Varusteiden laitto

Varustetyttö

Olen ratsastanut 3 vuotta enkä osaa laittaa varusteita.
Kuinka kireälle satula laitetaan?
Miten kireälle turpahihna ja leukahihna (oliko se edes se) laitetaan?
Kyllä tiedän mihin kohtaan satula laitetaan, ja miten suitset laitetaan, mutta en tiedä kuinka kireälle.
Ja siellä ei ole ketään keltä pyytää apua niiden laitossa. Siksi pyydän täältä apua.
Kiitos jo etukäteen!

23

4162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varustetyttö

      Sori virhe! siis tietysti tiedän miten kireälle satula laitetaan :D mutta kuitenkin suitsen soljet miten kireälle :O

    • justttt

      Leukahihna niin, että väliin mahtuu nyrkki. Turparemmi(t) niin, että mahtuu kaksi sormea väliin.

      • päkäk32

        Yleensä suitsien leukaremmin yms. kohdalla on painautuma mistä tietää, että se on oikean kireä.
        Satulavyö on hyvä silloin kun koittaa laittaa sormia väliin, eikä sinne mahdu kuin pari sormea reunasta. Vaikea sanoa parempi näyttää :)


    • mr-röllipölli

      SATULA:satulavyön väliin tulisi mahtua 3 sormea,ei enempää. Kokeile keikkuuko
      satula hevosen selässä.Jos se keikkuu (pyöreäselkäisillä yleinsä keikkuu tai jos välissä on romaani helpommin) kiristä reikä tai pari.Hevonen voi pullistella ensimmäisen kiristyksen aikaan (esim.varustustilanteessa) joten kiristä vyö useaan otteeseen vähän kerrallaan.Hevonen pullistelee,
      päästäkseen eroon satulavyöstä ja sen kireydestä.Kun kiristät vyön ja hevonen pullistelee,et saa vyötä tarpeeksi kireälle.Kun laitat sen reikään johon sen saat ja annat olla, hevonen lopettaa pullistelun,
      eikä satulavyö ole enää kireällä:vaan löysällä,erittäin löysällä. Sempä takia kiristä satulavyö karsinassa/hoitovälikössä ja vielä ennen selkään nousua.
      SUITSET:
      Turpahihanan väliin n.2 sormea ja leikahihnan väliin tulisi mahtua nyrkki.

    • cotton de tulear

      heippa! olen ratsastanut 2 vuotta enkä tiedä miten laitetaan satula? voisiko joku kertoa? kiitti jo etukäteen! (=

      • Anonyymi

        1. Aseta satula hevosen niskan päälle. 2.liu uta satula siihen asti että se stoppaa. 3. Kiristä satulavyö sen verran kireälle että väliin mahtuu 3 sormea. 4. Jos hevosella on romaani kiristä vielä vähän. 5. Kiristä vaan 2 nauhaa keskimmäisen nauhan voit jättää auki.
        6. Tarkista vielä ettei satula heilu.😊


    • assi

      SIIS OIKEESTIKKO??MÄ OSASIN LAITTAA SATULAN JO 10:NELLÄ TUNNILLA!!!!!

      • Anonyymi

        Ootko joku 9v? KENENKÄÄN TAITOJA EI SAA ARVOSTELLA. Kaikki oppii ajallaan jotkut nopeammin ja jotkut hitaammin. Tosi säälittävää mennä arvostelemaan noin.


    • cho-

      Turhaan siinä pullistellaan omilla taidoilla kun toinen kysyy apua :O

      Satulan laiton selittäminen on hieman hankalaa mutta yritetään :) Satula nostetaan hevosen selkään sään kohdalle josta sitä hieman liu'utetaan takaosaa kohti kunnes "oikea paikka löytyy" eli satula tavallaan "istahtaa luonnollisesti paikalleen" ekoina kertoina tämä kannattaa tehdä muutamaan kertaan, niin saa vähän tuntumaa satulan kohdalleen laittamiseen. Toki kokemattoman kannattaa ja pitääkin kysyä kokeneemmalta ennen kiristystä että onhan satula varmasti oikealla kohdalla. Parhaiten oppii tekemällä :)

      Aloittajalle (ja muillekin) jos käyt ratsastukoululla ja laitat itse hevosen valmiiksi tunnillesi niin tallilla pitää olla joku jolta kysyä apua. Jos ratsastuksen opettaja itse ei kerkeä voi aina kysyä vanhemmalta/kokeneemmalta tallilla kävijältä apua. Ei pidä hävetä omaa osaamattomuuttaan sillä ilman opettelua käytännössä ei ikinä opi!

    • assi

      Tai no sori:)Mut eikö sun ratsastuskoulussasi oo mitään heppakerhoa tai mitään???!!Mulla on just helposti ensimmäinen tunti joten laitan siinä heposet valmiiksi

    • Epätoivoinen etsijä

      En osaa laittaa hevosta.Siis pitääkö satulavyön kireys olla 2 vai 3 sormea ja suitset sama.Eli miten satula laitetaan ja suitset laitetaan??? T:Epätoivoinen etsijä tietoa

    • Epätoivoinen etsijä

      Se tahtoo olla vähän vaikeaa...Jamut harjata ja kaviot jne osaan kyllä.:D

      • heppahullux

        Satulaan pitää mahtua 2 sormea ja suitsissa 3, älkää vslittako koska en ole ikinä laittanu satulaa ITSE!


    • Kasiro

      Sekä suitsissa että satulavyössä on solkien jäljet. Sen kun laitat samoihin jälkiin niin oikein menee. Kokeile sitten miltä tuntuu, montako sormea mahtuu mihinkin väliin niin siinä opit senkin.
      Ratsastuskouluissa ei välttämättä opi satuloimaan jos hevonen menee esim. kolme tuntia peräkkäin ja itse on sillä keskimmäisellä.

    • lovemilo

      Satulavyön väliin pitää mahtua käsi mutta sen pitää silti olla napakka koska selkään noustessa satulavyö yleensä löystyy. Leukahihnan väliin pitää mahtua sormet sivuttan ja turpahihnan väliin pitää mahtua kaks sormea. Tai jos sielä on joku niin pyyä sitä opettaan sua :)

    • alottelia

      Ei haittaa jos ei osaa laittaa ite poniaan kuntoon.
      Ite oon ratsastanut n,20 kertaa ja tarviin apua.
      Mun ongelma on se että olen melko lyhyt enkä saa satulaa selkään.
      Suitsissa ongelmani on se että poni nostaa päätään.
      Miten sen saa loppumaan?

    • Kippissiiri

      Päätään nostelevat ponit on aika jokapäiväistä ratsastuskouluilla, sellaista 'huonoa' tallitapaa, johon ponit tottuu, kun kukaan ei järjestelmällisesti kouluta tapaa pois. Jos poni on tuntiponi niin todennäköisesti sinä itse et saa tapaa siltä pois opetettua... hyvä tapa kuitenkin on kieltää ponia tiukkasanaisella 'EI!"llä kun päätä aletaan ylös tempoa, tue myös oikealla kädellä turvan keskikohtaa ja paina siitä alaspäin kun poni päätä ylös nykii (siis vähän kuin halit turpaa, hevosen pää kainaloon ja oikealla kädellä turvalta kiinni)

      • Tinttora

        kerrankin joku puhuu täällä järjen äänellä :) Tiukka ei on hyvä ja rauhallinen veto otsikseta tms ja alas pyyntö ja onnistuessa makupala,,nii, hyvähän mun on, kun olen jo vuoden ehtinyt harjoitella omalla hurmaavalla vaaleanmusta halakollani ;)


    • Hepat

      En oo kovin paljon heppojen kaa enkä saa ratsastaa yksin ja oon nyt vasta aloittelija! Meillä on 3 heppaa mutta yks on ylläpidossa! Se on shetlanninponi Sonja ja se on vähän huono ratsu! Mutta kysyn vaan ammattilaiselta ratsastajalta neuvoa hyväks ratsastajaks?😊

      T: Henna Tarvainen Sumiaisista!
      P.s Kauan ratsastanut... Vastaa pian!

    • jazzeeh

      Suitsiin turvan päälle tulisi mahtua 2sormea väliin. Leukaremmiin nyrkki. Alaturparemmiin 1 tai 2sormea. Satulavyön kuuluisi olla suht tiukalla 2-4sormea väliin. Riippuu hevosesta. Suosittelen laittamaan niin tiukalle että 2sormea mahtuu koska satula painuu alas päin kun nousee selkään. Joten vyökin hiukan löystyy. Sekin toki riippuu ihan satulasta.

    • jazzeeh

      Jos on lyhyehkö ihminen ja joutuu satuloimaan, niin kannattaa olla vasen kylki hevosen vasenta kylkeä kohti. Pikkuisen menee kyykkyyn satula käsissä ja heilauttaa sen kiertävällä liikkeellä hevosen selkään sään kohdalle. Satulaa liutetaan taaksepäin hieman. Jos et ole varma onko satula oikeassa kohdassa niin vyön ja hevosen etujalan väliin tulisi mahtua kämmen. Poneilla voi olla hieman pienempi se välikkö. Sen jälkeen kannattaa vielä kysyä onko satula oikein😊

    • Anonyymi

      Nosta satula hevosen sään päälle ja voit liu,uttaa sitä ihan vähän taaksepäin. Vyön voi aluksi laittaa toiselta puolelta niin tiukalle kun suosiolla menee ja toiselta puolelta ensimmäiseen reikään ja kiristää kentällä/maneesissa sitten enemmän

    • Anonyymi

      Turpahihna: Niin kireälle että väliin mahtuu 2 sormea.
      Leukahihna: Niin kireälle että väliin mahtuu helposti nyrkki tai kämmenenleveys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe