Älä kahlitse toista

Sartréa

Suurin osa, joka tänne kirjoittaa ja moralisoi, on niitä, jotka pelkäävät oman puolisonsa pettävän. Haukutaan etenkin niitä toisia naisia lutkiksi yms. kun pelätään, että oma puoliso löytää jonkun mielenkiintoisemman. Siitähän näissä keskusteluissa on kyse. Hylätyksi tulemisen pelosta.

Minä uskon, ettei ihminen ole tarkoitettu yksiavioiseksi. Joillekin se sopii, mutta hyvin hyvin harvalle. Jotainhan se kertoo, että jokainen meistä jossain elämänvaiheessa haluaisi vaihtelua. En vain ymmärrä, miksi, jos kerran täällä eletään, ei tekisi omasta elämästään niin hyvää ja nautinnollista kuin mahdollista.

Nyt tietysti älähdetään, että sen pitää olla yhteinen sopimus, jos haluaa tavata myös muita. Totta, se olisi ihannetilanne, mutta aina se ei onnistu. Vaikka elämme parisuhteissa, meillä on myös oma yksityiselämä. Jos jää suhteessaan paitsi hellyydestä, läheisyydestä yms. mikä parisuhteeseen kuuluu ja siitä on puhuttu, on minusta toisella oikeus hakea sitä muualta. Kenenkään ei tarvitse elää puolinaista elämää, vaikka muu suhteessa toimisikin.

Olen huomannut, että mitä enemmän yrittää estellä ja rajoittaa kumppaninsa menoja ja tekemisiä, sitä enemmän se "kielletty" houkuttaa. Itse en ole kieltänyt mieheltäni mitään.

Kukaan ei voi omistaa ketään. Me emme myöskään voi vaikuttaa siihen, jos kumppanimme ihastuu toiseen. On turhaa energiankulutusta pohtia toisen jokaista menemistä ja tekemistä.

Kunnioitus on sitä, että ei loukkaa toista. Siksi rakastajasta ei tule koskaan kertoa kumppanille.

14

245

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi näitä

Et voi olla tosissaan? Toivottavasti sinulla ei ole tai et saa lapsia. Eikö ole mukavaa kun miehesi tulee kotia muna tahmasena kun se on käynyt siinä "ihanassa" rakastajan pimpsassa?
      ... Itse en ole kieltänyt mieheltäni mitään. Sanot

• todellisuutta

Mutta ei se mies lopeta pettämistä sillä että kahlitsee, väittäisin päinvastoin, tulee vielä kiksimpää kun pitää keksiä uusia jekkuja millä vaimoa juksaa, ihan oikeasti monet nauttii juuri siitä et kahlitsevaa vaimoa voi kusettaa, näin se mies laittaa hanttiin ja näyttää ettet oikeasti voi määräillä häntä. Ja eiköhän ne miehet pese sen mulkkunsa ennen kotia tuloa. Mun ainaski.

• 27

Hei, hieno mielipide. Täysin samaa mieltä kanssasi, ei ole mitään lisättävää.

Ja sitten tänne heti vastailee näitä pervoja, joille tuntuu olevan tärkeintä päästä käyttämään kaikkia alatyylisiä ja rivoja ilmaisuja. Mikä ihme joitain tyyppejä (etenkin naisia) riivaa, että ei osata kirjoittaa asiallisesti, vaan puhutaan kuin katuhu**at.

• töttörötöö

"Minä uskon, ettei ihminen ole tarkoitettu yksiavioiseksi. "

ihmistä ei myöskään ole tarkoitettu väkivallattomaan elämään. ei tarvi kuin pintaa raaputtaa niin jo agressiiviset tunteet nousevat esiin. samaten ihminen on tarkoitetu mustasukkaiseksi.

eläkäämme kaikki luontomme mukaan, ne jotka nai ympäriinsä voivat sitten varautua siihen, että me jotkut toteutetaan tätä luonnollista agressiivisuuden viettiä hyvinkin suoraviivaisesti.

että näillä mennään.

• Sartrea

mielestäni ihminen ei ole tarkoitettu mustasukkaiseksi, se on meidän länsimaisen kulttuurin kehityksen tulos. Niin ikään yksiavioisuus on länsimaisen moraalikäsityksen tuotosta, täysin keksittyä. Jos ajatellaan alkuperäiskansoja, ei siellä harvemmin eletä yksiavioisessa suhteessa. Entäs sitten eläimet, joista mekin olemme lähtöisin.

• Sartrea
        Sartrea kirjoitti:

mielestäni ihminen ei ole tarkoitettu mustasukkaiseksi, se on meidän länsimaisen kulttuurin kehityksen tulos. Niin ikään yksiavioisuus on länsimaisen moraalikäsityksen tuotosta, täysin keksittyä. Jos ajatellaan alkuperäiskansoja, ei siellä harvemmin eletä yksiavioisessa suhteessa. Entäs sitten eläimet, joista mekin olemme lähtöisin.

Tuo tunteenpauhu ja alatyyliset ilmaukset, joista 27 kirjoittaa, tiivistää sen asian, jonka jo aloituspostin ekassa lauseessa sanon. Sivistystä on se, että pystytään argumentoimaan asiallisesti, toisten mieli´piteitä kunnioittaen.

• ,*,*,

Ihmistä ei ole "tarkoitettu" yhtään miksikään. Myöskään ihmiset eivät ole keskenään samanlaisia. Voimakas seksuaalivietti, ihastuminen, rakastuminen jne. ovat luonnonvalinnan seurausta. Kulttuurievoluution synnyttämä yksiavioisuus ja meidän biologinen todellisuutemme ovat monesti keskenään ristiriidassa.
      Kun tämän asian kunnolla sisäistää, on paljon helpompi ymmärtää ja elää; päätyi nyt sitten omalla kohdallaan mihin parisuhdekuvioon hyvänsä.

Itse olen sopinut kumppanini kanssa, että emme halua tietää toisen mahdollisista lipsahduksista. Pitkässä parisuhteessa olen, eikä lipsumisia vielä ole käynyt. Tosin "kiellettyjä" tunteita ja houkutuksia liiankin kanssa viime aikoina...

• Vaimo-63

Kettingilläkö se mies kannattaisi laittaa kiinni vaikka saunaan? Voi jumalauta! Nämä mulkunseisottajat viettelevät kunnolliset ja VARATUT miehet sillä kun kakkosen tavara leviää pitkin sänkyä. Tottakai varattu mies nauttii jos TE SIAT!! odotatte pimpsa törröllään hetivalmiina kuin jokin saunankiuas. Vanhaan aikaan aviorikos oli RIKOS ja on sitä joissakin maissa vieläkin!!

• joopajoo...

Kunnolliset????

• SUSA777

No miks ihmeessä se vaimo ite ei tarjoa sitä nautintoa miehelle ja oo pimpsa törröllään valmiina???

Ehkä se ukko sitten pysyis köyttämättä kiinni?? Millasia nahjuksia te naiset tosissaan ootte menneet naimaan?

Ei mun tulisi mieleenkään ruveta köyttämään ukkoani kiinni mihinkään. Saati sitten syyttelemään toista naista, jos ukkoni olisi niin tyhmä, että lähtisi jonkun toisen naisen matkaan.

Jotainhan se selkeesti ois vailla, jos se niin tekisi. Ja peiliin katsomisen paikka se ois siinä vaiheessa.
        Minä ainakin yritän pitää ukkoni ITSE sen verran tyytyväisenä ja tyydytettynä, että ei tarvii pelätä joka käänteessä, että joku toinen nainen sen "viettelee" .

Ei hitto mihin tää maailma on mennyt.

• ............::......
        SUSA777 kirjoitti:

No miks ihmeessä se vaimo ite ei tarjoa sitä nautintoa miehelle ja oo pimpsa törröllään valmiina???

Ehkä se ukko sitten pysyis köyttämättä kiinni?? Millasia nahjuksia te naiset tosissaan ootte menneet naimaan?

Ei mun tulisi mieleenkään ruveta köyttämään ukkoani kiinni mihinkään. Saati sitten syyttelemään toista naista, jos ukkoni olisi niin tyhmä, että lähtisi jonkun toisen naisen matkaan.

Jotainhan se selkeesti ois vailla, jos se niin tekisi. Ja peiliin katsomisen paikka se ois siinä vaiheessa.
        Minä ainakin yritän pitää ukkoni ITSE sen verran tyytyväisenä ja tyydytettynä, että ei tarvii pelätä joka käänteessä, että joku toinen nainen sen "viettelee" .

Ei hitto mihin tää maailma on mennyt.

Täydellisen samaa mieltä aloittajan kanssa.

• naurettavaa taas

Miten sitä voikin olla niin vaikea uskoa siitä omasta armaasta miehestään, että ihan itse se mies toisen naisen sänkyyn päätyy? Ihan itse vonkaa ja itse päätöksen pettämisestä tekee? Ei ketään voi väkisin viedä. Aika lapanen on sinun miehesi, kun ei osaa sanoa että ei käy.
        Onhan se mukavaa, jos varattu mies joskus pääsee nauttimaan muustakin kuin omasta vaimostaan, niinhän sanot, että tottakai varattu siitä nauttii. Kun kerta tiedät miehen niin tekevän, niin miksi täällä meuhkaat? Jätä se kotonasi oleva kultapossu, niin eipä tarvitse toisia naisia syytellä viemisestä. Tai köytä kettingillä sänkyyn. Joka voisikin sitten olla aasinsilta erilaiseen seksiin :D.

• .................

"Kunnioitus on sitä, että ei loukkaa toista. Siksi rakastajasta ei tule koskaan kertoa kumppanille."

Tätä mä olen aina ihmetellyt. Että kuinka pettäjä (joka tietää varmasti, että se kaikkista kivuliain asia pettämisessä on juuri se luottamuksen pettäminen) luottaa muihin ihmisiin, heidän kavereihin ja kavereiden kavereihin ja suunnitelmaansa niin äärettömän paljon, että ovat valmiita käyttäytymään loukkaavasti vain sillä perusteella, että mitä ei sanota ei satuta. Sillä ihmiset puhuu. Kakkoset puhuu luottoystävilleen, luottoystävät puhuvat ystävilleen jne jne. Baareissa tutut ja tuntemattomammatkin huomaavat. Asia voi tulla julki ihan vahingossa. Kumppani voi huomata itse jotain ja alkaa selvittämään asiaa. Vaikka pettäjä itse päättäisi olla puhumatta, niin eihän se tarkoita etteikö pettäminen voisi tulla ilmi jokatapauksessa.

Kun päätetään olla puhumatta ja päätetään jatkaa valhetta, niin loukkaavuusaste nousee pilviin ja parisuhde asetetaan paljon suurempaan riskiin, tuo on erittäin riskihakuista käyttäytymistä. Pettämisen tullessa julki siten, että petetty kokee että pettäjä ei ikinä halunnutkaan asiaa kohdata ja olla rehellinen kumppanilleen, on huomattavasti vaikeampaa rakentaa luottamusta uudelleen. Silloin ei voida ajatella, että petettiin, mutta asia haluttiin kertoa ja pettäjä. Vaikutelma rehellisyydestä ei särjy täysin.

Eli kokonaisuudessaan kertomatta jättämisellä asetetaan huomattavasti suurempaan riskiin se puolison loukkaaminen. Tämän vuoksi mä en pysty näkemään mitään kunnioittavaa yhdistelmässä pettäminen valehteleminen (jotka eivät muuten ole elinehto). Se on erittäin riskihakuista, jossa voi olla suuri voitto: saa tehdä ihan kuten lystää, harrastaa seksiä miten haluaa ja samalla säilyttää sen parisuhteen ilman ikäviä keskusteluja. Mutta siinä on myös erittäin suuret riskit. Itse en ole niin riskihakuinen, että vaikka vaikeassa tilanteessa olisi helppo hakea tyydytystä/tarpeitaan muualta, että asettaisin parisuhteeni tuollaiseen riskiin saati että asettaisin kumppanini tuollaiseen riskiin loukkaantua. Koska kyseessä on sen verran iso suru. Kyllä se minulla on vaan niin, että koska kunnioitan, rakastan puolisoani enkä halua häntä loukata, niin en petä häntä. Jos ikinä yllättäisin itseni tilanteesta, jossa olisin pettänyt, niin ainakin voisin olla rehellinen hänelle. Sekin toki loukkaisi, mutta silloin vielä pystyisimme ehkä rakentamaan luottamusta uudelleen ja kumppanini voisi uskoa, että olen totuudenmukainen hänelle enkä aliarvoi hänen haluaan tietää totuus. Se olisi hemmetin raastava ja vaikea prosessi etenkin kohdata se mitä itse tuli tehtyä, mutta siitä voisi vielä päästä yli. Ilman loppuelämän luurankoja kaapissa, huonoa omatuntoa ja pelkoa jäädä kiinni loukkaavista teoistaan. Ja varmana siinä vaiheessa, kun toinen ei enää voi uskoa toista rehelliseksi, alkaa tuollainen mainitsemasi pyrkimys kahlitsemaan.

Minä kunnioitan puolisoani. Kunnioittamisen näen siten, että en loukkaa häntä, mutta myös siten, että arvostan häntä ihmisenä, jolle haluan hyvää ja arvostan hänen oikeuttaan tietää ja vaikuttaa omaan elämäänsä ilman, että minä päätän hänen puolestaan onko hänellä oikeus tietää ja reagoida vai ei. Arvostan ja kunnioitan sen verran, että hänellä ei pelata rulettia. :)

• mummomuori*

mutta en mielivaltaa.

Ensinnäkin hylätyksi tulemisen pelko on ihmisen peruspelko. Se ei ole väärin eikä hävettävää. Ihminen joka on itse vieraantunut omista tunteistaan tietää tämän ja käyttää sitä pelivälineenä. Hän alkaa käyttää mielen mukaista valtaansa, eli salaa sen mitä oikeasti ajattelee ja tekee, koska muutoin ei saa rakkautta ja hyväksyntää kohteeltaan. Hän pelkää siis sitä reaktiota, minkä hän joutuisi vastaanottamaan kohteelta, mikäli tämä tietäsi todellisen tilanteen.

En minkään usko että ihmisellä on vain yksi kumppani olemassa. Uskon sarjaliittoihin, mutta en moniavioisuuteen. Ehkä mielipiteeni muuttuu kun matriarkaalisuus hyväksytään tasaveroiseksi tämän patriarkaalisuuden rinnalle. Naisella saa siis olla monta miestä, eikä miehillä ole mitään sanomista siihen. Silloin mm. miehen isyys on toissijainen seikka.

Meillä on oikeus yksityiselämään parisuhteesta huolimatta. Se vain on persoonakohtainen juttu, mitkä rajat tuolle yksityiselämälle laittaa. Eihän yksi ihminen voi antaa kaikkea sitä mitä tarvitset. Mutta eikö tämä ole yksi niistä tärkeimmistä asioista joista parisuhteen alussa sovitaan? Ellei siihen kyetä onko ongelma vuorovaikutustaitojen puute vai väärä motiivi koko suhteelle?

Niin, mitä meillä on ”oikeus” tehdä salaa tai vastoin toisen tunteita? Vapauden tärkein raja on että me emme rajoita myöskään muiden ihmisten oikeuksia! Tämä tuntuu niin vaikealta ymmärtää. Tässä on todellisen vapauden ja mielivallan ero – se että en rajoita toisen ihmisen vapautta toteuttaessani omaa vapauttani, on todellista vapautta, mutta se että teen salaa jotain on jo mielivaltaa.

En vain ymmärrä mitä vapautta on luoda itselleen toinen todellisuus (mielikuvitusmaailma), ja elää puolittain? Minusta kokonaisvaltainen elämä on sitä, että uskaltaa elää avoimesti kaikkea sitä mitä oikeasti on!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      44
      2913
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      92
      2793
    3. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      61
      2666
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      71
      2611
    5. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      95
      2571
    6. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      102
      2137
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      50
      2022
    8. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      141
      1886
    9. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      61
      1755
    10. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      19
      1622
    Aihe