Opiskelijat, kesä ja työ

Kakkahousu

Toimeentulotukilaissa säädetään, että toimeentulotukea hakeva on velvollinen ilmoittautumaan työttömänä työnhakijana työvoimatoimistoon, ellei hän opiskele päätoimisesti. TTTL § 10.2

Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisemassa oppaassa erityisesti korostetaan, että velvollisuutta ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ei ole henkilöllä, joka opiskelee päätoimisesti. STM 2007:11, s. 27

Tästä huolimatta joissakin kunnissa on käytäntönä, että kesällä toimeentulotukea hakeva opiskelija joutuu liitteenä toimittamaan todistuksen työttömänä työnhakijana olosta kesän ajalta. Edelleen on jopa niin, että kaupunki "järjestää" opiskelijalle työtä toimeentulotukea vastaavalla palkalla, ja jos työtä ei ota vastaan, niin varmaankin toimeentulotuesta se 20 % leikataan pois.

Haluan nyt tässä vaiheessa sanoa, että mielestäni opiskelijoilla on pitkän talven jälkeen oikeus ainakin lyhyeen kesälomaan siinä missä muillakin ihmisillä. Ei ole mitenkään inhimillistä, että opiskelija joutuu jopa viiden vuoden ajan olemaan yhtäjaksoisesti joko opintojen parissa tai työssä ilman mahdollisuutta lomaan.

Minusta on melko ilmeistä, että laki, STM:n ohjeistus ja kunnissa oleva käytäntö ovat jyrkästi ristiriidassa keskenään. Esimerkiksi kunnassa, jossa minä asun, sosiaalivirasto haluaa liitteenä toimitettavan työttömänä työnhakijana olosta saatavan todistuksen lisäksi kesäopintosuunnitelman! Tämä siis tarkoittaa suomen kielellä sitä, että minun pitäisi samaan aikaan olla valmis ottamaan vastaan työtä sitä tarjottaessa (ns. päätoimisesti työtön) mutta samalla pitäisi myös opiskella (ns. päätoimisesti opiskelija). Sosiaalivirasto ei siis tunnu itsekään tietävän, mitä haluavat opiskelijoiden kesällä tekevän. Eikä se kai heitä kiinnostakaan niin kauan kun pysyvät pois luukulta.

Työnhaku on kovaa työtä. Pakko se on uskoa kun kerran työvoimaviranomaiset itse niin sanovat. Opiskelu myös on kovaa työtä. Kun tosissaan opiskellaan, niin 8-tuntinen päivä ei riitä vielä alkuunkaan. Miksi siis kaikille työtä tekeville ei ole sama mahdollisuus pitää vähän paussia?

On väärin, että tukia saava ryhmä pudotetaan törkeästi vuosilomalain ulkopuolelle ja pakotetaan raatamaan ympäri vuoden. Mielestäni näiden ryhmien työnteon pitäisi kerryttää vuosilomaa joka sitten vuosilomalain mukaan kesällä pidetään kuten muillakin. Jos ei vuosilomaa tarjota, niin sitten vuosilomalain mukainen lomakorvaus 11,5 % saadusta tulosta (tuesta). Lisäksi loma-ajan palkka ja lomaraha. Loman pitäminen on kaikkien työtä tekevien oikeus, ei pelkästään palkkatyötä tekevien!

Toinen asia liittyy tuohon näennäistyöllistämiseen. Jeesustelu siitä, että ihmisellä on moraalinen velvollisuus tehdä työtä toimeentulotukensa eteen on sellainen aihe, että jätän sen suosiolla muille. Minulle on jokseenkin selvää, että toimeentulotuki tällaisenaan muodostaa tuloloukon ja työn vastaanottaminen tukea vastaavalla palkkasummalla ei ole mitenkään houkuttelevaa tai kannustavaa. Tämän vuoksi voidaan varsin hyvin sanoa tätä "työtä toimeentulotukea vastaan" -järjestelmää näennäistyöllistämiseksi. Halutaan (taas) kiusata kansalaisia. Suurin osa ei ota työtä vastaan, jos sillä ei voi nostaa tulotasoa merkittävästi.

Nyt se mielenkiintoinen kysymys. Jos toimeentulotukea voidaan lain mukaan vähentää työstä kieltäytymisen seurauksena, voidaanko samalla pakottaa ihminen ottamaan ihan mitä tahansa tarjottua työtä vastaan? Vaikka palkka olisi vähemmän kuin toimeentulotuki?

Pitääkö tässä itsensä sairaslomalle kesäksi hoitaa, että saa hetken olla rauhassa vainoavilta viranomaisilta? Voin minä itseäni kirveellä jalkaan lyödä ensi kesänä, jos sadistinen valvontakoneisto edellyttää kansalaiselta itsensä rampauttamista sen eteen että saa edes hetken hengähtää.

Yksi asia on varma. Ensi kesänä minä kesäloman pidän. Sosiaalivirasto saa itse päättää, antaako se minun olla muutaman kuukauden rauhassa vapaaehtoisesti vai käynkö valittamassa lääkärillä hullua mieltäni ja kulutan tarpeettomasti veronmaksajien rahoja siihen.

11

633

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qwerdy

Turhaan taidat opiskella, sinullahan on jo sossupummin asenne kohillaa. Tervetuloa joukkoon.

• zalgoooo

Käytät vääriä sanoja. Opiskelijaa ei koskaan velvoiteta ilmoittautumaan TYÖTTÖMÄKSI työnhakijaksi. Se on ihan selvää että sossu haluaa opiskelijan hakevan kesätöitä ilmoittautumalla työnhakijaksi TE-toimistoon. Kuka tahansa voi olla milloin vain työnhakijana TE-toimistossa. TYÖTTÖMÄKSI työnhakijaksi ilmoittautuminen vaatisi sen että opiskelija eroaa koulustaan tai keskeyttää opintonsa vähintään vuoden ajaksi. TYÖTTÖMÄN työnhakijan on mahdollista saada työttömyysturvaa. Pelkkä työnhakija ei ole siihen oikeutettu.

• Kakkahousu

Näinhän se asia menee, kiitos oikaisusta. Tämä ei kuitenkaan oleellisesti vaikuta kirjoituksen pointtiin (oliko siinä semmonenkin), että myös opiskelijoille pitäisi antaa mahdollisuus vietää kesäloma kuten muidenkin ihmisten jotka tekevät pitkän talven työtä. Olisi hauska nähdä mitä siitä tulisi jos ansiotyössä käyviä yritettäis pitää 5 vuotta putkeen töissä. Sitä alkaa hymy hyytymään kummasti kun ei saa missään vaiheessa levätä.

• höpöä
        Kakkahousu kirjoitti:

Näinhän se asia menee, kiitos oikaisusta. Tämä ei kuitenkaan oleellisesti vaikuta kirjoituksen pointtiin (oliko siinä semmonenkin), että myös opiskelijoille pitäisi antaa mahdollisuus vietää kesäloma kuten muidenkin ihmisten jotka tekevät pitkän talven työtä. Olisi hauska nähdä mitä siitä tulisi jos ansiotyössä käyviä yritettäis pitää 5 vuotta putkeen töissä. Sitä alkaa hymy hyytymään kummasti kun ei saa missään vaiheessa levätä.

Kait opiskelijoilla on edelleen joululomat, syyslomat, hiihtilomat...

• maailmaan!
        Kakkahousu kirjoitti:

"Olisi hauska nähdä mitä siitä tulisi jos ansiotyössä käyviä yritettäis pitää 5 vuotta putkeen töissä. Sitä alkaa hymy hyytymään kummasti kun ei saa missään vaiheessa levätä. "

Siitä sitten vaan tervetuloa nykyisen työelämän pätkätyöläisen elämään. Työkeikat on aina määräaikaisia, lomia EI pidetä, kun niitä ei saa kuin rahana. Seuraavaa työkeikkaa pitää hakea ja odottaa, joka ei siis sekään lomaa ole. Vakitusta työpaikkaa ei saa mistään. Valtiolta ei koskaan.
        Töitä pitää tehdä täysillä ja parhaansa mukaan aina, mitään välipäiviä tai löysempiä viikkoja ei pätkätyöläinen voi pitää, sairaslomista puhumattakaan.
        Työpaikoista on kova kilpailu ja joku kyttää aina sitä sijaisuutta, jota olet itse jo tehnyt aikaisempina kertoina.
        Joo että kyllä kuule joutuu tekemään vuosikausia töitä ilman lomia. Itse olenkin justiins viitisen vuotta pätkinyt valtiolla, vakituistamisesta ei tietoakaan.

• Kakkahousu
        maailmaan! kirjoitti:

"Olisi hauska nähdä mitä siitä tulisi jos ansiotyössä käyviä yritettäis pitää 5 vuotta putkeen töissä. Sitä alkaa hymy hyytymään kummasti kun ei saa missään vaiheessa levätä. "

Siitä sitten vaan tervetuloa nykyisen työelämän pätkätyöläisen elämään. Työkeikat on aina määräaikaisia, lomia EI pidetä, kun niitä ei saa kuin rahana. Seuraavaa työkeikkaa pitää hakea ja odottaa, joka ei siis sekään lomaa ole. Vakitusta työpaikkaa ei saa mistään. Valtiolta ei koskaan.
        Töitä pitää tehdä täysillä ja parhaansa mukaan aina, mitään välipäiviä tai löysempiä viikkoja ei pätkätyöläinen voi pitää, sairaslomista puhumattakaan.
        Työpaikoista on kova kilpailu ja joku kyttää aina sitä sijaisuutta, jota olet itse jo tehnyt aikaisempina kertoina.
        Joo että kyllä kuule joutuu tekemään vuosikausia töitä ilman lomia. Itse olenkin justiins viitisen vuotta pätkinyt valtiolla, vakituistamisesta ei tietoakaan.

Näköjään hymy on hyytynyt vuodatuksesti perusteella. Juuri tuota vastaan tässä taistelen, ja tuota kuvailemaasi tilannetta pitäisi välttää viimeiseen asti. Ei noin saisi ihmisiä kohdella missään tilanteessa!

• Kakkahousu
        höpöä kirjoitti:

Ei ole. Syys- ja hiihtolomat ovat "itsenäisen oppimisen viikkoja". Tämä tarkoittaa sitä että opetustavotteista ei voida tinkiä mutta koska henkilökunnalle kuitenkin kuuluu se mikä opiskelijoillekin pitäisi kuulua (loma), niin opiskelijat joutuvat keskenään puuhastelemaan nuo ajat. Joululoma on pari viikkoa, ja se on ihan oikeaa lomaa. Viikonloppuisin on tenttejä. Siinä ei paljoa kerkeä lepäämään. Ja sitten kun kesä alkaa niin pitäisi lähteä kesätöihin. Voi vittu, sanon minä. Missään vaiheessa ei kerkeä lepäämään, vaan koko ajan pitäisi jotakin tehdä, taukoamatta.

Ja sitten ihmetellään kun ihmiset ampuu toisiansa koululaitoksissa. Ihminen kykenee yllättävän raakoihin tekoihin kun se ahdistetaan nurkkaan. Kova stressi voi saada pään sekaisin, se on varmaa.

• Mika.
        höpöä kirjoitti:

Ei itseasiassa ole. Et mitä ilmeisimmin tiedä mitään siitä mistä puhut. Katsos kun nuo mainitsemasi "lomat" on opiskelijoiden kohdalla todellisuudessa projekti ja itseopiskeluviikkoja. Todellisuudessa mitään sellasiata kuin esimerkiksi hiihtoloma ei ole opiskelijoille olemassakaan.Peruskoululaisilla ja lukiolaisilla on noita mainitsemiasi lomia, mutta opisjkelijoilla ei ole vaan ne on käyt'ännössä aina projeklti ja itseopiskeluviikkoja.

• Täti66

Opiskeluni kestivät 6 vuotta ja jokaikinen kesä- ja joululomilla olin töissä.
      Töissä olo oli sitä parhainta lomaa.

En yksinkertaisesti käsitä asennettasi, etteivät työt kiinnosta ja sossun pitäisi maksaa sinulle vielä lomapalkkaakin.

Kunhan valmistut aikanaan, niin tervetuloa reaalimaailmaan - aivan kuten aiemmat kommentoijat ovat kirjoittaneen.

Voi aikoja, voi tapoja.

• 1+19

En ymmärrä alkuunkaan. Jos et halua kesällä opiskella tai tehdä työtä niin miksi et sitten pidä lomaa?

• Kesälaitumelle siis

Itse hain sairauslomaa jo hyvissä ajoin toukokuun alussa.Eipä tarvitse kuunnella vikinää fattan puolelta.Sairausloma loppuu 2.6.2011 jolloin lampsin leimaamaan lappuni uudestaan.

Hasta la vista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      30
      3521
    2. Kukka ampu taas Kokkolassa?

T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs
      Kokkola
      9
      1588
    3. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1483
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      1275
    5. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      34
      903
    6. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      242
      893
    7. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      892
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      60
      879
    9. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      66
      854
    10. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      98
      829
    Aihe