sinä olet ikkuna toiseen ihmiseen
ikkuna avaruuteen
ainoastaan
tiedostamalla kasvojeni heijastuksen
jonka läpi sinuun katson
voin nähdä sinutkin lahjana
me emme sekotu toisiimme
emme anna toisillemme arvoa
mutta olemme toisissamme läsnä
ja juuri silloin olemme toisillemme läsnä
niin kuin ihminen on läsnä maisemassa jota katsoo:
vihreät linnut, huohottava puu, aurinkoa hymyävä pilvi
todellisuus antaa sinulle arvon
ja sitä arvoa ihmetellen
seison herkkänä ikkunalla,
otan lakin päästä
ja luulen että näen kuin aavistukselta
jotain mitä minun on niin vaikea käsittää:
että minäkin olen arvokas, että minäkin olen tärkeä
hmm
ja koska me emme anna toisillemme arvoa
tunnemme arvomme toisiamme vasten
kaikkien lintujen, puiden ja hymyävien pilvien alla
noin kolmas runo tänään
3
198
Vastaukset
runosta noin kolmas runo tänään
sinä olet ikkuna toiseen ihmiseen
ikkuna avaruuteen
ainoastaan
tiedostamalla kasvojeni heijastuksen
jonka läpi sinuun katson
voin nähdä sinutkin lahjana
me emme sekotu toisiimme
emme anna toisillemme arvoa
vaikka olemme toisissamme läsnä
ja juuri silloin olemme toisillemme läsnä
niin kuin ihminen on läsnä maisemassa jota hän katsoo:
vihreät linnut, huohottava puu, aurinkoa hymyävä pilvi
todellisuus antaa sinulle arvon,
ja sitä arvoa ihmetellen
seison herkkänä ikkunalla
otan lakin päästä
ja luulen että näen kuin aavistukselta
jotain mitä minun on niin vaikea käsittää:
että minäkin olen arvokas, että minäkin olen tärkeä
hmm
ja koska me emme anna toisillemme arvoa
tunnemme arvomme toisiamme vasten
kaikkien lintujen, puiden ja hymyävien pilvien alla- katzrin
Sanoisin
huumaavan kaunis
ikkuna
josta kuvani heijastuu
hymyillen
kuin syvä sininen meri
jonne sukellan
löydän helmen rakkauden
sua arvostan
sinä arvostat
en ihmettele katzrin kirjoitti:
Sanoisin
huumaavan kaunis
ikkuna
josta kuvani heijastuu
hymyillen
kuin syvä sininen meri
jonne sukellan
löydän helmen rakkauden
sua arvostan
sinä arvostat
en ihmetteleMinulle se on aina ihme... että silloinkin kun toinen ihminen ottaa päähän, ärsyttää, tekee väärin ja loukkaa... voin nähdä hänet arvokkaana, rakkauden arvoisena. Se arvo lähimmäiselläni on riippumatta millaisen arvon minä subjektiivisuudessani hänelle annan, ja juuri siksi koska se on, voin myös nähdä hänet sellaisena, ja arvostaa, kunnioittaen hänen ihmisarvoa silloinkin kun teot itsessään eivät ole kunnioitettavia, ääriesimerkkinä vaikka pedofilia tai raiskaukset. Tämä ikkunan äärellä joudun huomaamaan että olen itsekin raadollinen enkä voi paeta raadollisuuttani toisten syyllistämiseen. Raadollisuudestani huolimatta todellisuus antaa minulle arvon - ja siksi minun pitää opetella näkemään se arvo jokaisessa lähimmäisessä, erotuksetta, elää sitä todeksi asenteissani heitä kohtaan silloinkin kun oma heijastukseni ("oikeudenmukainen suuttumus", "ymmärrettävä loukkaantuneisuus" yms.) pyrkivät vääristämään kuvaa ja mitätöimään toisen arvoa.
Kiitos kauniista palautteesta.
-parta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi802691On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole572631Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.682578Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä842499Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu771999Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl481995Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1401853Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve291422Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko351420Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?151351