Sijoitin kohtuullisen summan kaverin perustamaan vippifirmaan. Nyt kaksi vuotta huomattavan suuria osinkoja nauttineena eksyin tälle palstalle. Huomasin, että aika moni täällä kirjoittava on joutunut ikävään tilanteeseen pikavipin takia.
Pitäisikö minun siis tuntea huonoa omatuntoa rahoistani, jotka on otettu toisilta ja heidän pitäisi vielä maksaa lainansakin? Pitäisikö tuntea häpeää, kun ajan Volvollani ja näen jonku ikäiseni pyöräilevän pakkasessa? Vai voinko lohduttautua sillä, että todennäköisesti ainakin joku on pelastunut pahalta pikavipin takia? Tai että vippiraha pyörittää taloutta? Olenko pahan- vai hyväntekijä?
Mene ja tiedä, mutta erittäin hyvästä tuotosta huolimatta harkitsen myyväni osuuteni pois, mutta tilille putkahtanut osinkopotti saa aina vaan jatkamaan. Aina löytyy jotain, mihin tarvitsee ylimääräistä: kotiteatterin rakentaiminen, kaukoidän kierros, auton vaihtaminen, isompi asunto, keräilyviinit jne.
Olisi kiva kuulla rivi-ihmisten näkemystä alan etiikasta eli mitä mieltä olette bisneksestä. Sen kuitenkin sanon, että alalla kuitataan aivan huikeita tuottoja. Takavuosien katsastusasemabines ei tuota mitään, jos vertaa tämän päivän pikavippibisneksen tuottoihin.
Pitäisikö tuntea huonoa omatuntoa vippibisneksen osingoista?
7
364
Vastaukset
- 20+2
Tuo on vähän kakspiippunen juttu. Sinähän teet vain bisnestä eli rahaa. Ja jokainenhan niin haluaisi tehdä. Totta, että monet ovat joutuneet pulaan vippien takia, mutta eihän se ole sinun vikasi. Ei pidä ottaa velkaa, jos ei pysty maksamaan takaisin. Eri asia sitten, oletko mukana ns. tekstarirahoja kalastavassa vippifirmassa vai ns kunnollisessa, josta jopa saa lainaa ja kohtuu korolla, koska kauheita korkojakin alalta löytyy paljon.
- )()()
Olisinpa itse yhtä onnellisessa jamassa enkä juuri päinvastaisessa. Yritän kyllä kaikkeni että saisin kuitattua kaikki vipit ja todellakin maksaa ne ihan omasta selkänahkasta jokaisen sentin. On vaan niin toivottoman tuntuinen tilanne. Tosin, rahaahan se vaan on. Vaikka silloin kuin oikein ahdistaa ja yöt menee pyöriessä niin tekisi mieli vaihtaa hiippakuntaa... Yritän ajatella positiivisesti tuonne kesään, silloin olen vippini kuitannut ja jotain alkaa jo jäädä säästöönkin. Pääsisi vain nämä muutamat kuukaudet sekoamatta. IHan hirveä tilanne, jonka todella olen itse aiheuttanut vippaamalla silloin kun on ollut tiukkaa. Jälkiviisaana voisi sanoa että jostain muualta olis kannattanut ennemmin lainata huolimatta siitä että ei ole halunnut läheisiään huolestuttaa. Nythän siitä sitten kärsin.
- heffu
Rahamiehet ajaa lexus,bentley,porsche . Älä leveile paskapuheilla sulla ei ole mitään.
- Persauki..
...olisi väärin antaa tyhmien pitää rahansa.
Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.- Karkeasti
Tai ei ihan niinkään, mutta todettakoot kuitenkin että jokainen on itse polkunsa valinnut. Vaikka käteen lyödäänkin jokaiselle hieman erilaiset kortit, joillekin huonommat, toisille paremmat, on silti jokaisella mahdollisuus valita pelityylinsä. Sääli vain niitä nuorempia, jotka onnistuvat pistämään elämänsä sekaisin ennenkuin ovat tämän oppineet.
- 5 ja lisänumero
joskus on kiva haaveilla ja suunnitella, mitä tekisi, jos sattuisi lottovoiton saamaan...
- rentunruusumyös
Kaukoidän kierros Volvolla. Mahtavaa, pääsisipä mukaan...
Keräilyviini, mikä se on? Amiskaveri äsken keksinyt uuden sanan! Vau
Voi teitä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve482982Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi922808On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole612666Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.712626Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä952590Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1072175Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl522039Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1431900Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk611852Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?231737