onko jotain keinoja, toimenpiteitä tai huomioi-
tavaa kliivian hoidossa, jotta sen saisi kukki-
maan? Olen kuullut, että multaa ei saisi vaihtaa
aikaisin keväällä. onko näin?
harrastelija
punasarja l. kliivia
Kliivia pitää syksyn viileistä öistäTummanvihreine, kiiltävine lehtineen kliivia on komea viherkasvi suurimman osan vuodesta. Kliivia sijoitetaan kotona valoisalle ikkunalle siten, ettei aurinko paista suoraan kukkaruukkuun. Kesäksi sen voi siirtää ulos puun katveeseen tai pitää sisällä.
Virittyäkseen kukkaan punasarja vaatii viileää ilmaa. Helpoimmin se onnistuu pitämällä kasvi ulkona elokuun puolivälistä syyshallojen tuloon saakka sateilta suojassa. Mullan annetaan kuivahtaa ajoittain viileän kauden aikana.
Kun kliivia siirretään takaisin sisälle, sitä kastellaan normaalisti miedolla Kekkilän Kukkaravinne -liuoksella. Vesi ei saa seisoa lautasella. Muutaman kuukauden kuluttua, kevättalven aikaan kukkavanat puhkeavat esiin, jos viileäkäsittely on onnistunut.
Kliivian parhaaksi
• valoisa paikka
• kesäksi ulos syyshalloihin saakka, sateelta suojattu paikka
• elo–syyskuussa mullan annetaan kuivahtaa, kukinto puhkeaa muutamassa kuukaudessa
• Kekkilän Kestomulta vaihdetaan joka toinen vuosi huhtikuussa
• viihtyy ahtaassa ruukussa
mainos?????
taisit mainostaa tolla jutullasi kekkilää eihän täällä saa mainostaa??????+kliivia
mulla kukkii se ihan hyvin vaikka en anna mitään viileää käsittelyä talvella kun antaa tosi harvoin vettä niin kyllä kukkii.kliivia
vie kukka kesäksi ulos,saa samalla kylmäkäsittelyn ja kukkii taas seuraavana keväänäVaikka tämä onkin vanha aloitus
Hei,Kiitän silti vihjeistä ja äsken kiikutin kliivian ulos jukkapalmun viereen.
Minun kliivia on ollut monta vuotta samassa ruukussa ja multatila on aivan umpeenjuurtunut, enkä ole vaihtanut multaa moneen vuoteen, ja viime keväänä se kukki aivan valtavasti ja pitkään. On se aiemminkin kukkinut muttei yhtä runsaasti.
Mitään viileää lepokautta sillä ei ole ollut, kastelua vaan vähennän talvella.Ulos en ole sitä kesällä vienyt, vaikka se varmaan tekisi sille hyvää.
Pitää tänä vuonna jakaa se, kun se on niin umpeenjuurtunut että juuret nostavat koko kasvia ylöspäin ruukusta, ja kastelu on hankalaa.
Eli ahtaaksi käynyt ruukku, umpeenjuurtunut multatila ja mullanvaihdon laiminlyönti on minun kliiviani kukkimisinnon salaisuus.
Tyttären tummalehtinen, pyöreäkärkinen kukkii joka kevät ilman mitään temppuja, vaikka ei ole aurinkoisella ikkunalla eikä viileässä ikinä. Aika ahtaassa ruukussa kyllä.
Minulla on vanhaa, miekkalehtistä kantaa ja kukista ei havaintoa kolmeen vuoteen. Sain tuttavalta turhan isoon purkkiin istutettuna, vaihdoin pienempään, mutta lehtiä se silti vain työntää. Emokasvi kuulema kukkii joka vuosi pitkään ja runsaasti. Näkis vaan...