isovanhemmat

kukka70

Kaksi lastani olivat muutaman päivän eslest isovanhempiensa luona. Minä itse olen vieraantunut lestadiolaisuudesta ja mieheni on ev.lut. lapsemme ovat tähän asti menneet mielellään mummolaan, mutta viime käyntien jälkeen he ovat lähes terapian tarpeessa. isovanhemmat "saarnaavat" heille mikä on syntiä. MM. alkoholin juomisesta joutuu helvettiin jne.Lapset tulivat kotiin silmät ympyräisinä ja kertoivat isälleen, että hän joutuu helvettiin. Mieheni ja minä myös käytämme sivistyneesti esim viiniä ruuan kanssa. Mieheni oli
syystäkin erittäin loukkaantunut ja minä erittäin ahdistunut. Miksi he käyttäytyvät noin? Mitä voin tehdä?
Olen yrittänyt säilyttää läheiset välit vanhempieni kanssa, mutta heidän käytöksensä loukkaa minua ja perhettäni, miksi uskon voimalla ja varjolla voidaan kääntää lapset vanhempiaan vastaan? Toivoisin, että he saisivat yhteisössään oikeanlaista tukea ja ohjausta isovanhemmuuteensa.

38

458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oiveli

      "sivistyneesti" viiniä,hienompi sana dokaamiselle.

      • EL1991

        oikein tyypillistä lestadiolaista mustavalkoisuutta: jos yhtään käytetään alkoholia, se on heti dokaamista. Voisitko jotenkin perustella?


    • teuta

      Kyllä luulen tietäväni periaatteellisen syyn moiseen käyttäytymiseen , saimme Jouluna ja Uutenavuotena,
      sellaisen pikakoulutuksen noihin asioihin siitä on täällä palstalla jo jonkinvarran puhuttu , ja ei kyllä
      ole saatu muuta selville kuin tiukkapipoiset ovat juuri tuota mieltä , ja siihen se opetuskin tähtäsi , että
      lapset vaan vahtimaan aikuisten käyttäytymisiä .
      Jos otamme Aabrahammin vertailukohteeksi , hän teki kaiken vapaehtoiselta pohjalta , ja rakkaudesta
      Jumalaan ei vaatinut minkään tähden , vaan ilmoitti luottavansa Herraan , joka siunasi häntä paljossa
      siinä on ero vaatimuksiin joita nyt esitetään johtajiston taholta .

      Olkaa rahallisia ehkä se siitä , jos minä uskon , se on Kristuksen ja minun asia , jos joku ei usko se on
      Raamatun mukaan jo tuomittu ,

      • kukka70

        Kyse on erittäin vakavasta asiasta, mieheni on turvallisuusviranomainen. Hänen mukaansa kyse voi olla rikoksesta, asiattomasta käytöksestä ja panettelusta. Hän kuitenkin pitää vanhemmistani, eikä halua heille pahaa, he eivät toimi täydessä ymmärryksessä. Enhän minäkään mene arvostelemaan naapurini tai sukulaisteni lapsille heidän vanhempiaan?! Lestadiolaisilla ei voi olla Suomen perustuslakiin nähden erivapauksia käytöksessään. Olen vain surullinen, niin surullinen, kyse on vanhemmistani, jotka pilaavat oman elämänsä.


      • mä vaan
        kukka70 kirjoitti:

        Kyse on erittäin vakavasta asiasta, mieheni on turvallisuusviranomainen. Hänen mukaansa kyse voi olla rikoksesta, asiattomasta käytöksestä ja panettelusta. Hän kuitenkin pitää vanhemmistani, eikä halua heille pahaa, he eivät toimi täydessä ymmärryksessä. Enhän minäkään mene arvostelemaan naapurini tai sukulaisteni lapsille heidän vanhempiaan?! Lestadiolaisilla ei voi olla Suomen perustuslakiin nähden erivapauksia käytöksessään. Olen vain surullinen, niin surullinen, kyse on vanhemmistani, jotka pilaavat oman elämänsä.

        Kehoittaisin keskustelemaan asiasta vanhempiesi kanssa. Oletko tehnyt niin? Ymmärrän sinua ja perhettäsi -vaikka ajattelenkin itse eri tavalla vaikkapa alkoholin käytöstä, jonka nostit esille. Mutta keskustelkaa asiasta, ole avoin lastesi tunteista ja omistasi myös.


      • Usko Jeesukseen
        kukka70 kirjoitti:

        Kyse on erittäin vakavasta asiasta, mieheni on turvallisuusviranomainen. Hänen mukaansa kyse voi olla rikoksesta, asiattomasta käytöksestä ja panettelusta. Hän kuitenkin pitää vanhemmistani, eikä halua heille pahaa, he eivät toimi täydessä ymmärryksessä. Enhän minäkään mene arvostelemaan naapurini tai sukulaisteni lapsille heidän vanhempiaan?! Lestadiolaisilla ei voi olla Suomen perustuslakiin nähden erivapauksia käytöksessään. Olen vain surullinen, niin surullinen, kyse on vanhemmistani, jotka pilaavat oman elämänsä.

        Mielenkiinnosta kysyisin mihin lestadiolais-ryhmään vanhempasi kuuluvat? Jyrkkyydestä voisi päätellä että he ovat vanhoillislestadiolaisia?

        Olivatpa mitä hyvänsä ryhmää, niin vanhempiesi turvattomuus tämän pelottelun takana on. Kun on lapsesta asti kasvanut lestadiolaisena ja opetettu absolutismiin, niin vaikeata se on nähdä lastensa ja lastenlastensa käyttävän alkoholia. Itse olen lestadiolainen ja absolutisti. Tältä pohjalta voin sanoa että monia lestadiolaisia opetuksia kritisoin Jumalan sanaan verraten, mutta absolutismin pidän todella hyvänä oppina, sitä ei ole tarvinnut koskaan katua eikä pahoitella kenellekään.

        Raamattu ei kiellä nattinasta alkoholia, mutta alkoholista juopumisen Raamattu kieltää. Suomalaisen alkoholikulttuurin tuntien, on mielestäni parempi olla kokonaan sekaantumatta moiseen aineeseen.
        Sitä ei tarvitse koskaan katua jos alkoholit jää ryyppäämättä. Toisin päin voi sanoa, että katuvaisia on
        paljon silloin, kun alkoholit on nautittu mahdollisimman runsaina ja tehokkaasti.

        Älkää juopuko viinasta, vaan täyttykää Pyhällä Hengellä. Hallelujaa!


      • Lahtelainen essu
        Usko Jeesukseen kirjoitti:

        Mielenkiinnosta kysyisin mihin lestadiolais-ryhmään vanhempasi kuuluvat? Jyrkkyydestä voisi päätellä että he ovat vanhoillislestadiolaisia?

        Olivatpa mitä hyvänsä ryhmää, niin vanhempiesi turvattomuus tämän pelottelun takana on. Kun on lapsesta asti kasvanut lestadiolaisena ja opetettu absolutismiin, niin vaikeata se on nähdä lastensa ja lastenlastensa käyttävän alkoholia. Itse olen lestadiolainen ja absolutisti. Tältä pohjalta voin sanoa että monia lestadiolaisia opetuksia kritisoin Jumalan sanaan verraten, mutta absolutismin pidän todella hyvänä oppina, sitä ei ole tarvinnut koskaan katua eikä pahoitella kenellekään.

        Raamattu ei kiellä nattinasta alkoholia, mutta alkoholista juopumisen Raamattu kieltää. Suomalaisen alkoholikulttuurin tuntien, on mielestäni parempi olla kokonaan sekaantumatta moiseen aineeseen.
        Sitä ei tarvitse koskaan katua jos alkoholit jää ryyppäämättä. Toisin päin voi sanoa, että katuvaisia on
        paljon silloin, kun alkoholit on nautittu mahdollisimman runsaina ja tehokkaasti.

        Älkää juopuko viinasta, vaan täyttykää Pyhällä Hengellä. Hallelujaa!

        "Älkää juopuko viinasta, vaan täyttykää Pyhällä Hengellä."
        Tätä lausetta pidetään raamatullisena.

        Kuitenkin siinä on oleellinen ajatusvirhe: Uuden testamentin kirjoittamisen aikana ei ollut viinaa eikä muitakaan tislattuja alkoholijuomia.On pidettävä mielessä, että tuo tarkoittaa viiniä.
        On hyvä, että opetuksessa puhutaan absolutismista, mutta ei pidä olla absolutistinen absolutismissa.

        Viini kohtuullisesti nautittuna on terveellistä, mutta suomalaisilla nauttiminen ei tahdo pysyä kohtuullisuudessa.


      • Usko Jeesukseen
        Lahtelainen essu kirjoitti:

        "Älkää juopuko viinasta, vaan täyttykää Pyhällä Hengellä."
        Tätä lausetta pidetään raamatullisena.

        Kuitenkin siinä on oleellinen ajatusvirhe: Uuden testamentin kirjoittamisen aikana ei ollut viinaa eikä muitakaan tislattuja alkoholijuomia.On pidettävä mielessä, että tuo tarkoittaa viiniä.
        On hyvä, että opetuksessa puhutaan absolutismista, mutta ei pidä olla absolutistinen absolutismissa.

        Viini kohtuullisesti nautittuna on terveellistä, mutta suomalaisilla nauttiminen ei tahdo pysyä kohtuullisuudessa.

        Ef. 5:14 Sentähden sanotaan:
        *) "Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee!"
        ____________________________________

        Ef. 5:15 Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte:
        *) ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,

        Ef. 5:16 ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.
        _________________________________________________
        *) Ef. 5:17 Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on.
        Ef. 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
        Ef. 5:19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
        Ef. 5:20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
        ________________________________________________

        Ef. 5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
        =========================================================================

        Mitä tuossa siis luki? Jokaisen aivot muodostavat edellä luetusta tekstisä oman yksilöllisen käsityksensä.

        Tuota käsitystä muovaavat luvultaan kymmeniin tuhansiin nousevat variaatiot. Äidin raskauden ajasta alkaen synnytykseen, ensikohtaamiseen synnyttäjän kanssa, sen perheyteisön ilmapiiri jossa lapsuus vietettiin, uskonnollinen viitekehys etc etc . Nykyhetken mieliala muodostaa osan käsitystä. Jos tulet tilanteeseen ylen onnellisena jonkun mahtavan kokemuksen jälkeen, käsitys tästä paikasta on aivan erilainen, verrattuna siihen että tulisit tilanteeseen juuri turpaasi saaneena, vihasta puhkuen.

        Raamattu puhuu tässä kuitenkin meille kristityille sen tähden että voimme koetella olemmeko tänään USKOSSA Kristukseen. Janoammeko Pyhän Hengen täyttymystä rukouksessa hiljentyneinä, vai polttaako Kristuksen sijasta mieltämme kaapista löytyvä tuliaispullo, että saisimme saatanalta hieman lisää lohdutusta hengelliseen murheeseen.

        Juopuminen viinistä ei kuulu kristityn elämään. Jos näin on päässyt tapahtumaan, se on parannuksen paikka.
        Rukoilun paikka että Jeesus trulisi sydämeen asukkaaksi tuoden ilon rauhan ja lohdutuksen sydämeen, tehden näin viinat kokonaan tarpeettomiksi.


      • 9+8
        Usko Jeesukseen kirjoitti:

        Ef. 5:14 Sentähden sanotaan:
        *) "Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee!"
        ____________________________________

        Ef. 5:15 Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte:
        *) ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,

        Ef. 5:16 ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.
        _________________________________________________
        *) Ef. 5:17 Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on.
        Ef. 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
        Ef. 5:19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
        Ef. 5:20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
        ________________________________________________

        Ef. 5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
        =========================================================================

        Mitä tuossa siis luki? Jokaisen aivot muodostavat edellä luetusta tekstisä oman yksilöllisen käsityksensä.

        Tuota käsitystä muovaavat luvultaan kymmeniin tuhansiin nousevat variaatiot. Äidin raskauden ajasta alkaen synnytykseen, ensikohtaamiseen synnyttäjän kanssa, sen perheyteisön ilmapiiri jossa lapsuus vietettiin, uskonnollinen viitekehys etc etc . Nykyhetken mieliala muodostaa osan käsitystä. Jos tulet tilanteeseen ylen onnellisena jonkun mahtavan kokemuksen jälkeen, käsitys tästä paikasta on aivan erilainen, verrattuna siihen että tulisit tilanteeseen juuri turpaasi saaneena, vihasta puhkuen.

        Raamattu puhuu tässä kuitenkin meille kristityille sen tähden että voimme koetella olemmeko tänään USKOSSA Kristukseen. Janoammeko Pyhän Hengen täyttymystä rukouksessa hiljentyneinä, vai polttaako Kristuksen sijasta mieltämme kaapista löytyvä tuliaispullo, että saisimme saatanalta hieman lisää lohdutusta hengelliseen murheeseen.

        Juopuminen viinistä ei kuulu kristityn elämään. Jos näin on päässyt tapahtumaan, se on parannuksen paikka.
        Rukoilun paikka että Jeesus trulisi sydämeen asukkaaksi tuoden ilon rauhan ja lohdutuksen sydämeen, tehden näin viinat kokonaan tarpeettomiksi.

        havaita, että tuolla ylempänä ei ollut puhetta juopumisesta, vaan juomisesta. Siis
        aivan eri tason asioista.
        Se, että ottaa lasillisen viinä aterialla, ei ole juopumista viinistä.


      • Usko Jeesukseen
        9+8 kirjoitti:

        havaita, että tuolla ylempänä ei ollut puhetta juopumisesta, vaan juomisesta. Siis
        aivan eri tason asioista.
        Se, että ottaa lasillisen viinä aterialla, ei ole juopumista viinistä.

        Viestini on kokonaisuus, jossa käsittelin laajemmin suhtautumistani alkoholiin. Samankaltasta suhtautumista suosittelen muillekin oman kokemukseni perusteella. En ole mikään eilisen teeren poika enkä yhden asian mies. Lähipiirissäni elää rakkaita ihmisiä kaikenlaisissa elämäntilanteissa. Tiedän missä mennään ja mitä kirjoitan.


      • Hesekiel 150
        9+8 kirjoitti:

        havaita, että tuolla ylempänä ei ollut puhetta juopumisesta, vaan juomisesta. Siis
        aivan eri tason asioista.
        Se, että ottaa lasillisen viinä aterialla, ei ole juopumista viinistä.

        sokeeraava juttu tuo kukka 70, että miten ajattelemattomasti vanhat ihmiset voivat lapsia pelotella. Te, jotka pidätte ainiaan Jeesus kulttianne päänne päällä, vielä kehtaatte puolustella moista pelottelua. Lapset ovat niin herkkiä uskomaan mitä sekopäiset lestaadiolain kiemureihin joutuneet papat ja mammat vaahtoavat.

        Tupakanpoltto on paljon vaarallisempaa kuin lasi viiniä aterialla ja miksi ei muulloinkin. He ovat erikseen jotka juovat päänsä täyteen ja rähjäävät. Luulisin, että kaaappijuoppoja löytyy paljon, paljon lestaadiolaisten piirissä. Sitä sitten kun vahingoittavia tapauksia tulee, kuten nämä lapsukaislle isän syytöket viinistä, niin pannaan sitten raamatunlauseita esille, joita ei itsekkään koskaa, koskaa tule niiden mukaan elettyä.

        Tällaiset kihkomieliset tuomiot ja niiden puolustamiset tuhoavat monen ihmisen henkisen tasapainon. Lapset kasvatetaan ainaisessa pelossa. He eivät tule koskaa aikuisena elämään tasapainoista ja onnellista elämää. Nämä kiihkoilijat pitäisi teidän poimia hiljaisesti pois joukostanne, niin Jumala ja kanssaihmisetkin hyväksyisivät lestaadiolaisuuden paremmin.
        AAMEN!


      • yx
        kukka70 kirjoitti:

        Kyse on erittäin vakavasta asiasta, mieheni on turvallisuusviranomainen. Hänen mukaansa kyse voi olla rikoksesta, asiattomasta käytöksestä ja panettelusta. Hän kuitenkin pitää vanhemmistani, eikä halua heille pahaa, he eivät toimi täydessä ymmärryksessä. Enhän minäkään mene arvostelemaan naapurini tai sukulaisteni lapsille heidän vanhempiaan?! Lestadiolaisilla ei voi olla Suomen perustuslakiin nähden erivapauksia käytöksessään. Olen vain surullinen, niin surullinen, kyse on vanhemmistani, jotka pilaavat oman elämänsä.

        Meillä on lastenlapsia, joiden vanhemmat eivät ole uskovia.

        En usko, että he tuollaisen jälkeen enää antaisivat lastensa tulla meille.

        Mikä on siis oikein? Lopettaa kaikki yhteydenpito ehdottomuudellaan vai antaa lapsille lämmin ja turvallinen suhde isovanhempiin?

        Luulenpa valitsevani jälkimmäisen vaihtoehdon.

        Kukka, keskustele vanhempiesi kanssa, kuten jo "mä vaan" kehotti!


      • Tra.
        Usko Jeesukseen kirjoitti:

        Viestini on kokonaisuus, jossa käsittelin laajemmin suhtautumistani alkoholiin. Samankaltasta suhtautumista suosittelen muillekin oman kokemukseni perusteella. En ole mikään eilisen teeren poika enkä yhden asian mies. Lähipiirissäni elää rakkaita ihmisiä kaikenlaisissa elämäntilanteissa. Tiedän missä mennään ja mitä kirjoitan.

        No hyvä , mutta et tiennyt kenelle kirjoitat ,


      • teuta
        kukka70 kirjoitti:

        Kyse on erittäin vakavasta asiasta, mieheni on turvallisuusviranomainen. Hänen mukaansa kyse voi olla rikoksesta, asiattomasta käytöksestä ja panettelusta. Hän kuitenkin pitää vanhemmistani, eikä halua heille pahaa, he eivät toimi täydessä ymmärryksessä. Enhän minäkään mene arvostelemaan naapurini tai sukulaisteni lapsille heidän vanhempiaan?! Lestadiolaisilla ei voi olla Suomen perustuslakiin nähden erivapauksia käytöksessään. Olen vain surullinen, niin surullinen, kyse on vanhemmistani, jotka pilaavat oman elämänsä.

        Minä myös kysyn , mikä porukka on kyseessä lessuja on 18 eri joista 10 liikkuu suomessa .


      • yx Tietäväinen
        Tra. kirjoitti:

        No hyvä , mutta et tiennyt kenelle kirjoitat ,

        Numeroyhdistelmät on T.T. :n käsialaa. Oliko muuta?


      • kukka70
        teuta kirjoitti:

        Minä myös kysyn , mikä porukka on kyseessä lessuja on 18 eri joista 10 liikkuu suomessa .

        Hei taas, kyse on esikoislestadiolaisista, lapinlähetyksiä itsekin olen lapsena kuunnellut ja Jellivaarassa olen käynyt. vanhempieni ehdottomuus vaan ajoi minut ja sisrukseni ahdistuksen partaalle ja pois yhteisöstä. Nyt olen luonut itselleni turvallisen elämän ja HALUAISIN pitää yhteyttä sukulaisiini. mutta ahdistun näistä syytöksistä niin valtavasti, etten tiedä kykenenkö siihen. Ennen kaikkea tällä hetkellä haluan suojella perhettäni. Valitettavasti asian on näin.


      • Tra.
        yx Tietäväinen kirjoitti:

        Numeroyhdistelmät on T.T. :n käsialaa. Oliko muuta?

        Ei ollut siksi sanoinkin , että et tiennyt näkemiin


      • teuta
        kukka70 kirjoitti:

        Hei taas, kyse on esikoislestadiolaisista, lapinlähetyksiä itsekin olen lapsena kuunnellut ja Jellivaarassa olen käynyt. vanhempieni ehdottomuus vaan ajoi minut ja sisrukseni ahdistuksen partaalle ja pois yhteisöstä. Nyt olen luonut itselleni turvallisen elämän ja HALUAISIN pitää yhteyttä sukulaisiini. mutta ahdistun näistä syytöksistä niin valtavasti, etten tiedä kykenenkö siihen. Ennen kaikkea tällä hetkellä haluan suojella perhettäni. Valitettavasti asian on näin.

        No nytkun sinulla on turvallinen elämä , onko sinulla muuta turvaa kuin maallista .
        Pitäisi pysätyä hetkeksi että tietää missä menee, pitäisi olla turva myös tuonpuoleiseen
        elämään , siihen todelliseen turvaan jota ilman ei meillä kenelläkään mitään ole.


      • Usko Jeesukseen
        kukka70 kirjoitti:

        Hei taas, kyse on esikoislestadiolaisista, lapinlähetyksiä itsekin olen lapsena kuunnellut ja Jellivaarassa olen käynyt. vanhempieni ehdottomuus vaan ajoi minut ja sisrukseni ahdistuksen partaalle ja pois yhteisöstä. Nyt olen luonut itselleni turvallisen elämän ja HALUAISIN pitää yhteyttä sukulaisiini. mutta ahdistun näistä syytöksistä niin valtavasti, etten tiedä kykenenkö siihen. Ennen kaikkea tällä hetkellä haluan suojella perhettäni. Valitettavasti asian on näin.

        Vanhempiesi motto on valitettavan monille lestadiolaisille tyypillinen:
        "Tule tähän samaan ahdistukseen minun kanssani! Pysy poissa nöpiiristäni ellei kelpaa."

        *) Niin kauan se pysyy tällaisena kun vanhempiesi omavanhurskaus kestää.

        He ovat niin sisällä heitä sitovassa "virtahevossa", että vilpittömästi uskovat toimivansa ja uskovansa juuri niin kuin Raamattu sanoo. Monia meistä Jumala on armossaan johdattanut pois tästä ihmisoppien orjuudesta Jumalan lasten vapauteen, iloon ja rauhaan. Silloin eron lainvanhurskauden ja uskonvanhurskauden välillä näkee ja kokee todella suurena. Voi vain hämmästellä millaisessa hengellisessä sokeudessa moni rämpii kohti kuolemaa. Onneksi Jumala on kärsivällinen ja pitkämielinen, hän on suuri armossa. Moni es.lest. kohtaa Kristuksen vasta kuolinvuoteellaan. Hyvä niin, Jumala ei tee sirppihallaa. Jolla on halu pelastua, sen Jumala pelastaa, usein monelaisten ryteikköjen lävitse.

        Niin kauan kun ihmisen autuus on vähänkin hänestä itsestään riippuvainen, niin kauan ihminen on Jumalan vanhurskautta vailla. Kristus ei jatka vanhurskaudellaan kenenkään omaa vanhurskautta. Se on kaikki tai ei mitään. Kun Jumala saa lain kautta riisua ihmisen alasti, kun viimeinenkin oma oljenkorsi on katkennut, vasta silloin tulee oikea hätä ja huuto Kristuksen puoleen, Herra armahda minua syntistä.

        Kun ihminen saa Jumalalta armon pukeutua Kristuksen täydellisellä vanhurskaudella, se muuttaa elämän.
        Enää en ole minä, vaan KRISTUS MINUSSA, KIRKKAUDEN TOIVO. Uusi luomus, Jumalan lapsi, Kristuksen kanssa perillinen. - Hallelujaa kiitos Jeesus!!!


    • kälykö

      kyllä pelisäännöt on selvät isovanhemmilla ja lapsilla miten uskosta puhutaan, (tai ei ole es.lesta perhe). Isovanhemmat rakastaa lapsiaan ja lastenlapsiaan ja varovat vahingoittamasta/ loukkaamasta.

      • kukka70

        Valitettavasti.


      • yfgjt7ykirkrtyl
        kukka70 kirjoitti:

        Valitettavasti.

        ei ole oikein pelotella.. es, lesd?


    • Mietitään-pohditaan

      Minulla on ajatuksia, kuten isovanhemmilla ja kaikilla. Me ihmiset saamme olla jotakin mieltä asioista, koska maassamme on mielipiteen vapaus.
      Ole onnellinen että vanhemmillasi on ryhtiä ja mielipiteitä.
      Aikuisena ihmisenä ymmärrät, että jokaisella ihmisellä on mielipide asioista.
      Alkoholijuomat ovat nykyään suurin yksittäinen tappaja maassamme. Se on tosiasia ja se ei taida muuttua.
      Olen kuullut, että sairaanhoidon henkilöstö voitaisiin vähentää ainakin 50% jos ihmiset eivät joisi alkoholia.

      Viini Jeesuksen aikana on siis ollut mehua. Viinistä voi silloinkin juopua, mutta se on ollut huono asia.

      Lestadius taas uskontoryhmän suunnannäyttäjänä oli alkoholia vastaan, koska näki mihin se johtaa.

      En siis voisi sanoa, että viininne juonti olisi hieno asia lastenne edessä.
      Jollain tapaa isovanhemmat ovat oikeassakin.

      Teillä taas on vastuuta vanhempina lapsistanne :
      1. Mitä esimerkkiä heille näytätte ja oletteko valmiita kantamaan vastuuta heidän tulevaisuudesta, jos he käyttäytyvät samoin tai vielä rajummin, vanhempien ( teidän) esimerkin mukaisesti.
      2. Vanhemmilla on vastuu siitä, mihin lapsensa vievät, mihin jättävät jne. Se vastuu ei vaihdu isovanhemmille vaikka lapet jäisivätkin sinne hoitoon. Olisi kai outoa jättää lapset jonnekin ja sitten syyttää perään , kun syy ja vastuu on sinussa / teissä itsessänne.

      - Teillä on ristiriita asioiden kanssa.

      En usko että kukaan ihminen asettuu teidän taaksenne ajatuksella , että toimitte oikein.
      Sen sijaan luulen, että jokainen itsenäinen ihminen hyväksyy isovanhemmille oikeuden kertoa asioita omalla tavallaan muille ihmisille. Lapsille ja vanhemmille.
      On siis olemassa kasvatuksellinen ristiriita jota on syytä miettiä.
      Lapset ja alkoholi eivät sovi mitenkään yhteen. Onko siis viisasta olla esimerkkinä, lapsen omana vanhempana käytöksestä, joka ei lopulta kuitenkaan kestäisi päivänvaloa.

      Jos miehesi on turvallisuusalalla niin voisi kuvitella hänen joutuneen muutamaankin kertaan toteamaan viinin seuraukset.

      Huumavat aineet, kuten alkoholi yms. on ihmiselle vaarallista mm. siksi, että ihminen jää koukkuun niihin, eli orjuuntuu alkoholille. Tästä on esimerkkejä loputon määrä.

      Ehkä huumeiden käyttäjät paheksuisivat samoin kun sinä, jos he olisivat lastensa edessä poltelleet pilveä yms. ja selittäneet lapsille, että kohtuudessa tämä on ihan hyvä asia.

      Itse katson että alkoholi on vaarallinen asia.
      Usein siihen jollain tapaa kiinni jääneet ihmiset kokevat siihen liittyvät negaatiot uhkana.

      • yx

        liittyen tähän:

        "Viini Jeesuksen aikana on siis ollut mehua. Viinistä voi silloinkin juopua, mutta se on ollut huono asia."

        En ole koskaan kuullut, että mehua juomalla tulisi humalaan - en, vaikka meillä kotona oli joskus ammoin käynyttäkin mehua - ei tullut humalaa, ei, vaikka siihen aikaan kaikki homeisetkin pullot tyhjennettiin tarkoin!

        Kyllä VT kertoo humalasta myös - mitä eroa on siis sillä miten alkoholijuoma on valmistettu, kun lopputulos on ollut sama, jos nyt on kysymys jostakin valmistustavan erilaisuudesta?

        En todellakaan ole käyttänyt itse alkoholia (raivoraitis, sanoisi joku :), joten en ole puolustelemassa mitään. Minusta olisi kyllä syytä olla sittenkin rehellinen. Jo VT:ssa sanotaan, että viini ilahduttaa sydämen. Mehu siis...?

        Mun käsittääkseni Raamatusta ei löydy muuta kuin juopumisen kielto ja sen pahana pitäminen!

        Jatkan vielä, vaikka liian pitkä tästä tuleekin...

        Ei kai isovanhempien tarvitse uskostaan lapsille kertoa aloittamalla helvetin tulesta? Niinkö Jeesus teki? Sanoi lapsille, että helvettiin teidän vanhempanne menevät? Sekö on uskon sisältö? Helvettiinkö pitäisi uskoa? Mitä iloa siitä tulee? Mikä rauha sydämeen?

        Kysymys oli siis lapsista ja miten heille puhutaan - mitä uskoa kirkastetaan!


      • kukka70

        täällä jo keskustellaan. En ole koskaan polttanut, en pilveä enkä tupakkaa. Alkoholia olen nauttinut kohtuudella, en humaltumismielessä, mm monen muun lestadiolaiden seurassa. Mieheni todellakin ymmärtää alkoholin mahdolliset seuraamukset, vartija hän ei ole vaan turvallisuusviranomainen korkeassa
        asemassa. Työssään hän ei alkoholistina kykenisi käymään. Kyse ei viestini punaisessa langassa ollut alkoholista, vaan vanhempieni käytöksestä. On ihminen sitten mitä mieltä tahansa, niin minäkin olen useasta asiasta, ei mielipiteillään saa loukata ja vahingoittaa toista ihmistä. Ilmeisesti tämä on kuitenkin
        yleinen asioiden käsittely tapa ja muoto lestadiolaisuuden piirissä. Omia kokemuksia minulla ei muunlaisia ole.


      • Tra.
        yx kirjoitti:

        liittyen tähän:

        "Viini Jeesuksen aikana on siis ollut mehua. Viinistä voi silloinkin juopua, mutta se on ollut huono asia."

        En ole koskaan kuullut, että mehua juomalla tulisi humalaan - en, vaikka meillä kotona oli joskus ammoin käynyttäkin mehua - ei tullut humalaa, ei, vaikka siihen aikaan kaikki homeisetkin pullot tyhjennettiin tarkoin!

        Kyllä VT kertoo humalasta myös - mitä eroa on siis sillä miten alkoholijuoma on valmistettu, kun lopputulos on ollut sama, jos nyt on kysymys jostakin valmistustavan erilaisuudesta?

        En todellakaan ole käyttänyt itse alkoholia (raivoraitis, sanoisi joku :), joten en ole puolustelemassa mitään. Minusta olisi kyllä syytä olla sittenkin rehellinen. Jo VT:ssa sanotaan, että viini ilahduttaa sydämen. Mehu siis...?

        Mun käsittääkseni Raamatusta ei löydy muuta kuin juopumisen kielto ja sen pahana pitäminen!

        Jatkan vielä, vaikka liian pitkä tästä tuleekin...

        Ei kai isovanhempien tarvitse uskostaan lapsille kertoa aloittamalla helvetin tulesta? Niinkö Jeesus teki? Sanoi lapsille, että helvettiin teidän vanhempanne menevät? Sekö on uskon sisältö? Helvettiinkö pitäisi uskoa? Mitä iloa siitä tulee? Mikä rauha sydämeen?

        Kysymys oli siis lapsista ja miten heille puhutaan - mitä uskoa kirkastetaan!

        No tuosta viinistä , koska siksi sitä siellä nimitettiin Jopa Kaanaan häissä jossa Jeesus teki lisää viiniä
        jopa hyvää mistä kertoi ainakin edeskäypä . eli on siinä viinissä ollut joku % .

        Jos verrataan kaupan perinne kaljaan siinä 2.2% ei varmaan tule hupp.
        Jos verrataan ruopkakaupan viineihin 4,5% saattaa joskus tulla .


      • pitkiä ajatuksia
        yx kirjoitti:

        liittyen tähän:

        "Viini Jeesuksen aikana on siis ollut mehua. Viinistä voi silloinkin juopua, mutta se on ollut huono asia."

        En ole koskaan kuullut, että mehua juomalla tulisi humalaan - en, vaikka meillä kotona oli joskus ammoin käynyttäkin mehua - ei tullut humalaa, ei, vaikka siihen aikaan kaikki homeisetkin pullot tyhjennettiin tarkoin!

        Kyllä VT kertoo humalasta myös - mitä eroa on siis sillä miten alkoholijuoma on valmistettu, kun lopputulos on ollut sama, jos nyt on kysymys jostakin valmistustavan erilaisuudesta?

        En todellakaan ole käyttänyt itse alkoholia (raivoraitis, sanoisi joku :), joten en ole puolustelemassa mitään. Minusta olisi kyllä syytä olla sittenkin rehellinen. Jo VT:ssa sanotaan, että viini ilahduttaa sydämen. Mehu siis...?

        Mun käsittääkseni Raamatusta ei löydy muuta kuin juopumisen kielto ja sen pahana pitäminen!

        Jatkan vielä, vaikka liian pitkä tästä tuleekin...

        Ei kai isovanhempien tarvitse uskostaan lapsille kertoa aloittamalla helvetin tulesta? Niinkö Jeesus teki? Sanoi lapsille, että helvettiin teidän vanhempanne menevät? Sekö on uskon sisältö? Helvettiinkö pitäisi uskoa? Mitä iloa siitä tulee? Mikä rauha sydämeen?

        Kysymys oli siis lapsista ja miten heille puhutaan - mitä uskoa kirkastetaan!

        Hyvä että kirjoitit. Minun ei ollut tarkoitus pohtia alkoholin valmistusta. Tosin käsitystäni on muokannut viinistä erään " asiantuntijan" kertomus, joka on meille suomalaisille kohtalaisen tuntematon.
        Välimeren maissa ja etelässä yleensäkin, on juomakelpoista juotavaa hyvin vähän( vettä). Tästä syystä siellä viljellään ja on viljelty marjapensaita paljon kautta historian, jotta he saisivat juotavaa. Viini on heille vanha perinne ja sitä on juotu esim. veden puutteen takia. Viini ei ole edustanut " etelänihmisille" alkoholia tai juopumista vaan juomaa, joka on verrattavissa mehuun tarkoituksena ja ajatuksellisesti. Etelässä on yhä niin monin paikoin.
        Alkoholimaisuus ilmeisesti pystyy säilyttämään mehun juomakelpoisena pitkään tai pidempään. Ei tule homehtumisia yms?
        En ole perehtynyt valmistukseen paremmin enkä tunne sitä. Tuossa tuo, minkä pohjalta asiaa mietin.
        Suomessa alkoholi edustaa muunlaista kultturia, kun etelässä ( näin yleensä).

        Totta puhut siitä pelottelusta, että lasten pelottelu ei ole ehkä aivan korrektia käytöstä tai ainakin se on ajattelematonta.
        ==========
        Yritän vastailla tuohon väliin:
        S:
        Ei kai isovanhempien tarvitse uskostaan lapsille kertoa aloittamalla helvetin tulesta?
        M:
        -- Kuka sen sitten tekisi, sillä sellainenkin paikka on olemassa kästystemme mukaan ? - -
        S:
        Niinkö Jeesus teki? Sanoi lapsille, että helvettiin teidän vanhempanne menevät?
        M:
        -- Olet oikeassa, että se ei ollut Jeesuksen sanoma vaan Jeesus tuli kertomaan ihmisille, että pahuudesta pääsee irti ja tapojaan voi parantaa. En sekoittaisi Jeesusta tähän, sillä hänen sanomansa ydin oli pelastaminen.
        Tietenkin isovanhemmat olisivat voineet kertoa että lasten vanhemmat voivat pelastua Jeesuksen kautta ?

        S:
        Sekö on uskon sisältö?
        M: Ei uskon sisältö, mutta ehkä huonojen asioiden varoitus. En osaa sanoa ovatko isovanhemmat osoittaneet lasten vanhempia puheissaan vai puhuneet yleisesti ja sitten vanhemmat ovat kuullessaan asiasta ovat kokeneet sen henkilökohtaiseksi.
        Toisaalta lapsetkin ovat voineet ymmärtää sen koskevan omia vanhempiaan. Ehkä asiasta puhuminen voisi tuoda selvyyttä suoraan siellä, missä ne ovat syntyneetkin?
        S:
        Helvettiinkö pitäisi uskoa? Mitä iloa siitä tulee? Mikä rauha sydämeen?
        M: Ei helvettiin menoon uskoa tarvitse kenenkään. Kaikki tekevät virheitä. Kaikki ovat heikkoja jollain tapaa. Jokaisessa on syntiä tai jokainen joutuu syntiin. Jos ei muuta, niin hermostuu ( viha) naapuriinsa :)

        Mitään iloa ei tule helvettiin menosta ,eikä rauhaa sydämeen.
        Ehkä uskossa se ilo mitä ihminen voi tuntea ( ja rauha) tulee siitä, että ihminen alkaa luottamaan luojaansa. Jumala on antanut meille ihmisille paljon hyviä ohjeita.
        Myös juopumisen ohjeita, tai siis siitä, että se ei ole hyvä asia.

        Tunnen ihmisiä jotka ovat käsittämättömän vahvoja siinä, missä useat ovat heikkoja. Tämä mm. juuri esim. alkoholin käytössä.
        Joillekin siitä ei taida olla riippuvuusvaaraa, mutta valta-osalle ihmisiä on.
        Alkoholin juominen tuntuu aina hakevat puolustusta käytökselleen. Jos joku ei juo, niin hän joutuu selittelemään sitä miksei juo, ihan kun se olisi jotenkin selitettävää.
        Sen sijaan juoja ei joudu selittelemään mitään yleensä. Juojalta ei kysytä, että miksi juo.
        Se kuka ei juo, siltä kysytään, että " mikset juo, oletko juku uskovainen tai muuten raimoraitis" .
        Tuokin mielestäni kertoo pahasta vinoumasta maamme kansalaisten ajatusjuoksussa.

        Miksi olemme vähän tyhmiä ja teemme virheitä?
        Se on osamme.
        Lasten kasvatus ei ole helppoa. Aikuisen vastuu on suurempi asia kun mitä usein ymmärrämme.

        Mikään ei kuitenkaan anna lupaa ihmiselle pahuuteen tai väärään toimintaan.


      • ajatuskehä
        pitkiä ajatuksia kirjoitti:

        Hyvä että kirjoitit. Minun ei ollut tarkoitus pohtia alkoholin valmistusta. Tosin käsitystäni on muokannut viinistä erään " asiantuntijan" kertomus, joka on meille suomalaisille kohtalaisen tuntematon.
        Välimeren maissa ja etelässä yleensäkin, on juomakelpoista juotavaa hyvin vähän( vettä). Tästä syystä siellä viljellään ja on viljelty marjapensaita paljon kautta historian, jotta he saisivat juotavaa. Viini on heille vanha perinne ja sitä on juotu esim. veden puutteen takia. Viini ei ole edustanut " etelänihmisille" alkoholia tai juopumista vaan juomaa, joka on verrattavissa mehuun tarkoituksena ja ajatuksellisesti. Etelässä on yhä niin monin paikoin.
        Alkoholimaisuus ilmeisesti pystyy säilyttämään mehun juomakelpoisena pitkään tai pidempään. Ei tule homehtumisia yms?
        En ole perehtynyt valmistukseen paremmin enkä tunne sitä. Tuossa tuo, minkä pohjalta asiaa mietin.
        Suomessa alkoholi edustaa muunlaista kultturia, kun etelässä ( näin yleensä).

        Totta puhut siitä pelottelusta, että lasten pelottelu ei ole ehkä aivan korrektia käytöstä tai ainakin se on ajattelematonta.
        ==========
        Yritän vastailla tuohon väliin:
        S:
        Ei kai isovanhempien tarvitse uskostaan lapsille kertoa aloittamalla helvetin tulesta?
        M:
        -- Kuka sen sitten tekisi, sillä sellainenkin paikka on olemassa kästystemme mukaan ? - -
        S:
        Niinkö Jeesus teki? Sanoi lapsille, että helvettiin teidän vanhempanne menevät?
        M:
        -- Olet oikeassa, että se ei ollut Jeesuksen sanoma vaan Jeesus tuli kertomaan ihmisille, että pahuudesta pääsee irti ja tapojaan voi parantaa. En sekoittaisi Jeesusta tähän, sillä hänen sanomansa ydin oli pelastaminen.
        Tietenkin isovanhemmat olisivat voineet kertoa että lasten vanhemmat voivat pelastua Jeesuksen kautta ?

        S:
        Sekö on uskon sisältö?
        M: Ei uskon sisältö, mutta ehkä huonojen asioiden varoitus. En osaa sanoa ovatko isovanhemmat osoittaneet lasten vanhempia puheissaan vai puhuneet yleisesti ja sitten vanhemmat ovat kuullessaan asiasta ovat kokeneet sen henkilökohtaiseksi.
        Toisaalta lapsetkin ovat voineet ymmärtää sen koskevan omia vanhempiaan. Ehkä asiasta puhuminen voisi tuoda selvyyttä suoraan siellä, missä ne ovat syntyneetkin?
        S:
        Helvettiinkö pitäisi uskoa? Mitä iloa siitä tulee? Mikä rauha sydämeen?
        M: Ei helvettiin menoon uskoa tarvitse kenenkään. Kaikki tekevät virheitä. Kaikki ovat heikkoja jollain tapaa. Jokaisessa on syntiä tai jokainen joutuu syntiin. Jos ei muuta, niin hermostuu ( viha) naapuriinsa :)

        Mitään iloa ei tule helvettiin menosta ,eikä rauhaa sydämeen.
        Ehkä uskossa se ilo mitä ihminen voi tuntea ( ja rauha) tulee siitä, että ihminen alkaa luottamaan luojaansa. Jumala on antanut meille ihmisille paljon hyviä ohjeita.
        Myös juopumisen ohjeita, tai siis siitä, että se ei ole hyvä asia.

        Tunnen ihmisiä jotka ovat käsittämättömän vahvoja siinä, missä useat ovat heikkoja. Tämä mm. juuri esim. alkoholin käytössä.
        Joillekin siitä ei taida olla riippuvuusvaaraa, mutta valta-osalle ihmisiä on.
        Alkoholin juominen tuntuu aina hakevat puolustusta käytökselleen. Jos joku ei juo, niin hän joutuu selittelemään sitä miksei juo, ihan kun se olisi jotenkin selitettävää.
        Sen sijaan juoja ei joudu selittelemään mitään yleensä. Juojalta ei kysytä, että miksi juo.
        Se kuka ei juo, siltä kysytään, että " mikset juo, oletko juku uskovainen tai muuten raimoraitis" .
        Tuokin mielestäni kertoo pahasta vinoumasta maamme kansalaisten ajatusjuoksussa.

        Miksi olemme vähän tyhmiä ja teemme virheitä?
        Se on osamme.
        Lasten kasvatus ei ole helppoa. Aikuisen vastuu on suurempi asia kun mitä usein ymmärrämme.

        Mikään ei kuitenkaan anna lupaa ihmiselle pahuuteen tai väärään toimintaan.

        Vielä lisäisin, vaikka tästäkin tulee nyt luvattoman pitkä.

        Oletko huomannut, että nykyään ihmisten tulisi olla samaa mieltä kaikesta tai ainakaan he eivät saisi olla omaa mieltään asioista? Sellainen ihminen halutaan nopeasti leimata " vanhan aikaiseksi" tai muuten omituiseksi. Ehkä vaaralliseksikin.
        Oikeuteen haastetaan pappeja jotka haluavat toimia omantuntonsa mukaan ja heidän haastajia ovat papit, jotka eivät välitä Raamatun sanomasta mitään. Lisäksi totuuden puhujat tuomitaan ja töitään voi jatkaa ne, ketkä siitä totuudesta ei välitä vaan toimivat sen vastaisesti.

        Isovanhemmat kuitenkin käsitykseni mukaan yrittävät puhua totta ( eivät kai ole valehdelleet asiasssa? ).
        Heidän käsitykset ovat rakentuneet heidän elämänsä aikana. Ne eivät ole mielestäni vääriä, joskin lapsille ehkä rajuja etenkin tilanteessa, jossa syntyy ristiriita vanhempien käytöksen ja raamatullisen ohjeen välillä.
        Mielestäni he eivät ole väärässä, joskin ovat ehkä syyllisiä taitamattomaan keskusteluun.

        Siitä varmaan voimme olla samaa mieltä, että lapset ja alkoholi eivät sovi yhteen?
        Se näet olisi vastuullisen vanhemman mielipide.
        .. ja jos näin on, niin miksi lapsi joutuu tilanteeseen, että hänen esikuvansa ( vanhemmat) tekevät sitä, mikä ei sovi mitenkään lapselle?
        En ole tuomitemassa, mutta jään vaan ajattelemaan asetelmaa : Isovanhemmat, lapset ja vanhemmat elämänkokemus, kokemattomuus ja harjoittelu ohjeet, niiden vastainen toiminta ja vastuunkanto.


      • rennosti pohtien
        kukka70 kirjoitti:

        täällä jo keskustellaan. En ole koskaan polttanut, en pilveä enkä tupakkaa. Alkoholia olen nauttinut kohtuudella, en humaltumismielessä, mm monen muun lestadiolaiden seurassa. Mieheni todellakin ymmärtää alkoholin mahdolliset seuraamukset, vartija hän ei ole vaan turvallisuusviranomainen korkeassa
        asemassa. Työssään hän ei alkoholistina kykenisi käymään. Kyse ei viestini punaisessa langassa ollut alkoholista, vaan vanhempieni käytöksestä. On ihminen sitten mitä mieltä tahansa, niin minäkin olen useasta asiasta, ei mielipiteillään saa loukata ja vahingoittaa toista ihmistä. Ilmeisesti tämä on kuitenkin
        yleinen asioiden käsittely tapa ja muoto lestadiolaisuuden piirissä. Omia kokemuksia minulla ei muunlaisia ole.

        Ei keskustella siitä, oletko polttanut tai mitä miehesi tekee. Voimme keskustella yleisellä tasolla.
        Voisimme keskustella sinun juomisesta tai siitä eroon pääsemisestä, jos lähestyisit tyyliin : auttakaa minua.

        Tässä on jännä ilmiö, että ihminen hakeutuu itse selvittämään omaa tilaansa, jos asia koskettaa häntä.
        En ymmärrä miksi ihmiset kokevat tarvetta kertoa juomisestaan ja että " ei se aiheuttanut minulle ongelmia".
        Ihan kun sillä haluttaisiin sanoa, että "tehkää te muut perässä, tämä on hyvä ja koettu tie".
        Ehkä juuri tuo on syy, miksi en ymmärrä ihmisten kokemusten kuulemista asioista, joita suomalaisessa mielessä pidetään pahana tai erittäin pahana.
        Etelän maissa viiniin suhtaudutaan eritavalla. Meidän käytös ja heidän käytös ei ole juomatavoiltaan lähelläkään toisiaan. Tosin uutisten mukaan etelämaalaiset ihmiset ovat alkaneet olla huolissaan mm. pohjoisen turismin mukana heidän lapsiinsa/ nuoriinsa tarttuvasta humalahakuisesta juomisesta.
        Se on ollut heidän kulttuurissaan häpeä, jos joku on humalassa.
        Jokin vika meissä suomalaisissakin on tässä asiassa.


      • vinksin-vonksin
        kukka70 kirjoitti:

        täällä jo keskustellaan. En ole koskaan polttanut, en pilveä enkä tupakkaa. Alkoholia olen nauttinut kohtuudella, en humaltumismielessä, mm monen muun lestadiolaiden seurassa. Mieheni todellakin ymmärtää alkoholin mahdolliset seuraamukset, vartija hän ei ole vaan turvallisuusviranomainen korkeassa
        asemassa. Työssään hän ei alkoholistina kykenisi käymään. Kyse ei viestini punaisessa langassa ollut alkoholista, vaan vanhempieni käytöksestä. On ihminen sitten mitä mieltä tahansa, niin minäkin olen useasta asiasta, ei mielipiteillään saa loukata ja vahingoittaa toista ihmistä. Ilmeisesti tämä on kuitenkin
        yleinen asioiden käsittely tapa ja muoto lestadiolaisuuden piirissä. Omia kokemuksia minulla ei muunlaisia ole.

        En usko, että kenelläkään olisi tarvetta loukata toista. Siis jos kyseessä on terve normaali ihminen.
        Viottuneita ihmisiä on jonkin verran joilla loukkaaminen saattaa olla tarkoituskin.
        Kyllä asioista varmaan puhutaan usein rakkaus asian takana, välittäminen toisesta ja hyvän hakeminen.

        Jos jokin asia loukkaa, on hyvä miettiä, että onko se oikeasti niin.
        Usein huomaa, että loukkaaminen tapahtuukin itsessä ja asiasta on saatettu puhua vaan asiana.
        Toivon sydämessäni, että et loukkaannut näistä kirjoituksista vaan niistä voisi olla apua sinulle, kun mietit sitä, että syyllistätkö omia vanhempiasi asiasta vai et. Heidän suhtautumisensa ei ole sinulle uutta mutta olet joutunut ristiriitaan asian sisällä miehesi, vanhempiesi, itsesi ja lasten välissä.
        Minä ajattelen, että joskus Jumala saattaa puhua vanhemmille lastenkin kautta. Opettaa vanhempia, mutta myös antaa iloja lasten kautta vanhempien elämään.
        Uskon, että tapaus on ollut sinulle shokkihoitoa parisuhteen sisällä, lapsien vanhempana ja isovanhempien lapsena (sinähän olet heidän lapsi).
        Miehesi tuntiessa oletettavasti lakia, hän on lisännyt tietoisuuteesi sen, että lainsäätäjän silmillä ei lapsille voi puhua "mitä vaan".
        Asiasi on siis hyvin herkkä.
        Jos ihminen katsoo lehdestä ja sieltä sanotaan , että viini vie helvettiin, niin se ei ole sinua niin lähellä.
        Silloin et kokisi loukkaava tai koskettavaa pintaa niin paljoa.
        Nyt ajattelet, että vanhempasi ovat oikeassa ja silti väärässä.
        Miehesi ja lastesi puheet siihen vielä lisäpainoksi.
        En usko, että kukaan on kateellinen tilanteellesi tai haluaisi juuri nyt paikallesi.
        Neuvoisin kuitenkin, että ajattele rakkaudella heitä. He eivät ole täydellisiä , mutta oletettavasti hakevat totuuden siemeniä , joista ovat puhuneet.
        Voin kuvitella että samoja tilanteita tulee eteen muitakin. Tuskin tämä on ainoa.

        Meissä ihmisissä on heikkouksia. Puhumisenkin heikkouksia. Puhumme vaikka olisi viisaampaa olla hiljaa joissakin tapauksissa.
        Etsimme hyvää, mutta emme osaa kertoa sitä oikein ja lopputulos on katastrofi.

        Älä lakkaa rakastamasta vanhempiasi, sillä he ovat tehneet paljon töitä eteesi.
        Uhranneet omaa elämäänsä sinuun, jotta sinun on ollut hyvä kasvaa.
        Virheitäkin varmasti paljon.
        Ei meillä ole muuta, kun antaa anteeksi virheet ja rakastaa toisiamme.
        Kaikki eivät osaa puhua ja tästä syystä puheet voisivat olla varovaisia.
        Itsellänikin on välillä niin.

        Rakkaudesta kristityn tuntee.


      • yx
        pitkiä ajatuksia kirjoitti:

        Hyvä että kirjoitit. Minun ei ollut tarkoitus pohtia alkoholin valmistusta. Tosin käsitystäni on muokannut viinistä erään " asiantuntijan" kertomus, joka on meille suomalaisille kohtalaisen tuntematon.
        Välimeren maissa ja etelässä yleensäkin, on juomakelpoista juotavaa hyvin vähän( vettä). Tästä syystä siellä viljellään ja on viljelty marjapensaita paljon kautta historian, jotta he saisivat juotavaa. Viini on heille vanha perinne ja sitä on juotu esim. veden puutteen takia. Viini ei ole edustanut " etelänihmisille" alkoholia tai juopumista vaan juomaa, joka on verrattavissa mehuun tarkoituksena ja ajatuksellisesti. Etelässä on yhä niin monin paikoin.
        Alkoholimaisuus ilmeisesti pystyy säilyttämään mehun juomakelpoisena pitkään tai pidempään. Ei tule homehtumisia yms?
        En ole perehtynyt valmistukseen paremmin enkä tunne sitä. Tuossa tuo, minkä pohjalta asiaa mietin.
        Suomessa alkoholi edustaa muunlaista kultturia, kun etelässä ( näin yleensä).

        Totta puhut siitä pelottelusta, että lasten pelottelu ei ole ehkä aivan korrektia käytöstä tai ainakin se on ajattelematonta.
        ==========
        Yritän vastailla tuohon väliin:
        S:
        Ei kai isovanhempien tarvitse uskostaan lapsille kertoa aloittamalla helvetin tulesta?
        M:
        -- Kuka sen sitten tekisi, sillä sellainenkin paikka on olemassa kästystemme mukaan ? - -
        S:
        Niinkö Jeesus teki? Sanoi lapsille, että helvettiin teidän vanhempanne menevät?
        M:
        -- Olet oikeassa, että se ei ollut Jeesuksen sanoma vaan Jeesus tuli kertomaan ihmisille, että pahuudesta pääsee irti ja tapojaan voi parantaa. En sekoittaisi Jeesusta tähän, sillä hänen sanomansa ydin oli pelastaminen.
        Tietenkin isovanhemmat olisivat voineet kertoa että lasten vanhemmat voivat pelastua Jeesuksen kautta ?

        S:
        Sekö on uskon sisältö?
        M: Ei uskon sisältö, mutta ehkä huonojen asioiden varoitus. En osaa sanoa ovatko isovanhemmat osoittaneet lasten vanhempia puheissaan vai puhuneet yleisesti ja sitten vanhemmat ovat kuullessaan asiasta ovat kokeneet sen henkilökohtaiseksi.
        Toisaalta lapsetkin ovat voineet ymmärtää sen koskevan omia vanhempiaan. Ehkä asiasta puhuminen voisi tuoda selvyyttä suoraan siellä, missä ne ovat syntyneetkin?
        S:
        Helvettiinkö pitäisi uskoa? Mitä iloa siitä tulee? Mikä rauha sydämeen?
        M: Ei helvettiin menoon uskoa tarvitse kenenkään. Kaikki tekevät virheitä. Kaikki ovat heikkoja jollain tapaa. Jokaisessa on syntiä tai jokainen joutuu syntiin. Jos ei muuta, niin hermostuu ( viha) naapuriinsa :)

        Mitään iloa ei tule helvettiin menosta ,eikä rauhaa sydämeen.
        Ehkä uskossa se ilo mitä ihminen voi tuntea ( ja rauha) tulee siitä, että ihminen alkaa luottamaan luojaansa. Jumala on antanut meille ihmisille paljon hyviä ohjeita.
        Myös juopumisen ohjeita, tai siis siitä, että se ei ole hyvä asia.

        Tunnen ihmisiä jotka ovat käsittämättömän vahvoja siinä, missä useat ovat heikkoja. Tämä mm. juuri esim. alkoholin käytössä.
        Joillekin siitä ei taida olla riippuvuusvaaraa, mutta valta-osalle ihmisiä on.
        Alkoholin juominen tuntuu aina hakevat puolustusta käytökselleen. Jos joku ei juo, niin hän joutuu selittelemään sitä miksei juo, ihan kun se olisi jotenkin selitettävää.
        Sen sijaan juoja ei joudu selittelemään mitään yleensä. Juojalta ei kysytä, että miksi juo.
        Se kuka ei juo, siltä kysytään, että " mikset juo, oletko juku uskovainen tai muuten raimoraitis" .
        Tuokin mielestäni kertoo pahasta vinoumasta maamme kansalaisten ajatusjuoksussa.

        Miksi olemme vähän tyhmiä ja teemme virheitä?
        Se on osamme.
        Lasten kasvatus ei ole helppoa. Aikuisen vastuu on suurempi asia kun mitä usein ymmärrämme.

        Mikään ei kuitenkaan anna lupaa ihmiselle pahuuteen tai väärään toimintaan.

        Ehkä ei ollut tarkoitus tehdä tästä viestiketjusta alkoholin puolustuspuhetta tai sen vahingollisuuden todistelua - ehkä me tiedämme siitä asiasta kyllä!

        Olen monesta asiasta samaa mieltä kanssasi. Ymmärrän kuitenkin ketjun aloittajaa ja hänen ahdistustaan - tietenkin voidaan ajatella, että hänen pitääkin ahdistua. Maailmassa on kuitenkin pilvin pimein vanhempia, jotka ovat alkoholin kohtuukäyttäjiä ja pitävät hyvän huolen lapsistaan. Maailmaan mahtuu myös raivoraittiita, jotka eivät sitä tee! Se ei todellakaan ole mikään mittari!

        (Äitini muisteli lämpimästi isäänsä, jonka elämä ei todellakaan ollut mallikelpoista. Mallikelpoisesta äidistään hän ei puhunut mitään.)

        Olettaisin, että nuo isovanhemmat ovat puhuneet lapsille siitä, millainen elämä johtaa ihmisen ikuiseen kadotukseen.

        Tämä asia on ahdistava myös isovanhemmille - heistä tuntuu, että heidän on PAKKO sanoa mitä ajattelevat ja mihin uskovat. Muuten he ovat suorastaan vastuussa lapsistaan ja lastensa lapsista ja heidän sieluistaan. Näin olen ymmärtänyt...?

        Kuitenkin on vain yksi, joka voi meidät pelastaa, olemmepa sitten raivoraittiita tai emme. Hän on Jeesus Kristus. Mitään muuta mahdollisuutta tai tietä ei ole. Häntä emme tietenkään tarvitse, jos kaikki näyttää olevan muutenkin hyvin elämässämme.

        Tässäkö nyt tarvitaan lakia - parannussaarnaa? Mutta lapsille? Siis lapsenlapsille?

        Jos esim. omat lapset ehdottomasti kieltäytyvät kaikesta kristinuskoon liittyvästä - jos he eivät halua tietää tai kuulla siitä mitään - mitä voi vanhempi tehdä? Pitäisikö hänen vain hokemasta päästyään hokea samoja asioita? Voiko hän kiilata itsensä lastensa ja näiden lasten väliin - nyt on siis kysymys pienistä lapsista!?

        Voimmeko me loppujen lopuksi osoittaa vastuumme muuten kuin omalla elämällämme? Mitä se kertoo? Kirkastaako se Kristusta? Olemmeko rauhan rakentajia vai riidan kylväjiä? Tuleeko "totuus" esille meistä luotaantyöntävällä tavalla?

        Täytyy myöntää, että minä en ainakaan ole vain "vähän tyhmä". Virheitäkin tunnen tehneeni - enpä ole tainnut muuta tehdäkään, kun taaksepäin katselen.

        Mutta senpä takia jäljellä ei olekaan muuta kuin yksi ainoa mahdollisuus - yksi ainoa tie - yksi ainoa totuus ja elämä. Mitään muuta turvaa ei mulla ole.


      • Tra.
        kukka70 kirjoitti:

        täällä jo keskustellaan. En ole koskaan polttanut, en pilveä enkä tupakkaa. Alkoholia olen nauttinut kohtuudella, en humaltumismielessä, mm monen muun lestadiolaiden seurassa. Mieheni todellakin ymmärtää alkoholin mahdolliset seuraamukset, vartija hän ei ole vaan turvallisuusviranomainen korkeassa
        asemassa. Työssään hän ei alkoholistina kykenisi käymään. Kyse ei viestini punaisessa langassa ollut alkoholista, vaan vanhempieni käytöksestä. On ihminen sitten mitä mieltä tahansa, niin minäkin olen useasta asiasta, ei mielipiteillään saa loukata ja vahingoittaa toista ihmistä. Ilmeisesti tämä on kuitenkin
        yleinen asioiden käsittely tapa ja muoto lestadiolaisuuden piirissä. Omia kokemuksia minulla ei muunlaisia ole.

        Minusta ei tämä ketju isovanhemmista kuulu nettiin


      • ainaSaaJotakin
        yx kirjoitti:

        Ehkä ei ollut tarkoitus tehdä tästä viestiketjusta alkoholin puolustuspuhetta tai sen vahingollisuuden todistelua - ehkä me tiedämme siitä asiasta kyllä!

        Olen monesta asiasta samaa mieltä kanssasi. Ymmärrän kuitenkin ketjun aloittajaa ja hänen ahdistustaan - tietenkin voidaan ajatella, että hänen pitääkin ahdistua. Maailmassa on kuitenkin pilvin pimein vanhempia, jotka ovat alkoholin kohtuukäyttäjiä ja pitävät hyvän huolen lapsistaan. Maailmaan mahtuu myös raivoraittiita, jotka eivät sitä tee! Se ei todellakaan ole mikään mittari!

        (Äitini muisteli lämpimästi isäänsä, jonka elämä ei todellakaan ollut mallikelpoista. Mallikelpoisesta äidistään hän ei puhunut mitään.)

        Olettaisin, että nuo isovanhemmat ovat puhuneet lapsille siitä, millainen elämä johtaa ihmisen ikuiseen kadotukseen.

        Tämä asia on ahdistava myös isovanhemmille - heistä tuntuu, että heidän on PAKKO sanoa mitä ajattelevat ja mihin uskovat. Muuten he ovat suorastaan vastuussa lapsistaan ja lastensa lapsista ja heidän sieluistaan. Näin olen ymmärtänyt...?

        Kuitenkin on vain yksi, joka voi meidät pelastaa, olemmepa sitten raivoraittiita tai emme. Hän on Jeesus Kristus. Mitään muuta mahdollisuutta tai tietä ei ole. Häntä emme tietenkään tarvitse, jos kaikki näyttää olevan muutenkin hyvin elämässämme.

        Tässäkö nyt tarvitaan lakia - parannussaarnaa? Mutta lapsille? Siis lapsenlapsille?

        Jos esim. omat lapset ehdottomasti kieltäytyvät kaikesta kristinuskoon liittyvästä - jos he eivät halua tietää tai kuulla siitä mitään - mitä voi vanhempi tehdä? Pitäisikö hänen vain hokemasta päästyään hokea samoja asioita? Voiko hän kiilata itsensä lastensa ja näiden lasten väliin - nyt on siis kysymys pienistä lapsista!?

        Voimmeko me loppujen lopuksi osoittaa vastuumme muuten kuin omalla elämällämme? Mitä se kertoo? Kirkastaako se Kristusta? Olemmeko rauhan rakentajia vai riidan kylväjiä? Tuleeko "totuus" esille meistä luotaantyöntävällä tavalla?

        Täytyy myöntää, että minä en ainakaan ole vain "vähän tyhmä". Virheitäkin tunnen tehneeni - enpä ole tainnut muuta tehdäkään, kun taaksepäin katselen.

        Mutta senpä takia jäljellä ei olekaan muuta kuin yksi ainoa mahdollisuus - yksi ainoa tie - yksi ainoa totuus ja elämä. Mitään muuta turvaa ei mulla ole.

        Kauniita ajateltuja asioita. Olen iloinen, että palsta pitää sisällään ihmisiä jotka tuntevat rakkautta, huolta ja haluavat lähimmäisilleen hyvää. Jälkikasvu on kasvun paikalla. Monia asioita tulee eteen ja monista asioista on puhuttava, jos tuntuu ahdistusta asioiden tilasta.
        Pienet lapset ovat pieniä ja ne ovat myös oikeiden asioiden kylvämispaikkoja.
        En tiedä onko luontaan työntävä tapa aina huonokaan, vaikka se saakin negatiivista palautetta.
        Isovanhempien suhtautuminen on selkeää ja se on selvästi heidän ajatusmaailmaa. Pitäisikö meidän pyrkiä hiljentämään sellaista?
        Luulen, että taustalla on tuska josta puhuminen on ollut vaikeaa ja mahdollisesti ovat olleet selvillä lasten vanhempien elämäntavoista.
        Emme tiedä tarkalleen, mitä siellä on puhuttu ja väriä puheisiin on saattanut tulla matkalla , tuohduksissa olleista vanhemmista, asian koskettamisen kivuliaisuudesta johtuva värittäminen tänne nettiin tai muu sellainen sähköinen ilmapiiri. Sellainen on selvästi havaittavissa.

        Koska elämä on jonkinlaisen kaaosteorian alainen ( emme tiedä huomisesta) , niin olisi hyvä ihmisten oppia elämään sitenkin, että isovanhemmat voivat puhua asioita hyvinkin suoraan.
        Taustalla en osaa kuvitella olevan muuta kun sen, että heillä on jokin tarve puhua juuri siitä, mistä puhuvat.
        Kun ikää tulee lisää, niin jossain vaiheessa puhuvat ehkä jo hassujakin.
        Sanotaan, että lapset ja iäkkäät alkavat muistuttamaan toisiaan.
        Kaikki turha karisee pois ja täten saattavat tuntua hassuiltakin meidän silmissämme, joilla on rooleja, arvoja, sääntöjä jne.
        Mukava lukea rakentavia ajatuksiasi. On ilo , että kirjoitat. Kiitos !


      • niin miekin
        Tra. kirjoitti:

        Minusta ei tämä ketju isovanhemmista kuulu nettiin

        Isovanhemmat ovat osa " veren perintöä" ja Raamattukin kertoo, että isien teot kostautuvat tuleville sukupolville. Kyllä isovanhemmat ovat hyvin tärkeitä eikä sitä tule väistellä mitenkään.
        He usien ovat tehneet paljon töitä jälkikasvunsa eteen. Joskus vähemmän, mutta ovat kuitenkin yrittäneet hoidella asiaansa kunnolla , voimiensa mukaan. Minusta isovanhemmille kuuluu paljon kiitosta , rakkautta ja ymmärrystä. Aina ei sitä tule sanottua ääneen, mutta jos täällä lukee joku isovanhempi näitä kirjoituksia, niin tietäkää, että teitä rakastetaan.
        Suomalainen kulttuuri on itsekästä verrattuna esim. juuri etelän ihmisiin. Siellä saattaa samassa talossa asua isovanhemmat, vanhemmat ja lapset jne. niin pitkälle kun sukua riittää.
        He täydentävät toinen toisiaan ja auttavat toisiaan. Siitä meillä suomalaisilla olisi paljon oppimista.
        Me tunnumme eriytyvän yksiköhimme ja elämme irti juuriamme, siis käytännön elämässämme.
        Sisällämme kyllä muistamme vanhempamme. Ainakin itse tunnen suurta heikkoutta ja joskus tuskaakin siitä, että näin on. Syyllisiä siihen olemme tietenkin kaikki, että ketään yksilöllisesti , tai ikäryhmää ei tule syytellä. Se on vaan maamme kultturia.
        Meitä vaan ei olisi ilman isovanhempia joten ovat he tärkeitä monin tavoin. Elämän kokemuksesta lähtien.
        Kaikki rakastavat isovanhempiaan.


    • jhgyftrd5e4

      Olisko teidän parasta kysyä isovanhemmilta että mihin se Jeesus jouttuu kun Hän sielä Kaanaan häissä valmisti viiniä ja sitä joi morsiammen ja sulhasen sukulaiset ja kutsutut häävieraat????

      Lasten hyväksi käytön muotoja on lukemattomia uskonnillisissa piireissä vaikka Suomi on allekirjoittanut lasten suojelua koskevat kansain väliset sopimukset niin silti sallii Lakia rikottavan!!!

      Lapsia ovat kaikki alle 18-vuotiaat.
      SUOMEN PERUSTUSLAKI:
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
      2 luku
      Perusoikeudet
      6 §
      Yhdenvertaisuus
      Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
      Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
      Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.
      Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.
      7 §
      Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Ketään ei saa tuomita kuolemaan, kiduttaa eikä muutoinkaan kohdella ihmisarvoa loukkaavasti. Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta. Rangaistuksen, joka sisältää vapaudenmenetyksen, määrää tuomioistuin. Muun vapaudenmenetyksen laillisuus voidaan saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi. Vapautensa menettäneen oikeudet turvataan lailla.

      Perustuslain 11 §:n mukaan "Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen."

    • Ota vastuu itsellesi

      Kyllä nyt ihmettelen sinua ja miestäsi. Kummatkin olette olleet tietoisia isovanhempien uskosta ja arvoista. Siitä huolimatta jätitte lapsenne heille. Vaaditteko isovanhempia hylkäämään uskonsa ja arvonsa silloin, kun teidän lapsenne menevät sinne? Päinvastoin on todella avartavaa lapsillenne oppia näkemään ja tutustumaan erilaisuuteen jo pieninä. Ja teille vanhempina on oiva tilaisuus opettaa lapsillenne, että on olemassa erilaisia ihmisiä ja että ihmisillä on erilaisia tapoja ja uskomuksia. Jos olet vapaa omien tapojesi kanssa, miksi loukkaannut vanhemmillesi. Tuntuu, että se koira älähti, johon kalikka kalahti. Sivistyneisyys tapoineen on usein pinnallista ja omahyväistä. Helvettiin joutumisestako turvallisuusviranomainen meidät kaikki laittaisi vastuuseen? Raamatunvastaisuutta on niin paljon nykyisin. Ymmärrän kyllä, että haluat perheesi pysyvän onnellisena. Isovanhemmat sitä ei tässä tilanteessa ole, valitettavasti. Silti he rakastavat perhettänne. Rakkaus on suurinta silloin, kun totuus on mukana. Isovanhemmilta olisi raukkamaista olla "sivistyneitä" ja olla kertomatta totuutta tietäen, mihin rakkaat kuoleman jälkeen joutuvat, jos eivät usko Raamatun sanomaan. Elämä menee monimutkaiseksi, kun arvopohjat ovat perheissä ja suvuissa erilaisia.

      • näi se vaa on

        ... kun merellä myrskyää.

        Silloin kun ihminen vakuuttaa olevansa ainoassa oikeassa jeesuksenuskossa, niin se todellakin velvoittaa aivan tavattoman paljon tällaista uskoa tunnustavaa.

        On aivan oikein toimittu että tuodaan lastenlapsia isovanhemmille kylään. Isovanhempien velvollisuus on kunnioittaa omien lastensa ja heidän perheidensä vakaumusta, vaikka eivät pitäisi sitä oikeana. Näin on näreet, älä ala puolustelemaan uskovien moukkamaisuutta ollenkaan. Uskosta voidaan todistaa uskottavasti jos siinä on rakkaus mukana. Mehän olemme uskovina eläviä Kristuksen kirjeitä. Jos niistä kirjeistä loistaa rakkaus niin silloin myös kunniotetaan toisen tahtoa, tämä on Jeesuksen esimerkki meille seuraajilleen.


      • että näin?
        näi se vaa on kirjoitti:

        ... kun merellä myrskyää.

        Silloin kun ihminen vakuuttaa olevansa ainoassa oikeassa jeesuksenuskossa, niin se todellakin velvoittaa aivan tavattoman paljon tällaista uskoa tunnustavaa.

        On aivan oikein toimittu että tuodaan lastenlapsia isovanhemmille kylään. Isovanhempien velvollisuus on kunnioittaa omien lastensa ja heidän perheidensä vakaumusta, vaikka eivät pitäisi sitä oikeana. Näin on näreet, älä ala puolustelemaan uskovien moukkamaisuutta ollenkaan. Uskosta voidaan todistaa uskottavasti jos siinä on rakkaus mukana. Mehän olemme uskovina eläviä Kristuksen kirjeitä. Jos niistä kirjeistä loistaa rakkaus niin silloin myös kunniotetaan toisen tahtoa, tämä on Jeesuksen esimerkki meille seuraajilleen.

        juu. Annetaan kohteliaasti rakkaudella mennä helvettiin.?.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4709
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1471
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1031
    Aihe