Olen uusi näissä jutuissa. Mitenkäs mahtaa olla, jos minulle tarjotaan työtä, joka on palkkaukseltaan halvempi kuin vihdoin 3 kk karenssin jälkeen minulle tuleva työttömyyskorvaus - niin pitääkö minun ottaa vastaan tuo työ?
Ystävällisesti tiedosta kiittelen!
Halvalla menee vai meneekö?
2
212
Vastaukset
- ´´´´´´´´
Riippuu siitä, mitä tarjotaan.
Jos tarjotaan kokoaikatyötä, se on aina otettava vastaan, vaikka palkka olisi pienempikin kuin päiväraha. Ja vaikka tarjottaisiin vain päivän kestävää työtä.
Jos tarjotaan osa-aikatyötä, niin siinä on vähäinen mahdollisuus kieltäytyä. Jos nimittäin osa-aikatyön palkka lisättynä sovitellulla päivärahalla ja se vähennettynä työssäkäyntikustannuksilla on vähemmän kuin päiväraha, jonkinlaiset mahdollisuudet on kieltäytyä. Tuo jonkinlaiset tulee siitä, että työkkäri kyllä yleensä laskee niin, ettei ehto täyty ja karenssia pukkaa.- ´´´´´´´´´
''''Jos tarjotaan kokoaikatyötä, se on aina otettava vastaan, vaikka palkka olisi pienempikin kuin päiväraha. Ja vaikka tarjottaisiin vain päivän kestävää työtä.'''
Tuota vielä täydennän siten, että palkan olisi oltava tes tai sitten paikkakunnalla yleisesti hommasta maksettava palkka.
Lainsäännöksiä:
Työstä kieltäytyminen
Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta työstä kieltäytymisestä lukien, jos hän ilman pätevää syytä kieltäytyy vastaanottamasta työvoimaviranomaisen osoittamaa tai hänelle muuten yksilöidysti tarjottua työtä,
1) jota hänen työkykynsä huomioon ottaen voidaan pitää hänelle sopivana;
2) josta maksetaan työehtosopimuksen mukainen palkka tai, jollei työehtosopimusta ole, työpaikkakunnalla sellaisesta työstä maksettava tavanomainen ja kohtuullinen palkka; ja
3) joka on lakon, työsulun tai saarron piiriin kuulumatonta.
Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, oikeutta työttömyysetuuteen ei ole 30 päivän ajalta.
Jos työnhakija on omalla menettelyllään aiheuttanut sen, ettei työsuhdetta ole syntynyt, hänen katsotaan kieltäytyneen työstä.
Työnhakijalla on pätevä syy kieltäytyä vastaanottamasta hänelle tarjottua OSA-aikatyötä silloin, kun työstä maksettava palkka ja hänelle mahdollisesti maksettava soviteltu työttömyysetuus työmatkakustannusten ja muiden työn vastaanottamisen aiheuttamien kustannusten vähentämisen jälkeen jää pienemmäksi kuin hänelle muutoin maksettava työttömyysetuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1164402Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k783200- 1001473
- 881328
- 95869
Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6
Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka18703Lähes kaikki keskustelut kasvotusten
on olleet tärkeitä. Hänen luonne ja ulkokuori, niiden yhdistelmä. Se kaiken keskellä oleva osa on minulle hänessä kaikk21696- 42687
Tämän palstan naiseksi esittäytyvät
Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?111663- 43649