Aloitin taas kuntosalilla käynnin ja olen nyt käynyt 3 viikkoa (sitä edellisistä kerroista oli kulunut kuukausi), lihasmassaa minulla ei ole vielä suuret määrät (mutta lihakset ovat kasvaneet!) ja minulla on lievästi ylipainoa.
Olen 28-vuotias mies, painoa on 88 kg, ja pituutta 182 cm. Rasvaprosentti on siinä 23 paikkeilla (viimeisimmästä mittauksesta on kuukausi).
Kuitenkin menen nyt asiaan. Kuntoklubin peruspalveluihin kuuluu myös personal trainer maksua vastaan. Tilasin tunnin, mutta jälkeenpäin tuli sellainen pettynyt olo. Selitän miksi. Viime kesästä olen laihtunut kuntoilulla ja hyvällä ruokavaliolla 14 kg, mutta nyt vauhti on hidastunut. Kerroin personal trainerille kaiken, päätavoitteeni on saada sopusuhtaiset ylä- ja keskivartalon lihakset ja laihtua normaalipainoon. Kuntoni ei ole huono vaan, sanoisin tyydyttävä tai hyvä. Olen harrastanut myös aerobista liikunta ja yleensä teen sitä intensiivisellä rytmillä (syke liikkuu siinä 160-170 paikkeilla).
Se mikä minua ihmetyttää, on se, kun hän sanoi, että laihtuisin tehokkaammin, jos harjoittelen maksimissaan 140 sykkeen alueella (hädin tuskin minulle tulee hiki siinä). Sitten lihaskuntotreeniohjelmaksi hän antoi kullekin suurelle lihasryhmälle yhden harjoituksen (3 x 10 toistot). Yhteensä sain 6 eri harjoitusta. Tämä kaksi kertaa viikossa. Mainitsemisen arvoista on myös, että teen kerran viikossa telinvoimistelua 1,5 tuntia (siksikö vain kaksi kertaa viikossa). Tämänkin herra Personal Trainer tietää. Jos olen aiemmin treenannut kovaa ja saanut tuloksia aikaan niin sanotusti "omin päin", miksi sain kevyemmän ohjelman. Kyselin tätä ja hän vastasi, että minun täytyy ensin kehittää peruskuntoa ja sitten voit aloittaa intensiivisen treenin.
Liittyykö tämä jotenkin rasvan palamiseen vai mitä...? Minulle heräsi epäilyksiä, onkohan tämä kaveri pätevä? Eikö se niin ole, että mitä kovempaa harjoittelet, sitä paremmin rasvakin palaa? Miten minulla voi olla ns. intensiivikunto hyvin ja peruskuntoa taas pitää kehittää? Eikö peruskunto kasva samaan tapaan, vaikka treenaisin intensiivisesti.
Selitin varmaan tämän aika sekavasti, toivottavasti joku tajusi, mitä tarkoitin...
Olen sellainen himourheilija, että kuntoilisin vaikka 10 tuntia viikossa (1 lepopäivä viikkoon), mutta kun Personal Trainer ei anna... enkä haluaisi kapinoida kun kerran hän on alan asiantuntija.. :D
Yleensä olen kuntoillut päivässä vain kahta-kolmea lihasryhmää kerralla, eikä kaikkea kerralla.
Luottaa tähän Personal Traineriin??
2
187
Vastaukset
- PT
Peruskestävyys syke on n. 60-70% maksimi sykkeestä. Liikuntasuoritus on siis aerobinen eli energiantuotto tapahtuu hapen avulla ja energienlähteeksi käytetään pääasiassa kehon varastorasvoja. Vauhtikestävyysalueella kun liikut sykkeesi on 70-85% max sykkeestä, pääosa energiasta tulee taas hapen avulla, mutta energiaksi käytetään rasvan lisäksi myös enenevässä määrin myös hiilihydraatteja.
Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu, mut oletko koskaan nähnyt ammattibodaajan vaikka juoksevan kovatehoisesti.
Mitä tulee lihaskuntotreeniin niin luulen, että traineri ajoi takaa sitä, että teet vain perusliikkeitä joissa samanaikaisesti työskentelee monet eri lihakset. Perusliikkeet ovat paljon kuormittavampia, kuin esimerkiksi vipunostot jotka taas ovat eristäviä liikkeitä. Perusliikkeet myös kuluttavat paljon energiaa.- PT
Niin ja piti vielä sanoa, että jos teet monijakoista ohjelmaa saattaa traineri olla sitä mieltä, että lihaksesi saavat liian paljon lepoa. Esimerkiksi nelijakoisessa lihakset voivat saada jopa viikon lepoa ennen seuraavaa ärsykettä.
Elimistö on valmis vastaanottamaan uuden kehittävän ärsykkeen vasta, kun 48 tuntia on kulunut edellisestä. 72 tuntia kuluttua edellisestä alkaa voimat taas laskea. Nuokin ovat aina yksilöllisiä.
Jos et ole tyytyväinen Personal Traineriisi, voin minä alkaa ohjailemaan sinua. =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama325125Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä644101Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve783686Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732728Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1582534Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602388Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl792199Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?282195- 1381705
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko401548