Onko tampereella tukiryhmää pakko-oireisille??

kulissielämä

Hei. Täällä kirjoittelee 21vuotias nainen. Pari vuotta sitten selvisi että minulla on pakko-oireinen häiriö, huomasin sen itse,ja hain apua.Pääsinkin melko nopeasti Tampereen mielenterveystoimiston asiakkaaksi. Jossa Tuli käytyä n.1,5 vuotta. Apua siitä ei ollut,lääkkeitä määrättiin ja annoksia nostettiin,45minutin aikoja sinne sai kuukauden välein! Oli todella tehokasta terapiaa..
Juu, oireet kyllä vähenivät..mutta en halua todellakaan ikuisesti syödä lääkkeitä,ja tahdon tietää mistä kaikki on lähtöisin kohdallani.
Pääsin alkuvuodesta psykoterapiaan, siellä nyt sitten kerran viikossa käyn, Mielenterveystoimistosta tuli kirje että en ole enään heidän asiakkaansa. Oonko mä nyt parantunut muka??
Kukaan ei ole neuvomassa nyt sitten tuon lääkityksen kanssa.(sertralin)
Olen alkanut itse vähentämään pikkuhiljaa lääkeannostani, en tiedä onko se kauhean järkevää mutta en vaan tahdo syödä niitä enään:(
Elämä on alkanut tuntua kauhean vaikealta..
Tietääkö kukaan onko Tampereella päin mitään tukiryhmää pakko-oireisille ihmisille?:(

12

993

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gad+ocd

nyt sitten terveyskeskuslääkärin puoleen, ellet sitten mene yksityiselle. Terveyskeskuslääkäri hoitaa sitten tuon lääkityspuolen. Psykoterapiaahan sinulla jo on. Minkä suuntaista se on?

On ihan normaalisysteemi että toimitaan noin, MTT:ssa ei riitä resurssit. Eli sinulla on psykoterapia ja lääkityksen voi tarkistuttaa terv.keskuslääkäri.

Jos lääkitys auttaa niin miksi vähennät sitä? Kukaan ei halua, en minäkään haluaisi ottaa joka aamu ja ilta epilepsiaani lääkkeitä, käyttää lääkkeitä jatkuvasti. Joskus vain on pikku pakko. Terapiasi on vasta niin alussa että itse en vielä jättäisi lääkkeitä pois.

Tietääkseni vertaistukiryhmää OCD-asiakkaille ei ole Tampereen seudulla.

Itselläni on GAD ja OCD, lääkityksenä fluoxetin ja kognitiivinen terapia. Käyn psykiatrilla terapiassa (toki saanut moiseen koulutuksen), 6 kk kävin kahdesti viikossa, nyt vähennetään kerta viikkoon.

Toipumisia

• kyllä_löytyy

Hei.

Suomessa on valitettavan huonosti ocd-tukipalveluja. Meillä on Seinäjoella pieni ryhmä, joka kokoontuu kerran kuukaudessa. Tervetuloa mukaan seuraavan kerran 14.4. klo 12 seinäjoen järjestötalolle;-) toivottavasti pääset tulemaan.Terveisiä ja hyvää vointia toivoen Sam

• Hei!

Olen Seinäjoen OCD-vertaisryhmän vetäjä Timo. Täällä jo yksi jäsen meidän ryhmästä vastasikin tuossa jäljempänä olevassa viestissä. Asia on todellakin Suomessa niin surkeassa jamassa, että haulla "OCD-vertaisryhmä" löytyy Googlen kautta koko Suomesta vain tämä minun vetämä OCD-vertaisryhmä täällä Seinäjoen Järjestötalossa. Olen itsekin lievästi sanottuna "ällikällä lyöty", kun minulle on selvinnyt tämä koko kuva Suomen tilanteesta, kuinka SURKEA se on. Itselläni on ruosin kielen opettajan koulutus ja pystyn vaivattomasti olemaan yhteydessä Ruotsiin. Siellä on toiminut jo 20 vuotta (tänä vuonna 20-vuotisjuhlavuosi!) OCD-potilasyhdistys nimeltään ANANKE. Heillä on päätoimipiste Tukholmassa (kansliassa työskentelevät mm. Johanna Persson ja Anita Odell, kanslian puh. numero: Ruotsin suuntanumero 8 6283030; nettiosoite: www.ananke.org) ja sivutoimipisteet kaikissa Ruotsin lääneissä. Vertaisryhmätoiminta on heillä hyvin vilkasta ympäri maan.

Olet tosiaankin tervetullut ryhmäämme tänne Seinäjoelle keskiviikkona 14.4. klo 12.00 Järjestötalolle, joka sijaitsee rautatieaseman läheisyydessä, joten sinne on myös helppo löytää.

Terveisin Timo

• ???????????

pitkä tuo matka, Tampereelta Seinäjoelle...
        Työssäkäyvän on muuten aika vaikeata arkena keskellä päivää osallistua toimintaan. Miksi tuollainen kellonaika? Miksi ei ilta-aikaa?

• ??????????? kirjoitti:

pitkä tuo matka, Tampereelta Seinäjoelle...
        Työssäkäyvän on muuten aika vaikeata arkena keskellä päivää osallistua toimintaan. Miksi tuollainen kellonaika? Miksi ei ilta-aikaa?

Me kaikki, jotka olemme käyneet Seinäjoen OCD-vertaisryhmässä, olemme sairaslomalla, kuntoutustuella tai eläkkeellä. Päiväaika sopii meille hyvin, koska siinä on aina sille päivälle joku ohjelmanumero muuten yksinäisiin päiviin.

• itselläkin OCD
        ocd-potilas kirjoitti:

Me kaikki, jotka olemme käyneet Seinäjoen OCD-vertaisryhmässä, olemme sairaslomalla, kuntoutustuella tai eläkkeellä. Päiväaika sopii meille hyvin, koska siinä on aina sille päivälle joku ohjelmanumero muuten yksinäisiin päiviin.

kaikki OCD-oireilevat eivät kyllä ole sairauslomalla tahi eläkkeellä, pitää olla muuten todella paha OCD jotta sillä diagnoosilla pääsee/joutuu eläkkeelle.
        Itse en ole ollut tämän vuoksi koskaan sairauslomalla.

• kulissielämä
        itselläkin OCD kirjoitti:

kaikki OCD-oireilevat eivät kyllä ole sairauslomalla tahi eläkkeellä, pitää olla muuten todella paha OCD jotta sillä diagnoosilla pääsee/joutuu eläkkeelle.

Mielelläni tulisin ryhmäänne, pitää vain katsoa lähempänä tilannetta että miten töiden suhteen pääsen..
        Itse olen joskus ollut muutaman kerran pariviikkoa "hermolomalla"
        Mutta muuten aika hyvin töihin pystynyt raahautumaan..:)

• työtön_OCD
        itselläkin OCD kirjoitti:

Ole nyt sitte tosi ylpee itsestäs. Se, että on sairaslomalla vaivojensa takia, ei ole mikään häpeämisen paikka. Toisilla on jopa niin, ettei niitä töitä edes ole tässä maassa, kun kiinalaiset tekee työt paljon halvemmalla kun suomalainen ja tuotanto viedään muualle. En ainakaan häpeä, että mulla ei ole töitä tällä hetkellä, niitä on monia muitakin mun kans samassa asemas. Toivottavasti sun ocd pysyy niin että voit olla työelämässä, että jatkoja vaan sulleki:-)

• kulissielämä
        työtön_OCD kirjoitti:

Ole nyt sitte tosi ylpee itsestäs. Se, että on sairaslomalla vaivojensa takia, ei ole mikään häpeämisen paikka. Toisilla on jopa niin, ettei niitä töitä edes ole tässä maassa, kun kiinalaiset tekee työt paljon halvemmalla kun suomalainen ja tuotanto viedään muualle. En ainakaan häpeä, että mulla ei ole töitä tällä hetkellä, niitä on monia muitakin mun kans samassa asemas. Toivottavasti sun ocd pysyy niin että voit olla työelämässä, että jatkoja vaan sulleki:-)

En mä sitä tarkottanut että ois häpeä olla saikul ocd:takia yms..
        Mutta itseni kohdalla ehkä parempi touhottaa töissä mahd paljon, muuten alkaa ahdistaan...

• kulissielämä kirjoitti:

En mä sitä tarkottanut että ois häpeä olla saikul ocd:takia yms..
        Mutta itseni kohdalla ehkä parempi touhottaa töissä mahd paljon, muuten alkaa ahdistaan...

Tiedän muutaman tapauksen, joissa OCD on niin invalidisoiva, että ei kertakaikkiaan pysty olemaan työelämässä.

Itse olen käynyt läpi juuri tuollaisen helvetillisen ja invalidisoivan OCD:n muodon. Sen vuoksi jouduin keskeyttämään yliopisto-opintoni syksyllä 1986 ja menemään psykiatriseen sairaalaan. Siellä olinkin sitten seuraavat 6 vuotta, kunnes osastonlääkäriksi tuli psykiatri, joka tiesi Ruotsissa tehtävästä vaikean OCD:n hoitoon käytetystä aivoleikkausmenetelmästä (=kapsulotomia, eng. capsulotomy). Menin leikkaukseen keväällä 1992 ja siitä lähtien olen ollut "siviilissä" eli pääsääntöisesti sairaalan ulkopuolella. Enkä häpeä tunnustaa, että olen KELAn työkyvyttömyyseläkkeellä. Aivoleikkauksesta oli kohdallani suuri apu. Sain mm. syksyllä 2003 kesken jääneet yliopisto-opintoni päätökseen eli tehtyä pro gradu-työni. Sen jälkeen olen satunnaisesti opettanut ruotsia (pääaineeni yliopistolla) sekä tehnyt käännöstöitä niissä rajoissa, jotka KELAn eläkkeellä ollessa asetetaan. Tiedän, etten pystyisikään niin sanottuun "normaaliin" työhön, mutta ei se minua haittaa, koska elää voi näinkin. Tämän haluan sanoa siksi, koska kyllä OCD:kin voi muodostua niin vaikeaksi sairaudeksi, että joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle. KAIKKI KUNNIA niille, jotka pystyvät olemaan työelämässä, vaikka heillä onkin diagnosoituna OCD.

Tästä syystä tämä meidänkin OCD-vertaisryhmä täällä Seinäjoella on keskellä päivää kello 12.00.

Terveisin
        Timo

• en tahtois tyrkyttää

Kokeile Jeesusta, mee vaikka nokia missionin tilaisuuksiin.

• En ymmärrä, miksi tähänkin keskusteluun TAAS tuodaan uskonto mukaan (????). Ilmeisesti uskonnon mukaanottaminen muuten asialliseen keskusteluun vain kertoo sanojan omista henkilökohtaisista vaikeuksista eli piiloudutaan uskonnon taakse, kun EI osata sanoa mitään muutakaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      18
      4084
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      51
      3864
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      60
      3373
    4. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      94
      2848
    5. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      62
      2688
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2648
    7. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      97
      2620
    8. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      114
      2337
    9. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      57
      2077
    10. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      66
      1981
    Aihe