Tunnen ajoittain itseni ulkopuoliseksi laajentuvassa mammatuttavapiirissäni, kun puheeksi tulevat lasten vaate- ja leluhankinnat. Tuntuu, että nykyään kaikki ostavat älyttömästi tavaraa internetistä ja käyttävät paljon aikaansa tutkimalla nettikauppoja ja huutonettiä jne. Kaikki hienot tuotemerkit ovat minulle ihan hepreaa ja hymyilen aina vaan kiinnostuneesti, kun joku esittelee ostaneensa lapselleen sen ja sen merkin niiiiiin ihanan vaatteen, joka loppujen lopuksi ei näytä mitenkään erikoiselta. Ja ne hinnat... Meidän perhe on taloudellisesti hyvin toimeentuleva, joten tunnen itseni pihiksi ja jälkeenjääneeksi, kun en ole hankkinut vielä lapselleni sitä ja tätä ja tuota. Mutta jotenkin en viitsisi tuhlata omaisuuksia jatkuvasti kasvavien lapsien vaatteisiin, kun hyviä lastenvaatteita saa halvallakin. Tai näin ajattelin ennen, mutta nykyään tuntuu, että ihan tavallisista marketeista ostetut vaatteet ovat jotenkin noloja. Ehkä olen törmännyt huonolla tuurilla juuri sellaisiin ihmisiin, jotka arvostavat eri asioita elämässä kuin minä, vai onko meitä muitakin? Olenko harvinaisuus, kun ostan lapselle vaatteita ja leluja ihan vaan kävelemällä kaupan alennusmyyntiin, tai kirpparille?
Jurakauden shoppaaja?
9
242
Vastaukset
- kj
Minä rakastan lastenvaatteita ja tuleehan noita meidän pojalle jotain turhiakin osteltua mutta ostan kyllä käytettynä tai jos uusia niin melkeinpä aina alennuksesta. Huutonetti on minusta erittäin oiva paikka löytää hyviä vaatteita edullisesti, siksi sieltä paljon ostankin.
- sdsads
että monella tuo shoppailu on lähinnä harrastus, josta minäkin innostuin esikoisen kohdalla. Halusin ekalle vain "vain parasta", olin just löytäny huutonetin ja nettikaupat ja itse ostaminen oli hauskaa kun sai hyvää halvemmalla. Piristi mukavasti koliikkilapsen kanssa vietettyä arkea. No, nyt meno vuosien jälkeen on ihan toista, eipä ne kalleimmat välttämättä parhaimpia ollutkaan ja lasten vaatetuksen miettimiseen ei juuri aikaa uppoa, kunhan käytännöllistä ja toimivaa vaatetta löytyy.
Mutta minua taas ihmetyttää ne valtavat leluvuoret joita jo 3-vuotiailla on!!! Meillä on puolet vähemmän leluja kuin tuttavaperheillä, enkä ymmärrä mistä ne varat leluihin tulee. Toki monet saavat niitä tutuilta ja jonkin verran löytää kirppareilta, mutta todella paljon ostetaan uutt 50-70euroo maksavaa ties mitä muumitaloa ja brion vaunua. Mä en yksinkertaisesti raski ostaa uusia eikä oikeen varaakaan ole, eikä se musta ole todellakaan tarpeen. En ymmärrä miksi pitää olla leluvuoria?- leluista
Leluvuorista: meillä on juuri tuo ongelma, lapsilla (2 kpl) on ihan älyttömästi leluja ja muuta roinaa. Meillä on tosi paljon sukua molemmilta puolilta ja itsekkin tulee synttärilahjat ja joululahjat hankittua. Mutta, "pakon edessä" kun huoneet alkoivat olla kuin pommin jäljiltä, tein ratkaisun. Kylmästi n. puolet leluista autotalliin säilytykseen ja aina välillä saavat vaihtaa haluamansa lelut ja viedä saman verran tilalle. Aina ennen joulua taas tehdään siivous ja viedään osa leluista autotalliin. Tämä onnistuu ennen joulua helposti sillä lapset jo odottavat että mitä kivaa saavat lahjaksi :-)
Uskon että moni vanhempi on "sormi suussa" näiden leluvuorien edessä, joka kasvaa ihan huomaamatta ja pahenee vain kun tulee lisää lapsia.
- bm,ngf.gf
et ole ainoa :) minä ostan lapselleni uutena vain kengät ja nyt on tilattu sadeasu ellokselta uutena. kaikki muut oon ostanut kirpparilta tai on saatu tutuilta tai sukulaiset ostaneet tytölle kaupasta vaatteita synttärilahjaksi. tyttö on siis vasta 3vuotias joten kukaan ei kiusaa lasta siitä että käyttää käytettyjä vaatteita ja ne mitä ostan lapselleni, ovat kuitenkin kuin uusia, mutta silti käytettyjä. en todellakaan aio käyttää tässä vaiheessa vielä satoja euroja lapsen UUSIIN vaatteisiin koska ne jää kuitenkin hetkessä pieneksi, mieluummmin ostan kirpparilta.
onhan noita jotka ostaa aina merkkivaatteita, mutta katteleppas välillä ihan huvikses "tavallisen" kaupan vaatteia ja vertaa merkkivaatteisiin. on muuten monet ihan samanlaisia, vaan se kallis merkki puuttuu noista taviskaupan vaatteista. mun mielestä on jotenki huvittavaa että halutaan ostaa vaikka valkonen paita, mutta se taviskaupan valkonen paita ei kelpaa koska siinä ei ole sitä merkkiä vaan pitää sitten lähtee ostaan samanlainen paita sen merkin kanssa jostai kymmenen kertaa kalliimmalla.
sitten kun tuo neiti on vanhempi ja menee kouluun, niin sitten voin ostaa enemmän vaatteita uutena kaupasta, koska koulussa tulee sitten muutoin ne kiusaamiset kun yhdellä on vain kirppisvaatteita. en kyllä siltikään aio mennä ostamaan mitään merkkivaatteita. jos lapsi haluaa isompana(teininä) merkkivaatteita, niin ostakoot omilla rahoillaan, minä en laita 80euroa merkkihousuihin, kun samanlaiset (ilman sitä merkkiä takamuksessa)saa taviskaupasta 30eurolla.
nekin vaatteet mitkä ostan uutena kaupasta, nekin on just sieltä alennuksesta napattu. ite olen ns.köyhästä perheestä. ei ole koskaan ollut varaa ostaa mitään kallista ja olen oppinut elämään säästeliäästi. en vain suostu maksamaan yli 10euroa yhdestä t-paidasta enkä yli 15euroa pitkähihasesta enkä yli 30euroa housuista enkä yli 30euroa kengistä. enkä todellakaan aio maksaa yli 6euroa alushousuista tai yli 15euroa rintsikoista. näillä periaatteilla meen aina vaateostoksille ja harvemmin tulee lipsuttua näistä. kerran tosin ostin tytölle (minkälie ymmärrysvajeen takia)70euron talvikengät! olipahan ainaki hyvät kengät :D - turhamaisuus =)
Minä olen kans vähän ihmetellyt. Siis ymmärrän hyvin just esim esikoisen kohdalla ja voihan se olla hauskaa ostella välillä =)
Meillä on ihan ookoo tulot mutta ei lapset tarvitse miljoona sata erilaista haalaria tai mekkoa tai hattua y.m.
Se ei ole minulta pois mutta minua hieman ottaa päähän kun yks tuttu koko ajan ostelee. Siis koko ajan ja sitten esittelee Facebookissa että tuli ostettua tämmöinen ja tämmöinen ja tämmöinen ja semmoinen. Kaikki on uutta ja kaikkien pitäisi kommentoida että "ihana", "tosi söpöä" vähän kyllästyttää kun kolme vuotta jatkunut toi miten sen nyt sanois, kerskailu ehkä? Hieman mietityttää kun kyseinen henkilö on siis kotihoidon tuella ja mies tekee pitkiä päiviä. Onko rahoilla sitten pakko ostaa esim reimat ja ticketit ja jotain ihme mekkoja ja ugg-kengät vauvalle koko ajan? Nukkejako noi lapset ovat? Aikuisten oikeesti en ymmärrä mitä tollasella hakee?- närhen munat...
Minullakin on yksi tuttavaperhe, jossa tiedän, että kamppailevat rahan ja toimeentulemisen kanssa, mutta silti perheen äiti tilaa jatkuvasti lapselleen netistä vaatteita. Onhan siellä varmasti alennuksiakin, tottakai, mutta ostavat kyllä kallistakin. En ikinä maksaisi lapsen talvihaalarista 150€, jos sen jälkeen pitäisi pyytää ruoka-avustusta sukulaisilta! Tuntuu, että tämän perheen äidille ei kelpaa, jos lapselle antaa lahjaksi jotain markettivaatetta. Aina pitäs olla jotain Narimekkoa tai vastaavaa, joista lapsi ei ymmärrä vielä mitään. Ostankin nykyään sitten jotain lelua, joita tytöllä on melko vähän, kun kaikki ylimääräinen raha menee pikkuneidin tai ison neidin vaatteisiin. Ihmiset kattoo nykyään liikaa Amerikkalaisia tv-sarjoja ja seuraa julkkisten elämää ja yrittävät sitten olla samanlaisia, vaikka Matti on kukkarossa. Turhamaista, todellakin.
- -
närhen munat... kirjoitti:
Minullakin on yksi tuttavaperhe, jossa tiedän, että kamppailevat rahan ja toimeentulemisen kanssa, mutta silti perheen äiti tilaa jatkuvasti lapselleen netistä vaatteita. Onhan siellä varmasti alennuksiakin, tottakai, mutta ostavat kyllä kallistakin. En ikinä maksaisi lapsen talvihaalarista 150€, jos sen jälkeen pitäisi pyytää ruoka-avustusta sukulaisilta! Tuntuu, että tämän perheen äidille ei kelpaa, jos lapselle antaa lahjaksi jotain markettivaatetta. Aina pitäs olla jotain Narimekkoa tai vastaavaa, joista lapsi ei ymmärrä vielä mitään. Ostankin nykyään sitten jotain lelua, joita tytöllä on melko vähän, kun kaikki ylimääräinen raha menee pikkuneidin tai ison neidin vaatteisiin. Ihmiset kattoo nykyään liikaa Amerikkalaisia tv-sarjoja ja seuraa julkkisten elämää ja yrittävät sitten olla samanlaisia, vaikka Matti on kukkarossa. Turhamaista, todellakin.
Narimekkoa:DDD
- paras maasto
närhen munat... kirjoitti:
Minulla on semmoinen ajatus, että ostan tietyn määrän kalliimpia vaatteita...semmoisen perussetin johon kuuluu talvipuku/kevättakki tms, kaunis mekko tai kaksi, hame ja siihen paita tai pari, hyvännäköiset farkut, cashmir-villatakki. Sitten täydennän vaatekaappia halvemmilla tai käytetyillä vaatteilla. Mutta on mukava pukea lapsi välillä hyvänlaatuisiin ja erityisen kauniisiin vaatteisiin. Sen vuoksi esim satsasin pienen lapsen design-mekkoon joka on tosi kallis mutta aivan ihastuttavan värisessä eksoottisessa kuosissa ja aivan ihastuttavan pehmoista ja päällä kauniisti laskeutuvaa viskoosia mitä harvoin tulee vastaan lastenvaatteissa. Keinokuituja en osta. Se ei tarkoita, että koko vaatekaapin pitää pullistella saman design-merkin vaatteita, mutta on kiva, että sieltä löytyy sitten tämä yksi ihastuttava mekko tavallisimpien vaatteiden joukosta. Voin täydentää kaappia myös käytetyillä vaatteilla. Pidän tietyistä merkeistä, sille ei voi mitään. Yleensä tuohon pidänkö merkistä vai en, vaikuttaa materiaalit joita käyttävät...ovatko luonnonkuitua, miten pehmoisia ja käytön ja pesunkestäviä ja millaisia kuoseja ja malleja käyttävät. Mutta esim huuto.netistä saa kauniita hyväkuntoisia käytettyjä kaupassa hyvinkin kalliita vaatteita erityisesti pienemmille lapsille. Minä siis pyrin tasapainoilemaan noiden "luxus" vaatteiden (joita pyrin mahdollisuuksien mukaan ostamaan aleista) ja sitten halvempien käytetyiden vaatteiden välimaastossa yhdistelemällä molempia.
- pöö + söö
paras maasto kirjoitti:
Minulla on semmoinen ajatus, että ostan tietyn määrän kalliimpia vaatteita...semmoisen perussetin johon kuuluu talvipuku/kevättakki tms, kaunis mekko tai kaksi, hame ja siihen paita tai pari, hyvännäköiset farkut, cashmir-villatakki. Sitten täydennän vaatekaappia halvemmilla tai käytetyillä vaatteilla. Mutta on mukava pukea lapsi välillä hyvänlaatuisiin ja erityisen kauniisiin vaatteisiin. Sen vuoksi esim satsasin pienen lapsen design-mekkoon joka on tosi kallis mutta aivan ihastuttavan värisessä eksoottisessa kuosissa ja aivan ihastuttavan pehmoista ja päällä kauniisti laskeutuvaa viskoosia mitä harvoin tulee vastaan lastenvaatteissa. Keinokuituja en osta. Se ei tarkoita, että koko vaatekaapin pitää pullistella saman design-merkin vaatteita, mutta on kiva, että sieltä löytyy sitten tämä yksi ihastuttava mekko tavallisimpien vaatteiden joukosta. Voin täydentää kaappia myös käytetyillä vaatteilla. Pidän tietyistä merkeistä, sille ei voi mitään. Yleensä tuohon pidänkö merkistä vai en, vaikuttaa materiaalit joita käyttävät...ovatko luonnonkuitua, miten pehmoisia ja käytön ja pesunkestäviä ja millaisia kuoseja ja malleja käyttävät. Mutta esim huuto.netistä saa kauniita hyväkuntoisia käytettyjä kaupassa hyvinkin kalliita vaatteita erityisesti pienemmille lapsille. Minä siis pyrin tasapainoilemaan noiden "luxus" vaatteiden (joita pyrin mahdollisuuksien mukaan ostamaan aleista) ja sitten halvempien käytetyiden vaatteiden välimaastossa yhdistelemällä molempia.
Juu et tosiaan oo ainoo. ostin 1. vuodelle esikoiselle yhden vaatteen kaupasta per koko ja äippapakkaus. Toki hän sai paljon vaatteita sukulaisilta. Ja loput ostin ja sain käytettynä. Uutena ostin kengät, sukat ja kurahousut. 2. lapsi käytti vauva aikana siskon ja vähän muidenkin vanhoja vaatteita. Muutenkin olen käyttänyt paljon käytettyjä vaatteita. Ompelin kuusivuotiaalle tarhaan hiekanväriset sammarit oli tosi kätevät. Kouluvaatteita sitten on hommattu, mutta sukulaiset tykkää hänelle vieläkin vaatteet ostaa ja ei se ainakaan mua haittaa.
Siis ainoastaan on neuvottu että kengät pitää uutena ostaa. Saappaat ainakin nokian menevät useammallakin lapsella. Vaihtaa vaan uudet pohjalliset. Ite halusin näin tehdä koska haluan vähentää kulutusta ja tykkään ostaa siksi kirppikseltä. Urheiluvälineetkin ostan pääasiassa sieltä. Se on kunkin oma asia mistä lapsensa vaatteet ostaa. Ei ole hävettävää käyttää edullisia vaatteita. On nimenomaan hävettävää ettei enemman lasten tavaroita ja vaatteita kierrätetä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama194959Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä593974Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve713549Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi1002880On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622708Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732668Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä982634Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472433Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta592318Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl592099