Toimeentulotukipäätöksen normilaskelmassa on huomioitu kotivakuutus toteamalla "max kk-osuus 5 euroa". Tämä on yksiselitteisesti väärin. STM 2007:11 lukee: "Taloussähköstä ja kotivakuutuksesta aiheutuvat menot otetaan huomioon toimeentulotukilaskelmassa pääsääntöisesti täysimääräisinä, ellei niitä ole pidettävä kohtuuttomina". 5 e/kk x 12 kk/v = 60 e/v. 60 euron kotivakuutusta ei ole olemassakaan, vaan jo ihan peruskotivakuutukset on hintaluokassa 100 euroa. En tiedä hintatasoa omakotiasujille, mutta todennäköisesti vielä enemmän.
Kotivakuutus
15
656
Vastaukset
- Petu...
Jotta sossu voisi rajoittaa kotivakuutuksessa huomioitavaa määrää sen tulee pystyä osoittamaan, että ko. summalla voi saada riittävän tasoisen kotivakuutuksen.
http://www.toimeentulotuki.net- Selkokielellä?
Onko laillista, että sossu huomioi ttt-laskelmassa vain koti- ja palovakuutuksen osuuden, vaikka kotivakuutusta ei saa ilman oikeusturva- ja vastuuvakuutusta? Eli tuo oikeusturva- ja vastuuvakuutuksen osuus jää ttt-tuen saajan itse maksettavaksi?
- Kakkahousu
Selkokielellä? kirjoitti:
Onko laillista, että sossu huomioi ttt-laskelmassa vain koti- ja palovakuutuksen osuuden, vaikka kotivakuutusta ei saa ilman oikeusturva- ja vastuuvakuutusta? Eli tuo oikeusturva- ja vastuuvakuutuksen osuus jää ttt-tuen saajan itse maksettavaksi?
Minulla on jostakin syntynyt käsitys, että sosiaalivirasto jopa VAATII kotivakuutuksen ottamista jos sitä ei ole. Perusteena on, että ei tarvi sossun kaikkia rojuja ostaa uusiksi jos asiakkaan kamat palaa tai ryöstetään. Siinä valossa tarkasteltuna on varsin kummallista, jos ensin vaaditaan kotivakuutuksen ottamista eikä sitten makseta sitä täysimääräisenä.
Monen ttt-asiakkaan tapauksessa olisi varmaankin parasta, että asiakkaalla olisi kaikki parhaat vakuutukset ihan vaan sen takia, ettei sosiaalivirasto eli veronmaksajat joudu maksumieheksi, jos toinen töpeksii. - Kakkahousu
Soitin asiasta. Tämä 5 eur/kk on lautakunnan ohjeistama määrä eikä sosiaalityöntekijä siihen mitään kantaa oikein ottanut. Ilmeisesti asian laita on niin että lautakunta katsoo 60 euron vuotuisen kotivakuutusmaksun olevan kohtuullinen.
- fac
Kakkahousu kirjoitti:
Soitin asiasta. Tämä 5 eur/kk on lautakunnan ohjeistama määrä eikä sosiaalityöntekijä siihen mitään kantaa oikein ottanut. Ilmeisesti asian laita on niin että lautakunta katsoo 60 euron vuotuisen kotivakuutusmaksun olevan kohtuullinen.
minulle ei sosku maksanut kotivakuutuksesta mitään, vaan tuli kirje, että pitäisi liittää vakuutuskirja.
Se oli kuitenkin jo kertaalleen esitetty.
myös oli teksti että sosku maksaa kotivakuutuksesta vain irtaimiston osuuden, ei siis täyttä määrää. - Kakkahousu
fac kirjoitti:
minulle ei sosku maksanut kotivakuutuksesta mitään, vaan tuli kirje, että pitäisi liittää vakuutuskirja.
myös oli teksti että sosku maksaa kotivakuutuksesta vain irtaimiston osuuden, ei siis täyttä määrää.Vakuutusyhtiöstä tarjottiin vakuutusta hintaluokassa 80-90 euroa. Sitä halvempaa ei kuulemma saa. On tämä kyllä vähän omituista ettei tuota kotivakuutusta makseta ihan semmoisenaan. Pitäisikö tässä muutenkin vähävaraisen ihmisen sitten tinkiä omasta kotivakuutuksesta. Olisi kiva tietää mitä mieltä sosiaalivirasto olisi siinä vaiheessa kun vastuu- tai oikeusturvavakuutukselle olisi käyttöä ja ttt-asiakas sanoisi että piti irtisanoa koska sosiaalivirasto ei halunnut niitä korvata.
Ei tuolla 60 eurolla tosiaan saa niin minkäänlaista vakuutusta ainakaan Tapiolasta ja tuskin muualtakaan. Voi olla että valitan päätöksestä tuon kotivakuutuksen osalta. Eihän tässä oikein järkeä nyt ole. Selvästi kuitenkin sanotaan että on otettava huomioon täysimääräisenä ellei ole pidettävä kohtuuttomina. Ei tässä nyt kyllä mikään kohtuullisuus täyty jos ei tarjotulla määrällä saa mitään. Luulen että omakotiasujat eivät tuolla 60 eurolla saa vakuutusyhtiöstä muuta kuin räkäsen naurun? - Vakuutus
fac kirjoitti:
myös oli teksti että sosku maksaa kotivakuutuksesta vain irtaimiston osuuden, ei siis täyttä määrää.Onko sossu maksanut kenellekään koko kotivakuutusta, myös oikeusturva- ja vastuuvakuutuksen osuuden? Vai onko tuo käytäntö kaikilla sossuilla, että vain koti- ja palovakuutuksen osuus korvataan, vaikka kotivakuutusta ei saa ilman oikeusturva- ja vastuuvakuutusta?
- Kakkahousu
Vakuutus kirjoitti:
Onko sossu maksanut kenellekään koko kotivakuutusta, myös oikeusturva- ja vastuuvakuutuksen osuuden? Vai onko tuo käytäntö kaikilla sossuilla, että vain koti- ja palovakuutuksen osuus korvataan, vaikka kotivakuutusta ei saa ilman oikeusturva- ja vastuuvakuutusta?
Minulle on ennen korvattu koko kotivakuutus, mutta muuton jälkeen käytäntö on muuttunut.
- Vakuutus
Kakkahousu kirjoitti:
Minulle on ennen korvattu koko kotivakuutus, mutta muuton jälkeen käytäntö on muuttunut.
Onko teillä ollut ttt-päätöksessä jokin selitys, että vain koti- ja palovakuutus korvataan tms.?
Minulla ei ollut mitään selitystä. Laskin itse laskelmasta, että he olivat huomioineet vain koti- ja palovakuutuksen osuuden ja loppu jäi minun itse maksettavakseni. - djfhk
Vakuutus kirjoitti:
Onko teillä ollut ttt-päätöksessä jokin selitys, että vain koti- ja palovakuutus korvataan tms.?
Minulla ei ollut mitään selitystä. Laskin itse laskelmasta, että he olivat huomioineet vain koti- ja palovakuutuksen osuuden ja loppu jäi minun itse maksettavakseni.ja kattava kotivakuutus 48€ vuosi.Tietenkin olen ollut asiakas jo 15v ja koira vakuutus samassa paikassa ja kennelliiton jäsen saa -10% vakuutuksista.Et sitten ole katsonut kuulutko mihinkään josta saisit alennusta.
- Vakuutus
djfhk kirjoitti:
ja kattava kotivakuutus 48€ vuosi.Tietenkin olen ollut asiakas jo 15v ja koira vakuutus samassa paikassa ja kennelliiton jäsen saa -10% vakuutuksista.Et sitten ole katsonut kuulutko mihinkään josta saisit alennusta.
Kuuluuko sinulla tuohon 48 euroon myös oikeusturva- ja vastuuvakuutus? Maksaako sossu senkin osuuden?
Tarkoitatko, että jos saisin alennusta, niin saisin kotivakuutuksen halvemmalla, jolloin sossu maksaisi myös oikeusturva- ja vastuuvakuutuksen osuuden? En tiedä, onko sossulla jokin euromääräinen yläraja, johon asti kotivakuutus korvataan, koska asiasta ei ollut mitään mainintaa.
Otin kattavimman kotivakuutuksen, jossa koti- ja palovakuutuksen osuus oli noin 60 euroa. En sitten tiedä, olisiko oikeusturva- ja vastuuvakuutuskin korvattu, jos olisin ottanut halvimman kotivakuutuksen.
Kuulun ammattiliittoon. Saisin vakuutuksista alennusta, jos minulla olisi kolme vakuutusta samassa vakuutusyhtiössä. Mutta minulla ei ole niin montaa vakuutusta, enkä ole ajatellut ottaakaan enempää vakuutuksia. - TTT-asiakas
Vakuutus kirjoitti:
Kuuluuko sinulla tuohon 48 euroon myös oikeusturva- ja vastuuvakuutus? Maksaako sossu senkin osuuden?
Tarkoitatko, että jos saisin alennusta, niin saisin kotivakuutuksen halvemmalla, jolloin sossu maksaisi myös oikeusturva- ja vastuuvakuutuksen osuuden? En tiedä, onko sossulla jokin euromääräinen yläraja, johon asti kotivakuutus korvataan, koska asiasta ei ollut mitään mainintaa.
Otin kattavimman kotivakuutuksen, jossa koti- ja palovakuutuksen osuus oli noin 60 euroa. En sitten tiedä, olisiko oikeusturva- ja vastuuvakuutuskin korvattu, jos olisin ottanut halvimman kotivakuutuksen.
Kuulun ammattiliittoon. Saisin vakuutuksista alennusta, jos minulla olisi kolme vakuutusta samassa vakuutusyhtiössä. Mutta minulla ei ole niin montaa vakuutusta, enkä ole ajatellut ottaakaan enempää vakuutuksia.Itselläni on tähän asti otettu kotivakuutus kokonaan toimeentulotukipäätöksissä huomioon (sis. vastuu- ja oikeusturvavakuutuksen).
Viime kuussa Helsingin sosiaaliviraston antamassa toimeentulotukipäätöksessä oli ensimmäisen kerran maininta:
"1 hengen talouteen voidaan myöntää toimeentulotukea kotivakuutukseen kork. 85 e/vuosi."
Tämä on pelkkää keinottelua, sillä toimeentulotukilaissa (7b §) ei ole mitään rajoitusta vaan kotivakuutusmaksu on otettava kokonaan huomioon. Rajoitusta ei voida kunnallisen itsehallinnon perusteella määrätä. Sosiaalivirastot vain kokeilevat kepillä jäätä ja toivovat, ettei kukaan jaksaisi muutaman euron takia valittaa. Niin sosiaaliturvaa rapautetaan vähä vähältä lainvastaisesti.
Sitten kun kotivakuutuksen osalta alkaa tänä ja ensi vuonna tulla osittaisia hylkypäätöksiä, niistä on ehdottomasti aina valitettava ensin sosiaalilautakuntaan ja sitten hallinto-oikeuteen.
- oulussa,kotivakuutus
Mikähän Oulussa on kotivakuutuksen enimmäismäärä? Mulla on 75e per vuosi kotivakuutus, ja siinä on kai vaan ne perusjutut. Toivottavasti maksavat ainakin suurimman osan.
- 5
Kysyppä ohjeistusta, jokaisen kunnan on tehtävä ohjeistus toimeentulotuen myöntämisperusteista ainakin ton ennaltaehkäisevän tuen osalta.
Noin suuressa kaupungissa on varmasti muitakin ohjeita.
- jah.
niin, sosiaalitoimisto osallistuu sinun oman omaisuutesi turvaamiseen, mutta se, että sinä aiheuttaisit vahingon vuokra-asunnossasi asunnon omistajan kamoihin, niin sehän on vaan sun juttus. Ei sitä kuulu sossun maksaa.
Kiva, mullakin on kotivakuutus luokkaa yli 100e/v, eli enpä tule itsekään mitään saamaan. Tosin se tuli jo syyskuussa maksettua ja sossu on edessä nyt ehkä ensi kuussa. Ja ennen ensi syyskuuta olen todennäköisesti kuollut!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi912671On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole522618Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.712577Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä792478Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu761996Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl471987Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1401843Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve291412Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko311395Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?181296