Olen ollut uskossa liki 30 vuotta, ja viime vuosina olen erakoitunut yhä enemmän yksinäisyyteen (olen perheetön). Joskus ihmetyttää, eikö Jumalan pitäisi ennemmin valmentaa avoimeen yhteyteen ihmisten luokse evankeliumin takia.
Mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan jalkojensa juuressa istuvasta Mariasta, että Maria on valinnut hyvän osan, jota häneltä ei oteta pois?
Onko muilla kokemusta / ajatuksia yksinäisyydestä - Jumalan johdatustako vai oma valinta?
Yksinäisyys
13
702
Vastaukset
- yxäxä
se on. Ei pidä uskoa mihinkään johdatukseen. Ei sellaista ole ellei omia valintojaan ala sillä nimellä nimittää.
Saat loppuikäsi mököttää yksinäisyydessä ellet itse tee päätöstä ja lähde etsimään jotain. Kansanluonne on jopa sellainen ettei kukaan tule sinua kotoa hakemaan ellet tee aloitetta. - vauhdissa
Se kattausjupakka oli vain yksi ainoa kerta, kun sisarukset Martta ja Maria ja heidän kotinsa olivat valtavan väentungoksen täyttämänä, kun Jeesuksen opetuslapset ja muu mukanakulkeva väki tungeksi sinne. Martalla oli mielessään perheen ja suvun kunnia ja maine yritää tarjota väelle parasta ja parhaimman tarjoiluetiketin mukaan, kun hän yritti saada sisarensa töihin. Jeesus taas vähät välitti suunnitelmallisesta ruokahuollosta. Opetuslapsethan olivat vähän väliä nälissään Jeesuksen seurassa, kun ei ollut eväitä mukana.
Mariallahan oli kokemusta kansanjoukoista, hänhän oli kulkenut Jeesuksen mukana vuosia väentungoksessa saamassa oppia Mestarilta.
Maria oli valittu ensimmäiseksi ylösnousemuksen todistajaksi haudalle. Ei hän ollut kotonaan lukkojen takana nököttämässä vaan liikkeellä anivarhain luultavasti sapattimääräyksiäkin rikkomassa. Hän juoksi kertomaan opetuslapsillekin.
Maria oli koko ajan liikkeellä.
Ota hänestä oppia! Ryntää jokainen mahdollinen hetki sinne, tänne ja tuonne, missä vain voit saada opetusta Herrastasi; joka sunnuntai messuun kirkkoon ja viikon muinakin päivinä sinne, missä tämän ajan Jeesuksen opetuslapset parveilevat.
Rukoile itsellesi uskova puoliso, jonka kanssa voit yhdessä rukoilla ja opiskella raamattua päivittäin ja kulkea hänen kanssaan oppimassa lisää Jeesuksesta.
Naimattomuus on sopiva armolahja niille, joilla on niin kiire kristillisessä palvelutehtävässä muiden palvelemisessa, etteivät he ehdi pysähtyä ylläpitämään perhettä.
Yksinäisyys sopii naisprofeetta Hannan kaltaisille ihmisille. Hänhän oli viettänyt lähes koko ikänsä temppelissä palvelemassa Herraa rukouksin ja paastoin ja odottamassa Messiaan ilmestymistä. Mutta hänenkin ympärillään parveili jatkuvasti suuri väentungos.- jatkoa juttuun
On minullakin kokemusta omiin nurkkiin käpertymisestä pariltakymmeneltä vuodelta. Muutaman muuton seurauksena entiset tutut jäivät pois ja viihdyin paremmin kirjojen ääressä kotona ja tietokoneen sittemmin, kun sellaisella pääsi nettiin. Yritin hengenpitimiksi seurata jumalanpalveluksia radiosta ja telkusta. Työttömäksi vetäytyminen enensi erakoitumista. MItä ruokakaupassa pari kertaa viikossa käy, mutta eihän sillä matkalla tarvitse avata suutaan.
Hengellinen kasvu pysähtyi ja otti takapakkia.
- Eben Eser
Jumala voi käyttää yksinäisyyttä ja hiljaisuutta, pysähtyneisyyttä aivan yhtä paljon kasvatuksen välineenä kuin jatkuvaa puheen ja tekemisen paljoutta, monia ihmiskontakteja. Sen, mikä kenellekin on hyväksi ja tarpeellista kulloinkin, päättä Jumala, jos on kysymys uskovaisesta ihmisestä.
Jos on vahva, yksilöllisyys ja luovat toimintamallit saavat yksinäisyydessä aivan toisenlaisen kasvumahdollisuuden kuin lauman mukana kulkemisessa on mahdollista saavuttaa.
Yksinäisyydessä voi kasvaa hyvin vahvaksi - niin vahvaksi, etteivät ihmisten ikävät puheet ja ikävät teot paljon paina repussa.
Mutta jos koet yksinäisyytesi todella ahdistavaksi, kaipaat seuraa tai ehkä kumppania elämääsi, niin rukoile ja toimi sen mukaan uskossa. Se on tosi, että hyvin harvoin ketään tullaan kotoa vetämään ihmisten ilmoille, kyllä askeleet on itse otettava.- Pentti Tepsa
Olen samaa mieltä, että ajoittain yksinolo tuntuu siunaukselta
mutta joskus kaipaa ymmärtävää seuraa. Hyvä ystäväkin on Jumalan lahja,
jota voi oikeastaan rukoilla. Mielestäni Luther liittää tämän asian Isä meidän
rukouksen pyyntöön jokapäiväisestä leivästä.
Terv. Pentti Tepsa
http://www.netcabinet.fi/rovaniemisrk/phpBB2/index.php
- rukous voimavarana
Olen reilu viiskymppinen ja uskonelämäni on ollut ylä/alamäkeä juuri yksinäisyyden takia.
Lapsuudesta asti olen ollut yksinäinen. Uskoon tullut jo nuorena, mutta lähiomaisten taholta tullut
"halveksunta" johtanut siihen etten juurikaan uskoani muille tyrkytä.
Elämäni kristittynä on siis näiltä osin mennyt tavallaan hukkaan, kun en voi/uskalla olla sellainen
kuin tahtoisin!
Olen pettynyt tähän evankelisluterilaiseen kirkkoon monella tapaa. Kävin aikoinaan kirkossa ahkerasti ja
myöskin ns. ilosanoma-illoissa, rukouspiirissä,mutta minkäänlaista kontaktia tahi seurakunta-yhteyttä en niistäkään saanut. Me hiljaiset ja syrjäänvetäytyvät olemme muille näkymättömiä vai oletetaanko meidän haluavankin olla rauhassa/omissa oloissa? Minusta uskon kilvoittelu ja kasvaminen vaatisi juuri yhteyttä
toisiin kristittyihin.
Olen tätä uskonystävää/ryhmää vuosikaudet rukoillut, vaan tuloksetta.
Toisinaan tuntuu, että elämälläni ei ole merkitystä tahi olen kadottanut/ hukkaan heittänyt sen leiviskän,
elämäntarkoituksen, jonka Jumala oli varalleni suunnitellut?
No rukous kyllä on yksi mahdollisuus vaikuttaa ihmisten elämään, mutta kun ei näe mitään konkreettisia
tuloksia, niin tahtoo epäilys vallata mielen.
Kun en nuorempanakaan kyennyt olemaan "sosiaalinen"-luonne, niin iän myötä tuokin asia vaan vaikeutunut.
Netistä olen koettanut etsiä hengellisiä foorumeita, mutta eihän ne virtuaali/anonyymi keskustelijat korvaa
tuota konkreettista ystävyyttä.
Jumalan Siunausta kaikille meille yksinäisille!- Pieni kukka
Yksinäinen minäkin olen aina ollut, jo lapsena olin eriskummallinen ja syrjäänvetäytyvä. Muutamia sosiaalisuuden puuskia on ollut, mutta olen huomannut, ettei kestävyyteni sitten riitäkään ystävyyssuhteiden ylläpitämiseen.
Enkä ole erityisen onneton. Kun kotona mietin, haluaisinko jonkun toisen olevan siinä seuranani, niin vastaus on en haluaisi.
Elän siis sydämeni luostarissa päivän kerrallaan ja nautin syvistä rukoushetkistä ja Jumalan konkreettisesta läsnäolosta. Jumalsuhteeni on syventynyt todella paljon, kun olen hyväksynyt persoonallisuuteni ja osani. Kaikenlaisia kukkia kasvaa Jumalan puutarhassa. - iso-J ja minä
Nimim. 'rukous voimavarana' kirjoitus - tismalleen samat kokemukset. :-)
Ja 'Pieni kukka' - aivan sama tausta ja samaan tulokseen olen päätynyt. :-) Minä myös olen lapsesta asti kokenut itseni 'erilaiseksi kuin muut', enkä osaa/jaksa ylläpitää ystävyyssuhteita, jos sellainen joskus harvoin on ilmaantunut.. tai sitten eivät olleet tarkoitettukaan kuin määräajaksi.
Usein ajattelen, että olen Jumalan projektityöntekijä. Koskaan ei tiedä, milloin joku juttu alkaa ja loppuu. Kaikesta pitää olla valmis luopumaan, eikä minulta kysytä mitä siitä ajattelen. Ei mitään luotua pidäkään rakastaa Luojaa enempää.
Jumalasta voi puhua omalla elämällään, suuta avaamatta. Siinä, että elämäänsä yksin mutta onnellisena ja tyytyväisenä on isosti evankeliumia!
Mukavaa kevättä Pienelle kukalle Jumalan puutarhassa! Kyllä meidän kelpaa, kun saamme asua ja elää näin lähellä Jumalaa. :-) - Pieni kukka
iso-J ja minä kirjoitti:
Nimim. 'rukous voimavarana' kirjoitus - tismalleen samat kokemukset. :-)
Ja 'Pieni kukka' - aivan sama tausta ja samaan tulokseen olen päätynyt. :-) Minä myös olen lapsesta asti kokenut itseni 'erilaiseksi kuin muut', enkä osaa/jaksa ylläpitää ystävyyssuhteita, jos sellainen joskus harvoin on ilmaantunut.. tai sitten eivät olleet tarkoitettukaan kuin määräajaksi.
Usein ajattelen, että olen Jumalan projektityöntekijä. Koskaan ei tiedä, milloin joku juttu alkaa ja loppuu. Kaikesta pitää olla valmis luopumaan, eikä minulta kysytä mitä siitä ajattelen. Ei mitään luotua pidäkään rakastaa Luojaa enempää.
Jumalasta voi puhua omalla elämällään, suuta avaamatta. Siinä, että elämäänsä yksin mutta onnellisena ja tyytyväisenä on isosti evankeliumia!
Mukavaa kevättä Pienelle kukalle Jumalan puutarhassa! Kyllä meidän kelpaa, kun saamme asua ja elää näin lähellä Jumalaa. :-)"Jumalasta voi puhua omalla elämällään, suuta avaamatta. Siinä, että elämäänsä yksin mutta onnellisena ja tyytyväisenä on isosti evankeliumia!"
Enpä olekaan tullut ajatelleeksi että myös tällainen yksinään nysväävä elämäntapa voisi olla evankelioivaa! Tosiaan, Jeesushan sanoo, että onnellinen on se, joka tyytyy osaansa. Kiitos kun toit ihan uuden näkökulman asiaan! Ja ihanaa hiljaista viikkoa (meille tuplahiljaista) ja pääsiäisen aikaa.
Peritään maa sitten aikanaan :) - isoJ ja minä
Pieni kukka kirjoitti:
"Jumalasta voi puhua omalla elämällään, suuta avaamatta. Siinä, että elämäänsä yksin mutta onnellisena ja tyytyväisenä on isosti evankeliumia!"
Enpä olekaan tullut ajatelleeksi että myös tällainen yksinään nysväävä elämäntapa voisi olla evankelioivaa! Tosiaan, Jeesushan sanoo, että onnellinen on se, joka tyytyy osaansa. Kiitos kun toit ihan uuden näkökulman asiaan! Ja ihanaa hiljaista viikkoa (meille tuplahiljaista) ja pääsiäisen aikaa.
Peritään maa sitten aikanaan :)Toivotan sinulle oikein siunattua Vapahtajan Ylösnousemusjuhlaa lempipsalmini sanoin!
Ps.84
Minun sieluni ikävöitsee ja halajaa Herran esikartanoihin, minun sydämeni ja ruumiini pyrkii riemuiten elävää Jumalaa kohti.
Löysihän lintunen majan ja pääskynen pesän, johon se poikasensa laskee: sinun alttarisi, Herra Sebaot, minun kuninkaani ja minun Jumalani.
Autuaat ne, jotka sinun huoneessasi asuvat! He kiittävät sinua alati.
Autuaat ne ihmiset, joilla on voimansa sinussa, joilla on mielessänsä pyhät matkat!
Kun he käyvät Kyynellaakson kautta, he muuttavat sen lähteitten maaksi, ja syyssade peittää sen siunauksilla.
He käyvät voimasta voimaan, he astuvat Jumalan eteen Siionissa.
Herra, Jumala Sebaot, kuule minun rukoukseni, ota se korviisi, Jaakobin Jumala.
Jumala, meidän kilpemme, käännä katseesi, katso voideltusi kasvoja.
Sillä yksi päivä sinun esikartanoissasi on parempi kuin tuhat muualla; mieluummin minä olen vartijana Jumalani huoneen kynnyksellä, kuin asun jumalattomien majoissa.
Sillä Herra Jumala on aurinko ja kilpi; Herra antaa armon ja kunnian, ei hän kiellä hyvää niiltä, jotka nuhteettomasti vaeltavat.
Herra Sebaot, autuas se ihminen, joka sinuun turvaa!
-Amen
- martta33
Luomisessa Jumala on luonut meidät elämään yhteydessä häneen ja toinen toisiimme. On aika olla yksin ja aika etsiytyä toisten seuraan. Jumala ei tee kaikkea meidän puolesta vaan meillä on itsellä myös vastuu yhteyden pidosta toisiin ihmisiin. Onkohan teidän seurakunnassa vapaaehtoista ystäväpalvelua? Mitä jos lähtisit itse jonkun ystävää tarvitsevan ystäväksi.
- tahtomista tekemistä
että elämäsi voisi Jumalan johdatuksessa ja tahdossa ja voi se ollakkin vaikka yksin oletkin, koska sekin rakentaa, jos olet saanut siihen lahjan Jumalalta Jeesuksen valtakunnan tähden. Herra Jeesus sinua siunatkoon tämän asian kanssa, jotta voisit kokea Jumalan tahdon toteutumista ja palvelutahtoa ja alttiutta ja kiitos mieltä siitä, että Jumala on sinulle uskon ja toivon ja rakkauden antanut, sillä Jeesus tahtoo siunata, kun luet rukoillen ja anoen jalkojensa juuressa opetuksiaan, niinkuin Maria niitä kuunteli ja tahtoi tuntea Jumalan tahtoa opetuksessaan, meille on annettu Pyhä Henki Opettajaksi ja Raamattu pyhiksi kirjoituksiksi ja Herran sanoiksi. Lapsettomuudessa voi ihminen pitää lapsinaan kaikkia lapsia, sillä sydämensä ei ole kiintynyt pelkästään omaansa, myös lihaansa ja vereensä, tietysti kannattaa lasten kanssa olla tekemisessä, jos kokee siihen Jumalan vaikuttamaa tahtoa, olemmehan itsekkin parhaillimme sen kaltaisia, nöyriä ja myös ymmärtämättömiä, pahuudessa toivottavasti kurissa vaeltavia Hengen mielen mukaan.
"Talita kuum". Ellemme nouse uuteen voimaan tässä maailmanajassa, niin viimeistään uskovien ylösotossa, kun Jeesus saapuu noutamaan omansa.
Hän korjaa KAIKEN satonsa tarkasti, siis jokaisen yksilön, joka Häneen uskoo, elämäntavasta riippumatta. Olet siunattu ja rakastettu, yksinäinen ystäväni. Sinulla on hyvä osa Jeesuksen jalkojen juuressa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama917540Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1226285Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1604407Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2333034Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta902618Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh291887- 1291521
Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1961501Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21762"Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen
Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi19693