Haluaisin eristäytyä

I feel tired

Lopetin työt paikassa, mikä otti enemmän kuin antoi. Tunnen kuitenkin olevani voimaton ja haluton hakemaan uutta työtä. Mitä siis pitäisi tehdä? Hakea sairaslomaa vai mitä? Pomo oli mm. kateellinen jokaiselle, jolla meni omassa elämässään hyvin. Yritti sitten vastapainoksi masentaa ilkeällä käytöksellä ja kommenteilla.
En jaksaisi ollenkaan ajatella uutta työtä. Haluaisin vain nukkua ja levätä sekä tehdä asioita mistä pidän.
En sitäpaitsi enää halua tehdä samanlaista hommaa ollenkaan mutta uuden opettelukin tuntuu tällä hetkellä vaativalta prosessilta. Haluaisin vain eristäytyä tänne kotiini ja olla omassa rauhassa. Kannattaisiko mennä yleislääkärille vai vaikka yksityiselle psykologille?

7

506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensin nollaat

Ei kannattaisi antaa pomon jäädä omaan arvoonsa. Pitää kuukausi kunnolla lomaa ja núkkua väsy pois, ulkoilla, huolehtia itsestäsi ja tehdä kaikki se, mitä on jäänyt tekemättä, ja se mitä olisi niin mukava tehdä.
      Sitten alat miettimään vasta, että mitähän haluaisit tehdä.. Kesä tulee ja kärpäset ennen pitkää. Silloin näyttää jo paremmalta. Ja jos ei heti jaksa nähdä ihmisiä, niin ei tarvitsekaan. Ole itsesi kanssa vähän aikaa, kuuntele itseäsi ja sitä mitä tarvitset, ei se heti varmaan tule ilmi, mutta kyllä se selviää.
      Pidä nyt ainakin se loma, ja lepää hyvin, ja jos sitten vielä tuntuu, että tarvit apua, niin sitten ota yhteyttä.

• I feel tired

Olen jo ollut vähän enemmänkin, kuin kuukauden työttömänä. Mutta tuntuu etten saa otetta itseeni ja mihinkään uuden suunnitteluun. Työnantajani toiminta oli suoranaista kiusaamista. Kerran sain jopa vedet päälleni hänen vesilasistaan ja kevyt huitaisu kasvoille. Siis tekee tätä samaa muillekin. Lista hänen oikuistaan olisi loputon, jos sitä alkaisi tekemään. Tuntuu, että itsetuntoni haluttiin vetää pohjalle. Viimeisimpinä aikoina tunsin oloni hyvin apaattiseksi ja masentuneeksi. Olisin halunnut tuijottaa vain tyhjää, tekemättä mitään enkä tuntenut mitään elämäniloa. Työhön meneminen oli usein pelottavaa, kun ei tiennyt mitä tapahtuu. Häntä ärsytti, jos työntekijät halusivat kehittää itseään tai heillä meni paremmin kuin hänellä. Joitain on irtisanottu ilman oikeaa perustetta ja nimitteli joitain ihmisiä mm. luuseriksi ja idiootiksi. Koko kuvio oli niin sekava, kummallinen ja sairas. En vain tiedä, pitäisikö mennä puhumaan johonkin, ja jos, niin minne?

• xym
        I feel tired kirjoitti:

Olen jo ollut vähän enemmänkin, kuin kuukauden työttömänä. Mutta tuntuu etten saa otetta itseeni ja mihinkään uuden suunnitteluun. Työnantajani toiminta oli suoranaista kiusaamista. Kerran sain jopa vedet päälleni hänen vesilasistaan ja kevyt huitaisu kasvoille. Siis tekee tätä samaa muillekin. Lista hänen oikuistaan olisi loputon, jos sitä alkaisi tekemään. Tuntuu, että itsetuntoni haluttiin vetää pohjalle. Viimeisimpinä aikoina tunsin oloni hyvin apaattiseksi ja masentuneeksi. Olisin halunnut tuijottaa vain tyhjää, tekemättä mitään enkä tuntenut mitään elämäniloa. Työhön meneminen oli usein pelottavaa, kun ei tiennyt mitä tapahtuu. Häntä ärsytti, jos työntekijät halusivat kehittää itseään tai heillä meni paremmin kuin hänellä. Joitain on irtisanottu ilman oikeaa perustetta ja nimitteli joitain ihmisiä mm. luuseriksi ja idiootiksi. Koko kuvio oli niin sekava, kummallinen ja sairas. En vain tiedä, pitäisikö mennä puhumaan johonkin, ja jos, niin minne?

Pomosi vaikuttaa kuvauksen perusteella narsistisesti käyttäytyvältä. Yritä lukea jotakin tähän hätään sopivaa, olen kuullut että kirja "Käärmeet liituraidassa" käsittelee juuri tällaisia ilmiöitä. Etsi vaikka netistä narsismia käsitteleviä tekstejä. Olet siis narsistin uhri. Vaikuttaa että sinun kuuluisi ilmoittaa moisesta esimiehestä, suunnilleen vaatia korvauksia menetetystä työkyvystä ja palkasta. Näin siis ihannetapauksessa asiat lutviutuisivat osaltasi. Etsi joku, jolle voit puhua kaikesta, ota yhteyttä vaikka johonkuhun toiseen joka joko irtisanottiin tai lähti itse samoista syistä.
        Et ole itse surkea, viallinen, vaan jouduit pomosi uhriksi. Tästä menee tovi työkyvyn ja -innon löytymiseen. Kun menet työvoimatoimistoon, miettikää vaikka psykologin kanssa mitä tästä eteenpäin, olisiko nyt hyvä sauma vaikkapa vaihtaa alaa, mennä johonkin kurssille tai esim. oppisopimuskoulutukseen. Aloita vaikka testeillä, joilla selvitellään todellisia taipumuksiasi ja kiinnostuksiasi, siis mikä ala tuntuisi omimmalta. Mutta työkkäriin vaan rohkeasti, älä anna periksi eristäytymisvietillesi, se on jatkoa ajatellen huono selviytymisstrategia.

• I feel tired
        xym kirjoitti:

Pomosi vaikuttaa kuvauksen perusteella narsistisesti käyttäytyvältä. Yritä lukea jotakin tähän hätään sopivaa, olen kuullut että kirja "Käärmeet liituraidassa" käsittelee juuri tällaisia ilmiöitä. Etsi vaikka netistä narsismia käsitteleviä tekstejä. Olet siis narsistin uhri. Vaikuttaa että sinun kuuluisi ilmoittaa moisesta esimiehestä, suunnilleen vaatia korvauksia menetetystä työkyvystä ja palkasta. Näin siis ihannetapauksessa asiat lutviutuisivat osaltasi. Etsi joku, jolle voit puhua kaikesta, ota yhteyttä vaikka johonkuhun toiseen joka joko irtisanottiin tai lähti itse samoista syistä.
        Et ole itse surkea, viallinen, vaan jouduit pomosi uhriksi. Tästä menee tovi työkyvyn ja -innon löytymiseen. Kun menet työvoimatoimistoon, miettikää vaikka psykologin kanssa mitä tästä eteenpäin, olisiko nyt hyvä sauma vaikkapa vaihtaa alaa, mennä johonkin kurssille tai esim. oppisopimuskoulutukseen. Aloita vaikka testeillä, joilla selvitellään todellisia taipumuksiasi ja kiinnostuksiasi, siis mikä ala tuntuisi omimmalta. Mutta työkkäriin vaan rohkeasti, älä anna periksi eristäytymisvietillesi, se on jatkoa ajatellen huono selviytymisstrategia.

Täytyypä hankkia tuo kirja! Narsismistahan puhutaan tänä päivänä paljon. Lisäksi työssä joutui olemaan kontrollin alla. Pomo saattoi suuttua milloin mistäkin ja mitä kummallisimmista asioista. Jotenkin vain halusin selittää kaiken hänen vaikealla elämällään. Puhuttiin kyllä joidenki työkavereiden kanssa näistä ongelmista mikä oli helpottavaa. Työkkärissä olen käynyt ja olen siellä työnhakijana. Ja opiskelu on tosiaan käynyt myös mielessä. Tiedän, ettei eristäytyminen pitkällä tähtäimellä tee hyvää, mutta tuntuu että jaksaa nähdä vain harvoja ihmisiä tai innostua harvoista asioista.

• elämä kuluttaa

Minä jättäydyin myös pois töistä uupumuksen takia, en siis kertakaikkiaan pystynyt enää raahautumaan sinne. Irtisanoin itseni. Kun vihdoin pääsin lääkärille, hän kirjoitti pyytämättä sairaslomaa takautuvasti peräti 2 kk ajalta! Taisi olla aika poikkeuksellista, mutta todella inhimillinen lääkäri. Muutenhan tuloni olivat olleet nollassa siitä asti kun lopetin työssä nuokkumisen. Sain sitten sairauspäivärahoja, edes.
      Olin vain kotona. En vastannut puhelimeen. Onneksi oli silloin vielä aviomies, joka vähän huolehti. Ei tosin jäänyt, mutta se on toinen tarina.
      En mennyt enää koskaan siihen duuniin takaisin.

• I feel tired

Kuulostaa kyllä todella erikoiselta mutta positiiviselta tapaukselta! En ole koskaan kuullut, että kirjoitettaisiin jälikäteen saikkua. Mulla oli työssä ollessa juuri tuollaista, etten jaksanut vastata vapailla puhelimeen, käydä missään tai harrastaa mitään. Asiaa taisi vähän pahentaa myös se, että tuntu että vapaatkin meni työasioiden puimiseen puhelimessa tai mielessä. Aina soi puhelin työasioissa ja välillä niitäkin piti vapailla järjestellä. Lisäksi minulla oli tavallisuudesta poikkeava työaika, mikä kyllä ihan satasella rajotti kaikki ilta-menot nollaan. Ja päivisinhän niitä tapahtumia ei sitten sillai olekaan. En olis voinut kuvitellakaan tutustuvani uusiin ihmisiin tai jaksavani jotain parisuhdetta. Onneksi nyt on kuitenkin jo pientä iloa ja mielenkiintoa tullut takaisin elämään. Mutta myönnän pelkääväni ajatusta uudeta työpaikasta. Mites, oletko nykyään työssä? Kauan sulla kesti palautua?

• elämä kuluttaa
        I feel tired kirjoitti:

Kuulostaa kyllä todella erikoiselta mutta positiiviselta tapaukselta! En ole koskaan kuullut, että kirjoitettaisiin jälikäteen saikkua. Mulla oli työssä ollessa juuri tuollaista, etten jaksanut vastata vapailla puhelimeen, käydä missään tai harrastaa mitään. Asiaa taisi vähän pahentaa myös se, että tuntu että vapaatkin meni työasioiden puimiseen puhelimessa tai mielessä. Aina soi puhelin työasioissa ja välillä niitäkin piti vapailla järjestellä. Lisäksi minulla oli tavallisuudesta poikkeava työaika, mikä kyllä ihan satasella rajotti kaikki ilta-menot nollaan. Ja päivisinhän niitä tapahtumia ei sitten sillai olekaan. En olis voinut kuvitellakaan tutustuvani uusiin ihmisiin tai jaksavani jotain parisuhdetta. Onneksi nyt on kuitenkin jo pientä iloa ja mielenkiintoa tullut takaisin elämään. Mutta myönnän pelkääväni ajatusta uudeta työpaikasta. Mites, oletko nykyään työssä? Kauan sulla kesti palautua?

että nyt on jo pientä iloa ja mielenkiintoa tullut elämääsi. :-)
        Kannattaa pitää kiinni hyvistä hetkistä ja kaikesta mikä tuottaa vähänkin iloa!
        Sanoisin että sinulla on nyt terveen itsekkyyden aika. Saat ihan hyvällä omallatunnolla keskittyä omaan napaan ;-) ja niihin asioihin, mitkä pukkaavat mieltä ja kuntoa ylöspäin.
        Siinä kävi niin, että minulle JA miehelleni tarjottiin mielenkiintoiset työpaikat samalla työnantajalla. Ja mikä parasta: toisella paikkakunnalla! Eli muutimme muutaman kuukauden kuluttua. Kyllä ympäristönvaihdos edistää muutosta, sanotaan mitä sanotaan. Olen aina ollut vähän 'novelty seeker' eli innostun uusista jutuista, tähän saumaan työtarjous sopi kuin nappi silmään
        Ei mennyt monta kuukautta, kun huomasin odottavani esikoistani.
        Mutta se on taas toinen tarina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      91
      2660
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      52
      2607
    3. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2569
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      79
      2468
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      42
      1976
    6. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      68
      1954
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      140
      1843
    8. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      29
      1402
    9. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1361
    10. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      19
      1248
    Aihe