusko ja katkeruus leviää suomenruotsalaisten keskuudessa. "Luettelo kielivähemmistön näkökantojen sivuuttamisesta on pitkä ja koostuu niin isoista hallinnollisista ratkaisuista kuin yksittäisistäkin päätöksistä." Lue; Suomen ruotsalaisten etu- ja erioikeuksien aikakausi on vihdoinkin päättymässä.

Yksi syy onh HS:n mukaan "verkkokeskusteluissa lietsottu hurriviha, joka hitaasti kasvattaa tilaa kielivähemmistön vähättelemiselle myös muussa yhteiskunnassa". Jälleen lue näin; verkkokeskustelu on nopeasti muuttanut kieli-ilmapiirin myönteisemmäksi kielivapaudelle, joka kasvattaa tilaa muiden tärkeämpien kielten opiskelulle pakkoruotsin asemesta. Myös muussa päätöksenteossa ei enää suvaita yhtä kielivähemmistön etuoikeuksia.

Kuinkahan monennen kerran Tala julkaisee tuon saman viestin????? Eikä mitään tapahdu,
        ruotsinkieli on ja pysyy tarpeellisena Suomessa. D;))

• Näin ON kirjoitti:

Kuinkahan monennen kerran Tala julkaisee tuon saman viestin????? Eikä mitään tapahdu,
        ruotsinkieli on ja pysyy tarpeellisena Suomessa. D;))

joka murskaa pakkoruotsin ja keinotekoisen kaksikielisyyden kallion.

• rautaako?
        heikki_tala kirjoitti:

joka murskaa pakkoruotsin ja keinotekoisen kaksikielisyyden kallion.

Vesipisarat todellakin muokkaavat kallioita. Mutta aikajänne on sadoissa tuhansissa vuosissa.

• rautaako?
        heikki_tala kirjoitti:

kielipolitiikka on alkanut vihdoinkin elää Suomessa. Se näkyy nyt jo myös vanhassa mediassa. Vuoden sisällä esimerkiksi pakkoruotsia on sen oikealla nimellä käsitelty TV1:ssä, TV2:ssa, MTV3:ssa, Radio 1:ssä, YleX:ssä, kaikissa suuremmissa sanomalehdissä, jne.

Tala on spammaillut kymmenkunta vuotta siitä miten

"kielipolitiikka on alkanut vihdoinkin elää Suomessa. Se näkyy nyt jo myös vanhassa mediassa. Vuoden sisällä esimerkiksi pakkoruotsia on sen oikealla nimellä käsitelty TV1:ssä, TV2:ssa, MTV3:ssa, Radio 1:ssä, YleX:ssä, kaikissa suuremmissa sanomalehdissä, jne."

Mitenköhän tekstit sitten kuullostaa kun oikeasti muutksia syntyy? Väittääkä silloin Tala että mitään ei ole tapahtunut? Se olisi ainakin linjassa tähänasrtiseen logiikkaan. Eli svendufvamaisesti aina väärin päin.

• rautaako? kirjoitti:

Tala on spammaillut kymmenkunta vuotta siitä miten

"kielipolitiikka on alkanut vihdoinkin elää Suomessa. Se näkyy nyt jo myös vanhassa mediassa. Vuoden sisällä esimerkiksi pakkoruotsia on sen oikealla nimellä käsitelty TV1:ssä, TV2:ssa, MTV3:ssa, Radio 1:ssä, YleX:ssä, kaikissa suuremmissa sanomalehdissä, jne."

Mitenköhän tekstit sitten kuullostaa kun oikeasti muutksia syntyy? Väittääkä silloin Tala että mitään ei ole tapahtunut? Se olisi ainakin linjassa tähänasrtiseen logiikkaan. Eli svendufvamaisesti aina väärin päin.

käy nyt pakkoruotsittajien tie. Henrik Lax ei ollut erityisen ilahtunut, kun kerroin hänelle eilen Viron suurlähetystössä, että nyt menee hyvin - nu går det bra!

• rautaako? kirjoitti:

Vesipisarat todellakin muokkaavat kallioita. Mutta aikajänne on sadoissa tuhansissa vuosissa.

aikajänne on nyt jo tosi lyhyt. Rintama murtui 16.3.2004 ja nyt on täysi vyörytys menossa. Elinkeinoelämän keskusliitto, Osmo Soininvaara, TV1, TV2, MTV3, Kirsi Virtanen Radio1, kokoomuksen, keskustan, vihreiden, perussuomalaisten, jne nuoret.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      256
      45623
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      44
      11359
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      221
      10961
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      38
      9775
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      90
      8618
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      277
      6664
    7. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      2
      3325
    8. Perussuomalaisiin minä luotan

Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      13
      2594
    9. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      2
      2583
    10. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      44
      2350
    Aihe