Meiillä alusta asti ollut ongelmana lapsella kaiken makean antaminen.Olemme monta kertaa sanoneet ettei lapsella mehua ,karkkia ja muuta makeaa.Nyt lapsi 2 v ja saa kahvipöydässä kakkua ja keksejä ,mutta karkkia ja mehua ei anneta ollenkaan.No sokeroimatonta mehua kyllä.Ongelmana siis etteivät tottele asiassa ollenkaan.Kun tyttö oli 4kk ja sai palan kääretorttua suuhunsa ja melkein tukehtui.Sanoimme asiasta isoäidille,mutta ei mene perille.Hän suuttui kuukudeksi niin ettei tullut lapsen lastaan tapaamaan vaikka muuten viikottain käyvät.Karkkia,mehua ja keksejä tuodaan kerran viikossa aina kun tulevat ja antavat mielin määrin..
Nyt kun lapsi täytti 2 v ja he toivat taas karkkia mukanaan ja kiellettiin ettei saa antaa niin nyt on ollut 2,5 kk ettei ole mitään kuulunut heistä.No mieheni on puhunut isänsä kanssa,mutta mulle ei ole soiteltu ja eivätkä ole siis käyneetkään.Mulle ihan sama vaikken koskaan näkiskään,mutta lapseni kannalta harmittaa.Onhan hänellä mun äitini mummina,mutta ...sais isovanhempia olla enenmmänkin.Ongelmia on paljon muitakin kuten mammansa ei osaa ollenkaan puhua tytölle ja leikkiä yms.Ei ikinä uskalleta antaa lasta heille esim.hoitoon.Mä ihmettelen miten he ovat osanneet yleensäkin hoitaa poikaansa ja miten pojasta on tullut ihan normaali? Kamalaa on ollut myös kuunnella anopin loukkauksia mua kohtaan,mutta pahin oli kyllä se kun, hän sanoi ettei hänen poikansa saanut edes poikaa aikaiseksi !"
Appi siihen korjaamaan että älä noin sano pääasia että tyttö on terve ei muull väliä.No appi onkin se järkevämpi ja mukavampi.Ongelmana enemmänkin anoppi.
Mitä mieltä te olette asiasta?? Tulisiko mun pitää yhteyttä heihin vain lapseni ja ehkä miehenikin takia??
Apua mitkä isovanhemmat!1
12
786
Vastaukset
- sama ongelma
Lapsen takia juuri pitää olla pitämättä yhteyttä! Appivanhemillasi on sen verran pahoja ongelmia, että eivät sovellu isovanhemmiksi.
- mummomielipide
No,näin isovanhempipuolelta ajatellen,osaatteko te olla aina isovanhempien mieliksi?Onko mielestänne oikein,että isovanhemmat ei suostuisi ollenkaan pitämään yhteyttä lapsenlapsiin sen takia,että niiden vanhemmat ei osaa käyttäytyä aina isovanhempien vaatimalla tavalla.
Tottakai ymmärrän alkuperäisen tunteet siitä,mitä he haluavat lapselleen ja kuinka lasta pitää hoitaa ym.Ja kohtuus kaikessa tietysti.Minun toiset lapsenlapset saa esim.aikuisten kahvihetkellä myös jotain ja karkkipäivänään karkkia.Toisen perheen lapselle olen tarkempi koska vanhempansa myös ovat.Mutta kuitenkin,enpä nyt ole tullut miettineeksi osaanko leikkiä oikein,osaanko vaihtaa vaipat oikein,osaanko keskustella oikein lasten kanssa.
Mielestäni me ihmiset voitaisiin olla toisillemme armollisia tiettyyn pisteeseen asti ja suvaita sitäkin,että ei olla samasta puusta veistettyjä.Kaikki toiveet ei varmaan toteudu vanhempien suunalta,mutta ei aina isovanhempien suunnaltakaan,mutta siinä väliaallokossa kai pitäisi jotenkin luovia.- Minusta hyvä
Kun itse olin lapsi, en ikinä ollut isovanhemmilla hoidossa. Päin vastoin, äitini joutui majoittamaan heitä kesällä viikoiksi, kun he halusivat kaupungista maaseudulle. Eivät he kuitenkaan osallistuneet mihinkään talon töihin, mutta meidän lasten piti ottaa aina huomioon, että mummu väsyy, ei saa pitää meteliä, ei pälpättää mummulle, ei häiritä mummun lepoa, piti totella kun mummu sanoi jne.
Omia lapsiani en ikinä vienyt mummulaan hoitoon. Kävimme kylässä, ja olin siellä sekunilleen yhtä kauan kuin lapsetkin.
Lapset käyttäytyivät mummulassa kúin kylässä käyttäydytään. Jos makeisia tarjottiin, niin otettiin se yksi ja - kiitos - vielä toinen.
Omat lapsenlapset olivat minulla hoidossa pienenä, koska maailma on muuttunut. Ei ole kotiäitejä eikä kotiapulaisia. Mutta hoidin heidät siten kuin omani aikanaan. Tytär tiesi prikulleen, miten meillä toimitaan. Ei hänellä ollut mitään sitä vastaan. Omien lasteni aikana en ostanut karkkia kuin juhlapyhiksi. En myöskään lapsenlapsilleni. Jätin sen lasten vanhempien vastuulle. Tein hyvää ruokaa ja hyviä jälkiruokia.
Mutta kun lapset kasvoivat, olemme kyläilytilanteessa. He tulevat vanhempiensa kanssa tai minä käyn heillä. En minä osallistu heidän hoitoonsa ja kasvatukseensa mitenkään.
Minusta se on isovanhemmuutta. Eivät isovanhemmat ole mitään talousapulaisia ja nannyja. Ei heiltä tule odottaa sen enempää kuin muiltakaan suvun jäseniltä. Kukapa pyytää serkkuja tai enon perhettä lastenlikaksi, vaikka he olisivat nuorempia ja ketterämpiä. Harva. - monta tapaa
Minusta hyvä kirjoitti:
Kun itse olin lapsi, en ikinä ollut isovanhemmilla hoidossa. Päin vastoin, äitini joutui majoittamaan heitä kesällä viikoiksi, kun he halusivat kaupungista maaseudulle. Eivät he kuitenkaan osallistuneet mihinkään talon töihin, mutta meidän lasten piti ottaa aina huomioon, että mummu väsyy, ei saa pitää meteliä, ei pälpättää mummulle, ei häiritä mummun lepoa, piti totella kun mummu sanoi jne.
Omia lapsiani en ikinä vienyt mummulaan hoitoon. Kävimme kylässä, ja olin siellä sekunilleen yhtä kauan kuin lapsetkin.
Lapset käyttäytyivät mummulassa kúin kylässä käyttäydytään. Jos makeisia tarjottiin, niin otettiin se yksi ja - kiitos - vielä toinen.
Omat lapsenlapset olivat minulla hoidossa pienenä, koska maailma on muuttunut. Ei ole kotiäitejä eikä kotiapulaisia. Mutta hoidin heidät siten kuin omani aikanaan. Tytär tiesi prikulleen, miten meillä toimitaan. Ei hänellä ollut mitään sitä vastaan. Omien lasteni aikana en ostanut karkkia kuin juhlapyhiksi. En myöskään lapsenlapsilleni. Jätin sen lasten vanhempien vastuulle. Tein hyvää ruokaa ja hyviä jälkiruokia.
Mutta kun lapset kasvoivat, olemme kyläilytilanteessa. He tulevat vanhempiensa kanssa tai minä käyn heillä. En minä osallistu heidän hoitoonsa ja kasvatukseensa mitenkään.
Minusta se on isovanhemmuutta. Eivät isovanhemmat ole mitään talousapulaisia ja nannyja. Ei heiltä tule odottaa sen enempää kuin muiltakaan suvun jäseniltä. Kukapa pyytää serkkuja tai enon perhettä lastenlikaksi, vaikka he olisivat nuorempia ja ketterämpiä. Harva.Jokaisessa perheessä luodaan omat jutut lasten ja lastenlasten suhteen. Jotkut isovanhemmat hylkäävät nuoremman sukupolven kokonaan, jotkut tunkemalla tunkeutuvat heidän elämäänsä määräillen ja puuttuen joka asiaan. Sitten on kaikkea siltä väliltä. Ei siis ole yhtä ja ainutta oikeaa tapaa, vaan se mikä kenellekkin on mieleen ja sopii. Yhteentörmäyksiäkin sattuu, kun ei päästä yhteisymmärrykseen omien ja toisten halujen kanssa.
Isovanhempi itse määrittelee oman isovanhempuutensa. - raja vastassa jo
Joustoa on, mutta jos isovanhempi vahingoittaa lasta fyysisesti (jatkuva makean antaminen) ja psyykkisesti (alistava, manipuoliva ja arvosteleva puhetapa), raja on tullut vastaan. Lapsi on vanhempien, ei isovanhempien, ja joidenkin heistä on sitä vaikea ymmärtää.
- kääk!
raja vastassa jo kirjoitti:
Joustoa on, mutta jos isovanhempi vahingoittaa lasta fyysisesti (jatkuva makean antaminen) ja psyykkisesti (alistava, manipuoliva ja arvosteleva puhetapa), raja on tullut vastaan. Lapsi on vanhempien, ei isovanhempien, ja joidenkin heistä on sitä vaikea ymmärtää.
Kiitos vastauksista!! Lisään vielä että mieheni ei ole mitenkään läheinen äitinsä kanssa varsinkaan ja on mullekkin sanonut ettei tykkää äidistää enkä kyl ihmettele.Anoppini on karkoittanut elämästään muitakin sukulaisia käytöksellään.
Mä en tarkoittanut käytöksellä lastani kohtaan että pitäis olla mikään ns.alan asiantuntia.Kaikki eivät ehkä osaa leikkiä ja jutella lapselle "oikein" mutta jotain rajaa kuiteskin.Esim.jos lapsi tuo kirjan mammalleen haluaa varmaan että se luetaan ( ei silloin vielä puhunut)mitä tekee anoppi"heiluttelee vaan kirjaa lapsen edessä edes takaisn ja läpsiii (hellästi kylläkin ) lasta sillä.
Puheen aiheena mm. äidin ( MUN) tissit ja sit niitä osoitellaan tai kosketaan ( YÄK) ja sanotaan että tissit,noista joit.Ja sit hän nostelee kans omaa paitaansa ja sanoo tässä mun tissit.Ja mua ärsyttää kun hn kutsuu välillä tyttöä vauvaksi,vieläkin.
Ja mua kohtaan esim, sairaalassa kun tyttö syntyi keisarileikkauksella ja tulivat katsomaan meitä.Mä makasin peiton alla, kun yhtäkkiä anoppi nosti peittoa ja mun paitaa sanoen " jaa tollanen haava siitä tuli " tapahtui niin nopsaan ja odottamatta etten ehtinyt estellä ja appi seisoo vieressä ja mä alapää melkein paljaana.kattoi onnex poispäin kun kerkes.
Ja kyllä hän kohtelee miestäänkin välillä niin huonosti sanoilla.Ihan säälix käy,mutta se ei tietysti mulle kuulu.Ja mua tosi paljon häiritsee se että tytön ois pitänyt olla poika,teki silloin jo mieli sanoi "ei tartte tulla lasta kattoon ,jos kerran tyttö ei kelpaa"" - Kääk!!
Olisitpa sä meitin lapsen mamma.kuulostat yhtä ihanalta kuin oma äitini!! Kiitos nimimerrki mummomielipide!!
- Kääk!!
Kääk!! kirjoitti:
Olisitpa sä meitin lapsen mamma.kuulostat yhtä ihanalta kuin oma äitini!! Kiitos nimimerrki mummomielipide!!
" Eivät isovanhemmat ole mitään talousapulaisia ja nannyja. Ei heiltä tule odottaa sen enempää kuin muiltakaan suvun jäseniltä. Kukapa pyytää serkkuja tai enon perhettä lastenlikaksi, vaikka he olisivat nuorempia ja ketterämpiä. Harva."
Apet ovat itse silloin tällöin sanoneet että sit kun tyttö tulee meille hoitoon jne.en todellakaa tuputa häntä sinne hoitoon,kun en haluais ollenkaan häntä sinne.Mun äiti taas haluaa ja saa lasta hoitoon silloin tällöin.On ollut hoidossa myös kummillaan ja toisella ystävälläni... - mummon mietteitä
Kääk!! kirjoitti:
" Eivät isovanhemmat ole mitään talousapulaisia ja nannyja. Ei heiltä tule odottaa sen enempää kuin muiltakaan suvun jäseniltä. Kukapa pyytää serkkuja tai enon perhettä lastenlikaksi, vaikka he olisivat nuorempia ja ketterämpiä. Harva."
Apet ovat itse silloin tällöin sanoneet että sit kun tyttö tulee meille hoitoon jne.en todellakaa tuputa häntä sinne hoitoon,kun en haluais ollenkaan häntä sinne.Mun äiti taas haluaa ja saa lasta hoitoon silloin tällöin.On ollut hoidossa myös kummillaan ja toisella ystävälläni...Ihan välillä tuntuu, että te nuoret äidit otatte herneen joka asiasta. Ja kuitenkin olette vaatimalla tilanteessa kuin tilanteessa, että me mummot otamme ja jaksamme hoitaa kullannuput aina silloin kuin teillä itsellä on menojalka päällä. Ikinä ette edes kysy, että 'Jaksaako se mummo?'
- raja mummoille
mummon mietteitä kirjoitti:
Ihan välillä tuntuu, että te nuoret äidit otatte herneen joka asiasta. Ja kuitenkin olette vaatimalla tilanteessa kuin tilanteessa, että me mummot otamme ja jaksamme hoitaa kullannuput aina silloin kuin teillä itsellä on menojalka päällä. Ikinä ette edes kysy, että 'Jaksaako se mummo?'
Entisaikana opettettiin, että vanhemman ihmisen edessä pitää alistua, eikä omia mielipiteitä saa olla eikä esittää. Onneksi nyt on toisin, ja nuoret osaavat ja uskaltavat kertoa tunteistaan ja ajatuksistaan.
Jos kuka vaan kohtelee lasta huonosti, mitä hernettä nenässä siinä on, että tuo asian julki. Kukapa ei omaa lasta suojelisi ja puolustaisi.
Mikseivät mummot itse sano, jos eivät jaksa tai halua hoitaa lasta!!! - Tasan menee
raja mummoille kirjoitti:
Entisaikana opettettiin, että vanhemman ihmisen edessä pitää alistua, eikä omia mielipiteitä saa olla eikä esittää. Onneksi nyt on toisin, ja nuoret osaavat ja uskaltavat kertoa tunteistaan ja ajatuksistaan.
Jos kuka vaan kohtelee lasta huonosti, mitä hernettä nenässä siinä on, että tuo asian julki. Kukapa ei omaa lasta suojelisi ja puolustaisi.
Mikseivät mummot itse sano, jos eivät jaksa tai halua hoitaa lasta!!!Näilläkin palstoilla tulee mummoille kylmää vettä silmille, kun ja jos uskaltavat sanoa, että ovat pakkorakosessa lastenhoidon kanssa.
Pitää olla avulias, ei saa tyrkyttäytyä, pitää olla lapselle kohtelias ja tasapuolinen, ja vaikka lapsi kaikin keinoin osoittaa inhoavansa mummua, pitää jaksaa vaan.
Vaikka nuoret saavat ne herneet nenäänsä ja joutuvat puolustamaan ja suojelemaan lapsiaan isovanhempien mielivallalta, silti he vievät lapsensa näille hoitoon. Se on ristiriita, jota en ymmärrä.
Lapsetkin ovat ihmisiä, persoonallisuuksia mieltymyksineen ja antipatioineen. Monet vauvaikäisetkään eivät suostu jäämään jonkun hoitajan luokse, mutta toinen kelpaa.
"Entisaikana opettettiin, että vanhemman ihmisen edessä pitää alistua, eikä omia mielipiteitä saa olla eikä esittää." Nyt se koskee myös seuraavaa sukupolvea. Ikäihmisten omia mielipiteitä ei voi esittää, jolleivat ne ole samat kuin nuoren polven. - rehellisesti
Tasan menee kirjoitti:
Näilläkin palstoilla tulee mummoille kylmää vettä silmille, kun ja jos uskaltavat sanoa, että ovat pakkorakosessa lastenhoidon kanssa.
Pitää olla avulias, ei saa tyrkyttäytyä, pitää olla lapselle kohtelias ja tasapuolinen, ja vaikka lapsi kaikin keinoin osoittaa inhoavansa mummua, pitää jaksaa vaan.
Vaikka nuoret saavat ne herneet nenäänsä ja joutuvat puolustamaan ja suojelemaan lapsiaan isovanhempien mielivallalta, silti he vievät lapsensa näille hoitoon. Se on ristiriita, jota en ymmärrä.
Lapsetkin ovat ihmisiä, persoonallisuuksia mieltymyksineen ja antipatioineen. Monet vauvaikäisetkään eivät suostu jäämään jonkun hoitajan luokse, mutta toinen kelpaa.
"Entisaikana opettettiin, että vanhemman ihmisen edessä pitää alistua, eikä omia mielipiteitä saa olla eikä esittää." Nyt se koskee myös seuraavaa sukupolvea. Ikäihmisten omia mielipiteitä ei voi esittää, jolleivat ne ole samat kuin nuoren polven.Meitä mummoja ja pappoja kuitenkin tarvitaan tukemaan nuorta perhettä monesti niin hoitoapuna kuin taloudellisena tukena. Ja useimmitenhan niin nuoret kuin vanhatkin sanomatta tietävät omat käyttäytymissäännöt. Se tietenkin edellyttää jokaisen hoitavan oman vastuunsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi892761On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622645Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.712601Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä952551Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu892085Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl502012Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1411866Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk581617Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?171518Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve361485