Kestääkö tuo prosessi ortodoksiksi todella vuosia? Vuosia ilman ns. oikeaa seurakuntayhteyttä (eli ilman ehtoollista ja rippiä) vaikuttaa oikeastaan aika julmalta. Vai voiko tuosta prosessista selviytyä aikaisemminkin kuin vuosien tutkiskelun jälkeen= Tarkoitan nyt esim. vuodessa kuten roomalaiskatolisilla?
Ortodoksiksi tuleminen?
5
973
Vastaukset
- Karjalan Priha
Ei voi sanoa että kirkoon liittyvälle olisi joku pakollinen opiskeluaika.
Ensin on tutustuttava kirkon elämään juhlassa ja arkipäivinä. Varmaankin siitä että seuraa kirkon elämää katekumeenina kirkkovuoden ympäri on hyötyä kirkkoon liittyvälle itselleen... Tiedän ihmisiä jotka ovat liittyneet kirkkoon hyvinkin nopeasti, mutta olen huomannut että he eivät aina käsitä sitoumuksensa suuruutta. Toivon että kirkkoon liittymisestä kiinnostunut kävisi paljon Jumalanpalveluksissa, ottaisi itselleen hengellisen ohjaajan papiston piiristä ja maallikon joka osaisi kerto arkisesta elämästä ortodoksina.
Kirkkoon liittyminen täytyy pohjautua vankkaan vakaumukseen ja liittyjän on otettava koko paketti, ei vain niitä parhaita ja maistuvia palasia vaan myös kaikki se mikä maistuu katkeralta ja mitä on mahdotonta ymmärtää tai käsittää. On luovuttava kaikesta vanhasta ja otettava uusi vastaan täydellisesti! - ortodoksiäiti
Voit tutustua ortidoksiseen uskontoon kirkon järjestämissä kerhoissa. Ota yhteyttä lähimpään seurakuntaan ja keskustele papin kanssa. Olet valmis liittymään seurakuntaan kun ortodoksisuus on osa elämääsi eikä tapaa tai kulttuuria. Muista ettei meistä kukaan ole täydellinen vaan pyrkimys hyvään ja syntien katumus riittää.
- Utelias
Tässä ketjussa olisi kiva "kuulla" jonkun henkilökohtainen puheenvuoro siitä millaista on olla ortodoksi. Millä tavalla se on näkyy arkipäivän elämässä. Tai jonkun "käännynnäisen" tarina. ;)
- Ohto
Utelias kirjoitti:
Tässä ketjussa olisi kiva "kuulla" jonkun henkilökohtainen puheenvuoro siitä millaista on olla ortodoksi. Millä tavalla se on näkyy arkipäivän elämässä. Tai jonkun "käännynnäisen" tarina. ;)
Kun kerran olevinaan asia minuakin koskettaa niin kirjoitampa! Itse en koe ollenkaan "epäreiluna" sitä että liittyessään ortodoksiseen kirkkoon oletetaan, että ihminen perehtyy asiaan. Jotenkin tuntuisi kamalalta, että sujahtaisi sinne suurempia miettimättä :D Itse en ole ortodoksisen kirkon jäsen, mutta mahdottoman kiinnostunut ja aion tod. näk. joskus liittyä... mutta ei kai kenelläkään tulisi olla mitenkään karmea hoppu näin suurien asioiden kanssa? Minulle ortodoksinen usko on ja tulee olemaan aikaslailla kokonaisvaltainen juttu, joten siihen ei ihan 2 viikossa sopeudu. Että täältä tullaan :) Toivottavasti otatte minut vastaan :D
- ystävä
Ohto kirjoitti:
Kun kerran olevinaan asia minuakin koskettaa niin kirjoitampa! Itse en koe ollenkaan "epäreiluna" sitä että liittyessään ortodoksiseen kirkkoon oletetaan, että ihminen perehtyy asiaan. Jotenkin tuntuisi kamalalta, että sujahtaisi sinne suurempia miettimättä :D Itse en ole ortodoksisen kirkon jäsen, mutta mahdottoman kiinnostunut ja aion tod. näk. joskus liittyä... mutta ei kai kenelläkään tulisi olla mitenkään karmea hoppu näin suurien asioiden kanssa? Minulle ortodoksinen usko on ja tulee olemaan aikaslailla kokonaisvaltainen juttu, joten siihen ei ihan 2 viikossa sopeudu. Että täältä tullaan :) Toivottavasti otatte minut vastaan :D
sinut jos sitä itse haluat.
Olen itsekin "proselyytti" ex-luterilainen tapakristitty (heh-heh) ja ainakin minut on otettu suurella rakkaudella ja lämmöllä vastaan.
Hassua sinänsä kun kiertelin ja etsin kaikkialta, mutta elävän uskon löysin vasta Kirkostamme.
Ole levollisella mielellä ja käy ahkerasti palveluksissa jotta saisit kokemusta enemmän ja sitten rohkeasti kysele ja lähesty ihmisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama305110Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä644101Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve783676Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732728Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1582534Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602388Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl792199Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272167- 1381695
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko401548