Eläintarhan Neste, Helsinki

vaihda paikkaa

Nyt on tilaa asioida kyseisellä huoltoasemalla. Hietalahden Neste jää myös muistoksi. Aina on kärry pysäköity asiallisesti parkkiruutujen ollessa täynnä, mutta nyt on vaihtoehtona peräti 4-5 autopaikkaa. Myös poliisiviranomaiset ovat kaikonneet tutuilta huoltoasemilta, joihin on lisätty valvontamaksukyltit.

120

2708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsfwer

      heh, mainiota!

      Asiakkaat karttavat yksityisiä parkkipaavoja, oikein. Tyhmiä yrittäjiä löytyy yllättävän paljon kyllä.

      Neste Petikko/Varisto/TMS on sama efekti. Aiemmin oli asiakkaita jonoksi asti, ei enää..

      • Neste boikottiin

        Jokaisella Nesteen asemalla taitaa olla Paavo kyttäämässä.
        Kaveri kävi erällä asemalla Tikkurilassa, unohti kiekon kun kävi ostamassa limupullon. Aikaa meni pari minuuttia. Ja Paavo oli jo ehtinyt laputtamaan. Eli oli jossain kyttäämässä. Kun neste pelaa paavon kanssa tällaista peliä, niin siksi en käy nesteellä tankkaamassa.


      • nimestä välittämättä
        Neste boikottiin kirjoitti:

        Jokaisella Nesteen asemalla taitaa olla Paavo kyttäämässä.
        Kaveri kävi erällä asemalla Tikkurilassa, unohti kiekon kun kävi ostamassa limupullon. Aikaa meni pari minuuttia. Ja Paavo oli jo ehtinyt laputtamaan. Eli oli jossain kyttäämässä. Kun neste pelaa paavon kanssa tällaista peliä, niin siksi en käy nesteellä tankkaamassa.

        Tuon takia ei vieraassa paikassa tankatessa koskaan kannata viedä autoa pois mittarilta maksamisen ajaksi. Koskaan ei tiedä, milloin paavo yllättää. Kyllä niillä seuraavilla on aikaa sen verran odottaa, että yksi saa asiansa hoidettua.

        Tutummista paikoista tietääkin, missä paavo luuraa. Niitä osaa välttää, ja tankata muualla.


    • Parkkikenraali.

      Olen taas ryhtynyt asioimaan Eltsulla koska parkkipaikan saa, niitä eivät tuki nuortenmiesten toivio-ostokset jotka makasivat siellä aiemmin ihmeparanemista ja ylösnousemusta odotellen.
      Voitaneen sanoa että ehkäpä tosiaan kävijät vähenevät mutta asiakkaat lisääntyvät, yrittäjä ei kovasti hyödy jos asiakaspysäköinnit ovat ilmaisena TI-hallina ja kesäajoneuvojen säilytyskenttänä.

      • fjh

        Kyllä syletti viime talvenakin yritää eltsulle aamusumpille, piha täynnä autoja,eli siis toivio-ostoksia ja kuppilassa pari asiakasta. Oli pakko mennä aina muualle, eli siis pitemmälle. Onneks taas mahtuu. Ja pidän nesteen kortin (200 000 tonnia vuodessa bensalla)


    • Nesterules

      Oletkos jo saanut valvontamaksun kärryysi kun täällä mouhoat?

      Kyllä kauppiaat tietävät miten ASIAKKAAT saavat tilaa...meinasitkos jossakin kaukana tankata, kun noi muutkin on lähtenyt tähän hyvään palveluun mukaan?

      Sitäpaitsi, no olen kerrankin hiljaa...

      • 12+9

        tulee parinvuoden sisällä kaikkiib yksityisten tai firman omistamiin parkkipaikkoihin.Eli sakot tulee jos et kyseisen kiinteistön palveluja käytä.Täysin oikein mielestäni ja joku väitti asiakkaat katoaa.....päin vastoin ne lisääntyy,kun on oikeille asiakkaille parkkipaikat.


      • lkgldfjg

        LOOOOL! Oletkos jo saanut valvontamaksun kärryysi kun täällä mouhoat? Hah nauraa!


    • Entinen asiakas

      leikkasin Nesteen kortit poikki ja laitoin kirjekuoreen lapun kanssa etten tarvitse semmoisen firman palveluja joka on yhteistyössä tuon kaltaisten firmojen kanssa. Ja nyt ruokatunnilla kävin postissa laittamassa sen kirjattuna eteenpäin nesteen markkinoitijohtajalle.
      Tämmöisiä muutama lisää ja eiköhän nuo kauppiaat pala routuun

      • Uusi asiakas

        Nesteen Markkinointijohtajaa ei kuule hätkäytä jonkun persaukisen kortin katkaisut.
        Arvaappa paljonko nämä parkkiyhtiöt ostavat polttoaineita muuta Nesteeltä?

        Ne voisivat leikata kortit halki ja postittaa kirjattuna Korkeasaaren apinoille, vaatimuksena "Jos tolppahomot käyvät Nesteellä" , olkaa hyvä.


      • poika nimeltå päivi
        Uusi asiakas kirjoitti:

        Nesteen Markkinointijohtajaa ei kuule hätkäytä jonkun persaukisen kortin katkaisut.
        Arvaappa paljonko nämä parkkiyhtiöt ostavat polttoaineita muuta Nesteeltä?

        Ne voisivat leikata kortit halki ja postittaa kirjattuna Korkeasaaren apinoille, vaatimuksena "Jos tolppahomot käyvät Nesteellä" , olkaa hyvä.

        pikku nissaneillahan ne tankkaa nesteeltä sen verran paljon ettei se haitta vaikka muita asiakkaita ei käy.
        Ei sitä markkinoiti päällikköä kiinnosta jonkun parkkipirkkopoikain 100 l viikko ostokset, kun huolto firmat ja muut tämän tyyliset jotka käyttää paljon huoltoaseman muitakin palveluita, sen 1000 l viikko ostoksen lisäksi.
        Ei tarvita kuin pari pakettiautoiliaa ja ostokset ovat viikossa enemmän kuin noilla pirkkopojilla vuodessa.
        Lasku- ja ajattelutaitoa sinullekkin toivotaan.


    • Eltsun kauppias

      Bongasin tämän keskustelun täältä netistä, tosin hiukan liian myöhään. Toimin itse kauppiaana Eltsun Nesteellä. Oli vaikeaa tehdä päätös yksityisestä pysäköinninvalvonnasta aseman alueella. päätös oli kuitenkin tehtävä jotta oikeat asiakkaat löytävät parkkipaikan ja voivat käyttää palvelujamme. Aluksi valvontaa suoritettiin meille ilmoittamatta jolloin asiakkaatkin saattoivat saada valvontamaksun jos pysäköintikiekko oli unohtunut laittaa kojelaudalle. muutimme käytäntöä niin, että pysäköinninvalvoja tulee ensin sisälle ja ilmoittaa henkilökunnalle, että valvontaa suoritetaan hetken kuluttua. Henkilökunta ilmoittaa asiasta asiakkaille esim. Motorestin puolella jolloin on mahdollisuus käydä laittamassa pysäköintikiekko jo oli unohtunut laittaa. Näin ollaan nyt menty puolisen vuotta ja on toiminut hyvin. Asiakkaille löytyy paikkoja ja ne jotka pitävät aseman parkkipaikkaa auton säilytyspaikkana saavat valvontamaksun ansaitusti. Helsingin kaupungilla ei ole mahdollisuutta valvoa yksityisiä alueita, joten mielestäni yksityinen pysäköinninvalvonta on silloin erinomainen asia kaikille. Joillakin on harhakuvia, että saamme provision valvontamaksuista, näin ei kuitenkaan ole. Meidän ainoa intressi on tarjota asiakkaillemme pysäköintipaikka kun he käyttävät palveluitamme. Tervetuloa kahville, pihville tai hampparille! Keskustelen mielelläni asiasta lisää, kysytte Jyriä kassalla ja jutellaan vaikka kahvin kera!

      • Sakkofirmat pois

        Terve Jyri, ja mukava nähdä, että kauppiaatkin vaivautuvat joskus lukemaan, mitä heistä netissä kirjoitellaan. On valitettavaa, että parkkipaikkaanne on aiemmin käytetty väärin. En kuitenkaan ymmärrä sitä, miksi olette katsoneet oman käden oikeuden harjoittamisen sopivaksi tavaksi parantaa liiketoimintanne tulosta.

        Kahvit, pihvit, ja hampparit voitte puolestani tarjota jollekulle muulle kuin minulle. Kierrän huoltoasemanne kaukaa, kuten kaikki muutkin yksityisiä sakkofirmoja käyttävät paikat. Tätä periaatetta olen noudattanut johdonmukaisesti jo viimeiset viisi vuotta. Sääli sinänsä, sillä huoltamonne on varsin kätevässä paikassa, mutta tuen pennosillani mielummin niitä yrittäjiä, jotka eivät sakkofirmoja käytä.

        Tuohon kommenttiin "Helsingin kaupungilla ei ole mahdollisuutta valvoa yksityisiä alueita" toteaisin, että kannattaisi kirjoittaa asiasta vastaavalle apulaiskaupunginjohtajalle (muistaakseni Pekka Sauri) ja pyytää häntä ryhtymään tarpeellisiin toimenpiteisiin pysäköinninvalvonta-apulaisten virkojen lisäämiseksi.


      • Antti Anonyyymi

        Kiitos Jyri hyvin perustellusta kirjoituksestasi ja avoimuudestasi. Olen aina viihtynyt eltsun nesteellä ja kokenut henkilökunnanne toimintanne hyvin positiivisesti. Tässäkin asiassa ymmärrän pyrkimyksen joustavamman pysäköinnin puolesta maksaville asiakkaillenne.

        Olen samalla kuitenkin sitä mieltä, että pysäköinninvalvonta ei kuulu näille hämärähemmoille. Mikäli kunnan pysäköinti ei tule pyynnöstä paikalle (onko todella näin?) tulisi asiasta reklamoida ja siten kehittää kunnan palvelua. Monet näistä yksityisistä maksavat palvelun tilaajallle lahjuksena 5e kynnysrahaa jokaisesta maksusta. Hienoa kuulla että teillä ei tästä ole kuitenkaan kyse.

        Yrityksellämme on noin 40 Neste Oil OR1 luokan kortteja. Ajan noin 90tkm vuodessa ja asioin siten nesteillä noin 3 kertaa viikossa. Tässä asiassa valitettavasti joudun jääränä moraalikäsityksiini nojaten boikotoimaan yksityistä pysäköinninvalvontaa tukevia yrityksiä. Tämä koskee myös marketteja jne.

        Minulla ei siis ole mitään teitä vastaan ja kärsin itsekin siitä että joudun juomaan aamukahvini muualla. Syy parkkeeraustoiminnan kehittymiseen saattaa selittyä asiakaskadolla.

        En mainosta mielipiteitäni yrityksessämme enkä ole ehdottanut kilpailevan ketjun kortteja. Haluan vaan ilmaista oman mielipiteeni. Kasvotusten en asiasta mielelläni keskustele, koska en ole luonteeltani varsinainen purnaaja tai valittelija.


      • Jyri edelleen
        Sakkofirmat pois kirjoitti:

        Terve Jyri, ja mukava nähdä, että kauppiaatkin vaivautuvat joskus lukemaan, mitä heistä netissä kirjoitellaan. On valitettavaa, että parkkipaikkaanne on aiemmin käytetty väärin. En kuitenkaan ymmärrä sitä, miksi olette katsoneet oman käden oikeuden harjoittamisen sopivaksi tavaksi parantaa liiketoimintanne tulosta.

        Kahvit, pihvit, ja hampparit voitte puolestani tarjota jollekulle muulle kuin minulle. Kierrän huoltoasemanne kaukaa, kuten kaikki muutkin yksityisiä sakkofirmoja käyttävät paikat. Tätä periaatetta olen noudattanut johdonmukaisesti jo viimeiset viisi vuotta. Sääli sinänsä, sillä huoltamonne on varsin kätevässä paikassa, mutta tuen pennosillani mielummin niitä yrittäjiä, jotka eivät sakkofirmoja käytä.

        Tuohon kommenttiin "Helsingin kaupungilla ei ole mahdollisuutta valvoa yksityisiä alueita" toteaisin, että kannattaisi kirjoittaa asiasta vastaavalle apulaiskaupunginjohtajalle (muistaakseni Pekka Sauri) ja pyytää häntä ryhtymään tarpeellisiin toimenpiteisiin pysäköinninvalvonta-apulaisten virkojen lisäämiseksi.

        Ikävä kuulla kantasi asiaan. Ymmärrän mielipiteesi, mutta miten muuten pystyn pitämään parkkipaikat vapaana? Huomautuslaput eivät tehonneet, kaupunki ei ota asiaan kantaa ja Saurille kirjoittaminen voi auttaa muutaman vuoden kuluttua, tuskin silloinkaan. Ei ole muita vaihtoehtoja? Voin poistaa valvonnan, mutta sen jälkeen aseman parkkipaikka on yleinen parkkialue ja asiakkaat eivät saa autoaan parkkiin. Tämän jälkeen alkaa keskustelu, että miksei kauppias tee mitään asialle? En oikein ymmärrä miksi yksityistä pysäköinninvalvontaa vastustetaan niin periaatteellisesti? Loppupelissä kysymys on kuitenkin vain siitä, että ne jotka parkkeeraavat väärin saavat sakon ja ne jotka parkkeevat kuten kuuluukin niin ei vaikuta millään tavalla.


      • Jyri_
        Antti Anonyyymi kirjoitti:

        Kiitos Jyri hyvin perustellusta kirjoituksestasi ja avoimuudestasi. Olen aina viihtynyt eltsun nesteellä ja kokenut henkilökunnanne toimintanne hyvin positiivisesti. Tässäkin asiassa ymmärrän pyrkimyksen joustavamman pysäköinnin puolesta maksaville asiakkaillenne.

        Olen samalla kuitenkin sitä mieltä, että pysäköinninvalvonta ei kuulu näille hämärähemmoille. Mikäli kunnan pysäköinti ei tule pyynnöstä paikalle (onko todella näin?) tulisi asiasta reklamoida ja siten kehittää kunnan palvelua. Monet näistä yksityisistä maksavat palvelun tilaajallle lahjuksena 5e kynnysrahaa jokaisesta maksusta. Hienoa kuulla että teillä ei tästä ole kuitenkaan kyse.

        Yrityksellämme on noin 40 Neste Oil OR1 luokan kortteja. Ajan noin 90tkm vuodessa ja asioin siten nesteillä noin 3 kertaa viikossa. Tässä asiassa valitettavasti joudun jääränä moraalikäsityksiini nojaten boikotoimaan yksityistä pysäköinninvalvontaa tukevia yrityksiä. Tämä koskee myös marketteja jne.

        Minulla ei siis ole mitään teitä vastaan ja kärsin itsekin siitä että joudun juomaan aamukahvini muualla. Syy parkkeeraustoiminnan kehittymiseen saattaa selittyä asiakaskadolla.

        En mainosta mielipiteitäni yrityksessämme enkä ole ehdottanut kilpailevan ketjun kortteja. Haluan vaan ilmaista oman mielipiteeni. Kasvotusten en asiasta mielelläni keskustele, koska en ole luonteeltani varsinainen purnaaja tai valittelija.

        Terve Antti! Vastailinkin jo tuossa yläpuolella "sakkofirmat pois" nimimerkille. Oli kiva kuulla, että Eläintarha on mielestäsi positiivinen paikka asioida. Olen yrittänyt aina palkata henkilökuntaa avuluaita hymyileviä asiakaspalvelijoita ja vaihdan itse myös lamppuja ja sulkia asiakkaille aina kun olen paikalla ja apua tarvitaan. Monesti yllätytään, että keskellä helsinkiä saa edes apua ja palvelua, mutta siitä saa itselleenkin hyvän mielen kun voi auttaa.

        Palveluammatissa on tietenkin todella ikävä kuulla, että tämä pysäköinninvalvonta aiheuttaa näin paljon autoilijoille mielipahaa ja vaikuttaa jopa liikenneaseman valintaan. Puliveivari yrityksiä on paljon liikkeellä, meillekin niitä tarjotaan harvasepäivä. Provisiota on tarjottu jos minkälaista, mutta mielestäni se on täysin moraalitonta ja en hyväksy sitä lainkaan. Meidän ainoa tavoite on se, että voimme taata asiakkaillemme parkkiruudun silloin he sitä tarvitsevat. Olemme niin keskeisellä paikalla, että esim. jäähallin tapahtumien aikana ennen valvontaa parkkipaikkamme oli niin täynnä, ettei sinne sopinut edes tankkaamaan. Oli aivan sietämätön tilanne.

        Olen ollut useasti yhteydessä Helsingin kaupunkiin valvonnan tehostamisesta ja tehnyt ehdotuksia jotta asiaan saataisiin muutos. Vastatus on aina sama, heillä ei ole resursseja suorittaa jatkuvaa valvontaa. Kaupungilla ei ole riittävästi valvojia jolloin he huolehtivat vain keskeisimmät ja tärkeimmät valvontakohteet joissa väärin pysäköidyt autot vaikeuttavat muuta liikennettä. Tilanteeseen ei ole tulossa muutosta, rankka talvi rokotti kaupungin kassaa ankarasti jolloin rahat ovat vielä tiukemmassa. Nostan kuitenkin hattua kaupungille eräässä asiassa. Jos aseman piha-alueelle on eksynyt hylätty ajoneuvo niin se noudetaan suhteellisen nopeasti pois, viikon kahden sisällä.

        Kuuntelen aina asiakkaita ja on ollut mielenkiintoista keskustella täällä aiheesta. Otan mielelläni ongelman ratkaisemiseksi rakentavia ideoita vastaan ja jos tämä ongelma saadaa poistetuksi jollakin muulla keinoin niin maksan jopa palökkion siitä. Keinot ovat tällä hetkellä aina vähäiset.


      • Noin toimittuna on hyväksyttävää, hienosti toimittu jos oikeasti on noin.

        Usealle on aika varma ostopaikan vaihdos, kuten minulle, kun saa aiheettoman lapun noilta hämärähemmoilta. Itse en käynyt Sellossa yli vuoteen, vein rahani Jumboon vaikka matkaa oli nelinkertaisesti. Sama hämäräputiikki sielläkin touhusi mutta sieltä ei lappua tullut. Periaate kysymys


      • Sakkofirmat pois
        Jyri edelleen kirjoitti:

        Ikävä kuulla kantasi asiaan. Ymmärrän mielipiteesi, mutta miten muuten pystyn pitämään parkkipaikat vapaana? Huomautuslaput eivät tehonneet, kaupunki ei ota asiaan kantaa ja Saurille kirjoittaminen voi auttaa muutaman vuoden kuluttua, tuskin silloinkaan. Ei ole muita vaihtoehtoja? Voin poistaa valvonnan, mutta sen jälkeen aseman parkkipaikka on yleinen parkkialue ja asiakkaat eivät saa autoaan parkkiin. Tämän jälkeen alkaa keskustelu, että miksei kauppias tee mitään asialle? En oikein ymmärrä miksi yksityistä pysäköinninvalvontaa vastustetaan niin periaatteellisesti? Loppupelissä kysymys on kuitenkin vain siitä, että ne jotka parkkeeraavat väärin saavat sakon ja ne jotka parkkeevat kuten kuuluukin niin ei vaikuta millään tavalla.

        Katsopas Jyri, normaalissa yritystoiminnassa menestyy sitä paremmin taloudellisesti, mitä paremmin onnistuu toimintansa tarkoituksessa. Huoltoaseman kohdalla tulos siis paranee, kun bensaa ja muita tuotteita menee kaupaksi enemmän. Yksityisen sakkofirman kohdalla tilanne on lievästi ilmaistuna perverssi, sillä sakkofirmalla menee sitä paremmin, mitä enemmän virheellistä pysäköintiä esiintyy. Sinä olet käsittääkseni tilannut heidät paikalle poistamaan virheellistä pysäköintiä, mutta jos he oikeasti onnistuisivat siinä, firma menisi konkurssiin.

        Otat myös pienen riskin sakkofirman muodossa. Kuvitellaanpa, että tuon 25 vuotta vanhan puhkiruostuneen punaisen Ladan parkkipaikallesi ja pysäköin sen poikittain kolmen parkkiruudun alueelle. Hetken päästä sakkofirma kirjoittaisi "valvontamaksun", joka samalla on kertakaikkinen korvaus pysäköintiehtojen rikkomisesta. Tämän jälkeen minä kiltisti maksaisin saamani laskun, pistäisin maksukuitin varmemmaksi vakuudeksi kojelaudalle ja poistuisin paikalta. Vahingonkorvaus aiheutuneesta haitasta on siis suoritettu. Kuinka pian minun pitäisi siirtää Lada pois pysäköintiehtojen mukaan? Mahtaisitko itse syyllistyä sopimusrikkomukseen, jos hinauttaisit Ladan Tattarisuolle? Entä miten tilanne muuttuisi, jos Lada olisikin pysäköitynä bensiinimittarin eteen? Oletko varma, että 40 euron korvaus (jota siis et edes itse saa) kattaisi yritystoiminnallesi aiheutuneen vahingon?


      • Jotain tänne päin
        Jyri_ kirjoitti:

        Terve Antti! Vastailinkin jo tuossa yläpuolella "sakkofirmat pois" nimimerkille. Oli kiva kuulla, että Eläintarha on mielestäsi positiivinen paikka asioida. Olen yrittänyt aina palkata henkilökuntaa avuluaita hymyileviä asiakaspalvelijoita ja vaihdan itse myös lamppuja ja sulkia asiakkaille aina kun olen paikalla ja apua tarvitaan. Monesti yllätytään, että keskellä helsinkiä saa edes apua ja palvelua, mutta siitä saa itselleenkin hyvän mielen kun voi auttaa.

        Palveluammatissa on tietenkin todella ikävä kuulla, että tämä pysäköinninvalvonta aiheuttaa näin paljon autoilijoille mielipahaa ja vaikuttaa jopa liikenneaseman valintaan. Puliveivari yrityksiä on paljon liikkeellä, meillekin niitä tarjotaan harvasepäivä. Provisiota on tarjottu jos minkälaista, mutta mielestäni se on täysin moraalitonta ja en hyväksy sitä lainkaan. Meidän ainoa tavoite on se, että voimme taata asiakkaillemme parkkiruudun silloin he sitä tarvitsevat. Olemme niin keskeisellä paikalla, että esim. jäähallin tapahtumien aikana ennen valvontaa parkkipaikkamme oli niin täynnä, ettei sinne sopinut edes tankkaamaan. Oli aivan sietämätön tilanne.

        Olen ollut useasti yhteydessä Helsingin kaupunkiin valvonnan tehostamisesta ja tehnyt ehdotuksia jotta asiaan saataisiin muutos. Vastatus on aina sama, heillä ei ole resursseja suorittaa jatkuvaa valvontaa. Kaupungilla ei ole riittävästi valvojia jolloin he huolehtivat vain keskeisimmät ja tärkeimmät valvontakohteet joissa väärin pysäköidyt autot vaikeuttavat muuta liikennettä. Tilanteeseen ei ole tulossa muutosta, rankka talvi rokotti kaupungin kassaa ankarasti jolloin rahat ovat vielä tiukemmassa. Nostan kuitenkin hattua kaupungille eräässä asiassa. Jos aseman piha-alueelle on eksynyt hylätty ajoneuvo niin se noudetaan suhteellisen nopeasti pois, viikon kahden sisällä.

        Kuuntelen aina asiakkaita ja on ollut mielenkiintoista keskustella täällä aiheesta. Otan mielelläni ongelman ratkaisemiseksi rakentavia ideoita vastaan ja jos tämä ongelma saadaa poistetuksi jollakin muulla keinoin niin maksan jopa palökkion siitä. Keinot ovat tällä hetkellä aina vähäiset.

        Ensinnäkin hienoa että yrityksen omistaja on kiinnostunut asiakkaista, eikä heti tee päätöstä josta aita on matalin.
        Esim. Myyrmäessä oli alkuaikoina pysäköinnin valvontaa jossa ne harvat hyvätkin asiakkaat sai sen sakon ja näinhän siinä sitten se yksi kauppa joutui luopumaan.
        Lisäksi kun ajattelee ettei kysiset parkkialueet olleet kun yhen kerran täynnä eli Myyrmannin avajaisissa muuten tilaa löytyy, eli olenkin ajatellut ehdottaa et parkkeraa hallin ja jatka junalla keskusttaan töihin ja osta takastullessa ruokaa ja kun olet viikossa ostanut 150 ekee kaupoista niin saat seuraavan viikon ilmaiseksi pitää autosi hallissa 10h/päivä.
        No siis helppo laskea mikä se summa tai aika on koska moni ajelee nurmijärvi - Laukkala suunasta töihin.
        No mitä tähän Eläintarhan Nesteen pysäköinti ongelmaan ajattelisin totuushan lähtee siitä että nämä yksityisvalvonnan merkit on autoilevan kansan mielestä sama kuin älä tuu tänne me sakotetaan eli parhaitten asiakkaiten karkotin konsti.
        Minun ehdottaisin siihen kohtaan että nämä muutamat pysäköintipaikat siinä pihassa olisi puomilla aidattu, eli sisään ajettaisiin puomi aukeaisi ja ulos ajettaisiin niinsanotusti automaatin kautta johon syötettäisiin viivakoodilla varustettu kassa tosite ja puomi aukeaisi vähän niinkuin lentoasemalla eli kuitti palautuisi asiakkaalle.
        No ne jotka ei käy ostaan mitään niin kävisi lunastaan kyseisen lapun kassalta ja maksasivat pysäköinti maksun ja kassa voisi päätellä siinätapauksessa vielä että ajoiko kyseinen auto sinne vahingossa ja antaa vaikka sitten ilmasen lipun taas jos joku olisi jääkiekkoa katsomassa hallissa maksaisi pysäköinnistä sitten jotain.
        tietysti tämä systeemi maksaa ja kai ei ihan halpa ole mutta en minä ainakaan välitä jos saan kunnon munkkipossukahvin onko se euron kalliimpi kun semmonen munkkipossu joka on kuin jokin jauhonen peruna mössö.
        Myöskin kyseinen paikka on keskustassa niin hyvä pysäköinnin kannatlta että ei se kahvin hinta ole tässä kynnys kysymys.


      • ...
        Jyri edelleen kirjoitti:

        Ikävä kuulla kantasi asiaan. Ymmärrän mielipiteesi, mutta miten muuten pystyn pitämään parkkipaikat vapaana? Huomautuslaput eivät tehonneet, kaupunki ei ota asiaan kantaa ja Saurille kirjoittaminen voi auttaa muutaman vuoden kuluttua, tuskin silloinkaan. Ei ole muita vaihtoehtoja? Voin poistaa valvonnan, mutta sen jälkeen aseman parkkipaikka on yleinen parkkialue ja asiakkaat eivät saa autoaan parkkiin. Tämän jälkeen alkaa keskustelu, että miksei kauppias tee mitään asialle? En oikein ymmärrä miksi yksityistä pysäköinninvalvontaa vastustetaan niin periaatteellisesti? Loppupelissä kysymys on kuitenkin vain siitä, että ne jotka parkkeeraavat väärin saavat sakon ja ne jotka parkkeevat kuten kuuluukin niin ei vaikuta millään tavalla.

        Yksityinen valvonta on aihe, josta monella on mielipiteitä samaan tapaan kuin muistakin omantunnon kysymyksistä. Joku haluaa ostaa reilun kaupan tuotteita, toinen boikotoi Nestlen tuotteita äidinmaidonvastikejupakan vuoksi, ja kolmas haluaa varmistua, etteivät kaupasta ostetut tuotteet ole lapsittyövoimalla tuotettuja. Joku toinen viis veisaa näistä asioista. Tosiasia kuitenkin on se, että osa kuluttajista valitsee yritykset eettisin perustein.

        Jos yksityisyrittäjä haluaa ehdoin tahdoin sivuuttaa lakiin kirjatut menettelytavat ja ryhtyä rankaisemaan väärinpysäköijiä siten, että sakkorahatkin pistetään omaan taskuun, ei ole ihme, että asiasta keskustellaan.


      • RYÖSTETTY
        ... kirjoitti:

        Yksityinen valvonta on aihe, josta monella on mielipiteitä samaan tapaan kuin muistakin omantunnon kysymyksistä. Joku haluaa ostaa reilun kaupan tuotteita, toinen boikotoi Nestlen tuotteita äidinmaidonvastikejupakan vuoksi, ja kolmas haluaa varmistua, etteivät kaupasta ostetut tuotteet ole lapsittyövoimalla tuotettuja. Joku toinen viis veisaa näistä asioista. Tosiasia kuitenkin on se, että osa kuluttajista valitsee yritykset eettisin perustein.

        Jos yksityisyrittäjä haluaa ehdoin tahdoin sivuuttaa lakiin kirjatut menettelytavat ja ryhtyä rankaisemaan väärinpysäköijiä siten, että sakkorahatkin pistetään omaan taskuun, ei ole ihme, että asiasta keskustellaan.

        OLIN KERRANHIEKKAHARJUSSA ISOLLA PARKKIPAIKALLA YKSIN JUST EDELLISELLÅ VIIKOLLA PAIKAT OLI TULLEET MAKSULLISEKSI.EN ÄLYNNYT KATSOA MERKKIÄ KOSKA OLIN OLLUT SIELLÄ MOTAVUOTTA TYÖNIPUOLESTA PARKKEERAJANA.TOSIAAN PARKKIPAIKAT OLI IHAN TYHJÄ ,JA MULLE OLI KIRJOITETTU 40,EURON MAKSU,SANOISIN TÄÄ OLI KYLLÄ NIINKUN MAFIALAISTA TOIMINTAA.EN VARMASTI VIENYT KENELTÄKÄÄN PAIKKAA.HE OLIS VOINEET LAITTAA TUULILASIIN HUOMAUTUKSEN, ETTÄ ETKO HUOMANNUT ETTÄ PAIKKASI TARVITSSEE PYSÄKÖINITI KIEKON.OLIS OLLUT ASIALLISTA TOIMINTAA.


      • Hieno ele!

        Peukkuja sulle Jyri,mutta en vain ymmärrä näiden yksityisfirmojen moraalia! Teit hienosti,kun ajattelit oikeasti asiakkaitasi! Toivon,että yrityksesi pysyy pystyssä:)


    • Xorzeg

      Kuuleshan nyt Jyri,

      Ymmärrän toki että parkkipaikoista on aina pulaa, ja tokihan yrittäjänkin intresseissä on valvoa että ne jotka autonsa parkkpaikalle jättävät niin tuovat myös jokusen euron yrityksen kassaan.

      Tilanne on kuitenkin se, että valtaosa näisä yksityisistä parkkipaavoista eivät välitä sakon kirjoittamisen jälkeisestä asiakaspalvelusta paskankaan vertaa.

      Miten olet varmistanut sen, että olet valinnut sellaisen yrityksen hoitamaan pysäköinninvalvontaa joka myös hoitaa reklamaatioiden käsittelyn ja muun asiakaspalvelun asiallisesti?

      Annas kun arvaan. Et mitenkään.

      Suurimmalla osalla näistä parkkifirmoista kun tuntuu olevan sellainen käytäntö että reklamaatioita ei käsitellä tai vaivauduta vastaamaan niihin. Perintätoimistosta tietenkin tulee nopsaan maksumuistutus jos sakkoa ei ole maksettu, mutta reklamaatioihin ei jakseta vastata.

      Eli miten olet Jyri varmistanut sen, että jos huoltamolla oleva asiakas saa jostain syystä sakon, niin kyseinen parkkifirma myös hoitaa reklamaatioiden käsittelyn ja niihin vastaamisen mallikkaasti?

      Se, että jos parkkifirma ei vaivaudu hoitamaan edes alkeellista asiakaspalvelua vaan heittää kaikki asiallisetkin reklamaatiot suoraan perintätoimiston perittäväksi kun vaikuttaa myös palvelun tilaajan bisneksiin.

      Eli jos käytät alihankkijaa, joka hoitaa hommat päin persettä, sakottamaan alueella olevia autoja, niin miksi pitäisi olettaa että omankaan yrityksesi toiminta olisi sen kummoisempaa?

      Kannattaisi lukea netistä vähän juttuja eri parkkifirmojen ja valvojien toilailuista ja rahanahneudesta, jottei omankin yrityksen maine ole kohta samalla tasolla.

      Syy miksi yksityistä pysäköinninvalvontaa vastustetaan niin kovasti on loppujen lopuksi aika yksinkertainen. Parkkifirmat ovat itse aiheuttaneet sen tilanteen, olemattomalla asiakaspalvelulla sekä kyseenalaisella sakottamisella.

      Eli Jyri, jos poikkeaisin tankkaamaan autoni ja senjälkeen istahtaisin syömään jotain ja juomaan kahvit ja sillä aikaa tulisi sakko, miten olet varmistanut sen että käyttämäsi parkkifirma käsittelee reklamaationi ja hylkää kirjoittamansa sakon?

      Itsehän tosin vien kahvirahani sellaisille huoltoasemille joilla ei tueta yksityisten parkkifirmojen toimintaa, tapani kun ei ole käyttää muiden alueita parkkipaikkana turhaan vaan yleensä tuon yritykselle rahaa asioimalla siellä.

      Itse koen että jos joku yritys käyttää yksityistä pysäköinninvalvontaa, niin se on signaali siitä että he eivät halua minun rahojani.

      Mutta onnea valitsemallasi tiellä, pysäköintifirma saa kerättyä itselleen lisää rahaa sinun alueeltasi ja joku muu kauppias saa minun rahani.

    • Jyri--

      Hyvä Xorzeg! Olen valinnut sellaisen valvontayrityksen tontilleni, ettei turhia valvontamaksuja tule. Jos tulee, niin kaikki pystyy perumaan ja on aina onnistunut! Ei siis ole ongelmaa. Kaikki turhat valvontamaksut on peruttu, meillä valvonta toimii hienosti ja ongelmia ei ole tällä hetkellä.

    • druud

      Hyvä että yhteistyö toimii. Tässä kai ollaan sen perimmäisen kysymyksen äärellä; pyhittääkö tarkoitus keinot. Jotkut ovat puolesta ja toiset vastaan.

      Palvelun tilaaja ei voi kuitenkaan ummistaa silmiään ja ulkoistaa toimintaa kokonaan. Mikäli lainvastaisesti periyttyjä maksuja kohta karhutaan takas ja yksityinen parkkifirma on omaisuutensa tietty "hukannut", on korvausvelvollisuus viime kädessä palvelun toimialueelleen tilanneella taholla.

      Tätä takaustaakkaa ei hyville ihmisille tietenkään toivoisi, mutta kai se on hinta arveluttavien keinojen käytöstä.

    • TLL 2 §

      Tässä on nyt vaan pieni periaatteellinen ongelma, sillä korkein oikeus on aikanaan tehnyt päätöksen (KKO 1957-II-55), jonka mukaan tieliikennelakia sovelletaan huoltoaseman pihaan. Kyseessä on siis tieliikennelain mukainen tie. Yksityisvalvonta ei oikein sovi tielle, koska tiellä sovelletaan tieliikennelakia eikä sopimuksia.

      • ei ongelmaa

        Huoltoaseman pihaan sovelletaan kyllä tieliikennelakia, kuten pysäköinnin suhteen kaikkiin muihinkin yksityisalueisiin, tämä on totta.

        Sensijaan tulkinta, että kysymyksessä tällöin olisi tieliikennelain mukainen tie, ei ole totta ja vain sinun oma käsityksesi. Huoltoaseman piha on edelleenkin yksityisaluetta, jolle vain SOVELLETAAN tieliikennelakia.


      • TLL 2 §
        ei ongelmaa kirjoitti:

        Huoltoaseman pihaan sovelletaan kyllä tieliikennelakia, kuten pysäköinnin suhteen kaikkiin muihinkin yksityisalueisiin, tämä on totta.

        Sensijaan tulkinta, että kysymyksessä tällöin olisi tieliikennelain mukainen tie, ei ole totta ja vain sinun oma käsityksesi. Huoltoaseman piha on edelleenkin yksityisaluetta, jolle vain SOVELLETAAN tieliikennelakia.

        ai samalla tavalla, kuten yksityisteilläkin? Tiesitkö, että suuri osa kaupunkienkin kaduiksi luulemistasi väylistä saattavat olla yksityisteitä, joita vaan kaupunki hoitaa. Näilläkin alueilla siis SOVELLETAAN tieliikennelakia, kuten muillakin tieliikennelain 2 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaisilla teillä.Laissahan tarkoitetaan sanalla tie yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

        Kysymys kuuluukin, missä voidaan tehdä raja yksityisen alueen (yksityinen voi valvoa) ja julkisen alueen välillä (kaupunki valvoo). Voiko siis tiekunnan tiellä pistää tiekunnan oman pikku tienestin käyntiin, vai sanooko kaupunki siihen jotain? Missä se raja menee? Onko se järjestyslain mukainen raja. Järjestyslain 2 §:n mukaan yleisellä paikalla tarkoitetaan:
        a) tietä, katua, jalkakäytävää, toria, puistoa, uimarantaa, urheilukenttää, vesialuetta, hautausmaata tai muuta vastaavaa aluetta, joka on yleisön käytettävissä;
        b) rakennusta, joukkoliikenteen kulkuneuvoa ja muuta vastaavaa paikkaa, kuten virastoa, toimistoa, liikenneasemaa, kauppakeskusta, liikehuoneistoa tai ravintolaa, joka on yleisön käytettävissä joko jonkin tilaisuuden aikana tai muutoin.
        Ei tuostakaan kyllä oikein saa selkoa tähän kysymykseen. Pitäisikö kuitenkin lähteä siitä, että tiealueella saa valvoa ainoastaan poliisi ja kunnallinen valvoja. Tiealueen ulkopuolisella alueella (mm. taloyhtiöiden pihat) voisi sitten olla sopimuksia ja niillä voisi unohtaa tieliikennelain mukaiset säännöt ja noudattaa sopimuksessa sitouduttuja ehtoja?


      • rajaa ei tarvita
        TLL 2 § kirjoitti:

        ai samalla tavalla, kuten yksityisteilläkin? Tiesitkö, että suuri osa kaupunkienkin kaduiksi luulemistasi väylistä saattavat olla yksityisteitä, joita vaan kaupunki hoitaa. Näilläkin alueilla siis SOVELLETAAN tieliikennelakia, kuten muillakin tieliikennelain 2 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaisilla teillä.Laissahan tarkoitetaan sanalla tie yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

        Kysymys kuuluukin, missä voidaan tehdä raja yksityisen alueen (yksityinen voi valvoa) ja julkisen alueen välillä (kaupunki valvoo). Voiko siis tiekunnan tiellä pistää tiekunnan oman pikku tienestin käyntiin, vai sanooko kaupunki siihen jotain? Missä se raja menee? Onko se järjestyslain mukainen raja. Järjestyslain 2 §:n mukaan yleisellä paikalla tarkoitetaan:
        a) tietä, katua, jalkakäytävää, toria, puistoa, uimarantaa, urheilukenttää, vesialuetta, hautausmaata tai muuta vastaavaa aluetta, joka on yleisön käytettävissä;
        b) rakennusta, joukkoliikenteen kulkuneuvoa ja muuta vastaavaa paikkaa, kuten virastoa, toimistoa, liikenneasemaa, kauppakeskusta, liikehuoneistoa tai ravintolaa, joka on yleisön käytettävissä joko jonkin tilaisuuden aikana tai muutoin.
        Ei tuostakaan kyllä oikein saa selkoa tähän kysymykseen. Pitäisikö kuitenkin lähteä siitä, että tiealueella saa valvoa ainoastaan poliisi ja kunnallinen valvoja. Tiealueen ulkopuolisella alueella (mm. taloyhtiöiden pihat) voisi sitten olla sopimuksia ja niillä voisi unohtaa tieliikennelain mukaiset säännöt ja noudattaa sopimuksessa sitouduttuja ehtoja?

        "Kysymys kuuluukin, missä voidaan tehdä raja yksityisen alueen (yksityinen voi valvoa) ja julkisen alueen välillä (kaupunki valvoo)."

        Tuollaista rajaa ei tarvita, koska poliisi ja pysäköinninvalvonta (kaupunki) valvovat kumpaakin, myös yksityisaluetta, kuten TLL 28§ sanoo.
        Tästä huolimatta huoltamoalue on kuitenkin yksityisen kiinteistönomistajan omistama/hallussa. Kiinteistönomistaja saa pystyttää kieltotauluja aluelleen vaikkapa "Älä tallaa nurmikkoa" tai ihan mitä tahansa. Pysäköinninvalvonnasta kertovä kyltti ei ole sen kummempi, ei ainakaan TLA:n mukainen liikennemerkki.
        Syntyykö sitten tuolla menettelyllä yksityisoikeudellinen sopimus ja mikä sen merkitys on - se on asian ydin.

        TLL ei kuitenkaan kiellä, eikä voi kieltää kiinteistönomistajaa pystyttämästä erilaisia kylttejä alueelleen.

        p.s. Tiekunta tarvitsee luvan liikennemerkin pystyttämiseen, mutta saa ihan vapaasti pystyttää yksityistien varteen kyltin: "Ken tästä käy saa kaiken toivon heittää" :-)


      • eri asioita
        TLL 2 § kirjoitti:

        ai samalla tavalla, kuten yksityisteilläkin? Tiesitkö, että suuri osa kaupunkienkin kaduiksi luulemistasi väylistä saattavat olla yksityisteitä, joita vaan kaupunki hoitaa. Näilläkin alueilla siis SOVELLETAAN tieliikennelakia, kuten muillakin tieliikennelain 2 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaisilla teillä.Laissahan tarkoitetaan sanalla tie yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

        Kysymys kuuluukin, missä voidaan tehdä raja yksityisen alueen (yksityinen voi valvoa) ja julkisen alueen välillä (kaupunki valvoo). Voiko siis tiekunnan tiellä pistää tiekunnan oman pikku tienestin käyntiin, vai sanooko kaupunki siihen jotain? Missä se raja menee? Onko se järjestyslain mukainen raja. Järjestyslain 2 §:n mukaan yleisellä paikalla tarkoitetaan:
        a) tietä, katua, jalkakäytävää, toria, puistoa, uimarantaa, urheilukenttää, vesialuetta, hautausmaata tai muuta vastaavaa aluetta, joka on yleisön käytettävissä;
        b) rakennusta, joukkoliikenteen kulkuneuvoa ja muuta vastaavaa paikkaa, kuten virastoa, toimistoa, liikenneasemaa, kauppakeskusta, liikehuoneistoa tai ravintolaa, joka on yleisön käytettävissä joko jonkin tilaisuuden aikana tai muutoin.
        Ei tuostakaan kyllä oikein saa selkoa tähän kysymykseen. Pitäisikö kuitenkin lähteä siitä, että tiealueella saa valvoa ainoastaan poliisi ja kunnallinen valvoja. Tiealueen ulkopuolisella alueella (mm. taloyhtiöiden pihat) voisi sitten olla sopimuksia ja niillä voisi unohtaa tieliikennelain mukaiset säännöt ja noudattaa sopimuksessa sitouduttuja ehtoja?

        Kaupunki (kunnallinen p-valvonta) valvoo autojen pysäköimistä TLL:n puitteissa.
        Yksityinen pysäköinnin valvonta valvoo sopimuksen noudattamista auton pysäköimisessä, sopimusoikeuden puitteissa.


      • Keskustelu.com
        eri asioita kirjoitti:

        Kaupunki (kunnallinen p-valvonta) valvoo autojen pysäköimistä TLL:n puitteissa.
        Yksityinen pysäköinnin valvonta valvoo sopimuksen noudattamista auton pysäköimisessä, sopimusoikeuden puitteissa.

        Yksityinen pysäköinninvalvonta voi valvoa niin paljon kuin haluaa. Sen sijaan sillä ei ole oikeutta veloittaa valvonnasta autoilijoilta mitään valvontamaksuja. Rankaisuvaltaa ei tässä asiassa voi antaa Suomessa muille kuin viranomaisille muuttamatta ensin perustuslakia. Eduskunta päätti juuri että muille ei tulla tällaista valtaa antamaan.

        Vastaamalla tähän viestiin hyväksyt ehdot. Vastausmaksu 400 EUR veloitetaan tähän viestiin vastaavilta.


      • Tilinro puuttui
        Keskustelu.com kirjoitti:

        Yksityinen pysäköinninvalvonta voi valvoa niin paljon kuin haluaa. Sen sijaan sillä ei ole oikeutta veloittaa valvonnasta autoilijoilta mitään valvontamaksuja. Rankaisuvaltaa ei tässä asiassa voi antaa Suomessa muille kuin viranomaisille muuttamatta ensin perustuslakia. Eduskunta päätti juuri että muille ei tulla tällaista valtaa antamaan.

        Vastaamalla tähän viestiin hyväksyt ehdot. Vastausmaksu 400 EUR veloitetaan tähän viestiin vastaavilta.

        Suomessa eduskunta säätää lait ja tuomioistuimet määräävät rangaistukset. Korkein tuomioistuin on tällaisessa asiassa KKO, joka on päätöksensä antanut. Se pätee, kunnes päätös puretaan.

        Perustuslakivaliokunta antaa ohjeita, tulkintoja ja lausuntoja eduskunnalle lainsäädännöllisissä kysymyksissä. Mitään päätösvaltaa perustuslakivaliokunnalla ei ole, vaikka se kuinka olisi sitä mieltä, että tuomioistuimen ratkaisu on sen mielestä perustuslain vastainen.

        Vai eduskunta voi säätää uuden lain jos tarpeelliseksi näkee, mutta sekään ei mitätöi KKO:n jo tekemää päätöstä, joka päätee, ellei sitä hakemuksesta erillisellä päätöksellä pureta.


      • 7+14
        Tilinro puuttui kirjoitti:

        Suomessa eduskunta säätää lait ja tuomioistuimet määräävät rangaistukset. Korkein tuomioistuin on tällaisessa asiassa KKO, joka on päätöksensä antanut. Se pätee, kunnes päätös puretaan.

        Perustuslakivaliokunta antaa ohjeita, tulkintoja ja lausuntoja eduskunnalle lainsäädännöllisissä kysymyksissä. Mitään päätösvaltaa perustuslakivaliokunnalla ei ole, vaikka se kuinka olisi sitä mieltä, että tuomioistuimen ratkaisu on sen mielestä perustuslain vastainen.

        Vai eduskunta voi säätää uuden lain jos tarpeelliseksi näkee, mutta sekään ei mitätöi KKO:n jo tekemää päätöstä, joka päätee, ellei sitä hakemuksesta erillisellä päätöksellä pureta.

        KKO:n päätös pätee tuohon yksittäistapaukseen, tosin siihenkin on julkisuudessa olleiden tietojen valossa haettu purkua.

        Sen perusteella parkkisakkofirmat eivät voi vaatia muiden maksujen suorittamista vaan jokainen tapaus pitää erikseen viedä käräjäoikeuteen jos autoilija (tai paremminkin henkilö jolle maksumuistutus on lähetetty) kieltäytyy maksamasta. Aika epävarmalta muiden tapausten läpimeno oikeudessa tuntuu. Näin ajatellaan ilmeisesti myös parkkisakkofirmoissa päätelleen siitä että vain yksi riidanalainen tapaus on viety oikeuteen valtavasta määrästä maksamattomia valvontamaksuja. Jos asia olisi läpihuutojuttu, luulisi parkkisakkofirmojen vievän kaikki tapaukset suoraan oikeuteen jos "asiakas" ei maksa.

        Sen sijaan parkkisakkofirmat ovat valinneet strategian jossa annetaan lausuntoja lehtiin ja ruikutetaan keskustelupalsoilla mutta ei viedä tapauksia oikeuteen.


      • jaa-hans
        rajaa ei tarvita kirjoitti:

        "Kysymys kuuluukin, missä voidaan tehdä raja yksityisen alueen (yksityinen voi valvoa) ja julkisen alueen välillä (kaupunki valvoo)."

        Tuollaista rajaa ei tarvita, koska poliisi ja pysäköinninvalvonta (kaupunki) valvovat kumpaakin, myös yksityisaluetta, kuten TLL 28§ sanoo.
        Tästä huolimatta huoltamoalue on kuitenkin yksityisen kiinteistönomistajan omistama/hallussa. Kiinteistönomistaja saa pystyttää kieltotauluja aluelleen vaikkapa "Älä tallaa nurmikkoa" tai ihan mitä tahansa. Pysäköinninvalvonnasta kertovä kyltti ei ole sen kummempi, ei ainakaan TLA:n mukainen liikennemerkki.
        Syntyykö sitten tuolla menettelyllä yksityisoikeudellinen sopimus ja mikä sen merkitys on - se on asian ydin.

        TLL ei kuitenkaan kiellä, eikä voi kieltää kiinteistönomistajaa pystyttämästä erilaisia kylttejä alueelleen.

        p.s. Tiekunta tarvitsee luvan liikennemerkin pystyttämiseen, mutta saa ihan vapaasti pystyttää yksityistien varteen kyltin: "Ken tästä käy saa kaiken toivon heittää" :-)

        Eikö itse pystytetyt kyltit ole jokamiehenoikeuksien estämistä ja siten laitonta?


      • oikeudentaju
        eri asioita kirjoitti:

        Kaupunki (kunnallinen p-valvonta) valvoo autojen pysäköimistä TLL:n puitteissa.
        Yksityinen pysäköinnin valvonta valvoo sopimuksen noudattamista auton pysäköimisessä, sopimusoikeuden puitteissa.

        Ja yhdestä ja samasta pysäköinnistä voi siis seurata KAKSI eri maksua. Etkö näe tässä mitään ongelmaa? Korkein Oikeus ei nähnyt tässä mitään ongelmaa.

        Entäpä näetkö sinä tässä ongelmaa?


      • En maksa
        Tilinro puuttui kirjoitti:

        Suomessa eduskunta säätää lait ja tuomioistuimet määräävät rangaistukset. Korkein tuomioistuin on tällaisessa asiassa KKO, joka on päätöksensä antanut. Se pätee, kunnes päätös puretaan.

        Perustuslakivaliokunta antaa ohjeita, tulkintoja ja lausuntoja eduskunnalle lainsäädännöllisissä kysymyksissä. Mitään päätösvaltaa perustuslakivaliokunnalla ei ole, vaikka se kuinka olisi sitä mieltä, että tuomioistuimen ratkaisu on sen mielestä perustuslain vastainen.

        Vai eduskunta voi säätää uuden lain jos tarpeelliseksi näkee, mutta sekään ei mitätöi KKO:n jo tekemää päätöstä, joka päätee, ellei sitä hakemuksesta erillisellä päätöksellä pureta.

        Voi että te parkkipaavojen puolustajat jaksatte aina palata tuohon YHTEEN ainoaan tapaukseen,jossa KKO oikein mokasi pahemman kerran! Odotetaan nyt asia loppuun asti ennnekuin paukuttelette paavot henkseitänne! Tuon tapauksen takanahan on henkilö,joka on TOISTUVASTI parkkeerannut tiettyyn parkkiruutuun,ikäänkuin pikkulapsi jota kielletään! Halusi vaan tapella yksityisen parkkifirman laittomuutta vastaan,mutta valitettavasti myönsi olleensa itse kuski! Siihenhän tämä koko juttu perustuukin,että kuski myöntää ajaneensa,ihan sama,kenen nimissä itse parkkeerattu auto on! Siksi ihmettelenkin suuresti,että yksityinen parkkifirma lähettää rekisteritietojen mukaan auton omistajalle/haltijalle maksuKEHOITUKSEN! Ei oikein loogista.
        Ja sitten tuo pelottelu luottotietojen menemisellä! Se on piiiiiitkä tie ennenkuin kenenkään luottotiedot menee.Huvitavaa,kuinka sillä pelotellaan kunnollisia asioitaan hoitavia ihmisiä,jotka sitten paniikissa maksavat noille roistoille,joista aika moni itsekin kusessa.ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET OLKO TYHMIÄ JA MAKSAKO! Eri asia kunnalliset parkkimaksut tai poliisin sakot,ne on hoidettava,mutta niissäkin joustoa maksuissa.Itse sain vuosia sitten sakon poliislta ja poliisi lepp0isasti sanoi että maksa sitten viimeistään kun lehdet tippuu puista ja elimme silloin kesän alkua:)


    • Ibrahim El-Mussad

      Kovasti ihmetyttää tämä Jyrin natina siitä, etteikö kaupunki muka voisi järjestää valvontaa heidän asemalleen.

      Selväähän on, että kaupungin valvojia ei riitä kiekkoja katsomaan sinne keskellä yötä, mutta ihan varmasti sieltä saisi "oikeatkin" pysäköinninvalvojat ne päivä- / tuntikausia asemalla autojaan roikottavat heavy-userit laputettua. Lisäksi vielä sellaisilla tiketeillä, jotka on autoilijan ihan oikeasti pakko maksaa.

      Mm. HOK Elanto on antanut valtakirjan Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonnalle ABC-liikenneasemiensa ja Prismojen parkkialueiden valvonnasta. Valvonta toimii kutsuperiaatteella, eli parkkipirkot eivät itsenäisesti muun valvonnan ohessa puutu näiden alueiden pysäköintiin. Asemanhoitaja tai kauppakeskuksen vartija tilaa valvonnan, ja kaupungin työntekijät tulevat paikalle yleensä muutaman tunnin sisällä tilauksesta.

      Homma toimii täydellisesti; sitä satunnaisesti kiekkonsa unohtanutta asiakasta ei olla välittömästi rankomassa, ja kuitenkin aluetta aidosti väärinkäyttävät saadaan sakotettua. Miksei tämä toimintamalli muka toimisi myös Eltsun Nesteellä?

      • Jyri*

        Hyviä ajatuksia ja näitäkin ollaan jo kokeiltu. Kyllä Helsingin kaupungin pysäköintivalvojat tulevat paikalle jollakin aikavälillä kun otamme heihin yhteyttä ja kutsumme heidät paikalle. Heillä vain ei ole resursseja valvoa 24h aseman piha-aluetta ja toisaalta meillä itsellämmekään ei ole mahdollisuutta valvoa parkkipaikalla jatkuvasti kuka on jättänyt autonsa pidemmäksi aikaa aseman piha-alueelle.

        Väärin pysäköidyt autot on ilmoitettava aina erikseen ja annettava myös rekisterinumerot. Kun valvojat tulevat paikalle, sinun on itse oltava läsnä valvontamaksujen kirjoitttamisessa. Tällä mallilla valvonta veisi pahimmillaan useita tunteja päivässä ja toisaalta itsellänikään ei ole tarkoitus olla asemalla 24h vaikka paljon siellä aikaani vietänkin.

        Viittasit myös Prisman ja HOK:n toimintamalliin. Heillä on useimmiten isot parkkialueet, satoja parkkipaikkoja, eli silloin ei välttämättä haittaa vaikka pysäköinninvalvonta ei olisikaan aivan jatkuvaa vaan enemmän satunnaista. Meillä on parkkipaikkoja todella niukasti ja niin keskeisellä paikalla, että valvonnan on oltava tehokasta ja jatkuvaa. Hyvänä esimerkkinä ovat tulevat HIFK-Jokerit pudotuspelit jotka pelataan kaikki jommalla kummalla puolella Eltsua. Jokainen pienikin nurkka lähialueella on autoja täynnä. Näin olisi myös Eltsussa ilman pysäköinninvalvontaa. Nyt asemalla on pelien aikaan muukin funktio kuin kiekkokansan parkkialue, vaikka jääkiekosta itse pidänkin.


      • 40 eur per talvi
        Jyri* kirjoitti:

        Hyviä ajatuksia ja näitäkin ollaan jo kokeiltu. Kyllä Helsingin kaupungin pysäköintivalvojat tulevat paikalle jollakin aikavälillä kun otamme heihin yhteyttä ja kutsumme heidät paikalle. Heillä vain ei ole resursseja valvoa 24h aseman piha-aluetta ja toisaalta meillä itsellämmekään ei ole mahdollisuutta valvoa parkkipaikalla jatkuvasti kuka on jättänyt autonsa pidemmäksi aikaa aseman piha-alueelle.

        Väärin pysäköidyt autot on ilmoitettava aina erikseen ja annettava myös rekisterinumerot. Kun valvojat tulevat paikalle, sinun on itse oltava läsnä valvontamaksujen kirjoitttamisessa. Tällä mallilla valvonta veisi pahimmillaan useita tunteja päivässä ja toisaalta itsellänikään ei ole tarkoitus olla asemalla 24h vaikka paljon siellä aikaani vietänkin.

        Viittasit myös Prisman ja HOK:n toimintamalliin. Heillä on useimmiten isot parkkialueet, satoja parkkipaikkoja, eli silloin ei välttämättä haittaa vaikka pysäköinninvalvonta ei olisikaan aivan jatkuvaa vaan enemmän satunnaista. Meillä on parkkipaikkoja todella niukasti ja niin keskeisellä paikalla, että valvonnan on oltava tehokasta ja jatkuvaa. Hyvänä esimerkkinä ovat tulevat HIFK-Jokerit pudotuspelit jotka pelataan kaikki jommalla kummalla puolella Eltsua. Jokainen pienikin nurkka lähialueella on autoja täynnä. Näin olisi myös Eltsussa ilman pysäköinninvalvontaa. Nyt asemalla on pelien aikaan muukin funktio kuin kiekkokansan parkkialue, vaikka jääkiekosta itse pidänkin.

        Talvipysäköinti Eltsussa maksaa 40 eur / talvi.

        Toimi näin:
        - Aja Nesteen pihalle syksyllä
        - Odota että saat yksityisen valvontamaksun
        - Maksa ja laita kuitti maksusta näkyviin tuulilasin sisäpuolelle (Tosin maksunkin voi jättää väliin koska valvontayhtiö ei lähde riskeeraamaan businestaan käräjöimällä sinua vastaan)
        - Aja auto pois keväällä tai pysäköi vaikka vuoden ympäri

        - Jos haluat että muut autot eivät ole liian lähellä omaa autoasi, pysäköi vinottain kolmen ruudun päälle. Tällöin kahteen reunimmaiseen ruutuun jää liian vähän tilaa muille autoille ja reipas pysäköinninvalvontayritys pitää huolen että niihin ei pysäköidä autoja koska ne olisi muutoin pysäköity parkkiruudun reunan päälle ja saisivat valvontamaksun.


      • Ibrahim El-Mussad
        Jyri* kirjoitti:

        Hyviä ajatuksia ja näitäkin ollaan jo kokeiltu. Kyllä Helsingin kaupungin pysäköintivalvojat tulevat paikalle jollakin aikavälillä kun otamme heihin yhteyttä ja kutsumme heidät paikalle. Heillä vain ei ole resursseja valvoa 24h aseman piha-aluetta ja toisaalta meillä itsellämmekään ei ole mahdollisuutta valvoa parkkipaikalla jatkuvasti kuka on jättänyt autonsa pidemmäksi aikaa aseman piha-alueelle.

        Väärin pysäköidyt autot on ilmoitettava aina erikseen ja annettava myös rekisterinumerot. Kun valvojat tulevat paikalle, sinun on itse oltava läsnä valvontamaksujen kirjoitttamisessa. Tällä mallilla valvonta veisi pahimmillaan useita tunteja päivässä ja toisaalta itsellänikään ei ole tarkoitus olla asemalla 24h vaikka paljon siellä aikaani vietänkin.

        Viittasit myös Prisman ja HOK:n toimintamalliin. Heillä on useimmiten isot parkkialueet, satoja parkkipaikkoja, eli silloin ei välttämättä haittaa vaikka pysäköinninvalvonta ei olisikaan aivan jatkuvaa vaan enemmän satunnaista. Meillä on parkkipaikkoja todella niukasti ja niin keskeisellä paikalla, että valvonnan on oltava tehokasta ja jatkuvaa. Hyvänä esimerkkinä ovat tulevat HIFK-Jokerit pudotuspelit jotka pelataan kaikki jommalla kummalla puolella Eltsua. Jokainen pienikin nurkka lähialueella on autoja täynnä. Näin olisi myös Eltsussa ilman pysäköinninvalvontaa. Nyt asemalla on pelien aikaan muukin funktio kuin kiekkokansan parkkialue, vaikka jääkiekosta itse pidänkin.

        Nyt sinulta jäi Jyri huomaamatta taikasana "valtakirja".

        Antamalla valtakirjan kaupungin pysäköinninvalvonnalle sinun (tai kenenkään muunkaan) ei tarvitse olla paikalla kun virhemaksuja kirjoitetaan.

        Ja mielestäni esimerkiksi Mechelininkadun ABC on vähintäänkin yhtä keskeisellä paikalla kuin teidän asemanne; siellä kaupungin järjestämä valvonta kuitenkin ymmärtääkseni riittää?

        Lähitulevaisuudessa lisäksi kun joku riittävän arvovaltainen taho jyrähtää ja lopettaa tämän yksityisen pysäköinninvalvontapelleilyn lopullisesti, niin siinä kohtaa on hyvä olla valmiit valtakirjat kunnallisen valvonnan kanssa tehtynä. Saattaa näet olla, että se vie aikansa ennen kuin kaupungin resurssit hoitaa myös yksityisalueiden valvonta ovat riittävän mittavat, ja takuulla myös valtakirjojen hallinnointiprosessi pitkittyy.


      • oppia ikä kaikki
        40 eur per talvi kirjoitti:

        Talvipysäköinti Eltsussa maksaa 40 eur / talvi.

        Toimi näin:
        - Aja Nesteen pihalle syksyllä
        - Odota että saat yksityisen valvontamaksun
        - Maksa ja laita kuitti maksusta näkyviin tuulilasin sisäpuolelle (Tosin maksunkin voi jättää väliin koska valvontayhtiö ei lähde riskeeraamaan businestaan käräjöimällä sinua vastaan)
        - Aja auto pois keväällä tai pysäköi vaikka vuoden ympäri

        - Jos haluat että muut autot eivät ole liian lähellä omaa autoasi, pysäköi vinottain kolmen ruudun päälle. Tällöin kahteen reunimmaiseen ruutuun jää liian vähän tilaa muille autoille ja reipas pysäköinninvalvontayritys pitää huolen että niihin ei pysäköidä autoja koska ne olisi muutoin pysäköity parkkiruudun reunan päälle ja saisivat valvontamaksun.

        Varaa nyt kuitenkin kevääksi vähän lisää rahaa!

        "Kaupunki voi siirtää varastoon myös sellaisen ajoneuvon, jota ei tosiasiallisesti käytetä liikenteessä, vaan esimerkiksi varastona.

        Miten ajoneuvon saa takaisin?

        Varastoon siirretyn ajoneuvon saa takaisin, kun siirto- ja säilytyskustannukset on maksettu. Henkilö- ja pakettiauton siirto varastoon maksaa 155,20 euroa ensimmäiseltä 7 vuorokaudelta (nelivetoiset henkilö- ja pakettiautot 167,62 euroa). Jokaiselta alkavalta 7 vuorokauden jaksolta peritään 26 euroa.
        ...
        Siirto- ja säilytysmaksun voi maksaa varastoalueella siirtokeskuksen toimistoon (Jäähdytintie 12). Maksuvälineenä käyvät käteinen ja pankkikortti, Visa Electron sekä yleisimmät luottokortit. Autoa lunastettaessa on todistettava henkilöllisyys. Lisäksi on esitettävä valtakirja, jos lunastettava auto on rekisteröity toisen henkilön tai yrityksen nimiin.


      • Sakkofirmat pois
        40 eur per talvi kirjoitti:

        Talvipysäköinti Eltsussa maksaa 40 eur / talvi.

        Toimi näin:
        - Aja Nesteen pihalle syksyllä
        - Odota että saat yksityisen valvontamaksun
        - Maksa ja laita kuitti maksusta näkyviin tuulilasin sisäpuolelle (Tosin maksunkin voi jättää väliin koska valvontayhtiö ei lähde riskeeraamaan businestaan käräjöimällä sinua vastaan)
        - Aja auto pois keväällä tai pysäköi vaikka vuoden ympäri

        - Jos haluat että muut autot eivät ole liian lähellä omaa autoasi, pysäköi vinottain kolmen ruudun päälle. Tällöin kahteen reunimmaiseen ruutuun jää liian vähän tilaa muille autoille ja reipas pysäköinninvalvontayritys pitää huolen että niihin ei pysäköidä autoja koska ne olisi muutoin pysäköity parkkiruudun reunan päälle ja saisivat valvontamaksun.

        Kyllä se asia tuossa talvisäilytyksessä on niin, että se 40 euroa pitää maksaa. Miten voit olettaa toisen sopimusosapuolen kunnioittavan sopimusta, jos et itse täytä sen velvoiteita? Sinun velvoitteesi on tuo 40 euron maksu, ja sitä vastaan sakkofirma antaa sinulle Jyrin valtuutuksella luvan pysäköidä väärin ajan, jonka pituutta ei ole sopimusehdoissa millään tavalla.

        Sopimustekstiä tulkitaan muuten oikeudessa laatijansa vahingoksi.


      • Sopimusoppia
        oppia ikä kaikki kirjoitti:

        Varaa nyt kuitenkin kevääksi vähän lisää rahaa!

        "Kaupunki voi siirtää varastoon myös sellaisen ajoneuvon, jota ei tosiasiallisesti käytetä liikenteessä, vaan esimerkiksi varastona.

        Miten ajoneuvon saa takaisin?

        Varastoon siirretyn ajoneuvon saa takaisin, kun siirto- ja säilytyskustannukset on maksettu. Henkilö- ja pakettiauton siirto varastoon maksaa 155,20 euroa ensimmäiseltä 7 vuorokaudelta (nelivetoiset henkilö- ja pakettiautot 167,62 euroa). Jokaiselta alkavalta 7 vuorokauden jaksolta peritään 26 euroa.
        ...
        Siirto- ja säilytysmaksun voi maksaa varastoalueella siirtokeskuksen toimistoon (Jäähdytintie 12). Maksuvälineenä käyvät käteinen ja pankkikortti, Visa Electron sekä yleisimmät luottokortit. Autoa lunastettaessa on todistettava henkilöllisyys. Lisäksi on esitettävä valtakirja, jos lunastettava auto on rekisteröity toisen henkilön tai yrityksen nimiin.

        Kas, kas, nyt aletaan huutaa kaupunkia apuun kun ensin huoltamoyrittäjämme ja parkkipaavot ovat kehuneet kuinka hyvä systeemi heillä on eikä kunnallinen pysäköinninvalvontakaan ehdi paikalle.

        Eikö sopimus synnykään ohittamalla se kyltti jossa on pysäköintiehdot?


      • luetun ymmärtäminen?
        Sopimusoppia kirjoitti:

        Kas, kas, nyt aletaan huutaa kaupunkia apuun kun ensin huoltamoyrittäjämme ja parkkipaavot ovat kehuneet kuinka hyvä systeemi heillä on eikä kunnallinen pysäköinninvalvontakaan ehdi paikalle.

        Eikö sopimus synnykään ohittamalla se kyltti jossa on pysäköintiehdot?

        Kyllä se sopimus hyvinkin syntyy. "Pysäköimällä hyväksyt ehdot", jotenkin niinhän siinä lukee. Kyltissä ne ehdot ovat ja tuskin siinä sallitaan talven yli pysäköinti.
        Ei siinä mitään ristiriitaa ole jos parkkifirma jakaa "pikavoittoja", mutta kaupunki, joka ei siihen resursseiltaan pysty, hoitaa virka-aikana siirrot nukkumaan jääneiden osalta.
        Näin se yhteispeli toimii.


      • Ei ongelmia
        luetun ymmärtäminen? kirjoitti:

        Kyllä se sopimus hyvinkin syntyy. "Pysäköimällä hyväksyt ehdot", jotenkin niinhän siinä lukee. Kyltissä ne ehdot ovat ja tuskin siinä sallitaan talven yli pysäköinti.
        Ei siinä mitään ristiriitaa ole jos parkkifirma jakaa "pikavoittoja", mutta kaupunki, joka ei siihen resursseiltaan pysty, hoitaa virka-aikana siirrot nukkumaan jääneiden osalta.
        Näin se yhteispeli toimii.

        Siellä missä olen ajellut yhdessäkään kyltissä ei ole ollut mainintaa jossa kielletään talven yli pysäköinti.

        Kylteissä määritellään sopimusehdot. Niiden mukaan voi joutua maksamaan valvontamaksun n. 40 - 50 eur tapauksesta riippuen jos esim ylittää sallitun pysäköintiajan. Pointti on se että pysäköintiajan ylityksille ei ole näissä sopimusehdoissa vaivauduttu kirjoittamaan mitään lisäsanktioita jos aika ylittyy huomattavasti. Tällä kertakaikkisella korvauksella asia on selvä. Mitään siirtomaksuja tai siirto-oikeutta sopimusehdoissa ei ole mainittu. Jos halutaan luulla että sen kyltin ohittaminen muodostaa sen sopimuksen niin kaikki sopimuksen ehdot tulee olla mainittu siinä kyltissä.

        Sinäänsä kirjoituksesi kuvaa hyvin yksityisten pysäköinninvalvojien toimintaa: eivät tiedä minkälaisia sopimuksia tekevät ja kenen kanssa, tulkinnnat ristiriitatilanteissa väännetään aina sinne suuntaan miten itselleen sattuu parhaiten sopimaan. Mm. tästä syystä yksityistä pysäköinnninvalvontaa ei tule sallia.

        Toisin kuin epäilit minulla ei ole mitään ongelmia luetun ymmärtämisessä. Lisäksi olen lukenut ne pysäköintiehdot, vaikuttaa siltä että sinä et ole.


      • yhteispelillä sujuu
        Ei ongelmia kirjoitti:

        Siellä missä olen ajellut yhdessäkään kyltissä ei ole ollut mainintaa jossa kielletään talven yli pysäköinti.

        Kylteissä määritellään sopimusehdot. Niiden mukaan voi joutua maksamaan valvontamaksun n. 40 - 50 eur tapauksesta riippuen jos esim ylittää sallitun pysäköintiajan. Pointti on se että pysäköintiajan ylityksille ei ole näissä sopimusehdoissa vaivauduttu kirjoittamaan mitään lisäsanktioita jos aika ylittyy huomattavasti. Tällä kertakaikkisella korvauksella asia on selvä. Mitään siirtomaksuja tai siirto-oikeutta sopimusehdoissa ei ole mainittu. Jos halutaan luulla että sen kyltin ohittaminen muodostaa sen sopimuksen niin kaikki sopimuksen ehdot tulee olla mainittu siinä kyltissä.

        Sinäänsä kirjoituksesi kuvaa hyvin yksityisten pysäköinninvalvojien toimintaa: eivät tiedä minkälaisia sopimuksia tekevät ja kenen kanssa, tulkinnnat ristiriitatilanteissa väännetään aina sinne suuntaan miten itselleen sattuu parhaiten sopimaan. Mm. tästä syystä yksityistä pysäköinnninvalvontaa ei tule sallia.

        Toisin kuin epäilit minulla ei ole mitään ongelmia luetun ymmärtämisessä. Lisäksi olen lukenut ne pysäköintiehdot, vaikuttaa siltä että sinä et ole.

        Et kuitenkaan näytä ymmärtävän, että yksityinen valvonta ja viranomaisvalvonta eivät sulje pois toisiaan.
        Mikäli yksityisen toimesta jo laputettu ajoneuvo jätetään seisomaan yksityiselle alueelle, niin TLL 28§:n mukaisesti viranomainen hoitaa pyynnöstä asia. Ei valvontafirmat autoja siirtelekään, mutta viranomainen kylläkin tekee sen virka-aikana. Varaa henkilöllisyystodistus ja maksuväline mukaan,.


      • Sakkofirmat pois
        yhteispelillä sujuu kirjoitti:

        Et kuitenkaan näytä ymmärtävän, että yksityinen valvonta ja viranomaisvalvonta eivät sulje pois toisiaan.
        Mikäli yksityisen toimesta jo laputettu ajoneuvo jätetään seisomaan yksityiselle alueelle, niin TLL 28§:n mukaisesti viranomainen hoitaa pyynnöstä asia. Ei valvontafirmat autoja siirtelekään, mutta viranomainen kylläkin tekee sen virka-aikana. Varaa henkilöllisyystodistus ja maksuväline mukaan,.

        Et itse näy ymmärtävän, että sopimus sitoo molempia osapuolia. Väärinpysäköijä sitoutuu maksamaan 40€ ja sakkofirma kiinteistön omistajan valtakirjalla sitoutuu siihen, että tuo 40€ vakiomääräisenä sopimussakkona kattaa kaikki kiinteistölle aiheutuvat haitat. Sopimusta ei jälkikäteen voi yksipuolisesti muuttaa.

        Tilanne voisikin kiinteistön omistajan kannalta äityä hankalaksi etenkin silloin, jos autoilija kävisi maksamassa "valvontamaksun" mutta jättäisi auton niille sijoillensa.

        Jos talvisäilytyspaikkaa etsii, kannattanee valita sellainen katoksellinen paikka suoraan siitä bensamittarin vierestä. Lähtiessä saa tankin kätevästi täyteen ja auton päällekään ei kerry lunta.

        Ihan aikuisten oikeasti sakkofirmojen kannattaisi pieni hetki miettiä sitä, mitä kaikkea hauskaa heidän sopimusehtonsa mahdollistavatkaan. Ongelma taitaa vain olla se, että kukaan ei ehtisi perehtyä liian pitkiin ehtoihin ohi ajaessa, jolloin perusteet väittää sopimuksen syntyneen konkludenttisesti olisivat aina vain heikommat.


      • äly hoi !
        Sakkofirmat pois kirjoitti:

        Et itse näy ymmärtävän, että sopimus sitoo molempia osapuolia. Väärinpysäköijä sitoutuu maksamaan 40€ ja sakkofirma kiinteistön omistajan valtakirjalla sitoutuu siihen, että tuo 40€ vakiomääräisenä sopimussakkona kattaa kaikki kiinteistölle aiheutuvat haitat. Sopimusta ei jälkikäteen voi yksipuolisesti muuttaa.

        Tilanne voisikin kiinteistön omistajan kannalta äityä hankalaksi etenkin silloin, jos autoilija kävisi maksamassa "valvontamaksun" mutta jättäisi auton niille sijoillensa.

        Jos talvisäilytyspaikkaa etsii, kannattanee valita sellainen katoksellinen paikka suoraan siitä bensamittarin vierestä. Lähtiessä saa tankin kätevästi täyteen ja auton päällekään ei kerry lunta.

        Ihan aikuisten oikeasti sakkofirmojen kannattaisi pieni hetki miettiä sitä, mitä kaikkea hauskaa heidän sopimusehtonsa mahdollistavatkaan. Ongelma taitaa vain olla se, että kukaan ei ehtisi perehtyä liian pitkiin ehtoihin ohi ajaessa, jolloin perusteet väittää sopimuksen syntyneen konkludenttisesti olisivat aina vain heikommat.

        "Väärinpysäköijä sitoutuu maksamaan 40€ ja sakkofirma kiinteistön omistajan valtakirjalla sitoutuu siihen, että tuo 40€ vakiomääräisenä sopimussakkona kattaa kaikki kiinteistölle aiheutuvat haitat. Sopimusta ei jälkikäteen voi yksipuolisesti muuttaa."

        Ei voi todellakaan yksipuolisesti sopimusta muuttaa tuollaiseksi kuin tuossa kuvaat. Näinhän siinä sopimustekstissä ei sanota, se on sinun oma lisäyksesi. Sopimuksen rikkomisesta veloitetaan määrätty maksu, mutta sen maksun katteeksi ei mitään luvata.

        Ei pysäköintivirhemaksunkaan maksamalla saa jatkaa pysäköintiä edelleen, vaan pian on toinen lappu tuulilasissa ja sitten auto löytyykin jo Tattarisuolta.

        TLL 28§:n mukaan kiinteistön omistaja voi siirrättää auton viranomaisilla, jotka eivät sopimuksia kysele.


      • TLL 2§
        äly hoi ! kirjoitti:

        "Väärinpysäköijä sitoutuu maksamaan 40€ ja sakkofirma kiinteistön omistajan valtakirjalla sitoutuu siihen, että tuo 40€ vakiomääräisenä sopimussakkona kattaa kaikki kiinteistölle aiheutuvat haitat. Sopimusta ei jälkikäteen voi yksipuolisesti muuttaa."

        Ei voi todellakaan yksipuolisesti sopimusta muuttaa tuollaiseksi kuin tuossa kuvaat. Näinhän siinä sopimustekstissä ei sanota, se on sinun oma lisäyksesi. Sopimuksen rikkomisesta veloitetaan määrätty maksu, mutta sen maksun katteeksi ei mitään luvata.

        Ei pysäköintivirhemaksunkaan maksamalla saa jatkaa pysäköintiä edelleen, vaan pian on toinen lappu tuulilasissa ja sitten auto löytyykin jo Tattarisuolta.

        TLL 28§:n mukaan kiinteistön omistaja voi siirrättää auton viranomaisilla, jotka eivät sopimuksia kysele.

        Viranomaiset eivät sopimuksia kysele, eivätkä myöskään siirtävät viranomaiset niitä tulkitse. Eli sopimuksia tulkitsevat viranomaiset löytynevät oikeusministeriön alaisuudesta, ei kunnista. Jos pysäköijä vetoaa tuohon "sopimussuhteeseensa" niin ei sitä varmaan yksikään kunnallinen pysäköinninvalvonta lähde asiaa tulkitsemaan. Eli kunta osoittaisi varmaan riitapuolet selvittämään asian tuomioistuimessa. Ajoneuvojen siirtoa koskevassa laissa on virheellistä pysäköintiä yksityisellä alueella koskeva sääntö, jonka mukaan kunnallinen siirtää yksityisen perustellusta pyynnöstä. Jos asiassa on ristiriita, niin ei kai se kunnallinen sitä tulkintaa ryhdy siinä tekemään ja ota riskiä virkavirheestä? Tuomioistuimessa osapuolet saisivat keskenään riidellä ja silloin sovellettaisiin sitä sopimusoikeutta. Sopimusoikeudessa on taas sellainen mielenkiintoinen perussääntö, että epäselvää sopimusehtoa tulkitaan sen laatijan vahingoksi. Kun sopimusehdot ovat täysin yksipuolisesti laadittuja, niin niiden pitäisi olla täysin vedenpitäviä. Tässä on nyt yksi tulkinnanvaraisuus osoitettu tuolla pitkäaikaispysäköintikuviolla.


      • Kuka on osoittanut
        TLL 2§ kirjoitti:

        Viranomaiset eivät sopimuksia kysele, eivätkä myöskään siirtävät viranomaiset niitä tulkitse. Eli sopimuksia tulkitsevat viranomaiset löytynevät oikeusministeriön alaisuudesta, ei kunnista. Jos pysäköijä vetoaa tuohon "sopimussuhteeseensa" niin ei sitä varmaan yksikään kunnallinen pysäköinninvalvonta lähde asiaa tulkitsemaan. Eli kunta osoittaisi varmaan riitapuolet selvittämään asian tuomioistuimessa. Ajoneuvojen siirtoa koskevassa laissa on virheellistä pysäköintiä yksityisellä alueella koskeva sääntö, jonka mukaan kunnallinen siirtää yksityisen perustellusta pyynnöstä. Jos asiassa on ristiriita, niin ei kai se kunnallinen sitä tulkintaa ryhdy siinä tekemään ja ota riskiä virkavirheestä? Tuomioistuimessa osapuolet saisivat keskenään riidellä ja silloin sovellettaisiin sitä sopimusoikeutta. Sopimusoikeudessa on taas sellainen mielenkiintoinen perussääntö, että epäselvää sopimusehtoa tulkitaan sen laatijan vahingoksi. Kun sopimusehdot ovat täysin yksipuolisesti laadittuja, niin niiden pitäisi olla täysin vedenpitäviä. Tässä on nyt yksi tulkinnanvaraisuus osoitettu tuolla pitkäaikaispysäköintikuviolla.

        Eihän kukaan ole osoittanut mitään pitkäaikaispysäköintiepäkohtaa! Yksi täysin väärä tulkinta, joka osui omaan nilkkaan. Sopimus on juuri se, mistä kyltissä puhutaan. Valvontamaksu sopimuksen rikkomisesta, mutta ei mitään mainintaa maksetun valvontamaksun tuomasta oikeudesta yhtään mihinkään!
        Kun kiinteistön omistaja pyytää kaupungin viranomaisilta auton siirron alueeltaan, niin ei siinä pysäköijä ole mitään vetoamassa. Auto löytyy Tattarisuolta ja perusteet Tieliikennelain 28 pykälästä.


      • lissu helsinki
        Jyri* kirjoitti:

        Hyviä ajatuksia ja näitäkin ollaan jo kokeiltu. Kyllä Helsingin kaupungin pysäköintivalvojat tulevat paikalle jollakin aikavälillä kun otamme heihin yhteyttä ja kutsumme heidät paikalle. Heillä vain ei ole resursseja valvoa 24h aseman piha-aluetta ja toisaalta meillä itsellämmekään ei ole mahdollisuutta valvoa parkkipaikalla jatkuvasti kuka on jättänyt autonsa pidemmäksi aikaa aseman piha-alueelle.

        Väärin pysäköidyt autot on ilmoitettava aina erikseen ja annettava myös rekisterinumerot. Kun valvojat tulevat paikalle, sinun on itse oltava läsnä valvontamaksujen kirjoitttamisessa. Tällä mallilla valvonta veisi pahimmillaan useita tunteja päivässä ja toisaalta itsellänikään ei ole tarkoitus olla asemalla 24h vaikka paljon siellä aikaani vietänkin.

        Viittasit myös Prisman ja HOK:n toimintamalliin. Heillä on useimmiten isot parkkialueet, satoja parkkipaikkoja, eli silloin ei välttämättä haittaa vaikka pysäköinninvalvonta ei olisikaan aivan jatkuvaa vaan enemmän satunnaista. Meillä on parkkipaikkoja todella niukasti ja niin keskeisellä paikalla, että valvonnan on oltava tehokasta ja jatkuvaa. Hyvänä esimerkkinä ovat tulevat HIFK-Jokerit pudotuspelit jotka pelataan kaikki jommalla kummalla puolella Eltsua. Jokainen pienikin nurkka lähialueella on autoja täynnä. Näin olisi myös Eltsussa ilman pysäköinninvalvontaa. Nyt asemalla on pelien aikaan muukin funktio kuin kiekkokansan parkkialue, vaikka jääkiekosta itse pidänkin.

        stadin liisa t valvovat prismojen parkkiksilla ainoastaan invapaikkojen käyttöä ja niitäkin vain silloin kun käyvät itse eväsostoksilla


    • tai sitten ei

      Paremminkin lähitulevaisuudessa, joku riittävän arvovaltainen taho jyrähtää ja lopettaa tämän saivartelun. Ei virkavallan ja kaupungin virkamiesten suurin työllistäjä voi olla pysäköinninvalvonta, varsinkaan yksityisillä alueilla, tämä tullaan ymmärtämään pian Suomessakin.
      Ympärivuorokautinen, myös pyhäpäivät käsittävä valvonta ei ole mielekästä toimintaa työehtosopimusten edellyttämillä työajoilla ja ylityökorvauksilla. Tämä tie on jo loppuun kuljettu.
      Ruotsissa asia on jo järjestyksessä, eikä yksityisestä valvonnasta siellä ole suurempaa ongelmaa kuin virkavallan suorittamastakaan. Suomalainen vain haluaa aina purnata vastaan, jos ei aiheesta (oikein pysäköimällä ei ongelmaa), niin sitten vain periaatteesta.
      Yksityinen pysäköinninvalvonta hyväksytään Suomessa - ennemmin tai myöhemmin.

      • Parkkikenraali.

        Tietenkin seuraava eduskunta tulee säätämään yksityisen pysäköinninvalvonnan määrittävän lain. Sen sanelee jo kuntien yhä paheneva rahatilanne. Ei kaupungeilla ole varaa kasvattaa henkilöstöään, eihän edes nykyistä henkilöstömäärää ole jatkossa varaa ylläpitää. Lähitulevaisuudessa tullaan käymään tiukkaa neuvottelua julkisen sektorin välttämättömistä tehtävistä, eikä yksityisalueiden pysäköinnin valvonta takuuvarmasti kuulu niihin. Kaupunkien tehtävänä on kaavoittaa väkimäärään nähden riittävästi pysäköintitilaa, ei valvoa pysäköintiä. Hyvin todennäköisesti kaikki pysäköinnin valvonta tullaan yksityistämään.


      • Sakkofirmat pois
        Parkkikenraali. kirjoitti:

        Tietenkin seuraava eduskunta tulee säätämään yksityisen pysäköinninvalvonnan määrittävän lain. Sen sanelee jo kuntien yhä paheneva rahatilanne. Ei kaupungeilla ole varaa kasvattaa henkilöstöään, eihän edes nykyistä henkilöstömäärää ole jatkossa varaa ylläpitää. Lähitulevaisuudessa tullaan käymään tiukkaa neuvottelua julkisen sektorin välttämättömistä tehtävistä, eikä yksityisalueiden pysäköinnin valvonta takuuvarmasti kuulu niihin. Kaupunkien tehtävänä on kaavoittaa väkimäärään nähden riittävästi pysäköintitilaa, ei valvoa pysäköintiä. Hyvin todennäköisesti kaikki pysäköinnin valvonta tullaan yksityistämään.

        Kappas, parkkikenraali on herännyt talviunilta.

        Logiikkasi ontuu. Jos kerran yksityinen sakkofirma pystyy tekemään autoilijoiden kiusaamisesta kannattavan bisneksen, niin kyllä siihen pystyy myös kuntakin. Ongelma taitaakin olla siinä, että kaupungin budjetissa kulut (palkat) ja tuotot (pysäköintivirhemaksut) näkyvät eri momenteilla.


      • Kiitos Jyri !

        On todella ilahduttavaa huomata, kuinka asiallisesti olet perustellut pysäköinninvalvontatarpeen Neste-asemallasi. Et ole myöskään sortunut ylilyönteihin tai provosoitunut vastustuksesta.
        Hienoa toimintaa, jota oikeat asiakkaat arvostavat. Olet saanut ainakin yhden vakioasiakkaan lisää. Työmatkani länsisuunnasta Pasilaan kulkee nyt asemasi kautta jo pelkästään ammattitaitoisen asenteesi vuoksi, vaikka en monta kertaa kahvilla ehdikään pysähtyä.
        Valvonnasta ei kenellekään ole mitään haittaa, pysäköimällä oikein, ei ongelmia ole. Aika kaukaa haettuja ovat nuo esimerkit parkkikiekon "unohtamisesta"! Liikennemerkit osaa jokainen ajokortin haltija lukea.

        Jatka vain asialinjalla. "Karavaani kulkee - koirat haukkuvat!"


      • Sue me
        Parkkikenraali. kirjoitti:

        Tietenkin seuraava eduskunta tulee säätämään yksityisen pysäköinninvalvonnan määrittävän lain. Sen sanelee jo kuntien yhä paheneva rahatilanne. Ei kaupungeilla ole varaa kasvattaa henkilöstöään, eihän edes nykyistä henkilöstömäärää ole jatkossa varaa ylläpitää. Lähitulevaisuudessa tullaan käymään tiukkaa neuvottelua julkisen sektorin välttämättömistä tehtävistä, eikä yksityisalueiden pysäköinnin valvonta takuuvarmasti kuulu niihin. Kaupunkien tehtävänä on kaavoittaa väkimäärään nähden riittävästi pysäköintitilaa, ei valvoa pysäköintiä. Hyvin todennäköisesti kaikki pysäköinnin valvonta tullaan yksityistämään.

        Aivan kuten tuolla ylempänä jo todettiin: sokkofirmoilta syntyy kirjoituksia nettiin mutta ei haasteita oikeuteen. Miksi? Eivät usko itsekään omiin valheisiinsa.


      • Jyri,
        Kiitos Jyri ! kirjoitti:

        On todella ilahduttavaa huomata, kuinka asiallisesti olet perustellut pysäköinninvalvontatarpeen Neste-asemallasi. Et ole myöskään sortunut ylilyönteihin tai provosoitunut vastustuksesta.
        Hienoa toimintaa, jota oikeat asiakkaat arvostavat. Olet saanut ainakin yhden vakioasiakkaan lisää. Työmatkani länsisuunnasta Pasilaan kulkee nyt asemasi kautta jo pelkästään ammattitaitoisen asenteesi vuoksi, vaikka en monta kertaa kahvilla ehdikään pysähtyä.
        Valvonnasta ei kenellekään ole mitään haittaa, pysäköimällä oikein, ei ongelmia ole. Aika kaukaa haettuja ovat nuo esimerkit parkkikiekon "unohtamisesta"! Liikennemerkit osaa jokainen ajokortin haltija lukea.

        Jatka vain asialinjalla. "Karavaani kulkee - koirat haukkuvat!"

        Kiitos, oli todella mukava kuulla asiallista suhtautumista tähän asiaan! Lähtökohtanahan on juuri se, että yritämme parhaamme mukaan taata asiakkaillemme mahdollisimman mukavan kokemuksen asioimisesta asemallamme. Vapaa parkkipaikka on oleellinen osa tässä kokemuksessa. Kiitos sinulle ja tervetuloa, koita myös ehtiä kaffelle jollakin kertaa :)


      • Parkkikenraali.
        Sakkofirmat pois kirjoitti:

        Kappas, parkkikenraali on herännyt talviunilta.

        Logiikkasi ontuu. Jos kerran yksityinen sakkofirma pystyy tekemään autoilijoiden kiusaamisesta kannattavan bisneksen, niin kyllä siihen pystyy myös kuntakin. Ongelma taitaakin olla siinä, että kaupungin budjetissa kulut (palkat) ja tuotot (pysäköintivirhemaksut) näkyvät eri momenteilla.

        Varmasti pystyisikin tekemään, pystyisi se kunta varmasti tekemään vaikka kuvaputkia, älypuhelimia tai höyryvetureitakin. Mutta kyse onkin siitä ettei niiden tekeminen ole kunnan osaamisaluetta eikä tehtävä sen enempää kuin yksityisalueiden pysäköinninvalvonta. Jo kuntien perustehtäviksi perinteisesti katsottujakin alueita kuten terveydenhoito yksityistetään täyttä päätä, on täyttä haihattelua uskoa että jotain marginaalialuetta kuten pysäköinninvalvontaa aletaan kuntiin voimaperäisesti rakentamaan.


      • Parkkisotamies
        Parkkikenraali. kirjoitti:

        Varmasti pystyisikin tekemään, pystyisi se kunta varmasti tekemään vaikka kuvaputkia, älypuhelimia tai höyryvetureitakin. Mutta kyse onkin siitä ettei niiden tekeminen ole kunnan osaamisaluetta eikä tehtävä sen enempää kuin yksityisalueiden pysäköinninvalvonta. Jo kuntien perustehtäviksi perinteisesti katsottujakin alueita kuten terveydenhoito yksityistetään täyttä päätä, on täyttä haihattelua uskoa että jotain marginaalialuetta kuten pysäköinninvalvontaa aletaan kuntiin voimaperäisesti rakentamaan.

        Se on tuottavaa toimintaa kunnalle. Mainio tapa kunnalle parantaa taloudellista tilannettaan. Kunhan poliitikot tai kunnan päättäjät täman tajuavat loppuu parkkikenraalilta hänen oma haihattelubusiness.


      • Parkkikenraali.
        Parkkisotamies kirjoitti:

        Se on tuottavaa toimintaa kunnalle. Mainio tapa kunnalle parantaa taloudellista tilannettaan. Kunhan poliitikot tai kunnan päättäjät täman tajuavat loppuu parkkikenraalilta hänen oma haihattelubusiness.

        Kunnalle voi jokainen ideoida kaiken muunkinlaista kannattavaa toimintaa, vaikkapa oluen panon. Mutta kyse onkin siitä ettei niiden tekeminen ole kunnan osaamisaluetta eikä tehtävä sen enempää kuin yksityisalueiden pysäköinninvalvontakaan. Kunnan tehtävä on julkisten hyvinvointipalveluiden tuottaminen ja siksi kaikki muut rönsyt karsitaan ja yksityistetään ja sen vuoksi kuntien työntekijämäärät ovat jatkuvassa laskussa.


      • eiuyr
        Parkkikenraali. kirjoitti:

        Kunnalle voi jokainen ideoida kaiken muunkinlaista kannattavaa toimintaa, vaikkapa oluen panon. Mutta kyse onkin siitä ettei niiden tekeminen ole kunnan osaamisaluetta eikä tehtävä sen enempää kuin yksityisalueiden pysäköinninvalvontakaan. Kunnan tehtävä on julkisten hyvinvointipalveluiden tuottaminen ja siksi kaikki muut rönsyt karsitaan ja yksityistetään ja sen vuoksi kuntien työntekijämäärät ovat jatkuvassa laskussa.

        Kunnallinen pysäköinninvalvoja osaa työnsä paremmin kuin yksityinen parkkipaavo.

        Kunnille pysäköinninvalvonta on tuottavaa. Tuotolla pidetään yllä niitä mainitsemiasi hyvinvointipalveluita.


      • Parkkikenraali.
        eiuyr kirjoitti:

        Kunnallinen pysäköinninvalvoja osaa työnsä paremmin kuin yksityinen parkkipaavo.

        Kunnille pysäköinninvalvonta on tuottavaa. Tuotolla pidetään yllä niitä mainitsemiasi hyvinvointipalveluita.

        Saattaa osata ja kaikkihan olisi teoriassa mahdollista mutta se vaan ei ole kunnallissektorin ydintoimintaa eikä sitä sen vuoksi tule kunnat tekemään. Todella hyvätuottoisestakin kunnallisesta liiketoiminnasta ollaan luopumassa kuten esim. Espoossa nähtiin kun sähkölaitos myytiin yksityiselle yritykselle, joten täysin henkilötyövaltainen pienen tuoton näperrysliiketoiminta ei ole edes harkintalistoilla uudeksi kunnalliseksi tehtäväksi.


      • oriutruto
        Parkkikenraali. kirjoitti:

        Saattaa osata ja kaikkihan olisi teoriassa mahdollista mutta se vaan ei ole kunnallissektorin ydintoimintaa eikä sitä sen vuoksi tule kunnat tekemään. Todella hyvätuottoisestakin kunnallisesta liiketoiminnasta ollaan luopumassa kuten esim. Espoossa nähtiin kun sähkölaitos myytiin yksityiselle yritykselle, joten täysin henkilötyövaltainen pienen tuoton näperrysliiketoiminta ei ole edes harkintalistoilla uudeksi kunnalliseksi tehtäväksi.

        Sitä liiketoimintaa ei tarvitse hankkia kunnalle, se on jo siellä.

        Espoon Sähkön myynnistä saatiin noin 400 MEUR rahaa, joka viisaasti sijoitettiin rahastoon. Rahaston tuotolla rahoitetaan investointeja tai palveluja. Se tuotto on siellä kaupungilla edelleen. Kaupunki ei siis luopunut tuotosta.

        Tuskin Espoo tai mikään muukaan kaupunki myy sinulle omaa pysäköinninvalvontaansa millään hinnalla. Haaveissa tosin on hauska elää.


      • TLL 2 §
        oriutruto kirjoitti:

        Sitä liiketoimintaa ei tarvitse hankkia kunnalle, se on jo siellä.

        Espoon Sähkön myynnistä saatiin noin 400 MEUR rahaa, joka viisaasti sijoitettiin rahastoon. Rahaston tuotolla rahoitetaan investointeja tai palveluja. Se tuotto on siellä kaupungilla edelleen. Kaupunki ei siis luopunut tuotosta.

        Tuskin Espoo tai mikään muukaan kaupunki myy sinulle omaa pysäköinninvalvontaansa millään hinnalla. Haaveissa tosin on hauska elää.

        Ihan turhaa keskustelua, onko se tuottavaa vai ei. Jos pysäköinninvalvonta toimii, niin se ei tuota yhtään mitään muuta kuin tappiota. Silloin nimittäin ei ole väärin pysäköintiä, koska sehän on tuon toiminnan ainoa tavoite.

        Rangaistusliiketoimintasektorin perustaminen ei liene toivottavaa tässä yhteiskunnassa, vaikka parkkikenraalit ja muutamat kansanedustajat (mm. Samsa Kataja) niin haluavatkin.

        Kysymyshän tässä on kuitenkin se, että avataanko ovi tuollaiselle toiminnalle? Seuraavaksi vuorossa onkin sitten näpistykset taikka oikea rahasampo, eli automaattinen nopeudenvalvonta tms.

        Pohtia voi jokainen sitä, mitkä asiat ovat niin pieniä rikkomuksia, että niiden seuraus ei enää kannata olla sakko, vaan "hallinnollinen maksuseuraus". Nämä siirtyvät sitten pikavauhtia yksityisoikeudellisiksi "valvontamaksuiksi" jne.


      • Parkkikenraali.
        oriutruto kirjoitti:

        Sitä liiketoimintaa ei tarvitse hankkia kunnalle, se on jo siellä.

        Espoon Sähkön myynnistä saatiin noin 400 MEUR rahaa, joka viisaasti sijoitettiin rahastoon. Rahaston tuotolla rahoitetaan investointeja tai palveluja. Se tuotto on siellä kaupungilla edelleen. Kaupunki ei siis luopunut tuotosta.

        Tuskin Espoo tai mikään muukaan kaupunki myy sinulle omaa pysäköinninvalvontaansa millään hinnalla. Haaveissa tosin on hauska elää.

        En menisi vannomaan ettei myy, toistaiseksihan kaupan on jo yksityisalueiden pysäköinninvalvonta. Hyvin todennäköisesti yksityistäminen tulee laajenemaan katualueiden valvontaan myös, ei yhteiskunnalla ole intressiä ylläpitää päällekkäisiä koneistoja yksityissektorin kanssa tässä asiassa.


      • iooipipoip
        Parkkikenraali. kirjoitti:

        En menisi vannomaan ettei myy, toistaiseksihan kaupan on jo yksityisalueiden pysäköinninvalvonta. Hyvin todennäköisesti yksityistäminen tulee laajenemaan katualueiden valvontaan myös, ei yhteiskunnalla ole intressiä ylläpitää päällekkäisiä koneistoja yksityissektorin kanssa tässä asiassa.

        Parkkikenraali on hauska mies - hän aikoo ostaa kaupunkien ja kuntien pysäköinninvalvonnat.

        Oletko harkinnut myös poliisilaitoksen ostamista ja sen yhdistämistä vartiointiliiketoimintaan? Päällekkäisiä nekin joiltain osin. Paitsi siltä osin että vartija vain ottaa rikoksesta epäillyn kiinni mutta ei sakota vaan kutsuu paikalle poliisin joka sitten sakottaa tai vei asian tuomioistuimeen. Yksityinen pysäköinninvalvoja toki yrittää hoitaa sakotuksenkin ja reklamaatioiden käsittelyn kätevästi itsekseen.


      • Noh, ei ehkä
        iooipipoip kirjoitti:

        Parkkikenraali on hauska mies - hän aikoo ostaa kaupunkien ja kuntien pysäköinninvalvonnat.

        Oletko harkinnut myös poliisilaitoksen ostamista ja sen yhdistämistä vartiointiliiketoimintaan? Päällekkäisiä nekin joiltain osin. Paitsi siltä osin että vartija vain ottaa rikoksesta epäillyn kiinni mutta ei sakota vaan kutsuu paikalle poliisin joka sitten sakottaa tai vei asian tuomioistuimeen. Yksityinen pysäköinninvalvoja toki yrittää hoitaa sakotuksenkin ja reklamaatioiden käsittelyn kätevästi itsekseen.

        niinkään kaukaa haerttua. Johan yksityiset on kaapanneet autojen katsastuksen, teknisen tarkastuksen, sähköntuotannon, terveydenhuollon, postin ym. ja rautatiet seuraavaksi menossa. Kaikki on perinteisesti olleet julkisen sektorin hommia. Eihän se vaadi kuin eduskunnalta päätöksen niin samaa tietä menee juoppojen talteenotto, pysäköinnin valvonta ym.


      • eiruef
        Noh, ei ehkä kirjoitti:

        niinkään kaukaa haerttua. Johan yksityiset on kaapanneet autojen katsastuksen, teknisen tarkastuksen, sähköntuotannon, terveydenhuollon, postin ym. ja rautatiet seuraavaksi menossa. Kaikki on perinteisesti olleet julkisen sektorin hommia. Eihän se vaadi kuin eduskunnalta päätöksen niin samaa tietä menee juoppojen talteenotto, pysäköinnin valvonta ym.

        Huomaatko että näissä "kaapatuissa" toiminnoissa ei missään jaeta rangaistuksia kuten pysäköinninvalvonnassa?

        Eduskunta päätti juuri äskettäin hiukan päinvastaiseen suuntaan - olet ehkä kuullutkin siitä.

        Itella on käsittääkseni vielä 100% valtion omistuksessa mutta ehkä sinulla on siitä parempaa tietoa.


      • Höpsistä pussiin
        eiruef kirjoitti:

        Huomaatko että näissä "kaapatuissa" toiminnoissa ei missään jaeta rangaistuksia kuten pysäköinninvalvonnassa?

        Eduskunta päätti juuri äskettäin hiukan päinvastaiseen suuntaan - olet ehkä kuullutkin siitä.

        Itella on käsittääkseni vielä 100% valtion omistuksessa mutta ehkä sinulla on siitä parempaa tietoa.

        Ei pysäköinnissäkään mitään rangaistuksia jaeta, vaan peritään sopimuksen mukainen maksu. Teevee-setä perii samalla lailla maksun luvattomasta teeveen katselusta. Eduskunta puolestaan ei päättänyt mitään tähän asiaan liittyen - olet ehkä lukenutkin siitä.


      • eiruef
        Höpsistä pussiin kirjoitti:

        Ei pysäköinnissäkään mitään rangaistuksia jaeta, vaan peritään sopimuksen mukainen maksu. Teevee-setä perii samalla lailla maksun luvattomasta teeveen katselusta. Eduskunta puolestaan ei päättänyt mitään tähän asiaan liittyen - olet ehkä lukenutkin siitä.

        Yksityinen pysäköintivalvonta on rankaisutoimintaa. Jos yksityiset valvontamaksut perustuvat pomminvarmoihin sopimuksiin minkä ihmeen takia niitä ei peritä oikeudessa?

        Viestintävirasto tekee päätökset TV-tarkastusmaksusta, eikä mikään yksityinen setä. Ehkä tämä onkin teidän seuraava märkä uni päästä perimään näitäkin jos ensin saisi parkkimaksut jotenkin onnistumaan.

        Eduskunta ei tosiaan säätänyt mitään vaan se hylkäsi lakiehdotuksen joka olisi mahdollistanut yksityisen pysäköinninvalvonnan.


    • Neste Oilin osakas

      Olen taipuvainen ehdottamaan osto- ja asioimisboikottia Eltsun Neste-huoltamolle, siihen saakka kun yrittäjä Jyri sanoo irti sopimuksen vilpillisen pysäköintifirman kanssa. Tämä on tosi ikävää, mutta kun on "tyhmä pää, niin jalat kärsii", sanotaan suomalaisessa sananlaskussa.

      Autolijoiden on syytä "äänestää jaloilaan" tässä ikävässä asiassa, jos ei muu auta.

      • Toinen osakas

        Hieno ratkaisu, näin homma hoituu hienosti. Nämä, joille oikein pysäköiminen on ylivoimainen tehtävä, siirtyvät vapaaehtoisesti muualle. Tätä kannattaa soveltaa muuallakin. Oikeille asiakkaille parkkeeraminen ei ole ongelma, oli valvontaa tai ei.
        Nyt on tämäkin asia järjestyksessä, kävi tosi helposti. Eläintarhan Nesteellä asioin jatkossa entistä enemmän.


      • Kolmas osakas
        Toinen osakas kirjoitti:

        Hieno ratkaisu, näin homma hoituu hienosti. Nämä, joille oikein pysäköiminen on ylivoimainen tehtävä, siirtyvät vapaaehtoisesti muualle. Tätä kannattaa soveltaa muuallakin. Oikeille asiakkaille parkkeeraminen ei ole ongelma, oli valvontaa tai ei.
        Nyt on tämäkin asia järjestyksessä, kävi tosi helposti. Eläintarhan Nesteellä asioin jatkossa entistä enemmän.

        Mistä ihmeestä päättelit Neste Oilin osakkaalle oikein pysäköinnin olevan ylivoimainen tehtävä. Mitään tällaista hen ei sanonut.

        Näin se toimii. Osa asiakkaista siirtyy asioimaan muualle. Kauppias tuntee asiakaskadon ja tappiota liiketoimissaan mutta sakkofirma kerää tuotot.


    • Toinen osakas

      Ihan itse päättelin, koskapa niille, jotka osaavat parkkeerata oikein ei valvonnalla ole mitään merkitystä. Jos joku muu ongelma valvonnasta jollekin aiheutuu, niin on parasta hakeutua ajoissa hoitoon.
      Kuvaavaa ajatuksenjuoksullesi on, että "sakkofirma kerää voitot" - niin, mitkä voitot? ;-D

      • asiakas Vantaalta

        Ei ole kysymys ole noin mustavalkoisesti vain oikein tai väärin pysäköinnistä. Ikävää on se, että valitukset tulkinnanvaraisesti/väärin yksityisen pysäköinninvalvonnan kirjoittamista maksuista eivät useinkaan mene läpi. Kunnallisella puolella valitustie on selvä ja kuluttajan kannalta myös kohtuullinen.

        Ikävää nimittäin on saada valvontamaksu kun auto on tankilla ja kun menee maksamaan kassalle 80 euron bensalaskua, sillä aikaa tulee tuulilasiin 40 euron valvontamaksu. Tankillinen bensaa maksoikin yhtäkkiä 120 euroa!

        Kas, kun tankilla käydessäkin pitäisi kyltin mukaan laittaa näkyviin pysäköintikiekko. Onhan tankkaaminenkin pysäköintiä! Näin huoltoaseman yrittäjän mielestäkin. Minulle tämä oli uutta ja ahdasmielistä pysäköinnin tulkintaa. Olen aina ajatellut, että bensan tankkaaminen on vastikkeellista pysäköintiä. Tuo pysäköintiaika maksetaan kassalla bensalaskun yhteydessä.

        Ja kun valvontamaksua ei peruta, ei ihme, että tekee mieli vaihtaa asiointipaikkaa.


    • Osakas 13

      Jos kaikki yhteiskunnallisista asioista ja perusturvasta kiinnostuneet "hakeutuisivat hoitoon" jäisi jonosta pois vain kaltaisesi juntit, jotka eivät ikinä tule ymmärtämään edes sitä, mistä asiassa pohjimmiltaan on kyse.

      Taitaa konseptit olla muutenkin hakusessa jos et usko yksityisten parkkifirmojen tekevän tuottoa (tai ainakin yrittävän sitä).

      Ajatuksesi todella seisoo tervassa.

    • Toinen osakas

      Hyvä, että olet itseesi tyytyväinen. Pääasia kuitenkin on, että nyt Eläintarhan Nesteellä on huomattavasti miellyttävämpi asioida, jopa jäähallin matsienkin aikana.
      Perusturvaa jaetaan sosiaalitoimistoista, joiden parkkipaikkoja tuskin valvotaan, siellä voit jatkossakin toteuttaa itseäsi.

      • Muuten valvotaan

        Esim. Oulunkylän sosiaali- ja terveysaseman parkkipaikan kulmalla on Q-parkin kyltit. Mitä muuten ihmettelen aina ohi kulkiessani. Kuinka ihmeessä tuollainen järjestely on ikinä voinut syntyä?

        Ja tänään taas Hesari mainosti yksityistä pysäköinninvalvontaa. Kuva oli Eläintarhan Nesteeltä, vielä löysivät "sakotettavia".


    • Kolmas osakas

      Kuinka edelleen ihmisillä voi olla hukassa se mistä on kysymys? Ei ole kyse oikeudesta parkkeerata minne haluaa. Virheellisestä pysäköinnistä pitää rankaista, kysymys on siitä kuka seuraamuksen saa asettaa.

      Yksityisen rankaisutoiminnan ei pidä antaa päästä leviämään suomalaiseen yhteiskuntaan.

      Siitä olen samaa mieltä kanssasi että valvonnalla ei ole mitään merkitystä. Sen sijaan rankaisujen jakamisella ja sillä kuka niitä jakaa on paljon merkitystä.

      Kehotuksesi hakeutua hoitoon ei ansaitse vastausta.

      Luuletko oikeasti että sakkofirmat eivät yritä tehdä tällä sakotuksella voittoa? Kenties ne ovatkin liikkeellä pyhästä hyvästä tahdosta poistaa väärin pysäköinti. Jos ne onnistuisivat siinä ne menisivät konkurssiin.

    • alat ymmärtää..!

      Aivan, siitä juuri on kysymys, että parkkeeraamalla oikein valvontafirmat eivät voi toimia kannattavasti. Konkurssiin ne menisivätkin, ellei olisi sinun kaltaisiasi "omista oikeuksistaan" kiinnipitäviä.

    • Sinä taas et ikinä

      Sinäkö menet sopulina maksamaan minulle ylinopeussakon 100€ jonka yritykseni SpeedComin nimissä sinulle kehätiellä langetan? Vai oletko niin urpo että pidät kiinni "omista opikeuksistasi". Minun yksityinen tutkavalvontanihan on sen perusteella OK, että koko toimintaa ei tarvittaisi, jos ihmiset olisivat niin viisaita etteivät kaasuttelisi!

      Herätys! Keskiaika meni jo.

      • tulihan se sieltä ;D

        Vertauksesi ontuu ja pahasti. Kas kun kenenkään ei tarvitse "sopulina", eikä muutenkaan maksaa kenellekään mitään parkkivalvontamaksuja - yksinkertaisesti parkkeeraamalla sääntöjen mukaan.
        Sinun yksityisalueellasi olevalla kehätiellä ei minulla ole tarvetta ajella.


      • Jari Partanen
        tulihan se sieltä ;D kirjoitti:

        Vertauksesi ontuu ja pahasti. Kas kun kenenkään ei tarvitse "sopulina", eikä muutenkaan maksaa kenellekään mitään parkkivalvontamaksuja - yksinkertaisesti parkkeeraamalla sääntöjen mukaan.
        Sinun yksityisalueellasi olevalla kehätiellä ei minulla ole tarvetta ajella.

        Ja kun säännöt luetaan lakikirjasta käy selväksi ettei mitään parkkivalvontamaksuja tarvitse kenellekään maksaa - yksinkertaisesti vain poliisin tai oikean lappuliisan parkkisakkoja.


      • Danode

        *reps* ;D.. Aamukahvit pärskähti näppäimistölle kiitos sinun.


    • Blisserd

      Eli jos ajat yksityistiellä hänen SpeedCom tutkaansa ylinopeutta menet sopulina maksamaan yksityisoikeudellisen ylinopeussakon, koska et ajanut sääntöjen mukaisesti? Onneksi olkoon!

      Jos joku pysäköi autonsa tontilleni hinautan sen pois. Siinä ei hämärähemmoja tarvita.

      Jos laitan tontilleni ilmoituksen että sen läpi kävelevät kaappaan kellariini kahdeksi viikoksi kidutettavaksi, saan kai niin tehdä? Sääntönihän mukaan homma menee oikein.

      • juuri päinvastoin

        Jos tiekunta on asettanut yksityistielle asianmukaisen nopeusrajoitus- tai kieltomerkin (vaatii kunnan luvan), niin tottakai noudatan rajoitusta, eikä sen valvonta minua häiritse yhtään sen enempää kuin parkkivalvontakaan.
        Lakien tuntemuksesi on kyllä heppoista, kun et näytä tuntevan sen paremmin lakia yksityioikeudellisista sopimuksista kuin lakia yksityisistä teistäkään.

        Kyllä sinäkin kiltisti maksat korvausta jos rikot yksityistielle selvästi merkityn kiellon sääntöjä, tarvittaessa poliisi antaa virka-apua sinun oikaisemiseksesi.

        Tuo nopeusmittaus on tietysti näyttökysymys aivan kuin pysäköintivirhekin, mutta periaatehan on kummassakin aivan sama. Yksityialuetta ja yksityitietä koskevat sekä lakipykälät, että alueen omistajan/haltijan asettamat asialliset lakiin perustuvat rajoitukset ja kiellot.
        Yksityinen pysäköinninvalvonta perustuu tieliikennelain 28§:ään, jossa pykälässä määritelty alueen omistajan oikeus siirretään valvontayhtiölle.
        Aivan samoin tiekunta voi siirtää lainmukaisen oikeutensa valvontayhtiölle, mutta laki vain ei anna tiekunnalle nopeusrajoituksen valvontaoikeutta, jonka voisi siirtää SpeedCom:lle. Pysäköinninvalvontaan laki (TLL 28§) taas antaa yksityiselle tuon oikeuden.

        Muuten kieltokylttejä voi lain mukaan yksityistiellekin pystyttää.

        Yksityistielaki:
        ...
        "100 §

        Tien käyttöä rajoittava kielto on annettava tiedoksi tien varrelle asetetussa selvästi näkyvässä kieltotaulussa tai ilmoittamalla kielto todisteellisesti sille, jota vastaan se halutaan saattaa voimaan.
        101 §

        Milloin joku jättää noudattamatta kiellon, joka koskee tiellä kulkemista tai muutoin tien käyttämistä, taikka 18 tai 19 §:ssä tarkoitetun kiellon, on poliisiviranomaisella valta, jos kiellon rikkominen on ilmeinen, antaa virka-apua kiellon vastaisen toimenpiteen estämiseksi tai oikaisemiseksi."

        Kannattaa noudattaa, niin pysäköintikieltoja kuin muitakin kieltoja ja rajoituksia, ei tarvitse maksaa "sopulina" eikä päätään koko asialla vaivata - sinulta sekään ei kyllä näytä onnistuvan.


    • Suomi24 pösilö

      Kukas parkkipaavon täällä on suututtanut? Jos luit Blisserdin viestin yhtään takemmin huomasit kritiikin sopimuksen syntymiseen. Silti alati paasaat aivan kun se olisi selviö rakentamalla kaiken sen varaan.

      Sitäpaitsi vaikka tekisin sopimuksen, poliisi ei sen maksamiseen pakottaisi. Jos ylipäänsä sakkoja tulisi (en tarkoita langettamiasi lelusakkoja), et sinä Paavo niistä nettoaisi. Pakkohan sinun tämä on tietää?

      Ihan turhaan leikkailet lakipätkiä tänne se ei tee argumenteistasi yhtään viisaampia. Ne näyttävät edelleen kehittyneen apinan neronleimaukselta.

      Mene siis kyselemään speedcomilta onko heillä näyttöä ylinopeudestatasi ettei tarvitse jännittää. Tai sitten voit jättää näille matalaotsaisille maksamatta kuten normaalit ihmiset.

      p.s. Vartijan peruskurssi kestää vain muutaman vuorokauden. Jos vaikka sitä kokeilet seuraavaksi kun businekset luistaa alta.

      • Sopimuksen

        rikkomisesta vastapuoli haastaa käräjille. Tarvittaessa poliisi hakee sinne.


      • Tuomari Dredd
        Sopimuksen kirjoitti:

        rikkomisesta vastapuoli haastaa käräjille. Tarvittaessa poliisi hakee sinne.

        Niin siis minkä sopimuksen? Sen jonka keskenäsi teit ja ihan itse hyväksyit?

        Pamputa itseäsi päähän ja kävele käräjille, jos vaikka pieni patikka toisi päähän sitä happea jolla luetun ymmärtäminenkin helpottuisi.

        Muuten, tiesitkö että tarvittaessa teloittaja teloittaa kuolemaantuomitun? aika hurjaa.


    • Paavo-poika

      Harvoin näkee noin hyvin valittua nimimerkkiä!

      • Suomi24 pösilö

        Kiitos Paavo ja onnea uusiin haasteisiin!


    • Oma taksi

      Totuushan on että tää ei ole yksin Eläintarhan nesteen onglma antaa pysäköinnin valvonnan jollekin sakko firmalle, sillä se on esim martinlaakson Nesteen ongelma.
      Miksi se on ongelma koska ainakaan Martinlaakson Nesteen asemalla ei ole väärinpysäköinti ongelmaa kun asma on maalla jossa ei pitäisi olla pysäköinti ongelmaa siinä määrin et se häiritsisi ja jos siinä nyt yksi auto on päivän niin tilaa jää kymmeniä paikkoja.
      Lisäksi kun ottaa huomioon et tee itsehallin jälkeen kyseisellä asemalla ei ole kun kaljanostajia ja polttoainetta myydän hämeenlinnan tien aseman viedessä olevalla A24 asemalla 5 c /litra halvemmalla ei kai kukaan hullu ostais näiltä asemilta polttoainetta.
      No tietysti se kahfi on se ainut asia mikä tällä eläintarhan asemalla on se miksi pysäköintipaikkaa tarvii ja minä taksi kuskina olen aina sen auton siihen pihaan saanut vaikka jäähallilla tai linnanmäellä on ruuhkaika ollut.
      No tosin meitä takseja ei sakoteta vaikka se kiekko ei ole paikalla joten ehkä tässä nyt on jotain.
      Minusta tässä nyt on turha juttu selitellä sitä miksi näin on. arvailuni on, sovitaan jotain ja sopimus on tilanteen mukaan, eli sulle jotain ja mulle loput.......

    • boikotti puree

      En ole tankannut enkä asioinut mainitulla jakeluasemalla neljään kuukauteen ja boikottini jatkuu, niin kauna kun "rikollisjärjestöt" toimivat mainitulla asemalla.

    • Cinwi

      Neste meni boikottiin kun luin näitä juttuja nimimerkillä 250 000 viime vuonna Toyotalla.

    • toolsss

      ABC jyrää Suomen vain ja ainoastaan hyvällä palvelulla. Siinä on monilla opittavaa.

      • onhan muitakin

        EI se ole firmasta kiinni. Neste, ABC tai Itis. Periaatteesta en vain asoi tai pysäköi sellaisen firman tontilla, joka antaa näiden yksitysten valvojien saalistaa tontillaan.


    • Paawot kurriin

      Nesteellä useiten näitä parkkifirmoja. Boikottiin ehdottomasti.
      Laittamalla yksityiset paawokyltit parkkialueille, toivotetaan normaalit asiakkaat pois.

      • noooh

        normaali asiakas käyttää pysäköintikiekkoa..


      • vissi ero
        noooh kirjoitti:

        normaali asiakas käyttää pysäköintikiekkoa..

        Pysäköintikiekon käyttämisessä ja parkkipaavojen karttamisessa periaatteessa on vissi ero. Käytän pysäköintikiekkoa tarvittaessa, mutta en käytä niiden liikkeiden palveluita, joilla on paavot saalistamassa parkkipaikalla.


    • lm701

      NYT ParkkiPomo vastaa...en kerro kuka mutta, ajattelen asiakkaamme aivoilla. Liityntäpysäköinti? Tullaan kolmella (3) ajoneuvolla) paikalle, juodaan kahvit? (Ehkä?)
      Mennään töihin yhdelle ajoneuvolla?

      Tulen Eltsun Nesteelle, Jyrin toimistoon (jos hänelle käy...?) puolustamaan yksityisoikeudellista pysäköinninvalvontaa ja sen tarvetta, miksi?

      Mielestäni on kohtuutonta väittää...provisioista/"vaihdan paikkaa...ajan 6 miljoonaa km /v, tms"...

      Löytyykö palstalta NYT sellainen, joka haluaa jutella, paikalla sinä, minä ja kauppias Jyri....täh?

      • lm701

        Jatkan vielä tätä..voidaan ottaa paikalle , joku iltapäivälehden toimittaja, joka tekee kuvan kanssa jutut?


      • dhfghfghg
        lm701 kirjoitti:

        Jatkan vielä tätä..voidaan ottaa paikalle , joku iltapäivälehden toimittaja, joka tekee kuvan kanssa jutut?

        LOOOL nyt kyllä nauroi katketakseen alkupään jutuille aika hassuja nuo ihmiset. Katkas kortin ja laittoi Nesteen johtajalle !!!!


    • Haloo mikä daijju

      Iltapäivälehdet paikalle markkinoimaan?

      Hah. Ihan vitsi koko kaveri.
      Saanut mitään selvää kirjoituksista. Ehken kaverisi Jyri , osaa suomentaa.

      • 17+18

        Olevinaan pomo, mutta ei osaa raukka edes kirjoittaa???! :O


    • tevalttiii

      Eltsun Neste kierretään kaukaa niin kauan kuin asenne on tuollainen "toimistolla tavataan ja minä kerron järkeä".
      Lisäksi olisi mukavaa jos saisi jotain tolkkua , mitä , yrittää sanoa.

    • samsämpylä

      Voiko tulla seuraamaan paikan päälle perustuslakikeskustelua? Täytyy tosin tulla julkisilla kun ei ole mitään takeita, miten autolle käy pihassa.

    • Ohiajaja jatkossa

      Tämäkin yrittäjä on tehnyt vartiointisopimuksen yksityisen pysäköinninvanvonnan kanssa ja sopinut, että hänen tilaamansa palvelu peritään "sakkojen" muodossa asiakkailta. Esimerkiksi kiekon unohtanut pysäköijä ei ole aiheuttanut yrittäjälle minkäänlaisia todellisia kuluja, vaikka valvontamaksun nimellä pyritäänkin tästäkin laskuttamaan. Mistään todellisista kuluista ei ole kysymys, on kyse ainoastaan itselle otetusta rankaisuvallasta, jolla sakot määrätään. Turha väittää, ettei kyse olisi mistään rangaistusluontoisesta maksusta.

    • Mikä "Ohiajaja jatkossa" olisi parempi vaihtoehto? Mistä tunnistat esim. Asukkaan, joka jättää huoltoaseman pihaan auton, koska ei halua maksaa 50-100e /kk tai hänellä ei ole työpaikan parkkiruutua. Paikkahan on silloin asiakaspaikoista pois vai onko?

      -Pitäisikö kylttien olla näkyvämpiä?

      - Onko vaikeaa laittaa kiekkoa ikkunaan tai mikä siinä on niin ylitsepääsemätöntä?

      • Ohiajaja jatkossa

        Turha tehdä asiasta suurempaa ongelmaa, kuin se on. Itse hoidin samanlaisen ongelman kertomalla yksityistä parkkialuetta väärinkäyttäville kohteliaasti, että kyseinen alue on tarkoitettu vain meillä asioiville. Kyllä ihmiset uskoivat ihan kohtuudella, suurinosa pyysi jopa anteeksi. Homma oli lopulta aika pian järjestyksessä.

        Ei tietysti ole mitenkään kohtuutonta laittaa kiekkoa, mutta on täysin inhimillistä, että kiekkoon saattaa tulla esim. väärä aika. Näitä virheitähän pyritään käyttämään laputuksessa hyväksi, vaikka todistetusti olisi pysäköinnyt ajan rajoissa, se ei riitä maksusta vapautumiseen. Tätenhän moni valvontamaksun saanut käyttää hyväksi sitä, että valvontayhtiön on näytettävä toteen pysäköijä.


      • NiemiU

        Minä en vaan ymmärrä täällä tätä spekulaatiota ykstyisistä.. Miten kenellekkään voi heijän laputukset aiheuttaa harmaita hiuksia, kun eihän niitä tarvitse kenenkään maksaa??

        Huomautukseen vaan reklamoi, ettei ole ollut sopimusosapuoli ja perinnän riitauttaa.. Homma jää 100% siihen, uskokaa nyt jumalauta!

        Ihan voitte jättää parkkikiekot kotianno jne..


      • Näinhän ne toimii
        NiemiU kirjoitti:

        Minä en vaan ymmärrä täällä tätä spekulaatiota ykstyisistä.. Miten kenellekkään voi heijän laputukset aiheuttaa harmaita hiuksia, kun eihän niitä tarvitse kenenkään maksaa??

        Huomautukseen vaan reklamoi, ettei ole ollut sopimusosapuoli ja perinnän riitauttaa.. Homma jää 100% siihen, uskokaa nyt jumalauta!

        Ihan voitte jättää parkkikiekot kotianno jne..

        Jotkut luulee, että kyseiset maksut on maksettava.

        Eikä se näyttänyt riittävän, että kerran reklamoi maksun aiheettomuudesta. Itse kerroin parkkipuljulle reklamaatiossa, etten ole voinut pysäköidä autoa kyseisenä ajankohtana ja kerroin olleeni todistettavasti täysin toisaalla. Sehän ei tälle puljulle riittänyt, vaan siirsi aiheettoman saatavan tästä reklamaatiosta huolimatta perintätoimiston perittäväksi.

        Perintätoimistollekkin jouduin toistamaan samat asiat kahteen kertaan, ennen kuin tajusivat luopua perinnästä.

        Onhan siitä vaivaakin, että täysin aiheettomia maksuja yritetään periä, eikä kaikille ole selvää se että perintätoimistot ei voi asiassa tehdä muuta, kuin lähetellä lappuja.


    • tilannekatsaus

      Mites on, joko kahvilla on oltu ja Iltalehti paikalla?

      "Löytyykö palstalta NYT sellainen, joka haluaa jutella, paikalla sinä, minä ja kauppias Jyri....täh? "

    • Kahvittt

      Iltalehti aina paikalle kun kerrotaan miten töitä tehdään vaikka ei oikein maistuisi.
      Oisit Paawo ottanut kahvin.

    • Puawå

      Joko on asiaan saatu selvyys ja Kahvit juotu?
      Toimistolla ollut palaveria?

      Miten on muuten, mahtuuko auto pihaan vai saako heti maksut?

    • poijjaat hei

      Saisiko tähän vastausta kanavan yksityisten puolustajilta vaikka, missä mennään?
      Oliko hampaiden kiristely samaa kyvyttömyyttä joka esiintyy muidenkin asioiden hoidossa?

    • Hiljaista on

      Osaako joku kertoa, miksi näiden viestien äärellä on hiljaista?

    • Sumpit pihisee

      Kuulin huhua, että kahvia on juotu. Osaako joku kertoa totuuden?

    • neste

      Hyvä juttu. Nyt maksavat asiakkaat mahtuvat parkkeeraamaan, kun tyhjätaskujen sikin sokin jätetyt autot eivät tuki parkkista.

      • Maksava asiakas

        Itse olen siirtynyt käyttämään muiden yritysten palveluita, mikäli muutkin ovat tehneet näin selittäisi se tyhjemmät parkkialueet.


    • onniinno55

      Asema on taksikuskien suosima. Ikävää ettei sinne muut mahdu.
      Nesteen strategia on ottaa vain ammattiautoilijat?

      Onni on ABC-huoltoasemat jotka eivät käytä yksityisiä ja kaikkia asiakkaat kelpaavat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe