pehmeitä harsoliinoja?

voisentäs

Kertokaapas äiteet, mistä ihmeestä voin tänä päivänä löytää oikeasti pehmeitä harsoliinoja vauvalle?

Vielä kaksi vuotta sitten joka paikassa löytyi pehmoisia ja paksumpia harsoliinoja ja äitiyspakkauksessakin niitä oli. Nyt äitiyspakkaukseen ja kaikkiin kauppoihin on jostain kumman syystä ilmestynyt ohuita ja kovia,karheita liinoja, entisten hyvien tilalle? Isoimmista marketeista, Lastentarvikkeesta ja esim Name It-liikkeestä olen katsellut. Ja joka paikassa myydään samaa tavaraa.. Esikoisen kanssa kerran vahingossa ostin tällaisia karheampia liinoja, jotka eivät pehmenneet, vaikka kuinka pesi. Ja ne sitten jäivätkin täysin käyttämättä.

Kertokaahan, jos joku vielä on vanhoja "hyviä" liinoja löytänyt :)

9

860

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sgsfsefsg

harso pehmenee silittäessä.

• vanha piaru

Kun oma muksuni oli vauva, sain hyvältä ystävältäni flanellisia liinoja, joita hän oli itse ommellut ja havainnut hyviksi. Flanelli onkin imukykyinen ja aivan ihanan pehmeää vauvan iholle ja käy itsellekin kasvopyyhkeenä. Siis nämä oli ihan pyyhkeiksi ja hoitoliinoiksi jne. Tarkoitatko itse harsoista puhuessasi vaippaharsoja vai mitä? Käytetäänkö sellaisia vieläkin? Kuvittelin, että niistä on jo päästy. Nehän on hirvittävän epämukavia märkinä? Käsitinkö väärin?

• voisentäs

Niin käytämme liinoja ihan unirätteinä ja puklusuojina imetyksen aikana/jälkeen. Olen noita jäykkiä liinoja pessyt 60 asteessa useaan kertaan ja silittänytkin ja liian karheita ovat silti.

täytyypä kokeilla tuota flanellia, mutta silti kaipaisin perinteisiä pukliliinoja, jotka eivät ole liian karheita vauvan iholle, eivätkä liian ohuita imemään mahdollista puklia. Harmittaa vaan suunnattomasti kun ei niitä pehmeämpiä ja paksumpia enää löydy mistään. Esikoisella on muutamia liinoja vielä omass käytössä, mutta nekin alkavat olemaan käytön jäljiltä hieman nukkavieruja jo, joten olisin halunnut vauvalle uusia samanlaisia.

• vanha piaru
        voisentäs kirjoitti:

Niin käytämme liinoja ihan unirätteinä ja puklusuojina imetyksen aikana/jälkeen. Olen noita jäykkiä liinoja pessyt 60 asteessa useaan kertaan ja silittänytkin ja liian karheita ovat silti.

täytyypä kokeilla tuota flanellia, mutta silti kaipaisin perinteisiä pukliliinoja, jotka eivät ole liian karheita vauvan iholle, eivätkä liian ohuita imemään mahdollista puklia. Harmittaa vaan suunnattomasti kun ei niitä pehmeämpiä ja paksumpia enää löydy mistään. Esikoisella on muutamia liinoja vielä omass käytössä, mutta nekin alkavat olemaan käytön jäljiltä hieman nukkavieruja jo, joten olisin halunnut vauvalle uusia samanlaisia.

Elikkä flanellinen on aivan ihanteellinen materiaali, koska on pehmeä ja imukykyinen. Kun kokeilee omalle iholle niin helppo huomata ero harsoon. Olin itse aivan ihastunut pehmeään flanelliin, joka on muinoin ollutkin alusvaatteiden valmistusmateriaali. On helppo ommella itse nätistä kankaasta erikokoisia pyyhkeitä ja liinoja tai saahan noita valmiinakin.

Puuvillalla tosin on semmoinen ominaisuus, että se pehmenee ja ohenee käytön myötä, joten vanhat harsotkin on parempia kuin uudet, vaikkakin siis ohuempia. Voisiko kokeilla tuohon harsojen karheuteen jotain vauvanvaatteille ja allergikoille tarkoitettua tuoksutonta ja hellävaraista huuhteluainetta? Jos ei siis vauva ole yliherkkä tms...?

En tiedä mitä neuvolatädit tämmöisiin kommentoi, mutta en ole juuri neuvolan jatkuvasti ylösalaisin kääntyvistä ja ristiriitaisista ohjeista piitäannut, vaan käyttänyt maalaisjärkeä ja ottanut oppia kokeneemmilta. Kätilö ihasteli kyllä näitä flanellipyyhkeitä meillä kotona ja kertoi suosittelevansa muillekin.

• Harsothan..
        voisentäs kirjoitti:

saa pestä 90 asteessa.

• vanha piaru
        Harsothan.. kirjoitti:

saa pestä 90 asteessa.

Niin kyllä toki saa pestä, mutta kuumuus ei tuo pehmeyttä kuituihin, vaikka lika kyllä lähtee ilman myrkkyjäkin. Tässä vaan oli kyse siitä, että pitäisi löytää pehmeää mutta tukevaa kangasta.

• ------

Mihin tarkoitukseen etsit? Jos pukliliinoiksi yms. etsit, niin kannattaa ostaakaunista flanellia ja tehdä siitä, jos omistaa ompeluikoneen tai saumurin. Ainakin joskus oli myös Anttilassa jotain flanelliliinoja vauvan hoitoon.

Jos taas vaipoiksi niitä etsit, niin http://www.babyidea.fi/kestovaipoista/mam/mamsquare.html

Joo, ihan tosi, kyllä harsoja edelleenkin käytetään vaippoina. Vaihdetaan kuiva kun kastuu. Ja voi niiden kanssa käyttää kuivaliinaakin pidemmillä vaihtoväleillä. Niitä vanhanajan H-muoveja vaan ei enää ole olemassakaan. Niiden tilalle on kehitetty kätevämpiä systeemejä.

• Neero

Silitä tai kuivaa kuivausrummussa.

• voisentäs

Kokeiltu on. Ensin pesty lukuisia kertoja kuumassa, sitten rummussa kuivattu ja vielä silitetty, ei auta. Hieman ehkä pehmentää jäykkyyttä, mutta kerheampia silti ovat ja selkeästi ohuempia kuin vanhat kunnon liinat. Kiitos kuitenkin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      116
      4412
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      78
      3210
    3. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      100
      1473
    4. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      88
      1338
    5. Odotatko vielä vastausta...

Siihen viestiin? 🤔
      Ikävä
      95
      869
    6. Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6

Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka
      Seinäjoki
      18
      703
    7. Lähes kaikki keskustelut kasvotusten

on olleet tärkeitä. Hänen luonne ja ulkokuori, niiden yhdistelmä. Se kaiken keskellä oleva osa on minulle hänessä kaikk
      Ikävä
      21
      696
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      42
      687
    9. Tämän palstan naiseksi esittäytyvät

Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?
      Sinkut
      111
      663
    10. Ehkä se on niin

Ettet vaan uskalla lähestyä tämän jälkeen. Ehkä haluaisit. En osaa sanoa.
      Ikävä
      43
      649
    Aihe