Pyydän neuvoja kun olen vasta alkaja siihen miten siunaus pyhältä papilta pitäisi ottaa.
Epätietoinen
12
222
Vastaukset
- mitään kiirettä,
tuunustele ensin ihan kaikessa rauhassa. Jos joskus perehdyt asiaan, osaat kyllä toimia ihan oikein. Siihen asti tulet toimeen ilman mitään siunaustakin vaikka siihen menisi pari vuosikymmentäkin. Mihinkään sinulla ei voi olla mitään kiirettä. Vai minne sinulla on kiire?
- haparoiva
kun en tiedä miten pitää menetellä ja toiset tietävät. Tunnen olevani vielä syntisempi mitä olen kun en osaa toimia niin kuin kuuluisi.
- Itsensä ruoskija
haparoiva kirjoitti:
kun en tiedä miten pitää menetellä ja toiset tietävät. Tunnen olevani vielä syntisempi mitä olen kun en osaa toimia niin kuin kuuluisi.
Tämän minä entisenä luterilaisena hyvin tiedän.
- Siunausta!
haparoiva kirjoitti:
Kaikkihan meistä on ollu aloittelijoita, kuka lapsena, kuka aikuisena...Ei-ortodoksi saa kirkossamme osallistua kaikkeen mihin muutkin, LUKUUNOTTAMATTA SAKRAMENTTEJÄ. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että ehtoolliseen ei saa missään tapauksessa osallistua ennen ortodoksiseen kirkkoon liittymistä
Eli vigiliassa rohkeasti siunausjonoon vaan, vasen kämmen alle ja oikea päälle (kämmenet ylöspäin). Pappi tekee kohdallasi ristinmerkin, periaatteessa rintaasi mutta käytännössä ilmaan edessäsi. Sitten pappi useimmissa tapauksissa laskee kätensä kämmentesi päälle. Älä ota kiiinni papin kädestä, anna sen vaan olla käsiesi varassa. Siinä papin kädenselkää on tapana kevyesti suudella, niinkuin Kristuksen kättä suutelisit. Jos vielä arastelet suutelemista, kuten niin moni siihen tottumaton suomalainen, voit kevyesti kumartaa.
Älä ylläty, jos pappi kaiken yllämainitun sijaan laskeekin kätensä pääsi päälle siunaukseen, jotkut isistämme saattavat tehdä niinkin. Silloin sinun ei aktiivisesti tarvitse vastata millään elellä, ottaa vain Kristuksen siunaus papin käden kautta vastaan.
Matka voi olla pitkä ja mutkainen. Teet viisaasti jos kyselet näitä asioita joltakin samassa kirkossa käyvältä ortodoksilta - kyseessähän on yhteinen palvelus. Ja tietä on keviämpi kulkia siunauksen kera :-)) - haparoiva
Siunausta! kirjoitti:
Kaikkihan meistä on ollu aloittelijoita, kuka lapsena, kuka aikuisena...Ei-ortodoksi saa kirkossamme osallistua kaikkeen mihin muutkin, LUKUUNOTTAMATTA SAKRAMENTTEJÄ. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että ehtoolliseen ei saa missään tapauksessa osallistua ennen ortodoksiseen kirkkoon liittymistä
Eli vigiliassa rohkeasti siunausjonoon vaan, vasen kämmen alle ja oikea päälle (kämmenet ylöspäin). Pappi tekee kohdallasi ristinmerkin, periaatteessa rintaasi mutta käytännössä ilmaan edessäsi. Sitten pappi useimmissa tapauksissa laskee kätensä kämmentesi päälle. Älä ota kiiinni papin kädestä, anna sen vaan olla käsiesi varassa. Siinä papin kädenselkää on tapana kevyesti suudella, niinkuin Kristuksen kättä suutelisit. Jos vielä arastelet suutelemista, kuten niin moni siihen tottumaton suomalainen, voit kevyesti kumartaa.
Älä ylläty, jos pappi kaiken yllämainitun sijaan laskeekin kätensä pääsi päälle siunaukseen, jotkut isistämme saattavat tehdä niinkin. Silloin sinun ei aktiivisesti tarvitse vastata millään elellä, ottaa vain Kristuksen siunaus papin käden kautta vastaan.
Matka voi olla pitkä ja mutkainen. Teet viisaasti jos kyselet näitä asioita joltakin samassa kirkossa käyvältä ortodoksilta - kyseessähän on yhteinen palvelus. Ja tietä on keviämpi kulkia siunauksen kera :-))vaikuttaako kätisyys mitenkään tuhon asetteluun kun itse olen vasenkätinen.
"vasen kämmen alle ja oikea päälle (kämmenet ylöspäin)" - Siunausta!
haparoiva kirjoitti:
vaikuttaako kätisyys mitenkään tuhon asetteluun kun itse olen vasenkätinen.
"vasen kämmen alle ja oikea päälle (kämmenet ylöspäin)"Oih, ei tietoa kätisyydestä. Itse tekisin varmasti niinkuin luontevalta tuntuu. Luontevalta ja rehelliseltä. Ohjeet ovat vain ohjeíta, "vapauteen Kristus vapautti teidät"!
Pappi nähdään vain Kristuksen maanpäällisenän edustajana. Siis siunus tulee itse Korkeimmalta, papin kautta. - taidat vedättää...
haparoiva kirjoitti:
vaikuttaako kätisyys mitenkään tuhon asetteluun kun itse olen vasenkätinen.
"vasen kämmen alle ja oikea päälle (kämmenet ylöspäin)"siis ns. kirkkokäyttäytymisen mukaan (varmasti on jokin muukin peruste) että vasen käsi alla ja oikea päällä! Uskon, että siunaus heruu vaikka kädet olisivat hätäpäissä toisinkinpäin! On kuitenkin kunnioittavaa yrittää tehdä nämä "rituaalit" oikein!
- haparoiva
taidat vedättää... kirjoitti:
siis ns. kirkkokäyttäytymisen mukaan (varmasti on jokin muukin peruste) että vasen käsi alla ja oikea päällä! Uskon, että siunaus heruu vaikka kädet olisivat hätäpäissä toisinkinpäin! On kuitenkin kunnioittavaa yrittää tehdä nämä "rituaalit" oikein!
vedättäisin? Pois se minusta. Haparoiva kun olen tiedossa ja uskossa, siksi kyselen. Kukkahattutäti kertoi myös sen, että on hyvin paljon tietoutta niissä kanjoneissa, joista ei tyhmä kirkkokansa tiedä tuon taivaallista. Jossain kanjonikirjassa lienee mainita tuostakin käsienasettelusta. Taidanpas poiketa kirjastossa vilkaisemassa niin seuraavalla kerralla en enää töpeksi.
- haparoiva
Siunausta! kirjoitti:
Oih, ei tietoa kätisyydestä. Itse tekisin varmasti niinkuin luontevalta tuntuu. Luontevalta ja rehelliseltä. Ohjeet ovat vain ohjeíta, "vapauteen Kristus vapautti teidät"!
Pappi nähdään vain Kristuksen maanpäällisenän edustajana. Siis siunus tulee itse Korkeimmalta, papin kautta.haparoiva kun olen, olen aina rehellinen papin edessä, vaan en luonteva.
- Siunausta!
taidat vedättää... kirjoitti:
siis ns. kirkkokäyttäytymisen mukaan (varmasti on jokin muukin peruste) että vasen käsi alla ja oikea päällä! Uskon, että siunaus heruu vaikka kädet olisivat hätäpäissä toisinkinpäin! On kuitenkin kunnioittavaa yrittää tehdä nämä "rituaalit" oikein!
Eiku mulle toi vedätysjuttu varmaan syötettiin.
Kyllä, tavat ovat kauniita ja kannatettavia.
Niinkuin se, että vuosikymmenet kaikki vasenkätiset pakotettiin oikeaketisiksi koulussa.
Tai se, että vuosikymmenet sai viittomakieliset lapset opettajalta sormilleen, jos erehtyivät käyttämään luontaista äidinkieltään koulussa.
Vastaappa, hyvä "taidat vedättää": muoto vai sisältö?!?!
Ja on ko kyse rituaaleista vai kommunikaatiosta??
- wwppiiiijjjjjjj
Mietipä tarkkaan. Mistä tiedät, että pappi on pyhä? Eikö siunausta pitäsi pyytää mieluummin Jumalalta kuin papilta?
- haparoiva
siksi kysyinkin kirkossa eräältä kukkahattutädiltä. Hän minulle näin kertoi.
Jk. Siunaus pyydetään papilta, rukous Jumalalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama255049Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä634056Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve743622Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732698Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472473Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602358Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl762159Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272127- 1351664
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371515