väkivaltainen isä

nelli......

Missä menee mielestänne raja läheisen auttamisessa? Vai onko sellaista rajaa ollenkaan? Täytyykö läheisen hyväksi olla valmis menemään vaikka minne syvyyksiin saakka? Itselläni on alkoholisti-isä, joka on ryypännyt enemmän tai vähemmän teini-iästään saakka.

Perheemme on kärsinyt hänen alkoholismistaan sekä aggressiivisesta käytöksestä. Hän on mm. hakannut äitini tajuttomaksi yms. Lisäksi hän perusti yrityksen, jonka ryyppäsi nurin ja siinä jäi sitten takaajat makselemaan velkojaan, kymmeniksi vuosiksi eteen päin. Hän on tehnyt pimeitä töitä ja samalla elellyt sossun tuilla. Lopulta hänen omat velat määrättiin takaajien maksettavaksi kokonaisuudessaan. Isäni käytös on vaikuttanut myös perheenjäsentemme mielenterveyteen, itsekin kärsin keskivaikean masennuksen. Äitini erosi isästäni ollessani 12-vuotias.

Isä saattaa olla välillä viikkojakin juomatta ja toki hän on paljon muutakin kuin alkoholisti. Selvin päin ollessaan hän on maailman paras isä. Ja kyllä hän meitä lapsiakin on valmis auttamaan. Mutta kun sossun rahat tippuu tilille, niin ei muuta kuin juomaan. Ongelmani on se, että isäni pitää itsestäänselvänä sitä, että voi lainata multa rahaa, kun hänen omat rahansa on loppumassa. Tuossa Joulukuussa, kun en pystynytkään lainaamaan hänelle rahaa (olen opiskelija, ja silloin omat rahani olivat loppu) hän löi luurin korvaan. Kännissä hän myös soittelee maratonpuheluita monta kertaa päivässä. Hänen mielestään ystävään on voitava luottaa 24/7, siksi hän suuttuu todella paljon (kerran uhkasi tulla ovesta läpi) jos en vastaakaan puhelimeen kun hänellä on asiaa.

Mielestäni olen kärsinyt hänen alkoholismistaan sekä väkivaltaisesta käytöksestä aivan tarpeeksi ja tekisipä mieleni itsekkäästi ilmoittaa, että mulle ei tarvi kännissä soitella ja että eipä se olekaan niin itsestään selvää, että lainailen hänelle jatkuvasti rahaa. Kaikkein eniten suututtaa se, että isäni oikeuttaa itselleen väkivaltaisen käytöksen. Hän näkee itsensä itsekkään maailman uhrina. Hän kokee sen hylkäämisenä, jos en lainaakaan hänelle rahaa tai suostukaan kuuntelemaan hänen känniuhittelujaan. Hänestä lähipiirin tulee auttaa eikä ketään saa hylätä. Arvostan hänen apuaan (mm. huonekalujen kokoamista) mutta mielestäni viinanhuuruisten väkivaltaisten uhittelujen sietäminen on liikaa pyydetty multa.

Mielestäni paapomisella hän ei ainakaan muuta käytöstään. Onhan tuossa paapojia ja yltiöymmärtäjiä riittänyt, mm oma äitini 17 vuoden ajan. Huomaan, että nyt itse alan olla tuossa samassa asemassa, missä äitini oli ennen minua. Hän on ollut kuntoutuksessakin, mutta eihän se auta, jos ei halua parantua lähde hänestä itsestään. Kun masennukseni oli pahimmillaan, isäni ei uskaltanut pyytää rahaa lainaksi tai soitella päissään. Nyt kun olen paranemassa masennuksesta, alkaa sama ruljanssi taas. Mutta mielenterveyteni ei välttämättä kestäkään aggressiivisen alkoholistin paapomista. Selvinpäin hän vähättelee käytöstään. Jos olen kertonut hänelle että hänen kännikäytös häiritsee, hän lyö luurin korvaan tai vähättelee sitä muuten.

Jos kaverini soittaisi neljältä aamuyöstä ja tarvitsisi apua, auttaisin häntä. Samoin olisin vaikka valmis kuolemaan kahden pikkuveljeni puolesta, niin rakkaita ihmisiä he mulle ovat. Mutta isäni alkaa suoraan sanoen ärsyttää toden teolla. Isälläni itsellään on hirveän korkea moraali, mitä ystävien auttamiseen tulee. Eräs hänen juoppohullu kaverinsa yritti jopa tappaa isäni kerran juovuspäissään. Silti isäni ei ole hylännyt ystäväänsä. Itselläni on sitten vain alempi moraali tällaisten asioiden kanssa. Vaikka olisi kuinka ystävä ja läheinen, kyllä siinä mielestäni joku raja on, miten muita saa kohdella. Kuitenkin syyllistän itseäni ja tunnen olevani vastuussa hänen käytöksestään. Tunnen, että olen huono läheinen, jos en auta sairasta isääni.

5

938

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lökki

Toivotan Sinulle jaksamista. Et ole yksin tämän asian kanssa. Kunhan muistat, että isäsi juominen ei ole oma syysi.

• Chester B

Munki isä on alkoholisti. Ollu monta vuotta. Sen takia ne eros äidin kanssa ku olin joku 13-vuotias. Aikoinaan isä koitti tappaa äidin mm. kuristamalla ja sit se löi sitä usein ollessaan kännissä. Mä jouduin soittaan poliisit muutaman kerran paikalle. Kerran isä tuli keskellä yötä kännissä mun huoneeseen ja kysy, että tahdonko mä, että se tappaa itsensä. Mä tietty vastasin, peloissani ku olin, etten tahtonu, et se tekee niin. Muutaman kerran se on muaki lyöny, ja myöhemmin se on haukkunu mut ihan luuseriks ja ties miks paskaks. Ja sen on tosi vaikee hyväksyä, että mä olen homo. Se heittää siitä sellasia tosi loukkaavia vitsejä ja sellasia ihme vihjailuja. Se ottaa aivoon todella.

Sellaset "kännäys-yöt" oli aina hirvee kokemus ja mua pelotti aivan helvetisti. Mulle on jääny hirveet traumat niistä. En mm. pysty nukahtaan kunnolla vieraissa paikoissa ja iltasin pelottaa vieläkin aina joskus. Sitten mä aina öisin, edelleenkin, imen peukaloani, ja oon siis melkein 20-vuotias. Se kai tavallaan on sellanen turvamekanismi. Tahtoisin kyllä eroon tosta tavasta, ku se on vaan niin lapsellinen tämän ikäiselle, mutta en vain tiedä, kuinka siitä pääsisi parhaiten eroon.

Musta sä et ole huono ihminen, vaikket aina jaksakaan auttaa isääsi. Itseänikin pännii, kun oma faija soittaa kännissä ja monta kertaa saman päivän aikana. Alkoholisteille on tavallista sellanen, että ne niin lupaa muuttuvansa, mutta aina ne retkahtaa kuitenkin. Hoitoa he tarvitsisivat, mutta itse en jaksa enää oikein välittää, mitä isäni tekee viikonloppuisin ja ylipäänsä. Rahaa oon sille lainannu ja välillä valehdellu, ettei mulla oo mitään mitä lainata. Silti mä niin säälin sitä ja toivoisin, että se sais asiansa kuntoon, sillä se on tosi mukava ja ihana isä, kun se on selvinpäin. Silti sitä ei pysty näkemään kovin usein, kun aina se herättää hirveet säälintunteet ja syyllisyyden mun sisällä.

Mä en kylläkään osaa neuvoa, mitä sä voisit tehdä oman isäsi kanssa. Alkoholisti tarvitsisi hoitoa, mutta se on hänen omasta tahdostaan kiinni, tahtooko hän tosissaan parantua sairaudestaan. Runsaammin käytettynä alkoholi vie ennenaikaiseen hautaan ja tuhoaa aivot. Kannattaa pitää se mielessä.

• Rajojen piirtäjä

Hyvä nuori, sinulla olisi pitänyt olla oikeus saada nauttia nuoruudestasi, johon eivät kuulu alkoholismin tuomat ongelmat. Sinulla olisi pitänyt olla oikeus elämään ilman pelkoa ja uhan tunnetta. Mutta olipa mennyt elämäsi millainen tahansa, sinulla on aina oikeus yhteen asiaan: rajojen asettamiseen sille, että kukaan ei häiritse sinua yhtään sen enempään kuin sinä haluat. Sinulla on oikeus määritellä se, miten pitkälle toinen, onpa hän kuinka läheinen vanhempi tahansa, saa tulla. Sinulla on oikeus omaan elämään. Älä välitä vaikka toinen loukkaantuisi, syyttelisi ja huutaisia sinulle. Olet kuitenkin maksanut jo paljon kovemman hinnan vanhempasi toilailuista. Saat silti rakastaa sitä osaa isästäsi, johon ei kuulu alkoholi ja sen aikaansaama häiriökäyttäytyminen. Mutta edes alkoholin varjolla ei kukaan saa viedä toisen elämää. Usko pois, jopa hänelle on hyödyksi, kun sinä olet luja, kokonainen ihminen. Kirjoita ylös säännöt ja ohjeet (7-10 kpl) miten sinua saa kohdella. laita lappu jääkaapin oveesi, siinä se muistuttaa sinua siitä, että vain sinä saat sanella, miten sinua saa kohdella. Ole rohkea, laita liikkeelle jotain uutta itsestäsi. Piirrä ja määritä oman rajasi. Älä sisäistä muiden ongelmia. Tee harjoitus, nosta kätesi kämmenpuoli ulospäin silmiesi korkeudelle ikään kuin vahvaksi suojaksesi kun joku uhkaava tai liian uhrautuva ajatus tulee mieleesi, tai joku yrittää sanoillaan rikkoa asettamasi rajat. Sano vielä jämäkästi: ei, et tule lähemmäksi.
        Sinulla on yksi huolehdittava, ei enempää eikä vähempää: sinä itse. Se on tärkeintä, sillä olethan maailman ainutlaatuisin ihminen.

• nella....

Omallekin isälle on tyypillistä, että hän on (varsinkin päissään) hirveän ylimielinen. Jokainen muu on hänen mielestään kaheli ja säälittävä töötti, paitsi hän itse tietty. Varsinkin kännissä sillä on hirveän suuret luulot itsestään. Kerran hän oli käynyt oveni takana kahdeksalta ja uudestaan kolmelta ja kun en ollut kummallakaan kerralla kotona, hän haukkui ihme hiippariksi. Tosi asiassa olin töissä. Hän arvostelee omaani, pikkuveljieni, äitini sekä isäpuoleni tapaa elää naurettaviksi, kuitenkin itse nukkuu kesäisin pitkin puiston penkkejä jne.

Jos alkoholistia alkaa paapoa, siinä menee helposti itsekin mukana pohjalle. Esimerkiksi pikkuveljiäni sekä äitiäni isä ei ole enää uhkaillut. Pikkuveljet ovat sen verran jämäköitä, ettei hän heille ala valittaa. Mutta itse olen juuri niin kiltti, että tunnen helposti syyllisyyttä ja kannan vastuuta muiden asioista. Sen verran (luojan kiitos) olen saanut itseäni niskasta kiinni, etten ole alkanut isän uusien lainojen takaajaksi, silloin olisin taloudellisestikin lirissä isäni takia.

Itsekin toki toivon, että isäni saisi asiansa kuntoon ja olen hyvin iloinen hänen puolestaan aina silloin kun hän ei juo. Mutta toisaalta, jos alkoholisti ei ota käytöksestään vastuuta eikä mahda käytökselleen mitään, niin miksi lähipiirinkään pitäisi mahtaa? Ei kai sekään ole oikein, että yhtä pelastaessaan monet muut menevät pohjalle? Tai että yhdelle annetaan lupa käyttäytyä miten vain, sitten muiden täytyisi kiltteinä unohtaa kaikki muut asiat elämässään, paitsi alkoholistin paapominen ja hänen teoistaan vastuun kantaminen. Alkoholistin paapomisesta saa vaikka kokopäivätyön, jos niin haluaa. Olen vähän sitä mieltä että sellaista ei voi pitää pinnalla, joka ei yritäkään uida. Oman isäni kohdalla alkoholismi on kestänyt 40 vuotta. Jos kyse olisikin muuten raittiin miehen väliaikaisesta juomisesta, olisi auttaminenkin helpompaa. Itseni kohdalla luulisin, että jos nyt keskityn isäni elämään omani sijaan, vielä 30 vuoden päästä vanhanapiikana istun yksiössäni kuuntelemassa isäni kännivuodatuksia (jos vanhainkodissa saa juoda:)) ja laittamassa rahaa hänen tililleen.

Jokaisella menee joskus huonosti, ja jokainen tarvitsee apua joskus. Mutta silti kenestäkään ei saisi tehdä likaämpäriä, johon kumota ongelmansa ja jota voi potkiakin välillä suutuspäissään. Sanoisin sulle Chester B, että älä tunne syyllisyyttä isäsi takia. Olet aivan yhtä arvokas ihminen, kuin isäsi, samoin kun minä olen yhtä arvokas ihminen kuin oma isäni. Emme ole mitään heidän taustajoukkojaan. Jos alamme liian kilteiksi, kiltteyttämme aletaan pitää itsestään selvänä. Itselläni on taipumusta toisten mielistelyyn ja miellyttämiseen. Tällöin unohdan helposti itseni. Se vie kuitenkin hirveästi aikaa ja energiaa. Alkoholistien lapsilla on usein vaikea erottaa säälin ja rakkauden tunnetta toisistaan. Luulemme, ettemme saa itsekkäästi vaatia pyyteetöntä rakkautta, vaan että meidän täytyy miellyttämisellä ansaita toisten hyväksyntä. Mutta emme ole täällä toisia miellyttämässä, meillä(kin) on oikeus elää rauhassa ja nauttia elämästä. Ja puolustaa tarvittaessa itseämme.

Miksi tämä asia mietityttää itseäni juuri nyt, johtuu siitä, että isäni on tehnyt selväksi, että hän on mikä on ja häntä täytyy sietää sellaisenaan. Yleensähän ihmiset katuvat kännimokailujaan, mutta isäni mielestä hän ei itse ole vastuussa (väkivaltaisesta) käytöksestään. Kun olen kertonut miten oma mielenterveys ei välttämättä kestä, isäni vähättelee ja sanoo, että jokaisella meistä on hankalaa. Itsellesi on jäänyt pahoja traumoja isäsi käytöksestä, ja mä olen sairastanut kaksikin masennuskautta suurena syynä juuri väkivallan kokemukset. Pitäisi osata määritellä jonkin näköiset "sietorajat". Ongelma on juurikin siinä, että (ihan liian) kilttinä ja miellyttämisenhaluisena ihmisenä mulle ei oikein ole selvää, että missä menee raja terveen itsekkyyden ja sairaan itsekkyyden välillä. Mutta jos isäni on valmis edistämään omaa elämäänsä siten että se on muilta pois (sairas itsekkyys) niin miksi ihmeessä minä tuntisin huonoa omaatuntoa siitä, että pidän itseäni ihmisenä, jolla on oikeus hyvinvointiin?

• nella....
        Rajojen piirtäjä kirjoitti:

Hyvä nuori, sinulla olisi pitänyt olla oikeus saada nauttia nuoruudestasi, johon eivät kuulu alkoholismin tuomat ongelmat. Sinulla olisi pitänyt olla oikeus elämään ilman pelkoa ja uhan tunnetta. Mutta olipa mennyt elämäsi millainen tahansa, sinulla on aina oikeus yhteen asiaan: rajojen asettamiseen sille, että kukaan ei häiritse sinua yhtään sen enempään kuin sinä haluat. Sinulla on oikeus määritellä se, miten pitkälle toinen, onpa hän kuinka läheinen vanhempi tahansa, saa tulla. Sinulla on oikeus omaan elämään. Älä välitä vaikka toinen loukkaantuisi, syyttelisi ja huutaisia sinulle. Olet kuitenkin maksanut jo paljon kovemman hinnan vanhempasi toilailuista. Saat silti rakastaa sitä osaa isästäsi, johon ei kuulu alkoholi ja sen aikaansaama häiriökäyttäytyminen. Mutta edes alkoholin varjolla ei kukaan saa viedä toisen elämää. Usko pois, jopa hänelle on hyödyksi, kun sinä olet luja, kokonainen ihminen. Kirjoita ylös säännöt ja ohjeet (7-10 kpl) miten sinua saa kohdella. laita lappu jääkaapin oveesi, siinä se muistuttaa sinua siitä, että vain sinä saat sanella, miten sinua saa kohdella. Ole rohkea, laita liikkeelle jotain uutta itsestäsi. Piirrä ja määritä oman rajasi. Älä sisäistä muiden ongelmia. Tee harjoitus, nosta kätesi kämmenpuoli ulospäin silmiesi korkeudelle ikään kuin vahvaksi suojaksesi kun joku uhkaava tai liian uhrautuva ajatus tulee mieleesi, tai joku yrittää sanoillaan rikkoa asettamasi rajat. Sano vielä jämäkästi: ei, et tule lähemmäksi.
        Sinulla on yksi huolehdittava, ei enempää eikä vähempää: sinä itse. Se on tärkeintä, sillä olethan maailman ainutlaatuisin ihminen.

Kiitos tästäkin vastauksesta. Ehdin lähettää oman viestini vasta tämän jälkeen, mutta juuri noita rajojen vetämisiä itsekin mietin tuossa alemmassa viestissäni. Olenkin kertonut isälleni, että välitän hänestä todella, mutta että juuri se kännääminen häiritsee. Avioeronkin tullessa olin periaatteessa surullinen, kun selväpäinen arki-isä lähti, mutta toisaalta iloinen, kun viikonloppuisin sai olla rauhassa (tosin äitini sekakäyttö jatkui, mutta se onkin jo toinen juttu). Nytkin olen iloinen, kun selväpäinen isä soittaa, mutta ärsyyntynyt, kun vihainen känniääliö soittaa.

Tuo on hyvä sana tuo "kokonainen ihminen". Sellainen olen nimenomaa päättänyt olla. En tietenkään halua olla itsekäs omaan napaan tuijottaja, mutta sellaista tervettä itsekkyyttä koitan harjoitella. On oikeastaan tuntunut hyvältä olla oma itsensä eikä aina miellyttää. Mutta samalla tulee syyllisyydentunteita. Miellyttämiseen tottuneelle ihmiselle jo pelkkä "ein" sanominen on uutta ja vierasta.

Esimerkiksi olen päättänyt olla pelkäämättä kesäkuuta. Olen pelännyt sitä siksi, koska silloin rahatilanne on todella tiukka (koulu kestää 11. päivään, opintotukea ei tule ja vuokra pitäisi maksaa jo 5. päivä). Kaikkein eniten pelkään tuota ajankohtaa kuitenkin siksi, että silloin mulla ei myöskään ole isälle antaa rahaa. Samoin olen päättänyt soittaa poliisille jos isäni uhkaa väkivallalla. Poliisi on vieraillut muutaman kerran jo silloin kun vanhempani olivat yhdessä. Poliisille soitto ei tilanteessani välttämättä tarkoita pidätystä tai rikosilmoitusta, vaan poliisi saattaa myös puhutella ja varoittaa väkivallalla uhkailijaa. Isälläni ei siihen ole varaa urputtaa, koska jos isäni ei ilkeyttään ole alkoholisti tai väkivaltainen, niin enhän minäkään ilkeyttäni puolusta itseäni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      128
      4462
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      78
      3220
    3. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      102
      1510
    4. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      88
      1365
    5. Odotatko vielä vastausta...

Siihen viestiin? 🤔
      Ikävä
      95
      889
    6. Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6

Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka
      Seinäjoki
      18
      723
    7. Lähes kaikki keskustelut kasvotusten

on olleet tärkeitä. Hänen luonne ja ulkokuori, niiden yhdistelmä. Se kaiken keskellä oleva osa on minulle hänessä kaikk
      Ikävä
      21
      706
    8. Ehkä se on niin

Ettet vaan uskalla lähestyä tämän jälkeen. Ehkä haluaisit. En osaa sanoa.
      Ikävä
      50
      704
    9. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      42
      697
    10. Tämän palstan naiseksi esittäytyvät

Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?
      Sinkut
      111
      673
    Aihe